Co schytalo auto „Otloukánek“ na horách?
00:00:23 Tak vyrazili jsme na hory. Ty jo, skoro jak rodinka.
00:00:28 Taťka, mamka a kluci.
00:00:39 Nejsme tady jenom na rekreaci, a proto jsme si s sebou vzali
00:00:42 našeho Otloukána. Všichni ho znáte z minulých dílů.
00:00:46 Je to Volvo XC 90 a my vám s ním ukážeme věci,
00:00:50 které byste si s vlastním autem nikdy nedovolili.
00:00:59 Zkoušeli jsme s ním různé věci. Například jsme se hnali
00:01:02 horskými silničkami. A posledně jsme zkusili obout i botičku.
00:01:07 -To nedopadlo úplně nejlíp.
-Ne, ne.
00:01:09 Botičku jsme zničili, podběh jsme zničili i dveře jsou rozbitý.
00:01:13 -Celkem nás to stálo 25 tisíc.
-Ale dnes jsme se rozhodli,
00:01:17 že s ním prožijeme radosti i strasti horského střediska.
00:01:21 Zima, mráz, znáte to. Jsem zvědavý, co všechno vydrží.
00:01:24 Ale pozor! My jsme tady hlavně z jednoho prostého důvodu.
00:01:27 Protože Aleš prohrál sázku, to znamená, musí splnit slib
00:01:30 a já ho zasypu lavinou. Jo!
-Musím? -Jo.
00:01:35 Jo.
00:01:38 Kromě mučení Otloukánka se můžete těšit na souboj
00:01:41 čtyřkolky a sněžného skútru. A s Míšou se vydáme po stopách
00:01:45 historie a současnosti úpravy sjezdovek.
00:01:57 Hory ovládnete nejen skútrem, ale i čtyřkolkou na pásech.
00:02:01 Ski-Doo nabízí úplně jiné jízdní vlastnosti než skútr.
00:02:04 Má větší stabilitu a zvládne i náročnější stoupání.
00:02:08 Model Grizzly 600 pohání motor z Endura XT 600.
00:02:12 Na rozdíl od klasického skútru se s ním nemusíte bát zastavit
00:02:16 v ostrém kopci, protože zvládá plynulé rozjezdy.
00:02:20 Sněžný skútr Viking 1000 RS patří mezi sportovní modely.
00:02:23 Co to znamená? Že se nebojí honit v prašanu
00:02:26 až stočtyřicetikilometrovou rychlostí.
00:02:29 Ideální stroj na pokoření zimy a závody na sněhu
00:02:34 je sněžný skútr Yamaha Viking 1000 RS.
00:02:38 Je úžasný, silný. Má vyhřívané rukojeti.
00:02:41 A místo i pro dvě osoby. A je úžasný pomocník
00:02:45 jak pro lesníky, záchranáře, tak i horskou službu.
00:02:49 A i pro mě.
00:02:55 Tenhle Can-Am Outlander 800 je takovej horskej dělník.
00:02:58 Kde se skútr nevyhrabe, tam to jede pořád.
00:03:03 V prudkým svahu se to rozjíždí na rozdíl od sněžného skútru.
00:03:07 Je to opravdu těžkej tahoun,
00:03:10 takže se dá za něj pověsit i poměrně velkej náklad.
00:03:15 Pásák, dělník, jo? A jak to jede rychle?
00:03:19 To jede náhodou tak rychle, že by ses divila.
00:03:22 -Normálně tady do toho kopečka tě smáznu ze světa -Ty mě, jo?
00:03:27 Ty mě? Ha, ha, ha!
00:03:29 Zapni si tu helmu a koukej vyrazit. Uvidíme, kdo pojede rychleji.
00:03:56 Jezdit na sněžných strojích není jen tak.
00:03:58 Čtyřkolka na pásech se totiž chová trochu jinak,
00:04:01 než jste od ní zvyklí v létě na běžných kolech.
00:04:04 Přední pásy nedrží stopu tak dobře a řízení je ještě horší,
00:04:07 pokud model postrádá posilovač.
00:04:10 I k malému zatočení je potřeba dost síly.
00:04:13 Snad jí má Pepa dost.
00:04:16 Skútr se ovládá trochu snadněji.
00:04:18 V zatáčkách se chováním trochu podobá motorkám.
