Po dvou nebo po čtyřech kolech – na motorce nebo autem?
00:00:23 Aleši, benzín, nebo nafta?
00:00:25 -Pohodlí, nebo vášeň?
-Auta, nebo motorky?
00:00:28 Jak kdy, jak s kým, ty klidně obojí. Ideálně hned.
00:00:33 Osedláme stopětadvacítku s variátorem,
00:00:36 na kterou stačí řidičský průkaz skupiny B.
00:00:39 Veteráni Jawa, lahůdka pro motoristy i automobilisty.
00:00:44 Otestujeme Hondu Civic i Hondu CTX. Otloukánek bude otlučen
00:00:48 a vybereme, čím zabezpečit jednostopého miláčka.
00:00:57 Tak ti nevím, kamaráde, jestli jsem to trošku nepřepískl.
00:01:00 -Myslíš? -Hm. Já se s těma motorkama jako moc nekamarádím.
00:01:02 -Mě to baví, ale to je tak celý.
-To to já s motorkama v pohodě.
00:01:06 -Jo? -A rád se naučím kdykoliv cokoliv nového.
00:01:09 Tak to znamená jediné. Pepo, Míšo, jdeme zpátky do školy.
00:01:14 -Byl vůbec Pepa vůbec někdy ve škole? -Počkej. To se zeptáme.
00:01:16 Ty, Pepo, už jste chodili za Rakouska-Uherska do školy?
00:01:20 Hele, bacha! Zdhráme!
00:01:23 Než nás ti dva doběhnou, tak aspoň stihneme představit naše
00:01:26 zkušební mazlíčky a taky představit pana profesora z motoškoly.
00:01:29 Ano. A tím je velezkušený Míra Lisý. Míro, ahoj.
00:01:33 -Kluci, čau. -Nazdar, Míro.
-Co máš pro nás připravené?
00:01:36 Viděl jsem, jak jste se pěkně proběhli, ale myslím si,
00:01:38 že to bude ještě dost málo, protože já zjišťuju v naší motoškole,
00:01:41 že lidi jsou strašně zatuhlí. Takže půjdeme rovnou na slalom
00:01:45 a tam vás pořádně rozhýbu. Jdeme na to, pánové!
00:01:48 -Jdeme na to.
-Dobře. -Tak jo.
00:01:57 -Pánové, jsme připraveni?
-Já jo.
00:01:59 -Isabelle ne.
-Já bych řekl jednu věc.
00:02:04 Helmy máte, to je v pohodě, ale co ty rukavice?
00:02:07 Za tohle bych ti normálně naflákal. To je průšvih jako bejk.
00:02:10 Dlouhý nohavice patřej na motorku i na skútra.
00:02:13 A zrovna tak, pánové, bundy. Takže dneska uděláme výjimku,
00:02:17 dáme si rozehřejvák pěknej slalůmek,
00:02:20 a pak uvidíme dál.
00:02:22 Než pojedeme tenhle krásnej slalom, tak vám dám pár užitečnejch
00:02:25 a potřebnejch rad. Hlavně pro tebe. Koukej!
00:02:29 Nebudeš se dívat těsně před motorku, ale co nejvíc dozadu, jo?
00:02:33 Úplně až na tu druhou kuželku. Pak pozor na přední brzdu!
00:02:37 Ta je totiž obráceně než u kola. Jestli jsi jezdil odmalinka
00:02:39 na kole, tak tam je to čelem vzad - obráceně.
00:02:42 U motorek je vždycky pravá přední a na týhle straně u motorky
00:02:46 je spojka, tady máš zadní brzdu. Takže brzdy opatrně.
00:02:49 Poslední věc, důležitá. Ne že pojedeš zatuhlej jako robocop, jo?
00:02:53 Pojedeš normálně volný lokty, uvolněný směrem dolů.
00:02:57 Já myslím, že si to náležitě užijeme. Pánové, půjdeme na to.
00:03:01 Ok.
00:03:03 Loňským rokem počínaje mohou všichni řidiči béčkaři
00:03:06 brázdit silnice na skútrech. Podmínkou je, aby obsah motoru
00:03:10 skútru nepřesáhl 125 kubických centimetrů, výkon dosáhl maximálně
00:03:14 15 koní a stroj byl vybavený převodovkou s variátorem.
