Témata, o kterých se začne mluvit. Diskusi připravují: Václav Moravec, Hana Andělová a Marek Straka.
Obsah dílu
Diskuzní pořad, který vysíláme v premiéře každou neděli ve 12:00 na programech ČT1 a ČT24 a pokračování ve 13:05 na programu ČT24.
00:00:13 Vstoupili jsme do druhé hodiny dnešních otázek.
00:00:15 Ještě jednou vítejte na zpravodajské čtyřiadvacítce.
00:00:18 V úvodu dokončíme diskuzi o současném stavu
00:00:21 tuzemského zdravotnictví.
00:00:22 Týká se všech, kdo si kdy půjčili peníze.
00:00:26 Tajemná zkratka .
00:00:33 Má znamenat, jak draho člověka.
00:00:37 Přijde.
00:00:38 Ale s výpočtem se dá kouzlit.
00:00:40 A to bravurně.
00:00:42 Vytvořit třeba rychle počítej snadno naletí show oprava
00:00:56 snadno naletíte.
00:01:00 Pozvání přijal člověk, který nám k tomu poví více.
00:01:21 Zpřísnění vnitřních předpisů týkající se kontroly
00:01:28 zdravotní dokumentace.
00:01:33 Odboráři požadují nejméně pěti procentní růst platů.
00:01:36 My bychom si představovali,
00:01:38 či těch pět % je pro všechny zaměstnance ve zdravotnictví,
00:01:41 nejen pro lékaře a pro sestry.
00:01:43 Pro zdravotnický personál, ale i pro ne zdravotníky.
00:01:46 Takže pět % minimálně.
00:01:50 Ministerstvo zdravotnictví však uvažuje o zhruba čtyřprocentního
00:01:53 nárůstu, který by byl součástí tarifu.
00:01:57 Skandál zametení pod koberec.
00:01:59 Jde o kauzu špatně počítaných nákladů.
00:02:17 Hlavními hosty otázek zůstávají ministr zdravotnictví Svatopluk
00:02:20 Němeček ze sociální demokracie a exministr zdravotnictví Leoš
00:02:24 Heger z TOP 09.
00:02:25 Ještě jednou vítejte na zpravodajské čtyřiadvacítce.
00:02:28 Vy jste tedy zmínil,
00:02:30 že investice a peníze do investic by především šli do tří
00:02:35 pražských nemocnic?
00:02:37 Nemocnice Královské Vinohrady,
00:02:39 Thomayerova fakultní nemocnice a nemocnice Bulovka.
00:02:44 Nejen.
00:02:45 Ale hlavní část.
00:02:47 Určitě tyto nemocnice by mohli počítat s vyšší podporou,
00:02:53 ale těch nemocnic je více.
00:02:56 Až budeme vědět objem, se kterým můžeme počítat,
00:02:58 tak budeme posuzovat projekty všech nemocnic, ale minimálně,
00:03:02 co se týká právě těch centrálních urgentních příjmů,
00:03:05 tyto nemocnice mohou počítat s podporou na tyto projekty.
00:03:09 Když by vám ale namítl,
00:03:10 že u Fakultní nemocnice Bulovka nevíte, jaký bude její status,
00:03:16 protože byl to Leoš Heger,
00:03:18 který vyjednával s někdejším pražským primátorem Bohuslavem
00:03:21 Svobodou o tom, že by právě Bulovka byla převedena na město.
00:03:26 Tak jaká bude budoucnost Bulovky?
00:03:30 Budoucnost Bulovky z velké části spočívá na ministerstvu,
00:03:36 které je zřizovatelem.
00:03:38 Ale výrazné slovo, co se týče budoucnosti této nemocnice,
00:03:41 má město Praha, které patří i značná část budov.
00:03:53 Těch variant může být více.
00:03:55 Kromě toho, co jste tady zmiňoval, s čím už přišel pan kolega Heger,
00:04:01 tak může být nějaké společné provozování této nemocnice.
00:04:06 Ale bez ohledu na to, jestli to bude pražské,
00:04:09 státní nebo nějaký smíšený model.
00:04:12 Prostě občané Prahy, kterým Bulovka slouží,
00:04:16 který pokrývá značnou část akutní péče,
00:04:18 tak si tu péči zaslouží stejně jako v Moravskoslezském kraji nebo
00:04:26 Královehradeckém kraji.
00:04:28 Příjem je tam třeba vybudovat,
00:04:29 ať bude budoucnost této nemocnici jakákoliv.
00:04:32 Ke které variantě se kloníte?
00:04:34 Zatím k žádné, protože nemám dostatek informací.
00:04:40 Teď by to nebylo zodpovědné říkat.
00:04:48 Jaká varianta řešení Bulovky by tedy byla nejlepší s odstupem
00:04:53 toho vašeho návrhu,
00:04:54 kdy jste vyjednával s Bohuslavem Svobodou o převedení Bulovky
00:05:03 na město?
00:05:04 Ten model má svou logiku v tom, že nešlo jen o Bulovku,
00:05:08 ale mluvilo se i o Thomayerově nemocnici.
00:05:12 Případně o Homolce, případně o nějakých dalších ústavech.
00:05:18 Protože to pražské zdravotnictví trpí malinko tím,
00:05:21 že Praha se jako kraj vůči zdravotnictví nechová
00:05:26 úplně typicky.
00:05:28 Za síť v normálním kraji odpovídá ten kraj,
00:05:32 který zřizuje nemocnice a dohlíží nad nimi.
00:05:36 A vede třeba stížnostní agendu apod. V Praze je něco z toho
00:05:44 pravdou, ale ten magistrát pražský,
00:05:47 vlastně žádné zdravotnictví nemocniční téměř nemá.
00:05:51 Má záchranku a dohlíží nad sítí lékařů ambulantních.
00:05:59 Bylo by tedy dobré, aby po komunálních volbách některé,
00:06:05 nejméně jedna dnešní fakultní nemocnice přešla na město?
00:06:11 Bulovka už není fakultní nemocnice, ale bylo by to dobré.
