Představíme rodiče, kteří chtějí pro své děti vybojovat čistší vzduch v Brně. Sami řeknou, jak se svými nápady pochodili na magistrátu. Ukážeme sochy z 3D tiskáren. A představíme kutila, který z koníčku vybudoval rovnou muzeum
Týden v regionech
Premiéra: Sobota 23. 11. 2013 na ČT100:00:00 .
00:00:10 Představíme vám rodiče, kteří chtějí pro své děti vybojovat
00:00:13 čistší vzduch v Brně.
00:00:15 Sami řeknou, jak se svými nápady uspěli na magistrátě.
00:00:23 Ukážeme vám sochy z 3D tiskáren a ateliér, kde se snoubí klasická
00:00:27 sochařina s tou moderní.
00:00:33 A představíme vám kutila, který z koníčků vybudoval muzeum.
00:00:37 Shromáždil výrobky z doby, kdy nebylo tak jednoduché sehnat
00:00:41 pračku, nebo sekačku na trávu.
00:00:49 Já jsem Kristýna Rytířová, jsem matkou tří malých dětí a léta
00:00:54 jsem bydlela poblíž ulice Úvoz.
00:00:57 Já jsem Lenka Šafránková Pavlíčková, jsem matkou jedné
00:01:00 malé dcerky a každý den chodím po ulici Úvoz.
00:01:05 My jsme z iniciativy Dejchej Brno, což je neformální
00:01:08 iniciativa rodičů malých dětí, kteří chtějí, aby se zlepšil stav
00:01:12 ovzduší v Brně.
00:01:19 My jsme se s tímto problémem obrátili na zastupitele města
00:01:21 Brna a na kompetentní úředníky.
00:01:24 Bohužel jsme pochodili pouze částečně.
00:01:26 Zjistily jsme, že Brno o těchto problémech ví, nicméně nemá
00:01:30 připraveno příliš mnoho opatření.
00:01:32 A i ta, co jsou připravená, se velmi těžko realizují, protože
00:01:35 k tomu není politická vůle.
00:01:41 Evropská norma určuje určitý počet dnů v roce, po které může
00:01:45 být zhoršené ovzduší většími limity prašnosti.
00:01:47 Takových dnů je 35 povolených.
00:01:49 V Brně však již během prvních 3 měsíců v roce byly tyto limity
00:01:52 překročeny na několika místech.
00:02:10 My bychom chtěly, aby bylo možné, stejně jako např. v Ostravě,
00:02:13 si stáhnout třeba aplikace do telefonu, kde můžete zjistit
00:02:16 aktuální stav ovzduší.
00:02:18 Abychom potom mohly svůj program s dětmi přizpůsobit.
00:02:21 Jedním z našich klíčových požadavků bylo, aby se zajistila
00:02:25 informovanost občanů města Brna o aktuálním stavu ovzduší.
00:02:30 A přístupné např. na takovýchto světelných tabulích
00:02:32 v hromadné dopravě, jako je tato.
00:02:34 Ovšem bylo nám úředníky sděleno, že tohle není z technických
00:02:38 důvodů možné, aniž by to nějak víc rozvedli.
00:02:42 Přicházíme na místo, kde je jedna z měřících stanic.
00:02:45 Tato měřící stanice již také překročila limity polétavého
00:02:49 prachu, které jsou povolené během roku.
00:02:54 A když se podíváte na druhou stranu, přímo na tomto prašném
00:02:57 místě je školka a škola, kam chodí každý den děti.
00:03:00 A jsou nucené dýchat prach a oxidy dusíku, které už dávno
00:03:04 překročili limity.
00:03:11 My jsme dostaly jednu jedinou praktickou radu, když jsme se
00:03:15 byly doptávat kompetentního úředníka.
00:03:17 Ten nám řekl, že pokud bydlíme v těchto znečištěných částech
00:03:19 města, že se máme odstěhovat.
00:03:23 Nicméně už nám neřekl, že ty větší částice dopadají
00:03:26 na silnici a dají se zamést.
00:03:28 Ale malé, nano částice, které jsou ty nejnebezpečnější, protože
00:03:31 pronikají až do krve, tak ty se chovají jako aerosol, létají
00:03:35 v oblacích, mohou doletět až 100 km mimo Brno.
