Cestu na východ ukončilo drama nad ruskou tajgou (2005). Režie M. Kačor
00:00:00 .
00:01:07 Byly mi 3 roky. Brácha je o 2 roky mladší.
00:01:16 O cestě moc nevím, jen mi tatínek přivezl japonskou panenku.
00:01:26 V Národním filmovém archivu hledáme důkazy o tom, že se v r. 1927
00:01:30 vydali 2 chlapi z Prahy do Tokia a zpět na křídlech letounu
00:01:35 československé výroby.
00:01:37 Podle některých indicií by část jejich výpravy mohla
00:01:41 být zaznamenána na filmový pás.
00:01:44 Na 22 000 km dlouhou cestu si vybrali dvouplošník Šmolík,
00:01:49 vyráběný v pražské továrně Letov.
00:01:54 Tady vidíme hlavního konstruktéra firmy Letov Aloise Šmolíka,
00:02:00 který zde asi nasedá do 2. kabiny svého 1. typu Š-1.
00:02:10 Další záběry ze zalétání letounu, úspěšného typu.
00:02:20 Po vzniku Československa zde bylo jen několik letadel rakouské armády
00:02:25 Stroje ale byly zastaralé.
00:02:28 Uvědomovalo si to vedení letectva i mladí konstruktéři.
00:02:32 A tak se objevily letouny typu Letov, Aero a Avia.
00:02:37 O 20 let později němečtí okupanti nalezli stovky moderních letadel.
00:02:43 To byl 1 z výsledků podpory, kterou věnovala 1. republika letectví.
00:02:48 Naplňovala tak heslo "Vzduch je naše moře".
00:02:52 Iniciála "Š" se vyskytuje v typovém označení všech letounů
00:02:58 vyráběných firmou Letov.
00:03:08 V pol. 20. let dosahoval náš letecký průmysl velkých úspěchů
00:03:12 a propagoval své výrobky velkými zahraničními cestami.
00:03:17 11.5.1927 zasílá podplukovník Skála na ministerstvo národní obrany
00:03:22 svou žádost o povolení letu do Tokia.
00:03:26 Jako účel cesty uvádí uvedení letounů na světové fórum
00:03:30 a případné překonání rychlostních průměrů dosažených na této
00:03:33 prolétnuté trati.
00:03:39 Důležitá byla úloha leteckého mechanika.
00:03:41 Za letu musel zvládnout nouzové opravy, seřizování motoru atd.
00:03:49 Velkou zásobu náhradních dílů s sebou nevozili.
00:03:54 Pilot Skála vsadil na jistotu: Matěj Taufer zvaný Mates.
00:04:03 Mechanik Taufer působil za 1. sv. války u námořního
00:04:08 letectva a měl se seřizováním motorů bohaté zkušenosti.
00:04:15 Tatínek od mládí miloval stroje.
00:04:19 Pocházel z malé vesničky na Moravě a měl se učit ševcem.
00:04:26 Na ševcovinu nechtěl.
00:04:28 Jeho bratr ve Vídni byl elektrikář a tatínek se do Vídně dostal
00:04:36 a dělal tam na nějakých strojích.
00:04:40 Když se dostal sem, tady se budovalo letiště.
00:04:45 U letectva byl mezi prvními.
00:04:50 M. Taufer byl vynikající mechanik.
00:04:54 Proto byl vybrán pro tento, i z hlediska mechanika,
00:04:58 náročný let.
00:05:00 Pamětníci ve Kbelích vyprávěli, že ho lákaly zahraniční letecké firmy,
00:05:06 např. holandská KLM, aby odešel pracovat k nim.
00:05:12 M. Taufer ale zůstal pracovat v našem letectví.
00:05:14 Organizační a přípravné práce zabraly 3 měsíce.
00:05:18 Skála vyřídí pasové formality, povolení, vytýčí trasu,
00:05:22 sežene peníze.
00:05:26 S mechanikem řeší úpravy stroje, jeho zalétávání a shromažďuje
00:05:28 náhradní díly.
00:05:30 8.8.1927, kdy je naplánován start, vstává Taufer za svítání,
00:05:36 aby zkontroloval každý kousek stroje.
00:05:39 Hlavně na technickém stavu bombardéru závisí bezpečný
00:05:43 návrat domů.
00:05:47 Byla to náhoda. Jednoho dne k němu přišel a řekl, že dostal možnost
00:05:51 letět dálkový let do Tokia a zda by s ním tatínek letěl.
00:05:57 Tatínek nebyl nadšený, protože měl 2 malé děti a manželku.