00:06:15 To, co jsme nabídli, bylo by tak optimální,
00:06:19 aby se objem pražského zdravotnictví zvětšil
00:06:22 a ta koordinace té sítě, kterou ty kraje umí lépe než ministerstvo,
00:06:27 aby probíhala z pražského magistrátu.
00:06:32 Tady musím vyslovit souhlas se slovy kolegy Hegra.
00:06:37 Protože to je fakt.
00:06:39 Když jsme se setkali se zástupci Prahy, tak to bylo jedno z témat,
00:06:43 které jsme otevřeli.
00:06:45 Že opravdu ta pozice Prahy vůči zdravotnictví je velice atypická.
00:06:49 Když je jakýkoliv problém z hlediska nemocniční péče,
00:06:52 který neřeší Hlavní město Praha jako v jakémkoliv jiném kraji,
00:06:55 ale řeší ji ministr zdravotnictví, což není úplně v pořádku.
00:06:59 Jestli to bude nějakým majetkovým převodem nebo čímkoliv dalším,
00:07:04 není úplně nejpodstatnější.
00:07:06 Podstatné je,
00:07:07 že Praha by měla mít svou strategii nemocničního zdravotnictví.
00:07:11 Zcela určitě.
00:07:12 A měla by se i finančně nějakým způsobem podílet na chodu nemocnic.
00:07:29 Pražské nemocnice jsou trošku na tom byty.
00:07:42 Plýtvání se projevuje i v hospodaření nemocnic.
00:07:45 Propad hospodaření se týkal všech zdravotnických zařízení.
00:07:49 I těch, která se do té doby držela v plusu.
00:08:06 Ve statistice ministerstva zdravotnictví jsou krajské
00:08:10 a městské nemocnice se statusem obchodní společnosti započítány
00:08:14 do soukromých a církevních zařízení.
00:08:17 A to vidíte ten velký červený sloupec.
00:08:20 A ten velký červený sloupec představuje propad celkově skoro
00:08:23 o tolik, kolik vidíte.
00:08:37 Tak to vypadá, když se mluví v průměrech,
00:08:39 že se ve zdravotnictví strašně plýtvá.
00:08:42 Protože rok 2013,
00:08:47 já jsem ho velmi sledoval a pokud jde o fakultní nemocnice a jejich
00:08:52 propad 800 milionů,
00:08:54 tak ten jde prakticky celý za brněnskými
00:08:59 fakultními nemocnicemi.
00:09:00 A ty zbylé všechny ostatní hospodařili v černých číslech.
00:09:06 Schválně se můžeme na ten graf podívat.
00:09:09 Který zmiňujete u těch přímo řízených.
00:09:14 Samozřejmě, oni byli v určité finanční tenzi.
00:09:18 Určitým způsobem navršily nějaké vnitřní dluhy.
00:09:21 Ale výsledek hospodaření byl prostě u většiny fakultních
00:09:24 nemocnic pozitivní.
00:09:26 A je potřeba řešit brněnské zdravotnictví.
00:09:33 Zhruba 300 milionů hospodářský výsledek za rok 2013 v minusu.
00:09:40 Fakultní nemocnice u Svaté Anny 366 milionů -.
00:09:44 A potom ještě vidíme Bulovku a Thomayerovu nemocnici.
00:09:49 Já jsem mluvila ale jen o fakultních nemocnicích.
00:09:52 Jako o určitém segmentu.
00:09:55 Já možná navážu na pana Hegra.
00:09:58 Já si vzpomínám,
00:10:00 když jsem měl tu čest být tady poprvé v tomto pořadu tedy v roli
00:10:04 stínového ministra,
00:10:05 pan doc. Heger jako opravdový ministr a právě jsme měli velmi
00:10:09 ostrý spor o to,
00:10:10 jestli to financování a ta úhradová vyhláška nemocniční péče pro rok
00:10:16 2013 není příliš tvrdá.
00:10:20 Až likvidační.
00:10:22 Já jsem tvrdil, že ano.
00:10:23 Kolega Heger mě oponoval.
00:10:25 Teď to bohužel vypadá, že pravdu jsem měl já .
00:10:34 Jestliže se člověk podívá na některé platby,
00:10:39 které se týkají nemocnic tím,
00:10:42 že každá nemocnice si objednává zdravotnický materiál apod.,
00:10:48 tak významná část cen je v Česku vyšší než v Německu.
00:10:52 I to se přece může projevovat na hospodaření nemocnic.
00:10:55 Pokud by nemocnice se sdružily do nějakých družstev,
00:11:00 nakupovali ten materiál více centrálně, bylo to centralizované,
00:11:05 tak může se dosáhnout vyšších slev.
00:11:08 A i tato věc je v těch ztrátách nemocnic.
00:11:15 Koncentrovaná poptávka by uměla ty ceny srazit.
00:11:19 To ano.
00:11:20 My chceme tou cestou jít, ale není to úplně jednoduché,
00:11:26 protože každá nemocnice má jinou strukturu péče, jsou tam odborníci,
00:11:30 kteří mají trochu jiné požadavky na materiál,
00:11:33 se kterým chtějí pracovat.
00:11:35 A za druhé,
00:11:36 každá nemocnice je v trochu jiné ekonomické situaci.
00:11:39 Takže je zcela evidentní, že nemocnice ,
00:11:44 která platí do 30 nebo do 50 dnů po dodání,
00:11:52 bude mít úplně jiné ceny než ostatní s jinou dobou splatnosti.
00:12:03 Kdy je reálné, že by ten model začal fungovat?
00:12:06 Sdružené zdravotnické nákupy u velkých nemocnic.
00:12:10 V některých oblastech to už funguje a fungovalo.
00:12:13 To je zásluha předchůdců.
00:12:15 Například byly aukce na dodávky elektrické energie.
00:12:19 Na další komodity, které jsou jednoduché zadministrovat.
00:12:28 Připravujeme zdravotnické materiály tak,
00:12:30 aby zdravotnické nákupy bylo možné realizovat od prvního ledna.
00:12:34 Příštího roku.
