00:00:30 Rozhodli jsme se s Pepou, že se dneska podíváme na statek
00:00:33 a potom vyrazíme na pole.
00:00:35 Neříkejte, že byste si někdy nechtěli vyzkoušet řídit kombajn.
00:00:39 -Nebo orat.
-Nebo vyvážet hnůj.
00:00:42 Nebo dělat balíky. To je v dešti vůbec nejlepší.
00:00:45 A my to dneska s Péťou vyzkoušíme.
00:00:48 Ovšem v něčem podstatně větším, než je tohle prdítko.
00:00:52 To je pravda. Uvidíme, co tady najdeme zajímavého za stroj,
00:00:55 jak bude velkej. Schválně, Pepo, kdo najde lepší úlovek, jo?
00:01:13 Uvidíte, co všechno dovedou Petr, Pepa a zemědělská technika,
00:01:18 Aleš se zaměří na off road pick up
00:01:20 a Míša na jednu z nejprodávanějších ojetin - Ford Focus.
00:01:40 Amarok je v inuitské mytologii velký vlk.
00:01:44 A v německém Hannoveru to znamená velký pick up od Volkswagenu.
00:01:50 Málokoho překvapí spojení s vlkem, protože první lidová vozítka
00:01:54 pocházejí z Wolfsburgu, tedy Vlčího hradu.
00:01:57 Já se dnes podívám,
00:01:59 co všechno Amarok za 750 tisíc v základu nabízí a umí.
00:02:11 První Amarok byl představen v roce 2010 a byl to hit.
00:02:14 Trh s pick upy byl do té doby rozdělen mezi americké všežravce
00:02:18 a japonské pracanty. Volkswagen se s tímto modelem snaží vstoupit
00:02:22 někde mezi ně a udělat to líp.
00:02:28 S dvoulitrovým dieslem o výkonu 180 koní
00:02:31 a průměrnou spotřebou do 10 litrů se mu to rozhodně daří.
00:02:34 Ne že by byl nejsilnější mezi kámoši v posilovně,
00:02:37 ale pokud chcete nechat nějakou práci náklaďákům, tak to stačí.
00:02:43 Maximálka na dálnici je 185 kilometrů za hodinu
00:02:47 a zrychlení je... Koho by to zajímalo?
00:02:50 Tohle není závoďák a na dálnici pojedete 130 jako nic.
00:02:56 Amarok má šestistupňovou převodovku,
00:02:59 která řadí přesně a bez zaváhání.
00:03:05 A pokud byste chtěli osmistupňový automat,
00:03:07 tak ten je v nabídce taky, ale musíte si připlatit.
00:03:10 Na silnici se Amarok chová jako větší dodávka
00:03:13 a ovládání je absolutně v pohodě.
00:03:20 Zvyknout si samozřejmě musíte na větší vnější rozměry,
00:03:22 ale na druhou stranu je to kompenzováno lepším výhledem.
00:03:26 Skoro jako z hřbetu koně.
00:03:31 Dvojitá kabina neboli double cab je pro 5 osob.
00:03:34 A když říkám pro 5, tak tím myslím 5 dospělých.
00:03:39 Interiér je německá klasika.
00:03:41 Robustní prvky pasují k tomuto autu absolutně přirozeně
00:03:45 a odkládacích míst je tady celá lavina.
00:03:56 Ale Amarok je především pracant. A proto si ho pojďme vyzkoušet.
00:04:04 Díky šíři ložné plochy 1222 milimetrů mezi kryty blatníků
00:04:08 je možné převážet europalety. A abych demonstroval,
00:04:12 co všechno se do Amaroku vejde, tak tady mám našeho Otloukána.
00:04:16 A taky dříví.
00:04:18 Škoda Octavia má jeden z největších kufrů mezi sedany,
00:04:21 ale na pick up Volkswagen Amarok prostě a jednoduše nemá.
00:04:31 Tak tohle je v podstatě půl kubíku a bezpečná zóna.
00:04:36 Kdybych dal výš, tak mě to třeba může při jízdě zranit.
00:04:39 A teď jdeme zkusit, kolik se nám vleze do Amaroku.
