Témata, o kterých se začne mluvit. Diskusi připravují: Václav Moravec, Hana Andělová a Marek Straka.
Obsah dílu
Pokračování diskuse z 1. hodiny pořadu
00:00:12 Vstoupili jsme do druhé hodiny dnešních otázek.
00:00:16 Vítejte na zpravodajské ČT 24.
00:00:18 První týden školy.
00:00:20 Nastoupil do ní rekordní počet prvňáků.
00:00:23 Přes 115 000.
00:00:25 Znovu nastoupili učitelé, kteří byli v červnu propuštěni.
00:00:33 S čím nastoupí ministerstvo školství?
00:00:36 Diskutovat budou ministr školství Marcel Chládek z ČSSD,
00:00:40 poslankyně a odborná mluvčí Anna Putnová a ředitel ZŠ v Praze osm
00:00:50 Jan Korda.
00:00:51 O jakých tématech se po dnešních otázkách začne mluvit?
00:00:57 Propad obliby Hnutí ANO, mírné posílení komunistů,
00:01:01 stabilizace pozice sociálních demokratů i pravicové opozice.
00:01:04 To jsou nejnovější výsledky volebního modelu trendu Česka 2014.
00:01:09 Reprezentativní sociologické šetření uskutečňuje společnost TNS.
00:01:25 Ministerstvo školství naplánovalo pilotní testování.
00:01:28 Jednotné přijímačky z českého jazyka a z matematiky by měly být
00:01:31 povinné u všech maturitních oborů.
00:01:36 Jednotné přijímací zkoušky jsou lékem,
00:01:39 který aplikujeme v nevhodné síle a v nevhodnou dobu.
00:01:43 Státní rozpočet 2015.
00:01:46 Skoro o čtyři miliardy více než letos dostane resort školství
00:01:49 od státu na příští rok.
00:01:51 Vyplývá to z návrhu státního rozpočtu,
00:01:54 který ve středu začne projednávat vláda.
00:01:58 Zvýší se výdaje na výzkum a vývoj.
00:02:01 Pohorší si vysoké školy.
00:02:07 Hosty otázek zůstávají ministr zahraničí Lubomír Zaorálek
00:02:11 a předseda sněmovního zahraničního výboru Karel Schwarzenberg.
00:02:16 Ještě jednou vítejte na ČT 24.
00:02:19 Dobrý den.
00:02:20 Karel Schwarzenberg řekl,
00:02:22 že vláda může počítat s podporou v rámci služebního zákona,
00:02:25 ale v souvislosti se státním rozpočtem, nikolivěk.
00:02:30 Pane ministře, když se podíváte na tu diskuzi o služebním zákonu,
00:02:34 v tomto týdnu vystoupil Miloš Zeman v PS s projevem,
00:02:39 kde opět kritizoval vládou dojednaný kompromis
00:02:42 s pravicovou opozicí.
00:02:44 Jste ochoten připustit, že ten kompromis je prostě chybou?
00:02:51 Samozřejmě.
00:02:53 Ten původní zákon, o kterém mluvil prezident, to byl ten z roku 2002.
00:02:58 Já se k němu musím hlásit, to byl návrh.
00:03:02 Ale Miloš Zeman, že politické náměstky neměl.
00:03:07 Co je to politický náměstek?
00:03:09 Rozumí tomu veřejnost?
00:03:11 Jestli tomu dobře rozumím, tak politický náměstek je ten,
00:03:14 kterého se vybírá ministr.
00:03:16 Nespadá pod zřízení státní služby.
00:03:21 Tehdy v tom zákoně, pokud si to správně vybavuji, bylo tak,
00:03:28 že náměstky vybavoval ministr.
00:03:34 Stejně tak je tomu teď.
00:03:36 Zmatek je proto, protože nám se nepodařilo zabránit tomu,
00:03:40 aby šéfové sekcí,
00:03:42 aby se jim neříkalo náměstkové pro řízení sekcí.
00:03:47 Bohužel se to tam dostalo a nikdo tomu nerozumí.
00:03:51 Je prezidentova kritika oprávněná nebo ne?
00:03:56 U politických náměstků.
00:03:59 Možná ten náš návrh v roce 2002 byl důslednějším odpolitizováním,
00:04:06 ale ne kvůli náměstkům.
00:04:08 Ta role státního tajemníka byla silnější.
00:04:12 Náš státní tajemník, a to je výsledek kompromisu,
00:04:15 na který jsme přistoupili, protože se chceme dohodnout s opozicí,
00:04:19 tehdy jsme to dělali sami.
00:04:21 Ten tehdejší šéf té administrativy, ten státní tajemník,
00:04:26 ten to řídil čistě personálně, ale také odborně.
00:04:30 Zatímco dnes ta varianta dnešní, tam si dovolím tvrdit,
00:04:34 že státní tajemník dnešní, po tom kompromisu,
00:04:37 je ten lepší personální šéf, ale nemá roli odbornou.
00:04:45 Je to můj posun.
00:04:46 Kdyby prezident kritizoval, že tady se oslabila tato role,
00:04:51 tak bych s tím souhlasil.
00:04:54 Prezident míří vedle podle vás?
00:04:57 U náměstků.
00:04:59 Já jsem to tolik nesledoval.
00:05:01 V tom návrhu tehdy to bylo tak, že náměstek je jmenovaný ministrem.
00:05:09 Ti další jsou jmenováni jinými.
00:05:13 To je stejné.
00:05:14 Ti další spadají pod služební zákon a nějaký způsob,
00:05:18 kterým se řídí administrativa.
00:05:20 Zmatek vznikl proto, že do tohoto návrhu se dostal výraz,
00:05:31 který obsahoval slovo náměstek.
00:05:34 My jsme chtěli, aby byly pouze náměstci,
00:05:37 stejně jako v návrhu z roku 2002, kteří jsou jmenováni ministrem.
00:05:44 Nevím zda to někde pochopil, ale já se snažím, aby debatu,
00:05:49 která je pro veřejnost složitá, aby jí někdo pochopil.
00:05:56 Samozřejmě, že to je kompromis, ale i kompromis má své výhody.
00:06:00 Až přijde jiná politická garnitura, tak to nezruší.
00:06:04 Pane předsedo,
00:06:05 změní postoj TOP 09 přitom hlasování o těch pozměňovacích
00:06:10 návrzích, o tom hlavním návrhu,
00:06:13 nějak postoj TOP 09 úterní kritika hlavy státu?
00:06:20 Úterní kritika hlavy státu nás asi neovlivní.
00:06:26 My jsme se dohodli s vládní koalicí a my jsme zvyklí dohodu dodržet.
00:06:38 V tom nám nezabrání ani prezident ani čert.
00:06:43 Co jsme dohodli, to budeme dodržovat.
00:06:46 Služební zákon samozřejmě nebude perfektní, to se musí obrousit.
00:06:53 Některé novely ještě budou, aby byl plně funkční,
00:06:57 ale důležité je také to,
00:07:00 že se konečně jednou vládní koalice s opozicí dohodla a ví,
00:07:06 že za úřednictvo musí oba dva ručit.
00:07:09 Zákon musí být do budoucna platný,
00:07:11 a ne že při příštích volbách se všechno změní.
00:07:15 Já ho podpořím, já jsem také poprvé vyzval k tomu ve sněmovně,
00:07:21 abychom to dělali společně.
00:07:22 To se podařilo.
00:07:25 Bude potom ještě vylepšován v příštích letech,
00:07:28 o tom jsem přesvědčen.