00:12:36 Takže už od prvního ledna?
00:12:38 Bude to ale určitě postupně.
00:12:54 Různé srdeční implantát nebo léky.
00:13:02 Tam si to umím představit.
00:13:04 Nějaké propočty jsou, ale trh potom ukáže trošku jinou realitu,
00:13:09 byl bych rád, aby to bylo alespoň 20 % dolů u těch konkrétních věcí.
00:13:19 Ve zdravotnických prostředcích se ušetřilo poměrně hodně
00:13:23 v posledních letech.
00:13:26 Ceny letěly dolů.
00:13:28 Kardiostimulátory například.
00:13:31 Tam to šlo o milion dolů.
00:13:34 Ale obecně říkat, že centrální nákup něco ušetří,
00:13:38 není tak úplně jednoduché.
00:13:45 Outsourcing by dělal stát.
00:13:50 Ale byly některé nákupy velmi drahých preparátů v minulosti
00:13:56 a neosvědčili se příliš dobře.
00:13:58 A proti outsourcingu se u nás velmi brojí,
00:14:03 protože to byl zdroj různých nekalých odvodů.
00:14:08 Ale když je dobře udělaný, tak by nikdo neprojel.
00:14:14 Ale když máte outsourcing jako synonymum pro zlodějinu ...
00:14:20 Stát podnikal řadu nákupů třeba v IT sféře.
00:14:24 A také to nebylo dobře děláno.
00:14:27 Takže ten problém je v tom, jestli věříte tomu,
00:14:30 že to ten stát bude dělat jako celek lépe než
00:14:33 jednotlivé nemocnice.
00:14:35 A myslím si,
00:14:36 že to je potřeba zkoušet opatrně a pozorovat a sledovat,
00:14:38 jestli se to opravdu osvědčí nebo ne.
00:14:41 Já bych byl pro, aby se to zkoušelo,
00:14:45 ale velmi bych s tím byl obezřetný.
00:14:48 Souhlasím s tím,
00:14:49 že to musí být zpočátku omezené na několik komodit,
00:14:52 které se dají celkem jednoduše zadministrovat.
00:14:55 A kde ta kontrola bude.
00:14:57 A jsem přesvědčen,
00:14:58 že právě z těch nemocnic kontrola bude poměrně veliká.
00:15:01 Protože neumím si představit situaci, kdyby to tak nebylo.
00:15:15 Byl by to výrazný křik.
00:15:20 Když by se nemocnicím něco nelíbilo.
00:15:27 Podle úřadu teď pracovní skupina analyzuje právní formy a způsob
00:15:31 fungování zahraničních nemocnic.
00:15:33 Na dotaz o předpokládaném rozsahu sítě ministerstvo říká toto.
00:16:04 Pane ministře
00:16:09 Kdy by mohla síť neziskových nemocnic,
00:16:13 pokud se to podaří politicky prosadit, kdy by mohla fungovat?
00:16:22 Za prvé je třeba říci,
00:16:24 že nechystáme nic extra převratného.
00:16:27 Profit ní nemocnice fungují po celé Evropě, ve Spojených státech.
00:16:31 A tam se prostě chceme inspirovat.
00:16:33 Tam, kde to dělají dobře.
00:16:35 A za druhé bude tam dobrovolnost.
00:16:45 Každý zřizovatel bude mít možnost využít statutu veřejné neziskové
00:16:51 nemocnice a jsme přesvědčeni o tom, že by to mělo být tak výhodné,
00:16:56 aby do toho sami šli.
00:17:00 Mělo by tam být osvobození od daně z příjmu, efektivní způsob řízení,
00:17:04 kolektivní orgány.
00:17:06 I to místo v síti.
00:17:08 A za další, jsem přesvědčen, že právě veřejní zřizovatele,
00:17:14 ať je to stát, kraje, obce, této nabídky využijí,
00:17:19 protože dnes máme takovou situaci, kdy je tady příspěvková organizace,
00:17:24 která má spoustu nevýhod.
00:17:26 Například když jste ve ztrátě z hlavní činnosti, daníte,
00:17:30 pokud máte zisk v činnosti vedlejší.
00:17:36 Pak je tady něco určené k podnikání.
00:17:41 Tento statut tady chybí.
00:17:43 Za to, že nemocnice se zaváží,
00:17:45 že všechen zisk budou investovat zpět do služeb pacientů, zato,
00:17:50 že budou provozovat i činnosti,
00:17:52 které třeba pro soukromé nebudou lukrativní,
00:17:55 by měly být nějakým způsobem odměněny.
00:18:00 Kdybyste ten návrh chtěl poslat do sněmovny?
00:18:14 Od prvního ledna roku 2016.
00:18:17 Určitě dříve ne.
00:18:20 Když se vymezil Svatopluk Němeček vůči sociálnědemokratickému
00:18:24 ministru zdravotnictví Davidu Rathovi,
00:18:27 někdejšímu ministru zdravotnictví,
00:18:29 líbí se vám ta dobrovolnost i ty parametry, jak byly naznačeny?
00:18:36 Dvě věci.
00:18:38 Ta první je obecná, TOP 09 a opozice dnes vyhlásila,
00:18:43 že chci chce být konstruktivní.
00:18:49 Já se o to ve zdravotnictví snažím a nechci vznášet nějaké rozmíšky.
00:18:55 Ideologické.
00:18:57 Takže z tohoto pohledu na to budu nazírat.
00:18:59 Druhá věc, máme tady institut neziskové organizace,
00:19:05 který skvěle reprezentují univerzity.
00:19:09 Ty byly od státně ne.
00:19:28 Toto je ten klíčový bod to,
00:19:31 čemu říkají ekonomové morální hazard nebo lidově řečeno pokušení
00:19:37 manažerů ne hospodařit dobře a on se o nás potom někdo postará.
00:19:44 Tak tyto dvě sféry neziskových nemocnic se liší.
00:19:49 Ta první byla ta Rathova a pana poslance Krákory,
00:19:55 který na tom vydatně pracoval a v podobném duchu chce jít i pan
00:19:59 ministr Němeček .
