Pohlednice z muzea, kde se krásně vzpomíná na zaniklou automobilovou značku Bugatti. ### Kamera M. Kubala. Scénář a režie V. Havel
00:00:15 Alsaské město Mulhouse,
00:00:17 od roku 1798 připojené k Francii má 100 tisíc obyvatel.
00:00:23 Je to kulturní a průmyslové centrum celé oblasti s dlouhou tradicí.
00:00:29 V Mulhouse bylo v minulosti sídlo jedno z nejznámějších automobilek.
00:00:36 Geniální automobilový konstruktér Ettore Bugatti
00:00:40 zde vyráběl svá vynikající auta.
00:00:43 Bohužel automobilka Bugatti zde dávno není.
00:00:47 Ale díky dvěma nadšencům zde vzniklo
00:00:50 snad nejkrásnější a největší automobilové muzeum na světě.
00:00:56 Události doprovázející vznik muzea jsou natolik vzrušující,
00:01:01 že stojí zato je objasnit.
00:01:05 Bratří Schlumpfové - Hanz a Fritz textilní baroni Alsaska
00:01:11 svou podnikatelskou inteligencí se vyšplhali až na 6. místo
00:01:17 v žebříčku nejbohatších lidí ve Francii.
00:01:20 Ale obdiv k Ettore Bugattimu a jeho autům hraničící až s mánií,
00:01:26 zapříčinil jejich hospodářskou katastrofu.
00:01:29 Skupovali po celém světě stará auta,
00:01:32 přednostně výrobky Bugattiho doslova po vagónech.
00:01:36 Začátek jejich sběratelských aktivit se datuje kolem r. 1956.
00:01:44 Bankrot v říjnu r. 1976 připravilo o práci víc než 6 tisíc lidí.
00:01:51 Pro ohromné výdaje při skupování starých aut
00:01:55 zanedbávali modernizaci svých továren
00:01:58 a platy jejich zaměstnanců patřily k nejnižším v regionu.
00:02:03 Svým podnikům předkládali účty za nákupy a restauraci aut
00:02:08 a tak je jejich posedlost zahnala až za hranice daňové legality.
00:02:20 Po vyhlášení bankrotu
00:02:22 museli před rozzuřenými dělníky uprchnout do švýcarské Basileje.
00:02:27 Jako švýcarští občané se zde cítili v bezpečí před francouzskými úřady,
00:02:33 které na ně vydaly zatykač za nezodpovědné vedení podniku
00:02:38 a podvodný konkurz.
00:02:40 O zbylý majetek se začali zajímat věřitelé.
00:02:44 Proto dělníci vedení odbory obsadili jejich privátní sbírku,
00:02:50 kterou do této chvíle vidělo pouze několik málo vyvolenců.
00:02:55 Chtěli mít jakousi záruku na odškodné.
00:03:09 Obsazení se neobešlo bez konfrontací s policií.
00:03:14 Situace byla napjatá,
00:03:16 neboť Schlumpfové zvýšili kvótu nezaměstnanosti regionu o 20 %.
00:03:22 Zaměstnanci drželi muzeum více než 2 roky otevřené ve vlastní režii.
00:03:28 Za dobrovolné vstupné.
00:03:30 21. března 1979 předali odboráři klíče od muzea soudu.
00:03:44 Dnes je sbírka pod památkovou péčí.
00:04:08 Na více než 20 tisících čtverečních metrech
00:04:12 je vystaveno 462 automobilů, 102 různých značek, z 10 zemí.
00:04:25 Sál je osvětlen 500 osvětlovacími sloupy,
00:04:29 kterým sloužily za vzor lucerny na pařížském mostě Alexandra III.
00:04:35 Lampy byly zhotoveny na speciální zakázku.
00:04:40 O sbírku se staralo 30 zaměstnanců placených továrnou.
00:04:46 Bratří Schlumpfové byli ostatními sběrateli starých aut
00:04:50 z celého srdce nenáviděni.
00:04:53 Protože jejich agenti skupovali po celém světě za přemrštěné ceny.
00:04:58 Nebylo výjimečné,
00:05:01 že majiteli pro ně zajímavého vozu poslali bianko šek,
00:05:05 na který si majitel sám vyplnil částku, kterou požadoval.
00:05:10 Dokud ještě nebyla sbírka přístupná,
00:05:13 kolovala mezi sběrateli pověst, že sbírají pouze Bugattky.
00:05:18 Jak je vidět, není to pravda. Ve sbírce chybí jen americká auta,
00:05:24 která hlavně Fritz Schlumpf nesnášel.
00:05:27 Ředitel muzea se nám zaručil,
00:05:30 že 70 % vozů je po naplnění benzínem schopno ihned vyjet.
00:05:35 Cena celé sbírky byla odhadována v r. 1976
00:05:38 na více než 100 miliónů francouzských franků.
00:06:24 Nechybí ani auta různých prominentů,
00:06:27 jako Ch. Chaplina, Francoise Saganové nebo císaře Baodaje.
00:06:35 Nejstarším autem sbírky je parní automobil z r. 1878.
00:06:46 Nejkratším autem sbírky je elektro autovajíčko,
00:06:50 dlouhé 2,10 centimetrů.
00:06:52 Jediným českým autem je Tatra 87 z r. 1937.
00:07:04 Nejmladším autem sbírky je Porsche 956 C z r. 1982.
00:07:22 Srdcem muzea je samozřejmě sbírka Bugatek.
00:07:26 Je zde shromážděno 112 exemplářů.
00:07:30 Dále letecké, lodní a parní motory, které Bugatti zkonstruoval.
00:07:35 Schlumpfovi agenti objevili Bugatku Model 47 také v Praze.
00:07:40 Bugattka však byla zadána švýcarskému zájemci.
00:07:44 Fritz Schlumpf ale zanechal českému majiteli
00:07:48 svůj nový Mercedes 300 přede dveřmi a Bugattku dostal.
00:07:52 Je zajímavé,
00:07:55 že Ettore Bugatti sám navrhoval veškeré pracovní nářadí,
00:07:59 v automobilce používané.
00:08:02 Jediné, co v nářadí chybělo, bylo kladivo.
00:08:42 Klenotem sbírky je Bugatti Royal Coupé Napoleon.
00:08:46 Patřil samotnému Ettore Bugattimu.
00:08:50 Jeho sběratelská hodnota se nedá vyčíslit.
00:08:59 A tak i když by se dalo po morální stránce
00:09:02 o vzniku této sbírky diskutovat, zanechali bratři Schlumpfové
00:09:07 skutečný památník vývoje evropského automobilu.
00:09:14 Skryté titulky vyrobilo Studio "V", s.r.o.
Alsaské město Mulhouse, od roku 1798 připojené k Francii má 100 tisíc obyvatel. Je to kulturní a průmyslové centrum celé oblasti s dlouhou tradicí. V Mulhouse bylo v minulosti sídlo jedno z nejznámějších automobilek. Geniální automobilový konstruktér Ettore Bugatti zde vyráběl svá vynikající auta. Bohužel automobilka Bugatti zde dávno není. Ale díky dvěma nadšencům zde vzniklo snad nejkrásnější a největší automobilové muzeum na světě.