00:03:18 Nebo, chcete-li, aby byl v automatu.
00:03:22 Pokud nemáte větší zkušenosti s řízením motocyklů,
00:03:25 nebo jste dlouho nejezdili, důrazně doporučujeme motoškolu
00:03:29 nebo alespoň několikahodinový trénink v bezpečném prostoru dříve,
00:03:33 než vyrazíte do ostrého silničního provozu.
00:03:50 Pepo, co tě napadne jako první, když vidíš motorky?
00:03:54 Já nevím, co napadne tebe,
00:03:56 ale já si vždycky vzpomenu na Frantu Štastnýho.
00:04:02 František Šťastný. Asi ani nemusíme představovat, ale přece jen.
00:04:07 Svůj první motocyklový závod jel v roce 1947
00:04:10 s motocyklem DKV
00:04:12 skryt v utajení za jménem svého nevlastního bratra,
00:04:15 protože on sám ještě nevlastnil řidičský průkaz.
00:04:21 V roce 1953 byl přijat jako závodní a zajížděcí jezdec do Jawy,
00:04:26 s níž pak spojil celý zbytek závodnické kariéry.
00:04:34 Na strojích Jawa se František Štastný
00:04:36 stal pětkrát mistrem Československa.
00:04:39 DOBOVÝ KOMENTÁŘ ...uštval v roce 1956 všechny
00:04:42 zahraniční soupeře s Nortony. V polovině závodu půllitrů
00:04:44 předjel týmového druha Gustava Havla a vyhrál před ním
00:04:48 a Miroslavem Čadou, který jel také na Jawě.
00:04:53 Velkou cenu Československa vítězí František Šťastný
00:04:56 v průběhu dalších 10 let osmkrát.
00:04:59 Tady se v srdcích diváků postupně stává živoucí legendou
00:05:02 a díky nádherné povídce Bohumila Hrabala z Perliček na dně
00:05:05 i literární postavou. Poráží mnoho jezdců,
00:05:09 kteří se už proslavili v závodech mistrovství světa.
00:05:14 Jeho oslnivá vítězství na brněnské závodní trati
00:05:17 přilákala vždy více než čtvrt milionu diváků a podnítila
00:05:21 vývoj závodních motocyklů a jejich neustále zdokonalování.
00:05:25 Po skončení závodní kariéry působil v motoristické redakci
00:05:29 Československé televize jako sportovní komentátor
00:05:32 motoristických sportovních přenosů.
00:05:37 František Šťastný, to je nehynoucí vzpomínka na náš motocyklový sport.
00:05:42 Jsou ovšem lidi, kteří udržují i vzpomínku
00:05:45 na náš motocyklový průmysl. A jeden z těch lidí stojí tady
00:05:49 vedle mě - pan Jaroslav Antoni.
00:05:53 A stojíme uprostřed jeho nádhernýho motocyklovýho muzea na Křivoklátě.
00:05:59 Prosím vás, pane Antoni, jak vás to vůbec napadlo,
00:06:03 takovouhle věc si pořídit?
00:06:06 Víte, já jsem vyrůstal vedle otce, kterej jezdil autobusem,
00:06:10 A ten doma pořád něco opravoval, protože v začátku 50.let
00:06:16 nebyly peníze na nové automobily. To se vždycky přitáhl domů
00:06:19 nějaký starý automobil a ten se opravil.
00:06:22 No a já jsem mu jako malý dítě asistoval
00:06:26 a postupně jsem k tomu získal takový vztah,
00:06:29 že jsem ty motocykly začal sbírat.
00:06:33 Ale ne systematicky.
00:06:35 Vždycky když někdo něco odložil, tak jsem to přitáhl domů.
00:06:39 A tak se to rozrůstalo, až po mnoha letech
00:06:46 jsem měl těch motocyklů tolik, že už jsem je neměl kam dávat.
00:06:51 Máme veškerý motocykly,
00:06:54 který se jak v Jawě tak v Zetce vyrobily od začátku do roku 1959.
00:07:00 Ale jenom pouze silniční motocykly sériově vyráběný.
00:07:07 Nikdy jsme nesbírali žádný speciály,
00:07:10 i když tu nějaký speciál je. To proto, že například Zetka
00:07:14 nejúspěšnější byla v motokrosu, Jawa byla na plochý dráze,
00:07:19 takže zástupci těchto sportů, toho,
00:07:23 co nejvíc továrnu proslavilo, tady jsou.