00:20:02 Ten druhý model byli univerzitní nemocnice,
00:20:04 které byly takto naplánovány.
00:20:07 Také jako neziskovky.
00:20:10 My jsme počítali s tím, že kdyby se zákon prosadil,
00:20:13 že tam ten model neziskové organizace bude etablován.
00:20:17 A bude rozšiřován.
00:20:20 Dnes se vám nelíbí ten návrh?
00:20:23 Teď dospívám k tomu, v čem se lišíme.
00:20:27 To, na čem stál Rathův zákon a co zdůrazňuje pan ministr
00:20:31 Němeček, je že nemocnice musí mít nějakou státní garanci.
00:20:37 My jsme tvrdili, že tam ta garance být nemůže,
00:20:41 protože to právě vyvolává ten morální hazard a to nešťastné
00:20:44 hospodaření negativní některých fakultních nemocnic,
00:20:48 zatímco ty ostatní hospodaří dobře a jsou z toho třeba hloupé.
00:20:53 Potom nakonec.
00:20:55 Protože je nikdo neoddluží.
00:20:57 V tom riziku, které nemocnice na sebe berou,
00:21:00 aby museli dobře hospodařit, by stát prostě za ně ručit neměl.
00:21:05 A popravdě řečeno těch nemocnic je tady poměrně pořád dost.
00:21:11 A v té síti by se mohli klidně kapacity , které
00:21:18 zaniknou, přelévat.
00:21:19 Stát by měl garantovat za to,
00:21:21 že nějaká činnost v určitém kraji té fakultní nemocnice bude
00:21:25 prostě garantovaná.
00:21:26 Ale že to bude prostě to konkrétní nemocnice zrovna,
00:21:29 když bude špatně hospodařit, tak to tedy ne.
00:21:32 Přesune se to na někoho jiného.
00:21:35 A to je ten jediný detail v podstatě,
00:21:38 kterým se oba návrhy budou lišit.
00:21:40 A tam já mám obavu,
00:21:43 že jakmile nemocnice budou mít garanci příliš velikou,
00:21:46 tak nadále bude pokračovat to, co se děje dnes.
00:21:50 Riziko morálního hazardu.
00:21:52 Že prostě ujedou.
00:21:55 Problematické riziko,
00:21:57 proč by TOP 09 nemohla ve sněmovně zákon prosadit?
00:22:04 Riziko morálního hazardu ve zdravotnictví vždy bylo
00:22:06 a vždy bude.
00:22:08 Pokusím se vysvětlit,
00:22:09 proč ta argumentace pana doc. Hegera a analogie
00:22:13 s univerzitami je chybná.
00:22:15 A to proto, že univerzity na rozdíl od nemocnic mají tu výhodu,
00:22:24 že tam chybí výstupní kontrola kvality.
00:22:28 Když ubudou peníze a nějakým způsobem to půjde na úkor
00:22:34 té kvality, tak to hned nebude vidět.
00:22:36 Bude to vidět až za několik let.
00:22:38 Když se provalí některé případy, které jsme tady měli.
00:22:41 To ve zdravotnictví není.
00:22:43 V okamžiku, kdy vám ty finance budou chybět, kdy se stane,
00:22:48 že nebude postupováno tak,
00:22:50 jak se z hlediska moderní medicíny postupovat nelze oprava lze.
00:23:12 Tvrdím, ať to nazveme jakkoliv, ať ten model bude jakýkoliv,
00:23:16 tak v okamžiku,
00:23:17 kdy se jakákoliv významná nemocnice dostane do významných ekonomických
00:23:21 problémů, tak prostě nebude tady síla, která by zabránila tomu,
00:23:26 že veřejný zřizovatel to nějakým způsobem bude muset finančně řešit.
00:23:30 Protože prostě není myslitelné, aby nemocnice zkrachovala.
00:23:34 Některá z těch velikých.
00:23:36 Ale to je to riziko, o které mluví Leoš Heger.
00:23:41 Vy ho možná prohlubujete.
00:23:43 Ale tomu riziku nezabráníte jakoukoliv jinou formou.
00:23:46 Stát vždy garanci za to zdravotnictví má.
00:23:49 A vždy bude mít.
00:23:50 Co tomu může zabránit, to je efektivní řízení,
00:23:53 efektivní management, byl bych hrozně rád,
00:23:56 když by tomu tato nová právní forma pomohla.
00:23:59 Ještě poslední otázka, na které se také oba neshodnete,
00:24:03 protože Leoš Heger je tady pro jste zachování zdravotnických poplatků,
00:24:11 byť za jeho éry byly zmírňovány.
00:24:15 Pět a čtvrt miliardy korun se vybralo loni
00:24:17 na regulačních poplatků.
00:24:21 Konečná suma vždy překročila pětimiliardovou hranici.
00:24:25 Největší díl z celkové sumy připadl na stokorunové poplatky
00:24:29 v nemocnici.
00:24:30 Šlo o miliardu a 800 milionů korun.
00:24:34 Miliardu a půl zaplatili lidé v ordinacích lékařů,
00:24:37 na třicetikorunovém poplatku.
00:24:39 Miliardu a tři čtvrtě v lékárnách za recept .
00:24:52 Jak budete kompenzovat poplatky lékárnám?
00:24:57 Kde loni, jak jsem zmiňoval, miliarda a tři čtvrtě milionu?
00:25:07 Už jsme kompenzovali výpadek stokorunový nemocnicím.
00:25:12 To bylo letos uděláno zákonem a tady platí i díky opozici.
00:25:18 Neblokovala účinnost zákona.
00:25:20 Příští rok to bude úhradovou vyhlášku.
00:25:25 Problém, který nám zbývá vyřešit, to jsou poplatky v lékárnách,
00:25:30 kde ta situace je specifická v tom, že oni se sice vykazují,
00:25:34 že se vybraly zhruba miliarda 700 milionů.
