Zjednodušený tradiční výklad nejčastěji obviňuje Jidáše. Dokumentaristé britské BBC však zkoumají historická fakta a biblické texty znovu a přinášejí překvapivé závěry
00:00:04 Žádný soudní proces či poprava neměly tak závažný dopad na dějiny
00:00:08 jako odsouzení a poprava Ježíše před 2000 lety v Jeruzalémě
00:00:12 obsazeném Římany.
00:00:16 Ale na usmrcení Ježíše se postupně začíná pohlížet
00:00:19 jako na popravu, která neměla daleko od vraždy.
00:00:29 Z historických důkazů vyplývá, že hlavními podezřelými
00:00:32 jsou 3 muži:
00:00:36 Kaifáš, velekněz v Jeruzalémském chrámu.
00:00:42 Pilát Pontský, římský správce Judey.
00:00:48 A kupodivu samotný Ježíš,
00:00:50 který si svou smrt z velké části přivodil sám.
00:00:56 Kdo je tedy zodpovědný za Ježíšovu smrt?
00:01:09 Česká televize uvádí dokumentární cyklus
00:01:12 TAJEMSTVÍ BIBLE
00:01:14 Kdo je vinen smrtí Ježíše?
00:01:21 Ježíšovo odsouzení a ukřižování bylo dramatické,
00:01:24 rychlé a kruté.
00:01:29 Chceme-li najít důkazy, musíme si zrekapitulovat
00:01:32 osudový týden před Ježíšovým zavražděním.
00:01:47 Jeruzalém roku 30 po Kristu.
00:01:54 Do města proudí tisíce lidí, aby oslavily svátek pesah.
00:02:04 Všechny zaujme jeden buřič z Galileje jménem Ježíš.
00:02:09 Vstoupí do města na oslovi, čímž naplní dávné proroctví
00:02:13 o příchodu mesiáše.
00:02:18 Den poté vyžene Ježíš směnárníky z Jeruzalémského chrámu za to,
00:02:22 že znesvěcují toto svaté místo.
00:02:28 Vrchní kněží chrámu se scházejí k tajné poradě.
00:02:34 Ježíšovy buřičské činy jsou hrozbou pro jejich moc
00:02:37 a autoritu. Musí jim učinit přítrž.
00:02:41 Následující den jsou ve střehu už i Římané.
00:02:45 Ježíš se pro ně může stát příčinou vzpoury
00:02:48 proti císařskému Římu.
00:02:49 Chrámová stráž téže noci zatkne Ježíše v Getsemanské zahradě.
00:02:57 Přivedou ho k veleknězi Kaifášovi.
00:03:04 Poté k římskému správci Pilátovi Pontskému.
00:03:10 Neuplyne ani 24 hodin, a Ježíš je odsouzen
00:03:13 k smrti ukřižováním.
00:03:24 Ze zabití Ježíše jsou hlavními podezřelými 3 muži
00:03:28 a proti každému existují silné důkazy.
00:03:34 Podezřelým číslo 1 je Kaifáš, velekněz Jeruzalémského chrámu.
00:03:40 Jeho otisky jsou všude a pro usmrcení Ježíše
00:03:43 měl několik pádných důvodů.
00:03:53 Kaifáš byl nejmocnějším veleknězem v dějinách Judey.
00:03:58 Měl ohromný vliv na veškeré dění v Jeruzalémě.
00:04:01 Velekněžský úřad vykonával plných 18 let,
00:04:06 zatímco ostatní vydrželi v této funkci v průměru
00:04:09 pouhé 4 roky.
00:04:11 Byl to také zdatný a obratný politik,
00:04:14 který dokázal úspěšně spolupracovat s Římany,
00:04:17 nejvyššími vládci Judey.
00:04:25 Helen Bondová pokládá Kaifáše za zajímavou historickou postavu.
00:04:31 Zkoumá jeho život i mocenskou strukturu veleknězů
00:04:34 v Jeruzalémském chrámu a jejich vztahy k Římu.
00:04:44 Kaifáš byl bohatý jeruzalémský aristokrat.
00:04:47 Pocházel z vážené kněžské rodiny a měl dobré konexe.
00:04:50 V Jeruzalémě se vzhledem ke svému postavení
00:04:53 těší ohromné prestiži.
00:04:55 Jako velekněz chrámu představuje nejvyšší příčku
00:04:58 judské společnosti.
00:05:03 Ačkoliv Judeu ovládali Římané, občanské a náboženské právo
00:05:07 měl v rukou "sanhedrín", neboli Vysoká rada,
00:05:10 nejvyšší židovský úřad.
00:05:14 Vysoká rada měla 71 členů, většinou vrchních kněží.
00:05:19 V jejím čele byl velekněz Kaifáš.
00:05:23 Fungovalo to tak, že Římané jmenovali správce
00:05:26 a správce jmenoval velekněze.
00:05:29 Zdá se, že mezi Kaifášem a Pilátem
00:05:31 panovaly velmi vřelé vztahy.
00:05:36 Velekněz i další vrchní kněží byli ve svých funkcích
00:05:38 zcela závislí na souhlasu Říma a aby si udrželi přízeň Říma,
00:05:42 museli udržovat i pořádek ve společnosti.
00:05:48 Právě postavení a moc Kaifášova
00:05:50 i ostatních kněží byly teď v sázce v případě,
00:05:53 že by lidé začali následovat Ježíše.
00:05:56 To by mohlo v Judeji vést k nepokojům, ba i ke vzpouře.
00:06:02 Kromě toho jim hrozila ztráta něčeho mnohem konkrétnějšího.
00:06:09 Archeologické nálezy svědčí o tom,
00:06:11 že Kaifáš a jeho společníci byli chrámoví kněží,
00:06:15 žili v hojnosti a přepychu.
00:06:22 James Strange se věnuje zkoumání událostí
00:06:25 popsaných v novozákonních evangeliích.
