Dobyl Jozue Jericho skutečně jen troubením na polnice? Štáb BBC se pokouší najít odpověď. Britský dokument
00:00:06 Patří mezi nejslavnější biblické bitvy.
00:00:10 Z pouště se vyrojí armáda kočovníků
00:00:14 a zboří zdi opevněného města -
00:00:17 ne silou svalů, ale silou vůle.
00:00:24 Příběh o tom, jak Jozue dobyl Jericho
00:00:27 troubením na polnice, patří k nejznámějším,
00:00:29 ale také nejkontroverznějším v dějinách.
00:00:34 Nebylo to totiž jediné Jozuovo vítězství.
00:00:37 Bible tvrdí, že jeho armáda Izraelitů
00:00:39 potom dobyla Kanaán a usadila se v zaslíbené zemi.
00:00:46 Není pochyb o tom, že starověcí Izraelité
00:00:48 osídlili oblasti, které tvoří dnešní Izrael
00:00:51 a palestinská území.
00:00:54 Jejich nárok na tuto zem dodnes vyvolává
00:00:56 hluboké konflikty.
00:01:00 Ale začalo to všechno skutečně bitvou o Jericho?
00:01:05 Odpověď na tuto otázku se pokusíme najít
00:01:07 v nejnovějších objevech.
00:01:09 Závěr, k němuž dospějeme, bychom nečekali
00:01:11 ani v nejbujnější fantazii.
00:01:24 Česká televize uvádí dokumentární cyklus
00:01:27 TAJEMSTVÍ BIBLE
00:01:28 Jozue a bitva o Jericho
00:01:39 Blízký východ před 3 tisíci lety.
00:01:43 Oblast již tehdy plná násilí a válek.
00:01:49 V horách severovýchodně od Mrtvého moře
00:01:52 se připravuje k útoku jeden bojovník.
00:01:55 Toto je Jozue, potomek slavného Mojžíše
00:01:58 a jeden z nejslavnějších biblických válečníků.
00:02:02 Jozue odsud upírá pohled na západ,
00:02:04 přes údolí Jordánu k zaslíbené zemi.
00:02:08 Zde žil kdysi jeho předek Abrahám,
00:02:10 zde je odhodlán usadit se i Jozue.
00:02:14 Ale má to jeden háček. Země je už osídlená.
00:02:17 Žijí zde místní lidé, zvaní Kanaánci.
00:02:23 Jozue musí o zemi svést boj.
00:02:26 Není sám.
00:02:28 Stojí v čele asi 150 000 lidí.
00:02:30 Potomků hebrejských otroků, kteří uprchli z egyptského zajetí.
00:02:35 40 strastiplných let se trmáceli pouští.
00:02:38 Teď se chystají válčit.
00:02:42 A jejich první cíl?
00:02:44 Kanaánská pevnost Jericho.
00:02:49 Toto je klíčový okamžik v dějinách starověkého Izraele,
00:02:52 jak tvrdí hebrejská biblistka Rachel Havrelocková.
00:02:59 Je to příběh o začátcích, o původu národa,
00:03:02 v mnoha ohledech je to příběh zrodu starověkého Izraele.
00:03:08 Bitva o Jericho je pouze začátkem.
00:03:17 Začátkem Svaté války, v níž Jozue a Izraelité
00:03:20 rychle porazí Kanaánce.
00:03:22 A všechny je pobijí.
00:03:24 Tím však tento šokující příběh nekončí.
00:03:31 Jozuova válka se vede i dnes.
00:03:36 Palestinci tvrdí, že jsou potomky Kanaánců,
00:03:38 Izraelci se prohlašují potomky Izraelitů,
00:03:41 a nemá to konce.
00:03:44 Obě strany si činí nárok na tutéž zemi.
00:03:47 To, co se událo před 3 000 lety,
00:03:49 se děje dodnes.
00:03:54 Ale pokud Jozue skutečně vyhladil Kanaánce
00:03:57 a obsadil jejich zemi, musí o tom existovat důkazy.
00:04:05 Důkazů je však ve skutečnosti poskrovnu.
00:04:08 Že Jozue skutečně žil, nepotvrzuje jediný
00:04:11 archeologický nález.
00:04:13 K dispozici máme jen Bibli a knihu,
00:04:15 která nese Jozuovo jméno.
00:04:20 Ale ta byla napsána kolem roku 500 před Kristem,
00:04:23 tedy asi 1 000 let poté, co se měl odehrát Jozuův zábor.
00:04:29 A přece se sotva najde vědec, který by celý příběh zavrhoval
00:04:31 jako pouhou smyšlenku.
00:04:33 Mnozí jsou přesvědčeni, že se opírá o skutečná fakta.
00:04:38 Jako ve většině podobných příběhů je i v tomto zrnko pravdy,
00:04:42 na které je nabaleno vše ostatní.
00:04:46 Jaká pravda se skrývá za Jozuovým záborem Kanaánu,
00:04:49 je jednou z největších záhad starověkých dějin.
00:04:52 Hledání odpovědi představuje napínavou detektivku.
00:04:59 Vědci si tím lámou hlavu už celá desetiletí.
00:05:03 Mnohé záhada přilákala až sem, na dějiště Jozuovy první bitvy.
00:05:13 Toto je moderní Jericho, město v oáze v údolí Jordánu.
00:05:20 Archeolog Bill Dever je odborník na dějiny oblasti.
00:05:25 Jericho má jedinečnou polohu, je to nejdůležitější oblast
00:05:28 jižně od Galilejského jezera a údolí Jordánu.
00:05:32 Za své bohaté dějiny vděčí vydatnému zdroji vody.
00:05:36 Tento pramen nevyschl dodnes a zásobuje obyvatele Jericha.
00:05:43 Vedle pramene se zdvihá nízký kopeček.
00:05:45 Ale není to přírodní útvar, nýbrž takzvaný "tell",
00:05:48 pahorek vzniklý ze sídlištních pozůstatků,
00:05:52 které se na sebe postupně vršily po dlouhá staletí.
00:05:55 Zde stavěli obyvatelé Jericha svá města jedno na druhé.
00:06:01 Jedno z nich by mohlo být Jericho Jozuovo.
00:06:04 Mezi první archeology, kteří se to snažili dokázat,
00:06:07 patřil i John Garstang, profesor z Liverpoolské univerzity.
00:06:14 O jeho původní výkopovou dokumentaci pečuje kurátorka
00:06:17 Felicity Cobbingová.