00:04:54 Ještě jedna paleta.
00:05:03 Tak! Tohle mi zbylo. A už to tam nevleze.
00:05:10 Ale pořád je toho mnohem víc, než toho vlezlo do oktávky.
00:05:29 Na světě je jen málo aut, se kterými můžete jet stejně
00:05:32 jak na silnici, tak i v terénu.
00:05:35 S Amarokem to rozhodně není problém.
00:05:38 Díky přiřaditelnému pohonu všech kol 4MOTION
00:05:41 to znamená spolehlivou trakci na jakémkoliv povrchu.
00:05:47 Po aktivaci prostřednictvím tlačítka rozděluje
00:05:50 točivý moment motoru na obě nápravy rovnoměrně
00:05:53 v poměru 1:1, a zlepšuje tak záběr.
00:05:55 V náročném terénu a v prudkých stoupáních může být navíc ještě
00:05:59 zapojena přiřaditelná redukce převodovky.
00:06:02 Nutno dodat, že elektronický stabilizační systém
00:06:05 pracuje i při zapnutí pohonu všech kol.
00:06:13 V technickém popisu píšou, že i s nákladem o váze 1 tuny
00:06:17 zvládne Amarok stoprocentní stoupání. To je 45 stupňů.
00:06:22 Tak jdeme najít prudší svah.
00:06:33 Pokud plánujete odstěhovat například vaši tchýni někam do hor,
00:06:37 tak s Amarokem to nebude vůbec žádný problém.
00:06:50 Tohle je sklízecí mlátička nebo kombajn. Jak chcete.
00:06:53 Ono je to totiž úplně jedno. A je teda výrazně větší
00:06:56 a výkonnější než ten, s kterým jsem jezdil před 15 lety u strejdy.
00:07:07 Základní rozdíl mezi kombajnem, se kterým jsem jezdil já u strejdy,
00:07:10 a tímhle, je ta kabina, která je prosklená,
00:07:13 která je klimatizovaná, je tady klid, ticho
00:07:18 a já se můžu soustředit na práci.
00:07:20 Respektive můžu se dívat, jak tenhle stroj pracuje sám.
00:07:24 Sklízecí mlátičku žene kupředu 13,5 litrový šestiválec
00:07:28 s maximálním výkonem až 617 koní
00:07:31 s plně automatickou převodovkou ProDrive.
00:07:35 Za motorem jsou dvě nádrže. Jedna je tady ta menší
00:07:37 na hydrauliku, na olej. A tahle a ta, na které stojím,
00:07:41 tak ta je na naftu na 1200 litrů. Mimochodem spotřeba kombajnu
00:07:45 rovná se 16 litrů na hektar, což je skvělý.
00:07:52 První, co vás možná práskne do očí, že to je pásák.
00:07:54 Ono to má své výhody, protože ten kombajn je tím pádem užší,
00:07:58 má vyšší průchodnost a hlavně se neboří do toho terénu.
00:08:02 Tady rovnou vidíte axiální buben, kterej mlátí to obilí.
00:08:07 Vidíte tady taky ten mlátící koš, kterým to zrní propadává
00:08:11 tady na ty šneky. Ty šneky to zrní posouvají na síta,
00:08:14 jsou tam celkem dvě, ta síta samozřejmě vytřepou ten plevel
00:08:18 a ten plevel potom vyfouká ventilátor z kombajnu pryč.
00:08:22 To zrní se pak z druhý strany dostane přepravníkem
00:08:25 až právě do toho zásobníku.
00:08:33 Víte, co je na tomhle stroji nejkrásnější?
00:08:35 Že on prakticky může jezdit a fungovat na tom poli úplně sám
00:08:38 a vy tady budete sedět jenom jako kompars, kterej poslouchá rádio.
00:08:41 Ukážu vám, jak na to. Tady bych si nastavil na poli bod A a bod B.
00:08:46 Tady na tom joysticku bych zmáčkl tlačítko AUTO
00:08:50 A jakmile bych najel na to pole, tak pouštím volant
00:08:53 a ten stroj pracuje za mě.