00:07:29 Ale žádný zákon netrvá věčně.
00:07:34 Musíme si přiznat, že funkce úřednictva se mění.
00:07:41 I na to musíme brát ohled.
00:07:43 Já mám nejradši ten systém, který je v Německu,
00:07:48 do jisté míry i vy Spojených státech,
00:07:51 že nejvyšší horní vrstva jsou političtí úředníci,
00:07:57 kteří se dají vyměnit.
00:08:04 Ten návrh, který tady byl původně,
00:08:07 chránil ty horní asi vydal na pospas ty dolní.
00:08:16 Miloš Zeman opakovaně klame veřejnost,
00:08:18 a stejně tak klamal v úterý v PS, když říkal,
00:08:22 že v jeho vládě od roku 98 do roku 2002 nebyli političtí náměstci,
00:08:29 přitom to byl Miloš Zeman,
00:08:31 který podepsal důvodovou zprávu ke služebnímu zákonu a součástí
00:08:35 toho sněmovního tisku číslo 792 je právě ona důvodová zpráva
00:08:40 a kdo umí číst, tak v té důvodové zprávě najde i následující věty.
00:08:47 Podrobnosti vidíte na obrazovce.
00:09:12 To jsou slova, která podepsal Miloš Zeman,
00:09:15 tudíž i v jeho vládě byli političtí náměstci.
00:09:19 Ještě se zmíníme o článku 37, o kterém je řeč.
00:09:24 Článek druhý říká,
00:09:26 člen vlády je povinen se dostavit do schůze PS na základě
00:09:31 jejího usnesení.
00:09:34 Další podrobnosti vidíte na obrazovce.
00:09:48 Žádný náměstek nemůže být nepolitický,
00:09:51 tedy buď byl politický, nebo byl protiústavní.
00:09:56 Jasná odpověď na to,
00:09:58 zda i v Zemanově vládě byli političtí náměstci.
00:10:03 Já bych nepodezříval pana prezidenta, že nás chtěl oklamat.
00:10:07 Ono už si věci nepamatuje.
00:10:10 To se v pokročilém věku někdy stává.
00:10:14 Já bych ho nepodezříval.
00:10:20 Některé věci si nepamatuje, některé informace, které dostal,
00:10:25 už nevyužívá.
00:10:27 Je to debata s panem prezidentem.
00:10:32 Měl by to být on, který by na to měl reagovat.
00:10:35 Od politizace znamená, že ministr není ten,
00:10:40 který personálně rozhoduje o administrativě ministerstva.
00:10:45 Není chybou, že jste přistupovali na tu horu,
00:10:48 že političtí náměstci by měly být političtí,
00:10:52 protože zastupují ministra, což je politická funkce.
00:10:56 Já souhlasím.
00:10:58 Vy jste přistoupili na ten hybrid.
00:11:01 Já jsem to řekl na začátku.
00:11:04 Připadá mi to nešťastné.
00:11:05 Tím vznikla ta nesrozumitelná situace.
00:11:11 Člověk potřebuje lidi, kteří dělají nějakou politiku a nemyslím si,
00:11:19 že by to nebylo odborné.
00:11:20 My potřebujeme některé věci změnit a potřebujeme lidi,
00:11:24 kteří jsou stejně smýšlející.
00:11:28 Umožní uplatnit politický program.
00:11:31 Ministr zahraničí a exministr zahraničí Karel Schwarzenberg.
00:11:37 Děkuji za vaši diskuzi a těším se na shledanou.
00:11:40 Také děkuji.
00:11:42 Děkujeme.
00:11:45 Spíše pomalu než jistě rostou v Česku učitelské platy.
00:11:48 Mezi roky 2009 a 2010 dokonce průměrné platy kantorů
00:11:53 na základních školách o rovnou tisícovku klesly.
00:11:56 Na 24 000 korun.
00:11:58 Potom přišlo zvýšení, v roce 2011 o 1300 korun.
00:12:03 Dále se zvyšovalo v řádu stokorun.
00:12:06 Stejné zvyšování čeká učitele i teď.
00:12:09 Vloni měli na základních školách průměrně asi 26 000,
00:12:13 na středních školách asi 28 000 korun měsíčně.
00:12:18 Když ministr školství Marcel Chládek skládal účty svému
00:12:22 nadřízenému premiéru Bohuslavu Sobotkovi, pochvaloval si,
00:12:27 že většinu úkolů splnil.
00:12:29 Jsem rád, že jste se připravil.
00:12:35 Premiér jeho práci ocenil.
00:12:37 Pozitivně se projevilo,
00:12:38 že si před nástupem do funkce řadu témat pronesl jako senátor.
00:12:42 Já bych chtěl ocenit velkou energii a nasazení se kterým pan
00:12:46 ministr začal.
00:12:48 Já bych ocenil, že do funkce přicházel připravený,
00:12:51 měl nějakou představu a chtěl to dělat.
00:12:54 Nebyl to někdo, na koho to zbylo.
00:12:59 U ministerstva školství je to spíše výjimka.
00:13:03 Marcelu Chládkovi se především podařilo uhájit plány na navýšení
00:13:12 platů i nepedagogických pracovníků.
00:13:21 Státní pokladnu to přijde na dvě miliardy korun.
00:13:24 Podle zakladatele nevládní organizace je důležité jak ministr
00:13:29 Chládek dotáhne do konce plány, o kterých mluví.
00:13:34 Spousta věcí byla začata.
00:13:37 Vzniká nějaký standard práce učitele,
00:13:39 ano vzniká kariérní systém, ale existují?
00:13:44 Neexistují.
00:13:45 Fungují?
00:13:46 Budou funkční?
00:13:47 Nemáme tuto představu.
00:13:49 Říká Tomáš Feřtek.
00:13:52 ZŠ základní zkouškou bude reforma financování školství,
00:13:59 tedy základních a středních škol.
00:14:01 Aby to pomohlo lépe připravit absolventy na situaci
00:14:04 na trhu práce.
00:14:06 Budoucnost financování základních a středních škol řeší pracovní
00:14:09 skupina na ministerstvu školství.
00:14:13 Ministerstvo školství plánuje v rámci reformy regionálního
00:14:15 školství upravit rozdělování tak,
00:14:19 aby vedle počtu žáků rozhodovala i perspektiva oboru.
00:14:23 Pozvání přijali ministr školství Marcel Chládek,
00:14:26 poslankyně Anna Putnová z TOP 09 a prezident asociace profese
00:14:32 učitelství Jan Korda.
00:14:35 Vítejte po čase v tomto složení v otázkách.
00:14:39 Hezký dobrý den.
00:14:40 Dobré odpoledne.
00:14:42 Při posledním setkání jsme diskutovali o kariérním řádu,
00:14:49 motivacích žáků k lepším výsledkům apod. Ministr vybojoval peníze,
00:14:55 půjdou však do tarifů, tedy přidání zhruba o 700 korun.
00:14:59 Jaká to bude zpráva pro vás jako pro ředitele školy?
00:15:03 Když jsem tu zprávu slyšel v létě, tak jsem byl potěšený.
00:15:07 Myslím si, že každý učitel bude potěšen.
00:15:11 Je dobře, že do tarifu, protože o to nepřijdeme,
00:15:15 protože to u ubíjí české školství.
00:15:20 Nevíme, zda v následujících letech nebude nějaká změna.
00:15:23 Pokud to bude v tarifech, mělo by to být trvalejší.
