Dokument Otakara Černého o největším amatérském cyklistickém závodě
Když se řekne Závod míru
00:00:01 KDYŽ SE ŘEKNE ZÁVOD MÍRU
00:00:17 Bylo krátce po druhé světové válce.
00:00:20 Svět se dával dohromady
00:00:23 a opatrně slavil stále ještě křehký mír.
00:00:26 Významnou oslavu a současně výzvu přinesli cyklisté.
00:00:32 V květnu 1948 odstartoval první ročník Závodu míru.
00:00:37 Startoval symbolicky ve dvou hodně poničených
00:00:41 hlavních městech, Československa a Polska.
00:00:44 V Praze a ve Varšavě vyjely proti sobě dva pelotony.
00:00:47 Trasa z Varšavy do Prahy měřila 1 104 kilometry,
00:00:51 z Prahy do Varšavy 842 kilometry.
00:00:55 V Praze byl první Augustin Prosenik,
00:00:58 ve Varšavě Aleksander Zorič, oba z Jugoslávie.
00:01:02 Ve varšavské sestavě
00:01:04 byl z československých závodníků nejlepší Jan Veselý.
00:01:08 V pražské sestavě Jaroslav Blažek,
00:01:10 který ve svých 92 letech stále jezdí na kole.
00:01:14 -Pro nás to bylo velice náročné,
00:01:19 protože etapové závody u nás do té doby se nepořádaly.
00:01:22 To byl první takový velký závod v životě všech zúčastněných
00:01:26 včetně Veselého a lídrů toho závodu.
00:01:32 Konkurence tam byla evropská, dá se říct.
00:01:37 Já jsem jel za národní družstvo dvojku,
00:01:40 které po čtyřech etapách vedlo.
00:01:43 V Žilině jsme měli i žlutý trikot jako vedoucí,
00:01:46 Eman Krejčů byl na 1. místě.
00:01:49 Pak se to zvrtlo, pak byly pády, defekty.
00:01:52 Do Varšavy jsme dojeli už jen tři z toho šestičlenného družstva.
00:01:58 Tak se to první místo nedalo udržet.
00:02:02 -Tahle dvoucestná varianta se opakovala třikrát.
00:02:06 V roce 1949 na trase Praha - Varšava
00:02:09 zvítězil první Čechoslovák, Jan Veselý.
00:02:12 Na druhém ročníku Závodu míru startovali silní Francouzi.
00:02:16 O to bylo vítězství Veselého cennější.
00:02:20 V roce 1952 se k původním pořadatelům,
00:02:23 Rudému právu a Trybuně Ludu,
00:02:26 přidal další komunistický deník, východoněmecký Neues Deutschland.
00:02:30 Jel se první ročník na nové trase, Varšava - Berlín - Praha.
00:02:34 Zvítězil Ian Steel z Velké Británie.
00:02:39 V roce 1955 na trase Praha - Berlín - Varšava
00:02:42 zvítězil poprvé "Täve" Gustav-Adolf Schur.
00:02:45 Jan Veselý byl druhý.
00:02:51 -Jan Veselý byl můj velký kamarád.
00:02:54 Na silnici obávaný soupeř, v civilu úžasný chlap.
00:02:57 Bylo to mezi námi opravdu velké přátelství.
00:03:00 Já jsem svému synovi dal jméno Jan. Jan Schur.
00:03:03 -Dva velcí kamarádi, dvě legendy.
00:03:05 Ve své době špičky evropského amatérského pelotonu
00:03:08 si na Závodě míru zažily všechno.
00:03:11 Slávu, občasné nezdary a především těžké začátky.
00:03:16 -V začátcích Závodu míru to bylo velké dobrodružství.
00:03:19 Jezdili jsme na kostkách slepených pískem.
00:03:21 Chvíli to prášilo, chvíli bylo bláto.
00:03:24 Když pršelo, tak jsme neviděli.
00:03:26 Všechno jsme si opravovali, žádný servis.
00:03:29 Defekty jsme řešili sami, oblečení chudé, spíš turistické.
00:03:32 Kolo vážilo 10 až 12 kilo. Ta dnešní asi 6 kilo.
00:03:36 Ale brzy se to změnilo.
00:03:38 -Závod míru získával na vážnosti i sportovní úrovni.