00:07:29 Jawa 250 pérák, byl vyvinut během druhé světové války
00:07:34 přes nacistické nařízení, že továrna Jawa musí pracovat
00:07:37 výhradně pro armádu. Vedoucí pracovníci museli dokonce
00:07:41 podepsat prohlášení, jehož porušení znamenalo trest nejvyšší -
00:07:45 trest smrti. Přesto v pražském provozu,
00:07:49 který prováděl servis, ing.Janeček nechal zřídit konstrukční kancelář,
00:07:52 říkalo se jí chytrovna, kde se pokračovalo ve vývoji motocyklů.
00:07:56 Motocykl byl vyvinut a vyroben ve dvou prototypech,
00:07:59 které se tajně z provozu vyvezly a před Němci ukryly.
00:08:02 V poválečném podzimu 1945 byly tyto motocykly předvedeny veřejnosti
00:08:06 a ihned zavedeny do výroby. A v roce 1946
00:08:09 na světové výstavě v Paříži získal tento motocykl zlatou plaketu
00:08:13 pro nejlepší dvoutaktní motocykl.
00:08:49 Chlapci, tady máme takovej cvik. Otočka na silnici o 180 zpátky.
00:08:53 My tomu říkáme garáž. Petře, ty to pojedeš první.
00:08:56 A dávej si majzla na jednu věc. Dívej se tam, kam chceš jet.
00:09:00 Je to takový pořekadlo. Tam, kam se díváš, tam jedeš.
00:09:03 Takže ne před motorku, ale tam, kam budeš chtít jet.
00:09:06 -Můžeš jít na to.
-Levou zadní, hoši.
00:09:08 -Tak jsem zvědavej.
-Ty nemáš garáž ale. -Mám.
00:09:17 -Chyba.
-Kam čučíš? -Úplně blbě.
00:09:22 -To bylo dobře, ne?
-Ne. Jsi úplně bezhlavní.
00:09:24 -Jak bezhlavní?
-Petře, přesně to, co jsem říkal.
00:09:27 Koukal jsi před sebe a málem jsi vymetl obrubník s těma kuželkama.
00:09:30 Já ti to ukážu. Pojedeš, stále jedu..
00:09:34 A teď v těchhle místech, když se chceš otočit zpátky,
00:09:37 tak nasměruješ hlavu a oči, pohled na výjezd.
00:09:39 To znamená tam, kam chceš jet. A motorka nebo skútr zahne.
00:09:43 Takže jednoduchá finta. Já myslím, že ji dáš.
00:09:46 -Teď to dám já. Dívej se.
-Tak ti to ukáže Aleš.
00:09:49 -Aleši, teď!
-Watch and learn.
00:09:54 Teď ta hlava, pohled sem. To bylo ono.
00:09:58 V momentu otočení podívat hlavou ven.
00:10:01 Bezva!
00:10:20 Pane Antoni, já jsem dneska mile překvapená.
00:10:22 Já jsem si totiž vždycky myslela, že Jawa dělala jenom motorky.
00:10:25 Jak se dostali k autům?
00:10:28 Majitel pan Jiří Janeček, majitel Jawy byl nesmírně všestrannej.
00:10:33 On začal jako zbrojař. Dokonce nejdřív začal jako elektrikář.
00:10:37 Potom přešel na zbraně, pak začal dělat motocykly
00:10:41 a taky chtěl dělat auta. A to se mu podařilo
00:10:44 a dneska po tolika letech u takovýho krásnýho auta stojíte.
00:10:48 Já se musím přiznat, že mě vždycky zajímají motory u těch aut.
00:10:52 Máme šanci se na tenhle motor taky podívat?
00:10:55 Podíváme se, ale musíte si dát pozor, abyste ho vůbec našla.
00:10:59 -Je strašně malinkej.
-Doopravdy?
00:11:05 Teda měl jste pravdu. Je to doopravdy krásný malý dvoutakt.
00:11:09 Co všecko tady vlastně vidíme?
00:11:11 Je to dvoutaktní motor, obsah 615 kubických centimetrů,
00:11:17 výkon 19 a půl koně. A při malý váze toho automobilu
00:11:22 dokáže tento motor s tímto automobilem jet
00:11:26 i devadesátikilometrovou rychlostí.