00:03:38 Takže to není záležitost jen těch občanů, kteří žijí na nejvíce
00:03:40 znečištěných místech.
00:03:43 Ale stejně tak to jde do Kohoutovic,
00:03:45 na Lesnou, do dalších oblastí, kam nám ten úředník poradil,
00:03:47 abychom se odstěhovaly.
00:03:49 Proto jsme dělaly i některé happeningy, nebo veřejné akce.
00:03:55 Začaly jsme v květnu takovou krátkou apelační akcí, že jsme
00:04:00 na chvilinku zablokovali Úvoz.
00:04:09 Setkaly jsme se s rozporuplnými reakcemi.
00:04:12 Na jednu stranu přímo na místě byli lidé, kteří chodili
00:04:14 a říkali, že je dobře, že něco děláme.
00:04:16 Že problém je dlouhodobý.
00:04:18 Na druhou stranu se nám i stalo, že nám lidé nadávali, klepali si
00:04:21 na čelo.
00:04:25 Někdy si lidi myslí, že jsme nějaké šílené matky nebo sdružení
00:04:28 nějakých bláznivých žen, které nemají co jiného na práci.
00:04:32 Ale my si myslíme, že je důležité věnovat se tomu, co se děje,
00:04:38 co nás trápí.
00:04:40 A určitě nejde jenom o nás.
00:04:43 Jde o to, že 5 tis. lidí v České republice ročně zemře
00:04:47 na následky dýchání polétavého prachu, špatného ovzduší.
00:04:56 Ve Vídni mají prioritu - první je chodec, potom následuje cyklista,
00:05:00 potom je MHD a až poslední je priorita individuální dopravy.
00:05:24 Ovzduší není jenom problém Ostravy nebo Ústí, jak si mnozí
00:05:27 lidé myslí.
00:05:29 Ale i města Brna.
00:05:30 A je načase, abychom s tím začali něco dělat, aby třeba iniciativy
00:05:33 jako je Dejchej Brno vůbec nemusely existovat.
00:05:43 Vítám vás v království kutilů.
00:05:46 Kutilství.
00:05:48 Obor, který dnes pomalu upadá v zapomnění.
00:05:50 Svá zlatá léta zažíval v době socialismu.
00:05:52 V prázdných obchodech se nedalo sehnat téměř nic a tak nezbývalo,
00:05:55 než vsadit na lidovou tvořivost.
00:05:58 A výtvory to byly mnohdy skutečně obdivuhodné.
00:06:01 Vždyť kdo by dnes dokázal sestrojit doma na koleně
00:06:03 například pračku, sekačku nebo postavit traktor?
00:06:07 Milan Říha z Polné u Jihlavy kdysi sám podobné věci vyráběl,
00:06:10 teď už je ale raději sbírá a dokonce jim založil muzeum.
00:06:15 Mě napadlo, že by bylo dobře zachovat pro budoucí generace
00:06:18 kutilské výrobky z tehdejší doby, protože by se dalo říct, že co
00:06:21 kus, to originál.
00:06:24 A tak jsem začal sbírat tyto předměty.
00:06:27 To, že se před rokem 1989 vyráběly amatérsky i pračky,
00:06:31 bylo pro mě velkým překvapením.
00:06:34 Zejména v 50. letech se vyrobilo doma praček možná i několik tisíc.
00:06:39 Tato kombinovaná pračka, pračkoždímačka, je zajímavá také
00:06:43 tím, že má jenom jeden motor.
00:06:47 Ten pohání řemenem hřídel a na hřídeli se dá buď zapojit tlakem
00:06:52 doleva pračka a tlakem doprava ždímačka.
00:06:59 Tato věc, to je rakev, která sloužila ke zcela jiným účelům,
00:07:04 než rakev normálně slouží.
00:07:06 Ty se vyráběly před rokem 1989 na vojně.
00:07:10 Vyřezávali je vojáci z překližky.
00:07:12 A nyní vám předvedu, k čemu vlastně tato rakev sloužila.
00:07:16 Sekačky na trávu jsou mými nejoblíbenějšími exponáty.
00:07:19 Každá je jiná, liší se prakticky ve všem.
00:07:24 A opět by se dalo říct, že co kus, to originál.