00:25:37 Ale všichni, kteří ve zdravotnictví se pohybujeme, víme,
00:25:40 že většina lékáren, minimálně všechny řetězce ,
00:25:46 ale i spousta dalších,
00:25:48 reálně poplatek nevybírali a pacientům to kompenzovali.
00:25:52 Když budu vycházet z hrubých odhadů a bohužel nedostali jsme analýzu
00:25:57 České lékárenské komory na kterou jsme čekali zatím.
00:26:02 Tak určitě to není více než 50 % z té sumy.
00:26:07 Bavíme se o 700 nebo 800 milionech.
00:26:09 Budete lékárnám kompenzovat jen 700 nebo 800 milionů?
00:26:12 Nikoliv miliardu a tři čtvrtě?
00:26:15 Určitě jen to, co se reálně vybralo.
00:26:25 Buď zavedením výkonu lékárníka,
00:26:28 při výdeji léků za edukaci pacienta apod.,
00:26:32 druhá varianta je Lech tím navýšením marže.
00:26:36 Z hlediska časového to teď vidím,
00:26:38 že od prvního ledna to bude tou úpravou marže.
00:26:41 Ale na tom poplatků budeme i nadále pracovat.
00:26:46 Protože si myslím, že to je dobrá cesta.
00:26:53 Státní rozpočet.
00:26:57 Rozpočet zdravotnictví čelí dalším tlakům a to jsou mzdy a platy
00:27:02 ve zdravotnictví.
00:27:04 Podíváme-li se na vyjádření šéfa Lékařského odborového klubu Martina
00:27:09 Engla, ten vyžaduje vyjednávání o pěti procentní navýšení platů
00:27:13 lékařům za nedostatečné.
00:27:15 Tady jsou jeho slova.
00:27:18 Musíme si připomenout, že tady existuje memorandum, a i když vím,
00:27:22 že ho nepodepsal a tato vláda,
00:27:24 nicméně když se hlásí k církevním restitucím a jiným závazkům v této
00:27:27 republice, měla by se přihlásit i k tomuto .
00:27:32 Musíme toto zohlednit.
00:27:35 Memorandum podepsal zde přítomný Leoš Heger v roce 2011 odboráři.
00:27:40 Ve zmíněném nebo oprava memorandum bylo několik závazků.
00:28:00 Jste si vědom toho, že váš nástupce řeší vaše dluhy?
00:28:05 Ano, jsem si toho vědom.
00:28:07 Faktem je,
00:28:08 že hospodářská krize byla delší než jsme očekávali a doplatila na tom
00:28:24 celá země.
00:28:27 Nejen zdravotnictví.
00:28:28 Když se odečtou kvalifikovaní, u nich se spočítá průměrná mzda,
00:28:33 tak je rozhodně nižší než je 60 000 korun měsíčně,
00:28:38 ale to memorandum není naplněno, to uznávám.
00:28:48 Jak byste reagoval?
00:28:50 Když bych byl na ministerstvu já místo pana kolegy Němečka,
00:28:54 což je samozřejmě virtuální úvaha,
00:28:57 tak by se nerušily regulační poplatky v první řadě.
00:29:02 Tam stát přišel o pět a půl miliardy.
00:29:07 Ročně.
00:29:08 On to do kompenzuje pan ministr to velmi dobře zařídil,
00:29:14 všechna čest,
00:29:15 ale on mohl zařídit pět a půl miliardy a nechat
00:29:22 regulační poplatky.
00:29:26 Zdravotníkům se mohlo pomoci.
00:29:27 Víte, regulační poplatky,
00:29:29 to je otázka solidarity zdravých s nemocnými.
00:29:34 A regulační poplatky jaksi dopadají i více na ty nemocnice.
00:29:46 Ale jestliže pět miliard místo od pacientů přijde od daňových
00:29:50 poplatníků, tak to stejně zaplatíme všichni.
00:29:53 A mohlo tam těch pět miliard být a mohlo být trochu více na rozvoj,
00:29:59 trošku více na investice a mohlo být i na to zvýšení platů
00:30:03 zdravotníkům, které je velmi potřeba.
00:30:07 Pane ministře.
00:30:08 Pět %,
00:30:09 co chtějí odbory a lékařské odbory chtějí více v odvolání na to,
00:30:15 že nebylo naplněno Hegrovo memorandum.
00:30:19 Hegrovo memorandum je Hegrovo memorandum.
00:30:23 Vy se tím necítíte vázán?
00:30:26 Pro nás,
00:30:28 pro naši vládu a je to i v tom programovém prohlášení,
00:30:32 patří mezi prioritu růst platů zdravotníků.
00:30:35 Všech pracovníků ve zdravotnictví.
00:30:37 Já bych nechtěl vytrhovat jen lékaře,
00:30:40 protože zdravotnictví je týmová práce.
00:30:42 Nelze dělat bez sester, bez pomocného personálu,
00:30:47 ani bez toho technického personálu.
00:30:49 To za prvé.
00:30:50 Za druhé bych chtěl zdůraznit, že pět % je požadavek odborů,
00:30:54 že to není věc, která by byla dojednána.
00:30:58 My považujeme za nějakou základnu, od které se budeme vyvíjet, to,
00:31:02 co mají ostatní zaměstnanci, stát, to je tři a půl %.
00:31:07 To jim myslím mohu garantovat.
00:31:10 Do všech tarifů.
00:31:11 U všech zdravotníků.
00:31:13 Ale kolik bude ta výsledná dohoda,
00:31:16 to záleží na tom a ty analýzy teď nemám,
00:31:20 jak bude vypadat výsledek hospodaření nemocnic
00:31:25 za 1. 8 měsíců.
00:31:27 A jak bude vypadat prognóza vývoje ekonomiky od Ministerstva financí,
00:31:32 od čehož se odvíjí příjmy.
00:31:36 Když odbory říkají minimum pět %, může se tedy stát,
00:31:41 že i vy budete čelit nátlakovým akcím?
00:31:44 Protože na pět % mít nebudete?
00:31:48 Každý ministr zdravotnictví bude čelit tlaku odborů.
00:31:51 To je prostě normální.