00:11:30 Vývoj na Jawě 600 Minor začal roku 1935.
00:11:33 Dva roky nato se rozjela sériová výroba vozu
00:11:36 dodávaného v modifikacích dvoudveřový dvoumístný kabriolet,
00:11:39 roadster nebo nejčastěji čtyřmístný uzavřený vůz.
00:11:43 Pohonnou jednotku tvořil dvoudobý řadový dvouválec
00:11:46 uložený vpředu s výkonem 14 kW, to je 19 koní,
00:11:49 a objemem válců 615 kubických centimetrů.
00:11:55 A co nás ještě čeká? Podrobíme testu Hondu Civic
00:11:58 a nevynecháme její jednostopou sestřičku Hondu CTX.
00:12:03 Jako bonus Otloukánek a další část motoškoly.
00:12:08 Dozvíte se, jak nejlépe zabezpečit motorku,
00:12:11 a super sport nakonec.
00:12:16 Továren, který nám můžou nabídnout automobil i motocykl jedný značky,
00:12:20 je na světě jako šafránu.
-Honda evidentně mezi ně patří.
00:12:24 Auto sice vidím, ale kde je motorka?
00:12:27 S motorkou přijede o trochu později Jirka Štalmach.
00:12:30 Ale než to sem doveze, tak ty mě svezeš tady v tom krasavci.
00:12:35 Hrozně ráda. Tak pojď.
00:12:46 Honda Civic se prohání po silnicích různých koutů světa
00:12:50 už od roku 1972. Její zatím poslední generace
00:12:54 má sportovně, ale přesto elegantně střižený kabátek.
00:12:57 Nevýhodou tvaru karosérie je horší výhled směrem dozadu.
00:13:07 Civic potěší velikostí i přístupem do zavazadlového prostoru.
00:13:11 Zaujme pružností pohonné jednotky
00:13:13 a příjemně krátce odstupňovanou převodovkou.
00:13:21 Překvapí nezvyklou ergonomií ovládání
00:13:23 a futuristickým členěním tvaru palubní desky.
00:13:27 Vyšší řidiči si budou zvykat na ostře klopené čelní sklo.
00:13:47 Takže vidím, že úkoly jsme si už rozdělili.
00:13:50 Tak nic. Jdeme na to.
00:14:06 Tak co tomu říkáš, Pepo?
00:14:09 Já jsem vevnitř jako spolujezdec velice spokojenej,
00:14:15 protože to autíčko je pohodlný, nedrncá to,
00:14:20 je to vevnitř velice estetický.
00:14:23 Já teda musím říct, musím to potvrdit,
00:14:26 že i podvozek je fantastickej.
00:14:28 Je krásně měkkej, pro posádku velice pohodlnej.
00:14:32 Musím říct, že jízdní vlastnosti Hondy opět nezklamaly.
00:14:36 Myslím, že každá žena, ať je to sportovkyně,
00:14:39 nebo mladá dračice, tohle auto s radostí přijme,
00:14:42 protože je elegantní, ale živý.
00:14:46 Odveze všechno a spotřeba taky není tak velká.
00:14:51 Víš, Pepo, já bych ho nazvala, že je to takovej městskej sporťák.
00:14:55 Zaujme tě zvenku, ale pak i zevnitř.
00:14:58 Je malej, ale velkej, protože odvezeš toho dost.
00:15:03 Já bych mu dala značku městskej sporťák s překvapením uvnitř.
00:15:08 To je docela hezkej název.
00:15:35 Absolutní volnost a vítr ve vlasech.
00:15:38 Pravda, s tím větrem to tak horké nebude, přilba je přilba,
00:15:42 každopádně odjakživa se říká, že svět je nejkrásnější
00:15:45 z koňského hřbetu. Změnilo se snad něco po téhle projížďce?
00:16:17 Určitě jste všichni zvědaví, jaká je.
00:16:21 Jedním slovem výborná.
00:16:24 Honda CTX působí na první pohled mohutným dojmem
00:16:27 a cítíte se na ní opravdu v bezpečí.
