Pohled na neobyčejné seskupení umělců různých žánrů a generací. ### Režie P. Scherhaufer
00:00:04 HUDBA
00:01:39 Všechny tam stejně nedostaneme. Členů sdružení je 120.
00:01:44 30 minut máme na film, to znamená 15 vteřin na jednoho.
00:01:49 A to ještě nepočítám Divadlo na provázku. To je kolektivní člen.
00:01:53 150 inscenací, to by byla samá palice a žádný dílo!
00:01:58 Kdo neví, kam s konopím, musí do Kunštátu pro rozum.
00:02:02 Pojedeme do Kunštátu!
00:02:16 Pokud jde o Sdružení Q, to nevzešlo z mé hlavy.
00:02:23 Asi v roce 1967 to vzešlo z hlav 3 lidí, malířů.
00:02:30 Bohdana Laciny, Václava Zykmunda a Bohumíra Matala, ten přišel odjinud
00:02:41 Přišli s nápadem, já jsem jim to dokonce vymlouval, že jsme staří.
00:02:48 Staří na nějaké skupiny. Zmýlil jsem se, nakonec o skupinu nešlo.
00:02:53 Skupina je třeba sdružení malířů, básníků. Spjatých 1 poetikou.
00:03:02 Zatímco ve Sdružení Q jsou lidé různé poetiky a zástupci 5 umění.
00:03:13 Literáti, výtvarníci, muzikanti, divadelníci a dokonce architekti.
00:03:19 Ve Sdružení Q jsou nejen umělci nejrozličnějších kategorií.
00:03:27 Ale také nejrozličnější generace. V rozpětí od 30ti do 80ti let.
00:03:35 Taky je 1 blud, že je to sdružení moravské, neřku-li brněnské.
00:03:45 Což neodpovídá pravdě. Jsou tam zastoupeni Slováci, Pražáci a tak.
00:03:54 Stálo by za to se ještě chviličku vrátit. Sdružení vzniklo asi 1967.
00:04:02 Počátek roku 1968, do toho přišel srpen 1968 a tím se mnohé změnilo.
00:04:10 Najednou mělo obrannou funkci.
00:04:14 Tušili jsme správně, že se bude potřeba bránit.
00:04:20 V té době měli mocipáni jiné starosti a zapomněli na to.
00:04:25 Q jim nic neříkalo, a tak se v Domě umění vyjednal výstavní termín.
00:04:31 Ještě začátkem 1970 byla výstava ve všech místnostech Domu umění.
00:04:37 Udělalo se asi 18 Podvečerů Q.
00:06:26 Po této, řekl bych, až hektické činnosti velice rychle spadla klec.
00:06:35 Samozřejmě, že všichni pracovali v těchto intencích dále.
00:06:40 Ale řekl bych, že se půdorys změnil. Vůbec nebyly časopisy.
00:06:44 Výstavy byly okleštěné. Tak šlo o konfrontaci práce.
00:06:52 Pokud člověk nešel do ateliéru, nikdo nevěděl, co kdo dělá.
00:06:58 Vznikaly takovéto sešity. Tady jsem otevřel třeba Skácelův překlad.
00:07:09 Rozšiřovalo se to velice na Slovensko, dokonce do tehdejší NDR.
00:07:15 Udělali jsme 1 sešit z básníků, kteří tehdy tam byli zakázáni.
00:07:22 Což dodatečně naši Policii velice hnětlo.
00:07:26 Toto je dárek Adolfu Kroupovi k 70tinám.
00:07:33 Princip není jen co se sejde dohromady. Tam je dané téma.
00:07:39 Dokonce 2 témata. Jsou to básně přeložené Adolfem Kroupou.
00:07:43 Báseň Kandinského a 1 Kleeova.
00:07:46 Více než 100 výtvarníků a básníků na toto téma vyrobilo tento tisk.
00:07:55 Namátkou to je slovenská práce. Neuvěřitelné, co udělal Mudroch!
00:08:06 2 básně udělal v kovu pozitivně a potom v obtisku negativně.
00:08:14 A rázem je ze 2 takových předloh dohromady 6 dílek.
00:08:21 -Abych nezapomněl, pane Ludvíku! Proč se to jmenuje Q?
00:08:25 -Dali jsme to jako pevné motto do většiny našich katalogů a almanachů
00:08:30 Zní to: Proč Q? Protože je to písmeno.
00:08:33 Významově, tvarově i skupinově nepříliš neopotřebované.