00:08:55 Až potkáte tohohle krasavce na silnici, kliďte se mu z cesty.
00:08:59 Jeho přepravní šířka jsou skoro 4 metry.
00:09:17 Kdyby byl Henry Ford naživu, myslím si, že by mu
00:09:19 Ford Focus dělal radost. Vyrábí se od roku 1998
00:09:23 a určitě se bude ještě dlouho vyrábět.
00:09:37 Skvěle se prodává nejen nový, ale i jako ojetina.
00:09:41 A proto tady máme hatchback třetí generace z roku 2011.
00:09:52 S benzínovým motorem neuděláte chybu. Nemá žádné zásadní slabiny.
00:09:56 Ale na trhu jich je docela málo. Pokud ale auto budete využívat
00:10:00 převážně na kratší trasy a ve městě,
00:10:02 delší hledání benzínové verze se vám rozhodně vyplatí.
00:10:06 Diesel se při podobném stylu využití
00:10:08 dříve či později draze vymstí.
00:10:16 První řada Focusu byla po stránce designu opravdová pecka,
00:10:20 která nenechala nikoho chladným. Letos byla představena
00:10:24 už 4.generace připomínající velkým předním grilem Aston Martin.
00:10:31 Tato 3.generace má k dispozici 3 karosářské varianty.
00:10:35 Pětidvéřový hatchback, sedan a kombi.
00:10:37 Všechny jsou osazené moderními pohonnými jednotkami
00:10:40 v čele s přímovstřikovými turbo benzíny EcoBoost.
00:10:45 Náš černý krasavec skrývá pod kapotou 85 kW motor
00:10:49 o síle 116 koní a pohonem přední nápravy.
00:10:53 A i když už má najeto 63 tisíc kilometrů,
00:10:56 odhlučněný motor perfektně šlape a hned reaguje na plyn.
00:11:01 U 1,6 TDCI pozor na vyšší nájezdy. Focus nechvalně proslul
00:11:06 kolabujícími turbodmychadly a potížemi s filtrem pevných částic
00:11:10 Pokud si ojetinu plánujete nechat delší dobu,
00:11:14 určitě zkraťte interval výměny motorového oleje.
00:11:17 Ideálem je 10-15 tisíc kilometrů.
00:11:20 Životnosti turba tím jen prospějete.
00:11:24 Okamžitě mě pohltil interiér s větším prostorem pro posádku.
00:11:28 Na sedadlech se pohodlně usadí cestující různých postav.
00:11:34 Efektně navržené a pečlivé naladění, odpružení
00:11:37 a propracovaná zadní náprava dodává řidiči velkou dávku jistoty
00:11:42 a kontroly nad vozem. I na vozovce s velkými hrboly.
00:11:45 Tuto podvozkovou platformu Ford C1 používá i Volvo s Mazdou.
00:11:51 Na to, že palubní deska zasahuje skorou jednou třetinou
00:11:54 do nástupního prostoru, tak se divím, že není otlučená.
00:11:57 Protože já jsem se hned při prvním nástupu o ni bouchla.
00:12:01 I když jsou sedačky 3 roky staré, nejsou prosezené
00:12:04 a ani na látkových potazích jinak poškozené.
00:12:07 Hůř jsou na tom těsnící gumy jak okolo oken, tak i u zadních dveří.
00:12:14 Ovládací prvky, volant a různé páčky včetně palubní desky
00:12:17 působí po naleštění jako nové. Je vidět, že jsou použité
00:12:21 kvalitní měkčené plasty s perfektní povrchovou úpravou.
00:12:25 Jako milovnice rallye nemohu zapomenout rok 1999,
00:12:30 kdy Ford s tímto modelem vstoupil do mistrovství světa rallye.
00:12:33 A za jeho volanty se vystřídali jezdci jako Carlos Sainz,
00:12:37 Colin McRae a náš Roman Kresta.
00:12:42 Ford Focus patří mezi vůbec nejžádanější modely na českém trhu
00:12:46 ojetin, a to nejen díky vzhledu, jízdním vlastnostem nebo ceně,
00:12:50 ale i díky spotřebě a přijatelné ceně náhradních dílů.
