00:00:22 Zkuste se zeptat jakéhokoliv řidiče, hlavně chlapa,
00:00:25 jestli si myslí, že je dobrej řidič.
00:00:27 Snad každej vám odpoví samozřejmě, že je.
00:00:30 Jsem vynikající řidič. Jezdím rychle, jezdím rád.
00:00:33 Ročně najezdím přes 40 tisíc kilometrů.
00:00:36 Celý svět jsem projel. Já jsem výbornej řidič.
00:00:40 -Prostě jsem výbornej. Hotovo.
-Jo?
00:00:42 Nedostal jsem nikdy smyk. Jezdím na zimních pneumatikách v zimě.
00:00:46 Nikdy jsem neuklouzl. Vím, co je aquaplaning.
00:00:49 Rozumíš? Já nepotřebuju další rady.
00:00:52 Tak jsem na tebe zvědavá. No, to bude hezký.
00:00:56 Čeká nás vyšší škola řízení,
00:00:59 podíváme se na zoubek skoro dokonalému autu Volkswagen Golf,
00:01:02 zažijeme náraz vlaku do auta, vyzkoušíme technické vychytávky
00:01:07 Volva XC 60 a prověříme ekologický motor.
00:01:14 Takže sem pojedete padesátkou. Tady prudce zabrzdíte.
00:01:19 A teď si vemte každej svůj kužel a dejte ho tam,
00:01:22 kde, si myslíte, že zastavíte.
00:01:24 Jsme na Mosteckém polygonu. Míša vybrala kluznou plochu.
00:01:29 Její vlastnosti jsou podobné, jako kdyby pánové brzdili na ledě.
00:01:34 Řekněme na rovinu, že naprostá většina řidičů
00:01:36 při tomto testu svoje schopnosti přeceňuje.
00:01:39 Čili myslí si, že zabrzdí mnohem dřív.
00:01:43 Skoro každý si myslí, že je lepší řidič, než ve skutečnosti je.
00:01:48 -To já vím!
-Tak schválně, spočítej si to.
00:01:51 -Ty víš?
-Hele, od oka. Řekněme,
00:01:54 že auto jede stokilometrovou rychlostí, zabrzdí na 45 metrech,
00:01:57 tohle je na vodě, pojedeme polovic, dal bych 25.
00:02:01 V Německu se říká, že když jedeš padesátkou,
00:02:03 tak máš mít odstup od auta před tebou 50 metrů.
00:02:06 To má nějaký opodstatnění. Já dám 30.
00:02:08 -Počkej, krokuješ to?
-No jasně.
00:02:10 -Tady vidím metry.
-Támhle až? Tak to ne. Tady, hochu.
00:02:14 -Nemáš nárok.
-Tady budu stát. Vsaď se.
00:02:16 -Uvidíme.
-To prohraje.
00:02:19 Zadání znělo jasně. Padesátikilometrová rychlost.
00:02:23 A já říkám 30 metrů. Míša mi mávne.
00:02:29 Jé! No do pytle!
00:02:32 Tak to je trochu víc.
00:02:35 Tak to nedopadlo úplně nejlíp.
00:02:38 Jsem to měl dát na těch 50 metrů. Já jsem to říkal. Jak ti Němci.
00:02:42 50 metrů.
00:02:49 Prvnímu dokonalému řidiči se moc nedařilo. Co ten druhý?
00:02:53 Já to opravdu neubrzdil na těch padesáti! To snad není možný!
00:02:57 Co na padesáti? Na pětadvaceti.
00:03:00 To je ostuda!
00:03:02 Já jsem prostě zvyklej vyhrávat.
00:03:05 Byť jsme oba prohráli.
00:03:07 Pánové, to jste přehnali. Řekli jste na 25 a jste na 50 metrech.
00:03:11 -Tys věděla, viď?
-No jasně.
00:03:13 Ale nevadí. Pojďte si vyzkoušet ještě něco jiného.
00:03:17 Petra s Alešem čeká ještě jedna zkouška brzdění.
00:03:22 A překážková dráha mezi vodotrysky.
00:03:30 Tak golf je prej pro snoby. OK. Tak to já se rád stanu snobem.
00:03:47 Tohle je Volkswagen Golf 7.generace.