00:03:42 Další ročník vyhrál Polák Stanislaw Krulak,
00:03:45 o rok později Bulhar Nenčo Christov.
00:03:47 A v roce 1959 znovu Schur.
00:03:50 To už na jiném, hodně vylepšeném kole.
00:03:54 Schur tím zahájil sérii vítězství svých krajanů.
00:03:58 Cyklisté tehdejší Německé demokratické republiky,
00:04:01 Erich Hagen v roce 1960, Klaus Ampler v roce 1963,
00:04:05 Axel Peschel v roce 1968, jsou velké postavy Závodu míru.
00:04:10 Mezi tuto elitu v roce 1964 výrazně vstoupil Jan Smolík,
00:04:15 druhý Jan, který vyhrál Závod míru.
00:04:19 -To byla celonárodní sláva, byl jsem oslavován.
00:04:23 Kolem silnice byly špalíry lidí, kteří nám fandili.
00:04:27 Jmenovitě zrovna mně, protože mám takové dobré jméno, Smolík,
00:04:30 takže to bylo zdrobnělé,
00:04:33 Smolíčku pacholíčku, dojeď nám ve žlutém tričku.
00:04:36 Nicméně český divák vyžaduje, pokud sportovec jednou vyhraje,
00:04:40 tak vyžaduje vítězství pokaždé.
00:04:44 A v roce 1965, rok po roce 1964,
00:04:49 se mi moc nedařilo, měl jsem smůlu, nějaké pády a defekty,
00:04:53 už to nebylo ono, a diváci se k nám obrátili zády,
00:04:57 Už jsem nebyl Smolíček pacholíček,
00:04:59 byl jsem Smolík pacholek.
00:05:02 Pokřikovali na nás, nejen na mě, ale i na ostatní kluky,
00:05:05 ať jdeme dělat do dolů,
00:05:08 že za dělnické peníze se flákáme na kole.
00:05:11 Takže to je odraz našeho českého národa,
00:05:14 který zkrátka, pokud se jednou zadaří, tak se musí dařit pořád.
00:05:19 -To byl náš cíl, abychom Závod míru jeli
00:05:24 a nějakým způsobem ho absolvovali,
00:05:27 aby bylo možné říci: Uspěli jsme. To se Honzovi Smolíkovi podařilo
00:05:31 a mně o rok později, protože jsem byl druhý.
00:05:34 Ale oni říkali: Proč jsi nebyl první?
00:05:38 Záleží to jen na jedné věci.
00:05:42 Vyhráli Rusové, vyhrál Lebeděv.
00:05:48 A chci jen říct,
00:05:50 že jejich družstvo bylo úplně jiné, než bylo u nás.
00:05:58 Tak jako v pozdější fázi jsme měli Škodu, Klasu,
00:06:02 možná ještě jednoho, byli dva tři lidi maximálně dobří v mužstvu,
00:06:07 kdežto oni jich měli šest.
00:06:12 -Lebeděv, předtím Melichov, Sajdchužin,
00:06:15 to byli velcí vítězové.
00:06:18 Za nimi skutečně zástup dalších skvělých borců.
00:06:21 Ti měli jiné úkoly. Sice vyhrávali etapy,
00:06:24 ale hlavně hlídali předem určeného lídra.
00:06:27 Jedním z nich byl také Gusjatnikov,
00:06:30 dlouholetý kapitán sovětské sborné.
00:06:34 -Byl to nejlépe organizovaný závod té doby.
00:06:40 Pro amatéry určitě vrchol.
00:06:42 Naše sovětská sborná byla vždy velmi silná.
00:06:45 Tak silná, že nás profesionálové nechtěli pouštět na své závody.
00:06:48 -Mezi silné týmy pořádajících zemí a Sovětského svazu
00:06:52 se vklínili závodníci klasických cyklistických bašt,
00:06:55 vítězové Francouz Bernard Guillot,
00:06:58 Belgičan Marcel Maes,
00:07:01 několikanásobný účastník Tour de France
00:07:04 Francouz Danguillaume.
00:07:07 -Kluci hlavně z Belgie, Holandska, Francie když jeli Závod míru,
00:07:12 tak to byla taková, jak bych řekl, předzvěst toho,
00:07:16 že se dostali do profesionálního mančaftu.