00:15:29 Na omezuje to manévrovací prostor?
00:15:33 Bylo by příjemné, aby ředitel věděl,
00:15:35 že má z toho balíčku 10 nebo 20 % mzdových prostředků k tomu,
00:15:39 aby dokázal ocenit kvalitu práce toho učitele.
00:15:44 Tím je spojeno to, že musíme pojmenovat to,
00:15:47 co je kvalitní práce učitele.
00:15:49 Zase se bavíme o té koncepci.
00:15:54 Vy nebudete mít téměř žádné peníze na motivaci,
00:16:00 protože když srovnáte to, co jde do tarifů a do osobního ohodnocení.
00:16:10 Záleží na škole.
00:16:13 Pokud je škola naplněná jako my,
00:16:15 a máme průměrnou naplněnost 23 žáků,
00:16:18 tak já tu vůli mám a dělám to.
00:16:21 Letos přišly ještě nějaké odměny,
00:16:22 takže jsme mohli nějaké prostředky využít i z tohoto.
00:16:26 Blíží se volby, takže tyto roky jsou výborné a dobré, otázka je,
00:16:31 zda příští rok to bude stejné, když nebudou volby.
00:16:34 Bylo by dobré, aby to měly všechny školy, i ty,
00:16:38 které nejsou úplně zaplněné.
00:16:43 Někteří politici říkají,
00:16:45 že by to mělo jít spíše do osobního obohacování.
00:16:49 Není to obrana ministerstva školství,
00:16:53 a tíze ke ať je z jakékoliv politické strany?
00:17:01 Nicméně je třeba říci,
00:17:02 že pan ministr chce změny ve financování a odměňování učitelů
00:17:08 prostřednictvím kariérního řádu, čili on chce ten systém měnit.
00:17:12 Já se záměrně vyhýbám slovu reforma,
00:17:15 protože učitelé jsou za posledních 15 let na slovo reforma alergičtí.
00:17:22 Proč ne politici?
00:17:25 Vyhýbáme se tomu, co se dá.
00:17:28 V tomto směru bude mít moji podporu.
00:17:31 Otázkou je, jestli je možné systém posilovat,
00:17:34 abychom ho posléze měnili.
00:17:36 Já se v tomto ohledu trochu obávám, že dáváme vůz před koně,
00:17:44 protože přidání a motivace pedagogů měla jít v souvislosti se zavedením
00:17:52 kariérního řádu.
00:17:53 Je to trochu populistický krok nebo manažerská chyba.
00:17:57 To ukáží následující roky.
00:18:00 Čeští učitelé jsou finančně nedoceněni.
00:18:02 Kvůli tomu ze školství odchází kvalitní lidé.
00:18:06 O tom mluvíme roky.
00:18:08 Čísla na výplatních páskách přitom rostou velice pozvolna.
00:18:11 Před osmi lety byl průměrný hrubý plat necelých 22 000.
00:18:20 Další podrobnosti vidíte na obrazovce.
00:18:26 V následujících letech se platy zvyšovaly průměrně o 1000 korun.
00:18:41 Ta čísla, která vidíte na obrazovkách,
00:18:44 jsou platy učitelů bez řídících pracovníků,
00:18:47 takže se nezvyšují vyššími platy řídících pracovníků.
00:18:57 Ukážeme si tabulku ve 12. platové třídě, která je nejčastější.
00:19:19 Rezort přidá 300 milionů ze svých úspor.
00:19:24 Pane ministře, to,
00:19:25 že dáváte platy do tarifů a ještě to neprokazujete s kariérním řádem,
00:19:31 to je jednoduchá námitka.
00:19:33 Mám tady několik poznámek.
00:19:35 Řekneme si, jak to bylo v minulosti.
00:19:38 Hovořilo se o navýšení platů učitelů,
00:19:40 zvedly se tarify nebo se například mohlo dát na odměny,
00:19:44 ale vždy se to vzalo v té druhé složce,
00:19:47 protože prostředky zůstaly na platy pro ředitele stejné.
00:19:51 Teď je to poprvé, kdy jdou dvě miliardy navíc.
00:19:55 Já je chci do tarifu, protože ty platy, které ve školství byly,
00:20:00 byly směšné.
00:20:02 Tady bych řekl, jestli paní poslankyně toto nazývá populismem,
00:20:08 tak já budu rád populistou, protože si myslím,
00:20:11 že platy ve školství se musí zvyšovat.
00:20:16 Jsem mistr školství a chci zvyšovat platy v oblasti školství.
00:20:24 Vy jste o tom také hovořil, protože jste řekl, všechno za mě.
00:20:31 Promiňte.
00:20:33 Těch 300 milionů korun je na odměny navíc.
00:20:37 Ředitelé mají odměny a my ještě navíc dáme ve dvou vlnách
00:20:43 150 milionů korun.
00:20:48 Druhá vlna bude na sklonku listopadu.
00:20:52 Je to na odměny, aby ředitel mohl rozhodnout,
00:20:55 zda některému učiteli přidá, když bude kvalitní.
00:21:01 Kolik to vychází v průměru?
00:21:03 Jak velký manévrovací prostor na jednoho kantora má tady
00:21:07 pan ředitel?
00:21:09 Když to vydělíte počtem učitelů tak zjistíte,
00:21:12 že manévrovací prostor tam je.
00:21:14 My to máme spočítané na průměrnou školu,
00:21:17 že tu je 30 000 navíc do odměn.
00:21:19 Těchto 30 000 si může rozdělit, buďto to bude o 500 korun,
00:21:25 800 korun nebo i 1000 korun navíc.
00:21:29 Je to velká částka?
00:21:32 Podotýkám, je to navíc k těm penězům,
00:21:35 které jsou už na odměny určené.
00:21:38 Těch 300 milionů korun, které jsem našel v rozpočtu.
00:21:43 Měla to být vata a já jsem se rozhodl, že to dám na odměny.
00:21:53 Napravujeme tady ten nesmysl,
00:21:57 kdy se zvyšovaly základní tarify pro nastupující učitelé na 20 000
00:22:01 a tím došlo k deformaci toho systému,
00:22:03 že začínající učitel měl mnohdy více než učitel s praxí.
00:22:13 My připravujeme pole právě pro zavedení kariérního řádu,
00:22:17 který bude od příštího roku se pilotovat.
00:22:21 Máme v tabulkách každý rok kontinuální navyšování
00:22:24 platů učitelů.
00:22:27 Paní poslankyně?
00:22:29 Já bych na to s dovolením zareagovala, protože si myslím,
00:22:32 že vy jste tady vlastně řekl,
00:22:34 že peníze samy o sobě do toho rezortu nejsou tím prostředkem,
00:22:38 který může školství zachránit.
00:22:40 Ukázalo se,
00:22:41 že právě navýšení platů těm začínajícím učitelům nevytvořilo
00:22:46 nějaké motivační podmínky pro to, aby mladí lidé šli do toho rezortu,
00:22:50 ale vyvolalo to naopak pnutí ve sborovnách.
00:23:00 Musí tady být určitá provázanost s kvalitou,
00:23:04 ale ty kroky tomu musí odpovídat.
00:23:07 Druhá poznámka, já jsem ráda,
00:23:10 že se zabýváte učiteli v regionálním školství,
00:23:13 ale chtěla bych připomenout pane ministře,
00:23:15 že začínající asistenti na vysokých školách začínají hluboko pod tím
00:23:21 průměrem, který je v regionálním školství a dokonce začínají i pod
00:23:25 průměrem nastupujícího učitele v regionálním školství,
00:23:29 a to je také potřeba vidět.