00:07:26 Vysavač, který je přeříznut.
00:07:29 Část, která obsahovala sáček na prach je vyhozená, motor je
00:07:33 nastaven hřídelkou a na ní je přidělána struna a už to seká.
00:07:39 Tento přístroj, to je Playstation vyráběný před rokem 1989.
00:07:44 Amatérsky samozřejmě, je to předchůdce televizních her.
00:07:48 Bylo potřeba k tomu použít i televizor a už tehdy uměl
00:07:52 tento přístroj pelotu, squash, hokej, tenis, střelbu na cíl
00:07:57 a přesilovku.
00:07:59 Ovladače jsou z trubek od záchodového splachovače
00:08:02 potažených tapetou, zde je ovládání potenciometrem
00:08:07 odrazové pálky, například při tenisu.
00:08:09 A zde je mikrospínač, kterým se při střelbě mačkala spoušť.
00:08:18 Tento traktůrek, to je typický český slepenec.
00:08:21 Každý komponent je z jiného zařízení.
00:08:26 Například tento má motor ze skútru, volant ze škodovky MB,
00:08:30 převodovku z moskviče.
00:08:34 Traktůrek má, podobně jako jiné kutilské výrobky, také svoji
00:08:37 mouchu a sice tu, že na jednom zadním kole je opačný závit.
00:08:42 To znamená, že při jízdě zhruba po 2 km se kolo vyšroubuje
00:08:45 a upadne.
00:08:47 Ať už jsou exponáty ve sbírce Milana Říhy jakkoliv úsměvné,
00:08:50 zůstávají důkazem toho, že lidská fantazie nezná hranic.
00:08:54 A je to tak dobře, protože bez fantazie by nebylo ani kutilů.
00:09:24 Boj o moc v sociální demokracii má svého vítěze.
00:09:28 My Jihomoravané jsme z tohoto souboje nemohli odejít poraženi,
00:09:32 protože všichni aktéři pocházeli od nás.
00:09:35 Moravská bodrost úřadovala.
00:09:38 Na tzv. vnitrostranický puč se na celostátní úrovni skoro zapomíná.
00:09:44 Nyní se boje přesouvají na moravskou půdu.
00:09:47 Otázka zní.
00:09:48 Přežije hejtman Hašek a primátor Onderka?
00:09:51 M. Hašek jako hejtman jihu Moravy končí.
00:09:54 Byl to on, kdo začal s trapným utajováním hradní schůzky
00:09:59 a způsobil celou patálii.
00:10:02 Jeho místo je teď ve sněmovně, kde se musí stát šéfem rebelů.
00:10:08 Po tu dobu se bude muset obejít bez některých svých funkcí.
00:10:12 I tak jich má dost.
00:10:14 Situace kolem R. Onderky je komplikovanější.
00:10:17 Nemá takovou sílu, jako Hašek, ale zase se neúčastnil
00:10:24 hradní schůzky.
00:10:25 Tedy ani nemohl lhát.
00:10:27 A hlavně - příští rok jsou komunální volby.
00:10:29 Je to paradoxní situace.
00:10:31 ČSSD posílá do Lidového domu z jihu Moravy většinu klíčových hráčů,
00:10:38 pro region samotný moc osobností nemá.
00:10:43 A je otázka, kdo by dokázal Onderku vhodně nahradit
00:10:47 na prvním místě volební kandidátky.
00:11:06 Zlín mezi světovými válkami.
00:11:08 Z chudého, bezvýznamného městečka se stávalo moderní centrum.
00:11:12 Unikátní funkcionalistické stavby rostly jako houby po dešti.
00:11:15 A teď vyrůstají podruhé.
00:11:17 Z důmyslné knihy Pavla Coufalíka.
00:11:22 Ve Zlíně jsem se narodil, ve Zlíně jsem vyrůstal a vlastně už
00:11:23 delší dobu jsem nesl myšlenku, že bych nějakým způsobem toto téma
00:11:26 uchopil.
00:11:27 Nevěděl jsem, jestli to bude výstava, nebo nějaké jiné dílo.
00:11:32 Ale nakonec to vykrystalizovalo v podobě této knížky.
00:11:35 Poučná i zábavná výpověď o Zlíně a jeho historii.
