Škoda Rapid zdolala svět za 97 dnů (2005). Režie M. Kačor
00:00:31 Jsem z 10. generace rodiny Procházků.
00:00:37 Mými prastrýci byli Josef a Břetislav Procházkovi.
00:00:45 Ti kolem r. 1930 založili zdejší areál garáží.
00:01:12 Automobil roste na běžících pásech velké továrny.
00:01:16 Škodovka produkuje vozy lidové, které občas vysílá
00:01:19 na těžké studijní cesty po celém světě.
00:01:24 V r. 1936 jako by se Škodovka inspirovala sloganem:
00:01:28 "Citius, altius, fortius".
00:01:32 Organizuje hned několik úspěšných, dnes již zapomenutých výprav.
00:01:37 Při té neslavnější svěří volant populárnímu atomobilovému rytíři
00:01:42 Břetislavu Janu Procházkovi z Dubé.
00:01:52 Dědeček byl zvláštní směsí člověka pragmatického a romantického.
00:01:57 Pragmatické bylo zaměstnání, které ho živilo.
00:02:02 Romantismus byl patrný v jeho zájmu o historii a umění,
00:02:09 v přátelstvích s lidmi právě z těchto oborů.
00:02:14 Narodil se r. 1897. Tehdy začal rozvoj motorismu.
00:02:23 Proto byl plný zájmu o motorky a auta.
00:02:31 Tato vášeň ho neopustila až do jeho pozdních let.
00:02:38 Byl mužem, který se učil ze života.
00:02:43 R. 1919 odjel do USA.
00:02:48 Přímo tam čerpal zkušenosti z moderního obchodu,
00:02:53 z oblasti moderního průmyslu a automobilismu.
00:02:58 Po návratu do Prahy ho nějakou dobu zastupovala
00:03:01 1 americká firma.
00:03:04 Než se na počátku 30. let rozhodl vybudovat se svým bratrem garáže.
00:03:13 Všechny garáže jsou díky restituci opět znovu oživeny.
00:03:22 Jedná se asi o 80 míst.
00:03:28 Vesměs vše je původní.
00:03:34 Nová je pouze střecha, jež zde vznikla asi před 40 lety.
00:03:44 Josef celou akci zabezpečoval po finanční stránce.
00:03:53 Břetislav se spíš zabýval reklamou.
00:04:04 Všechny velké podniky, které s autem uskutečnil,
00:04:08 byly na vozech značky Škoda.
00:04:12 Cesta kolem světa je jeho nejznámější cestou.
00:04:18 Ale už r. 1934 uskutečnil non-stop cestu Praha-Řím,
00:04:25 což bylo v souvislosti s finále MS ve fotbale.
00:04:33 O rok později absolvoval výjezd na Sněžku po jižní pěší cestě.
00:04:44 Na tomto výjezdu ho doprovázel známý cestoval L. M. Pařízek.
00:05:17 Vyvrcholením byla cesta kolem světa r. 1936.
00:05:23 Psal o tom později ve své knize, jako o splnění jeho dětského snu.
00:05:29 Protože četl samozřejmě J. Verna, zaujalo ho dílo "Cesta kolem světa".
00:05:35 Sledoval i výkony ostatních automobilistů před 1. svět. válkou.
00:05:41 Jeho jinošským snem bylo objet Zemi za co nejkratší možnou dobu.
00:05:51 Rádio nám zde dělá skvělou službu.
00:05:54 Snad si ani R. A. Dvorský, který ten den vysílal z Estu,
00:05:57 neuvědomil, jak milým nám bude jeho pozdrav,
00:05:59 který za námi poslal.
00:06:02 A jak mi zvedla náladu má oblíbená písnička.
00:06:05 Nikdy mu to nezapomenu.
00:06:07 Škoda, že jsme mu nemohli sdělit,
00:06:09 že ho slyšíme.
00:06:11 Projíždíme krajem velmi chudým.
00:06:13 Lidé, ač je neděle,
00:06:14 jsou proti poměrům u nás velmi nuzně obléknuti.
00:06:17 Zato policie, hlavně pak v hlavním městě Kovnu,
00:06:20 je obléknuta jak do filmu.
00:06:23 Automobily žádné nepotkáváme.
00:06:33 Hledal spolehlivého kolegu, který rozumí autům.
00:06:38 Který je schopen působit jako automechanik-amatér.