00:06:08 A takovou dálku? O těch zemích nic nevím, musím si to rozmyslet.
00:06:13 Plukovník mu řekl, ať mu řekne na rovinu, že se bojí
00:06:18 a že to vzdává.
00:06:20 To neměl říkat, protože tatínek nesnášel, když mu někdo říkal,
00:06:24 že se něčeho bojí. Tak to vzal.
00:06:28 Vztahy mezi piloty a mechaniky byly přátelské.
00:06:33 Většina vojenských pilotů měla nízké hodnosti, často to byli
00:06:40 rotmistři, a jen málo vojenských pilotů mělo důstojnické hodnosti.
00:06:46 J. Skála se narodil 31.12.1894 v Rokytně u Pardubic.
00:06:51 V r. 1909 odjíždí do Ruska, kde pracuje v kožešnické dílně svého
00:06:55 strýce jako technický úředník.
00:06:58 Po vypuknutí 1. sv. války se tam přihlásí do armády a ta se mu
00:07:01 stane osudnou na celý život.
00:07:04 Účastní se zborovské bitvy, je několikrát raněn.
00:07:07 Na podzim 1918 absolvuje pilotní výcvik.
00:07:11 V březnu 1920 se vrací do vlasti a zůstává u letectva.
00:07:18 Tohle je 1 z nejcennějších exponátů letecké sbírky Národního
00:07:23 technického muzea.
00:07:25 Je to americký typ Traktor, na kterém podplukovník Skála
00:07:31 mohl absolvovat část svého leteckého výcviku, když byl
00:07:35 legionářem v ruských legiích.
00:07:40 Typ Letov Š-16 se nedochoval.
00:07:48 V r. 1926 vzbudil letoun Š-16 pozornost na pařížské
00:07:53 letecké výstavě.
00:07:55 Moderní tvary, celokovová kostra potažená duralem a plátnem.
00:08:01 Naši letci na něm vytvořili několik světových rekordů.
00:08:03 Do své výzbroje ho zařadilo i Lotyšsko, Estonsko, Jugoslávie
00:08:07 a Turecko.
00:08:08 Letci a pozemní personál hodnotili typ Š-16 celkem pozitivně.
00:08:14 Přesto si letci stěžovali na velké síly v řízení, což znamenalo,
00:08:22 že při delších letech byl pilot unaven.
00:08:27 Mechanici si stěžovali na nevhodné dělení paneláže kapoty motoru
00:08:32 a na to, že plnicí hrdla oleje, benzínu a chladicí kapaliny byla
00:08:40 nedosažitelná bez žebříku, což bylo negativní při nouzovém přistání,
00:08:49 kdy letoun nemohl být dostatečně ošetřen na místě.
00:08:58 U dlouhých letů byli na sobě závislí.
00:09:02 Na pilotovi spočívalo bezpečné provedení letu,
00:09:06 na mechanikovi bezpečná funkce letadla a jeho částí.
00:09:12 Týkalo se to hlavně motoru.
00:09:16 Byl to 1 z nejlepších mechaniků.
00:09:28 Tady jsou letouny Š-16 při přeletu útvaru.
00:09:33 Tady je plovákový stroj, stroj na lyžích
00:09:38 a opět přelet letounů.
00:09:43 8.8.1927 - den první.
00:09:47 Po několika hodinách letu neudržel mechanik Taufer jednu z map.
00:09:52 Přistávají na sovětském vojenském letišti a shánějí mapu novou.
00:09:57 Mezitím Taufer kontroluje stroj a zjistí, že z olejové nádrže
00:10:01 unikl olej.
00:10:03 Asi za 20 minut by zadřeli motor.
00:10:05 Následek? Pád letadla z výšky 3000 m.
00:10:10 Padák byl pro jejich let přepychem. Ztráta mapy jim zachránila životy.
00:10:17 V pořádku odletěli, pak se stal defekt a museli nouzově přistát.
00:10:30 Bylo to v Rusku.
00:10:33 Země sovětů se chystala k oslavám 10. výročí VŘSR.
00:10:37 Společnost začal ovládat jediný muž.
00:10:40 Pro cizince začalo být v zemi nebezpečno.
00:10:43 V každém viděli škůdce a špiona.
00:10:46 Skála byl vysokým důstojníkem buržoazní armády a také legionářem.
00:10:51 Nemohl uniknout pozornosti sovětských tajných služeb.
00:10:57 Je zvláštní, že se letělo po trase Transibiřské magistrály, kde
00:11:06 se výrazně zapsali naši legionáři do povědomí bolševiků.