00:06:23 Tyto fotografie byly pořízeny v letech 1931 až 1936.
00:06:29 Garstangovy snímky zachycují úžasný objev.
00:06:40 Garstang byl přesvědčen, že objevil přímý důkaz
00:06:43 o biblickém Jozuově dobytí Jericha
00:06:45 v podobě dvou silných obranných valů,
00:06:48 které se táhly souběžně s hřebenem pahorku,
00:06:51 na němž leželo Jericho.
00:06:56 Hliněné zdivo sahalo do velké hloubky
00:06:59 a tvořilo silnou zeď.
00:07:03 Na základě nalezených střepů určil Garstang stáří valu
00:07:06 a zařadil je do období kolem roku 1400 před Kristem.
00:07:10 Právě tehdy se podle Bible odehrála bitva o Jericho.
00:07:17 Autoři biblického příběhu navíc tvrdili, že město,
00:07:21 na které Jozue zaútočil, bylo silně opevněné.
00:07:25 I to odpovídalo Garstangově nálezu.
00:07:31 Zjistil, že zeď z hliněných cihel
00:07:33 byla postavena na starším, kamenném opevnění.
00:07:37 Tady vidíte systém opevnění typický pro střední dobu bronzovou
00:07:42 - opěrnou zeď vybudovanou kolem sídlištního pahorku.
00:07:51 Val byl vysoký téměř 5 metrů.
00:07:54 Na jeho vrcholu byla první hradba z hliněných cihel.
00:07:57 Pod ní se val svažoval strmě dolů a byl vyztužený vápnem.
00:08:05 A nakonec hlavní obranná zeď z hliněných cihel,
00:08:08 2 metry široká a nejméně 5 metrů vysoká.
00:08:27 Pohled na starověké Jericho, tyčící se 30 metrů nad údolím,
00:08:31 musel v nájezdnících vyvolávat strach a úzkost.
00:08:36 Zdálo se, že Garstang skutečně objevil město
00:08:39 popisované v Bibli.
00:08:43 Garstang měl za to, že objevil tytéž zdi,
00:08:46 které zbořil Jozue, a v tisku tím vyvolal senzaci.
00:08:51 Archeologické nálezy tedy naznačují,
00:08:53 že příběh není pouhou bájí. Ale to není vše.
00:08:57 Bible nabízí i další vodítka:
00:09:01 Kniha Jozue věrohodně popisuje jednu starověkou bitvu,
00:09:05 jak říká archeolog a vojenský historik Eric Cline:
00:09:12 V rámci příběhu zní velmi věrohodně,
00:09:14 že Jozue hodlal napadnout Jericho.
00:09:18 Byla to oáza, tudíž místo cenné
00:09:21 zásobami potravin a vody.
00:09:23 Navíc leží na cestě do pohoří ve středu země.
00:09:27 Chcete-li jít tudy, musíte dobýt Jericho.
00:09:30 Nedá se nikudy obejít.
00:09:35 Přesvědčivé není jen místo bojiště,
00:09:37 ale i způsob, jakým Jozue bitvě velel.
00:09:41 Z textu vyplývá, že Jozue byl vynikající vojevůdce,
00:09:44 velmi dobrý generál.
00:09:45 Přirovnal bych ho k Pattenovi nebo k Montgomerymu.
00:09:50 Stejně jako tito generálové z 2. světové války,
00:09:53 i Jozue založil svou strategii na klíčovém prvku:
00:09:56 na vojenské rozvědce.
00:09:59 Podle Bible vyslal Jozue do Jericha zvědy na průzkum.
00:10:06 Jeho vojáci nepozorovaně vnikli do města,
00:10:09 ale vzápětí udělali něco nečekaného.
00:10:15 Naši pilní zvědové si to zamíří
00:10:17 přímo do hostince, který vede prostitutka.
00:10:25 Ale možná to není tak zvláštní.
00:10:28 Podle dobových pramenů byly nevěstince
00:10:31 jakýmisi starověkými penziony.
00:10:37 Ideálně se hodily k tomu, aby tam člověk splynul s davem
00:10:40 a dozvěděl se leccos o nepříteli.
00:10:43 Co je lepšího, než jít za prostitutkou?
00:10:45 Zvědové rychle a snadno zjistili vše, co potřebovali.
00:10:51 Činy Izraelitů zatím zní věrohodně.
00:10:53 Jericho bylo strategickým cílem.
00:10:55 Využití zvědů bylo učebnicovou taktikou.
00:11:04 Ale co lidé, které zvědové potkali ve městě?
00:11:08 Soudě podle velikosti starověkého Jericha
00:11:10 mělo město kolem 1200 obyvatel -
00:11:12 mužů, žen a dětí, které Bible nazývá Kanaánci.
00:11:16 I zde je Bible v souladu s archeologickými nálezy.
00:11:24 Během vykopávek na předměstí Jericha
00:11:26 narazili archeologové na pozoruhodný nález.
00:11:32 Hrobky.
00:11:35 Obsahovaly kosterní ostatky staré 3 500 let.
00:11:38 Kostry Kanaánců pohřbených s dary na cestu do záhrobí.
00:11:44 Tyto kostry spojovaly obyvatele Jericha s okolním světem,
00:11:47 se skutečnou kanaánskou kulturou, jejíž města
00:11:50 se kdysi rozkládala na území dnešní Sýrie,
00:11:53 Libanonu, Izraele a Jordánska.
00:11:57 Ale historičtí Kanaánci jsou podle mínění
00:12:00 archeologa Jonathana Tubba jiní, než jak je popisuje Bible.
00:12:07 Mnozí lidé, kteří se opírají o biblický názor,
00:12:10 považují Kanaánce za zákeřné, zlé lidi. Ale to je omyl.
00:12:15 Kanaánci jsou lidé uhlazených mravů
00:12:18 a vytříbeného vkusu, jak dokazují jejich šperky,
00:12:21 kovové výrobky, ba i běžná užitková keramika,
00:12:25 často jemná a precizní práce.
00:12:28 Uměli se radovat z dobrých věcí v životě.
00:12:33 Archeologické nálezy navíc dokazují,
00:12:36 že Kanaánci byli prvním národem, který používal hláskové písmo.
00:12:42 Obsahovalo 40 písmen a nahrazovalo starověké
00:12:44 znakové písmo, známé pod názvem klínové.
00:12:48 Stalo se základem písma, jaké užíváme dnes.
00:12:56 Kanaánci byli také proslulí obchodníci,
00:12:58 ovlivnění jinými tehdejšími civilizacemi,
00:13:01 např. v Egejské oblasti a v Egyptě.