00:12:59 Příští rok se budou vyřazovat služební Focusy
00:13:01 po ukončení tříletého operativního leasingu,
00:13:04 takže jestli přemýšlíte o koupi, vyplatí se počkat.
00:13:13 Dávejte ale pozor na stočené tachometry
00:13:16 a jiné nástrahy od nedůvěryhodných prodejců a dovozců ojetin.
00:13:20 U aut, které byly prodány jako nové v České republice je riziko menší
00:13:24 a jejich historie se dá snadněji prověřit.
00:13:29 Takže pokud se vám podaří získat ho do 200 tisíc,
00:13:32 tak si můžete gratulovat.
00:13:46 Petr nám už představil vymoženosti moderní sklízecí mlátičky
00:13:50 a měl pocit, že tady není potřeba řidič, ale jen divák
00:13:53 sledující, jak kombajn sám pracuje. Za chvíli přijde Pepova chvíle.
00:13:57 Představí nám totiž opravdu velkou kropící konev -
00:14:01 samochodný postřikovač.
00:14:03 Pravý adrenalin Pepa zažije až při zkoušce kola našeho Otloukána.
00:14:07 A nakonec uvidíte opravdový polní závod.
00:14:14 Zatímco se Péťa vozil v kombajnu, tedy přesně ve sklízecí mlátičce,
00:14:19 tak já jsem se porozhlédl v garáži a našel jsem tam
00:14:22 takovou obří konev na čtyřech kolech.
00:14:29 Ta konev je ovšem trochu větší. Má 4500 litrů
00:14:34 a k tomu je příslušný kropítko, který má celkem 36 metrů.
00:14:42 Samochodný postřikovač je pěkný macek.
00:14:44 S prázdnou nádrží váží 13,5 tuny.
00:14:47 O to, aby se hnul z místa, se stará přeplňovaný dieselový šestiválec
00:14:51 o objemu 9 litrů s výkonem 325 koní.
00:14:54 Spotřeba se mění podle zatížení a jízdních podmínek.
00:14:58 Co zůstává stejné, je objem palivové nádrže 530 litrů.
00:15:03 Po silnici se postřikovač pohybuje padesátkou.
00:15:05 V terénu při práci klesne maximální rychlost na 34 kilometrů za hodinu.
00:15:11 Hodně zajímavá je světlá výška - celých 1340 centimetrů.
00:15:16 Na rozdíl od vašeho osobního auta si u postřikovače můžete nastavit
00:15:20 rozchod kol v rozmezí 305 až 406 centimetrů.
00:15:25 Kromě tý velký čtyřiapůltisícový nádrže to má ještě 570 litrů vody
00:15:31 na proplachování těch postřikových trysek
00:15:34 a navíc ještě dvacetilitrovou nádrž na mytí rukou.
00:15:37 O to, aby se postřik dostal na místo určení,
00:15:40 se starají čerpadla s pístovou membránou.
00:15:43 Ta dovedou za den ošetřit až tisíc hektarů.
00:15:46 Celkem zvláštní u toho stroje je absence plynového pedálu,
00:15:51 protože hlavní ovládání celého stroje je tahle páka.
00:15:55 Všechny systémy ovládáte pomocí displeje a hydropáky,
00:15:59 na které jsou soustředěné všechny důležité řídící a pojezdové funkce.
00:16:04 Je tady veliká obrazovka a ta už je výrazně složitější,
00:16:07 protože to je vlastně GPS systém, který si zaznamenává přesně,
00:16:14 jak ten stroj jezdil, a vyznačuje, kde už bylo postříkáno.
00:16:23 Řítím se dvacetikilometrovou rychlostí ve čtyřmetrový výšce.
00:16:28 36 metrů dlouhý ramena za mnou.
00:16:32 A ten stroj si žije nějakým vlastním životem.
00:16:36 Když si najedu na nějakou kolej podle toho počítače,
00:16:41 a zmačknu tady ten čudlíček, tak ono to řídí samo tak, jak chce.
