Nejdůležitější události týdne v krajích
Týden v regionech
Premiéra: Sobota 30. 11. 2013 na ČT100:00:00 .
00:00:08 Navštívíme školu, kam žáci nemusí chodit, a přesto se učí.
00:00:13 V Březové u Uh. Hradiště se specializují na děti
00:00:17 s individuálním studiem.
00:00:22 Představíme zakladatele aukční síně Tomáše Zezulu.
00:00:26 Jak se stane, že zemědělský inženýr začne obchodovat s uměním?
00:00:33 S architektem Karlem Havlišem se vydáme do areálu
00:00:38 kdysy slavné továrny.
00:00:40 Jak by se Vlněna mohla změnit a co ji nejspíš čeká?
00:00:56 - Dobrý den Lety.
00:00:59 Zdravím tě, jak se máš na Floridě?
00:01:03 - Dobře, co vy v Česku?
- Máte dobré počasí?
00:01:07 - Ano, tady už začíná pomalu zima.
00:01:11 Lety, já bych dneska se s tebou chtěla podívat
00:01:15 na tu poslední písemku.
00:01:17 Takhle nějak vypadá konzultace Laetitie Pulchartové
00:01:21 nad látkou matematiky 7. třídy.
00:01:24 H raje na vrcholové úrovni tenis a většinu roku tráví na Floridě.
00:01:30 - Tak jestli si všemu rozuměla z té písemky nebo jestli by si
00:01:34 s něčím chtěla poradit.
00:01:37 - Už všechno rozumím, akorát ještě bych chtěla poradit
00:01:41 s těma kladnýma a zápornýma číslama jak se to odčítá.
00:01:46 - Dobře, tak příští týden, někdy po tréninku, se ozvi.
00:01:51 Stejně jako Leti je na tom i vicemistryně v taekwondu,
00:01:55 deváťačka Lucie Lienerová z Brna.
00:01:57 Školu na dálku virtuálně navštěvuje už od šesté třídy.
00:02:02 - Hi, hi, Lucko. How are you today?
00:02:05 - I am fine, thank you.
- OK, zdravím tě z Brna.
00:02:09 Dneska bysme si prošli,
00:02:11 pokud máš chviličku, trpný rod v angličtině.
00:02:22 Kromě sportu jí znemožňuje normální vzdělávání
00:02:25 i nepřekonatelný handicap - kombinovaná porucha učení.
00:02:30 Vzhledem k mé dyskalkulii, dysgrafii a dyslexii
00:02:34 je způsob individuálního vzdělávání nejvhodnější,
00:02:37 protože se učím kdy chci a jakým způsobem chci,
00:02:41 takže se netrápím problémem, že bych něco nezvládala,
00:02:45 nestíhala, dělám to svým způsobem tak, abych to věděla, uměla.
00:02:53 Takových, jako jsou Lety a Lucie, tedy žáků druhého stupně ZŠ,
00:02:58 kteří studují individuálně, bylo v roce 2012
00:03:01 v Česku celkem 120.
00:03:03 Z toho většina na základní škole Březová u Uherského Hradiště.
00:03:07 Škola je jednou ze 6 v ČR, které takovou možnost
00:03:11 v pokusném ověřování ministerstva školství nabízejí.
00:03:15 Dnes máme 110 žáků, z toho je 90 tady po republice
00:03:19 a dalších 20 různě po světě.
00:03:21 Například v USA, máme ve Francii, máme v Rakousku, máme v Německu,
00:03:27 je toho dost.
00:03:30 Ještě před pár lety přitom březovské škole,
00:03:33 na kterou chodilo jen 37 místních dětí, hrozil zánik.
00:03:37 Dnes jich má, včetně těch s individuálními plány, celkem 200.
00:03:58 My nejenom, že ty žáky přezkušujeme ze zákona v pololetí
00:04:02 a na konci školního roku, ale my těm rodičům a žákům
00:04:06 nabízíme takový ucelený servis.