00:06:30 Podle něj existuje řada jasných archeologických důkazů,
00:06:34 že Kaifáš a vrchní kněží v Jeruzalémě žili na vysoké noze
00:06:37 v nejlepší čtvrti města.
00:06:42 Archeologické vykopávky domů, které se nacházejí
00:06:45 v jeruzalémském Starém Městě, v židovské čtvrti,
00:06:48 nám toho napověděly nejvíc.
00:06:51 Odkryli jsme je pod současnými zchátralými domy,
00:06:54 které procházely rekonstrukcí.
00:06:58 Tyto původní domy se vyznačují velkým řemeslným mistrovstvím.
00:07:02 Lidé, kteří v nich bydleli, byli zámožní.
00:07:06 Interiéry byly bohatě zdobené mozaikovou dlažbou,
00:07:09 stropními malbami a elegantním vybavením.
00:07:16 To vše vypovídá o jejich životním stylu.
00:07:20 Bydlí ve velkých místnostech, mnohem prostornějších,
00:07:23 než obvykle nacházíme ve starověkých domech.
00:07:30 Když archeologové začali odkrývat i vrstvy
00:07:33 pod podlahami těchto přepychových domů,
00:07:36 učinili ještě významnější objev.
00:07:43 Odkryli rituální lázně.
00:07:46 Pro všechny Židy byla důležitá rituální koupel,
00:07:49 aby se očistili před každým náboženským úkonem.
00:07:55 Ale v těchto domech jich bylo takové množství,
00:07:58 že mohly patřit pouze veleknězům.
00:08:06 Z objevu vyplývalo, že Kaifáš mohl přijít
00:08:09 ještě o něco jiného - o lukrativní příjem.
00:08:17 Podle židovského zákona byla většina lidí,
00:08:19 přicházejících do Jeruzaléma k oslavám svátku pesah,
00:08:23 považována za nečisté.
00:08:25 Pokud jste se v nedávné době dotkli něčeho nečistého,
00:08:28 např. mrtvého těla, nebo jste měli pohlavní styk
00:08:31 s menstruující ženou, vyžadovala se od vás očista.
00:08:42 Než mohli vstoupit do chrámu, museli všichni projít
00:08:45 kultovním očištěním.
00:08:50 Proto se museli ponořit do vod rituální lázně.
00:08:57 Kněží měli tyto lázně strategicky rozmístěné
00:09:01 vně chrámu pro veřejné užití.
00:09:06 Každý, i ten nejchudší, musel za tuto lázeň zaplatit -
00:09:10 a nebyla levná.
00:09:16 Ronny Reich nalezl kolem chrámu až 150 rituálních lázní.
00:09:24 Stalo se přímo mánií určovat pořád víc věcí,
00:09:28 kvůli kterým člověk musel absolvovat rituální očistu.
00:09:34 Každé nové pravidlo znamenalo, že další tisíce lidí
00:09:37 se musely vykoupat v rituální lázni.
00:09:40 Kvůli nim bylo nutné vybudovat takové množství lázní.
00:09:49 Tyto rituální očisty musely být pro kněží
00:09:53 zdrojem značného příjmu.
00:09:58 Jenže Ježíš učil, že tyto okázalé a drahé
00:10:01 očistné rituály jsou zbytečné.
00:10:06 Celý dokonale vybudovaný chrámový aparát
00:10:09 byl určen k tomu, aby přinášel zisky
00:10:11 za obyčejné věci jako očista, odpuštění hříchů apod.
00:10:16 Je jasné, že právě to bylo jablkem sváru
00:10:19 mezi Ježíšem a chrámovými kněžími.
00:10:22 Ježíš učil, že království Boží je na dosah
00:10:25 i bez složitých očistných rituálů.
00:10:28 Otevírá království Boží žebrákům a hříšníkům a všem,
00:10:31 kteří si takové rituály a oběti nemohou dovolit,
00:10:35 čili lidé mohou dosáhnout Božího požehnání,
00:10:37 aniž by museli platit chrámovým kněžím.
00:10:43 Ježíš Nazaretský nenapadal jen hospodářskou moc kněžích.
00:10:47 Byl hrozbou pro celý systém a v očích židů zpochybňoval
00:10:51 Kaifášovu autoritu.
00:11:02 Kaifáš měl pevně v rukou náboženský život Židů
00:11:04 nejen v Jeruzalémě, nejen v Judeji,
00:11:07 ale v tehdejší židovské obci na celém světě.
00:11:19 Ježíš nebyl zdaleka prvním židovským buřičem
00:11:21 proti Kaifášovi.
00:11:25 Ale tentokrát měl Kaifáš důvod ke starostem.
00:11:28 Ježíš si pro svou vzpouru vybral nejnebezpečnější týden v roce -
00:11:32 pesah neboli Velikonoce -
00:11:35 největší svátek v židovském kalendáři.
00:11:41 Do Jeruzaléma proudili poutníci z celého světa.
00:11:44 Někteří až z dalekého Babylonu a Itálie.
00:11:50 Kaifáš nemohl připustit, aby byl kompromitován
00:11:53 před takovými davy lidí.
00:11:58 Ačkoliv nevíme přesně, kolik lidí se tohoto svátku
00:12:01 v Jeruzalémě účastnilo, hodně nám může napovědět
00:12:04 počet obětovaných jehňat.
00:12:09 Dějepisec Josefus Flavius uvádí, že velekněží
00:12:12 během jednoho svátku v Jeruzalémě
00:12:14 napočítali 255 600 zabitých a zkonzumovaných jehňat.
00:12:22 Odhaduje, že jedno jehně nasytí 10 lidí.
00:12:25 V tehdejším Jeruzalémě se tedy o Velikonocích
00:12:28 mohlo tísnit až dva a půl milionu lidí.
