Nevšední životní příběh ikonopisky Ivety Kadlecové (2012). Připravili J. Prokš a Š. Pavlicová
00:00:12 Když jsem si pořídila první ikonu,
00:00:16 viděla jsem kus dřeva a na tom obrázek.
00:00:20 Měl pro mě výtvarnou hodnotu z uměleckého hlediska,
00:00:23 ale to bylo všechno.
00:00:25 Byla jsem z toho zklamaná a říkala jsem si,
00:00:28 že jestli tohle jsou ikony ...
00:00:34 Moje touha byla opravdu velká a chtěla jsem to tajemství proniknout.
00:00:39 Myslím, že do tajemství se dá proniknout jedině skrze modlitbu.
00:01:06 Ivetu jsem neznal,
00:01:09 ale hodně jsem o ní slyšel jako o nejlepší ikonopisce v Česku.
00:01:21 Slyšel jsem o ní, že studovala v Rusku ikonopis a později v Srbsku.
00:01:25 Toužil jsem se setkat s Ivetou.
00:01:35 Jako děcko musela mít každý rok na Vánoce omalovánky.
00:01:42 Od dětství ráda malovala.
00:01:44 Sotva držela tužku v ruce, neexistovalo,
00:01:47 že by neměla v ruce omalovánky nebo tužku.
00:01:49 V jednom kuse něco malovala a kreslila. To bylo její oblíbené.
00:02:02 Ale bylo tam tenkrát pěkně, že?
00:02:05 Tatínek měl kameru na černobílý i barevný 8mm film.
00:02:10 Filmoval kdekoliv venku na dovolené, filmoval i u babičky.
00:02:16 Občas filmoval i doma.
00:02:19 Jeho velká zábava bylo i focení, to jsem s ním sdílela.
00:02:24 Na ZŠ jsem trávila hodiny s tatínkem v koupelně,
00:02:28 kde jsme si udělali temnou komoru.
00:02:31 Hlavní tradicí bylo, že fotil fotky z naší dovolené.
00:02:40 Když jsem byla malá, žili jsme zpočátku u babičky v Braníškově,
00:02:45 což je Vysočina nedaleko Brna. Jenom příroda, lesy, pole, zahrada.
00:02:53 Ideální prostředí pro děti i celkově pro život.
00:02:58 Vzpomínky na dětství mám velmi zvláštní,
00:03:02 protože celý týden jsem žila v Brně
00:03:06 a víkendy jsem trávila v Braníškově u babičky.
00:03:10 Ale víc zážitků a vzpomínek mám od babičky než z Brna.
00:03:17 Babička neměla velké vzdělání, ale měla v sobě moudrost
00:03:22 a tu jsem poznala, až když jsem dospívala.
00:03:28 Velmi mě oslovila. Učila mě modlitby, učila mě vztahu k Bohu.
00:03:33 Četly jsme spolu evangelia a Bibli. Všichni jsme chodili do kostela.
00:03:41 Babičku jsem měla jako vzor moudrosti a přirozeného prožívání víry.
00:03:47 Zanechalo to na mně takové následky, že jako dospělá jsem ji sama hledala.
00:03:52 Brno bylo ateistické.
00:03:58 I ve škole tvrdě odporovali, aby děti měly náboženské vzdělání.
00:04:04 Tak to bylo na domácí výchově.
00:04:08 Problém byl, že jsme chtěli,
00:04:11 aby si dala přihlášku na střední výtvarnou školu v Brně,
00:04:18 ale nedostala od třídní učitelky doporučení.
00:04:26 V doporučení bylo to, že není vyrovnaná s náboženskou otázkou.
00:04:32 Studovala jsem na střední strojírenské průmyslovce.
00:04:36 Nebylo to ale tak hrozné, byla to zkouška, kterou jsem musela projít.
00:04:41 Tam bylo kreslení jiného rázu, než je výtvarné.
00:04:46 Ale přesto jí to tam dalo aspoň základy.
00:04:53 Ač mě moc věcí na škole nebavilo, pochopila jsem,
00:04:58 že svým způsobem to Boží vůle byla.
