Matka, dcera, milenec a záhadná vražda ve španělsko-francouzském filmu. ### Hrají: V. Abrilová, M. Paredesová, M. Bosé, F. Atkine, P. D. del Coral a další. Scénář a režie Pedro Almodóvar
00:00:32 Česká televize uvádí španělský film
00:00:47 VYSOKÉ PODPATKY
00:02:54 -Mexiko.
00:03:33 OSTROV MARGARITA, 1972
00:03:40 -Z čeho jsou?
-Z býčího rohu, madam.
00:03:45 -Koupíš mi taky tyhle malý, mami?
-Ovšem, holčičko.-A já ostrouhám.
00:03:57 Hmmm... Moc ti to sluší.
-Jsem hezká?-Úplně nádherná.
00:04:16 -Chtěla bys ji?
-Připadají mi moc obyčejné.
00:04:31 -Sáhněte si. Je to prvotřídní kvalita.
00:04:54 Rebeco?!
-Rebeco?
00:05:40 -Povídám, že 2 tisíce.-Nech toho! Nevidíš? Vždyť jsi ji vyděsil.
00:05:53 Rebeco?
00:05:57 Rebeco?
00:06:01 Rebeco?
00:06:32 -"Becky del Páramo,
00:06:35 která po svém druhém sňatku s Albertem Ocanou opustila pódium,
00:06:42 -Chci začít pracovat.-Pracovat? Radši se starej o domácnost.
00:06:56 -Co je na tom tak špatného? Spousta hereček se vdává.
00:07:34 -Rebeco, jsi tam?
-Jo. Už budu hotová.
00:07:59 Musíš odjet?-Jo. Až se vrátím, tak si promluvíme.
00:08:14 -To mamince nepřeju.
-To musí být táta rád.
00:08:25 -V důsledku kolize se automobil, který řídil stavitel Ocano, vznítil.
00:08:37 Vůz sjel ze silnice a narazil do stromu.
00:09:13 -Dobře. To je můj telefon.
-Dobře. Tak platí.
00:10:08 Ale když nepojedu do Mexika, budu moc nešťastná.
00:10:37 -Mami?
-Pardon.-Mami?
00:10:43 -Rebeca.
00:10:53 Tak se mi ukaž.
00:10:57 Vždyť ty už jsi velká.
-Mami, už je mi 27.-Já vím.
00:12:57 -Proč si to píše?-Kromě vší práce, ještě píše mou autobiografii.
00:13:55 -Pane řidiči, vezměte to přes Alamillovo náměstí, ano?
00:14:23 Těmi okny jsme se lidem dívali na nohy.
00:15:29 -Ty... Ještě mě máš trochu ráda?
00:15:35 -Strašně moc, mami.
-Já myslela, že mě nenávidíš.
00:16:00 -Konečně.
00:16:03 Mami...
-To je...
00:17:08 -Podívej. Je v televizi.
-Ukaž.
00:17:35 Byl několikrát trestaný a zřejmě obchodoval s drogami.
00:17:56 byly po dlouhá staletí ve službách monarchie.
00:18:43 -Že vypadá skvěle?
00:18:46 -Jsi úžasná.
00:18:54 -Za chvilku se vrátím.
00:18:58 -Ty teď řídíš vaši televizi?
-Hm.
00:21:01 Ne, Margarito, je mi tu dobře. Tak se měj.
00:25:32 -To ano. Mně ale vyhovuje ten pop. Paruka, minisukně a boty s podpatky.
00:25:54 Těší mě.
00:25:56 -Jak se vlastně jmenuješ?
00:26:01 -Jak se zpívá v té písni. Jsem to, co si budeš přát.
00:26:10 -Promiň, Letal je pán nebo paní?
-To máš fuk. Pro tebe jsem ale muž.
00:26:54 -Děkuju za náušnice a za všechno. Děkuju.
00:27:01 -Půjdeš mi pomoct?
-Ale ovšem.
00:27:08 Byl jsi skvělej.
-Tak pomáhat. A s čím?
00:29:10 Prosím tě.
00:29:13 Co to máš?
00:29:15 To jsou boky. Skvělá věc.
-Sundáš mi punčocháče?
00:29:26 Už to je.
00:29:32 Ukaž? Ta piha je tu krásná.
-Tu mám od narození.
00:29:42 Co to děláš? Nech toho. No tak. Stahuješ mi šaty. Ne.
00:30:22 Co to...
00:30:47 Udělej mi to. Už jsem to 5 měsíců neměla.
00:31:28 -Netrvá jí to moc dlouho?