00:06:44 S panem Kubiasem se znal, a věděl tedy,
00:06:49 že je to ten spolehlivý partner na tak složitou cestu kolem světa.
00:07:05 Úsek traťový do Smolenska byl 1 z nejhorších
00:07:08 na celé trati do Moskvy.
00:07:10 Silnice, poměrně široká, která v době sucha bude snad
00:07:14 dobře sjízdná, byla proměněna v moře černého bláta
00:07:18 Za noci byla cesta křížovým utrpením.
00:07:21 Moskva na mě udělala velký dojem.
00:07:24 Pohádka z kamene, čarokrásný Kreml,
00:07:27 je jediný na světě.
00:07:29 Máte-li obavu, že v Moskvě nedostanete nocleh,
00:07:32 stačí, když na Rudém náměstí vytáhnete
00:07:35 fotoaparát.
00:07:37 Můžete si být jisti, že se o vás policie ihned postará.
00:07:46 To, co viděl na vlastní oči, v něm zanechalo hluboký zážitek.
00:07:51 Protože informace, které z Ruska chodily,
00:07:55 byly různé.
00:07:57 Na 1 straně katastrofické, na 2. straně oficiální propaganda.
00:08:02 Protože nenavštívil jen Moskvu a projel ruským vnitrozemím,
00:08:09 tak poznal skutečnou realitu.
00:08:17 V knize také řadu kritických momentů zachytil.
00:08:23 Ale při vydání knihy musely být pasáže příliš kritické vyjmuty.
00:08:32 Proto se dědeček rozhodl, že vyjmuté pasáže vydá
00:08:37 svým vlastním nákladem.
00:08:46 A nazval to "Cesta Ruskem bez retuše",
00:08:51 kde vydal pasáže, co musely být vyjmuty
00:08:55 z toho oficiálního cestopisu, jenž vyšel v nakladatelství V. Petra
00:09:02 Rodiče ji měli velmi pečlivě schovanou.
00:09:06 Zvláště v 50. letech.
00:09:08 Dokonce uvažovali nad tím, zda se jí nemají raději zbavit.
00:09:12 Bylo to nebezpečná záležitost.
00:09:15 Píše tam totiž zcela nepokrytě kultu osobnosti, tedy o věcech,
00:09:19 které u nás vypluly na povrch až mnohem později.
00:09:25 Divíte se, že jsme se velmi těžko loučili
00:09:28 s Teheránem?
00:09:30 Noční život, až na ojedinělá místa, se nijak neliší od západní Evropy.
00:09:36 Také se k večeři oblékáte do nezbytného smokingu.
00:09:40 Jen je mnohem levněji, i když si objednáte
00:09:45 pravé francouzské šampaňské.
00:09:54 Chtěl jet přes Mongolsko, Čínu, Rusko.
00:10:00 R. 1936 byla ale politická situace velmi napjatá.
00:10:05 Zejména čínská vláda zakázala průjezd jejich územím.
00:10:12 Takže dědeček zvolil cestu přes Rusko, Irán, Indii, Japonsko.
00:10:21 Z Japonska do USA a pak do Evropy.
00:10:49 Večeři připravil přítel Hanibal, skvělý muž.
00:10:53 Nejvíce je hrdý na své příbuzenství k velkému ruskému básníku,
00:10:57 Puškinovi.
00:11:02 Trať z Bombaje jsme prožili jako v extázi.
00:11:06 Zvlášť kamarádovi činilo zažívání velmi bolestné potíže.
00:11:10 Na jídlo jsme se nemohli ani podívat.
00:11:12 Zvláště já.
00:11:13 Všude jsem cítil odporně páchnoucí skopové.
00:11:17 A tak zůstalo při špatně polykajících se sucharech,
00:11:20 čaji a kompotu.
00:11:22 Měli jsme sice ještě masité konzervy,
00:11:24 ale jak se říká: "Ani vidět."
00:11:30 Cesta byla z větší části hrazena z jeho finančních prostředků.
00:11:35 Dostal k dispozici od Mladoboleslavské automobilky auto
00:11:40 a základní vybavení.
00:11:44 Zbytek šel z dědečkových prostředků a z prostředků pana Kubiase.
00:11:58 Podle příkladu svého průvodce uléháme na rohože.
00:12:01 Mezitím dívka připravuje dýmky.