00:05:02 Na škole jsem byla strojní konstruktérka.
00:05:06 Tzn., preciznost, trpělivost, čistota.
00:05:10 Muselo to být přesně narýsované
00:05:13 a to jsem pak v ikonopisné tvorbě zužitkovala.
00:05:20 V 1. ročníku na střední škole jsem začala navštěvovat
00:05:24 lidovou školu umění, což bylo nejrychlejší výtvarné vzdělání.
00:05:28 Tam jsem se učila základy portrétů, zátiší. Začínali jsme od začátku.
00:05:35 Hlavně jsem byla samouk, jestli se to tak dá říct.
00:05:41 Strávila jsem hodiny kreslením.
00:05:44 Měla jsem pěknou knížku, jmenovala se Technika kresby od Teissiga.
00:05:48 Teď jsem si ji z nostalgie koupila v antikvariátu.
00:05:53 Tam se popisovalo, jak se má ruka uvolnit, aby byla lehká a vláčná.
00:05:59 Tak jsem se sama učila.
00:06:05 Když skončila střední školu, hlásila se na vysokou uměleckou školu,
00:06:12 ale nedostala se tam.
00:06:15 Říkala, že se tam bude tak dlouho hlásit, až ji vezmou.
00:06:19 Byla jsem velmi zklamaná, že jsem se na školu nedostala,
00:06:23 ale uvědomila jsem si, že příprava nebyla taková.
00:06:26 Pak jsem se do toho pustila s ještě větší vervou
00:06:28 a v přípravě jsem přitvrdila.
00:06:31 Bylo tam několik úkolů a 1 z nich byla malba.
00:06:34 Dělali jsme tam volné zátiší
00:06:36 a já jsem je zpracovala hodně šťavnatým malířským způsobem.
00:06:39 Bylo 1 z důvodů, proč mě na školu přijali.
00:06:47 V tomto období jsem potkávala různé lidi, bavila jsem se s nimi,
00:06:54 konfrontovala jsem s každým jeho pohled na život a na svět.
00:07:00 Chodila jsem tehdy do čajovny pít čaj.
00:07:05 Byla tam obrovská knihovna plná nepřeberného množství knih
00:07:09 týkajících se východního i západního náboženství, přírodních věd.
00:07:15 To jsem studovala, ale nikde jsem nenacházela, co hledám.
00:07:20 Myslím, že nebyla náhoda, že v době největšího hledání
00:07:25 jsem potkala pravoslavného kněze, který je velice citlivý člověk
00:07:31 a byl schopen mi odpovědět na spoustu otázek,
00:07:37 na které jsem odpověď nenacházela.
00:07:40 Když jsem dávno studovala staré italské mistry,
00:07:44 listovala jsem knihami a strašně mě oslovovalo křesťanské umění
00:07:48 italské renesance.
00:07:51 Prostudovala jsem několik knih a zjistila jsem, že mi tam něco chybí.
00:07:55 Šla jsem znovu do knihovny, půjčila jsem si další hromadu knih
00:07:59 a studovala jsem gotické a románské umění.
00:08:03 Tam se mi to zdálo ještě ryzejší.
00:08:07 Chyběl jen krůček k tomu, abych se dostala k raně křesťanskému umění,
00:08:11 které vzniklo pár století po Kristu, kdy Kristus na zemi žil
00:08:19 a kdy si lidé na něj něco pamatovali.
00:08:24 Považuji to za nejryzejší umění nejblíže jeho době a tomu,
00:08:30 kdy na zemi byl.
00:08:38 Jak jsem studovala mistry, brala jsem to jako umění dávno minulé, umění,
00:08:43 které nás oslovuje, protože je pěkné.
00:08:46 Ale tvořili to mistři před staletími a dnes je to relikvie.
00:08:52 Kdežto ikona ...
00:08:54 Poprvé jsem se setkala s ikonou v klášteře v Srbsku.
00:08:59 Poprvé jsem se tam setkala s tím, jak mnišky mají možnost ikonu psát.
