Zapadákov

Martin Sheen a Sissy Spaceková v roli mladých milenců, kteří se vydali cestou zločinu. Americký film. ### Dále hrají: W. Oates, R. Bieri, A. Vint a další. Scénář a režie Terrence Malick

Litujeme, ale video není dostupné
Litujeme, ale video není dostupné

Osobitý příběh nás zavádí do Jižní Dakoty konce 50. let. Kit (Martin Sheen) je pětadvacetiletý pohledný mladík, který je k smrti znuděný ospalým životem poklidného maloměsta. Pro nespoutanou Holly (Sissy Spaceková) představuje Kit „velký svět“. Její patnáctileté srdce okouzlí Kitův dospělý a trochu cynický přístup k věcem i lidem, jaký nikdy nepoznala u svých vrstevníků. Vždy se od nich odlišovala a snad proto se bezhlavě zamilovala do neméně zvláštního mladíka tvářnosti Jamese Deana. Stačí však jeden čin a z obou milenců se stávají psanci na útěku napříč Státy…

Malickova svébytná odpověď na Bonnie a Clyde (1967), volně inspirovaná skutečným párem vrahů Charlesem Starkweatherem a Caril Ann Fugateovou. Na rozdíl od svých předchůdců scenárista režisér Terrence Malick přistoupil k dramatickému námětu zcela nevšedním způsobem, když zasadil řádění mordýřů do mytického bezčasí americké krajiny, která se sama stává nedílnou součástí příběhu a která předznamenává jeho zájem o přírodní poetiku v následující tvorbě (Nebeské dny 1978, Tenká červená linie 1998, Strom života 2011). Vybroušený, leč nepředvídatelný scénář je nemilosrdný a místy upomíná na Malickův spolu-scénáristický počin Drsný Harry (1971), jindy je zakořeněn v čiré romanci, aby se posléze obrátil v podivínskou komedii. Největší devízou vyprávění, které ovlivnilo desítky filmařů a děl (zmiňme přinejmenším Takové normální zabijáky 1994), je však civilní vykreslení vrahů, jejichž počínání a pohnutky nejsou uspokojivě vysvětleny, přitom milostný pár neztrácí svou lidskost, psychologickou hloubku. Čili namísto hollywoodského bijáku v duchu klasických příběhů o gangsterech na útěku, kteří mají v patách nemilosrdný zákon, Malick přišel s kinematografickou básní oproštěnou od řady filmařských klišé. V Zapadákově nikdo neumírá ve zpomaleném záběru, ba dokonce, nikdo neumírá z jakéhokoli důvodu vůbec, natož aby došlo na moralizování. A právě v tomto ohledu se jedná o znepokojivou podívanou, více, než kdybychom černobílou perspektivou sledovali plnokrevný thriller či horor. V tom tkví divokost Malickova zářného debutu, jenž rozložil nejeden mýtus, aby se jím nakonec sám stal.