00:23:32 Než budeme míchat dvě témata, vysoké školy versus regionální,
00:23:39 paní poslankyně Putnová mluvila o provázanosti s kvalitou při
00:23:44 odměňování kantorů.
00:23:46 Hned při nástupu do funkce Marcel Chládek sliboval,
00:23:56 že uvede v život kariérní řád.
00:23:58 Vy jste slíbil,
00:23:59 že od roku 2015/2016 by kariérní řád měl vstoupit v platnost.
00:24:11 Podívejme se do něj.
00:24:17 Člověk si může zvolit více kariérních cest,
00:24:21 které mohou vést ke specializovaným pozicím ve školách.
00:24:26 Jednotlivé stupně budou rozlišeny následovně.
00:24:33 Začátečník znamená, že učitel je připraven na svou pozici.
00:24:37 Druhý stupeň je standard, vyžaduje atestaci,
00:24:41 která ukončí adaptační období, aby kantor dosáhl třetího stupně,
00:24:46 musí být expertem v oboru a dosahovat výborných výsledků.
00:24:51 Nejvyšší čtvrtý stupeň v kariérním řádu,
00:24:54 jak ho vypracovalo ministerstvo školství,
00:24:56 tak je charakterizováno těmito slovy.
00:24:59 Dlouhodobě výborné výsledky, expert v oboru, lídr školy,
00:25:03 který aktivně přispívá ke kvalitě systému školství, publikuje,
00:25:07 lektorů je, případně je členem profesní sdružení.
00:25:12 Co říkáte pane řediteli obrysům kariérního řádu?
00:25:17 Já ho znám,
00:25:19 protože jsem spolupracoval s tou tvůrčí skupinou.
00:25:22 Trošku mě mrzí, že se kariérní řád nezměnil,
00:25:30 protože to bylo slibováno.
00:25:32 Já bych rád řekl jednu věc, odlišme dva pojmy.
00:25:36 Jeden pojem je kariérní řád,
00:25:38 druhý pojem je individuální rozvoj všech učitelů.
00:25:42 Při jednom z posledních setkání bylo jasně řečeno jedním z autorů,
00:25:51 že kariérní řád je určen pro určité typy učitelů,
00:25:54 kteří chtějí v tom školství dělat kariéru.
00:25:57 Já do toho šel s tím,
00:25:59 že chci ovlivnit školství pro všechny učitele.
00:26:02 Chci, aby nějaká motivace co se týče profese,
00:26:06 byla pro všechny pedagogy.
00:26:08 Tady hrozí jedna věc, když vidíte ty čtyři úrovně, tak začátečník,
00:26:15 to jsou ty, kteří jsou ve školách pod vedením učitelů.
00:26:20 Potom se všichni dostanou do druhé kategorie.
00:26:23 Z této kategorie už nemusí nikdo vyjít.
00:26:27 Teď si představte jak dlouho učí.
00:26:30 Například někdo účinně učí několik desítek let v této pozici.
00:26:38 Tomu říkáte postup?
00:26:40 Ta první atestace a ta druhá atestace,
00:26:43 to je vázáno na finanční prostředky.
00:26:46 Já vnímám, že stát nebude mít tolik finančních prostředků,
00:26:49 aby se do toho zapojili všichni učitelé.
00:26:53 Stát bude chtít mít všechny ve škatulce číslo dvě standard?
00:26:59 Ono to tak dopadne,
00:27:00 protože do trojky a do čtyřky se tam dostane málo lidí.
00:27:05 Pane ministře.
00:27:07 Bylo by dobré, abych mohl reagovat,
00:27:11 buď na paní poslankyni nebo na pana ředitele.
00:27:15 Nejprve na paní poslankyni.
00:27:17 Na pana ředitele.
00:27:19 Ne.
00:27:20 Za 20 000 člověk po škole klidně šel do školství,
00:27:24 udělal si dva až tři roky praxe, potom odešel,
00:27:29 protože dostal více někde jinde.
00:27:32 Vypadne jedna věková kategorie a bude to dělat problémy
00:27:37 do budoucna.
00:27:38 Já jsem rád, že podporujete to, že budeme zavádět kariérní řád.
00:27:45 Kariérní řád se příliš nemění.
00:27:47 Musel jsem převzít započatou práci, protože odmítám,
00:27:52 aby školství šlo jednou doleva a jednou doprava.
00:27:55 To, co tam bylo dobře nastaveno, jedním z nich byl kariérní řád,
00:28:00 bylo to dobře nastartováno,
00:28:02 právě ten kariérní řád byl nastaven poměrně dobře.
00:28:06 Měl jsem výhrady, které jsem tady zmínil.
00:28:09 Ty se tam opravují.
00:28:10 Je nutné říci, že tento řád podporuje významná organizace,
00:28:18 která sdružuje všechny organizace v oblasti školství.
00:28:25 Asociace děkanů pedagogických fakult,
00:28:27 já nevím kdo jiný by to měl podporovat.
00:28:30 Já nevím za koho mluvíte vy pane Kordo,
00:28:33 protože když mluvíte za sebe jako za ředitele školy,
00:28:36 tak tomu rozumím.
00:28:37 Je to váš ojedinělý názor, ale zda mluvíte za asociaci,
00:28:41 tak by mě zajímalo za jakou.
00:28:47 Teď se zastanu pana ředitele.
00:28:49 Každá připomínka, která je skvěle vy argumentovaná,
00:28:55 stojí zato nad ní přemýšlet, protože může kultivovat.
00:29:02 Námitky pana ředitele mi připadají logické.
00:29:06 Já se budu hájit sám.
00:29:07 Jsem šéfem asociace profese učitelství.
00:29:15 Jsou tam i děkani pedagogických fakult.
00:29:22 My jsme spolupracovali na této skupině a děkani z této pracovní
00:29:29 části odešli, vůbec na této práci nespolupracovali.
00:29:34 Co se týče asociace ředitelů základních škol,
00:29:37 neznám nich stanovisko kladné a vždy jsme bojovali,
00:29:43 bohužel u vás jsme nebyli, byli jsme u předchozích ministrů,
00:29:47 a vždy jsme argumentovali stejně, že podporujeme kariérní řád.
00:29:54 Ale podporujeme ho tak, aby byl funkční pro všechny učitele.
00:29:57 Já jsem neřekl, že kariérní řád nepodporujeme.
00:30:01 Já se jen bojím,
00:30:02 že ovlivní pouze určitou úzkou skupinu učitelů nebo spíše manažerů
00:30:10 nebo inspektorů.
00:30:13 Podporují to všichni, s tím souhlasím.
00:30:17 Provedení kritizujete?
00:30:20 Chceme, aby to mělo efekt a smysl.
00:30:23 Netvořme něco, co zůstane v šuplíku.
00:30:26 Ten první návrh, který jsem viděl a který byl uzavřen,
00:30:30 a neviděl jsem, zda se to upravuje,
00:30:33 nebyli jsme přizváni k nějaké úpravě, byl nesmyslný.
00:30:40 Protože ta vaše asociace, kterou řídíte,
00:30:43 tak podle mých informací již delší dobu nefunguje.
00:30:49 Mám tady vyjádření,
00:30:53 že poslední vyjádření na vašem webu je z roku 2012.
00:31:01 Více než rok jste se nesvolali.