00:07:21 Tam se dostal nakonec Indurain, ve své době absolutní špička.
00:07:26 Závod míru nejel, ale jel Závod míru mládeže v Terezíně.
00:07:30 -Pražské jaro v roce 1968 se odrazilo i do Závodu míru.
00:07:34 Byl to veselý, optimistický ročník.
00:07:38 Radost Čechoslováků pokazil celkový vítěz Axel Peschel,
00:07:41 který Karla Vávru odsunul na druhé místo.
00:07:47 -Závod míru v roce 1968 byl specifický tím,
00:07:55 že hodně závodníků kolegů z týmu, který se připravoval, onemocnělo.
00:07:59 Takže se vytvořila situace,
00:08:02 kdy byli na startu v Berlíně tři nováčci,
00:08:06 Jirka Zelenka, Miloš Hrazdíra a já, plus staří mazáci.
00:08:12 To byl Pavel Doležel, Jarda Kvapil a Konečný.
00:08:18 Další taková specifika byla, že bylo docela špatné počasí.
00:08:25 Závod měl 16 etap, vždycky po pěti dnech byl den odpočinku.
00:08:34 Etapy byly těžké i v tom,
00:08:37 že třeba v Německu byla napsaná vzdálenost 120 km,
00:08:41 a etapa měřila 180 km,
00:08:45 takže takové trošku zákulisní boje byly.
00:08:48 Ale jinak to byl závod docela vyrovnaný.
00:08:53 Ale bohužel, přestože jsem měl dvakrát žlutý trikot,
00:08:57 tak jsem ho v poslední etapě,
00:09:00 v předposlední etapě byla časovka, tam jsem ztratil
00:09:04 a dojel jsem do Varšavy na druhém místě.
00:09:07 -V roce 1970 se vynořila další velká postava,
00:09:11 Ryzsard Szurkowski. Vyhrál a o rok později znovu.
00:09:14 Jeho dominanci přerušil v roce 1972 Vlastimil Moravec.
00:09:21 -U Vlasty Moravce je velká smůla v tom,
00:09:24 že teda vynikající cyklista,
00:09:27 chytrá hlava, neskutečně technicky zdatný.
00:09:31 Myslím si dodnes, e to vítězství si zasloužil
00:09:35 a že s Neljubinem, s kterým vyhrál snad o pár vteřin, tak...
00:09:43 Takhle, myslím si, že vyhrál lepší a hlavně šťastnější.
00:09:48 -A pak zase Poláci. Dvakrát Szurkowski, jednou Szozda.
00:09:53 -Ryszard Szurkowski, to byla osoba,
00:09:56 která udávala tón polské cyklistice.
00:09:59 I v amatérské cyklistice,
00:10:01 protože byli olympijští vítězové nebo druzí, mistři světa
00:10:05 a tak dále a tak dále,
00:10:08 nespočetné množství závodů vyhráli. Ale Szozda byl ve stínu.
00:10:11 -V ročníku 1982 ovládl Závod míru další velký šampion, Olaf Ludwig.
00:10:15 Cyklista z tehdejšího týmu Německé demokratické republiky.
00:10:21 -Myslím si, že Olaf byl nejen dobrý závoďák, ale i dobrý kluk.
00:10:26 A do dnešního dne. A když se potkáme...
00:10:29 Je schopen zvládnout všechno.
00:10:32 On se rozvedl, jestli mohu pár slov říct,
00:10:35 vzal si Bulharku a dnes zve německé cyklisty do Bulharska
00:10:40 a tam s nimi dělá soustředění.
00:10:43 -Olaf Ludwig vyhrál Závod míru ještě jednou, a to v roce 1986,
00:10:48 kdy byl start v Kyjevě. Byl to tehdy hazard se zdravím.
00:10:52 Před necelými dvěma týdny
00:10:55 byla celá oblast napadena radioaktivním spadem
00:10:58 z vybuchlé atomové elektrárny Černobyl.
00:11:01 V roce 1988 Ludwig přestoupil k profesionálům.
00:11:04 Jezdil významné profi závody.
00:11:07 Českoslovenští cyklisté to měli s přestupem
00:11:10 do profesionálního pelotonu těžší, složitější.
00:11:16 -Pro nás pro Čechy ta brána moc nebyla v těch letech.