00:16:50 Ježišmarjá!
00:16:53 Hni sa, starý, s tou kropící konví, člověče!
00:16:57 Starší mají přednost, tak si vem tu svoji bednu a někam odprejskni!
00:17:02 To určitě! Ani mě nehne. Když já jezdil s kombajnem,
00:17:05 to tys ještě vůbec netušil, kde je Dakar!
00:17:08 Když jsi takovej zemědělec, tak si to teda rozdáme.
00:17:12 -Jo? A o co?
-Uděláme si závod v podmítání.
00:17:16 -A kdo prohraje, tak co?
-Kdo prohraje, půjde kydat hnůj.
00:17:22 -Ale postaru vidlema.
-Dobrý.
00:17:45 Z pole vyjíždí na silnici kombajn.
00:17:48 Nikde nikdo. Ale najednou se zpoza horizontu přiřítí motorkář.
00:17:55 Zabrzdit nestačí a uhnout není kam.
00:18:04 Zemědělská technika je velká a pomalá.
00:18:07 Při výjezdu z účelové komunikace vás může snadno překvapit.
00:18:21 Test ukazuje situaci, kdy řidič kombajnu dává přednost v jízdě,
00:18:25 ale než se stačí zařadit do jízdního pruhu,
00:18:28 dojde ke srážce s motorkářem.
00:18:34 Poměr sil je bohužel předem jasný.
00:18:39 Co uděláte, když za jízdy najednou zjistíte, že jste píchli?
00:18:43 No samozřejmě. Zastavíte a vyměníte kolo.
00:18:47 No jo! Ale co když se nacházíte v takové situaci,
00:18:50 kdy by ta výměna byla vrcholně nebezpečná?
00:18:53 Například ve zúžení na D1.
00:18:57 My jsme se rozhodli podrobit Otloukána takový menší zkoušce.
00:19:09 Ani zkušený řidič si defektu ze začátku vůbec nemusí všimnout.
00:19:14 Pepa jede osmdesátikilometrovou rychlostí.
00:19:17 Jedu po prakticky prázdným kole. Auto trochu táhne doleva.
00:19:22 Máme za sebou skoro 4 kilometry jízdy
00:19:25 a kolo stále ještě není úplně prázdné.
00:19:28 Vliv defektu na řízení se ale postupně zvětšuje.
00:19:31 Auto začíná velmi markantně plavat.
00:19:35 Při průjezdu několika zatáčkami na prázdné gumě
00:19:38 má i tak zkušený závodník, jako je Pepa, problémy.
00:19:41 V tuto chvíli už rozhodně není Otloukánek způsobilý k jízdě.
00:19:47 Při ostřejším zabrzdění to auto táhne hrozně za tím píchlým kolem.
00:19:52 Naše nebezpečná jízda se chýlí ke konci.
00:20:10 Vyhláška praví, že s píchlým kolem je auto nezpůsobilý k jízdě.
00:20:16 Ovšem existuje jakýsi institut nouzového dojetí,
00:20:21 který zajišťuje to, že v případě, že by
00:20:24 ta výměna kola byla nebezpečná, můžete se někam posunout.
00:20:28 Ale rozhodně se neposouvejte tak jako já.
00:20:31 Podívejte se, jak to dopadne. Rozbitá pneumatika,
00:20:35 možná rozbitá přední náprava. Ale zaplaťpánbu nerozbitá ústa.
00:20:43 Zatímco Petr vzpomínal, jak zamlada proháněl kombajn z NDR,
00:20:47 a zjišťoval, jaké technické vymoženosti a pohodlí nabízí
00:20:50 dnešní moderní sklízecí mlátičky, Pepa se projížděl po poli
00:20:54 s asi nejširším teréňákem svého života - samochodným postřikovačem.
00:20:58 Ovšem tím výlet za zemědělskými stroji nekončí.
00:21:02 Už za okamžik se totiž z našich moderátorů stanou soupeři.
00:21:05 Čeká je divoký polní závod.
00:21:16 Až do teď to byla pro Petra a Pepu jenom procházka růžovým sadem.