00:31:03 Pokud bude mít kdokoliv připomínky, rád s ním o tom budu diskutovat.
00:31:08 Zapojil jsem do toho opozici.
00:31:13 Nechci aby někdo něco připravil, a aby to potom skončilo šuplíku.
00:31:20 Chci založit národní radu, kam chci přizvat všechny.
00:31:23 Ta národní rada bude mít dvě skupiny.
00:31:26 Jedna skupina bude skupina odborníků.
00:31:30 Paní poslankyně ví dobře,
00:31:32 že já chodím za poslanci opozičních stran a diskutuji tyto problémy.
00:31:37 Paní poslankyně,
00:31:39 vy jste srozuměna s tím kariérním řádem učitelů nebo máte výhrady?
00:31:45 Pan ministr zpochybnil pana ředitele kvůli asociaci,
00:31:48 která není zcela funkční.
00:31:50 Moc nerozumím tomu,
00:31:52 že jste tak agresivní vystoupil proti panu řediteli,
00:31:55 který vystoupil svůj názor.
00:31:57 My přece nejsme v rozporu v tom,
00:31:58 že bychom chtěli kariérní řád začlenit do soustavy vzdělání.
00:32:03 Tady je otázka,
00:32:05 jakou bude mít kariérní řád podobu a zda bude jsou skutečně pro
00:32:09 učitele motivující.
00:32:12 V tom je ten problém.
00:32:14 Bavit se o jednotlivých parametrech,
00:32:16 to považuji za naprosto solidní a správnou rozpravu,
00:32:21 takže nebuďme vůči sobě tak nepřátelští v tom,
00:32:24 když se tady vytvoří názor, že kariérní řád,
00:32:29 tak jak zatím je veřejnosti prezentovaný,
00:32:31 má samozřejmě řadu diskutabilních položek.
00:32:35 Je to poměrně složitý systém a musíme s tím počítat.
00:32:39 I k tomu současnému poslednímu změní i vy máte výhrady?
00:32:44 Já to neberu jako definitivní verzi.
00:32:47 Já jsem proto, aby byl kariérní řád, s tím,
00:32:51 že budeme muset ladit jednotlivé formy.
00:32:55 Já vůbec nemám problém zisku z diskuzí, ale vadí mi to,
00:33:02 že někdo kritizuje to, co ani neviděl.
00:33:06 Vůbec nejsem agresivní vůči panu řediteli.
00:33:10 Jsem člověk, který to viděl a dokonce to tvořil.
00:33:21 Diváci si mohou uvědomit úroveň politiků a ne politiku.
00:33:27 Já nejsem politik, jsem praktik.
00:33:33 Na rozdíl od vás se na tom podílejí.
00:33:36 Když to budeme neustále skupovávat ze stolu,
00:33:40 tak kariérní řád nikdy nezavedeme.
00:33:44 Já jsem nic neodmítal.
00:33:51 Musíme mít standard učitele,
00:33:53 a pokud to nepodpoříme napříč politickým spektrem a pokud
00:33:56 to nepodpoří odborná veřejnost, já se obávám,
00:34:00 že do skončí u prvního kroku.
00:34:03 Je opravdu pravda,
00:34:04 že kariérní řád bude pro úzkou skupinu lidí nebo ne?
00:34:11 Ne.
00:34:13 Bude se to týkat všech učitelů?
00:34:16 Do těch stupňů se vejdou všichni učitelé.
00:34:23 Každý by měl skončit minimálně ve druhém stupni,
00:34:26 tzn. že to bude odborník.
00:34:29 Další stupně jsou pro ty, kteří se rozhodnou,
00:34:31 že chtějí dělat nějakou kariéru.
00:34:34 Já to zkusím jinak.
00:34:37 Vaše představa,
00:34:38 aby české školství a úroveň vzdělávání v této zemi byla
00:34:41 co nejlepší.
00:34:43 Jaké by bylo ideální rozvržení učitelské obce mezi těmi čtyřmi
00:34:50 stupni, které jsme viděli procentuálně?
00:34:53 Formou pyramidy.
00:34:54 Ve čtvrtém stupni bude pět % těch nejlepších,
00:34:58 protože to jsou lídři celého systému.
00:35:00 20 % se může pohybovat v tom třetím stupni.
00:35:03 Největší množství se bude pohybovat v tom druhém a v tom prvním.
00:35:07 Musíme říci, že je tam cesta ředitele školy.
00:35:11 Další cesta je například inspektor.
00:35:15 Do budoucna vidím ten systém tak,
00:35:17 že vrcholem kariérního řádu by měl být inspektor,
00:35:21 protože je to člověk, který umí učit a má za sebou praxi.
00:35:27 Je to opravdu komplex změn.
00:35:33 Praxe učitele je velmi dlouhá.
00:35:38 Máte možnost se dostat na pozici zástupce ředitele a u toho
00:35:42 jste skončil.
00:35:45 Druhá věc, která je klíčová,
00:35:48 nezaměřujeme se tady na stavení a stavbu střechy bez základů,
00:35:57 protože se zapomíná na zásadní reformu pedagogických fakult a to,
00:36:03 jací lidé jdou do učitelské profese?
00:36:05 Vystihl jsem pane řediteli správně to, s jakým materiálem pracujete?
00:36:15 My to dokážeme ovlivnit v té škole.
00:36:20 Já bych rád,
00:36:22 aby v tom řádu byly individuální vzdělávací plán
00:36:24 jednotlivých učitelů.
00:36:26 My ve škole děláme motivační pohovory a s každým učitelem
00:36:29 se snažím pracovat, aby si udělal nějaký cíl a aby se mu dařilo.
00:36:35 My v té nefunkční asociaci, jak vy tvrdíte,
00:36:40 jsme před rokem tvořily nástin těchto plánů,
00:36:43 které by mohly právě být funkční pro jednotlivé školy.
00:36:47 Hlavně pro ty učitele, kteří nechtějí do těch atestací,
00:36:52 tzn. zůstávají v té druhé úrovni,
00:36:55 a aby ředitel školy na nástroje k tomu a mohl je podporovat
00:37:02 v jejich růstu, protože ten zabezpečí kvalitu Česko vzdělávání.
00:37:06 Toto je nějaký systém, který nikdo nehaní.
00:37:13 Myslíte si, že vám šlapu poštěstí, ale nešlapu.
00:37:18 Musíme se bavit o tom, aby to ovlivnilo kvalitu škol.
00:37:24 To je snad i vaším cílem.
00:37:28 Já dám rád nějaký nástroj.
00:37:34 To netvrdím já.
00:37:37 Nechci to pořád řešit.
00:37:43 Nechte toho s tou asociací.
00:37:47 Pracujeme na tom, aby učitelé byli připraveni do praxe.
00:37:56 Potřebujeme více praxe na pedagogických fakultách.
00:37:59 Ptal jsem se kde je problém.
00:38:06 Děkanové hovořili o tom, že je málo finančních prostředků.
00:38:10 To, že vám řeknou, že to je o penězích,
00:38:15 to řekne každý.
00:38:17 Neměly by být pedagogické fakulty centry excelence,
00:38:24 nikoliv regionální univerzity?
00:38:32 Zkrátka na pedagogickou fakultu jde ten, kdo se nedostane jinam.
00:38:41 Co uděláte proto, aby byly pedagogické fakulty prestižnější?
00:38:45 Aby jich nebylo tolik?