-Má svou hlavu.-V tom je po mně.
00:32:34 Inzeráty mě nezajímají. Počasí už vůbec ne.
00:32:43 Podal bys mi to album Becky del Páramo?-Hned, mami.
00:32:51 To mám radost, že ses mi vrátila domů.
00:34:09 Z Becky je už stará bába a ta její dcera vypadá jako coura.
00:34:40 VÝSTŘEL
00:34:44 -Tělo Manuela Sancha leželo v posteli v poloze...
00:35:47 -Tak žádná z vás. Dobře. Teď bych si ještě jednou ověřil,
00:36:20 Lidi si pak myslej, že jsem taky hluchoněmá, a já nejsem.
00:37:10 -Tak já půjdu. Chci jen říct, že mě taková publicita vůbec nezajímá.
00:37:19 -Protože já taky tančím a zpívám, to jako jazz a moderní tanec.
00:37:49 -Volala jste mu a pak jste přišla.
-Ano. Přišla jsem kolem půl desáté.
00:38:16 Nezabiju přece muže své dcery teď před premiérou.
00:39:11 Není to trestné a já si vždycky potrpěla na muže,
00:39:17 Ale když podváděl také mě, začalo to být absurdní.
00:39:27 -To vám neřeknu. V deset hodin.
00:39:52 -Prosím, můžete jít.
00:39:55 -Jestli chceš, zavolej mi. Číslo znáš.
00:41:11 a nechal mi jen 2 pilulky, abych něco neprovedla.
00:41:43 Vešla jsem dovnitř. Všude bylo zhasnuto,
00:41:55 Manuel jakoby spal. Na posteli ležel zády ke mně.
00:42:08 Že mu tedy umožním ten rozvod, když ho tolik chce.
00:42:31 Byla jsem asi slepá, když jsem nic neviděla.
00:42:56 Pak jsem si k němu lehla a objala ho.
00:43:19 -To ano. Ano.
00:43:22 -Co jste udělala potom?
-Dojela jsem do Madridu.
00:43:37 Měla jsem prázdný žaludek a vyzvracela jsem je.
00:44:25 -Dobrý den.
00:44:30 -Tady máte zpátky.
-Díky.
00:44:46 A teď se podíváme na vás.
00:44:53 -Křeslo?
00:44:55 -Hele, není to tvoje?
-Je.
00:46:48 -Kdybys něco potřebovala, tak jsem tady.-Díky.
00:47:18 Dnes dopoledne protestující zemědělci
00:47:33 Je to dobrý?
00:47:53 Dobrý večer. Zemědělci se bouří.
00:47:57 Protestující zemědělci...
-Nechápu, jak mohla jít do práce.
00:48:11 aby zabránil dovozu obilí z USA, jehož zásoby máme ve skladech.
00:49:21 Přesto, Manueli, slyšíš, že jsem tady.
00:49:31 -Vyšetřující soudce Dominguez od začátku bezvýsledně pátrá,
00:49:41 Podle pitevní zprávy měla oběť ještě před smrtí pohlavní styk.
00:50:11 -Ona to byla. Rebeca.
00:50:14 -Tady Dominguez.
00:50:17 Musíte okamžitě jet do studia TV7 a zatknout Rebecu Ginerovou.
00:50:52 Ani nevím, co mě to napadlo. Prostě jsem chtěla zahnat úzkost
00:51:12 se všemi papíry, jak je tam uspořádal.
00:51:22 Taky postel.
00:51:25 Župan.
00:51:30 Šaty v jeho skříni.
00:51:37 A křeslo. V něm se na mě díval v televizi.
00:51:55 Pak jsem si uvědomila, že jsem strašně sama.
00:52:12 -Za chvíli, prosím. Ještě jsem neskončila.
00:52:20 V dalších zprávách ve 21 hodin
00:52:23 vám přineseme, kromě těchto informací,
00:52:52 -Máte právo nevypovídat
00:52:54 a pokud nechcete, nemusíte svědčit proti sobě.
00:53:04 Máte právo dát vědět příbuzným nebo osobě, kterou si zvolíte,
00:53:10 kam budete převezena do vyšetřovací vazby.
00:53:47 Příště věnujte víc zájmu své zbrani. Sedněte si.
00:54:34 -Všechno?
00:54:38 Původně jste na chatu jela pro nějaké prášky.
00:55:02 Sundejte jí pouta.
00:55:10 Děkuju.
00:55:13 Hájím vaše zájmy, ale musíte trochu spolupracovat.
00:55:47 Není někdo, kdo by vašeho manžela nenáviděl?