00:08:37 Protože jím začínají četné latinské tázací částice.
00:08:44 -Protože to bylo založeno v květnu 1969.
00:10:00 -Nikdy jsme nebyli jenom místní organizací umělců, výtvarníků atd.
00:10:08 Vždycky jsme měli snahu zabírat širší okruh.
00:10:13 Máme své členy v Ostravě, v Uherském Hradišti...
00:10:18 -Kdo je třeba z Ostravy?
00:10:20 -Zbyněk Janáček, v Uherském Hradišti Jiří Vlach, Ida Vaculková.
00:10:28 Potom z mladších Tománek, Malina.
-Slováci taky?
00:10:35 -Taky. Protože od začátku mezi nás přišel tehdy mladý Jozef Jankovič.
00:10:42 Rudolf Filla, jsou tam manželé Bočkayovi, Dobeš, Marián Mudroch.
00:10:54 -Zahraniční členové?
-Taky máme. František Listopad.
00:11:02 Je v Lisabonu. K tomu jsme se dřív nemohli hlásit, až po 90. roce
00:11:08 -Z výtvarníků?
00:11:11 -Ladislav Guderna. Ten sídlí ve Vancouveru.
00:11:16 A nově máme v Heidelbergu.
-To je kdo?
00:11:21 -Milana Chlumského. To je fotograf a filozof, publicista.
00:11:28 Členskou síť máme takřka po celém světě.
00:12:15 My jsme začali samozřejmě chodit po hospodách.
00:12:18 Ale tam chodili vždycky takoví podezřelí lidé, sedali si vedle nás
00:12:23 Pak jsme najednou zjistili, že vědí všechno, co jsme říkali.
00:12:29 Tak jsme se přestěhovali do ateliéru.
00:12:31 -První byl ateliér koho?
00:12:33 -Prvně u mě, pak u Rajlicha. Na přeskáčku v Židenicích.
00:12:39 -Potom u Slezáka.
-Poněvadž to bylo trochu daleko.
00:13:07 -Máš tady v ateliéru obraz od jiného člena Sdružení Q?
00:13:11 -Mám! A krásnej!
-A môžeš mi ukázať?
00:13:17 To jsem teda zvědavej!
00:13:23 -To je on!
-Á, ten je dobrej!
00:13:26 -Stojí za to.
-Podobný má pan Ludvík v ateliéru.
00:13:30 -Já myslím, že ne. To se jmenuje Lidé terče.
00:13:34 -On má takovou přírodu s křídlama.
-Ovšem jestli jsou to terče války.
00:13:39 Nebo lásky? To je věc diváka. Ale je krásnej.
00:14:07 Tak zvaný básnický kufr je spíše kufr darů básníku Janu Skácelovi.
00:14:13 K 60tinám. V únoru 1982. Je to svérázná replika aktivit.
00:14:23 Charakterizovaly dobu 70. a 80. let Řada umělců nemohla vystupovat.
00:14:32 Nemohli publikovat.
00:14:35 Scházeli se při přípravě zvláštních souborů rukopisů a výtvarných děl.
00:14:41 Z nich se vytvářely osobité soubory omezené zpravidla počtem účastníků.
00:14:47 Byla to myšlenka Milana Kundery.
00:15:05 I to je součást historie. Sdružení Q, to je nejnovější historie.
00:15:12 Už v roce 1989 jsme cítili možnost připravit vystoupení na veřejnost.
00:15:21 Opět v květnu, tentokrát 1989, přesně 20 let, co Sdružení zaniklo.
00:15:30 Obnovili jsme ho alespoň mezi kamarády.
00:15:35 A začali jsme připravovat 1. výstavy. Přišel listopad.
00:15:40 Těsně předtím umřeli kamarádi Miloš Slezák a Jan Skácel.
00:15:45 A nám zbylým nastala povinnost uvést Sdružení Q do života.
00:16:01 RECITACE
00:16:05 Bloudí se dlouho letním městem, jak chtěli bychom najít se.
00:16:11 Jak chtěli bychom někam dojít ještě Došli jsme až do smrtelné ulice.
00:16:20 Všechny cesty vedou vzhůru ke hřbitovu
00:16:27 a tou úzkou šli jsme ruku v ruce spolu.
00:16:32 Potom později už za tmy, když ubývalo jako krajíce luny,
00:16:38 kterou osud neukrad mi, vraceli jsme se zas do té ulice.
00:17:01 Kopyt klopýtavých zněl tam umíráček
00:17:06 a mrak každé hlavy zanechal tu mráček.