00:38:48 Na pedagogických fakultách připravujeme změny,
00:38:50 které jsou také o penězích, ale není to o tom,
00:38:53 že dáme někam finanční prostředky.
00:38:57 Já jsem osmým měsícem ministrem.
00:39:01 Nemohu zmínit to, co se tady léta zanedbávalo.
00:39:08 Výsledky se začnou projevovat v následujícím období.
00:39:13 Můj nástupce, když v tom bude pokračovat, tak je to první krok.
00:39:17 Změna vzdělávání učitelů.
00:39:19 Druhý kroky je navýšení finančních prostředků.
00:39:28 Třetím krokem je permanentní vzdělávání učitelů, a to proto,
00:39:32 aby učitel, který vystuduje pedagogickou nebo jinou fakultu,
00:39:38 aby měl čas a možnost a peníze se vzdělávat.
00:39:42 Ne aby je někdo na prázdniny vyhazoval a potom je bral nazpátek.
00:39:49 Musíme vytvořit podmínky ve třídách, kde učím.
00:39:53 Tzn. vybavení pomůckami, moderní technologií,
00:39:56 proto dáváme příští rok 300 milionů korun navíc na pomůcky pro
00:40:01 příští rok.
00:40:03 Já bych se vrátila k těm fakultám, protože to je klíč k tomu,
00:40:06 jak budou připraveni učitele.
00:40:08 Já si myslím,
00:40:10 že ta změna není tak složitá jak by mohla vypadat možná zvenčí,
00:40:16 protože dnes na pedagogických fakultách studují ti,
00:40:19 kteří se připravují na to učitelské povolání, ale i také studenti,
00:40:24 kteří nejsou pedagogičtí.
00:40:28 Pedagogické fakulty by měly sloužit učitelským povoláním,
00:40:31 tzn. je potřeba sáhnout do ekonomické náročnosti a přidat
00:40:40 peníze pro učitelské obory a nepodporovat neučitelské obory
00:40:47 na pedagogických fakultách.
00:40:49 Dbát na to,
00:40:50 aby si pedagogické fakulty mohly vybrat dobré studenty.
00:40:54 To je zásadní zásah do toho systému, který tady nikdo neudělal.
00:40:59 Vyžaduje to odvahu.
00:41:01 Je to zajímavý námět.
00:41:03 Já se vůbec nebráním debatě.
00:41:08 Není to to zásadní?
00:41:11 Zásadní je jiná věc.
00:41:12 Když se podíváte na uplatnitelnost absolventů pedagogických fakult,
00:41:16 tak oni se bez problémů uplatní všude jinde než ve školství.
00:41:20 Je otázka samozřejmě, a to je nutné udělat studii,
00:41:25 jestli pedagogické fakulty nepřipravují učitele tak široce,
00:41:32 že jsou uplatnitelní i někde jinde.
00:41:38 Má toto vzdělávat praktická fakulta?
00:41:41 Proč byste dělal průzkum?
00:41:43 Je to divné.
00:41:45 Musíme udělat studii toho zaměření.
00:41:49 Není tak široké, že připravuje příliš všeobecně?
00:41:56 To každý ví.
00:41:59 Nikdo s tím léta nic nedělá.
00:42:03 Vteřinku.
00:42:04 Když jsem mluvil s Tomášem Feřtkem, ten také říká,
00:42:12 že kvalitě školství v ČR, toho regionálního, by prospělo,
00:42:18 pokud bychom se soustředili pouze ne na učitele,
00:42:25 ale i na další profese.
00:42:28 Budou to testy, které budou nutně znalostního charakteru.
00:42:33 Ty přijímačky zablokují probíhající reformu,
00:42:36 která je založena na kompetencích.
00:42:39 Je nešťastné, jestliže máme celou reformu založenou na tom,
00:42:43 že děti mají získávat nějaké dovednosti, sociální komunikaci,
00:42:48 schopnost převzít odpovědnost za nějaký úkol a dokončit ho.
00:42:53 Pro školy uděláme jako cíl vzdělávacího procesu jednotné
00:42:59 zkoušky, které musí být znalostní.
00:43:01 Pan ministr říká, že testy budou otevřené, to je pravda.
00:43:09 Polovina otázek bude otevřená,
00:43:11 ale to je trochu nedorozumění v pojmech.
00:43:15 Otevřené otázky jsou správně, protože proti tomu nikdo nic nemá,
00:43:19 ale ještě nikdo nevymyslel jednoduchý test,
00:43:22 který by mohl ověřovat schopnost spolupráce.
00:43:26 Velká část škol prostě to pochopí ty jednotné přijímačky jako pokyn,
00:43:31 že reforma byla ukončena, vracíme se k jednotným pokynům.
00:43:39 Tzn. ta část škol, která do této doby váhala a říkala si,
00:43:44 že reforma nebude, tak nebude nic dělat, tak je utvrzena v tom,
00:43:48 že nemusí nic moc dělat.
00:43:51 Dodává Tomáš Feřtek.
00:43:54 Mluvil o tématu jednotných přijímacích zkoušek
00:43:57 na střední školy.
00:43:59 Do škol by měli jít i psychologové a ti,
00:44:03 kteří budou řešit konflikty a měly by být mimo dané školy,
00:44:07 na to by se také mělo ministerstvo školství soustředit.
00:44:11 Pane řediteli, chybí vám peníze na tyto profese?
00:44:14 Protože Tomáš Feřtek říká, že je dobře,
00:44:17 že vznikla pozice školského ombudsmana,
00:44:20 ale na školách chybí i tyto profese.
00:44:24 My jsme škola, která má x let svého logopeda.
00:44:29 I díky evropskému projektu si můžeme dovolit na částečný
00:44:37 úvazek školního psychologa.
00:44:40 Budeme se bavit o vzdělávací strategii 2020,
00:44:44 kterou pan ministr schválil.
00:44:46 Třeba se tam o tomto mluví, za což jsem rád.
00:44:50 Je otázka, zda budou finance,
00:44:53 protože každý pracovník stojí nějakou částku.
00:44:56 Já bych se vrátil k tomu původnímu tématu,
00:44:58 já jsem chtěl říct drobnost,
00:45:03 abychom fakulty nesloužily pouze na finance.
00:45:10 V Praze se chystá projekt.
00:45:16 Kromě fakultních škol by měly existovat klinické školy,
00:45:23 které by sloužily pro praxi.
00:45:26 I kvalitní učitele ze škol by mohli učit na fakultách,
00:45:30 obzvláště praktickou část.
00:45:32 Je to cesta, která by rozhodně pomohla zkvalitnit oboje,
00:45:36 tzn. jak ten terén, tzn. práci v těch základních školách,
00:45:41 tak zkvalitnit také přípravu studentů.
00:45:45 Vítáte, že v té strategii do roku 2020, se s tím počítá,
00:45:52 ale je otázka, zda budou peníze?
00:45:55 Ano.
00:45:56 Ta vize je výborná.
00:45:58 Nemám žádnou připomínku, ale bojím se, aby tam bylo pojmenováno to,
00:46:03 jakým způsobem.
00:46:04 Aby se našly zdroje.
00:46:07 Stále se mluví o tom, že povedeme cestu inkluze nebo exkluze.
00:46:13 Zda budeme integrovat děti,
00:46:15 které mají specifické vzdělávací potřeby nebo zda půjdeme
00:46:19 cestou exkurze.
00:46:21 Tady se mluví o tom,
00:46:22 že by se mělo omezit rozdělení dětí na základních školách,
00:46:33 aby neodcházeli na gymnázia apod. ZŠ by měly být všechny
00:46:42 inkluzivní, protože jsou prostě obecné.