00:13:05 Některé šperky jsou překrásné.
00:13:08 Tento je zajímavý, protože má tvar
00:13:10 lotosového poupěte, což je důkaz
00:13:12 silného egyptského vlivu.
00:13:16 Biblický příběh se o těchto kladných stránkách
00:13:19 nezmiňuje ani slovem.
00:13:21 Nelze se divit, vždyť Kanaánci jsou v Bibli
00:13:23 úhlavními nepřáteli Izraelitů.
00:13:27 Jozuovi zvědové měli o čem referovat svému veliteli.
00:13:31 Ale jak už se u vojenských operací občas stává,
00:13:34 jejich mise byla prozrazena.
00:13:40 Král Jericha se podle Bible dozvěděl,
00:13:42 že nevěstka jménem Rachab ukrývá ve svém domě zvědy.
00:13:48 Jerišský král vyslal své lidi,
00:13:51 aby zvědy našli, ať jsou kdekoliv.
00:13:53 Jak se dozvěděl, že je ukrývá Rachab?
00:13:55 Inu, patrně měl vlastní špionážní síť.
00:13:59 Rachab stála před těžkým rozhodnutím:
00:14:02 vydat zvědy napospas mučení a smrti,
00:14:04 anebo zradit své město a chránit zvědy.
00:14:12 Rachab řekne zvědům, že ví, že její zem
00:14:15 dobudou Izraelité, a ví, že jim ji zaslíbil Bůh.
00:14:21 Vezme situaci do rukou -
00:14:23 a ukryje zvědy mezi zásoby obilí
00:14:26 na střeše svého domu.
00:14:32 Vzápětí do něj vtrhnou kanaánští vojáci.
00:14:38 Rachab jim ale namluví, že zvědové už odešli,
00:14:41 a vyzve je, aby je šli hledat.
00:14:51 Než zvědům pomohla utéct, vymohla si na nich slib,
00:14:54 že až město dobudou, ji a její rodinu ušetří
00:14:58 osudu ostatních obyvatel.
00:15:01 Zvědové jí to přislíbili
00:15:03 a vrátili se do tábora Izraelitů.
00:15:07 Až do této chvíle se archeologie
00:15:09 a vojenská strategie pozoruhodně shodují
00:15:11 s biblickým popisem všeho, co bitvě předcházelo.
00:15:20 Ale jádro příběhu tvoří Jozuův postup na Jericho a to,
00:15:23 jak město dobyl pouhým troubením polnic.
00:15:36 Jozuovým prvním taktickým tahem bylo podle Bible
00:15:39 překročení řeky Jordán a vybudování předmostí
00:15:41 na západním břehu, tedy asi kilometr od cíle.
00:15:52 Ale jeho další krok nepochybně všechny zaskočil.
00:15:56 Nenařídil, aby jeho bojovníci zaútočili na Jericho,
00:16:00 nýbrž aby je obešli.
00:16:07 Šestkrát za 6 dní, v doprovodu knězů a za troubení polnic.
00:16:18 To je zvláštní taktika.
00:16:21 Že by historická fakta nahradila fikce?
00:16:24 V dějinách není jediný záznam o tom,
00:16:26 že by některá armáda sáhla po stejné taktice.
00:16:33 Víme, že Římané občas připochodovali
00:16:36 k nějakému městu a vzápětí odtáhli.
00:16:38 Tento postup opakovali několikrát,
00:16:41 v podstatě aby ukonejšili jeho obyvatele
00:16:43 a vyvolali v nich klamný pocit bezpečí,
00:16:45 a najednou bum - a vtrhli tam.
00:16:50 Pochodování vojsk kolem Jericha
00:16:52 tedy má možná svůj smysl.
00:16:54 Proč ale přitom troubili na polnice, zůstává záhadou.
00:16:59 Vysvětlení však možná najdeme zde, v této synagoze.
00:17:05 Židovské náboženství odvozuje své kořeny
00:17:08 od raných Izraelitů, a v jeho obřadech
00:17:10 dodnes hrají roli trubky.
00:17:13 Nikoliv však trubky v moderním pojetí,
00:17:16 jak tvrdí hudebník Alan Friedman:
00:17:22 Asi na takovýhle roh troubili jerišští kněží.
00:17:24 Je to roh beraní.
00:17:32 Beraní roh ve funkci hudebního nástroje
00:17:35 zkoumá zvukový poradce David Lubman.
00:17:39 Je odborník na roli zvuku v starověkých náboženstvích.
00:17:42 Zejména ho zajímá Jozuův příběh.
00:17:46 Ve spolupráci s Alanem Friedmanem
00:17:48 provádí přesnou zvukovou analýzu starověké polnice.
00:17:52 Doufá, že se vysvětlí role polnice v biblické bitvě.
00:17:59 V laboratoři zkoumá výsledky analýzy.
00:18:01 Ví velmi dobře, že sílu zvuku lze využít i vojensky.
00:18:09 Během vietnamské války si Lubmana najala americká armáda,
00:18:13 aby postavil zvukovou zkušební komoru,
00:18:15 kde by se dala vytvořit zvuková hladina vysoké intenzity.
00:18:19 Jeden pokus málem nevyšel.
00:18:21 Selhalo těsnění na zvukové komoře
00:18:23 a zvuk pronikl ven -
00:18:24 s dramatickými následky pro jednoho technika:
00:18:33 Když to ten technik - normální, klidný člověk - slyšel,
00:18:38 vyděsil se tak, že odtamtud utekl
00:18:40 a dlouhé hodiny se nevracel.
00:18:44 My jsme mu pak radši nic neříkali,
00:18:46 ale ta síla zvuku byla taková, že ho popadl děs a bázeň.
00:18:55 I zvuk polnic tedy patrně měl podobný psychologický účinek.
00:18:59 Polnice je určitě hlasitý nástroj.
00:19:04 Ve vzdálenosti 3 metrů dosahuje jeden "šofar"
00:19:06 síly 93 - 94 decibelů.
00:19:09 Kdyby zaznělo 7 šofarů naráz, byla by intenzita
00:19:12 o 8,5 decibelu vyšší.
00:19:15 Taková hladina zvuku je běžná třeba na rockovém koncertu.
00:19:21 Je tedy docela možné, že Jozue použil polnici
00:19:24 nikoliv jako hudební nástroj, nýbrž jako zbraň.