00:11:15 Celá akce asi byla narychlo zorganizovaná bez patřičného zázemí
00:11:22 Konkrétní doklady, že let měl i jiné pozadí, neznám.
00:11:35 Neplánovaná výměna prasklého chladiče a čekání v Moskvě.
00:11:39 S 9denním mankem odlétají na východ.
00:11:42 Další dramatické chvíle zažijí při letu z Krasnojarsku do Čity.
00:11:47 Tma přišla dříve, než čekali, a tak museli přistát na polní cestě.
00:11:53 Naslepo. Až dole zjistili, že si neposunuli hodinky.
00:11:57 Časový rozdíl 4 hodin je zaskočil.
00:12:00 4. září přistáli konečně v Tokiu.
00:12:06 M. Taufer musel během cesty seřizovat motor, provádět nouzové
00:12:11 opravy, ale zvládl situaci tak, že do Japonska doletěli.
00:12:25 Vzpomínal, jak se jich ujmuli Japonky do koupele.
00:12:36 Tatínek měl na sobě červené trenky, nechtěl je sundat, ale krásná
00:12:40 Japonka mu je sundala. Umyli ho a navoněli.
00:12:47 Pak šli na hostinu.
00:12:50 Zažil tam zemětřesení.
00:12:54 Začaly se pohybovat obrazy a skákat příbory.
00:13:03 Tatínek si řekl, že to je zemětřesení a utíkal z domu pryč.
00:13:12 Utíkali za ním a chytli ho. Zemětřesení je nevzrušovalo.
00:13:22 V r. 1926 nastoupil na trůn císař Hirohito.
00:13:26 Často cestoval po Evropě a přejal do Japonska britský životní styl.
00:13:32 Nacionalismu vzrostl v Japonsku hlavně během celosvětové
00:13:34 hospodářské krize ve 30. letech.
00:13:39 Všeobecné nepokoje šly spolu se snahou svrhnout vládu
00:13:42 a vraždami na objednávku.
00:13:45 Vedlo to k posílení pozice armády a vyvrcholilo invazí
00:13:49 v Mandžusku v r. 1931.
00:13:53 V Japonsku to byla sláva.
00:13:55 Posádka získala japonské vyznamenání
00:13:58 "Řád vycházejícího slunce".
00:14:04 Tuto medaili mohl dostat Skála, protože byl voják.
00:14:13 Tatínek letěl jako civil a nemohl by ji dostat.
00:14:18 Musel by mít vojenskou hodnost. Udělali ho japonským poručíkem.
00:14:32 Poslal mi pohled z Japonska.
00:14:36 "Moje malá beruško, moc jsem se na tebe navzpomínal.
00:14:40 Buď hodná, poslouchej, přivezu ti panenku. Líbá tatíček."
00:14:55 Tady asi Skála není, ale tady by mohl být.
00:15:01 Když má čepici, tak ho asi nepoznáme.
00:15:08 Vojenští piloti byli mezi válkami váženými osobnostmi.
00:15:13 Svoji profesionalitu a vlastenectví projevili stejně jako pozemní
00:15:17 personál během okupace.
00:15:21 Stovky z nich opustily vlast, aby pomohly porazit fašismus.
00:15:33 Š-16 bylo 1 z prvních letadel, které doletělo z Evropy
00:15:37 do Japonska.
00:15:39 Při cestě zpět bylo letadlo těžce poškozeno při nouzovém přistání.
00:15:45 Dochovala se jen tato směrovka s místy, kde letadlo přistávalo.
00:15:55 Se slávou tam jeli, s menší slávou se vrátili, protože měli nějaké
00:16:02 maléry cestou v letadle.
00:16:05 Po 8 dnech oslav se vydávají 12. září na zpáteční cestu.
00:16:11 1700 km mezi Mukdenem a Čitou překonávají za 9 hodin.
00:16:18 17. září jejich let předčasně končí u Krasnojarska.
00:16:34 Typ Š-16 poháněl v základní variantě 12válcový motor
00:16:40 chlazený kapalinou. Je to tento motor.
00:16:47 Válce byly uspořádány do 3 řad ve tvaru vějíře.
00:16:55 Letoun pro let do Tokia byl 1. prototyp letounu Š-16
00:17:02 a motory a palivová, chladicí soustava nebyly dostatečně
00:17:12 vyzkoušeny a prověřeny.
00:17:16 Příčinou havárie bylo selhání motoru - utržení stopky
00:17:23 sacího ventilu 1. válce na levé straně motoru.
00:17:30 Motor začal hořet a letci museli nouzově přistát.