00:31:53 Odboráři chtějí nějaké navýšení a já tady chci říci ...
00:32:00 Je pět % sféra snů?
00:32:04 Nevím.
00:32:05 Bude záležet na těch číslech.
00:32:08 Pokud finance to dovolí a zdravotní pojištění bude vyvažovat tyto sumy,
00:32:13 že je budeme moci dát do systému.
00:32:15 Tak ano.
00:32:19 Ale rozhodně nechci destabilizovat systém.
00:32:21 Protože to je pak špatně i pro ty zaměstnance.
00:32:24 Tzn., chceme jim vyjít vstříc, ale můžeme vyjít vstříc jen tolik,
00:32:28 kolik nám systém dovolí tak, abychom ho nedestabilizovali.
00:32:34 Platy loni klesly.
00:32:36 U mezd o pět a půl %.
00:32:38 U platů ve veřejném sektoru o osm desetin %.
00:32:42 Podívejme se na ta data.
00:33:07 Odbory chtějí, aby platy a mzdy byly sjednocené.
00:33:10 Proč se to nedaří?
00:33:13 Pro nás jako pro bývalou koalici a dnes současnou opozici myšlenka,
00:33:18 kterou tady propagovala silně lékařská komora,
00:33:21 aby byl zákon o platu lékařů, byla nepřijatelná.
00:33:25 Jestliže v tom zdravotnictví má být nějaká soutěž a má tam být nějaký
00:33:44 soukromý kapitál ...
00:33:49 Do zákona by si měli dát i akciové společnosti,
00:33:53 které jsou majetky krajů.
00:33:56 Tam budou zakotveny platební tabulky tak,
00:33:58 aby zaměstnanci jistoty měli.
00:34:01 Lékaři tvrdí,
00:34:02 že letos dochází k výraznému nárůstu odchodů počtu především
00:34:08 mladých Dr. do zahraničí.
00:34:11 Podle údajů České lékařské komory si loni vyžádal od komory potvrzení
00:34:17 330 lékařů.
00:34:19 Letos 239.
00:34:22 Jak znepokojivá jsou tato data?
00:34:26 Určitě to není nic hezkého, co bych rád slyšel.
00:34:29 Domnívám se ,
00:34:32 že odchody mladých lékařů po absolvování studia medicíny jsou
00:34:37 velkou ztrátou pro nás.
00:34:38 My tady vidíme dvě řešení.
00:34:40 V tom prvním je záležitost mzdová,
00:34:44 ta opravdu nelze řešit ze dne na den.
00:34:46 Ale minimálně stejným důvodem,
00:34:48 proč mladí lékaři odcházejí je naprosto katastrofální systém
00:34:53 postgraduálního vzdělávání.
00:34:55 Existuje komise.
00:35:01 Specializační vzdělávání je takové,
00:35:03 že ti mladí doktoři tráví vzděláváním roky v nemocnicích
00:35:07 a pak chybí v regionech,
00:35:09 je to nepříjemné i pro jejich osobní život.
00:35:18 Toto patří mezi jednu z absolutních priorit.
00:35:21 A já bych byl velmi rád a budu na to tlačit,
00:35:26 abychom na podzim už měli jasnou představu, jak to má vypadat.
00:35:32 Představa bude naplněna kdy?
00:35:37 Nová vize by měla obsahovat čtyři body.
00:35:39 Snížení počtu základních oborů.
00:35:45 Mezi základní obory patří dnes například dětská gynekologie,
00:35:49 dětské psychiatrie, obory,
00:35:51 které opravdu v žádném případě nepatří mezi ten základ.
00:35:57 Výrazné snížení tedy.
00:35:59 Viděl bych to někde na polovinu.
00:36:02 Za druhé alespoň zčásti se vrátit k tomu systému dvou atestací.
00:36:17 Dostali by zákonem konkrétní kompetence k samostatné
00:36:21 práci, vymezené.
00:36:24 Zčásti by to řešilo problém nedostatku lékařů pro
00:36:27 pohotovostní služby.
00:36:28 Za další by to bylo to,
00:36:36 že by to mělo probíhat na dobu řekněme v rámci několika měsíců
00:36:41 na domácím prostředí.
00:36:42 Měli by se vzdělávat na vyšších pracovištích a měla by tady být
00:36:46 centrální evidence a centrální řízení toho systému,
00:36:49 která by se měla vrátit, protože každá lékařská fakulta,
00:36:54 která to provozuje,
00:36:56 podmínky se nastavuje trochu jinak a to je také špatně.
00:36:59 Může to pomoci?
00:37:01 Já myslím, že ano.
00:37:03 Ono k tomu zlomu došlo v roce 2004, když vznikl nový zákon,
00:37:09 který byl tak nešťastně implementován a vzniklo tady
00:37:15 kvantum oborů různých a od té doby se všichni ministři zdravotnictví
00:37:19 snažili s tím něco udělat.
00:37:21 A v tomto směru musím říci, že si myslím, že jak mí předchůdci,
00:37:26 tak i mí následovníci v tom něco kousek udělali.
00:37:30 Takže snížení základních oborů o polovinu.
00:37:34 Je to příliš asi radikální.
00:37:36 Je otázka, co se podaří politicky prosadit.
00:37:40 Protože tam existují silné zájmové sféry jednotlivých oborů.
00:37:45 V tom je to obtížné.
00:37:48 Ale je to cesta dále v kultivaci pokračovat.
00:37:52 Ale je tady ještě jedna oblast, o které se nemluví.
00:37:55 A myslím si, že je stejně závažná.
00:37:58 Zájem země je, aby bylo lékařů dostatek.
00:38:03 A aby byly vysoce kvalifikovaní.
00:38:06 A on ten dostatek je možné dosáhnout také tím,
00:38:11 že se z nich některé povinnosti sejmou.
00:38:14 Takže by jich nemuselo být tolik.
00:38:16 I když u nás to, co se říkalo před 10 nebo 20 lety,
00:38:21 že je extrémní nadbytek lékařů, už ani tenkrát to moc neplatilo.