00:09:05 Byla jsem překvapena, že to není umění mrtvé
00:09:11 jako u jiných křesťanských obrazů, ale je to v současné době teď a tady.
00:09:15 Ikony se píší stejně jako dříve a je to živé.
00:09:21 Je to v současné době funkční.
00:09:24 Není to obraz, který připomíná něco dávno minulého,
00:09:29 ale říká nám "Tady je Kristus a ty se k němu můžeš obrátit".
00:09:44 Každý sloh se soustřeďuje na určité vjemy.
00:09:48 Někdy na přírodu, někdy na krásu lidského těla
00:09:52 nebo na intenzivní prožitky.
00:09:56 Ale ikona se soustřeďuje čistě na toho svatého, na modlitbu ke svatému.
00:10:03 Nejsou tam postranní výjevy, které mě vždy rušily a přebývaly mi tam.
00:10:11 Proto je pro mě ikona v křesťanském umění prioritní.
00:10:22 Dnes se můžeme setkat s různě napsanými ikonami.
00:10:27 Můžou být napsané na plechu, na plastu i na papíře.
00:10:31 Ale zastávám názor, že ikona by měla být vytvořena z přírodních materiálů.
00:10:38 Kus dřeva je věc, kterou Bůh stvořil, a je to pramaterie, která tady je.
00:10:46 Dokonce mám špatné zkušenosti, je to živé,
00:10:51 občas to praská, což není dobré pro ikonu.
00:10:55 Je to živý organismus, materie, která žije.
00:10:59 Člověk ji chytne do ruky a cítí, že to je něco teplého.
00:11:05 Než se deska vyzlatí, dělá se na ni kresba.
00:11:10 Děláte si základní skicu postavy, která na ikoně má být.
00:11:16 Až později se okolí postavy vyzlatí.
00:11:21 Další věci, které se k ikonopisu používají,
00:11:25 jsou symbolického charakteru.
00:11:28 K ikonopisu se používá vaječná tempera,
00:11:32 což je vaječný žloutek s pigmentem.
00:11:35 To je prášek - země nebo kámen, a žloutek je počátek života.
00:11:53 Podle pravidel se říká, že ikona se píše, ikona se nemaluje.
00:11:58 Ta terminologie vznikla proto, že ikona je malované slovo Boží,
00:12:07 malované evangelium. Je to paralela na evangelium v malované formě.
00:12:16 Když se člověk učí ikony psát, pracuje s předlohami.
00:12:21 Musí kopírovat, musí se učit vidět a vnímat ikonopisný styl a barevnost.
00:12:31 Na ikonopisné škole, kde jsem studovala,
00:12:36 byl takový příklad, že každý si měl najít, jaká ikona je mu nejbližší.
00:12:43 Za 1. ročník jsme jen kopírovali, studovali jsme spousty knih.
00:12:52 To je taky jen odrazový můstek, aby se člověk měl čeho chytnout.
00:13:00 Já jsem prošla několika ikonopisnými styly.
00:13:03 Zpočátku to byl srbský ikonopisný styl,
00:13:06 protože jsem se učila v monastýru v Srbsku.
00:13:09 Měla jsem možnost projít spoustu klášterů a svatých míst v Srbsku,
00:13:15 v Černé hoře a v Makedonii.
00:13:18 Nejvíce mě oslovují ikony sv. Kateřiny na Sinaji.
00:13:24 Měla jsem možnost tento klášter navštívit
00:13:27 a ikony vidět na vlastní oči.
00:14:08 Sinaj pro mě byla hlavně cesta po stopách Starého zákona,
00:14:14 po stopách Mojžíše. Dostala jsem se na horu Sinaj.
00:14:18 Přitahovalo mě tam, že člověk šel nahoru, aby se setkal s Bohem.
00:14:24 Kdysi moje nejintenzivnější představa setkání s Bohem byla právě na poušti,
00:14:30 kde není nic živého. Jsi jenom ty a Bůh.
00:14:38 Beduíni kolem pomáhají mnichům starat se o klášter.