00:46:45 Neumím si představit, že existuje region,
00:46:48 kde jsou pouze exkluzivní děti a obráceně.
00:46:53 Když se zaměříme na tu strategii s ohledem na podpůrné profese.
00:47:03 Co si o tom myslíte?
00:47:05 Je to dokument, ke kterému nás dotlačila EU.
00:47:12 Je to strategie, ale je to dlouhodobý materiál,
00:47:15 který by měly být s výhledem na 15 až 20 let.
00:47:18 Toto je spíše střednědobý výhled,
00:47:20 který je velmi dobře zpracovaný pokud jde o analytickou část.
00:47:24 Co se týče vize, tak já postrádám některé kvantifikovatelné údaje,
00:47:30 které by mohly říci,
00:47:32 v roce 2020 zda jsme dokument naplnili nebo ne.
00:47:39 Rozhodně vítám to, abychom začali mluvit o snížení počtu,
00:47:45 respektive naplnění toho původního plánu z osmiletých gymnázií
00:47:50 a víceletých gymnázií,
00:47:52 které měly sloužit v tom původním záměru pouze pro extrémně nadané
00:47:57 děti, což se v té strategii naznačuje.
00:48:03 Vy byste měla svojí kvantifikaci?
00:48:06 O jaké % snížit víceletá gymnázia?
00:48:10 Protože se staly náhražkou za základní školy.
00:48:14 Když se osmiletá gymnázia začala budovat, tak se hovořilo o tom,
00:48:23 že budou maximálně umožňovat tím dětem,
00:48:26 které potřebují speciální rozvoj pro své nadání.
00:48:30 Předpokládalo se, že to bude pět až osm % dětí,
00:48:33 které by mohlo do těch víceletých gymnázií odcházet.
00:48:37 Dnes to vypadá tak,
00:48:39 že v některých lokalitách odchází až 30 % dětí ze třídy.
00:48:44 Pokud vím, tak pan ministr v době, kdy nebyl ministrem,
00:48:47 to měli jako velké téma.
00:48:50 Dlouho jsem od něj neslyšela názor na víceletá gymnázia,
00:48:54 ale myslím si, že jeden z těch prostředků pro to,
00:48:58 abychom měli kvalitní základní školství a základní školství
00:49:02 kvalitní jako podstatnou složku zadávacího systému,
00:49:08 tak je důležité ...
00:49:12 A vy byste našla politickou odvahu?
00:49:17 Vy byste měla tu odvahu,
00:49:19 že byste o polovinu snížila počet dětí studujících
00:49:23 na víceletých gymnáziích?
00:49:25 To je věc, kterou dobře můžete vyargumentovat.
00:49:32 Jsem přesvědčena, že tu je správná cesta.
00:49:37 O polovinu snížit kapacitu?
00:49:40 Nabízet dětem velmi dobré vzdělání na základních školách.
00:49:44 Pane ministře, jste připraven k takovému kroku?
00:49:48 Byl by to velmi chybný krok.
00:49:53 Divím se, že to slyším z úst pravicového politika,
00:49:58 protože mě neustále kritizují,
00:49:59 že chci centrálně řídit tento systém.
00:50:05 Trošku mě to překvapuje.
00:50:08 Václav Klaus si stěžuje jak velká je kapacita vysokých škol v Česku.
00:50:15 Vraťme se k těm víceletým gymnáziím.
00:50:17 My tam máme v té strategii,
00:50:19 protože tady jsme otevřeli strašné množství témat, je tam jeden bod,
00:50:24 snižování nerovnosti ve vzdělávání.
00:50:28 Shodneme se, podle posledních zpráv jsme jediný stát,
00:50:33 který nedokáže srovnat rozdíly mezi dětmi,
00:50:36 když vstupují do základní školy.
00:50:39 Je to čím dále tím více ovlivňováno peněženkou rodičů.
00:50:43 Máme tady několik exkluzivních škol a potom máme školy,
00:50:47 které pokulhávají a je to hlavně z důvodů finančních prostředků.
00:50:52 Já si myslím, že řešení je jiné.
00:50:55 Masivní podpora základního školství v celé republice, tak,
00:51:00 aby dítě mohlo chodit do nejbližší ZŠ v místě bydliště a vědělo,
00:51:06 že ta kvalita je stejná.
00:51:09 Pokud budou kvalitní všechny základní školy,
00:51:13 potom nebude taková potřeba dávat dítě na víceleté gymnázium.
00:51:17 Když se vrátím k té zprávě, tak mám ještě jednu poznámku.
00:51:24 Takže nesáhnete do kapacity?
00:51:28 Tak, aby rodiče necítili potřebu dávat děti do víceletých gymnázií.
00:51:35 Já nejsem proto dávat pryč nějaké %.
00:51:39 Mělo by to jít po regionech.
00:51:44 Pane řediteli?
00:51:46 Já myslím, že inkluzivní škola umí být také kvalitní.
00:51:51 Přijďte se podívat.
00:51:53 To určitě.
00:51:54 Máme tady některé školy, které se nám utrhli ze systému.
00:51:58 Když rodiče chtějí zapsat toto dítě do školy,
00:52:02 tak spí ve spacáku na ulici.
00:52:07 Takto jsem to myslel.
00:52:10 Není to kvůli tomu, že jsou tam exkurzi v děti,
00:52:19 ale jde spíše o tu školu a to, co nabízí.
00:52:24 Já bych nechtěl, aby to sklouzlo do toho,
00:52:27 že budeme určovat kolik to bude %.
00:52:30 Měli bychom umět děti mapovat od vstupu do školy a dávat jim
00:52:35 individuální plán a měřit jejich pokrok.
00:52:37 Bavme se o nějaké hodnotě, kde je dítě krátké na základní školu.
00:52:46 Dítě se nebude rozvíjet podle svých možností.
00:52:49 Pro takové děti je víceleté gymnázium.
00:52:53 Já vím, je to strašně těžké.
00:52:56 Žádný ředitel gymnázia nebude chtít,
00:52:59 aby mu byla zrušena jeho třída, a já si myslím,
00:53:05 že ta cesta je taková, abychom se naučili měřit,
00:53:19 a stále po tom voláme,
00:53:22 měli bychom se naučit hodnotit individuální pokrok každého žáka.
00:53:33 Máme nastavený program, abychom u každého dítěte byli schopni říci,
00:53:38 že je tady a dát rodičům doporučení.
00:53:46 Já nechci nic nařizovat.
00:53:48 K těm jednotným přijímačkám.
00:53:50 Já se obávám jedné věci, je to test, který je jeden den.
00:53:56 Bude odpovídat momentálnímu nastavení toho dítěte.
00:54:00 My co jsme vyrůstali ještě před rokem 89 a přijímalo se na střední
00:54:05 školy, víte jaký byl stres?
00:54:07 Když bychom opravdu kázali dítě mapovat během těch devíti let
00:54:13 dostatečně, tak bychom mohli dát jednoznačné doporučení,
00:54:16 které dítě má na gymnázium a které dítě má na jiný typ školy
00:54:21 a dát doporučení.
00:54:25 Ta výhrada, kterou říká Tomáš Feřtek, že hrozí to,
00:54:29 že se budou děti učit jen penzum znalostí na příměří zkoušky,
00:54:40 to je reálný argument?
00:54:44 Nikdo neví co může následovat.