00:38:25 Dnes jsme na tom dolním pólu v evropských statistikách.
00:38:30 Ale stejně je potřeba kultivovat jinou stránku věci
00:38:35 a to je kompetence pracovníků a sester.
00:38:40 Lékařská komora velmi kritizuje to postgraduální vzdělávání
00:38:44 a jeho nekvalitu.
00:38:47 Hraje trochu negativní roli to v tom,
00:38:50 že když jsou nějaké snahy kompetence zvýšit,
00:38:55 tak to vyvolává velký odpor lékařského stavu.
00:39:00 Já bych třeba nemluvil o sestrách,
00:39:02 tam jaksi nárůst je plynulý a vývoj by mohl být plynulejší,
00:39:10 ale třeba u nás existuje sféra, která není moc známá.
00:39:16 To jsou lidé,
00:39:17 kteří umí změřit zrak dioptricky a předepsat brýle a v některých
00:39:24 zemích jich je dostatek a tuto činnost převážně dělají a pro oční
00:39:28 lékaře zbývá jen to důležitější a rizikovější a také těch očních
00:39:36 lékařů je tam podstatně méně než u nás.
00:39:39 Ale to platí, já si nechci rozzlobit oční lékaře,
00:39:44 ale je to jen příklad a platí to v řadě dalších oborů.
00:39:51 My teď sledujeme pochybnosti o kvalitě lékařské péče v Rumburce,
00:39:58 kde zemřela pacientka a jedna zdravotní sestra kvůli tomu čelí
00:40:03 obvinění z vraždy.
00:40:06 Při vědomí těch informací, které máme ve veřejném prostoru,
00:40:10 ukazuje to na neexistenci nebo malou diskuzi o eutanázii,
00:40:17 či spíše o umělém prodlužování života v moderní medicíně nebo jde
00:40:23 jen o výjimečné selhání jednotlivce?
00:40:30 Já si myslím, že z toho, co vím,
00:40:35 tak to bylo úplně něco jiného než eutanázie.
00:40:38 Bylo to v našem právním prostředí kriminální čin.
00:40:44 Eutanázie tam kde seděla, se dělá, tak funguje.
00:41:03 Možná ti lidé musí mít určité kompetence,
00:41:05 musí mít důvěru a to je proč si každý rozumný stát snaží
00:41:11 pěstovat ty zdravotníky tak trošku jako v uvozovkách v dobrém slova
00:41:15 smyslu elitu.
00:41:16 A tady bych se zase naopak lékařské komory velmi zastával v tom
00:41:20 jejich snažení.
00:41:22 Pane ministře.
00:41:24 Za prvé bych řekl, že vycházíme opravdu z toho, co je v médiích.
00:41:28 Příběh může být nakonec jinak než jak je prezentován.
00:41:32 Za druhé si myslím, že a souhlasím s tím, co tady řekl kolega,
00:41:37 že nikdy nezajistíte stoprocentně,
00:41:39 že nějaký vyšinutý jedinec cíleně se nebude snažit někoho poškodit
00:41:45 nebo zabít.
00:41:46 To nezajistí žádný systém.
00:41:49 Kam patří ten případ?
00:41:59 Patří sem, to ano.
00:42:01 Ale nejsem zastánce eutanazie, je to prolomení nějaké hranice.
00:42:10 Lidský život je posvátný a takto bychom k němu měli přistupovat.
00:42:14 Koneckonců je to i v programovém prohlášení vlády.
00:42:17 A myslím si, že kde máme velký dluh,
00:42:22 tak to je otázka paliativní péče.
00:42:26 Otázka větší podpory hospiců a podobných zařízení.
00:42:33 Kde se nesetkáváme s něčím takovým,
00:42:35 že by se pacienti dovolávali eutanázie.
00:42:44 Jde spíše o to podporovat medicínu,
00:42:47 která tiší bolesti apod. Ale ne eutanázie.
00:42:53 Já vám přeji hezký zbytek neděle a těším se na shledanou.
00:43:04 105 milionů na pokutách rozdala Česká inspekce.
00:43:10 Čtyři stovky zaměstnanců.
00:43:12 Při kontrolách sledují dodržování zhruba 15 zákonných norem.
00:43:15 Ale základem zůstává zákon o ochraně spotřebitele.
00:43:19 Prodejci jej porušili ve třetině případů z loňských 37 000 kontrol.
00:43:35 Podobné věty slýchávali a stále ještě slýchávají majitelé stánků
00:43:38 na tržnicích častěji než v jiných částech roku.
00:43:42 Lidé z České obchodní inspekce vyrážejí na kontroly vah i toho,
00:43:46 jak prodejci uvádějí ceny jednotlivého zboží.
00:43:54 Inspektoři při kontrolách trhovců zjišťují například to,
00:43:57 jestli zákazník předem znal cenu.
00:44:09 Někdy se stane, že člověk dostane méně než za co se zaplatil.
00:44:24 Vidíte zezadu, že mám napsané jeden kg 80 korun.
00:44:30 Ale té cenovky jsem si ani nevšimla, že to je půl kila.
00:44:37 Ze 17 návštěv zjistili kontroloři nedostatky u 12 z nich.
00:44:44 Nejčastěji prodejci neuvedli cenu zboží a nesprávně účtovali.
00:44:53 Česká obchodní inspekce spoji síly se státní zemědělskou inspekcí
00:44:57 a naráží na další problém.
00:45:00 Neznámý původ ovoce a zeleniny.
00:45:02 Mě to jako zákazníka zajímá.
00:45:03 Mám právo na to vědět, odkud jsou meruňky.
00:45:15 Prodejci snaží nalákat zákazníky.
00:45:17 Loni za údajně český česnek, který byl ve skutečnosti z ciziny,
00:45:21 uložila inspekce rekordní pokutu.
00:45:23 30 000 korun.
00:45:24 Letos za chybějící dokumenty o původu česneku dokonce
00:45:28 50 000 korun.
00:45:31 Tady není cena.
00:45:35 Cedulky upadávají.