00:19:29 Myslím, že zvuk hraje v Knize Jozue
00:19:31 skutečně výraznou roli, a má vyvolat strach a bázeň.
00:19:38 Ale podle Bible Jozue nespoléhal pouze na polnice,
00:19:41 aby vyvolal "strach a bázeň".
00:19:43 Takové obléhání se mohlo táhnout celé roky.
00:19:47 Ale bitva vyvrcholila pouhý týden po obklíčení města.
00:19:52 Sedmý den Izraelité obešli město ne jednou,
00:19:54 ale sedmkrát.
00:19:56 Poté spustilo všech 40 tisíc vojáků
00:19:58 ohlušující bojový pokřik.
00:20:04 Zkuste se vžít do pocitů lidí uvnitř hradeb Jericha.
00:20:09 Sledujete ty vojáky venku už týden,
00:20:11 a ti najednou spustí řev a křik právě ve chvíli,
00:20:14 kdy svým lidem chcete sdělit: "Pozor, už se blíží",
00:20:17 a neslyšíte ani vlastní myšlenky, natož slova.
00:20:21 Izraelité naproti tomu přesně vědí, co dělají,
00:20:24 nemusejí se domlouvat, čili ten povyk musel být
00:20:27 vskutku ohlušující.
00:20:29 Právě v tu chvíli se podle Bible stane něco
00:20:32 rovnající se zázraku.
00:20:38 Ohlušující povyk údajně způsobí,
00:20:40 že se hradby Jericha samy od sebe zhroutí.
00:20:46 Jozuova vojska pak mohou snadno přelézt
00:20:48 zbořenou hradbu a vtrhnout do města.
00:20:51 Vrhnou se na kanaánské vojáky a podle Bible vyvraždí
00:20:54 všechny obyvatele Jericha.
00:21:04 S výjimkou Rachaby a její rodiny
00:21:06 všichni do jednoho zahynou.
00:21:18 Jejich kdysi mocné město je podpáleno.
00:21:26 Ale jestliže zvuk možná obyvatele Jericha
00:21:28 zastrašil a zmátl, určitě nemohl zbourat obrannou zeď.
00:21:33 Anebo přece jen snad mohl?
00:21:41 Tato možnost nedává spát profesoru Barrymu Gibbovi
00:21:44 z fakulty audio - výzkumu na Liverpoolské univerzitě.
00:21:48 Spolu s kolegou Garym Siefertem
00:21:49 zkoumá fyzický dopad zvuku na pevná tělesa.
00:22:02 Zvuk umí ničit stavby, pokud vycházíte z premisy,
00:22:07 že zvuk je tlak, tlak je síla, a síla,
00:22:10 pokud je dostatečně velká, může pohnout tělesem.
00:22:19 Gibb a Siefert nyní dělají pokusy,
00:22:22 pomocí nichž chtějí tento jev vědecky objasnit.
00:22:28 Teď sypu do trychtýře prášek.
00:22:31 Podstatou tohoto jednoduchého pokusu je zjistit,
00:22:34 zda zvuková energie sama o sobě může způsobit,
00:22:36 že prášek se začne sypat dolů.
00:22:42 V pokusu je použito jemného prášku, sádry.
00:22:46 Může-li zvuk pohnout práškem, dokáže jistě podobně zapůsobit
00:22:49 i na pevný předmět.
00:22:52 Požadovanou hladinu a výšku zvuku
00:22:55 produkuje obrovský roh umístěný ve vedlejší místnosti.
00:22:59 Oba vědci sedí v oddělené místnosti
00:23:02 monitorovací stanice.
00:23:04 Pokus začíná.
00:23:07 Mám to spustit?
00:23:09 Ano. Spokojen se záběrem?
00:23:11 Ano.
00:23:13 Když je roh vypnutý, prášek se drží v trychtýři.
00:23:19 Když ho zapnou, stane se něco pozoruhodného.
00:23:23 Prášek stéká dolů jako tekutina.
00:23:27 Proč je tomu tak, je pořád ještě záhadou,
00:23:29 ale prof. Gibb je přesvědčen,
00:23:32 že zvukové vlny narušují vazby mezi částicemi prášku.
00:23:35 Účinek je dramatický a otvírá možnost,
00:23:37 že podobný dopad má zvuk i na pevné těleso.
00:23:42 Tato cihla je podobná těm, které byly použity
00:23:45 při stavbě hradeb Jericha, a my teď máme v úmyslu
00:23:47 nahradit prášek cihlou a pokus zopakovat.
00:23:53 Další pokus.
00:23:56 Jestliže se cihla rozlomí, bude to silný argument
00:23:58 v prospěch biblického vylíčení, jak se zbořily hradby Jericha.
00:24:03 Hladina zvuku v této zkušební kabině
00:24:05 je výrazně vyšší než tóny Jozuových polnic.
00:24:08 Jestli jí cihla odolá, je takřka vyloučeno,
00:24:11 že tak byly poškozeny jerišské hradby.
00:24:19 Cihla tedy odolala v tomto úvodním pokusu náporu zvuku.
00:24:23 Zdá se, že zůstaly zachovány i povrchové částice.
00:24:28 Z toho můžeme vyvodit závěr,
00:24:30 že hradby Jericha se sice zbořily,
00:24:32 ale nezbořil je zvuk.
00:24:38 Že cihla odolala síle zvuku však ještě neznamená,
00:24:43 že hradby Jericha se nezřítily,
00:24:45 a že město nebylo vypleněno a zapáleno.
00:24:52 Právě naopak, jak potvrzují Garstangovy vykopávky
00:24:55 z 30. let minulého století.
00:25:00 Zdi, které Garstang dával do souvislosti
00:25:02 s Jozuovým záborem Jericha, nesly zřetelné stopy poškození.
00:25:08 Je to vidět na několika fotografiích.
00:25:15 Archeologické nálezy potvrzují i další tvrzení Bible,
00:25:18 a sice že Jericho bylo podpáleno.
00:25:22 Garstangovým patrně nejsenzačnějším objevem
00:25:25 byly silně ohořelé hradby, městské brány,
00:25:27 obchody i obytné domy -
00:25:29 skutečně dramatické důkazy rozsáhlého požáru.
00:25:35 Je jasné, že takovou zkázu nemohlo způsobit
00:25:37 pouhé troubení polnic.
00:25:40 Ale mnohá fakta souhlasí:
00:25:42 Archeologické nálezy se až pozoruhodně shodují
00:25:44 s osudem Jericha, jak jej popisuje Bible.