00:54:47 Když se zavedlo testování pátých a devátých tříd, tak hrozilo,
00:54:51 že se bude učit jen kvůli tomu, aby žáci uspěli.
00:55:00 Záleží na obsahu testů.
00:55:05 Já musím reagovat.
00:55:07 Individuální přístup podporuji.
00:55:09 Příští rok na asistenta pedagoga půjde 240 milionů.
00:55:15 Chceme dávat na logopedickou činnost dalších 10 milionů navíc.
00:55:19 To jen k tématu.
00:55:21 Tyto peníze budete mít v dalších letech?
00:55:27 Pokud já budu ministrem, tak chci, aby se rozpočet dále navyšoval.
00:55:33 300 milionů na obslužné profese pro pedagogy?
00:55:39 Garantujete, že budou?
00:55:41 Máme 4,1 HDP po tom zvýšení, které dáváme do školství.
00:55:47 Průměr v Evropě ještě 6,1.
00:55:54 Testování žáků pátých a devátých tříd,
00:55:57 od toho plošného testování jsem ustoupil.
00:56:01 Udělala jsem to formou výběru.
00:56:05 Byla obava, že opravdu by došlo k zúžení,
00:56:10 že základní školy by se zaměřovaly pouze na látku,
00:56:14 která by byla testována.
00:56:16 Velké nebezpečí by bylo tak, jak se to stalo ve Spojených státech.
00:56:20 Tyto školy byly podle toho hodnoceny.
00:56:23 Řekli, ano, Petříčku, dnes zůstaneš doma, protože zrušíš průměr.
00:56:32 Přijímací pohovory na střední školy.
00:56:34 Já jsem je také dělal.
00:56:36 My nastavujeme pouze mez, kterou nelze překročit.
00:56:53 Velké množství studentů potom skončí u maturity.
00:57:00 Je osm krajů, které ty přijímací pohovory dělali.
00:57:03 Vedle byly kraje,
00:57:05 které nedělaly a ten systém byl strašně roztříštěný.
00:57:08 My dáváme nepodkročitelnou mez, ale samozřejmě gymnázium,
00:57:13 které je excelentní a má výběrové řízení i nyní a pohovory různého
00:57:19 typu, může si k tomu dát další.
00:57:21 Přijde mi logičtější, možná je to pouze můj názor,
00:57:25 plošné přijímací zkoušky zavést, než mít jednu maturitu.
00:57:30 Proč?
00:57:33 Jedna věta.
00:57:35 Ze základní školy by měly být jeden výstup.
00:57:38 Proto mohou být jednotné přijímačky.
00:57:40 Ale u maturity, když je někdo na odborné škole nebo na učilišti,
00:57:45 nemůžete je srovnat.
00:57:47 Já jsem překvapená, že vám vadí, že odchází studovat děti,
00:57:51 které nemají studijní předpoklady.
00:57:55 Vadí vám to v 15 letech.
00:58:00 Ale vadí vám to na základních školách u studentů,
00:58:05 které nemají studijní předpoklady.
00:58:08 Myslím si, že tento názor souvisí se senátními volbami.
00:58:13 50 % gymnázií nemůžeme šmahem zrušit.
00:58:18 Neřekla jsem 50 %.
00:58:21 Tak mávnutím kouzelného proutku.
00:58:26 To je otázka koncepce.
00:58:28 Domnívám se, že toto je názor, který souvisí se současnou kampaní.
00:58:34 Vy jste mohli koncepci uplatnit.
00:58:37 Proč jste to neudělali?
00:58:39 Ještě bych se vyjádřila k nim jednotný zkouškám.
00:58:42 Já nejsem proti tomu, ale tady se nebavíme o tom podstatném,
00:58:46 co ty jednotné přijímací zkoušky přinesou.
00:58:49 Řešíme ty technické a legislativní otázky,
00:58:53 které se dají poměrně snadno odstranit.
00:58:58 Hluboce zasahujeme do struktury.
00:59:03 Pokud řekneme, že děti, které nemají studijní předpoklady,
00:59:06 by se měli věnovat jiným profesím.
00:59:08 Ale musíme vědět jaké profese jsme připraveni jim nabídnout,
00:59:12 aby měli životní perspektivu,
00:59:14 aby se dokázali dalších 30 až 50 let uživit.
00:59:19 Jaké obory to budou?
00:59:21 To podle vás ministerstvo nenabízí?
00:59:28 Tyto odpovědi jsme nedostali.
00:59:32 Předpokládám, že je ministerstvo nezná.
00:59:34 Budeme vzdělávat děti ve službách nebo v technických oborech?
00:59:42 Pokud ano, tak v jakých?
00:59:45 Prostřednictvím tohoto,
00:59:47 toto je skutečně velmi vážná strategická změna.
00:59:52 Není stanoveno to podstatné,
00:59:57 tedy způsob vzdělávání a spíše jednotné přijímačky jsou nikoliv
01:00:03 cílem, ale prostředkem, vy byste to odsunula?
01:00:08 Ne.
01:00:09 Ale je třeba,
01:00:11 abychom byli připraveni odpovědět na zásadní otázky o budoucnosti.
01:00:15 Paní poslankyně má naprostou pravdu.
01:00:18 Máte naprostou pravdu.
01:00:20 Já jsem na to zvyklá.
01:00:22 Proto jsme připravili analýzu potřeb trhu práce.
01:00:27 My opravdu máme obory, které tady budou za 20 let.
01:00:33 Když chcete pilotní přijímačky v příštím roce.
01:00:37 A zároveň říkám, že učební obory by mohly být bez maturity.
01:00:44 Byl by student, který nastoupí do školy, vyučí se.
01:00:52 Zavádíme mistrovské zkoušky.
01:00:54 Po absolutoriu by mohl dělat to, k čemu dnes potřebuje maturitu,
01:01:00 nebo koncesní listinu atd.
01:01:03 Velmi stručně bych chtěla říci,
01:01:05 že trh práce má svoji omezenou platnost,
01:01:08 protože kdo z nás si před 20 nebo 30 lety dokázal představit jaké
01:01:12 potřeby budou?
01:01:13 Na jedné straně musíme chtít vědět čím se jako země budeme živit,
01:01:20 tzn. to je koncepce hospodářské politiky, bez toho to nejde.
01:01:25 A současně musíme být připraveni poskytnout takové vzdělání,
01:01:30 které bude umožňovat prostupnost a bude umožňovat
01:01:38 další rekvalifikaci.
01:01:42 Promiňte pane ministře.
01:01:43 Už končíme.
01:01:46 Ještě umíme číst a psát.
01:01:52 Někteří z nás.
01:01:54 Vy ne?
01:01:56 Začnou vycházet děti, které číst a psát neumí.
01:02:02 Pokud jste chtěl využít této situace, abyste prodloužil pořad,
01:02:07 tak nikoliv.
01:02:10 Pojďme společnými silami české školství změnit.
01:02:14 Hosty otázek byl Marcel Chládek, poslankyně Anna Putnová,
01:02:20 a prezident asociace ředitelů Jan Korda.
01:02:25 Děkuji za tuto diskuzi.
01:02:27 Těším se na další.
01:02:30 Na shledanou.
01:02:31 Takové byly dnešní otázky.
01:02:33 Najdete nás na internetových stránkách.
Témata, o kterých se začne mluvit. Diskusi připravují: Václav Moravec, Hana Andělová a Marek Straka.
Pokračování diskuse z 1. hodiny pořadu