00:04:09 Takzvanou internetovou školu moodle, to je systém,
00:04:12 ve kterém máme takzvané virtuální třídy od 1. do 9. ročníku,
00:04:17 jsou tam všechny vyučovací předměty, každý vyučovací předmět
00:04:22 je rozdělen na 10 měsíců školního roku a v záhlavní každého měsíce
00:04:27 je takzvaný tematický plán, aby rodiče věděli,
00:04:31 co mají s těmi žáky dělat.
00:04:33 Individuální výuka v Březové je pro každého, kdo nemůže
00:04:37 a nebo dokonce nechce chodit do běžné výuky.
00:04:41 Případ žáka, který mi asi nejvíc utkvěl v paměti,
00:04:45 je případ Petry z Brna.
00:04:47 Ta k nám přišla v 7. ročníku po asi dvouletém šikanování
00:04:51 ve škole a odmítala chodit do školy.
00:04:54 Jediné řešení bylo jít to zkusit k nám.
00:04:57 My jsme to dokázali, společně s Petrou a její maminkou,
00:05:01 takže Petra se připravuje ve čtvrtém ročníku na maturitu
00:05:05 a chystá se na vysokou školu.
00:05:08 Zuzana Machulková z Olomouce, která se na dálku v Březové učila
00:05:13 od sedmé do deváté třídy, takové štěstí neměla.
00:05:17 Vhodnou střední školu nenašla.
00:05:19 S mozkovou obrnou zkombinovanou s epilepsií nedokáže
00:05:23 v běžné výuce vydržet.
00:05:26 Potřebuje svůj rytmus.
00:05:28 Moje postižení mi znemožňuje hlavně to být tam delší dobu,
00:05:33 ale záleží to hodně na tom, jaký je den a na to se
00:05:39 spoléhat nedá.
00:05:42 V současné době, pokud jsem se zajímala o pokračování vzdělávání
00:05:47 na střední škole, tak jsem nenalezla žádnou školu,
00:05:51 která by byla stejná jako v základní škola Březová.
00:05:55 Všude je nějaký problém.
00:06:00 Individuální studium na střední škole totiž vyžaduje minimálně
00:06:05 220 hodin strávených ve výuce, a to Zuzana nezvládne.
00:06:09 Přála bych si, aby byla nějaká střední škola, která by fungovala
00:06:14 jako základní škola v Březové, ale zatím je to opravdu
00:06:18 jen moje přání.
00:06:43 Část brněnský sociálních demokratů, zjednodušeně řečeno
00:06:47 sjednocených kolem Jakuba Patočky a jeho Deníku Referendum, navrhuje,
00:06:53 aby šla strana do příštích komunálních voleb
00:06:56 s požadavkem veřejné dopravy ve městě zdarma.
00:06:59 Je to na první pohled utopický a drahý plán.
00:07:03 Už teď město doplácí na MHD skoro dvě miliardy.
00:07:06 Nicméně není to projekt, který by bylo dobré hned zadupat do země.
00:07:11 Nejde jen o dopravní projekt.
00:07:14 Byl by to impuls k jinému uvažování o komunálních problémech.
00:07:19 Jeden sexy krok se městu může v budoucnu vrátit i jinde,
00:07:23 než v dopravě.
00:07:25 Kometa ve středu dosáhla důchodového věku.
00:07:28 Jubilant oslavil 60 let od prvního zápasu na ledové ploše.
00:07:32 A slavilo celé Brno.
00:07:34 Hokejový klub si může vybrat, jestli půjde
00:07:38 do předčasného důchodu, anebo se stane takzvaným prduchem
00:07:42 - rozuměj pracujícím důchodcem.
00:07:49 Ano, mám umění ve výučním listě, jsem absolventem semináře
00:07:54 dějin umění tady na Masarykově univerzitě v Brně
00:07:59 a jinak jsem taky zemědělský inženýr.
00:08:03 Tatínek byl signatářem nejrůznějších výzev
00:08:07 od roku 1968 dál.
00:08:09 Byli jsme praktikujícími katolíky a nikdy jsme to nijak neskrývali,
00:08:14 takže ta možnost jít si někam svobodně za studiem,
00:08:18 prostě nebyla.