00:55:53 -Musím se zeptat. Máte nějakého milence?
00:58:40 -Buď zdráv, Madride.
00:58:43 Nechtěla jsem vyjít na scénu, přesto jsem ráda.
00:58:59 Jako každá matka jsem z toho nešťastná.
00:59:20 šestnáct, sedmnáct, osmnáct, dvacet,
00:59:25 dvacet jedna, dvacet dva, dvacet čtyři, dvacet šest,
01:00:48 -To je tvoje máma? Řekla to hezky.
-Vypněte to.-Proč?
01:03:26 -Ahoj. Dneska vás do školy zavede teta Paula, Clotilda je nemocná.
01:03:39 -Ahoj.
-Ahoj.
01:03:54 Ty jiný fotky.
-Jo.
01:04:14 -Já taky.
-Já vím.
01:04:36 -Jsi tak ustaraný kvůli té Rebece, že pátrám na vlastní pěst.
01:04:50 Víš, kdo to je? To je ten mrtvý.
01:06:09 -Odkdy ho znáte?
-Koho?-Manuela, svého zetě.
01:06:29 -Zdá se, že se mnou hrajete špinavou hru.-Odpovězte, prosím.
01:06:45 -Lhala jste mi.
-Člověk zapomíná.
01:07:00 -Snažím se vám pomáhat, i když to nevidíte.
01:07:06 -Vy nejste v cele.
-Někdy je to tam lepší.
01:07:19 -Mám dojem, že vaše dcera neuvedla celou pravdu.
01:08:17 A teď mě, prosím, nechte o samotě.
-Ano.
01:08:25 -Bohužel ho musím vrátit.
-Tak jděte.
01:08:44 No tak.
01:09:52 -To je pěkná holka.
-Tu přivedli se mnou.-Jo?
01:11:00 -Ukaž? -Nech mě.
-Sakra, ukaž se!
01:11:34 -Nech mě.
-Tohle není tvoje bunda.
01:12:09 Něco ti ukážu.
01:12:15 Je to on? -To bude on.
-Je to on? -Já nevím.
01:14:37 Jak se vám daří?
01:14:42 Doufám, že budete vypovídat.
-O čem?-O Letalovi.
01:15:15 Zavřete.
01:15:35 -Mami?
01:15:37 -Ahoj, Rebeco. Prý si máme promluvit.
01:16:08 -Proč mě trýzníš, Rebeco?
01:16:13 Protože jsem s ním spala?
01:16:16 Jen proto?
-To je blbost.
01:16:27 Ten film o slavné pianistce, co má nemožnou dceru.
01:16:33 Matka navštíví svou vdanou dceru, která taky hraje na piano.
01:16:44 Matka však naléhá a dcera svolí a celá nervózní preluduje Chopina.
01:17:10 "Jsi přece vulgární a nemáš ani za nehet mého umění!"
01:17:54 Chovala jsem se k tobě špatně.
01:17:57 Co můžu teď udělat?
-Teď mě můžeš jen poslouchat.
01:18:41 Kdybych ho nezabila, nedal by souhlas k rozvodu
01:19:50 -Vemte si to.
01:20:17 -Jedem, jedem!
-Tak běž!
01:21:40 Copak jsi neslyšela, že tě volají nahoru do hovorny?
01:21:51 -Co chcete?-Jsem od soudu. Mám tu pro vás příkaz k propuštění.
01:22:01 Prosím vás, já půjdu domů?
-Ano.
01:23:58 ZVONEK
01:24:13 TELEFON
01:24:28 Ano?
-Rebeco? Tady je soudce Dominguez.
01:24:38 -Ředitelka věznice mi řekla, že jste těhotná. Je to pravda?
01:25:21 -Dobrý den.
-Dobrý. Děkuju.
01:25:33 Ale zřejmě jste mi sem nepřišel uklízet.-Ne.
01:26:53 -Nevyznám se v tom. Nejsem si jist, jestli jste skutečně nevinná.
01:27:31 -A tím to pro vás končí?
-Tím to pro mě nekončí.
01:27:55 -Počkejte.
-Ano?
01:28:21 -"Mami, pustili mě. Promiň mi ten včerejšek."
01:29:45 -Letale?
-Jsem v koupelně. Už budu.
01:31:19 -Napadlo mě to, ale myslím, že je moje.
01:32:11 -Nikdy tu nikdo nebyl. Jsi první, koho sem vedu.
01:32:49 -Dva blázni.
01:32:52 Jak ale můžeš takhle žít? Pořád předstírat.
01:33:00 -A myslíš na ty, co je necháváš za sebou?