00:12:32 Jakýkoliv útok na Kaifášovu autoritu
00:12:35 by teď byl zdrcující.
00:12:39 Vrchní kněží i Kaifáš měli z Ježíše zamotanou hlavu.
00:12:42 Každý kazatel, který přišel do přelidněného Jeruzaléma
00:12:46 v době pašijí, byl potenciální hrozbou.
00:12:50 Zneklidňovala je jeho autorita, to,
00:12:52 kolik lidí dovede zaujmout a strhnout na svoji stranu,
00:12:56 kolik lidí naslouchá víc jemu než jim.
00:13:00 Ale víc než to, je podle mě zneklidňovala představa,
00:13:03 že Ježíš rozpoutá nějakou vzpouru v chrámu.
00:13:13 Je pravděpodobné, že Kaifáš i vrchní kněží
00:13:16 věděli o Ježíšovi od první chvíle.
00:13:19 Ve svatém městě jim uniklo jen máloco.
00:13:22 Během pašijí ho sledovali na každém kroku.
00:13:29 Bylo to výbušné dějiště pro vše, co se událo pak.
00:13:36 V chrámu přešel Ježíš poprvé od slov k činům.
00:13:47 Obvinil směnárníky a prodavače holubů
00:13:50 ze sdírání a z toho, že dům modlitby
00:13:53 proměnili v doupě lupičů.
00:13:59 Tento čin byl zároveň mocným symbolem.
00:14:02 Ježíš tím říkal, že Bůh zničí chrám
00:14:04 a všechnu mravní zpustlost v něm.
00:14:14 Všichni kněží byli vyděšeni k smrti,
00:14:16 když viděli tento okázalý čin a ty nepokoje
00:14:19 v chrámovém nádvoří, navíc o Velikonocích.
00:14:22 Vždyť oni byli svrchovanými vládci chrámu,
00:14:25 posvátní kněží, kteří vykonávali oběti
00:14:28 ve jménu všeho lidu.
00:14:32 Ježíšův čin byl v jejich očích rouhačstvím.
00:14:43 Byl to čin nestydatý.
00:14:46 Co si o sobě ten člověk myslí -
00:14:47 vejít si jen tak do chrámu a tohle tam vyvádět?
00:14:51 Je to urážka, projev nespokojenosti
00:14:53 s daným stavem věcí.
00:14:56 Navíc k tomu dojde v době, kdy to mohly vidět stovky lidí.
00:15:01 Kaifáše i jeho radu to vyvedlo z míry
00:15:03 jako jasný signál, že Ježíš je nebezpečný.
00:15:16 Nebezpečnost jeho činu lze vyjádřit asi takhle:
00:15:20 Když mohl udělat tohle, nevíme, co vyvede příště.
00:15:23 Ten muž se nám může vymknout z ruky.
00:15:28 Co uděláte s člověkem, který je nezvladatelný,
00:15:30 charismatický, má hodně stoupenců?
00:15:34 Umlčíte ho.
00:15:43 Kaifáš je odhodlán odstranit Ježíše stůj co stůj.
00:15:50 Do svého domu ve Starém městě
00:15:52 svolá tajnou poradu vrchních kněží.
00:15:57 Podle Matoušova evangelia je Kaifáš vyzýval,
00:15:59 aby něco podnikli.
00:16:01 Ježíše je nutné usmrtit.
00:16:03 Kněží se přeli o to, jak a kdy.
00:16:08 Kdyby to bylo teď, o svátku pesah,
00:16:10 ve městě by mohly vypuknout rozsáhlé nepokoje.
00:16:15 Buď jak buď, víme, že Kaifáš se rozhodl jednat.
00:16:22 Je hluboká noc.
00:16:24 Ulice Jeruzaléma jsou liduprázdné.
00:16:27 Všichni jsou doma a slaví svátek.
00:16:29 Kaifáš to může udělat rychle a ve vší tajnosti.
00:16:39 Ježíš se po večeři se svými učedníky modlí,
00:16:43 zatímco oni spí v Getsemanské zahradě
00:16:45 na Olivetské hoře.
00:16:49 Vyruší je příchod chrámové hlídky,
00:16:53 která ho přišla zatknout.
00:17:03 Kaifáš by na svou obranu mohl argumentovat tím,
00:17:06 že zatčení Ježíše bylo v souladu se zákonem.
00:17:10 Zadržel přece známého buřiče,
00:17:12 který ohrožoval veřejný pořádek.
00:17:15 Tak se přece nechová člověk podezřelý z vraždy.
00:17:25 Kaifáš poté postavil Ježíše před soud.
00:17:31 Ale odborníci se domnívají, že tady Kaifáš porušil zákon.
00:17:36 Tento soudní proces je z právního hlediska
00:17:38 obyčejná fraška.
00:17:44 Soud s Ježíšem, jak jej popisují evangelia,
00:17:47 je výsměchem justice.
00:17:50 Z pozdějších židovských spisů zvaných mišna
00:17:52 víme něco o židovských soudních procesech té doby.
00:17:56 Na jejich základě si můžeme udělat představu
00:17:59 o tehdejším trestním a civilním právu.
00:18:01 Téměř vše v procesu s Ježíšem je protizákonné.
00:18:05 Soud se koná v noci, což bylo protizákonné,
00:18:07 koná se nikoliv v zasedací místnosti rady,
00:18:10 nýbrž v domě velekněze.
00:18:12 Koná se o svátcích, což bylo také nepřípustné.
00:18:18 Jediným pramenem informací o tom,
00:18:20 jak soud probíhal, jsou 4 evangelia.
00:18:23 V drobnostech se sice liší, ale potvrzují podezření,
00:18:26 že to, co se tam té noci odehrávalo,
00:18:29 nebylo zcela korektní.
00:18:33 Kaifáš sehrál roli hlavního soudce i žalobce.
00:18:36 Takovou roli obvykle zaujímá osoba,
00:18:39 která soud svolá.