00:21:20 Ale poslední dějství našeho příběhu musí přinést odpověď na otázku,
00:21:24 kdo je lepší traktorista a kdo půjde po šichtě kydat hnůj.
00:21:29 Tohle je náš závodní monopost
00:21:32 s třináctilitrovým šestiválcem a výkonem 600 koní.
00:21:35 Na silnici by ta obluda sežrala 500 litrů na 100 kilometrů.
00:21:40 Ovšem přepočítáno na hektar je to jenom 5 litrů.
00:21:43 To je naprosto skvělý.
00:21:45 Pepo, nastup!
00:21:48 Údernice.
00:22:03 Sledujete strhující jízdu farmáře Joea,
00:22:06 který právě teď podmítá na Velké ceně Auto Moto Revue.
00:22:22 To je bomba!
00:22:26 Jedu poprvé se strojem, který podmítá.
00:22:30 Diskovej podmítač, kterej je 14 metrů širokej.
00:22:45 Péťa mi tam ukazuje nějakej čas.
00:22:49 Dvě minuty? Skvělý. To ukazuje vítězství.
00:22:57 A startuju!
00:23:04 Yes! Strhující jízda.
00:23:10 Řadím další kvalt.
00:23:13 Moc to nejede.
00:23:16 Ježiš, vždyť to prohraju.
00:23:20 Já to věděl!
00:23:23 Vždyť se hrabu.
00:23:26 Půl minutky v čudu.
00:23:31 Teď jsem se drapnul!
00:23:34 Možná ještě čas naženu na otočce.
00:23:36 Tady na displeji vidím otáčky - 1780.
00:23:39 Zařazena jedenáctka.
00:23:47 1800 otáček, maximální rychlost 9,3 a řadím dvanáctku.
00:24:00 Já myslím, že už to mám k kabeli.
00:24:02 Třináctka!
00:24:03 A čtrnáctka.
00:24:05 To už nemůže stihnout.
00:24:11 2 minuty, 32, hochu.
00:24:15 2 a půl minuty? Sakra!
00:24:25 Budete kydat hnůj, ručičky milé.
00:24:30 Příští díl Auto Moto Revue vysíláme v sobotu už v 16 hodin.
00:24:34 Aleš s Petrem vyrazí tábořit do lesa a parťáka v divočině
00:24:38 jim bude dělat Toyota Land Cruiser.
00:24:40 Kromě jízdy se podíváme i na Petrovy rybářské
00:24:44 a Alešovy tábornické schopnosti.
00:24:46 Otloukánkovi se za jízdy podíváme pod kapotu.
00:24:52 A poměříme schopnosti dvou čtyřkolek.
00:24:54 Nissanu Pathfinder a Subaru Legacy.
00:25:01 Komu smrdí hnůj, tomu smrdí práce.
00:25:31 Skryté titulky: Jaroslav Švagr Česká televize 2014
Snad každý malý kluk obdivně zíral na popeláře. Každý chtěl někdy jet tankem a asi každý si chtěl vyzkoušet projet se kombajnem. Zkrátka ty motory máme nějak v genech. Pepa s Petrem úplně stejně. Tak jsme je poslali na pole. Rozsvítily se jim oči, Pepa si půjčil obrovskou konev, čili postřikovač. Petr brázdil pole s vysněným kombajnem. Zatímco Petr má přece jen zkušenosti, kdysi s kombajnem opravdu jezdíval, Pepa jako zkušený jezdec Dakaru umí ovládat velké mašiny obecně. Takže kdo z nich bude na poli lepší? Dáme závod.
Aleš si dal za úkol prověřit obrovského VW Amaroka. Auto s dvojitou kabinou a ještě prostorem pro náklad. Auto, které je vymyšlené pro to, aby tvrdě pracovalo.
Míša si vzala na starost jednu z nejvíc kupovaných ojetin – Ford Focus.
Co by se stalo, kdyby auto s píchnutou pneumatikou nezastavilo, ale jelo dál? Dá se auto řídit? Praskne pneumatika? Poničí se nějak kola, auto? Co na to zákon? Pepa to zkusil s naším Otloukánkem.