00:11:39 Kniha nabitá fakty, výtvarnými nápady a překvapeními
00:11:42 se rodila 2 roky.
00:11:43 Svému autorovi teď vynesla Národní cenu za studentský
00:11:45 design.
00:11:47 Získal ji v konkurenci 225 mladých designérů.
00:11:51 Nesnažil jsem se udělat dětskou knížku nebo knížku, která by se
00:11:54 podobala těm dětským klasickým vyskakovacím knížkám.
00:11:58 Spíš jsem se to snažil uchopit opravdu s touhou ukázat detail,
00:12:02 ukázat něco, co třeba ostatní neznají.
00:12:07 Prvky použité v knížce jsem se snažil zpracovat co
00:12:10 nejvěrohodněji, takže třeba tady u mrakodrapu jsem se snažil
00:12:14 opravdu reálně zobrazit všechny ty výtahové šachty.
00:12:17 Opomenout nemohl slavný výtah s kanceláří.
00:12:20 Teprve čtvrtý návrh mechanismu dveří dokonale fungoval.
00:12:24 Třeba obrázek Baťova památníku ve své úplně původní
00:12:26 podobě, jak vypadal předtím, než byl znehodnocen přístavbami.
00:12:30 Tady je ten památník převeden do prostorové aplikace.
00:12:35 A zde vidíme kopii letadla, která v památníku byla umístěna a je to
00:12:40 kopie letadla, ve kterém se Tomáš Baťa zřítil.
00:12:44 Pavel Coufalík nevynechal ani gottwaldovskou éru města.
00:12:46 Pracoval s archivními dokumenty i vlastními fotografiemi.
00:12:49 A třeba počáteční písmena jmenného rejstříku vytvořil
00:12:52 z leteckých snímků ulic a míst připomínajících abecedu.
00:12:56 K městu mám vztah.
00:12:58 Tím, jak je unikátní, jak nic podobného možná ve světovém
00:13:01 měřítku není.
00:13:03 A je tady hodně věcí, které se dají uchopit.
00:13:06 Ať už je to ta architektura, která je úplně typická.
00:13:08 Nebo baťovské plakáty, které jsou taky fenomenální
00:13:11 ve světě reklamy, ve světě designu.
00:13:13 I tato knížka, to je místo, kde se tady tyhle věci
00:13:16 mohly skloubit dohromady, kdy jsem mohl čerpat z obou těchto
00:13:19 témat a nějakým způsobem prolnout tyto prvky.
00:13:23 Kniha existuje jen v jediném exempláři.
00:13:25 Nad jejím vydáním visí zatím velký otazník.
00:13:28 Důmyslnost je největší předností originálu.
00:13:31 Případnou sériovou výrobu ale zkomplikuje a prodraží.
00:13:57 Sochařství je dnes velmi široký pojem.
00:14:00 Samozřejmě začínalo se dřív modelovanou figurou, jak vidíme
00:14:02 třeba tady.
00:14:05 Pro mne sochařství je práce s materiálem a strukturou.
00:14:09 A vytvářet různé prostorové vjemy, ať už figurativní, nebo
00:14:12 abstraktní.
00:14:14 Sochařství ve 3D zní spíš jako nepovedená slovní hříčka.
00:14:16 Vždyť sochy přece obývají právě tři dimenze našeho prostoru.
00:14:19 Tady ovšem nejde o výsledek, ale o způsob vzniku.
00:14:22 V Ateliéru sochařství 1 na brněnské Fakultě výtvarných umění
00:14:27 totiž už několik let experimentují se socháním
00:14:29 i za pomoci počítačů.
00:14:31 Tyto technologie jsou tady dlouho, ale zajímavé pro sochaře
00:14:34 začaly být až po rozšíření 3D tiskáren.
00:14:38 Umožnily poměrně snadným způsobem dostat z počítačů ven objekty,
00:14:47 které tam byly třeba vymodelovány.
00:14:50 Teď se studenti už od 1. ročníku učí pracovat jak klasickou
00:14:53 technikou, tak za pomoci té moderní.
00:14:56 A třeba vlastní autoportéty převádějí ze sádrových odlitků
00:14:58 do menších, tentokrát tištěných, kopií.