00:17:13 My jsme však tak šťastni živi byli, třebas varoval nás zvonek stanice,
00:17:21 vprostřed trati jsme se políbili blízko smrtelné té ulice.
00:17:28 Tam ti mrtví dole vzdech už nezachytí.
00:17:34 Ale na hřbitově prudčeji voní lípy.
00:17:43 Až si umřem, láska taky zemře.
00:17:53 Tenkrát milá, měl jsem tě rád nejvíce.
00:18:00 Někdy srdce s náručím se sevře. Muž z kostí.
00:18:08 Jdou ze smrtelné ulice.
00:18:29 -Ahoj!
-Moment! Mám tu televizní štáb.
00:18:33 Potom budeme pokračovat. Na shledanou!
00:18:36 -Josko, já teď točím o Sdružení Q. Naše divadlo je nejstarším členem.
00:18:42 Jediným kolektivním členem.
00:18:44 Potřeboval bych vědět, jak to teda natočit.
00:18:47 My jsme toho strašně moc nahroutili.
00:18:50 -To jsi řekl správně, my jsme vlastně byli v tom původní Qčku.
00:18:55 Byli jsme bytostně propojeni. Když se divadlo dostavělo, bylo tu místo
00:19:05 Tak bylo logické, aby Qčko sídlilo tady.
00:19:11 Kdybych měl říct, jak udělat obraz vztah divadla ke Qčku?
00:19:18 Udělali jsme s nima spoustu akcí, ale my jsme členem jako divadlo.
00:19:26 To bys musel natočit ještě další film o našem divadle.
00:19:30 HUDBA
00:21:42 -Držím! Děkuju! Tady to trochu vorveme.
00:21:50 TRHÁNÍ PAPÍRU
00:21:54 -To je sešitý připínákama?
00:21:56 -Jo, taková ruční sešívačka, střílečka. To nějak protáhnu sem.
00:22:00 -Počkejte, vezmu 2. konec.
-Jo?
00:22:04 -Držíte to?
-Držím!
00:22:07 -Kam to můžu dát?
00:22:09 -Teď kdybychom to mohli obrátit. Vzhůru nožkama. Takhle.
00:22:18 Ještě z toho sundám... Ono to bylo v Praze na výstavě.
00:22:22 -Kde jste tam vystavovala?
-Na Žižkově.
00:22:25 Já jsem takovej přelétavej tvor.
00:22:28 Já jsem tam dlouho studovala, mně ta Praha občas chybí.
00:22:33 Takže jsem chvilku v Praze, chvilku v Brně. Děkuju. To je vono!
00:22:39 Vzniklo to velice spontánně na základě 1 přátelského rozhovoru.
00:22:43 Po telefonu. Na Sdružení Q mě zaujala širokospektrálnost lidí.
00:22:51 Co vše zahrnuje Sdruženi Q. Od herců, literátů, básníci.
00:22:57 Malíři, sochaři. V tomhle je to pro mne úžasný.
00:23:04 Ta atmosféra. Pro mne je důležitý přátelství s lidma. To tam funguje.
00:23:10 Když jsou třeba jen malíři, bývá to občas problematické v diskuzích.
00:23:18 Kdežto tady se člověk něco dozví a naváže nový kontakty s lidma.
00:23:22 S lidma, který neznal. A je to velice přínosný.
00:23:28 HUDBA
00:23:43 Myslím, že bude záležet na těch lidech, jestli budou mít tu potřebu
00:23:47 -My jsme ji měli. Každá generace v určité době to vidí jinak.
00:23:52 Mají větší nebo menší chuť se sdružovat.
00:23:56 Jestli to bude, tak si myslím, že Qčko bude mít určitě smysl.
00:24:00 -Je to hlavně důležitý pro muzikanty. Jako třeba Ivo Medek,
00:24:05 Miloš Štědroň. Nejsou jen hudebníci, ale mají určitý přesah.
00:24:09 K divadlu, ke grafické hudbě, k happeningům a tak dál.
00:24:14 Tak to bylo v 60. letech, tak je to i teď. Třeba i Dama Dama.
00:24:18 Spolupracuje s Qčkem prostřednictvím Medka, Dlouhého atd
00:24:22 Taky je zaměřena nejen na ryzí hudbu, ale na různé scénické akce.
00:24:27 HRAJE HUDBA
00:27:11 Skryté titulky Jitka Cívková, Česká televize, 2013
00:27:15 .