00:12:04 Vede si velmi zručně.
00:12:07 Nemohu říci, zda všichni kuřáci opia mají
00:12:10 stejný pocit jako já.
00:12:13 Ale když jsem vykouřil 2. dýmku, pochopil jsem,
00:12:15 proč se tak snadno této vášni propadá.
00:12:18 Cítil jsem se silným, staré plány se mi zdály
00:12:21 snadno proveditelné.
00:12:23 A prožíval jsem rozkoše, na které smrtelník může jen myslet.
00:12:28 Hlavním důvodem, proč se dědeček rozhodl odstěhovat
00:12:32 do USA r. 1945, byla skutečnost,
00:12:36 že jeho manželka byla Američanka.
00:12:40 Ta tady žila od r. 1922.
00:12:44 Po r. 1945 se chtěla vrátit do USA.
00:12:56 Dědeček si vybral povolání při českém velvyslanectví
00:12:59 ve Wahingtonu.
00:13:01 Po únoru 1948 se své funkce vzdal a odmítl se vrátit do Česka.
00:13:36 I v USA dědeček propagoval československý automobilismus.
00:13:43 Mám tady 2 jeho články, které publikoval r. 1969
00:13:48 v americkém specializovaném časopise o automobilismu.
00:13:55 1 článek je věnován Tatrovce.
00:13:59 Ve 2. článku představil automobilovou závodnici E. Junkovou
00:14:06 Ta patřila k dědečkovým přátelům a představil ji americkému publiku.
00:14:17 Ve své době měla v Evropě velké jméno.
00:14:21 A v Americe ji ještě nikdo neznal.
00:14:28 Pro Ameriku jest problém hazardní jízdy tvrdým oříškem.
00:14:31 Přes 30 000 mrtvých ročně.
00:14:34 Bezvadné silnice svádí k vysokým rychlostem.
00:14:37 Dnešní silné zajímavé vozy a mladí řidiči.
00:14:40 Zajímavě zde trestají neopatrné řidiče.
00:14:42 Ani pokuty, ani žalář.
00:14:44 Předepíší jim návštěvu speciálního kurzu.
00:14:47 V něm se promítají filmy znázorňující neopatrnou jízdu
00:14:50 a její následky.
00:14:52 Vyučování končí návštěvou márnice.
00:14:56 Bylo tam asi několik momentů.
00:15:00 1. momentem byl onen romantismus, splnění si svého chlapeckého snu.
00:15:10 2. momentem byl jeho pragmatismus.
00:15:16 Propagace československého výrobku a Československa ve světě.
00:15:27 Jedeme asi 85 km na úplně bezvadné silnici.
00:15:31 Když v tom něco luplo na zádi vozu.
00:15:34 Hlavní plát zadního nosného péra jest zlomen.
00:15:38 Poprvé, co jsme si s kamarádem řekli,
00:15:42 že je ještě štěstí, že nás to nepotkalo na Kavkaze.
00:15:46 Nějak to doklepeme do Paříže a odtud do Prahy je to
00:15:49 coby kamenem dohodil.
00:16:01 Mám tady dokonce i fotografie z přivítání,
00:16:04 kde jsou jeho přátelé i zastupitelé automobilky.
00:16:12 Po oficiální části pak příjezd velmi oslavil s kamarády
00:16:19 u dobrého vína.
00:16:25 Tady na fotografii je vidět, že ho přišel přivítat
00:16:28 i tehdy slavný tenorista J. Pospíšil.
00:16:32 I s ním pak vesele oslavoval někde v baru.
00:16:37 Po té dlouhé cestě 97 dnů.
00:16:44 Dědeček tehdy velmi dobře znal tehdejší V.I.P. pražské společnosti
00:17:03 Jednotvárnost jízdy špatně působí na tělesné sedací zařízení.
00:17:08 Máme sice velmi pohodlná sedadla, ale jsme v pravém slova smyslu
00:17:12 usezeneni.
00:17:14 Přesedáváme, jak se dá.
00:17:17 Svatosvatě si s kamarádem slibujeme, že budeme-li podobnou cestu dělat
00:17:20 ještě jednou, pořídíme si nějaká větrací sedadla,
00:17:24 nejlépe snad popruhová.
00:17:40 V polovině 60. let se snažil navázat kontakty s rodnou zemí.