00:18:42 Soudci tam slouží jako jakási zástěrka,
00:18:45 aby se dalo říci: "Byl to řádný soud".
00:18:48 Takže zinscenoval tento rafinovaný noční soudní proces
00:18:52 se všemi blízkými spojenci, které si tam přál mít.
00:18:58 Kaifáš byl přesvědčen, že Ježíše snadno odsoudí.
00:19:01 Zatkl ho, protože Ježíš hrozil, že zničí chrám,
00:19:05 což je přestupek proti Bohu i státu -
00:19:07 hřích a velezrada zároveň.
00:19:13 Ježíše chtěl obžalovat z rouhačství a buřičství.
00:19:20 Potíž byla v tom, že potřeboval svědky.
00:19:25 Kaifáš podle bible přivedl k soudu svědky,
00:19:28 kteří tvrdili, že slyšeli,
00:19:30 jak Ježíš říká, že zboří chrám.
00:19:35 Podle židovského práva se musely téměř doslova
00:19:37 shodovat výpovědi nejméně dvou svědků mužského pohlaví.
00:19:45 Jenže svědkové si ve svých výpovědích protiřečili.
00:19:53 V nastalém zmatku byli propuštěni.
00:19:57 Obvinění z buřičství tedy neobstálo.
00:20:01 Kaifáš stál před problémem.
00:20:05 Byl to prostý problém: Říkal si: "Nesmí žít.
00:20:10 S těmi svědky to nevyšlo.
00:20:12 Už jsme ho měli! Měli jsme ho.
00:20:15 Vyhrožoval přece, že zboří chrám, on to přece fakt dělal!
00:20:22 A zpřevracel stoly směnárníků!
00:20:24 Proto je tak nebezpečný, proto se ho musíme zbavit.
00:20:30 Ať si říká, co chce, já prohlásím, že zasluhuje smrt."
00:20:34 Tím, že svolá soud, tomu vtiskne
00:20:36 jakous takous pečeť legálnosti.
00:20:39 "Přece byl soud," může tvrdit potom,
00:20:42 "nikdy bych nikoho neodsoudil svévolně."
00:20:47 Když to Kaifášovi nevyšlo se svědky,
00:20:49 byl nucen změnit taktiku.
00:20:51 Kdyby vyprovokoval Ježíše, aby řekl něco rouhavého,
00:20:54 mohl by ho usvědčit z porušení židovského práva.
00:20:59 A tak se Ježíše na rovinu otázal:
00:21:04 "Zdalipak jsi syn Boží, syn Blahoslaveného?
00:21:09 Jsi Mesiáš?"
00:21:12 Zde se evangelia trochu rozcházejí
00:21:14 a pouze v Markově evangeliu dá Ježíš kladnou odpověď.
00:21:18 Kaifáš prohlásí, že Ježíš se rouhal.
00:21:22 Ostatní členové rady mu dají za pravdu.
00:21:25 Trestem za rouhání je smrt.
00:21:30 Není podstatné, co přesně Ježíš odpověděl.
00:21:34 Když se Kaifáš rozhodl, že ho zatkne,
00:21:36 byl už rozhodnutý, že ho dá popravit.
00:21:41 Kauza Kaifáš je tedy napohled nevyvratitelná:
00:21:44 Kaifáš zatkne Ježíše, zinscenuje zmanipulovaný proces
00:21:47 a odsoudí ho za trestný čin rouhání.
00:21:57 Má to ale jeden háček.
00:21:59 Judea je pod železnou nadvládou Římanů.
00:22:02 Kaifáš nesmí vykonat rozsudek smrti.
00:22:17 Kaifáš tedy měl motiv, ale neměl pravomoc.
00:22:22 A tak, jakkoliv si přál Ježíšovu smrt,
00:22:24 nesměl vykonat popravu.
00:22:29 Žaloba na Kaifáše by sice u soudu obstála,
00:22:31 ale při hledání skutečného Ježíšova vraha
00:22:34 se musíme zaměřit jinam.
00:22:46 Judea byla za Ježíšova života židovskou provincií
00:22:50 v područí římské říše.
00:22:54 Všechnu moc, včetně otázek života a smrti,
00:22:57 má v rukou jediný muž:
00:22:59 Pilát Pontský - římský správce.
00:23:02 Velí 6 000 vojáků.
00:23:06 V nedaleké Sýrii má k dispozici
00:23:08 dalších 30 000 mužů ve zbrani.
00:23:16 Za Ježíšova života byla Judea
00:23:18 pod přímou správou Říma pouhých 25 let.
00:23:21 Zemi tedy ještě tak pevně neovládali.
00:23:27 Pilátovým úkolem tedy bylo zajištění
00:23:29 práva a pořádku v Judeji.
00:23:34 Nabízí-li se někdo jako hlavní podezřelý
00:23:37 v případu smrti Ježíše, pak je to Pilát Pontský.
00:23:40 To on vydal rozkaz k ukřižování.
00:23:44 Musí tedy být hlavním podezřelým.
00:23:50 Bible tvrdí, že Pilát nemá Ježíšovu smrt na svědomí,
00:23:53 a obhajuje jeho nevinu.
00:23:56 Ale to možná není tak úplná pravda.
00:23:59 Důkazy z jiných pramenů vykreslují Piláta
00:24:03 ve zcela jiných barvách.
00:24:09 Podle dobového historika Filona Alexandrijského
00:24:12 byl Pilát vypočítavý, krutý a surový.
00:24:17 Navíc neměl rád Židy.
00:24:23 Žil v Cesareji, protože byl jako jako Říman zvyklý
00:24:27 na určitý standard, který starý Jeruzalém
00:24:30 oproti modernímu městu nemohl poskytnout.
00:24:36 Cesarea byla od Jeruzaléma vzdálená 90 kilometrů,
00:24:39 tedy 2 a půl dne pochodu.