00:04:21 Musíte se do nich pokládat a pomáhat si přenosem váhy.
00:04:25 Ale hlavně se nesmíte bát plynu. Právě rychlost dokáže
00:04:28 skútru nahradit o něco horší trakční vlastnosti,
00:04:31 než má Ski-Doo. Míša se ale plynu evidentně nebojí.
00:04:40 Při stoupání Pepovi nedávala náskok tak velký,
00:04:43 ale cestou dolů po sjezdovce už jí Pepa skoro nestačí.
00:04:54 Úúú! Vyhrála jsem!
00:04:57 A je to jasné. V rychlostním závodu po sjezdovce nahoru a zpátky
00:05:01 neměla pásová čtyřkolka proti skútru šanci.
00:05:05 Pepo, tohle není Dakar. A navíc porazila tě ženská.
00:05:11 Jsem první!
00:05:13 No jo. Není to vozem, je to mnou. Ženy na voze, to je něco!
00:05:24 V prvním díle jsme se s Alešem vsadili,
00:05:26 že on se Subaru Forester XT vyhraje nad bikerem Ondrou
00:05:29 ve sjezdu z Ještědu dolů. A Aleš prohrál.
00:05:32 To znamená, že teď ho nechám zasypat lavinou.
00:05:36 Lopatou se mi to dělat nechce, proto jsem si objednal támhle bagr.
00:05:40 A rovnou spojíme dvě věci.
00:05:42 To znamená, zkusíme, co vydrží Otloukánek, a zavřeme tam Aleše.
00:05:47 -To se ti bude líbit.
-Já vydržím všechno.
00:05:49 -Tak jdeme na to. Pojď!
-Dobře.
00:05:53 -Prosím, Mistře!
-Co když se to rozbije?
00:05:56 To se nerozbije. Uvidíš. To se ti bude líbit.
00:05:58 -A není to nebezpečný?
-Není. Vůbec.
00:06:00 -Určitě? -To vydržíš.
-To zvládneš, neboj.
00:06:09 Bývalý olympionik bude riskovat život
00:06:11 a náš Otloukánek s ním pod sněhovou lavinou.
00:06:16 Tohle je okamžik pravdy.
00:06:18 Teprve teď se ukáže, co Otloukáme doopravdy vydrží.
00:06:21 Co tady toto Volvo XC 9O snese.
00:06:24 Já teda sám pro sebe doufám, že hodně,
00:06:26 protože jinak to bude bolet. Á, už se začínáme zasypávat.
00:06:32 Jen se nestyď! Pojď!
00:06:40 No, už se nám to začíná tady kupit.
00:06:43 Aleš by měl být na sníh zvyklej.
00:06:45 To znamená, že by mu tohle nemělo dělat žádný problém.
00:06:57 Tak tohle je okamžik pravdy. Sázku jsem prohrál, tak ji přijmu.
00:07:00 Ale tohle je hlavně chvíle pravdy pro Otloukána.
00:07:05 Ještě že netrpím klaustrofobií.
00:07:08 Ale já tady mám výbornou vychytávku.
00:07:11 Vždy připraven. No, je to mnohem lepší.
00:07:16 Asi tak o dvě procenta.
00:07:24 Nic se neděje.
00:07:27 Vysílačka!
00:07:30 Tak dobrý. Je tady tma. Já myslím, že jsem sázku splnil,
00:07:34 tak mě můžete začít vyhrabávat.
00:07:38 To mě nikdy nenapadlo, že budu mít pod sebou Valentu.
00:07:44 No nic, no. Když to nejde po dobrým, tak to půjde po zlým.
00:07:49 Nastartujeme a zkusíme vyjet.
00:07:53 Motor nastartován. Trošku to utůrujeme.
00:07:59 Tak to nejede. A zpátečka? To taky nejede.
00:08:13 Možná se půjde vyhrabat.
00:08:24 Nepůjde se vyhrabat.
00:08:28 Aleši, ahoj!
00:08:34 Vám je možná teplo. Já nevím, kde jste, ale mně už je tady zima.
00:08:42 Ahoj! Ahoj! Chceš ven? Tak ještě chvilku vydrž!
00:08:50 On se asi bojí.
00:08:54 To je ryčka.
00:09:01 -Nazdar!
-Čau!
00:09:03 -Jaký to bylo?