00:17:37 Letoun byl při nouzovém přistání vážně poškozen, takže ho nemohli
00:17:43 opravit na místě tak, jak to do té doby mechanik Taufer
00:17:50 dokázal zvládnout.
00:17:57 Mrzelo ho to, styděl se a plakal.
00:18:08 Mimo letiště přistálo počtvrté. Tentokrát do lesa.
00:18:14 Museli jít pro pomoc, posbírat trosky, naložit je na vlak
00:18:20 a neslavně přijet domů.
00:18:22 Nouzové a poslední přistání, demontáž mezi pařezy,
00:18:30 převoz do Očinska.
00:18:32 "Když jsem měl stroj připraven k přepravě, přelétával letec
00:18:38 Šestakov nad námi. Tehdy mi bylo z celé cesty nejhůře.
00:18:41 Zkrušilo mě to tak, že jsem se rozbrečel."
00:18:48 V Japonsku dostal cenu, nějaké věci a 2 stříbrné vázy.
00:18:59 Pamatuji si je matně.
00:19:01 Prodali je, dostali za ně nějaké peníze a postavili si domek.
00:19:09 M. Taufer se narodil 3.9.1893 v Bílkově u Dačic.
00:19:15 Za světové války rukuje k rakouské marině.
00:19:19 Účastní se rebélie v Boce Kotorské a jen o vlásek unikne
00:19:22 trestu smrti.
00:19:24 V nově vzniklé republice je odborníků jako on velmi málo,
00:19:28 a tak je brzy uznávanou osobností oboru.
00:19:31 Jako mechanik firmy Letov a později Československých
00:19:33 aerolinií úzce spolupracuje s našimi leteckými esy.
00:19:38 Zemřel v r. 1971.
00:19:41 Plukovník Skála se stal velitelem letectva na Slovensku.
00:19:44 Po okupaci pracoval na ministerstvu průmyslu a zapojil se
00:19:47 do ilegální činnosti.
00:19:49 Byl nacisty zatčen a odsouzen za přípravu velezrady
00:19:53 k 6 letům vězení.
00:19:54 Po osvobození obléká znovu uniformu.
00:19:57 K 20. výročí jeho letu je náhle v r. 1947 propuštěn z armády.
00:20:02 O rok později se stěhuje za dcerou do USA, kde v r. 1971 umírá.
00:20:12 Bylo to něco mimořádného dostat se s takovým letadlem
00:20:18 takovou dálku.
00:20:20 Osobně si myslím, že byl vybrán pro takový let neprověřený
00:20:31 prototyp Š-16 bylo hazardování s životem letců i se strojem.
00:20:41 Do takové oblasti a na takovou vzdálenost měla být vyslána
00:20:45 nejméně 3 letadla.
00:20:47 Pokud by let dopadl podle původních předpovědí a doletěl by až
00:20:50 do Prahy, akce by měla velký propagační význam.
00:20:55 Ukázala by schopnosti československého leteckého
00:20:58 průmyslu. Ale byla to akce nezanedbatelná a v době,
00:21:03 kdy letecká technika nebyla nejspolehlivější, ukázala,
00:21:07 že naše letecké výrobky jsou schopny dlouhých cest.
00:21:16 Přinesl mi panenku a mamince kimono.
00:21:24 To nevím, kam přišlo.
00:21:27 Japonská panenka měla na sobě hedvábné kimono.
00:21:35 Jinak si nepamatuji.
00:21:39 Tento vějíř. Tady jsou podepsány japonské veličiny.
00:21:52 Naše pátrání po dokumentu, který zaznamenal přistání letounu Š-16
00:21:56 s pilotem J. Skálou a mechanikem M. Tauferem na japonském letišti
00:21:59 bylo neúspěšné.
00:22:05 Film existoval a možná někde ještě leží v zaprášené krabici.
00:22:11 Tak jako naše zapomenuté vzpomínky na jejich let do Tokia.
00:22:23 Skryté titulky: Milena Černá
8. srpna 1926 odstartoval z pražského letiště ve Kbelích prototyp vojenského bombardéru, dvojplošníku Š-16, k dálkovému letu, jehož cíl se nacházel v japonském Tokiu. Pilot Jaroslav Skála a letecký mechanik Matěj Taufer měli před sebou, i se zpátečním letem, přibližně 23 tisíc kilometrů. Již cesta tam byla provázena řadou komplikací a jen díky umu a vynalézavosti technika dopadla zdárně. Při zpátečním letu již tolik štěstí neměli, museli nouzově přistát v tajze a domů se vrátili vlakem, stejně jako o několik týdnů později jejich stroj.