00:24:43 Pilát Pontský byl podle všeho arogantní,
00:24:48 obhroublý a zejména necitlivý v přístupu k Židům.
00:24:51 Jako pravý Říman patrně pohrdal
00:24:53 jakoukoliv cizí kulturou v domnění,
00:24:55 že nikdo na světě není tak civilizovaný jako Římané.
00:25:00 Ale ani Pilát se nemohl vyhnout každoroční návštěvě
00:25:03 Jeruzaléma v době Velikonoc.
00:25:05 Jako římský správce Judey měl oficiální povinnost
00:25:08 účastnit se nejvýznamnějšího svátku v židovském kalendáři.
00:25:14 Aby si výlet trochu zpříjemnil,
00:25:17 vzal do Jeruzaléma i svou manželku.
00:25:19 Ale přesto měl hlavu plnou starostí.
00:25:27 Pilátovi leželo na srdci zachování práva a pořádku
00:25:30 během Velikonoc.
00:25:31 Je to významný národní svátek připomínající dobu,
00:25:35 kdy Izraelité vyšli z Egypta a doputovali do Svaté země,
00:25:38 kam je přivedl Bůh, a zbavili se cizího útlaku.
00:25:41 Bylo tedy přirozené, že lidé o těchto svátcích
00:25:45 začali přemýšlet o římské nadvládě,
00:25:47 o svém národním uvědomění.
00:25:49 Přemýšleli o cizích utiskovatelích,
00:25:52 a tak není náhoda, že téměř všechny nepokoje
00:25:55 v 1. století po Kristu se odehrály během Velikonoc.
00:25:59 Má-li tedy dojít k židovské vzpouře,
00:26:02 zcela určitě vypukne tady, v Jeruzalémě, nejspíš v chrámě.
00:26:05 Kdyby něco takového hrozilo,
00:26:08 Pilát byl připraven potlačit to v zárodku.
00:26:12 Pilát měl v celém městě rozvětvenou síť
00:26:14 vyzvědačů a donašečů.
00:26:16 Určitě věděl o Ježíši Nazaretském
00:26:18 a jeho rostoucí popularitě i o incidentu v chrámu.
00:26:25 A nyní měl rozřešit soud, který předešlou noc vedl Kaifáš,
00:26:29 a u kterého byl vynesen rozsudek smrti.
00:26:35 Je ráno po soudním procesu.
00:26:38 Kaifáš poslal Ježíše za Pilátem,
00:26:40 neboť jen římský správce mohl vykonat rozsudek smrti.
00:26:50 Pilát byl už nechvalně známý četnými popravami vězňů
00:26:54 i bez soudu.
00:26:55 Přesto nebyl na zvláštní případ Ježíše Nazaretského připraven.
00:27:03 Kaifáš Ježíše obvinil z "rouhání",
00:27:06 tedy ze židovského zločinu, který neměl s římským právem
00:27:10 nic společného.
00:27:12 Jenže toto obvinění najednou přes noc zmizelo.
00:27:16 Kaifáš neměl nejmenší důvod opírat se o takové obvinění.
00:27:20 O rouhání se nemusel zmínit ani slůvkem,
00:27:24 protože mohl proti Ježíšovi vznést jiné obvinění,
00:27:26 na které bude Pilát určitě slyšet,
00:27:29 a sice že je Ježíš vinen z podněcování ke vzpouře.
00:27:32 Ježíš tvrdil, nebo alespoň jeho stoupenci
00:27:35 byli přesvědčeni, že je židovský král.
00:27:37 Tím pádem by se stal vinným z vážného zločinu proti Římu,
00:27:40 a za to by velmi rychle dostal trest smrti.
00:27:46 To Piláta zneklidnilo.
00:27:49 Případ nyní spadá pod římské právo.
00:27:52 Je zde obvinění z podněcování a velezrady,
00:27:54 které se trestá smrtí.
00:28:00 Pilát musí něco podniknout.
00:28:02 Přinejmenším Ježíše vyslechnout.
00:28:12 Římské soudní pře se často konaly na veřejnosti.
00:28:18 Ve vzrušené atmosféře Velikonoc se začaly scházet davy,
00:28:21 jakmile se v Jeruzalémě rozkřiklo,
00:28:24 že soudí Ježíše Nazaretského
00:28:26 a možná ho odsoudí k trestu smrti.
00:28:41 Pilát se Ježíše otázal, jestli se považuje
00:28:44 za židovského krále.
00:28:47 Ježíš mu dal vyhýbavou odpověď,
00:28:50 na další otázky mlčel.
00:28:52 Pilát nenašel proti Ježíšovi žádné důkazy,
00:28:55 a nakonec řekl: "Tento muž je nevinný."
00:28:59 V té chvíli mohl Pilát celý případ ukončit,
00:29:02 ale musel vzít v úvahu jeden nečekaný faktor: dav.
00:29:07 Jeho osvobozující rozsudek lidi rozlítil.
00:29:11 Začali volat, aby byl Ježíš ukřižován.
00:29:18 Je možné, že šlo o zmanipulovaný dav,
00:29:20 který tam vyslali kněží, aby vyvinuli nátlak na Piláta.
00:29:26 Pilát teď řešil velké dilema:
00:29:29 Když Ježíše propustí, může dojít ke vzpouře.
00:29:32 Ale proč by měl popravovat nevinného?
00:29:39 Pilát je v prekérní situaci.
00:29:41 Podle toho, co o něm víme z jiných pramenů,
00:29:44 včetně evangelií a biografií Josefa Flavia,
00:29:46 Pilát nerad ubližoval lidem.
00:29:53 A tak když se podíval na Ježíše a přečetl si všechna hlášení,
00:29:56 bylo mu jasné, že Ježíš nevede
00:29:58 žádnou vojenskou vzpouru.