-No, bylo to super!
00:09:04 -Pojď. -Ani nevíš, jak tě rád vidím, kamaráde!
00:09:08 -Nazdar!
-Tam je strašná kosa.
00:09:10 -Bál ses?
-Nebylo to zas tak hrozný.
00:09:13 Měl jsem strach, že praskne okno. Všechno vydrželo.
00:09:17 Je to výbornej dědeček. Ale zima je mi. Jdu se ohřát.
00:09:21 Tak pojď házet! Vždyť to někdo musí odházet.
00:09:28 Aleš zasypání lavinou přežil úplně v pohodě.
00:09:30 A teď se mrkneme, jak je na tom Otloukánek.
00:09:32 Ten už tak veselej nevypadá. Takže kapota promáčklá.
00:09:36 Tady máme aerodynamické vylepšení - dva dolíky, jedna prasklinka.
00:09:41 Myslím si, že bok je v pohodě. Zrcátko drží, to je v klidu.
00:09:45 Každopádně tady se nám urodilo. Už nemáme odrazku.
00:09:51 A stěrač nám bude utírat akorát tak espézetku.
00:10:12 Podívejte se na tohle. Podle tohohle klíčku
00:10:15 by asi nikdo netipoval, že je od stroje,
00:10:18 jež je poháněnej motorem od Mercedesu.
00:10:20 Je to šestiválec o objemu skoro 13 litrů
00:10:25 a o výkonu téměř 400 koní.
00:10:28 Je to Pisten Bully 600.
00:10:49 Tak tohle je moderní a vychytaná kabina.
00:10:53 Vůbec byste neřekli, že se jedná o pracovní stroj,
00:10:57 ale spíš pokojíček, ve kterém byste se chtěli přezouvat do bačkůrek.
00:11:05 Je tady spousta tlačítek. A já to zkusím teď nastartovat.
00:11:21 Německému výrobci značky Pisten Bully je už 45 let
00:11:25 a patří mezi hlavní hráče na trhu s pracovními stroji do hor.
00:11:28 Model 600 je unikátní v kombinaci schopností a komfortu.
00:11:32 Zvládne uhlazovat i černé sjezdovky. Přitom řidiči v kabině
00:11:36 zajistí pohodlí křesla v obýváku. Vše se ovládá joystickem
00:11:40 a spletí tlačítek, ve kterých není úplně jednoduché se vyznat.
00:11:44 S nedostatkem výkonu ovšem tenhle horský velikán problém nemá.
00:11:48 Pohání ho totiž šestiválcový motor od Mercedesu
00:11:51 o objemu skoro 13 litrů, který vygeneruje výkon 400 koní.
00:12:01 HUDBA
00:12:08 Schopnostem moderní rolby odpovídá i cena.
00:12:11 Pisten-Bully 600 stojí 9 milionů.
00:12:24 V dnešní Auto Moto Revui se bude do detailu věnovat
00:12:27 sněhovým řetězům všeho druhu. A nakonec se podíváme,
00:12:30 jak si Míša poradí s Otloukánkem na letních pneumatikách.
00:12:37 My jsme si pro našeho Otloukána připravili další těžkou zkoušku.
00:12:41 Na naše Volvo XC 90 nasadíme sněhové řetězy,
00:12:46 které patří do povinné výbavy všech aut do horských podmínek.
00:12:52 A jak praví výrobce, nebo jak praví všechny návody,
00:12:57 má se s nimi jezdit maximálně 50 až 60 kilometrů v hodině.
00:13:02 A my vyzkoušíme, co to udělá, když se s nima pojede,
00:13:06 řekněme, trochu rychleji.
00:13:20 Tady Pepa jede 130 kilometrů v hodině.
00:13:22 Ale vy sami to nikdy nezkoušejte.
00:13:26 Trošku se mi s tím špatně jezdí, protože tohle auto XC 90
00:13:31 má takovou nóbl ruční nožní brzdu,
00:13:36 takže já nemůžu používat ruční brzdu k otáčení auta na místě.
00:13:45 Navíc ty hroudy sněhu jsou tak velký,
00:13:50 že bych asi dřív rozbil všechno jiný,
00:13:55 jenom ne to auto.
00:14:08 Náš test dopadl opravdu zvláštním způsobem.
