Chat

Školáci a sociální politika

Petr Dolínek

Záznam chatu z pondělí 1. září 2014

Dotaz: „Která země v EU či mimo EU má velmi dobrou sociální politiku v souvislosti se školáky?“

Petr Dolínek : „V EU je velmi dobrá sociální politika například v severských zemích. Je zde silná podpora státu pro rodiče a pro samotné děti. To umožňuje poskytnout kvalitní vzdělání.“

Dita: „Dobrý den, za pár let mě výběr základní školy čeká. Poradíte mi na co koukat, aby mé dítě nebylo nešťastné?“

Petr Dolínek : „Určitě je dobré vybírat školu velmi podrobně. Pro rodiče by mělo být důležité zavčas si zjistit zaměření školy, vybavení školy a jací jsou na škole učitelé. Některé školy se specializují více na jazykovou přípravu, jiné na sport či na umělecké směry. Co se týče vybavení je dobré zjistit si vybavení odborných učeben, zda jsou používány ve škole moderní pomůcky jako jsou tablety, počítače, elektronické tabule či další, jaké má sportovní zázemí, ale také jaká je třeba ve škole jídelna a jaké dává dětem možnosti výběru jídla. U učitelského sboru je dobré vědět jaké mají učitelé zkušenosti a aprobace. Nemálo zásadní jsou také kroužky, které škola po výuce poskytuje pro své žáky. Dobré také je, když Vaše dítko nepůjde na školu samo, ale najde na ní i řadu kamarádů ze školky či svého okolí. To mu pomůže si na nové prostředí lépe zvyknout.“

Nikola Fermanová: „Dobrý den, mám 1 dítě. Na kolik mě to vyjde peněz. Když koupím od první do deváté třídy o jen to nejdražší? Děkuji.“

Petr Dolínek : „Náklady na školní docházku je třeba rozdělit na několik částí. Jednou je pořízení pomůcek a vybavení do školy. Ty jsou třeba pravidelně obnovovat (učebnici a pracovní sešity má právo dítě dostat zdarma). Další výdaje jsou na stravování. A pak jsou náklady na aktivity spojené se školní docházkou: školy v přírodě, jazykové kurzy, školní výlety, exkurze a nebo lyžařská výuka. Jak kvalitní či nákladné věci dítěti rodič pořídí záleží jen na něm a na jeho možnostech.“

Dita: „A jak si toho mohu zjišťovat? Volný přístup do školy asi nemáme? To lze asi pouze při dni otevřených dveří, zjistit vybavení školy. Jak zjistím jaké mají pedagogy? Děkuji moc.“

Petr Dolínek : „Na učitele je dobré zeptat se třeba známých a na jejich kvalifikaci se nebát zeptat přímo ředitele školy či zřizovatele školy. V případě zájmu o prohlídku školy mám zkušenost, že vedení škol vychází v případě zájmu rodičům vstříc. Většina dobrých škol má také kvalitní webové stránky s důležitými informacemi. Zajímavým měřítkem škol je také úspěch jejich žáků na různých olympiádách či znalostních soutěžích.“

Klára: „Mají děti-školáčci jízdu MHD v Praze zdarma? A do kolika let?“

Petr Dolínek : „Ano poslední 3 roky mají a je to do 15 let.“

Pavlína: „Dobrý den, je pravda, že dnešní děti koukají na to V ČEM a s ČÍM dítě přijde do školy? A pak může dojít k šikaně? Nemůže za to výchova ???“

Petr Dolínek : „Ano, běžné je například se ve školách poměřovat podle toho jaký má kdo mobilní telefon nebo jakou má značku tašky. Podle toho se k sobě někteří chovají. V této oblasti je třeba prevence na školách a určitě i věnovat tomu pozornost i při výchově. Některé školy začínají zkoušet používat uniformy pro děti za účelem zabránění tohoto problému.“

Nikola: „Dobrý den, znamená soukromá základní škola lepší učitele a lepší vybavení? Bohužel na to každý nemá.“

Petr Dolínek : „Soukromé nemusí být nutně lepší. Je vždy třeba se se školou podrobně seznámit.“

Dotaz: „Co vy vše jste vykonal v tomto tématu a chystáte se vykonat?“

Petr Dolínek : „V oblasti školství je třeba, aby obce daleko více myslely na finanční možnosti rodičů. Obce jako takové mají možnost ze svého rozpočtu pořídit více pomůcek pro děti, přispět na aktivity pro ty co na to nemají a řadu dalšího. Také obce musí změnit přístup ke stravování na školách. Je třeba ze škol odstranit automaty na obezitu a podpořit zavedení zdravých svačin a také zkvalitnění obědů.“

Blanka: „Máme ještě rok, ale řešíme s manželem, zda dát dítě do podle nás lepší školy, ale vzdálené, nutná doprava MHD, nebo školy 5 minut od baráku. Poradíte mi?“

Petr Dolínek : „Já osobně bych doporučil vybrat kvalitnější školu i za cenu větší vzdálenosti. Až bude dítě starší, tak se do školy zvládne dopravit samo. Do té doby ho do školy můžete doprovázet. Jde se třeba také dohodnout s dalšími rodiči ve svém okolí a v doprovázení se střídat.“

Lenka: „Automaty ve školách to je podle mě obrovský problém.Je to levné ale nezdravé. JAK je to možné, že se toto do školy dostane? Počkejte, vlastně vím, jsou v tom peníze. To nemůže ministerstvo školství toto zakázat? Jednoduše.“

Petr Dolínek : „Na tento problém nepotřebujete ministerstvo. Například na Praze 7 se rozhodli toto změnit a ze všech škol odstranili tyto automaty. Je to jednoduché jen to chce chtít.“

Míša: „zdravím, nebylo by od věci také nabádat školy, aby mohly hromadně objednat pomůcky (kvůli rabatu). Bylo by to relativně levnější pro méně majetné rodiče. Zvlášť když dětí je víc.“

Petr Dolínek : „Pro školy by to asi bylo poměrně logisticky náročné. Spíše je zatím lepší cestou propojení rodičů mezi sebou a společně nákupy uskutečnit.“

Hana: „Proč je ve třídách šikana?“

Petr Dolínek : „Toto je dotaz spíše na odborníka v daném oboru. Řada relevantních informací se dá nalézt na internetu či v odborných publikacích.“

Dotaz: „Myslíte si, že v tomto tématu něco změníte?“

Petr Dolínek : „Změnit se musí náhled komunálních politiků na školství. Základní školy nesmí být jen otravnou součástí pravomocí radnice. Například v oblasti školek bylo téma dlouhodobě upozaděno a došlo k rušení školek, které nyní v řadě obcí chybí.“

Darja: „1) neuvažuje se o něčem podobném, jako mají obce, a sice aby každá ZŠ měla povinně své stránky s prezentací kantorů, vybavení a dalších údajů apod? 2) co říkáte na tento výrok: „Povinná školní docházka je nejlepší způsob, jak zotročit společnost.“ Lev Nikolajevič Tolstoj“

Petr Dolínek : „Nejsem příznivcem nařízení tohoto druhu. Z praxe mám zkušenost, že kvalitní školy o sobě dávají na své stránky vyčerpávající informace. Tam kde tomu tak není stačí tlak rodičů na změnu.“