00:30:01 A tak řekne, že na něm neshledává nic zlého,
00:30:04 že podle něj je ten muž nevinný.
00:30:09 Vtom Pilát dostane nápad, který mu připadá jako geniální tah.
00:30:13 Během Velikonoc může římský správce udělit amnestii
00:30:17 a propustit jednoho vězně.
00:30:21 Pilát proto davu dá na vybranou
00:30:24 mezi Ježíšem a Barabášem, který je vězněn pro vraždu.
00:30:37 Jenže tím se dostane do ještě prekérnější situace.
00:30:42 Podle Matoušova evangelia přijde k Pilátovi jeho žena,
00:30:46 celá rozrušená, a prosí ho, aby Ježíše ušetřil.
00:30:51 V noci ji trápily zlé sny,
00:30:52 podle nichž byl Ježíš nevinný.
00:31:00 Ale jejich rozhovor zanikne v hučení zástupu,
00:31:02 který Piláta žádá, aby propustil Barabáše
00:31:05 a ukřižoval Ježíše.
00:31:10 Pilát, neschopen dospět k jednoznačnému rozhodnutí,
00:31:13 se pokusí hrát na obě strany.
00:31:19 Vynese pozoruhodný rozsudek.
00:31:22 Prohlásí, že Ježíš je sice nevinný,
00:31:24 ale přesto ho odsoudí k trestu smrti ukřižováním.
00:31:35 Tento čin sám o sobě stačí k tomu,
00:31:37 aby byl Pilát označen za hlavního podezřelého.
00:31:42 Pilát si pak symbolicky omyje ruce před davem
00:31:45 a prohlásí, že není vinen krví toho člověka.
00:31:52 Ježíše odvedou a zbičují.
00:31:56 Ale Pilát se marně snaží umýt si ruce
00:31:59 nad celou záležitostí.
00:32:00 Tím, že Ježíše poslal na smrt,
00:32:03 se stal jasným spolupachatelem.
00:32:09 Pilát by se mohl hájit tím, že jeho povinností
00:32:12 římského správce bylo popravovat buřiče,
00:32:15 kteří ohrožovali stát.
00:32:20 Byl tedy Pilát Pontský tím, kdo usmrtil Ježíše?
00:32:24 Měl potřebnou pravomoc, Kaifáš zase motiv.
00:32:31 Pilát vydal rozkaz k popravě, ale vyhecoval ho k tomu dav,
00:32:35 který žádal Ježíšovo ukřižování.
00:32:38 Pilátova vina tedy zůstává neprokázána.
00:32:42 Jenže je tu ještě jeden podezřelý.
00:32:47 Od první chvíle byl ústřední postavou,
00:32:50 a mnozí odborníci se domnívají,
00:32:52 že právě on byl víc než ostatní
00:32:54 skutečně zodpovědný za Ježíšovu smrt.
00:33:05 Za důkazy se musíme vydat o pár dnů zpět,
00:33:08 na začátek velikonočního týdne.
00:33:13 Jako stovky dalších poutníků se i Ježíš vydal do Jeruzaléma.
00:33:18 Jeho vstup do města je legendární:
00:33:25 Přijel na oslu.
00:33:28 Napohled prostá událost.
00:33:30 Má však svou hlubokou symboliku.
00:33:33 Tento Ježíšův čin je vyslovenou provokací.
00:33:47 Od dob Mojžíšových prorokoval hebrejský Starý zákon
00:33:51 příchod velkého Mesiáše, mocného vůdce,
00:33:54 jehož si vyvolil Bůh, aby přinesl lidem zlatý věk,
00:33:59 zvítězil nad zlem a vytvořil nové království Boží na zemi.
00:34:07 Prorok Zacharijáš předpověděl, že onen Spasitel světa
00:34:11 přijede do Jeruzaléma na oslu.
00:34:14 Přesně to Ježíš udělal.
00:34:20 Zdá se, jako by se v Ježíšovi spojovaly všechny části
00:34:24 izraelského příběhu a on se ocitl v jeho středu.
00:34:29 Jako by vědomě naplňoval proroctví o příchodu
00:34:32 pravého izraelského krále, Pomazaného, Mesiáše,
00:34:35 Božího posla, který spasí Izrael.
00:34:41 Ježíš jako by říkal -
00:34:42 teď to přijde, tyto Velikonoce jsou tou chvílí,
00:34:45 kdy budu "odhalen", chcete-li, jako pravý Mesiáš.
00:34:49 Tak se Ježíš zřejmě vnímal ve velkém plánu Božím -
00:34:52 jako jeho nástroj.
00:34:59 Posledním podezřelým je tedy samotný Ježíš.
00:35:03 Existuje velké množství důkazů, z kterých vyplývá,
00:35:07 že každý krok a každý čin měl důkladně promyšlený
00:35:10 a naplánovaný, a že věděl, k čemu to povede.
00:35:18 Jeho triumfální příchod do Jeruzaléma
00:35:22 byl sice kontroverzní, ale nestačil k tomu,
00:35:25 aby ho za to zabili.
00:35:27 Jenže on zašel ještě dál.
00:35:29 Udělal něco ještě mnohem riskantnějšího.
00:35:35 Dlouhé roky provozovali směnárníci a prodavači
00:35:38 různých obětních zvířat své řemeslo na nádvoří chrámu.
00:35:44 Velikonoce byly pro ně nejrušnějším
00:35:47 a nejvýnosnějším obdobím roku.
00:35:50 Místní obyvatelé i Židé z celého světa
00:35:53 platili v této době svou každoroční chrámovou daň.
00:35:57 Ale výměnný kurz byl velmi nevýhodný.
00:36:07 Když Ježíš v chrámu prohlásil, že je to dům modlitby,
00:36:10 a ne doupě zlodějů, byl to v celém
00:36:13 mimořádném týdnu jeho nejvyzývavější čin.