00:08:20 V zemědělství se Tomáš Zezula příliš dlouho nezdržel.
00:08:24 To, co za minulého režimu studovat nemohl,
00:08:27 si ho stejně přitáhlo.
00:08:30 Já jsem začínal jako restaurátor, to byla schopnost,
00:08:34 kterou jsem zdědil z rodiny.
00:08:37 Tatínek byl, babička byla výtvarnice a já jsem
00:08:41 ve třetí generaci.
00:08:43 Po revoluci se z člověka, který oživuje staré věci, stal tím,
00:08:48 kdo pro ně hledá nové majitele.
00:08:50 Se starožitnostmi obchodoval v Brně i v Praze,
00:08:54 ale hlavní sídlo jeho aukčního domu už víc než dekádu
00:08:58 patří do staré vily v brněnské ulici Hlinky.
00:09:02 Hovoříme-li o tom, kde se ty věci berou nebo co je moji náplní,
00:09:07 tak já bych řekl především připravenost.
00:09:10 Já nevím, jestli támhle u těch dveří nezazvoní někdo a neřekne:
00:09:15 Pane Zezula, podívejte se nám na toto.
00:09:18 A vytáhne malý poklad.
00:09:20 Někdy tady, jindy v Miláně, v Paříži, vždycky je to ale
00:09:24 o stejném, přijdete k věci, vezmete ji do ruky
00:09:28 a musíte se rozhodnout, jestli ji do té aukce zařadit,
00:09:32 jestli je to ona, jestli ji případně koupit.
00:09:37 Můj synovec Pavel, když mu bylo asi 12 let a já jsem tady začínal
00:09:42 s první aukcí, tak se rozhodl, že udělá strýčkovi radost
00:09:47 a vytvořil mi sám svýma rukama tady tohle poněkud neforemné,
00:09:51 ale moc vlídné a milé kladívko.
00:09:54 A to mě už teď provází a věřím, že bude provázet až do konce
00:09:59 mých dražebních dní.
00:10:01 To je prostě už talisman, který nedám z ruky.
00:10:06 Největším úspěchem mojí životní praxe je má vlastní rodina
00:10:12 a vztahy v ní.
00:10:15 Dvakrát do roka se zákazníci pod jeho taktovkou o nejrůznější
00:10:19 umělecká díla utkávají v aukci.
00:10:22 Do příprav se začali zapojovat i tři synové
00:10:25 Tomáše Zezuly.
00:10:27 Mezi starožitnostmi i hovory o nich vyrůstali a dostaly se jim
00:10:32 pod kůži už hodně brzo.
00:10:34 Já jsem jednou takhle šel domů a seděli na schodečkách,
00:10:39 všichni tři.
00:10:40 Drželi se kolem ramen, tomu nejstaršímu bylo tak asi 8.
00:10:44 A povídali si - a víš co já si vezmu?
00:10:48 Já budu dělat obrazy.
00:10:50 Kdepak obrazy mě nebavěj, já budu dělat sklo a to,
00:10:54 co dělá táta.
00:10:56 Já jsem se fakt plížil já jsem byl v sedmým nebi, říkal jsem si,
00:11:01 co to slyším, je to vůbec pravda?
00:11:05 Nikdy jsem je nenutil, že musí pokračovat.
00:11:18 To je "tabernákl.
00:11:21 Skříň - v Čechách se říkávalo hezky německy "šublátkostn -
00:11:27 tedy komoda se zásuvkami a centrální skříňkou.
00:11:35 Jedna paní mi operuje ve Vídni, další v Itálii.
00:11:42 Jeden zástpce je v Mnichově.
00:11:45 A ten právě dohodl, že podmínky v Čechách jsou pro prodávajícího
00:11:50 zajímavé.
00:11:56 S některými zákazníky jedná Tomáš Zezula měsíce i roky,
00:12:01 než dotáhnou obchod do konce.
00:12:04 Právě on je spojovacím článkem, který zaručuje, že se všechno
00:12:09 odehraje tak, jak bylo domluvené.
00:12:12 A domlouvá se nejen po internetu nebo telefonem,
00:12:16 nad osobní setkání totiž pořád není.