00:16:30 Přestože se provozní hmotnost vyšplhala na hodnotu 338 kilogramů,
00:16:34 je motocyklem dvou tváří, ve kterém se pohodlí cesťáku
00:16:39 snoubí s DNA super sportu. Příjemnosti, jako je hudba
00:16:43 z flash disku nebo palubní počítač, prozrazují,
00:16:45 že vývoji byl přítomen automobilový inženýr.
00:16:48 Mohutný zátah odspodu umí třináctistovka bleskurychle
00:16:51 přetavit v adrenalinový zážitek. Stroj nezná kopec
00:16:55 a doslova s radostí ho můžete pokládat do zatáček.
00:16:59 Nezvykle působí zpětná zrcátka umístěná v prostoru pod řídítky.
00:17:03 Výborné brzdy podtrhují celkově vynikající pocit z tohoto
00:17:06 polykače vzdálenosti. Punc dokonalosti si zasluhuje řazení.
00:17:18 Vidíš, Aleši? Fantazie našich diváků pracuje na plný obrátky.
00:17:21 -To teda souhlasím. Mě osobně by to teda nenapadlo. -Ne? -Ne.
00:17:25 -Kluci, fakt to myslíte vážně?
-No to jo.
00:17:28 My to chcem, my do toho jdem. Ale hlavně chceme vyslyšet
00:17:31 naše diváky.
-Ti to chtějí vidět. -No ano.
00:17:33 -Je to škoda. Vždyť je to tak krásná kára. -No, je. To je.
00:17:36 Hele, už jsi někdy někomu, Míro, přežehlil auto takhle?
00:17:39 Člověče, když si tak vzpomínám, tak to bude dneska asi premiéra.
00:17:42 -Ještě nikomu.
-Tak ještě že jsme u toho. -Ano.
00:17:45 -Super! -Jdeme na to. A hlavně s Mírou, jo?
00:17:47 Tak jo. Díky kluci. Jdeme na to.
00:17:50 Míra Lisý nám pomohl splnit další z vašich nevšedních přání.
00:17:54 Zagumovat na střeše Otloukánka. Odpovědět na otázku,
00:17:57 zda se motorka po přejetí čelního okna propadne dovnitř vozidla
00:18:01 a jestli se dají zadním kolem motorky zavřít dvoje dveře.
00:18:05 My hlásíme splněno.
00:18:33 Kluci, nevím jak vy, ale já si pamatuju, člověče,
00:18:36 že na základních školách kdysi dávno...-To my už si nepamatujeme.
00:18:39 To už je hodně dávno. Se jezdila takzvaná jízda zručnosti.
00:18:42 Spočívalo to v tom, že se vozil kelímek s vodou na kole
00:18:45 z jednoho stolku na druhej. Já jsem vám tady připravil něco podobnýho.
00:18:49 Dáte si to na skútrech a střihnete si při tom ještě
00:18:52 takovejhle pohodovej slalůmek, kterej jste se dneska naučili.
00:18:55 Hele, to zní výborně. Ale hlavně to je plán na sázku.
00:18:58 -Co ty na to, Petříku?
-Jo? No, chlapci, já teda myslím,
00:19:02 že je víc než teoreticky možný,
00:19:05 že se parádně ztrapníme před dětma školního věku.
00:19:08 ale já to přijímám. -Fajn, kluci. Hele, a o co se vsadíte?
00:19:12 No, já jsem přišel se sázkou, tak ať si Péťa vybere,
00:19:15 jaká bude cena. -To je jednoduchý. Prostě kdo prohraje,
00:19:19 toho Míša nesveze a jede domů vlakem.
00:19:22 -A kafe si platí za svý ve vlaku.
-Italský? -Jo.
00:19:25 -Super. Tak jdeme na to.
-Takže, pánové, prosím!
00:19:29 -Péťo, držím ti palce.
-I tobě tfuj, tfuj.
00:19:31 Nic nevylij.
00:19:39 To je ono! Pěkně sklenička, jistota, ano.
00:19:44 Ukaž, co je v tobě, pojď, pojď! Hezky! Já jsem dobrej! Juchů!
00:19:50 Jdeme na to!
00:19:53 Počkej! Tak základ je chytit.
00:19:59 Mám, mám!
00:20:00 Jé! První kužel, Jarda Kužel druhej.
00:20:08 Vždyť já se netrefím na ten stolek. Doprčic!
00:20:12 Tak nějak se mně to nepovedlo.