00:14:44 Sice mě překvapilo, že je to 1 z nejstarších klášterů na světě
00:14:49 a žijí tam pravoslavní mniši, ale v klášteře jim pomáhají beduíni.
00:14:57 To mě překvapilo, protože jsem si myslela,
00:15:02 že všechno tam bude ryze křesťanské, pravoslavné.
00:15:06 Ale je dobře, že v jednom z nejstarších klášterů
00:15:11 jsou schopni vycházet muslimové a křesťané.
00:15:16 Mniši pomoc beduínů potřebovali.
00:15:19 Nacházejí se v přirozeném prostředí beduínů, kteří jsou tam doma.
00:15:24 Vzájemně si tam pomohli.
00:15:43 Říkala jsem si, k čemu ikony vlastně jsou, jestli jsou pro lidi potřebné.
00:15:47 Měla jsem představu pomáhat lidem ve zdravotnictví,
00:15:53 měla jsem charitativní sklony.
00:15:56 Najednou mě ikony tak nenaplňovaly,
00:16:00 protože přímý kontakt s lidmi a pomoc pro ně jsem v tom nenacházela.
00:16:07 Když jsem dostala svou 1. zakázku,
00:16:13 byla to ikona do kaple na onkologii v nemocnici.
00:16:17 To byl jeden z momentů v mém rozhodování,
00:16:22 když jsem si řekla, že ikony by lidem mohly být k užitku.
00:16:28 Je to místo, kde se lidi připravují na smrt,
00:16:31 kde mnozí tráví poslední dny svého života.
00:16:36 Vznikla tam malá kaple,
00:16:40 kam měla přijít má 1. zakázka Vladimirské Bohorodice.
00:16:45 To je jedna z ikon, kterou nejvíce obdivuji.
00:16:49 Hezčí a silnější ikonu než Vladimirskou Bohorodici
00:16:54 jsem ještě neviděla.
00:16:57 To mě tak naplnilo, že i takto lze lidem být potřebný
00:17:02 a že i to by mohli lidé pro svůj život potřebovat.
00:17:25 V letech 1996 ― 2000 procházel tento chrám generální opravou.
00:17:28 My jsme pak řešili, jak tento prostor doladíme.
00:17:31 Součástí úvah bylo využít niky, která dřív byla pro tóru,
00:17:39 protože toto je bývalá židovská synagoga.
00:17:43 Proto jsme oslovili Ivetu, abychom získali ikonu přímo na míru.
00:17:50 Když mě požádali, abych udělala ikonu pro jejich pravoslavný chrám
00:17:55 v Přerově do apsidy, tedy 2metrovou ikonu,
00:18:00 byla jsem zaskočena a musela jsem to zvažovat.
00:18:05 Byl to trošičku risk,
00:18:09 protože 1. ikonu jsem dělala jen Vladimirskou Bohorodici
00:18:12 a ta nebyla takových rozměrů.
00:18:15 Toto byla 2. zakázka, kterou jsem dostala.
00:18:18 Musela jsem zvážit, jestli není risk, že odvedu práci,
00:18:23 se kterou nebudou otec ani věřící spokojeni.
00:18:26 Pak jsem o tom pár dnů přemýšlela a jednu noc jsem se za to modlila.
00:18:33 Ráno jsem se probudila a strach pominul.
00:18:37 Ne že bych byla přesvědčena, že to zvládnu, ale věděla jsem,
00:18:42 že s Boží pomocí se do zdárného konce dostanu.
00:18:50 Byla začínající ikonopiska, která potřebovala zkušenost i s prací,
00:18:56 kterou nedělala. Pro nás všechny tyto věci byly nové.
00:19:04 Nejtěžší pro mě byly dokončovací práce na ikoně.
00:19:08 Předpokládala jsem, že u tak velké ikony je nejdůležitější pohled,
00:19:14 i když to z dálky nebude vidět. Je to centrální část celého chrámu.
00:19:19 Možná nebudu přehánět, když řeknu, že jsem oči a obličej dokončovala týden.
00:19:28 Sama jsem byla překvapená, jaké dílo vzniklo.