00:12:20 Proto je mezi aukcemi připravený kdykoli vyrazit
00:12:24 po Česku i Evropě.
00:12:27 Teď v noci ve tři hodiny jsem se vrátil z Bretaně.
00:12:31 Zítra ráno bychom měli odjíždět do Vídně, převést věci,
00:12:36 které si tu někteří klienti z Vídně vydražili.
00:12:40 Na cestách ho doprovází vážná hudba nebo rozhlasové hry.
00:12:44 Tráví v autě tolik času, že se stalo jeho druhým domovem.
00:12:49 Tenhle prostor, to je taková moje kaple.
00:12:53 Já jsem katolík a to jde úplně, u mě už je to pomalu podvědomej
00:13:02 reflex, já si sednu do auta a prostě automaticky ten mozek
00:13:10 už se modlí.
00:13:14 To už jde samo, no.
00:13:37 Splněný dětský sen, nebo jen ryzí bláznovství?
00:13:40 Těžko říci, co Radislava Wimmera ze Žďáru nad Sázavou
00:13:44 charakterizuje lépe.
00:13:46 Bývalý železničář před 24 lety doslova propadl vláčkům
00:13:50 a dnes jeho půda skrývá pravý poklad.
00:13:54 Tento model je zajímavý tím, že vlastně je zabezpečen
00:13:58 pomocí starých telefonních relé, kterých se tady nachází
00:14:02 na tisíc kusů a vše zabezpečuje na pět kilometrů kabelů k tomu.
00:14:07 Já si vždycky ty relátka když jsem si je zapojil,
00:14:11 tak jsem si je takhle vyklopil, z druhý strany jsem je připájel
00:14:16 no a teď tady vlastně stojí a plní funkci plnýho zabezpečení
00:14:21 na celým kolejišti.
00:14:23 Vysloveně něco podobnýho spíš funguje v nějakejch školách,
00:14:28 který mají výuku na skutečný zabezpečovací zařízení,
00:14:32 ale v dnešní době se všechno dělá pomocí počítačů.
00:14:37 Všechno se řídí tímto pultem, který vypadá, jakoby ho tu někdo
00:14:42 zapomněl z minulého tisíciletí.
00:14:44 Radislav Wimmer ale na svém kolejišti dbá i na detaily.
00:14:48 A tak lze v lesích zahlédnout partu trampů,
00:14:52 zamilovanou dvojici, nebo navštívit vesnický pohřeb.
00:14:57 Před pár roky ale začaly být panu Wimmrovi domácí vláčky málo
00:15:02 a tak s partou kamarádů vymyslel větší projekt -
00:15:06 ve žďárském kulturáku se pustili do stavby železničního modelu
00:15:11 Vysočiny s reálnými kulisami.
00:15:16 Abysme nechodili daleko, tak jsme si postavili nádraží žďárský,
00:15:21 další je Nový Město na Moravě, za mnou nádraží Nedvědice,
00:15:26 vodkaď je to kousek ke hradu Pernštejnu.
00:15:30 A chybět nesmí ani památka UNESCO na Zelené Hoře nebo turisty
00:15:35 hojně navštěvované obří sochy Michala Olšiaka.
00:15:38 Tenhle model své sochy mamuta pro modeláře vyrobil osobně.
00:15:42 Desítky vlaků už neřídí relátka, jako na půdě pana Wimmera,
00:15:47 tohle kolejiště modeláři svěřili počítači.
00:15:51 Odjíždění vlaku je na monitoru signalizováno obsazením
00:15:55 úseku.
00:15:57 Tak, jako na skutečné železnici.
00:15:59 I zde hrají důležitou roli detaily - fantazii se
00:16:03 meze nekladou.
00:16:05 Jakoby právě ony byly odpovědí na otázku z úvodu reportáže.
00:16:10 Z takový tý radosti dětský to přerostlo v asi velikýho koně.
00:16:15 Asi takhle bych to mohl definovat.
00:16:18 Teď už je to velkej kůň, ne koníček.