00:14:12 Vidíme, že i při té stotřicetikilometrové rychlosti
00:14:15 na holý silnici ty řetězy vydržely.
00:14:18 Jak už jsem říkal, v autě rozhodně nedoporučuju
00:14:21 nikomu jinýmu, aby tohle zkoušel,
00:14:23 protože to auto je velmi špatně řiditelný.
00:14:26 A další věc, o kterou se trošičku bojím,
00:14:29 jsou pneumatiky,
00:14:32 protože když jsem dojel na parkoviště,
00:14:36 tak evidentně byly přehřátý a trošku se z nich kouřilo.
00:14:57 I mezi rolbami mají čestné místo veteráni.
00:15:00 A jednoho z nich můžeme vidět v Krkonoších na Kolínské boudě.
00:15:03 Jistě si všichni vzpomínáte na film Jak vytrhnout velrybě stoličku,
00:15:07 na známou scénu se zapadlou rolbou. No, a to je ona!
00:15:15 Tedy ne ta, která hrála ve filmu, ale ten samý typ.
00:15:18 Snow-Trac švédské výroby. Je skoro 50 let stará.
00:15:22 V České republice jich je 5 a z toho 4 kousky má náš sběratel
00:15:27 Petr Vydra.
-Ahoj. -Ahoj.
00:15:48 Wau! No to je teda stroj. Takovej nám odvážel bagáž,
00:15:52 když jsem sem jezdili jako děti lyžovat. -To je možný.
00:15:55 Těchto strojů se tady pohybovalo během 45 let spousty.
00:16:00 Petře, prozraď mi, jak jsi přišel k takové vášni?
00:16:04 Donutil mě k tomu život tady na Kolínský.
00:16:06 Začínali jsme tady na nějakých ruských skútrech
00:16:09 před nějakými 17 lety. Pak jsem pořídil tenhle stroj.
00:16:15 Dneska už je moderní doba, kdy už jezdí novější stroje.
00:16:18 Ale je to srdcová záležitost a jen tak bych ho někomu nedal.
00:16:21 Prozraď mi, co má takový stroj za motor, co ho pohání.
00:16:25 -Kde bere tu sílu?
-Tam použili v 60.-70.letech
00:16:29 německej vzduchem chlazenej Brouk motor. To asi každej zná.
00:16:34 Zde máme dynamo na dobíjení elektriky, karburátor,
00:16:38 rozdělovač, indukční cívka, systém chlazení motoru.
00:16:43 Nasávání studeného vzduchu skrz tohle žebrování.
00:16:47 Vzadu za tím jsou schované dva variátory, který se roztahujou
00:16:49 přes převodku řízení, a tím jeden pás jde rychleji
00:16:52 a jeden míň, a tím to zatáčí.
00:16:54 Péťo, já mám takovej dotaz. Mohla bych to zkusit řídit.
00:16:58 Jasný.
00:16:59 Jenom ti tak v rychlosti vysvětlím, co kde je.
00:17:02 Nalevo u tebe je palivoměr, tachometr, olej,
00:17:05 dobíjení, blinkry, sytič. A tady u toho volantu máš poznámku,
00:17:11 že se nesmí točit na místě. Jinak je to jednoduchý jako řídit auto.
00:17:16 -Tak jdeme na to.-Prosím. Tady máš 50 let starý klíčky.
00:17:19 No to je úžasný klíček. Přátelé, koukněte. Wau!
00:17:23 -Tak jdu na to. Otočím.
-Už to svítí. Dobíjí.
00:17:26 Můžeš startovat.
00:17:30 Můžeme jet.
00:17:48 Přátelé, už jedeme 20 kilometrů v hodině.
00:17:52 Přidáme na 30.
00:18:16 Teda asi jsem si našla brigádu.
00:18:18 Až půjdu do důchodu, tak půjdu na Kolínskou boudu.
00:18:41 Řídila jsem ledacos, ale tohle, to je zážitek!
00:18:55 Teď si uděláme test. Máme připravený klasický sněhový řetězy,
00:18:58 máme tekuté řetězy ve spreji a máme i tyhle textilní řetězy.
00:19:04 Ty navlečeme na tuhle trojkovou octavii.
00:19:07 Ta má motor 1,2 TSI 77 kilowatt
00:19:09 a sám jsme zvědavej, jak budou zabírat.