00:03:50 Auto se super úsporným bluemotion naftovým motorem.
00:03:53 Hlavně auto nižší střední třídy s naprosto nudnou bílou barvou
00:03:58 a ještě s výbavou comfortline.
00:04:00 To zní, jako kdybych měl místo sedaček houpací křesla.
00:04:04 Dokonce to R na masce chladiče znamená R jako rodina.
00:04:07 Stojí 680 tisíc. Tak kde je to snobství?
00:04:14 Tady! To R na masce signalizuje,
00:04:16 že máte na Golfu našroubonaej R packet.
00:04:18 To znamená parádní přední nárazník se spoilerem a mlhovkami.
00:04:22 Rozšířený podběhy, zadní spoiler v barvě auta,
00:04:26 dvojitá koncovka výfuku a libový parádní sedmnáctipalcový kola
00:04:31 s pneumatikami šíře 225.
00:04:38 R jako rozmazlovat. To pochopíte tady v interiéru,
00:04:42 jakmile se chytíte právě tohohle sportovního
00:04:44 kůží potaženého volantu, pak už i vaší kůží.
00:04:47 Nebudete se ho chtít vzdát. A ani nemusíte.
00:04:51 Je multifunkční a ovládá rádio, tempomat, telefon
00:04:54 a pokud máte šestistupňový automat, tak řadíte pádly pod volantem.
00:04:59 A ty sedačky! Ty jsou famózní.
00:05:02 Do těch zapadnete a nevypadnete z nich,
00:05:03 ani když to říznete ve 130 do pravého úhlu.
00:05:10 Jsou skvělý. Můžete je mít dokonce v černý kůži.
00:05:13 Ale proč?
00:05:19 Na Volkswagenech mě všeobecně baví, jak je tady uvnitř uklizeno,
00:05:22 jak je všechno jednoduchý a přehledný.
00:05:25 Intuitivně pochopím ovládání klimatizace, autorádia,
00:05:28 navigace a ještě je panel luxusně nalakovanej á la piano black.
00:05:37 R jako radost z jízdy. A o tom nepochybujte.
00:05:47 Podvozek je o 15 milimetrů snížený, což se vám může zdát jako nic,
00:05:50 ale kombinace elektronický uzávěrky diferenciálu,
00:05:53 pokročilý nezávislý víceprvkový nápravy vzadu,
00:05:56 tvrdších tlumičů a sedmnáctek kol dělá z Golfa motokáru,
00:06:01 kterou prostě chcete poslat ostře a rychle do zatáčky,
00:06:03 aniž byste se museli bát, že půjdete až za čáru.
00:06:08 A teď konečně R jako raketa.
00:06:11 Pod kapotou se ale nezměnilo vůbec nic.
00:06:13 Není to potřeba. Dvoulitrový TDI má výkon 150 koní.
00:06:17 Z 0 na 100 vystřelí za 8,6
00:06:20 a zvládne maximální rychlost 216 kilometrů za hodinu.
00:06:24 A to všechno za průměrných 4,5 litru nafty.
00:06:30 Jasně že byste mohli mít čistokrevný R,
00:06:32 čtyřkolku s výkonem 300 koní s benzínem,
00:06:34 který vám zrychlí z 0 na 100 za 4,9,
00:06:37 jenomže to byste pak museli z peněženky vysypat 980 tisíc.
00:06:42 A to R jako rachot cinkajících mincí.
00:06:48 R jako rádoby. Vysoké rozlišení displeje pro rádio a navigaci.
00:06:52 Rádoby dostatečně velký jsou i zpětný zrcátka,
00:06:54 ale to je vykompenzovaný systémem Park Pilot,
00:06:57 který signalizuje vzdálenosti dopředu i dozadu právě na displeji.
00:07:06 Takže když to shrnu, abyste se stali snobem s vyšitým R
00:07:10 na masce chladiče, bude vás to stát navíc 35 900. To jde.
00:07:15 A abych nezapomněl. Kufr má 380 litrů.
00:07:19 To jsem musel říct.
00:07:21 To by mi starší generace v čele s mým tátou neodpustila.
00:07:34 Ještě otestujeme ekologický kamion
00:07:40 a budeme kroutit hlavou nad vymoženostmi Volva XC 60.