00:16:33 - Dobrý den, jdeme na to natáčení.
00:16:45 - Tohle je vlastně cíl té naší procházky.
00:16:49 - Takže tohle není ten reálný plán, který se bude realizovat?
00:16:54 - Ne, to je v podstatě jen tichý protest studentů architektury,
00:16:59 proč se to tak nedělá.
00:17:02 A těžko na někoho apelovat, protože rozhodující jsou peníze
00:17:06 v rukou těch developerů, že.
00:17:09 Ta paměť toho místa jim nedává příliš.
00:17:13 - Jak to tam bude vypadat, až oni to udělají?
00:17:17 Tady budou trčet potom skleněné budovy kancelářské?
00:17:21 - Tady budou nějaké věžové domy z části typické domy,
00:17:26 které vidíme kdekoliv, všude.
00:17:29 Takové jinak zformované, jinak barevné, ale v podstatě sídliště
00:17:34 těch jednotlivých bytových domů poskládaných do nějakého řádu,
00:17:39 ale těch vnitřních typických prostorů tam bude pramálo.
00:18:04 - Vy jste mluvil v souvislosti s Vlněnou o paměti města
00:18:09 nebo paměti místa, co myslíte, že si Vlněna pamatuje?
00:18:14 - Paměť města i místa.
00:18:16 To znamená to, co tam bylo.
00:18:19 To je takový širší rámec vývoje toho města.
00:18:26 A zvlášť industriální Brno, to je pro historii města
00:18:32 dost podstatné, ta historická paměť.
00:18:40 Tady o tom samozřejmě těžko snít v takovým nepořádku.
00:18:46 Ale když si člověk představí, že je to všechno z betonu
00:18:51 a má to ještě jistou technickou kvalitu, tak to je jen otázka,
00:18:56 co do takových prostorů dát.
00:19:22 - Jak se vám tady líbí?
00:19:26 - Perfektní poloha v centru města.
00:19:31 Pěšky je to 10 minut do centra.
00:19:36 Takže z hlediska toho umístění je to strategická poloha.
00:19:42 Akorát je mi líto, že ten program, který se sem má dostat,
00:19:48 zrovna moc městsky nevypadá.
00:19:52 Celé to vyvatovat dalšími kancelářemi, to je smůla.
00:19:57 - Jak byste si to představoval, kdyby to mělo být podle vás?
00:20:02 Co by tady mělo být podle vás?
00:20:05 - Všechno, co patří do města.
00:20:08 Ne ale žádný převlečený supermarkety.
00:20:11 Protože se dnes staví takový velký komplexy, to je do toho měřítka
00:20:17 města špatný.
00:20:19 - Podívejte na to sluníčko za těma mrakama, jak je hezký,
00:20:25 dneska na nás poprvé vykouklo za tou zdí.
00:20:29 - Úžasný.
00:20:31 Ten plánovací aparát toho novýho návrhu úplně smaže všechno.
00:20:37 On nebude ctít takový ty nepravidelný prostory,
00:20:41 který jsou právě na tom spontánně rostlým městě zajímavý
00:20:46 a dávají tomu takovou tu nepoznanost, za rohem něco,
00:20:51 ta klikatost.
00:20:53 Podle mě ta práce s prostorami je jenom udělat pořádnou inventuru,
00:20:58 co je kvalitní a co se ještě dá bez těch razantních zásahů
00:21:03 upravit stavebně, aby to vydrželo.
00:21:07 Tady by mohl vzniknout zajímavej labyrint, který třeba mnohdy
00:21:12 někde závidíme.
00:21:31 - Myslíte, že se dá něco dělat pro záchranu takových míst?
00:21:37 - Určitě, ve světě je spousta příkladů, jak se dá s takovým
00:21:43 postindustriálním dědictvím pracovat.
00:21:47 Takových vyhaslých továren je v západní Evropě od 60. let
00:21:52 hromada.
00:21:55 A řada dobrých příkladů by mohla být inspirací.
00:22:01 - Jak jste na tom vy ve své praxi, dožil jste se někdy zbourání
00:22:06 budovy, kterou jste navrhoval?