00:19:19 Tyhle řetězy dokáže navléct jedině naše Míša.
00:19:25 Jdeme si zkusit textilní řetězy.
00:19:29 Textilní řetězy stojí zhruba od 1300 korun výše.
00:19:33 Vydrží ale tolik co klasické kovové řetězy?
00:19:38 Berou, berou, berou.
00:19:41 Dobrý.
00:19:43 První věc, která nás hned trkne, že nerachotí.
00:19:47 což může vadit maximálně tak manželce.
00:19:50 Nám chlapům ne.
00:19:56 Ale jo, zabírají.
00:19:58 Pokud cítíte, že už vaše zimní pneumatiky nezvládají,
00:20:02 tak textilní řetězy jsou naprosto ideální na takovou jízdu.
00:20:13 Takže jízda na textilních sněhových řetězech, přátelé.
00:20:16 Je to teda hodně o zvyku, protože když najedete na asfalt,
00:20:20 tak vám to přijde, nebo aspoň mně to přijde,
00:20:23 jako když se nohou s ponožkou bořím do takového toho koberce,
00:20:27 co má ty vysoký chlupy. Jo? Takový to, že zaboříte se,
00:20:32 ono to tak jako se zamele, ale drží to stopu.
00:20:35 Přesně takhle mi přijde, když jedu s textilním sněhovým řetězem
00:20:39 po asfaltu vyloženě. Jakmile najedu na sníh,
00:20:42 pohoda, zabírá. Cítím, že je to rozhodně lepší,
00:20:46 než klasická zimní pneumatika, když máte toho sněhu hodně.
00:20:49 Ale na asfaltu? No...
00:20:53 Kdybyste jeli vyloženě na asfaltu, tak po 16 kilometrech popravíte
00:20:56 jakýkoliv sebekvalitnější textilní sněhový řetěz.
00:21:00 Tak už se mastím, takže si vyzkoušíme tekuté sněhové řetězy.
00:21:04 Cena 180 korun a z druhé strany český návod, což je důležitý.
00:21:09 V první řadě přípravek nastříkejte ve vzdálenosti 20 centimetrů
00:21:13 na čistou pneumatiku v tenké souvislé vrstvě.
00:21:16 Jak velí návod, po 20 centimetrech nanesu tekuté sněhové řetězy,
00:21:22 pak chvilku počkám, až to zaschne. A vyrazíme, zkusíme, testneme je.
00:21:26 Dělám to do kříže, aby to mělo lepší záběr.
00:21:36 Jo, jo, jo. Zabírají, fungujou.
00:21:43 Každopádně myslete na to, že tekutý sněhový řetězy
00:21:46 jsou opravdová nouzovka. Jak udává výrobce,
00:21:49 vydrží vám maximálně od 50 metrů do jednoho kilometru
00:21:53 podle toho, jak budete zabírat a jak moc bude sněhu na silnici.
00:21:59 Tekuté sněhové řetězy ze zákona nenahrazují
00:22:02 klasické sněhové řetězy
00:22:05 To znamená, tam, kde máte značku, že musíte řetězy použít,
00:22:08 tak s těmahle by to nešlo.
00:22:11 Teď se do toho pořádně obujeme. Mám tady klasický sněhový řetězy,
00:22:15 který nasadíme na oktávku a zkusíme, jak se s nima pojede.
00:22:18 Když víte, že potřebujete sněhové řetězy, míříte směrem na hory,
00:22:22 tak samozřejmě už dopředu koukejte, jestli náhodou ti,
00:22:26 co jedou proti vám, ty řetězy už nemají, aby nebylo moc pozdě.
00:22:30 Jinak právě na nazouvání sněhových řetězů slouží odstavné parkoviště.
00:22:35 Sami je tam uvidíte na těch silnicích na horách.
00:22:38 Tak! Dost bylo řečí. Jdeme na to!
00:22:42 Ceny za sněhové řetězy se pohybují zhruba od 600 do 10 tisíc korun.
00:22:46 Výběr je tedy obrovský. A dobrá rada.
00:22:49 Nejdřív si před jízdou vyzkoušejte, jak se správně nasazují.
00:22:52 Je to lepší, než se to učit ve stresu na zapadlém kole.
00:22:55 Cho, chó! Jo, dobře!