00:07:49 Od čeho, myslíte, že můžou být tyhle klíčky a to dálkový ovládání?
00:07:54 Tohle budou evidentně světla.
00:07:56 A tady to vypadá jako nějaká trumpeta nebo co.
00:08:01 SILNÝ KLAKSON
00:08:05 Volvo FH!
00:08:09 Hospodárný náklaďák se spoustou technických vychytávek.
00:08:13 Prošel náročnými nárazovými zkouškami bezpečnosti.
00:08:16 Říká se o něm, že se řídí snáz než osobní auto.
00:08:20 Zvedneme prostornou kabinu a podíváme se mu pod kapotu.
00:08:24 A tady máme srdce toho auťáku. Motor s certifikací Euro 6.
00:08:33 Označení emisních limitu Euro se začalo používat
00:08:36 před více než 20 lety. A tenhle motor je ještě
00:08:39 20x šetrnější k přírodě než tehdy. Jak toho dosahuje?
00:08:44 Výfukové spaliny jdou nejprve do filtru pevných částic.
00:08:47 Ten zachycuje i ty nejmenší částečky.
00:08:50 Pro zjednodušení říkejme saze. Pak se plyny znovu promíchají
00:08:54 a putují do části zvané selektivní katalytická redukce.
00:08:58 Tady se vyčistí oxidy dusíku.
00:09:01 Částicový filtr se za chodu automaticky regeneruje.
00:09:04 Usazené částice se spálí
00:09:07 vstříknutím směsi močoviny do systému.
00:09:12 Teplota spalin dosahuje až 270 stupňů Celsia.
00:09:16 Tím se usnadňuje oxidace jedovatých plynů.
00:09:19 Zásadně se tím snižuje obsah oxidů dusíku.
00:09:22 Vlastně je přeměňuje na dusík a vodní páru.
00:09:31 Já si nemůžu pomoct, ale já se musím přesvědčit.
00:09:34 Vyzkoušíme to na jednom obyčejným průměrným dieslovým osobáku,
00:09:39 kterej má najeto těch 100 tisíc kilometrů.
00:09:45 A teď si to samý vyzkoušíme tady u toho kamionu.
00:09:49 Jenom pozor na horký plyny,
00:09:51 protože ty vycházejí opravdu velmi žhavý.
00:09:54 Pro srovnání: Tohle je první filtr z normálního osobáku
00:09:58 a tohle je filtr z tohohle kamiónu.
00:10:03 Dobrá práce!
00:10:19 Faktem je, že systém odstraní až 99 procent veškerých zplodin,
00:10:24 takže ten motor vlastně funguje jako pračka vzduchu.
00:10:27 Často je to tak, že nasává horší vzduch,
00:10:31 než vypouští do ovzduší.
00:10:35 A ještě vám řeknu, že tohle auto má dvojitou spojku.
00:10:39 Ta zajišťuje naprosto přímej přenos výkonu bez jakéhokoliv přerušení.
00:10:56 Jak jsme to říkali?
00:10:59 Jezdí se s ním líp než s osobáky.
00:11:55 A teď jsme zpátky v našem testu řidičských schopností Aleše a Petra
00:11:59 Já vám teď ukážu, jak zabrzdím já.
00:12:02 Možná jste to netušili, ale Míša je závodnice rallye.
00:12:04 a taky driftuje.
00:12:07 Na rozdíl od závodníků
00:12:09 málokdo z nás někdy potřeboval brzdit opravdu na doraz.
00:12:16 Tak a tady, kde jsem zastavila, postavíme překážku.
00:12:20 -Takhle?
-Přesně tak.
00:12:22 Takže vy dva, když jste tak skvělí řidiči, zkusíte to taky.
00:12:25 Možná i líp. Z osmdesáti přijede sem a zastavíte před tou překážkou.
00:12:31 Stejný auto, stejná rychlost. To dáme, ne?
00:12:45 Skoro!
00:12:49 Jedu 80.
00:12:55 Zase musíme na rovinu prozradit, že velká většina řidičů
00:12:59 v krizové situaci brzdu nesešlápne naplno.
00:13:06 Nepropásněte drsnou srážku vlaku s autem a chodcem.