00:36:22 Byl to útok na obchodní činnost směnárníků,
00:36:26 ale zejména symbolický útok na samotný chrám.
00:36:38 Můžeme si být jisti, že Ježíš věděl, jak tím riskuje,
00:36:42 byl si vědom možných následků toho činu.
00:36:45 Věděl, co znamená mluvit o zboření a zkáze chrámu,
00:36:49 o tom, že vzniká nové království,
00:36:52 království Boží.
00:36:54 Věděl, že riskuje zatčení, soud, odsouzení a smrt.
00:37:12 Že má Ježíš největší vinu na vlastním osudu,
00:37:14 je s každým dalším dnem čím dál zřejmější.
00:37:22 Po sporu se směnárníky v chrámu mohl Ježíš klidně odejít
00:37:26 z Jeruzaléma a vyhnout se tak všem potížím.
00:37:33 Místo toho se rozhodl ve městě zůstat
00:37:35 a slavit Velikonoce se svými apoštoly.
00:37:41 Jak naznačují všechny události,
00:37:43 byl si Ježíš u poslední večeře vědom,
00:37:46 že jeho osud je zpečetěn.
00:37:50 Když usedl s učedníky ke stolu, řekl,
00:37:53 že chléb, který jedí, je jeho zmučené tělo,
00:37:56 a víno, které pijí, je jeho prolitá krev.
00:38:08 Ježíš jako by předpovídal vlastní konec.
00:38:12 A jako by dělal všechno pro to, aby jej přiblížil.
00:38:21 Výmluvně o tom vypovídá jeho další čin.
00:38:24 Ježíš prozradí jméno toho, kdo ho zradí -
00:38:27 Jidáše Iškariotského, jednoho ze svých
00:38:30 vyvolených apoštolů.
00:38:41 V jednom evangeliu Ježíš vyzve Jidáše:
00:38:44 "Konej svůj úkol!"
00:38:51 To, že se Ježíš tak vytrvale vystavoval
00:38:54 přímému nebezpečí, možná svědčí o tom,
00:38:57 že prožíval nějakou krizi.
00:39:00 Ale musíme si připomenout, že byl hluboce přesvědčen,
00:39:05 že plní Boží vůli.
00:39:11 Z několika míst v evangeliích víme,
00:39:16 že Ježíšovi vlastní příbuzní tvrdili, že je šílený.
00:39:19 Někteří lidé, kteří naslouchali jeho kázáním,
00:39:22 prohlašovali, že je to naprostý blázen,
00:39:26 že ho nehodlají poslouchat.
00:39:29 A když vás kvůli vaší vizi, kvůli vašemu poslání,
00:39:32 postaví před soud a hrozí vám smrt,
00:39:35 pak vám musí na mysli vytanout otázka -
00:39:37 zdalipak jsem neudělal velkou chybu.
00:39:40 Jsem přesvědčen, že Ježíš si tuto otázku kladl mockrát,
00:39:43 a pokaždé si na ni dal stejnou odpověď:
00:39:46 Ne, možná to vypadá jako šílenství, ale musím to udělat.
00:39:50 Té noci se přihodilo ještě něco, co potvrzuje,
00:39:52 že Ježíš si byl plně vědom toho, co dělá.
00:39:57 Po poslední večeři se se svými apoštoly
00:40:00 odebral do Getsemanské zahrady, hned za městskými hradbami.
00:40:06 Podle všech evangelií zde Ježíš poprvé zapochyboval
00:40:10 o správnosti svého konání.
00:40:17 Popisují tuto událost jako Ježíšova muka.
00:40:28 Ježíš prosí Boha, aby ho ušetřil
00:40:31 strašlivého osudu, který ho čeká.
00:40:35 Právě v této chvíli se v plné nahotě
00:40:38 vyjevuje Ježíšova spoluvina na vlastní smrti.
00:40:41 Podle Lukáše Ježíš potí krev
00:40:44 a její kapky padají na zem.
00:40:51 Vědci se donedávna domnívali,
00:40:53 že je to jen evangelistova silná literární nadsázka
00:40:57 vyjadřující Ježíšovu úzkost a strach.
00:41:03 Ale podle názoru soudních patologů
00:41:06 se to skutečně mohlo stát.
00:41:08 Pro nás je to nejlepší důkaz, že Ježíš věděl, co ho čeká.
00:41:17 Lékaři poukazují na to, že každá potní žláza
00:41:20 v našem těle je vyživována
00:41:22 drobnými vlásečnicemi.
00:41:26 Pod vlivem stresu mohou tyto vlásečnice prasknout,
00:41:30 a do potu se může dostat krev,
00:41:33 a člověk může potit směs krve a potu.
00:41:36 Lékařský název pro tento jev zní "hematohydróza" - krvavý pot.
00:41:43 Když jsem se v Lukášově evangeliu dočetl,
00:41:45 že Ježíš potil krev, nepřekvapilo mě to.
00:41:48 Vztah mezi psychikou a tělem je známý už dlouho.
00:41:51 Pokud je člověk vystavený obrovskému stresu,
00:41:54 může se to nějak projevit i na jeho tělesné schránce -
00:41:58 tady šlo sice o velmi vzácný jev,
00:42:01 ale byl vyvolán stresem.
00:42:04 Když si v zahradě uvědomil, že ho odvedou a budou soudit,
00:42:07 vyvolalo to silnou stresovou reakci,
00:42:10 která se projevila vzácnou formou -
00:42:12 tím, že začal potit krev.
00:42:17 Hypotéza, že Ježíš nesl velkou spoluvinu
00:42:20 na vlastní smrti, je možná sporná,
00:42:22 ale podpírají ji všechna fakta.
00:42:25 Ježíš měl při mnoha příležitostech
00:42:28 možnost odejít z Jeruzaléma.
00:42:31 Ale pokaždé odmítl vyvléct se z toho tak snadno.