00:19:33 Myslím, že bez pomoci Ducha Svatého by to vzniknout nemohlo,
00:19:37 takže děkuji Pánu Bohu.
00:20:32 Psaní ikon je velká tajná.
00:20:36 Sama Iveta přistupuje k psaní ikon velmi poctivě.
00:20:44 Příprava k psaní jejích ikon je modlitba
00:20:49 a potom už ikona bude taková, jaká má být.
00:20:54 Ikona není obraz, který bychom mohli prodávat a vydělat na něm peníze.
00:21:01 Ikona je obraz Boha.
00:21:05 A s obrazem Božím nemůžeme udělat obchod.
00:21:10 Proto se sama Iveta snaží, aby ikony, které píše,
00:21:16 darovala za symbolickou cenu.
00:22:13 Na studiích v Srbsku i Rusku jsem pocítila touhu i pláč po naší zemi,
00:22:21 po češství. Vždycky mi přišlo líto, že to je řecký styl,
00:22:27 to je ruský styl, to je bulharský, tamto rumunský.
00:22:31 A chtěla jsem něco českého.
00:22:33 Chtěla jsem najít kořeny, něco českého.
00:22:40 Když jsem opouštěla ikonopisnou školu v Rusku,
00:22:44 ředitel se se mnou loučil slovy:
00:22:46 "Ty přijedeš do Čech. Jsi Češka, budeš obklopena českým prostředím.
00:22:51 Atributy českého charakteru samy přijdou."
00:22:57 Hlavně že ji to baví a je s tím spokojena.
00:23:02 Má to taky své stinné stránky.
00:23:06 Je to dost fyzicky i psychicky náročné.
00:23:10 Dokonce už měla operovanou ruku, jak je to namáhavé.
00:23:17 Když dělá práci, tak levou rukou.
00:23:21 I myš na počítači používá levou rukou, aby si tu ruku nezničila.
00:23:26 Šlachy přestanou pracovat.
00:23:29 Jak všechno miniaturně drží v ruce, je to velmi namáhavé.
00:23:38 Ikona bývá často nazývána oknem do nebe.
00:23:44 Je to sice možná velké tvrzení, ale něco pravdy na tom je,
00:23:52 protože skrze ikonu se můžeme dostat sami k sobě, blíže k Bohu
00:23:58 a můžeme pochopit spoustu věcí o sobě i o Bohu.
00:24:06 Iveta je velmi zodpovědná.
00:24:10 Iveta nic neodkládá. Je to systematický člověk.
00:24:16 A i když někdy dělá věci na poslední chvíli, je velmi precizní.
00:24:25 Je známá nejen svým krásným ikonopisem,
00:24:29 ale i svou povahou a obětavostí.
00:24:40 Myslím si, že je dobré naslouchat sám sobě a sledovat a najít,
00:24:45 proč tady člověk je. Já jsem v ikonách našla své poslání.
00:24:51 Cítím se v tom naplněná a cítím, že to je to, co bych měla dělat.
00:25:01 Skryté titulky: Věra Mikulenková Česká televize, 2012
Vliv na utváření tvůrčího a uměleckého ducha Ivety Kadlecové měli bezesporu rodiče – oba muzikanti. Otec byl navíc aktivním amatérským fotografem a kameramanem. Když mu Iveta později pomáhala v temné komoře, seznamovala se s problematikou barevnosti a světla. A odtud už to byl jen kousek k prvním kolážím… Její další cesta ale nevedla na žádnou uměleckou školu, jak by se dalo předpokládat, nýbrž, dle přání rodičů, na strojařinu. Iveta se ale nevzdala, po absolvování střední školy začala studovat na fakultě výtvarných umění VUT v Brně, a jelikož studia ještě pořád neměla dost, vydala se do Ruska, kde pokračovala na Ikonopisné škole při Moskevské duchovní akademii. Ikony, podobně jako pravoslaví, jí učarovaly a dnes už si život bez nich nedokáže představit. Proces psaní ikony je pro ni modlitbou a ikona sama jakýmsi prapočátkem, oknem do věčnosti, k němuž se postupně dobrala…