00:13:11 Tahle reportáž vám může zachránit život.
00:13:15 A ještě slibované Volvo XC 60. To je taky lahůdka.
00:13:28 Tohle prostě nepochopím. Jak může někdo vjet na železniční přejezd,
00:13:31 když blikají výstražný světla.
00:13:34 To je prostě sebevražda, to není možný.
00:13:44 Málokdo si totiž umí představit, jak dlouhatánskou brzdnou dráhu
00:13:48 potřebuje rozjetý vlak k zastavení.
00:13:51 Řidiči, kteří mají zkušenost ze svého auta, předpokládají,
00:13:55 že vlak zastaví přibližně stejně.
00:13:57 Jenže vlak je mnohem těžší,
00:14:00 nemá pneumatiky a brzdí kov na kov.
00:14:04 Rozjetý rychlík brzdí až jeden kilometr.
00:14:06 Ale už při nízké rychlosti je rozdíl znát.
00:14:10 Podívejte se na náš pokus.
00:14:12 Auto i vlak jedou rychlostí 30 kilometrů v hodině.
00:14:15 Na pokyn začnou zároveň naplno brzdit.
00:14:20 Na mokru by byl ten rozdíl ještě větší.
00:14:23 A to brzdíme jen s lokomotivou bez vagónů a bez nákladu.
00:14:32 Podobně podceňují nebezpečí vlaků chodci.
00:14:36 Chodec si prostě myslí, že ten vlak uvidí a v pohodě uslyší, že jo?
00:14:41 Takže než přijede, tak to stihne v podě přeběhnout. Jé!
00:14:46 Pak dopadne jako tahle postava. Naštěstí figurína ze seriálu Stop.
00:15:01 Osobní vlak brzdí ze šedesátky 230 metrů.
00:15:14 Nemůže se vám vyhnout, nemůže ani vyletět nahoru,
00:15:17 prostě to do vás napere.
00:15:38 Při tomto pokusu při natáčení pořadu Stop
00:15:40 jel vlak rychlostí pouhých 25 kilometrů v hodině.
00:15:52 Brzdící vlak tlačil a zároveň demoloval auto
00:15:55 neuvěřitelných 60 metrů.
00:16:15 Pokud hledáte šetřivé, bezpečné a moderní SUV pro rodinu,
00:16:19 tak nemusíte chodit dál než do Švédska. Nebo vlastně do Číny.
00:16:23 Tohle je Volvo XC 60.
00:16:32 Pravda je taková, že XC 60 se vyrábí v Belgii
00:16:36 a Volvo přišlo v minulém roce s faceliftem.
00:16:40 Oproti staré verzi se liší jen pramálo,
00:16:43 ale i malá změna obočí nebo ofiny z vás udělá šik kočku.
00:16:47 Změnila se přední maska, které dominuje znak Volvo,
00:16:51 a krásná nová světla.
00:16:55 Denní svícení se posunulo do nárazníku,
00:16:57 a proto i ten prošel úpravou.
00:17:01 Zadek šedesátky se změnil především ve spodní části.
00:17:07 Nudné výfukové roury byly nahrazeny fešáckými koncovkami.
00:17:13 Na straně už nejsou postranní plastové lišty
00:17:15 a systém BLIS - sledování mrtvého úhlu
00:17:19 se přemístil do zadního nárazníku.
00:17:24 Předešlá verze měla kameru tady pod zrcátkem.
00:17:27 A samozřejmě úpravou si prošel i interiér.
00:17:33 Nejzásadnější změna se týká displeje tachometru nebo otáčkoměru
00:17:37 Ano, slyšeli jste správně. Tohle všechno je digitální displej.
00:17:41 A proto je nyní jednoduché nastavit si vlastní MODE.
00:17:45 ECO, Elegance nebo Performance.
00:17:48 Jedná se však jen o estetický prvek.
00:18:01 Středová konzole nabízí centrální mozek Volva.
00:18:05 Navigace, rádio, telefon a hlavně nastavení vozu.
00:18:09 V přehledném menu si zapnete nebo vypnete různé systémy.
00:18:13 Line Asist, Start-stop systém, ECO systém, BLIS systém,
00:18:18 kontrola pozornosti řidiče, parkovací asistent,
00:18:21 automatická příchozí světla...
