60 O nejdelší české řece slovem i obrazem ve speciálním cyklu (2002). Připravili K. Čáslavský a P. Vantuch
00:00:25 Vážení diváci, pokud sledujete naše putování po Vltavě,
00:00:29 pak právem očekáváte, že se dnes vydáme z Podolska
00:00:32 směrem k Červené nad Vltavou a ke Zvíkovu.
00:00:36 Ano, vydáme se, ale až někdy jindy.
00:00:39 Už několikrát jsme sledovali, jaké důsledky měla
00:00:42 výstavba orlické přehrady pro Vltavu a krajinu kolem ní.
00:00:46 A dnes se tedy podíváme na samotnou příčinu
00:00:49 všech těch velkých změn. Na přehradu a historii její stavby.
00:00:54 Ze všech filmů, které na toto téma existují,
00:00:57 jsme vybrali snímek režisérky Olgy Růžičkové,
00:01:00 který patrně neznáte, protože nebyl určen pro kina,
00:01:03 ale pro potřeby Výzkumného ústavu vodohospodářského.
00:01:08 Přišel podzim r. 1954.
00:01:14 V té době se zahájily přípravné práce
00:01:16 pro vodní dílo Orlík, jehož stavbu plánovali
00:01:19 čeští inženýři už od r. 1910.
00:01:28 Definitivní projekt umístil tuto největší
00:01:30 československou přehradu pod vesničku Orlické Zlákovice.
00:01:35 K místu stavby byly nejdříve postaveny
00:01:39 příjezdové cesty z levého i pravého břehu
00:01:44 a pod staveništěm přehrady moderní sídliště pro 1700 lidí.
00:01:58 Na 2. straně řeky byl velký stavební dvůr
00:02:01 s hlavním skladem betonářské oceli a dřeva,
00:02:04 dílnami pro opravu těžkých strojů, tesárnou a armovnou.
00:02:21 Na dvoře se svařovaly armokoše o váze až 10 t.
00:02:26 Armatura se proto nemusela vázat až na stavbě a tak se zvýšilo
00:02:29 tempo betonáže.
00:02:40 K urychlení práce se také vyzkoušela v 1. betonárce
00:02:43 kontinuální míchačka, která měla umožnit
00:02:45 svým nepřetržitým provozem vysoké výkony při betonáži.
00:02:50 Stejný typ míchaček se měl použít i v betonárce hlavní.
00:03:07 Na podzim r. 1956, tedy za 2 roky od zahájení stavby,
00:03:12 uložili betonáři 1. beton.
00:03:15 Začal se stavět vývar, který měl tlumit energii
00:03:18 převáděné vody.
00:03:35 Rozsáhlé skalní výlomy se navrtávaly
00:03:37 nárazovými vrtacími soupravami wagon-drill a odstřelovaly
00:03:41 clonovými explozemi.
00:03:43 Kámen odstraňovala rypadla.
00:03:47 V počátečním stadiu stavby se skála na základové spáře
00:03:50 dočišťovala ručně.
00:04:01 Dno vývaru je opevněno mohutnými, na místě betonovanými bloky.
00:04:06 Vývar je dlouhý 95 m a široký 60 m.
00:04:21 2 žlaby byly kryté, střední byl otevřený.
00:04:25 Každý měl šířku 7,5 m.
00:04:37 Žlaby mohly bezpečně převést 1300 krychlových m vody za vteřinu,
00:04:42 což představovalo povodeň, vyskytující se v místě stavby
00:04:46 jednou za 9 let.
00:04:50 Do této části se uložilo 60 000 krychlových m betonu.
00:04:56 Beton se armoval 4tunovými svařovanými armokoši.
00:05:14 Začátkem r. 1958 začala rypadla rozebírat
00:05:18 obě hráze 1. jímky.
00:05:22 Nejdříve hráz spodní, pak horní.
00:05:28 Z vytěženého materiálu se hned začala nasypávat
00:05:30 horní hráz 2. jímky.
00:05:38 Do této hráze se razily štětovnice dlouhé 18 m.
00:05:43 K práci bylo použito parní beranidlo
00:05:45 s beranem o váze 4,5 t a věží vysokou 22 m.
00:06:29 Štětovnice z 1. jímky se vytahovaly parním vytahovadlem typu McKierman
00:06:34 a znovu se používaly ke stavbě 2. jímky,
00:06:37 která uzavřela Vltavě cestu původním korytem.
00:07:18 V březnu 1958 byla Vltava převedena do připravovaných žlabů.
00:07:24 To bylo za 2 a 3/4 roku od položení 1. betonu.
00:07:44 V dubnu byla dokončena 2. jímka.
00:07:47 Začaly se hloubit základy pro elektrárnu, její vývar
00:07:51 a přehradní zeď.
00:08:14 Na výlomech 2. stavební jámy pracovalo 6 rypadel
00:08:17 o obsahu lžíce 1,4 krychlového m.
00:08:23 Základy byly hloubeny ve 3 etážích.
00:08:26 Nejhlubší místo pro základ elektrárny
00:08:28 bylo 16 m pod úrovní dna řečiště.