00:17:45 S rodinou udržoval vztah pořád, jak se jen dalo.
00:17:51 Začal jezdit do Prahy.
00:17:54 Navázal kontakty s Národním technickým muzeem,
00:17:57 se závody v Mladé Boleslavi.
00:18:01 Předával určité materiály do Národního technického muzea.
00:18:06 Dědeček pro to dělal maximum. Byl to skutečný vlastenec.
00:18:53 Smrt mého dědečka je poněkud absurdní
00:18:57 a zároveň symbolického.
00:19:01 Jeho velká životní láska, tedy auta a automobilismus vůbec,
00:19:09 byla příčinou jeho úmrtí.
00:19:14 Protože při cestě autem z New Yorku na Floridu
00:19:18 vystoupil z vozu a chtěl se zeptat na cestu.
00:19:24 Přecházel silnici a přitom ho porazilo auto.
00:19:31 Na následky zranění pak v nemocnici zemřel r. 1971.
00:19:40 S panem Kubiasem se dědeček setkal ještě v r. 1964,
00:19:46 kdy dědeček pana Kubiase pozval na dovolenou do Jugoslávie.
00:19:54 O 3 roky později pan Kubias zemřel.
00:20:01 Pan Kubias, poté co přišel o všechen majetek,
00:20:07 musel velmi těžce manuálně pracovat
00:20:11 To mu na zdraví nepřidalo a vedlo k jeho předčasnému skonu
00:20:17 ve věku 58 let.
00:20:21 Oba odvážní cestovatelé zmizeli v zapomnění.
00:20:24 První se uplatnil a realizoval v USA.
00:20:28 Druhý živořil a v bídě dožil ve své vlasti.
00:20:31 Jedinečným a velkolepým nazval jejich výkon dobový tisk.
00:20:35 Na zcela normálním a neupraveném voze Škoda Rapid o obsahu 1,5 l
00:20:40 projeli Zemi od západu na východ.
00:20:43 Všude, kam přijeli, propagovali zručnost
00:20:45 zlatých českých ručiček.
00:20:47 Překonali několik světových rekordů, na čas se stali slavnými.
00:20:53 J. Kubias, synek z rodiny
00:20:55 vamperských velkouzenářů.
00:20:57 A B. J. Procházka z Dubé, pokračovatel
00:20:59 českého šlechtického rodu?
00:21:07 To je právě ten romantismus mého dědečka.
00:21:11 Protože už od školních let se zabýval intenzivně historii.
00:21:16 Skrytě si přál, aby pocházel
00:21:21 z významného šlechtického rodu, takže vytvořil romantickou legendu.
00:21:27 Že rodina Procházků je potomkem starého českého šlechtického rodu
00:21:34 pánů z Dubé.
00:21:37 Jsem historik, a tak vím,
00:21:39 že šlo opravdu jen o přání a není na tom ani kousek pravdy.
00:21:50 Účelnost tady dýchá z každé kóje.
00:21:54 Jsou tady původní i rolety.
00:21:58 My jsme jen upravili garáže tak, aby byly pro současná auta
00:22:03 prostorově výhodnější.
00:22:08 Takže jsme vybourali některé příčky.
00:22:12 Jinak ten původní duch je zde stále přítomen.
00:22:16 Pro mě to byl můj dědeček.
00:22:20 Pro mě to byl a je vzor v usilovnosti.
00:22:28 Když se člověk na něco zaměří a skutečně toho pak dosáhne.
00:22:35 Co se týče obecnějšího významu dědečka,
00:22:39 to by měli posoudit asi jiní.
00:22:47 Skryté titulky: K. Staškivová, Česká televize, 2005
V roce 1936 se ve voze Škoda Rapid vydal český cestovatel Jan Procházka na cestu kolem světa. Známému propagátoru českých automobilů, který pocházel ze starobylého rodu pánů z Dubé, sekundoval v roli spolujezdce kamarád Jindřich Kubias, syn velkouzenáře z Vamberka. Celou akci si hradili z vlastní kapsy. Jejich cesta kolem světa jim trvala 97 dní. V celém motoristickém světě vzbudila velký zájem a uznání, zvláště pro svoji rychlost, průběh a provedení, prakticky bez servisního zajištění. Rytíře z Dubé proslavily i další významné cesty. V pořadu doprovázeném hudbou R. A. Dvorského se o tom dozvíte více.