00:18:24 ...nahrávač na pevný disk s pamětí 100 gB.
00:18:27 Neuvěřitelná vychytávka se však skrývá za tímto zrcátkem.
00:18:31 Tato minimalistická krabička má v sobě kamery,
00:18:34 které mimo jiné sledují okolní provoz a na základě informací
00:18:38 upravují světelný kužel aktivních dálkových světel.
00:18:42 Vždy se zastíní jenom potřebná část osvětleného prostoru,
00:18:46 takže po krajích vozovky stále svítí dálková světla.
00:18:55 Náš model navíc sleduje dopravní značky rychlosti
00:18:57 a po přečtení je ukáže na displeji.
00:19:01 Kéž by uměl i zpomalit na požadovanou rychlost.
00:19:07 V kombinaci s line asistentem je Volvo opět synonymem bezpečí.
00:19:11 A když už se bavím o bezpečnosti, tak XC 60 standardně dodává
00:19:16 systém, kterému se říká City Safety.
00:19:20 Infrared paprsky kontrolují auta nebo předměty před vámi
00:19:23 a v případě, že se něco přibližuje příliš rychle,
00:19:26 tak auto samo zabrzdí.
00:19:29 Do 15 kilometrů za hodinu je velká šance, že k bouračce vůbec nedojde.
00:19:33 Do 30 kilometrů za hodinu záleží na různých okolnostech.
00:19:37 A na jakých? To se dnes ještě dozvíte
00:19:40 v samostatné rubrice.
00:19:47 Vnitřní prostor je dostatečný, zpracování příkladné
00:19:50 a místa je dost nejen tady na zadních sedačkách,
00:19:53 ale i v kufru.
00:19:56 Základní objem je 490 litrů a po sklopení sedaček vznikne
00:20:01 absolutně rovná plocha o objemu 1450 litrů.
00:20:08 Co mě moc nenadchlo, tak to je samotný výhled z auta.
00:20:11 Trvalo mi celou věčnost, než jsem našel ten ideální posez.
00:20:15 Ještě že je tady elektrické nastavení sedaček
00:20:17 a možnost posunu volantu.
00:20:24 Další zápor vidím v automatické sedmistupňové převodovce.
00:20:27 Docela dost pomalu řadí. Na tom by ještě Volvo mělo zapracovat.
00:20:43 Motor je naftový pětiválec D5 přeplňovaný dvěma turbodmychadly,
00:20:46 který dává výkon 181 koní.
00:20:50 To stačí na maximální rychlost 190 kilometrů za hodinu.
00:20:54 Tovární údaj kombinované spotřeby slibuje 6,4 litru na 100 kilometrů.
00:20:59 Realita se pohybuje mezi 8 až 9 litry nafty.
00:21:05 SUV bývá doma i v lehkém terénu, ale to mi bohužel produkce
00:21:09 s autem za 1 350 000 korun zakázala.
00:21:27 Ale dosti blbnutí. Volvo XC 60 je určeno především na silnice.
00:21:31 A tady si ho užijete úplně nejvíc.
00:21:40 Ještě otestujeme, jestli vychvalovaná technika
00:21:43 opravdu funguje.
00:21:47 A naučíme se trochu pokory za volantem.
00:21:59 Už v testu Volva XC 60 jsem vám sliboval,
00:22:01 že se podíváme na speciální systém City Safety.
00:22:05 Tento systém nejenže sleduje auta před vámi a dovede dobrzdit
00:22:09 nebo úplně zabrzdit, ale navíc také dovede rozpoznat
00:22:12 chodce, kteří by tam mohli čistě náhodou skočit,
00:22:15 což bývá v životě řidiče velmi důležitý okamžik.
00:22:18 A já si to teď vyzkouším v praxi.
00:22:25 Čidlům za čelním sklem
00:22:27 jsme postavili trochu improvizované pohyblivé překážky.
00:22:31 Pravda je, že to přibržďování nedělá Alešova noha na brzdě,
00:22:35 ale Volvo samo.
00:22:42 Nad 15 kilometrů v hodině ale už musel Aleš systému pomáhat.