00:25:50 Ale jestliže hradby Jericha nezbořil hlas polnic,
00:25:52 proč se zhroutily?
00:25:54 Možná nám leccos napoví samotný začátek příběhu.
00:26:04 Když podle Bible izraelitští kněží
00:26:06 v čele Jozuovy armády došli k řece Jordán,
00:26:09 stalo se něco neuvěřitelného.
00:26:16 Hladina řeky klesla.
00:26:27 Kněží přešli na druhý břeh suchou nohou.
00:26:37 Je to zázračná chvíle.
00:26:40 Ale něco podobného se stalo i jindy.
00:26:42 Jordán přestal téct i v červenci 1927.
00:26:46 A tyto dobové záběry nám prozradí proč.
00:26:59 Jordánské údolí postihlo zemětřesení.
00:27:02 Následné sesuvy půdy přehradily na 2 dny koryto řeky.
00:27:07 Přesně tak to stojí psáno v Bibli.
00:27:12 To není vše: seismologové jsou dnes přesvědčeni,
00:27:14 že zemětřesení možná zapříčinilo i zkázu Jericha.
00:27:19 Zdůvodnění nalezneme zde, v izraelském
00:27:20 Seismologickém ústavu.
00:27:26 Počítače zaznamenávají činnost čidel napříč Izraelem,
00:27:29 na Západním břehu Jordánu a v jeho údolí.
00:27:32 Monitorují velký zlom v zemské kůře,
00:27:34 který se táhne podél údolí této řeky.
00:27:37 Ve zlomu vznikají drobné trhliny,
00:27:39 a jedna z nich leží přímo pod východní hradbou
00:27:41 starověkého Jericha, která je mimořádně citlivá
00:27:44 na seismickou činnost.
00:27:49 Archeologické nálezy svědčí o tom,
00:27:51 že město skutečně postihlo nikoliv jedno,
00:27:53 ale několik zemětřesení,
00:27:55 jak zjistil archeolog John Garstang.
00:28:03 Jericho bylo několikrát zasaženo velkými zemětřeseními.
00:28:12 V raných vrstvách našel Garstang výrazné trhliny,
00:28:16 které narušují staré hroby.
00:28:19 Tady vidíte prasklinu, která u těchto
00:28:21 kosterních pozůstatků oddělila hlavu od těla.
00:28:28 Ale pokud hradby Jericha nezbořil zvuk, ale zemětřesení,
00:28:31 jaký to mělo dopad na Jozuu a jeho postupující armádu?
00:28:36 Zemětřesení možná zasáhlo Jericho v příhodný okamžik -
00:28:40 právě když Izraelité zaútočili na město.
00:28:43 Právě to kupodivu naznačovaly i Garstangovy objevy.
00:28:49 Garstang našel zdi poškozené zemětřesením právě ve vrstvě,
00:28:53 kterou časově zařadil do doby Jozuova záboru.
00:28:57 Velmi výrazné stopy po zemětřesení
00:29:00 - zbořené a rozlámané cihly, zpřeházené zdivo apod.
00:29:11 Vezmeme-li v úvahu zemětřesení, zdá se,
00:29:13 že Garstangovy objevy potvrzují téměř
00:29:15 všechny podrobnosti biblického příběhu.
00:29:19 Vypadá to, že Jozue skutečně dobyl Kanaán,
00:29:21 přesně jak popisuje Bible. Ale má to jeden háček.
00:29:31 Když v 50. letech minulého století
00:29:33 vystřídala Garstanga v Jerichu další britská archeoložka,
00:29:36 jeho teorie začala mít trhliny.
00:29:40 Touto archeoložkou byla uznávaná odbornice
00:29:43 Kathleen Kenyonová.
00:29:46 Začala se zajímat o Jericho, když ji Garstang požádal,
00:29:48 aby přezkoumala a ověřila jeho nálezy.
00:29:52 V roce 1952 začala Kenyonová s vlastními vykopávkami.
00:29:59 Kathleen Kenyonová prozkoumala do nejmenšího detailu
00:30:02 všechny složité fáze obsazení Jericha,
00:30:05 a všimla si mnoha věcí, které Garstang přehlédl.
00:30:15 Garstang přehlédl klíčové důkazy,
00:30:17 které byly v rozporu s jeho časovým zařazením
00:30:19 zkázy Jericha.
00:30:22 Hradby Jericha se nezřítily v roce 1400 př. Kr.,
00:30:24 jak se domníval, nýbrž
- jak zjistila Kenyonová -
00:30:27 o 150 let dřív, tedy v roce 1550 př. Kr.
00:30:36 Pokud měla pravdu, Jericho bylo zničené dávno předtím,
00:30:39 než Jozue opustil Egypt.
00:30:46 Jeho hradby možná zničilo zemětřesení, ale ne v době,
00:30:49 kdy na Jericho zaútočil Jozue, jak se původně domníval Garstang.
00:30:55 A to není jediný rozpor v tradičním pojetí
00:30:57 Jozuova hrdinského záboru.
00:31:01 Jestliže Izraelité doputovali k Jerichu
00:31:04 v tradičně uváděném roce 1400 před Kristem,
00:31:07 vykopávky Kenyonové odhalily, že město, které našli,
00:31:09 vypadalo úplně jinak, než jak je popisuje Bible.
00:31:14 Hradby byly polorozpadlé, město vlastně nebylo chráněné,
00:31:17 žila v něm hrstka obyvatel.
00:31:20 Dobýt takové město byla hračka.
00:31:26 Ale pokud nebylo vůbec nutné svést o Jericho bitvu,
00:31:28 proč je příchod Izraelitů popisován jako hrdinský zábor?
00:31:33 Bible říká, že Jozuův vpád do země se neomezoval
00:31:36 pouze na Jericho. Dobyl i další města.
00:31:46 Ale archeologové odkrývající tato naleziště
00:31:48 záhy narazili na podobné problémy.
00:31:53 Z archeologických nálezů vyplývá, že místa,
00:31:55 která údajně dobyli Izraelité, nebyla v té době vůbec osídlena,
00:31:59 a naopak naleziště, která nesou stopy zkázy,
00:32:03 neodpovídají místům uvedeným v Bibli.
00:32:09 Archeologické důkazy tedy zřejmě už nepotvrzují
00:32:12 Jozuův příběh.
00:32:14 Všechny zbývající pochybnosti byly rozptýleny,
00:32:16 když si historikové uvědomili, že žádná,
00:32:18 byť jakkoliv silná izraelská armáda,
00:32:21 nemohla přemoci Kanaánce.