00:11:21 Generace, která byla před námi, na tom byla ještě hůř.
00:11:24 My jsme měli aspoň tu možnost, a to byla ta brána,
00:11:27 že jsme byli dejme tomu díky slušnému výsledku na Závodě míru,
00:11:31 že jsme byli schopni se připravit kvalitně na mistrovství světa.
00:11:35 Ale tím to vlastně končilo. Brána k profesionalismu...
00:11:39 Já konkrétně jsem se o to snažil asi od roku 1982
00:11:42 a podařilo se mi to až na stará kolena v roce 1986,
00:11:46 kdy téměř ve třiceti letech jsem přestoupil mezi profesionály.
00:11:50 To si myslím, že taky byla skoro taková rarita.
00:11:54 -Poslední klasický Závod míru
00:11:57 se jel po trase Berlín - Praha
- Varšava v roce 1989.
00:12:00 Pak už to byly pouze zkratky.
00:12:03 Jednu takovou, Berlín - Slušovice
-Bielsko-Biala v roce 1990,
00:12:07 vyhrál Jan Svorada.
00:12:11 -Pro mě to vítězství bylo samozřejmě důležité,
00:12:17 protože v roce 1990 pádem železné opony
00:12:20 a změnami, které tady byly, tak se pro nás naskytla,
00:12:23 pro nás mladé závodníky, kterým jsem v té době byl,
00:12:27 otevřela se stejná cesta
00:12:30 jako pro jakékoli jiné západní jezdce,
00:12:33 kteří sem jezdili povětšinou sbírat zkušenosti.
00:12:37 Poté co se ukázali, byli angažováni profesionálními týmy.
00:12:42 To do roku 1990 u nás možné nebylo.
00:12:46 A najednou od devadesátého roku se to všechno změnilo.
00:12:50 Takže já jsem se ukázal světu vítězstvím na Závodě míru
00:12:54 a v podstatě získal jsem svoji první profesionální smlouvu.
00:12:59 -Od roku 1993 byl závod organizován pouze v Česku,
00:13:04 přičemž část etap vedla v Polsku a Německu.
00:13:08 Právě v roce 1993 na nouzové trase Tábor - Nový Bor
00:13:12 vyhrál Jaroslav Bílek
00:13:14 a v roce 1995 po startu v Českých Budějovicích
00:13:18 byl v cíli v Brně první Pavel Padrnos.
00:13:21 Od roku 2007 se závod nekoná z finančních důvodů.
00:13:27 -V tehdejší době byl schopen po stránce organizační
00:13:31 konkurovat největšímu závodu, a to je Tour de France. Například.
00:13:36 První televizní přenos byl z Polska.
00:13:39 -Se Závodem míru jsem se seznámil možná už v roce 1970,
00:13:45 samozřejmě při natáčení zpravodajství.
00:13:48 Od 80. let až do revoluce jsem jezdil s přenosovou kamerou
00:13:53 na tom slavném otočném sedadle. Ty záběry jsou známé.
00:13:57 Prakticky to je moje historie Závodu míru.
00:14:01 -Tady je Jirka Škoda a prosím, jestli mě slyší Pavel Křížek.
00:14:05 Řekni Jirkovi Škodovi,
00:14:07 že teď přišel telegram, že se mu narodil syn.
00:14:10 Řekni mu to, to je, já bych řekl, skoro senzace.
00:14:14 -Jirko, Jirko!
-No? -Narodil se ti syn!
00:14:19 Máš kluka!
00:14:22 -Viděli jste to? Viděli jste to? To je záběr roku!
00:14:25 -Máš kluka!
00:14:31 -Tak tohle se snad při žádném přímém televizním vysílání
00:14:34 ještě nikomu nepodařilo. Nevěřím tomu.
00:14:40 -Závod míru byl v té době hodně populární,
00:14:43 okolo trati byla spousta diváků,
00:14:45 každý byl hrdý na svoje sportovce.
00:14:48 Každý závodník měl své fandy.
00:14:51 Já jsem dostával až 4 tisíce dopisů z celého světa,
00:14:54 z Anglie, Rakouska a dalších států.
00:14:57 -Závody fantastické, prémie fantastické,
00:15:00 každý den společná večeře, rozdělení cen fantastické.