00:20:21 Čím déle kolem toho chodím, tím víc se mi ta motorka líbí.
00:20:24 -Co vám?
-Absolutně souhlasím.
00:20:27 Tenhle stroj je z těch pěkných překvapení, kterých se mi dostalo.
00:20:30 Je fakt pěkná, ale já bych se asi o ni bála.
00:20:34 Jirko, jak se vlastně dají zabezpečit motorky proti krádežím.
00:20:38 To ti řeknu rovnou já.
00:20:39 Chce to pořádnou garáž a takovýho vlčáka.
00:20:43 Tak vyjma vlčáka od Pepy, existuje spousta báječných věcí
00:20:47 k zabezpečení motorky.
00:20:50 My je tady máme samozřejmě s sebou připravený.
00:20:55 Takže já tady mám připraveno pár věcí. Začneme řetězem.
00:21:00 Ty jo, to je těžký!
00:21:03 -Je, no.
-A co s tím?
00:21:05 Tím si můžeš motorku přivázat ke sloupu,
00:21:09 ke značce, kamkoliv, kde budeš věřit, že ti ji nikdo nešlohne.
00:21:13 -Kde budeš mít důvěru.
-A to nikdo neukradne? To neutrhne?
00:21:18 Můžeš to zkusit. Tady máš rukavičky, brejličky, pilku.
00:21:22 To jsou takový standardní věci.
00:21:24 Až ti to opravdu nepůjde, je to sice nestandardní zlodějský nářadí,
00:21:28 ale můžeš to zkusit s flexou.
00:21:31 -Zaber.
-Počkej, to se ani nehne.
00:21:34 Ještě bys to mohla zkusit přeříznout.
00:21:37 Počkej, to je malý, podívej. To nedám.
00:21:42 To tady budu tejden. To nejde, podívej. To je tvrdý.
00:21:46 Zloděj má bejt rychlej a efektivní.
00:22:00 Ha! Tak flexou mi to jde.
00:22:04 Z čehož jasně vyplývá, že pokud chceš ukrást motorku
00:22:07 s takovýmhle řetězem, musíš si z domova natáhnout prodlužovák,
00:22:10 podle kterýho tě policie najde.
00:22:13 A budeš dělat na tom sídlišti dost velkej hluk.
00:22:16 -Ale je to teda fakt dřina.
-A pak jsou tady ještě další věci.
00:22:22 Tohle je podobný zabezpečení jako řetěz, akorát to jsou válečky
00:22:25 a jsou krytý gumou, takže nenasákavé.
00:22:29 Je to varianta do deště, ale je to úplně stejný.
00:22:33 To znám. Podobný je na kolo.
00:22:36 Přesně tak. Tohle je samozřejmě drsná varianta,
00:22:38 která se dá prostrčit do kola. Je to opravdu extrémně pevný.
00:22:44 Flexa by si s tím asi poradila, ale hůř než s tím řetězem.
00:22:50 -Tohle je taková bezva legrace.
-To mně připadá směšný docela.
00:22:53 Je to směšný, ale to taky není úplně na zabezpečení tý motorky,
00:22:57 ale tímhle tím si k motorce přivážeš kombinézu,
00:23:00 helmu, cokoliv, co potřebuješ.
00:23:02 Někam přijedeš, vyházíš to, odložíš, přicvakneš.
00:23:05 Tohle je úplně bezvadná věc. Obě dvě ty varianty.
00:23:09 To je stejná záležitost. To se dává do brzdového kotouče.
00:23:13 Tohle je levnější varianta bez alarmu
00:23:16 a tohle je ta dražší varianta s alarmem.
00:23:21 -Jirko, ty by sis vybral co?
-Já určitě to, co držíš.
00:23:25 To znamená zámek brzdovýho kotouče s alarmem.
00:23:28 K tomu bych přibalil tady tu legraci na kombinézu a na přilbu.
00:23:31 No a samozřejmě dobrou pojistku a satelitní hlídání. Těžko dát víc.
00:23:41 To je taková škoda, že jste s náma nebyli celou dobu.
00:23:43 Motoškola výborná, sázka má svého vítěze a Péťa vám prozradí,
00:23:48 kdo to není.
-He, he, he!
00:23:50 Hele, ty jsi tajně trénoval, takže jsi podváděl,
00:23:53 takže já končím, jdu na vlak.