00:32:26 V roce 1400 před Kristem byl už Kanaán součástí
00:32:28 mocné egyptské říše.
00:32:30 Egypťané stěží dovolili Jozuovi,
00:32:33 aby vpadl na jejich území.
00:32:40 Je nemyslitelné, aby se raný Izrael
00:32:44 začal rozvíjet v době, kdy byla na vrcholu moci
00:32:47 egyptská říše. Nedává to smysl.
00:32:53 Téměř všechny nálezy z 50. let minulého století
00:32:56 a pozdějšího období odhalují dramatický rozpor
00:32:59 mezi dějinami a Biblí.
00:33:02 V roce 1400 př. Kr. bylo Jericho malou osadou,
00:33:05 nikoliv městem obehnaným hradbami.
00:33:07 Ani nikde jinde nebyly nalezeny jednoznačné důkazy
00:33:09 o Jozuových slavných bitvách.
00:33:11 Kanaán byl navíc egyptskou kolonií.
00:33:15 Neexistuje prakticky žádný historický
00:33:17 ani archeologický důkaz zkázy,
00:33:19 a už vůbec ne v 15. století před Kristem,
00:33:22 kam události chronologicky zařazuje Bible.
00:33:24 Lze s jistotou říci, že neexistuje snad jediný
00:33:27 uznávaný archeolog či biblista,
00:33:29 který by od A do Z věřil biblickému popisu
00:33:31 Jozuova záboru.
00:33:35 Jozuova zázračná bitva je tedy nakonec
00:33:38 přece jen pouhou bájí.
00:33:41 Ale i to nastoluje jednu novou, palčivou otázku:
00:33:45 Jestliže Izraelité nevtrhli do Kanaánu,
00:33:47 jak se tam vůbec dostali?
00:33:51 Při odpovědi na tuto zásadní otázku
00:33:54 musíme stanovit pevné datum,
00:33:56 kdy nejdříve mohli Izraelité přijít do Kanaánu.
00:33:59 Teprve poté můžeme dát dohromady,
00:34:00 co se skutečně stalo.
00:34:04 Toto nejzazší datum nabízí jeden pozoruhodný
00:34:06 nález v Egyptě.
00:34:10 Toto je Merenptahova vítězná stéla.
00:34:13 Je na ní zaznamenáno egyptské vojenské tažení do Kanaánu
00:34:16 pod velením Merenptaha, syna faraóna Ramesse II.
00:34:23 Merenptahova stéla, též nazývána Izraelská,
00:34:26 obsahuje první zmínku o Izraeli mimo Bibli.
00:34:30 Pochází z období kolem roku 1207 př. Kr.
00:34:34 Jestliže tedy Izraelité žili v Kanaánu
00:34:37 v roce 1207 před Kristem, Jozuův zábor -
00:34:39 pokud vůbec k němu došlo -
00:34:41 musel začít někdy před tímto datem.
00:34:43 Otázkou je, kdy.
00:34:48 Nenašli jsme žádné důkazy o záboru v roce 1400 př. Kr.,
00:34:52 což je tradiční datum.
00:34:54 Z období o 150 let později však existují pozoruhodné stopy:
00:35:01 Posunete-li se v čase o půl druhého století vpřed,
00:35:04 dospějete k historickému datu,
00:35:06 v němž je zábor mnohem pravděpodobnější
00:35:09 a ve velké míře jej potvrzují i archeologické nálezy.
00:35:14 Archeologické nálezy z doby kolem roku
00:35:16 1250 před Kristem jsou velmi výmluvné.
00:35:19 Odhalují kanaánský svět, který se skutečně zhroutil -
00:35:22 v mnoha případech v důsledku plenění a požárů.
00:35:28 Zprvu nálezy potvrzovaly myšlenku,
00:35:30 že Jozuův zábor Kanaánu se odehrál tak,
00:35:32 jak jej popisuje Bible - ale jindy.
00:35:35 Tuto domněnku však vyvrátily další vykopávky
00:35:38 v jiných částech východního Středomoří,
00:35:41 které odhalily něco zcela nečekaného.
00:35:48 Ať už kanaánskou společnost zničilo cokoliv,
00:35:51 totéž postihlo všechny ostatní civilizace v oblasti.
00:35:55 Dělo se tam něco jiného, něco mnohem dramatičtějšího.
00:36:04 Tehdejší události patří k velkým
00:36:06 revolučním zvratům v dějinách lidstva -
00:36:08 došlo k úplnému vyhlazení starého světa
00:36:10 a vzniku něčeho zcela jiného.
00:36:15 Příčinu této zkázy neznáme.
00:36:17 Ale jedna nová kontroverzní teorie
00:36:19 možná také vysvětluje, jak byl skutečně dobyt Kanaán.
00:36:27 Teorie je založena na pustošení,
00:36:29 které však nezpůsobil jeden vojenský generál,
00:36:32 nýbrž matka příroda:
00:36:34 Shodou okolností jde o zemětřesení.
00:36:47 Toto zemětřesení se však zásadně liší od otřesů,
00:36:50 které zbořily hradby Jericha o 300 let dříve.
00:36:54 Tato seismická činnost otřásla celým
00:36:56 východním Středomořím.
00:36:59 Všechna starověká města zničená v období
00:37:01 let 1225-1175 př. Kr. jsou vyznačena na této mapě.
00:37:07 Jde o významná střediska - Mykény na řecké pevnině,
00:37:10 slavnou Tróju v Anatólii, a pak je zde několik míst
00:37:14 vedle sebe, která leží na území dnešního Izraele.
00:37:19 Na jiné mapě jsou vyznačena všechna silnější zemětřesení
00:37:21 zaznamenaná v téže oblasti během 20. století.
00:37:24 Když překryjeme jednu mapu druhou,
00:37:27 objeví se pozoruhodný vzorec.
00:37:32 Je zde souvztažnost prakticky jedna k jedné.
00:37:34 Na stejných místech, kde byla zemětřesením
00:37:36 zničena starověká města, dochází i dnes
00:37:38 k silným a ničivým zemětřesením.
00:37:42 Až donedávna nikdo nechápal, proč dokáže zemětřesení
00:37:45 natropit tolik škody ve stejné oblasti
00:37:47 a ve stejné době.
00:37:50 Dnes si to umíme vysvětlit pomocí
00:37:52 jednoho seismického jevu zvaného "zemětřesná bouře".