00:22:10 - Tak to teda ještě ne.
00:22:13 To zase není vlastnictví toho architekta.
00:22:17 Duchovní snad.
00:22:20 Musel bych se s tím smířit.
00:22:22 To už je taková věc, která k tomu patří k tomu řemeslu.
00:22:37 Směr cesty vylosovaný z klobouku, natáčení neohlášené
00:22:41 a téma zvolené na místě.
00:22:43 Omezeni jen těmito pravidly, jsme se vydali
00:22:47 natočit tříminutovou reportáž z vesnice pod Pálavou.
00:22:52 Horní Věstonice nás přivítaly cedulí zakazující podomní prodej,
00:22:58 čistými ulicemi a vinohrady připravenými na zimu.
00:23:01 Vesnice s více než 400 obyvateli si zřejmě zakládá na pořádku.
00:23:06 A proč?
00:23:08 Na to jsme se zeptali prvního člověka,
00:23:11 kterého jsme na ulici potkali.
00:23:14 Pan starosta je úplně nadevše, ten se tak o nás stará.
00:23:17 Ten to tady dal tak do kupy, ta dědina nebyla nikdy tak pěkná,
00:23:22 jak je teď.
00:23:25 Vyrazili jsme proto na obecní úřad, kde už osmým rokem
00:23:29 starostuje Ladislav Moravčík.
00:23:31 Ten nás vzal na jednu z vyhlídek na vesnici i Pavlovské vrchy
00:23:36 a trojice vodních nádrží, které dotváří tvář Horních Věstonic.
00:23:41 V obci máme rozděláno několik akcí.
00:23:44 V současné době jsme zaměření na výsadbu stromů, hrušní,
00:23:48 rybízové terasy, červený černý rybíz, který tady vymizel
00:23:53 a je potřeba to vrátit, aby ta mladá generace vůbec věděla,
00:23:57 jak to vypadá.
00:24:03 Nejnovějším projektem, který vesnicí hýbe, je stavba nového
00:24:08 parku.
00:24:09 Starosta se do něj vrhl po hlavě, bez předem daného rozpočtu.
00:24:14 Jenom z dotací a darů - a park úspěšně roste.
00:24:17 Vpravo se buduje rybník, tady je malý rybník, uprostřed bude
00:24:22 ostrov, abysme ptáky - divoký kachny dostali i do obce.
00:24:28 Spolehlivým zdrojem obecní kasy jsou i podzemní zásobníky plynu,
00:24:32 které jsou na nejsevernějším okraji vesnice.
00:24:36 Přímo naproti nim už 25 let bydlí Radim Nekvasil.
00:24:40 Studoval jsem tady, zalíbilo se mi to tady,
00:24:43 tak jsem tady zůstal.
00:24:46 Vidíme před sebou podzemní zásobník plynu, je to jeden
00:24:50 z největších na Moravě.
00:24:52 Je tady tranzitní plynovod, který přivádí plyn z Ruska
00:24:56 a tady se plní do přírodních kaveren,
00:24:59 no a v zimě se čerpá a jde do domácností.
00:25:03 Už jsme mysleli, že nás ve Věstonicích nemá co překvapit.
00:25:07 Narazili jsme na Adventure Golfové hřiště.
00:25:10 Je vůbec nejnovější takovou hrací plochou u nás.
00:25:15 Adventure golf je něco mezi klasickým golfem a minigolfem.
00:25:19 Hrajem míčkem klasickým a máme jenom patovací hole.
00:25:23 Už od těch 6-7 můžou hrát děti a nejstarší návštěvník,
00:25:27 který tady byl, byla paní Pavlíncová, která má 94 roků.
00:25:32 Na to jak golfisté hrají, dohlíží replika slavné Věstonické Venuše.
00:25:37 Pravěký originál sice původem pochází z Dolních Věstonic -
00:25:41 místní ale věří, že kdyby si mohla soška vybrat,
00:25:45 určitě by se raději přestěhovala o dva kilometry západněj.
00:25:49 Skryté titulky: K. Schwarzová, ČT 2013
00:25:52 .