00:22:52 Tak jste to viděli sami.
00:22:53 Když jedete patnáctikilometrovou rychlostí,
00:22:55 tak je systém stoprocentní. Ale jak jedete nad 15,
00:22:59 tak už musíte auto kontrolovat i vy.
00:23:01 A kdybyste náhodou měli pocit, že je ten systém chytřejší než vy,
00:23:05 tak ho můžete vždycky vypnout.
00:23:18 Tak tohle je největší lahůdka mosteckého polygonu.
00:23:21 -Kubo, co tady kluky naučíme?
-Naučíme je nejprve zvládnout
00:23:24 smyk zadní nápravy a následně vyhnout se vodním překážkám
00:23:28 na povrchu připomínajícím sníh. Najíždíme 35 kilometrů za hodinu.
00:23:32 Hned jak dojde ke smyku, tak na něj budeme reagovat.
00:23:36 Tady to bylo přímo do překážky,
00:23:38 protože jsme pozdě reagovali na ten smyk.
00:23:41 Tak jedeme další. Zkusíme to.
00:23:44 Centrum bezpečné jízdy na mosteckém polygonu
00:23:47 je jedno z nejlépe vybavených u nás.
00:23:50 Mimochodem absolvováním kurzu bezpečné jízdy
00:23:53 si můžete umazat trestné body.
00:23:56 Kluzné plochy s vodními překážkami,
00:23:59 úhybná smyková deska, aquaplaningový bazén.
00:24:03 Hned po prvních metrech jízdy vám tady dojde,
00:24:06 že se za volantem pořád máte co učit.
00:24:10 A tak se Aleš s Petrem učili a učili a učili...
00:24:17 A učili.
00:24:26 Až zase někdy uslyšíte, jak někdo machruje,
00:24:29 že je super řidič, tak mu nevěřte.
00:24:32 Protože ti opravdoví machři o tom nemluví.
00:24:36 Příště zkusíme ušetřit na spotřebě.
00:24:42 Vzpomeneme si na Volhu carevnu.
00:24:52 A budeme svědky požáru v tunelu.
00:25:11 Ty vole, já mám úplně vykroucený ruce.
00:25:14 Naučil ses něco? Máš ten pocit?
00:25:16 Viděl jsi, ne, jak jsem zvládal smyky.
00:25:18 Jsem nejlepší pilot teď od Kavčích hor až po ČT Ostrava.
00:25:21 -Tak víš co? Tak mi zastav.
-Proč?
00:25:24 Já mám vzadu ten kužel, tak ho dám na silnici a ještě to zkusíme.
00:25:28 Mlčím, mlčím.
00:25:32 Skryté titulky: Jaroslav Švagr Česká televize 2014
Zkuste se zeptat jakéhokoliv řidiče, jestli si myslí, že je dobrý řidič. Skoro každý odpoví, že je. Petr s Alešem si samozřejmě myslí totéž. Tak je vyzkoušíme na mosteckém polygonu.
Tahač Volvo FH, člověk by řekl, náklaďák, koho to zajímá. Ale pozor. To jste věděli, že motor s označením Euro 6 je vlastně takovou pračkou vzduchu? Zkrátka švédská kvalitka a taky ekologie.
Napadlo vás někdy, jak je možné, že je tolik nehod na železničních přejezdech? Nás taky. A zrovna na těch chráněných, co u nich blikají světla, když jede vlak. Proč tam vjíždějí nebo vcházejí? Srážka s vlakem, to je totiž fakt děsná rána! Nevěříte? Tak se podívejte! Petr si půjčil VW Golf, projel se, zamyslel se, pak si vyčaroval pár golfových míčků a vysypal z rukávu svůj názor na tohle auto.
Aleš dostal na otestování Volvo X60, usmíval se na desítky systémů, trochu se mračil na převodovku. Ale hlavně si některý ten systém chtěl vyzkoušet na vlastní kůži, žádná reklamní animace – hezky po česku. Tak jsme vzali tyč, navlékli na ni plastové desky a rozjeli jsme dvě auta vedle sebe. Ze zadních oken aut jsme tu tyč drželi a Aleš se svým systémem do těch panelů najel. Nekecají, ve Volvu. To auto fakt samo brzdí.