00:37:58 Vědci, kteří v minulém století pozorovali seismickou činnost
00:38:01 v Turecku, přišli na to, že série zemětřesení
00:38:04 postupuje směrem na západ, podél Severního anatolského zlomu.
00:38:11 Jen za několik málo posledních let
00:38:12 zahynulo v zemětřeseních na 18 tisíc lidí
00:38:16 a další tisíce zůstaly bez přístřeší.
00:38:22 Zdá se, že k silnému zemětřesení,
00:38:23 v němž se uvolní všechno napětí ve zlomu,
00:38:26 dochází méně často než k zemětřesení slabšímu,
00:38:29 v němž se uvolní napětí jen v části zlomu.
00:38:33 To vyvine tlak na další segment, který se nakonec zboří,
00:38:37 a tak dochází k jakémusi postupnému otevírání zlomu
00:38:41 podél jeho čáry, jako když rozepínáte zip.
00:38:45 Cline tvrdí, že před 3 000 lety
00:38:47 se zlomem přehnala zemětřesná bouře.
00:38:50 Tento zlom se táhne nejen údolím Jordánu,
00:38:52 ale celým východním Středomořím.
00:38:54 Zemětřesná bouře měla katastrofální následky.
00:39:01 Byly přerušeny obchodní stezky.
00:39:03 Když lidé neměli co do úst, začali se bouřit,
00:39:05 až nakonec došlo k zhroucení celého systému.
00:39:11 Právě toto zhroucení řádu starého světa -
00:39:14 kanaánskou civilizaci nevyjímaje -
00:39:16 by mohlo vysvětlit, jak se v Kanaánu
00:39:19 usadili raní Izraelité.
00:39:23 Nikoliv vojenským záborem, nýbrž prostým využitím
00:39:27 příležitosti.
00:39:29 V té době se možná objevovaly nové skupiny,
00:39:32 zakládala se nová etnika.
00:39:35 Izraelité, nebo také pre-Izraelité,
00:39:37 využili této bouřlivé doby a pronikli do řídce
00:39:40 osídlených oblastí.
00:39:47 To je v příkrém rozporu s tím,
00:39:49 co tvrdí Bible.
00:39:50 Ale pokud Jozue a Izraelité vstoupili
00:39:53 do zaslíbené země skutečně infiltrací,
00:39:55 nikoliv vojenským záborem, pak by se v archeologických
00:39:58 nálezech měly začít objevovat průkazné stopy
00:40:00 nového, výrazného etnika.
00:40:05 Zpočátku takové důkazy neexistovaly.
00:40:10 Když ale v 80. letech minulého století
00:40:13 archeologové prozkoumávali izraelskou náhorní plošinu
00:40:16 a Západní břeh Jordánu, začali nacházet, co hledali.
00:40:23 Zbytky stovek malých zemědělských osad
00:40:25 výrazně odlišných od starších kanaánských obydlí.
00:40:34 Mezi archeology, kteří tyto osady odkryli,
00:40:37 byl i Israel Finkelstein.
00:40:40 Vzal nás do osady Izbet Zartah,
00:40:42 8 km severovýchodně od Tel Avivu.
00:40:46 Na tomto nalezišti dělal první vykopávky před 25 lety.
00:40:50 Naleziště je dnes zarostlé vegetací,
00:40:52 ale dosud lze rozeznat několik stavení.
00:40:55 Zejména obrysy nového typu obydlí -
00:40:57 zemědělského statku se čtyřmi místnostmi,
00:41:00 který se výrazně liší od kanaánské architektury.
00:41:06 Stavení je zde, uprostřed má dvůr,
00:41:09 po stranách dvě chodby.
00:41:12 Kolem statku stála sila na uskladnění obilí,
00:41:15 za nimi další budovy.
00:41:22 Důkaz o tom, že noví lidé, kteří tady žili,
00:41:24 byli Izraelité, a ne Kanaánci,
00:41:27 nám poskytla jejich strava.
00:41:30 V období, které archeologové nazývají
00:41:32 první dobou železnou, nebyly nalezeny kosti
00:41:35 jednoho zvířete, běžného v Kanaánu,
00:41:37 které však zakazuje hebrejská bible. Vepře.
00:41:43 V jejich stravě, v jejich jídelníčku,
00:41:45 nalézáme něco nesmírně zajímavého a nového.
00:41:48 Tito lidé v horách, v první době železné,
00:41:51 nejedli vepřové.
00:41:57 Přesvědčení, že Izraelité dobyli Kanaán vojenskou silou,
00:42:01 je nyní nahrazeno teorií o nenásilném osídlení Kanaánu.
00:42:06 Ale na základě tohoto závěru
00:42:09 začali archeologové zvažovat nový,
00:42:11 ještě pozoruhodnější scénář.
00:42:16 Co když raní Izraelité do Kanaánu vlastně
00:42:18 nikdy nepřišli?
00:42:20 Co když tam od prvopočátku žili?
00:42:25 Další vykopávky v prostoru zemědělské usedlosti naznačovaly,
00:42:28 že je to velmi pravděpodobné.
00:42:32 Na jedné straně existují výrazné rozdíly
00:42:34 mezi touto novou kulturou a kulturou kanaánskou,
00:42:37 ale zároveň jsou si obě kultury v mnohém
00:42:40 nápadně podobné.
00:42:42 Archeologové začali srovnávat hrnčířské výrobky
00:42:45 zemědělců z vysočiny a starých kanaánských obyvatel.
00:42:52 Raně izraelitská společnost je v mnoha ohledech
00:42:55 chudším odleskem společnosti kanaánské.
00:42:59 Není tak zámožná a vyspělá, ale jinak je navlas stejná.
00:43:05 Další paralely mezi izraelitskou
00:43:07 a kanaánskou kulturou byly nalezeny
00:43:09 na pobřeží Sýrie.
00:43:14 Během vykopávek v Ugaritu byl nalezen archiv
00:43:16 hliněných destiček s podrobnostmi
00:43:18 o kanaánském náboženství.
00:43:21 Na jedné destičce je zaznamenaný příběh
00:43:23 o kanaánském králi Keretovi a jeho vojenských taženích.
00:43:30 Jednou z jeho metod, jak dobýt město,
00:43:33 bylo obejít je a troubit na polnice.
00:43:35 A vida, hradby města se samy od sebe zbořily.
00:43:42 Všechny tyto paralely ukazují na radikálně novou teorii -
00:43:45 a sice že Kanaánci a Izraelité
00:43:48 byli nejen podobní, nýbrž možná i totožní.