01:33:15 -Jako ti věřím já, že nejsi vrah.
-Co když jsi homosexuál nebo feťák?
01:34:02 Když zpívá tohle, vždycky musím brečet.
01:34:12 -Herečka Becky del Páramo je v nemocničním ošetřování na klinice,
01:34:20 co dostala infarkt na scéně divadla, kde s úspěchem vystupovala.
01:34:57 -Rebeco, konečně.-Jak se má?
-Špatně. Ptala se na tebe.
01:35:23 -Mami?-Dítě, to je krásné, že tě už pustili.
01:35:38 Řekni mi pravdu. Než umřu, chci to vědět.
01:35:50 -Ale tím nejsi vinna jen ty sama.
-Takhle nesmíš mluvit!
01:36:07 Rebeco, slyšíš mě?
01:36:11 Ať sem přijde soudce.
01:36:14 -A proč?
-Ať sem jde. Chci s ním mluvit.
01:36:27 -Volali jste mě?
-Ano, otče, volali. Posaďte se.
01:36:39 Moc času mi nezbývá.
01:36:42 Chtěla jsem vám říct, že jste měl pravdu.
01:36:51 Rebeca se vám přiznala jen kvůli mně.
01:37:04 Prosím vás, teď už mě nechte. Už nemám čas.
01:37:15 -Teď jsem se srovnala s lidskou spravedlností.
01:37:25 Rebeco, zavolej mi sem kaplana.
-Ano, mami.-Tak už neplač, dítě.
01:38:40 -Přece je-li tvá dcera obtěžkána hříchem,
01:39:10 ale chceš-li, aby ti Bůh dal rozhřešení, musíš se kát.
01:39:31 -Mami? Mami?
01:39:41 -Řekni mi, jak se to stalo.
01:39:44 -Nebuď morbidní, mami.
-Já přece nejsem morbidní,
01:39:56 -Aha. Tak...
01:39:59 Povím ti to. Když jsem tam přijela, Manuel už dávno spal.
01:40:11 Na nočním stolku ležely mé prášky a jeho pistole.
01:40:20 Zeptala jsem se ho, jak se mám zabít,
01:40:53 -Neboj se, mami, hned ti to všechno řeknu. Vem si to.
01:41:08 Sebe jsem nezabila, zabila jsem jeho. Upadl na záda.
01:41:30 -Rebeco, už se musíš naučit řešit své problémy s muži jako dospělá.
01:41:40 Naučíš mě to?
01:42:07 ZVONEK
-Jdu otevřít.
01:42:19 -Je to lepší?
-Pořád stejné.
01:43:16 Mami, nastěhovala jsem se k tobě.
-Tak vidíš.
01:43:28 -Co ta pistole?
-Mám ji s sebou.-Dej mi ji.
01:44:29 -Otevři mi okno.
01:44:32 Chci vidět na ulici.
01:44:56 -Když jsem jako malá žila s tebou,
01:45:00 nemohla jsem usnout, dokud se neozvaly tvé podpatky.
01:45:06 Potom klapaly po chodbě, když jsi šla za mnou do pokoje.
01:45:29 Čekala jsem celou tu dobu, až uslyším tvé podpatky.
Mezi slavnou zpěvačkou Becky del Páramo a její dcerou Rebeccou panuje dlouholeté napětí. Rebecca trpí matčinou popularitou a k její nejistotě a méněcennosti přispívá i to, že populární a zaneprázdněná matka se o ni starala a zajímala jen sporadicky. Když se Becky po 15 letech vrací do vlasti, její dospělá dcera je odhodlána se s problematickým vztahem vypořádat. Mezi ženami však záhy propukne nový konflikt kvůli Manuelovi – bývalému milenci matky a současnému manželovi dcery. Propletené rodinné vztahy brzy fatálně naruší vražda…
Film zosobňuje přechod mezi ranými Almodóvarovými filmy s jejich bláznivou komikou a perverzní sexualitou a pozdějšími citově vypjatými melodramaty. Almodóvar klade důraz především na vyjádření emocí a možná proto dokáže suverénně a vkusně natočit zápletku, jejíž převyprávění by vyznělo neskutečně či banálně. Strhující výkony herců v tenatech tragikomických vztahů podtrhuje hudba Rjúičiho Sakamota. Za povšimnutí stojí vizuální stránka filmu včetně oděvů a doplňků obou hlavních hrdinek, z nichž některé (náušnice, podpatky) hrají v příběhu důležitou roli.
Vysoké podpatky očima Kláry Mathé
Hodnocení filmu: 90 %