00:23:00 Tak to jsem čekal, že se zahrabeme. Ani ťuk.
00:23:04 Bez řetězů bychom neměli šanci tady vůbec.
00:23:11 Aha, pozor! Jakmile vyjdete na asfalt,
00:23:14 tak se hned ty klasické sněhové řetězy ozvou,
00:23:16 že to pěkně drnčí. A možná by bylo dobrý si taky hned vyzkoušet,
00:23:19 jak se s nima brzdí, protože budete poskakovat.
00:23:22 A ten, kdo není zkušenej, by se mohl leknout, že jede na ráfkách.
00:23:26 Tak ne, prosím vás. Jedete furt na řetězech,
00:23:29 ale je to kapánek divočina. Prostě nejedete po gumě.
00:23:32 Tak si uděláme resumé dnešního testu. Zkoušel jsem tekuté řetězy.
00:23:35 Když je nouze nejvyšší, dají se použít. Počítejte s tím,
00:23:39 že s nima ujedete maximálně pár kilometrů.
00:23:41 Já jsem teda nepoznal rozdíl mezi čistou pneumatikou a tímhle.
00:23:47 Textilní sněhové řetězy ano, zabíraly slušně.
00:23:50 Počítejte ale s tím, že to je taky jenom dojezdovka.
00:23:53 Vydrží vám maximálně 16 kilometrů, pokud s nima pojedete na asfaltu.
00:23:57 Favoritem jsou jednoznačně klasický sněhový řetězy.
00:24:01 O tom záběru nemá cenu ani mluvit. To jste viděli sami.
00:24:08 Náš Otloukánek už toho zažil hodně.
00:24:10 Tento díl jsme vlastně věnovali jemu.
00:24:12 Nejenže jsme ho úspěšně vyndali z laviny,
00:24:14 ale nasadili jsme mu zimní řetězy a jeli skoro 130.
00:24:18 A naše Volvo XC 90 stále drží.
00:24:21 Ale teď jsem si pro něj připravila jinou disciplínu.
00:24:24 Jízda na letních pneumatikách na sněhu.
00:24:42 No, pěkně to prokluzuje.
00:24:45 Ty jo! Sakra, klouže to.
00:24:50 No tohle! Ani XC 9O nezvládá zasněženou cestu do kopce,
00:24:55 když má nazuté letní pneumatiky.
00:25:06 Míšo, tak se ukaž! Pošleš severskou čtyřkolku do závěje, nebo ne?
00:25:15 Auvajs! To byla rána!
00:25:19 Chcete vědět, jak se stane z běžného auta kaskadérský speciál?
00:25:24 Jak jezdí Porsche Panamera a BMW 5 Gran Tourismo.
00:25:27 Nebo vaše srdce zahoří pro anglickou raritu Morgan
00:25:31 a Petra v dobovém kostýmu?
00:25:33 Vyberte si z bohatého menu nové Auto Moto Revue.
00:25:41 A kam se nám vlastně po vyhrabání z laviny ztratil Aleš?
00:25:46 Já ti to řeknu. Rozmrznout. To bylo naposled. To už teda ne.
00:25:52 To by nešlo. To by nešlo. Ne.
00:25:58 Já... No, to ne.
00:26:05 Skryté titulky: Jaroslav Švagr Česká televize 2014
Hlavním hrdinou je tentokrát náš „otloukánek“, Volvo XC90, kterého důkladně podrobujeme různým nástrahám a zkouškám. V předchozích dílech jsme mu nasadili policejní botičku a zkusili s ní odjet. Dopadlo to podle očekávání, oprava vozu vyšla na 25 tisíc! Točili jsme na horách, proto jsme probrali téma jízdy na sněhu a všechno, co se jí týká. Vyzkoušeli jsme za vás různé typy sněhových řetězů, od tekutých přes textilní, až po ty opravdové, kovové. Opravdu fungují? Jak se s nimi jede? A co se stane, když Pepa Kalina pojede s nazutými řetězy stotřicetikilometrovou rychlostí? Vážně to sami nezkoušejte. Také jsme poslali vůz na letních pneumatikách na zasněženou trať. A protože moderátor Aleš Valenta v prvním díle prohrál sázku, musí se v kabině Volva XC90 nechat zasypat lavinou. Aleš jentaktak vydržel, ale co náš Otloukánek?