00:15:02 Tady probíhá 3D tisk pomocí práškového kompozitu.
00:15:07 Teď probíhá tisková hlava, která nanáší chemické lepidlo a zas
00:15:14 rameno přisune kompozitní prášek zas na jednu desetinu mm.
00:15:20 Ve virtuálním prostředí mohou sochaři se svými díly
00:15:22 experimentovat tak, jak by v reálu zvládli jen stěží.
00:15:26 V počítači je třeba jednoduchá věc.
00:15:31 Průniky těles, což je v reálu hrozně náročný, ale tady
00:15:34 v počítači vezmete dva objekty a ony se proniknou.
00:15:37 Počítače otevřely umění vlastně i jakousi další prostorovou
00:15:40 dimenzi.
00:15:41 Vzdálenost díky nim už prakticky nic neznamená.
00:15:44 Proto mohou v Brně bez velké námahy uspořádat výstavu děl
00:15:46 studentů ze spřátelené newyorské fakulty.
00:15:51 Nyní jsme ve fázi, kdy my z dat, která nám poslali,
00:15:54 tiskneme ty sochy.
00:15:55 Takže ty sochy necestujou fyzicky, ale právě jenom v té
00:15:58 virtuální podobě.
00:16:00 Tady je tiskneme a připravujeme na výstavu.
00:16:06 Výtvarná fakulta brněnského VUT letos slaví 20 let.
00:16:09 Jak si sochařství budoucnosti tehdy představovali dnešní
00:16:12 vedoucí obou zdejších sochařských ateliérů?
00:16:16 V té době v podstatě bylo pár počítačů.
00:16:20 A o 3D technologiích jsem v té době já ani nesnil.
00:16:27 Když se dívám zpětně na některé věci, tak vidím, že mi ta možnost
00:16:29 chyběla.
00:16:31 Že jsem se o to pokoušel - ale rukama.
00:16:33 Tedy myslím ty možnosti, které nyní dává počítač.
00:16:40 Kdysi patřily skoro do sféry sci-fi, dnes už jsou 3D tiskárny
00:16:43 nebo skenery běžně k dostání a stále zlevňují.
00:16:46 Také proto už neslouží jenom vědcům, ale i tam, kde to je
00:16:49 na první pohled trochu nečekané.
00:16:53 Myslím si, že když to člověk využívá, aby ho to rozvíjelo,
00:16:55 posouvalo někam, tak to je úžasný.
00:16:58 Člověk když začne tvořit kvanta toho a jenom to tiskne, tak to je
00:17:02 negativní.
00:17:05 Má to samozřejmě svá úskalí, protože nevím, jestli je možné
00:17:09 tu technologii nějak překročit.
00:17:12 Ale to ukáže budoucnost.
00:17:18 O držiteli desítek ocenění za architekturu, dnes 86letém
00:17:22 brněnském rodákovi Viktoru Rudišovi, vznikla po roce 1989
00:17:26 již řada televizních dokumentů.
00:17:28 Týden v regionech se k jeho práci vracel hned několikrát.
00:17:31 Tentokrát jsme se rozhodli na jeho dílo podívat očima
00:17:34 jeho následovníků ze spolku architektů Obecní dům Brno.
00:17:38 Generace, která jej poprvé zažila při práci v 80. letech,
00:17:41 v době svého studia.
00:17:46 Vážíme si jeho prací, ale možná důležitější bylo, že on nás
00:17:50 podporoval, dával nám příležitosti, mohli jsme si ním
00:17:52 konzultovat.
00:17:54 Kvalita jeho architektonických projektů předčila předlistopadové
00:17:57 podmínky stranického plánování i současnou dravost investorů
00:18:01 a jejich finanční limity.
00:18:02 Princip svobody a volného prostoru byl podle současných
00:18:05 architektů Rudišovou životní filozofií, kterou na něm
00:18:08 obdivují.
00:18:10 Jejich drobnohledu neuniklo ani Rudišovo, byť panelové sídliště
00:18:13 Lesná, inspirované finskou Tapiolou, která vznikla jako
00:18:16 zahradní město.
00:18:19 Tam ta 60. léta, tak jak byly svobodné v hudbě a v jiné kultuře,
00:18:25 tak tady v té architektuře najedou ta možnost, ta otevřenost,
00:18:29 se projevila.