00:08:34 Za 3/4 r. se tu vytěžilo 270 000 krychlových m rostlé skály
00:08:41 s průměrným výkonem 30 000 krychlových m měsíčně.
00:08:46 Dosažené výkony přesáhly výsledky největších lomů v Československu.
00:08:59 Všestranná mechanizace stavebních prací
00:09:02 a jejich značné soustředění umožnilo předstihnout plán
00:09:05 o několik měsíců.
00:09:33 V r. 1958 přijel na orlickou přehradu
00:09:36 konvoj s 1. dodávkou strojního zařízení.
00:09:40 Byly to vtoky spodních výpustí, které se dopravovaly po silnici
00:09:44 z Vítkovických železáren.
00:10:07 Ocelové potrubí každé výpusti má průměr 4 m.
00:10:11 Jednotlivé prstence se svařovaly přímo na stavbě.
00:10:16 Na ně se navařovala mohutná armatura,
00:10:19 aby se potrubí mohlo dokonale zakotvit do betonu.
00:10:37 Jehlové uzávěry typu Johnson vyrobilo ČKD Blansko.
00:10:41 Jsou umístěny nad spodní vodou, aby se vodní proud
00:10:44 co nejvíce provzdušnil a zlepšila se kyslíková bilance
00:10:48 vody pod hrází.
00:11:12 V r. 1960, za 6 let od začátku stavby,
00:11:16 skončily vyklizovací práce v zatápěném území.
00:11:19 Všechny objekty se zbouraly a odvezl se vzácný humus.
00:11:31 Betonáž hráze postoupila už natolik,
00:11:33 že se 29. září 1960 mohly uzavřít žlabové otvory.
00:12:17 Uzávěry byly z ocelových tabulí, které byly ve svém středu
00:12:20 podpírány hydraulickým pístem.
00:12:24 V prostoru nad pístem se odpouštěla voda
00:12:26 a tím ocelové tabule rovnoměrně klesaly,
00:12:29 až dosedly na ocelové prahy.
00:13:01 Zdrž se začala plnit.
00:13:03 Bylo to o 5 měsíců dříve, než předpokládal plán.
00:13:06 Za den dosáhla hladina úrovně spodních výpustí
00:13:11 a prázdné řečiště pod hrází zase dostalo vodu.
00:13:35 Asi za 1/2 r. po uzavření žlabů bylo možno otevřít spodní hráz
00:13:39 2. jímky, aby mohla odtékat voda od turbín.
00:13:44 Montáž 1. turbíny byla dokončena.
00:14:28 Potom voda v nádrži stoupla už natolik,
00:14:31 že dosáhla provozní výšky.
00:14:34 V dubnu 1961 byla spuštěna 1. turbína.
00:14:39 Ostatní následovaly během 1 roku za sebou.
00:15:02 To už se dokončovala koruna hráze i montáž segmentových uzávěrů
00:15:06 na přepadu.
00:15:08 Koncem r. 1961 se otevřela vozovka na koruně hráze.
00:15:25 Tak bylo dokončeno dílo, které vtisklo celému kraji
00:15:29 jinou tvář.
00:15:31 Přes nově vzniklé vodní plochy se postavily nové mosty,
00:15:35 okolo nádrže nové silnice.
00:15:40 Pod vodou zůstalo 5 vesnic, voda zatopila plochu 2640 ha.
00:15:47 Obyvatelstvo dostalo nové domovy, na březích se zabezpečily
00:15:52 hrady Zvíkov a Orlík.
00:16:25 Pro přehradu se odklidilo 3,5 miliónu krychlových m zeminy.
00:16:30 Uložilo se 1 100 000 krychlových m betonu.
00:16:35 Za hrází vznikla nádrž 70 km dlouhá.
00:16:40 Pojme 700 miliónů krychlových m vody.
00:16:59 A tak mohou 4 Kaplanovy turbíny orlické přehrady
00:17:03 získat z tohoto vodního bohatství denně
00:17:06 1 milión kWh.
00:17:17 Milión kWh si tedy představit neumím,
00:17:20 jisté však je, že stavba orlické přehrady
00:17:22 změnila řeku a život kolem ní k nepoznání.
00:17:26 Se všemi klady i zápory.
00:17:28 Zmizela voroplavba a vodáci přišli o úžasné zážitky,
00:17:32 které jim umožňovaly šlajsny v Podolsku, v Letoštici
00:17:36 nebo na Žďákově.
00:17:38 A konečně, kvůli přehradě musel skončit populární
00:17:41 vodácký maratón z Čes. Budějovic do Prahy.
00:17:44 Naštěstí ale existují filmy a tak si třeba hned příště
00:17:47 můžeme některé jeho ročníky připomenout.
Několikrát jsme si ukázali, jaké důsledky měla výstavba orlické přehrady na řeku a život kolem ní. Je tedy nejvyšší čas připomenout si příčinu – samotnou přehradu a historii její stavby. Z několika filmů na toto téma jsme vybrali dokument režisérky Olgy Růžičkové „Vodní dílo Orlík“ z r. 1967. Tento film asi mnoho diváků nezná, protože nebyl určen pro kina, ale pro potřeby Výzkumného ústavu vodohospodářského.