00:42:37 Ani jednou během onoho osudového týdne
00:42:39 se Ježíš nepokusil utéct.
00:42:44 Vytrval až do konce.
00:42:46 Jidáš ho zradil polibkem,
00:42:49 a začalo strašlivé poslední dějství.
00:42:55 Vše, co udělal od prvního dne
00:42:57 u bran Jeruzaléma, každý jeho krok,
00:43:01 jako by bylo naplněním jeho osudu.
00:43:08 Důkazů proti Ježíšovi je víc než dost.
00:43:14 Ale ať se vystavoval sebevětšímu nebezpečí,
00:43:17 nesáhl si na život -
00:43:18 to za něj udělali jiní.
00:43:27 Shrňme tedy důkazy.
00:43:33 První podezřelý, Kaifáš, si přál Ježíšovu smrt.
00:43:38 V Ježíšovi spatřoval ohrožení vlastní náboženské moci
00:43:42 a života na vysoké noze.
00:43:44 Zinscenoval opičí proces a odsoudil Ježíše za rouhání.
00:43:50 Vinen je zde pochopitelně Kaifáš.
00:43:52 Podle mě je třeba ukázat na něj.
00:43:55 To on o všem rozhodl. Podle mě ten zločin spáchal.
00:44:03 Pilát sice v tomto zločinu sehrál nechtěnou roli.
00:44:06 Ježíše nepovažoval za hrozbu.
00:44:09 Prohlásil o něm, že je nevinný.
00:44:12 Jenže měl nejvyšší pravomoc.
00:44:14 To on nařídil Ježíšovu popravu.
00:44:21 Ten, kdo Ježíše usvědčil a odsoudil k trestu smrti,
00:44:24 byl pochopitelně římský správce Pilát,
00:44:26 o tom není sporu.
00:44:28 Za to nese odpovědnost jedině on.
00:44:34 A poslední podezřelý - Ježíš.
00:44:38 Věděl přesně, co dělá a proč.
00:44:41 Úmyslně vyprovokoval Kaifáše svými činy.
00:44:44 Ani jednou se nepokusil utéct a u soudu se odmítl hájit.
00:44:50 Ježíšovi se podařilo dosáhnout cíle -
00:44:52 naplnění svého osudu.
00:45:00 V konečném důsledku byl za své ukřižování
00:45:03 zodpovědný především sám Ježíš, neboť bezvýhradně věřil,
00:45:06 že je to vůle Boží, aby zemřel na kříži.
00:45:10 Kdo tedy může za Ježíšovu smrt?
00:45:14 Je to jasné z důkazů o všech třech podezřelých.
00:45:19 Jasné, byť ani zdaleka ne jednoduché.
00:45:22 Mohou za ni všichni tři.
00:45:26 V jistém smyslu jsou vinni všichni tři,
00:45:29 ale každý jinak.
00:45:31 Pilát je rozhodně vinen, má na rukou krev a dobře to ví.
00:45:35 Vinen je určitě i Kaifáš coby prolhaný politik,
00:45:39 který pošle nevinného člověka na smrt.
00:45:42 Ježíš v tomto smyslu nenese žádnou vinu.
00:45:45 Je jen věrný svému poslání, i když za ně položí život.
00:45:53 Ježíše vlastně zabil Pilát Pontský,
00:45:56 i když měl pomahače.
00:45:58 Pomohl mu Kaifáš i chrámoví kněží,
00:46:00 kteří Ježíše obvinili.
00:46:05 Za to nese vinu Kaifáš.
00:46:07 Pilátovi pomohl i Ježíš, který riskoval tím,
00:46:10 že prozradil své poslání, a taky si to odpykal.
00:46:17 Římané byli odborníky na ukřižování.
00:46:20 Veřejné ukřižování Ježíše mělo uštědřit
00:46:23 jasnou lekci celému Jeruzalému.
00:46:27 Podle evangelií přivedli ke kříži
00:46:29 i Ježíšovu matku.
00:46:32 Učedníci se rozutekli na všechny strany,
00:46:35 patrně ze strachu o svůj život.
00:46:38 Co když jsou teď na řadě oni?
00:46:44 Po šesti hodinách na kříži byl Ježíš prohlášen mrtvým.
00:46:57 Jedna kapitola v Ježíšově životě se uzavřela.
00:47:01 Jeho příběh však ani zdaleka nebyl u konce.
00:47:14 A jak dějiny zaznamenávají další osud
00:47:18 všech tří podezřelých?
00:47:24 Pilát byl povolán zpět do Říma,
00:47:26 aby byl souzen pro kruté zacházení se Židy,
00:47:30 jenže císař Tiberius zemřel, a Pilát nikdy nebyl souzen.
00:47:34 Má se za to, že v roce 37, tedy nedlouho
00:47:37 po Ježíšově ukřižování, spáchal sebevraždu.
00:47:45 Kaifáš byl sesazen z úřadu velekněze
00:47:47 krátce po Ježíšově smrti a žil v ústraní
00:47:51 na svém statku poblíž Galileje.
00:47:54 Místem jeho posledního odpočinku je Talpiot v Jeruzalémě.
00:47:59 Ježíš Kristus navždy zůstane výraznou postavou
00:48:03 světových dějin i náboženské víry.
00:48:11 Skryté titulky Jana Hrušková
„Žádný soudní proces či poprava neměly tak závažný dopad na dějiny jako odsouzení a poprava Ježíše před dvěma tisíci lety,“ praví se v úvodu „investigativního“ dokumentu, pátrajícím po historických souvislostech této události. Vědci se snaží rekapitulovat osudový týden před Ježíšovou popravou na kříži. Byl smrtí Ježíše vinen Jidáš, Pilát Pontský či velekněz Kaifáš? A jak je to s krvavým potem a dalšími předzvěstmi utrpení na kříži? Sledujte dokument BBC, možná vás přivede „na stopu“.