00:43:54 Je to kontroverzní myšlenka, ale jak se zdá,
00:43:57 podepírají ji i nejnovější objevy
00:43:59 v genetickém inženýrství.
00:44:05 Antropolog Jossi Nagar zkoumá kosterní ostatky
00:44:07 starověkých Kanaánců.
00:44:10 Srovnáním jejich DNA s DNA současných
00:44:13 obyvatel oblasti došel k závěru,
00:44:15 že mnozí dnešní Židé, izraelští Arabové
00:44:18 a Palestinci sdílejí společné rasové dědictví.
00:44:23 Z toho vyplývá, že jejich předkové
00:44:25 - Izraelité a Kanaánci - patřili kdysi
00:44:28 do téže skupiny starověké populace.
00:44:33 Izraelci a Kanaánci byli původně toutéž populací,
00:44:36 která se posléze rozdělila.
00:44:38 To, co je rozdělilo, bylo náboženství.
00:44:42 Pokud by byla nová kontroverzní teorie přijata,
00:44:45 bude nutné od začátku přepracovat příběh
00:44:47 o Jozuovi a jeho dobytí Jericha.
00:44:51 Podle ní Jozue se svou armádou nevtrhl na Kanaánce a nezabíjel je.
00:44:57 Oni sami totiž byli Kanaánci.
00:45:01 Nebyli to nájezdníci, nezaútočili na velké
00:45:04 městské státy Kanaánu,
00:45:05 nevyhladili kanaánské obyvatelstvo.
00:45:08 Většina z nás je toho názoru, že Izraelité byli převážně
00:45:12 kanaánští rolníci, které z jejich půdy vyhnali
00:45:14 jejich kanaánští pánové, lidé, kteří prchali z hroutících se
00:45:18 kanaánských městských států.
00:45:22 Prchali před brannou povinností, před daněmi a nalézali nový domov
00:45:25 někde na pohraniční vysočině, v řídce osídlených oblastech.
00:45:31 Pokud tomu tak bylo, původ raného Izraele
00:45:33 neodpovídá biblickému popisu.
00:45:35 Žádné zázračné bitvy. Žádné vojenské zábory.
00:45:38 Žádná hromadná infiltrace.
00:45:40 Jen hrstka kanaánských rolníků a kočovníků
00:45:43 znovu osídlující hornaté části území,
00:45:46 jež později nazvou svou zaslíbenou zemí.
00:45:51 Ale pokud je příběh o Jozuovi a bitvě o Jericho
00:45:54 výplodem fantazie hebrejských písařů,
00:45:56 odkud čerpali tolik přesných zeměpisných,
00:45:58 vojenských a historických údajů?
00:46:04 Nabízí se jedno možné vysvětlení -
00:46:06 že příchod do Kanaánu nebyl zážitkem všech Izraelitů,
00:46:10 nýbrž jen malé skupinky Hebrejců.
00:46:16 Soudím, že tyto příběhy si vyprávěla malá skupinka,
00:46:19 která přešla poušť a doputovala nějak do Kanaánu
00:46:22 a která vedla nějaké spory s Kanaánci.
00:46:25 A když pak tento příběh o stovky let později
00:46:27 začali sepisovat, vyprávěli jej
00:46:31 jako příběh všech Izraelitů,
00:46:33 zatímco ve skutečnosti většina Izraelitů
00:46:36 v Egyptě vůbec nebyla.
00:46:38 Autoři příběh nafoukli a zkrášlili dalšími prvky:
00:46:41 kanaánskými bájemi, např. bájí o Keretovi,
00:46:44 dramatickými vzpomínkami na katastrofickou smrt a zkázu,
00:46:47 i detailními znalostmi starověkého Jericha.
00:46:55 Usuzuji, že čerpali z několika různých tradic
00:46:57 a ty pak poskládali dohromady.
00:47:01 Věděli, že Jericho bylo místem častých zemětřesení,
00:47:04 proto se jeho hradby tak často bořily.
00:47:11 Možná tam přidali i skutečnou
00:47:13 historickou postavu, klidně mu můžeme říkat Jozue,
00:47:17 jinak bychom si museli vymyslet
00:47:18 někoho stejného jména.
00:47:21 Když všechny tyto prvky smícháte dohromady,
00:47:23 vyjde vám příběh o Jozuovi a jeho dobytí Jericha.
00:47:28 Konečně se nám začíná rýsovat
00:47:30 skutečný příběh o Jozuovi a bitvě o Jericho.
00:47:34 Není to jediný pravdivý příběh,
00:47:36 nýbrž mnoho navzájem propojených příběhů,
00:47:39 které mají vyústit v pointu o svobodě a víře,
00:47:42 nikoliv o dějinách.
00:47:46 Pokud se budeme opírat jen o příběh samotný
00:47:49 a pokusíme se dokázat, že vše v něm
00:47:51 je historicky pravdivé, myslím, že ztratíme pointu,
00:47:54 o kterou písařům Bible šlo - tedy pointu o osvobození.
00:47:59 Osvobození lidí, kteří byli zpočátku zcela bezvýznamní,
00:48:02 ale z nichž časem vyrostl mocný národ.
00:48:05 Příběh lze brát i takhle, jako metaforu.
00:48:08 Příběh o nové zemi, o novém začátku,
00:48:10 o novém náhledu na lidský úděl.
00:48:14 Možná právě v tom tkví odkaz a tragédie
00:48:17 Jozuovy bitvy o Jericho:
00:48:19 Že osvobození jednoho člověka znamená útisk druhého.
00:48:23 Že smyšlená bitva přerostla ve skutečný
00:48:26 a strašlivý konflikt, a že to krveprolití
00:48:29 nebere konce ani 2 500 let poté,
00:48:33 co byl příběh napsán.
00:48:39 Skryté titulky Jana Hrušková
„V jaké tónině troubily polnice u Jericha? Přece d-moll, neboť šlo o demolici,“ zní jeden z vousatých českých vtipů. Dokument BBC pochopitelně nepátrá po hudebních nástrojích, ale po historických souvislostech biblického příběhu. Jde o dobu před třemi tisíci lety, kdy byla oblast dnešního Izraele a Palestiny sužována hlubokými konflikty – a ty vlastně neustaly dodnes. Palestinci i Izraelci se totiž prohlašují za potomky Izraelitů a činí si nároky na tutéž zemi. Archeologické průzkumy odhalily, že kromě válek postihlo lokalitu v dané době také zemětřesení. Navíc nezaniklo pouze Jericho, ale i další starověká města…