00:15:04 A myslím si, že v tehdejší době, i když cenami nebyly peníze,
00:15:08 byly věcné ceny,
00:15:13 tak my můžeme říct, děkujeme za to.
00:15:17 -Závod míru byl ve své době skutečný fenomén.
00:15:20 V době, která ho zneužívala
00:15:23 pro svou komunistickou propagandu.
00:15:26 -Trošičku jsme si z toho dělali v mých letech srandu,
00:15:30 že před etapou se kladly věnce a tak dále,
00:15:33 prostě mělo takový ten rituál,
00:15:36 řekl bych, až někdy pro nás v těch letech, co jsme měli,
00:15:40 tak to byla trošičku komedie.
00:15:45 Nicméně když se dnes dívám na největší etapové závody,
00:15:49 jako je Giro, Vuelta nebo Tour de France,
00:15:52 tak ono je to v podstatě obdobné.
00:15:55 -Závod míru ve světě měl velké jméno
00:15:58 a myslím si, že pořád ho má.
00:16:01 V té době jsem přecházel k profesionálům
00:16:03 jako vítěz Závodu míru
00:16:06 a jeden z nejlepších amatérských cyklistů světa,
00:16:10 takže i na prvních prezentacích týmu
00:16:13 bylo tohle vypichováno jako velké plus a očekávání do budoucna.
00:16:18 -Bylo by dobré, kdyby si naše i následující generace připomněly
00:16:22 onu ideu míru. Také by bylo dobré zorganizovat nový závod,
00:16:25 ale zachovat původní název,
00:16:28 zachovat a propagovat onu důležitou mírovou myšlenku.
00:16:34 -Věřím tomu, že i dnes by se dalo se Závodem míru něco udělat,
00:16:37 protože on přestože se tolik roků už nejede,
00:16:42 pořád má obrovské jméno ve světě.
00:16:45 -Obnovit Závod míru v jeho rozsahu z nejlepších let
00:16:48 se už asi nepodaří.
00:16:51 Jeho jméno a vážnost už dlouhá léta drží Závod míru mládeže.
00:16:54 Léta se jezdí po trasách v okolí Terezína.
00:16:59 -V Terezíně se jel poprvé v roce 1974
00:17:02 a od té doby nepřetržitě. Předtím mu předcházelo
00:17:05 několik závodů v Praze, Rokycanech a tak dále,
00:17:10 které historicky do tohoto ranku mládežnického
00:17:13 dnes již světového závodu zapadají.
00:17:16 -Závod míru juniorů má v seznamu vítězů slavná jména.
00:17:19 -Vedeme seznam asi 110 lidí.
00:17:22 Jako nejznámější bych uvedl Cancellara, Kwiatkowski.
00:17:25 A z našich Zdeněk Štybar.
00:17:28 A je to napůl, Peter Sagan,
00:17:31 který v roce 2008 tady byl druhý, vyhrál Kwiatkowski.
00:17:38 V roce 2014 byl Kwiatkowski mistrem světa
00:17:42 a v letech 2015 až 2017 vyhrál Sagan.
00:17:45 -Neutuchající zájem o velký mezinárodní závod,
00:17:48 který by navazoval na tradici Závodu míru,
00:17:51 se ozývá i při závodě stejného jména juniorů.
00:17:54 I tady zní výzva k obnovení myšlenky Závodu míru.
00:17:57 -Já bych osobně byl hrozně rád,
00:18:01 protože je to i moje srdeční záležitost,
00:18:03 aby se jel Závod míru znovu. Věřím, že se nám to povede.
00:18:08 Je to stále velká motivace i pro Pavla Doležela,
00:18:11 který historicky k němu patřil
00:18:14 jak jako závodník, tak jako trenér a pořadatel.
00:18:18 Já teda jenom jako závodník.
00:18:21 Ale je to pro mě stále srdeční záležitost.
00:18:24 Byl bych velmi rád, kdyby se tento závod jel.
00:18:27 Byl jsem ve Švýcarsku,
00:18:29 kde jsem potkal jednoho známého cyklistu,
00:18:32 a první, co bylo, tak se mě ptal, jestli je Závod míru.
00:18:35 Tak jsem mu říkal, bojujeme o to a snad se nám to povede.
00:18:41 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2018