00:18:32 A tým architektů pracoval společně a ty domy jsou velmi
00:18:37 dobře postavené.
00:18:41 V 60. letech, kdy Lesná vznikala, nebyli architekti pod ekonomickým
00:18:47 tlakem, kterej se postupně zesiloval a vedl až k těm situacím,
00:18:56 které byly v sídlištních stavbách všeobecně kritizovány.
00:19:05 Tady se nám podařilo postavit prostředí tiché, klidné,
00:19:08 plné slunce, s velkýma plochami zeleně, bezpečné pro děti
00:19:13 a velice vlídné pro starší lidi.
00:19:18 O práci Viktora Rudiše vydali architekti ze Spolku Obecní Dům
00:19:21 Brno monografii.
00:19:22 Představili jeho nejzásadnější projekty, ale i kritické dobové
00:19:26 ohlasy, které narážely na jeho spolupráci s výtvarnými umělci.
00:19:29 Přitom právě tato spolupráce přispěla k ocenění českého
00:19:33 pavilonu pro světovou výstavu EXPO 1970 a je dnes mezi jeho
00:19:37 následovníky vysoce ceněna.
00:19:40 To byl takový malý zázrak.
00:19:43 Za přítomnosti japonského císaře a jeho rodiny bylo 15. března
00:19:47 zahájeno EXPO 70 v Ósace.
00:19:50 A mezi pavilony patří i československá expozice.
00:19:56 Oáza ticha a krásy, jak se o ní vyjadřují japonské listy.
00:20:02 Neuvěřitelná zkušenost, neopakovatelná situace,
00:20:07 která skončila mezinárodním úspěchem.
00:20:14 Ale tady u nás embargo, články, vyhozené peníze dělnické
00:20:21 třídy, a tak dál.
00:20:27 Na jeho příkladu jsme viděli jeho přátelství s výtvarnými umělci
00:20:32 a tehdy nás seznámil taky prostřednictvím různých výstav
00:20:35 s prestižními malíři a sochaři, jako byl Miroslav Chlupáč,
00:20:39 Zdeněk Palcr, nebo Stanislav Podhrázský.
00:20:42 A při návštěvách jeho ateliéru jsme viděli, že on žije v takovém
00:20:46 prostředí, které se spíš podobá galerii, než nějakému bytu,
00:20:51 nebo ateliéru.
00:20:56 V období 60. let byla skutečně typická úzká spolupráce
00:21:02 architektů s výtvarníky, kdy výtvarníci už ze zákona se podíleli
00:21:08 na tvorbě veškeré architektury.
00:21:12 Viktor Rudiš byl pro nás významnou postavou, která nás do
00:21:16 praktického života uvedla, konkrétně v 80. letech byla jakási
00:21:23 ohniska architektury, kde přeci jenom to dění bylo živější.
00:21:27 A právě on byl takovou vůdčí postavou jednoho z nich,
00:21:31 které bylo v brněnském Stavoprojektu.
00:21:34 V monografii věnovanému Viktoru Rudišovi přitom nepopsali
00:21:36 architekti z Obecního domu Brno jen jeho rané práce,
00:21:39 ale také ty z doby po roce 1989.
00:21:42 Třeba slavnou rekonstrukci Uměleckoprůmyslového muzea v Brně,
00:21:46 nebo dostavbu Pavilonu G na brněnském Výstavišti,
00:21:50 za kterou získal nejvyšší ocenění Grand Prix České obce architektů.
00:21:54 A také instalace desítek výstav.
00:21:57 Většina prací, kterých on byl spoluautorem, se dočkala
00:22:00 nějakého ocenění.
00:22:02 A to z toho důvodu, že se nikdy nezpronevěřil
00:22:06 svému přesvědčení a svým ideálům.
00:22:15 Základní definice architektury je funkce, pevnost, krása.
00:22:22 Já si myslím, že tahle definice platí dodnes.
00:22:26 Ta péče o ten vztah k tomu prostředí, k tomu okolí.
00:22:31 To bych mohl označit za svoji cestu.
00:22:42 I tentokrát vyjíždíme do neznámé vesnice.