-Ne, Péťo. -Moment, moment!
00:23:56 Ještě nekončíme. Vždyť já musím provětrat toho našeho krasavce.
00:23:59 Jo! A na toho já se hrozně těším.
00:24:06 Automobilku Porsche založil v roce 1931 vratislavický rodák
00:24:10 Ferdinand Porsche. Vozy Porsche jsou známy po celém světě
00:24:14 a legendární 911 byla na trh uvedena v roce 1963.
00:24:20 Od té doby je motoristickým snem milionů řidičů.
00:24:24 Po několika generacích úprav a změn
00:24:26 současný model 911 sdílí s původním modelem pouze základní
00:24:31 mechanický koncept motoru vzadu, šestiválcový motor a základní styl.
00:24:36 Dravý vzhled, brutální zátah motoru, přesné řízení,
00:24:40 bezchybné řazení, špičkové a hlavně neúnavné brzdy,
00:24:43 excelentní dílenské zpracování, senzační zvuk. Máme pokračovat?
00:24:48 Tak tedy snad jen, že bychom si rádi tohohle mazlíčka půjčili
00:24:52 na okruhový test a tam mu dáme bez skrupulí napít.
00:24:56 911 poznáte jednoduše podle kruhových světlometů
00:24:59 a šikmo skloněné zadní části, ze které při vyšších rychlostech
00:25:03 vyjíždí zadní přítlačné křídlo.
00:25:06 Jako pohonná jednotka je osazován výhradně šestiválcový
00:25:09 plochý motor s protilehlými písty, takzvaný boxer.
00:25:13 Původní označení vozu bylo 901. Vzhledem ke konfliktu
00:25:16 s automobilkou Peugeot bylo záhy číslo změněno na 911.
00:25:29 A vida, vida, vida! Péťo, tohle je můj ride home.
00:25:34 Dodrž slovo. Víš, čím máš jet domů.
00:25:36 Kluci, vám taky šťastnou cestu. Ahoj!
00:25:39 A protože na motorce je místo jenom pro dva,
00:25:41 tak my s Jirkou vyrážíme. Tam je trať.
00:25:58 Skryté titulky: Jaroslav Švagr Česká televize 2014
Vyloženým motorkářem z našich spíkrů je asi jen Aleš. Ale zase můžeme využít Petrovo „neumění“ při natočení motoškoly. Aniž by cokoliv hrál, zhostí se role začátečníka. Alespoň ukážeme základní rady rovnou s chybami. Učitelem bude Míra Lisý, profík a praktik, vicemistr Evropy, člověk, který vám řekne, že jste střevo takovým způsobem, že se ani neurazíte. Proč tohle téma? Od začátku roku totiž výrazně přibylo skútrařů. Platí novinka zákona, že držitel řidičáku na auto může řídit skútr do 125 ccm s automatem. A že se jich najednou vyrojilo. Pokud mezi ně patříte, schválně si zkuste těch pár začátečnických triků, které Míra poradil.
No, a když motorky, tak krátká vzpomínka. Pepa si rád připomene Frantu Šťastného. Kouskem archivu od našich sporťáků. To víte, že se Franta objevil i v povídce a následně filmu Bohumila Hrabala? A věděli jste, že Franta uváděl televizní pořady? Dokonce byl i redaktorem Auto Moto Revue. Navštívíme muzeum motocyklů na Křivoklátě a svezeme se na legendární Jawě 250 Pérák. Prozkoumáme také autíčko Jawa Minor. Míša proveze kameru v autě, Hondě Civic a Jirka Štalmach představí motorku vyšší kategorie Hondu CTX.
Otloukánek dostane zabrat, jak jinak než motorkou. Prý jde zavřít otevřené dveře auta kolemjedoucí motorkou, aniž by se jich motorkář dotkl rukou. Chvíli jsme přemýšleli, jak to chce Míra udělat – a je to velmi prosté. Horší je nápad přejet Otloukánka přes kapotu odzadu dopředu. Jde to vůbec? Že se něco zničí, je jasné, na to jsme připraveni, ale co? Vydrží to čelní sklo? Jirka Štalmach nám ukáže, jak se dá zabezpečit motorka proti krádeži. A bonbónek nakonec – Porsche 911. Taková malá projížďka. Však my se k němu vrátíme.