00:45:36 Tady prší několikrát za den.
00:45:41 Během léta se zaměřili i na předzahrádky v restauracích.
00:45:47 Při sedmi kontrolách restaurací s předzahrádkami odhalili
00:45:52 sedm nedostatků.
00:45:55 Nejčastěji šlo o nedodržení správné míry nápojů.
00:46:01 Vítejte v otázkách.
00:46:03 Ta rozčílená trhovkyně,
00:46:07 setkáváte se vy na vlastní oči s něčím podobným,
00:46:10 když jste jako zákazník ošizen?
00:46:13 .
00:46:14 Každý občan je zároveň i zákazník, takže pokud sháníte něco ihned,
00:46:20 čerstvé apod., tak myslím si, že tržnici navštěvuje skoro každý.
00:46:24 Kdy
00:46:26 A kde jste byl naposledy vy ošizen?
00:46:30 Určitě to bylo letos v létě.
00:46:37 Přiznal jste se?
00:46:39 Málokdy pracuje po práci.
00:46:47 Málokdy pracuji po práci.
00:46:50 Kolik se na tom podílí lidí?
00:46:52 Je to podle možností, jak který region má k dispozici pracovníky.
00:46:58 Ale řádově se dá říci kolem 300 v ČR.
00:47:02 Za Českou obchodní inspekci se v terénu určitě pohybují.
00:47:07 Máte srovnání, jestli se obchodníci chovají letos odpovědněji?
00:47:14 Pokud bych měl navázat na reportáž týkající se tržnic,
00:47:18 tak ta míra zjišťování závad je obdobná mezi 30 až 40 %.
00:47:23 Pokud bychom se bavili o některých speciálních akcích,
00:47:26 tak míra agresivity takových těch agresivních praktik u předváděcích
00:47:33 akcích, tak ta ubyla.
00:47:34 Tam je zlepšení.
00:47:36 Budeme se bavit o předváděcích akcích,
00:47:38 a když se podívám na pokuty, tak méně pokut .
00:47:51 Pokud by ale byly vyšší.
00:47:53 Zatímco v roce 2011 šlo o 60 milionů,
00:47:59 loni už celková suma činila 105 milionů korun.
00:48:07 Předloni lidé zaplatili 52 milionů, 80 %.
00:48:16 Loni platební kázeň opět klesla na rok 2011.
00:48:31 Nesplacené pokuty předáváte celní správě.
00:48:34 Je možné odhadnout,
00:48:36 jak budete úspěšní při splácení pokud v tom roce letošním?
00:48:42 Nedá.
00:48:43 Čísla, která zazněly, to jsou čísla,
00:48:45 která mi jsme zaregistrovali, že byly uhrazeny.
00:48:51 Je tam nějaká prodleva jednoho nebo dvou měsíců.
00:49:00 Skočí to potom do následujícího roku.
00:49:02 Takže ta čísla se mohou prolínat.
00:49:04 Ale pokuty, které nám nejsou zaplacené ve lhůtě,
00:49:08 předáváme k vymáhání Celní správě to je pravda.
00:49:13 Nemáte pocit, že by se číslo výrazně zvýšil?
00:49:16 Číslo a ochoty platit pokuty.
00:49:23 Číslo se mění podle toho,
00:49:24 jak velké sankce ke konci roku nabíhají právní moci.
00:49:30 Už jste zmínil předváděcí akce.
00:49:33 Velká popularizace tzv. šmejdů.
00:49:41 V roce 2011 bylo sotva 250 kontrol,
00:49:46 za letošní půlrok bezmála čtyři stovky.
00:49:50 Spolu s kontrolami roste i počet zjištěných pochybení.
00:49:53 Jen za 1. 6 měsíců tohoto roku našli inspektoři porušení zákona
00:50:18 v těchto číslech.
00:50:22 Musím poděkovat aktivitě médií,
00:50:24 díky loňské kampani výrazně odkryli hodně těchto nekalých konání.
00:50:30 Ale v letošním roce ta četnost kontrol mírně navýšil a díky
00:50:35 novelizaci zákona o ochraně spotřebitele v tom,
00:50:41 že tito pořadatelé mají povinnost oznamovat akce.
00:50:45 Čas kontrol je za účasti kontrola v předváděcí akci a část kontroly
00:50:50 děláme od stolu,
00:50:52 kdy kontrolujeme získanou dokumentaci ať už zaslanou nebo
00:50:56 v rámci podnětů od spotřebitelů.
00:51:00 Takže dá se říci,
00:51:01 že jsme v letošním roce efektivitu kontroly rozdělili.
00:51:05 Abychom mohli dělat více těchto záznamů.
00:51:07 Přesto je zřejmé i z těch čísel přes 16 000 skoro 17 000 oznámení
00:51:12 nám přišlo, že nějaká akce se má konat.
00:51:16 A teď to, jak si šmejdi hledají jinou cestu,
00:51:21 na parkovištích před obchodními centry, což je jedna z alternativ,
00:51:27 že oslovují především seniory tito prodejci.
00:51:33 Jak časté jsou podněty podobné podněty od spotřebitelů?
00:51:40 Nedá se říci, jak časté.
00:51:42 Spíše jakým směrem zaměřené.
00:51:45 To, co vy zmiňujete,
00:51:47 to je nový způsob získávání informací od občanů,
00:51:50 kdy znají například z databáze telefonní číslo a oni se snaží
00:51:55 získat adresu pod nějakou záminkou.
00:51:57 Ať už nějaké výhrady nebo prémiového dárků,
00:52:00 kterým který chtějí doručit.
00:52:12 Česká inspekce upozorňuje občany,
00:52:15 pokud možno něčeho se nezúčastňovat a těmto rádoby nabízím lidem
00:52:34 se vyhýbat.
Témata, o kterých se začne mluvit. Diskusi připravují: Václav Moravec, Hana Andělová a Marek Straka.
Diskuzní pořad, který vysíláme v premiéře každou neděli ve 12:00 na programech ČT1 a ČT24 a pokračování ve 13:05 na programu ČT24.