00:22:44 Bez přípravy a domlouvání předem musí na místě vzniknout reportáž
00:22:47 přesně na 3 minuty.
00:22:49 Míříme do Tučap u Uherského Hradiště.
00:22:53 Tučapský uvítací výbor nás nenechal bez povšimnutí.
00:22:56 Jako bychom se nepřenesli jen daleko od Brna, ale i někam do
00:22:59 minulosti.
00:23:01 Jenže stačí pár kroků a začíná být trochu nejisté, o jakou
00:23:03 minulost vlastně jde.
00:23:06 Majitel nablýskané esenbácké škodovky bohužel nebyl doma.
00:23:09 V povídání o veteránovi ho zastoupila manželka
00:23:11 Anna Šafářová.
00:23:14 Teď jezdí, když je někdo pozve.
00:23:16 Třeba policie na nějaké akce.
00:23:18 Tak tam jezdijou s veteránem.
00:23:21 Nebo když někdo slaví narozeniny a chce to mít v retrostylu.
00:23:23 Tak je taky zavolají a jezdijou, prostě je to baví.
00:23:27 Průzkum okolí pokračuje.
00:23:29 Prý je tady nedaleko kapličky krásná vyhlídka.
00:23:32 Jenže tahle cesta se ukáže jako slepá.
00:23:35 Vyhlídka i s názorným popisem sice nechybí, jenom vidět dneska
00:23:38 nikam není.
00:23:40 Zato podobný vítr tady podle místních mají skoro pořád.
00:23:43 Tučapy leží na kopci a to s sebou, kromě neustálého průvanu,
00:23:47 nese nejednu zajímavost.
00:23:50 To je taková zvláštnost tady na tom kopečku, že v Polešovicích,
00:23:54 spádové obci máme doktora a školu.
00:23:56 A v Boršicích, na druhé straně, kam nám nejezdí autobus,
00:23:59 máme poštu a farnost, takže tady se chodívá hodně pěšky.
00:24:03 František Hrančík v Tučapech 20 let starostoval.
00:24:06 Teď hraje v místním filiálním kostele svatého Cyrila a Metoděje
00:24:09 na varhany.
00:24:10 A protože tím pádem má i klíče, bylo jasné, kam dál.
00:24:14 Kostel nahradil původní kapli.
00:24:17 Stavět se začalo v roce 1933 a hotovo bylo za necelý rok.
00:24:22 V té době v obci nebyla elektrika, míchačky, žádné nářadí.
00:24:24 Všechno se muselo dělat ručně.
00:24:27 Tak je to opravdu obdivuhodné, že za 11 měsíců byl kostel vysvěcený,
00:24:31 včetně základního vybavení.
00:24:36 Tyto varhany jsou instalované v roce 1947 a jejich původ je
00:24:44 z Uherského Hradiště, z hlavního kostela sv. Františka.
00:24:48 Z 200 tučapských duší chodí několik desítek lidí do kostela
00:24:51 pravidelně.
00:24:52 Pan Hrančík ale často hrává i před úplně plnými lavicemi.
00:24:56 Třeba jako když se slavilo výročí založení obce.
00:25:02 Tahle záběry, stejně ty ze svěcení hasičského praporu
00:25:07 i spousty fotek z hodů, stavění máje nebo Velikonoc jsou
00:25:09 tučapskou stopou v krajině internetu.
00:25:11 Pravidelně je tam zanechává Miroslav Vanda.
00:25:14 Fotí už od školních let, ale papírový archiv se mu postupně
00:25:17 poztrácel.
00:25:19 Proto teď tvoří elektronický
- třeba i pro ty, kteří se
00:25:22 z Tučap odstěhovali.
00:25:25 Když vznikla možnost ukládat to různě a šířit to přes
00:25:29 internet, kde si to každý může stáhnout, zjistil jsem, že akce,
00:25:35 ze které nejsou fotky, jakoby ani neexistovala.
00:25:40 Shrnutí na závěr?
00:25:41 Hezká vesnička, zajímaví lidé, milé přijetí.
00:25:44 To je asi prazáklad obecního sloganu
00:25:46 "Tučapy - místo, kam se každý rád vrací.
00:25:52 Skryté titulky: D. Peňázová Česká televize Brno 2013
00:25:55 .