Témata, o kterých se začne mluvit. Diskusi připravují: Václav Moravec, Čestmír Franěk a Marek Straka
Obsah dílu
Diskuzní pořad, který vysíláme v premiéře každou neděli ve 12:00 na programech ČT1 a ČT24 a pokračování ve 13:05 na programu ČT24.
00:00:11 Vítejte a hezkou neděli vám všem.
00:00:14 Stačilo několik rande a je ruka v rukávě,
00:00:20 zrodila se koaliční smlouva.
00:00:21 Má 50 stran a váží rovných 250 g.
00:00:25 Rodičové tvrdí, že to ani nebolelo.
00:00:28 V dalších hodinách a dnech se ukáže,
00:00:30 jestli jsou tři partneři ten správný počet pro pevný vztah.
00:00:34 Tato země by si ho zasloužila.
00:00:37 Dočkáme se slibovaných změn?
00:00:39 Přinesou nová koalice a nová opozice změnu politického stylu?
00:00:43 Shodnou se na tom, co je teď důležité?
00:00:46 Pozvání přijali tři osobnosti,
00:00:48 které mají zkušenost s exekutivou a koaliční správou země.
00:00:53 Vladimír Špidla z ČSSD,
00:00:56 Věra Jourová a místopředseda TOP 09 Leoš Heger.
00:01:01 A o jakých tématech se po dnešních otázkách začne mluvit?
00:01:08 Schvalování koaliční smlouvy.
00:01:10 Celostátní konference lidovců posuzuje koaliční smlouvu s ČSSD
00:01:13 a hnutím ano.
00:01:15 Lidovci dávají najevo nespokojenost s prvním návrhem,
00:01:18 podle kterého by měli získat jen dvě křesla.
00:01:23 Velkorysý sociální demokraté,
00:01:25 předseda ČSSD Bohuslav Sobotka slibuje hnutím ano a lidovců
00:01:31 velkorysost při rozdělování křesel.
00:01:35 Sociální demokracie bude jednat velkoryse.
00:01:37 Jsme strana,
00:01:38 která vnímá nutnost vzniku nové vlády v co nejkratším termínu
00:01:41 a pokud se objeví překážky, tak je chceme z cesty odstraňovat.
00:01:45 Sňatek z rozumu?
00:01:46 Jsou jím změny majetkových poměrů aerolinií.
00:02:05 Připomínám, že hlavními hosty otázek zůstávají expremiér Vladimír
00:02:08 Špidla z ČSSD,
00:02:10 první místopředsedkyně hnutí ano Věra Jourová a exministr
00:02:13 zdravotnictví, místopředseda TOP 09 Leoš Heger.
00:02:16 Ještě jednou vítejte.
00:02:22 Když se podíváte do koaliční smlouvy,
00:02:25 bavili jsme se o zavádění druhého,
00:02:27 respektive zrušení druhého pilíře penzijního systému,
00:02:32 jaké zásadní změny vidíte, které by mohly mít vlastně podobný osud?
00:02:36 Když budete tlačit změny na sílu a pak by je zase budoucí vláda
00:02:40 mohla vracet, pokud se nedohodnete s opozicí.
00:02:43 Jsou tam takové body?
00:02:45 Je tam řada dlouhodobých investic,
00:02:47 které jsou tam navrženy například pod tím programem pro dopravu.
00:02:51 Kde to samozřejmě musí být plánována pod delším zorným úhlem.
00:03:11 Tratíme na tom vlastně obrovské peníze,
00:03:13 pokud přijde nová vláda a předešlo investici zmaří.
00:03:17 Takže to si myslím, že bude předmětem jednání v širším měřítku.
00:03:22 Jsou to všechno strategické věci, které se týkají investic,
00:03:26 proexportní politika, energetická koncepce.
00:03:29 To jsou všechno záležitosti,
00:03:31 které budou vyžadovat širší konsenzus než je vlastně půdorys
00:03:36 budoucí koalice.
00:03:37 Tam počítáte s tím, že věci budete ještě předtím,
00:03:40 než že bude probírat PS ve formě zákonů,
00:03:44 že věci budete probírat s opozicí v nějakých odborných skupinách?
00:03:49 Bavíme se nyní o ustanovení odborných skupin,
00:03:52 které budou na širokém půdorysu, když odhlédnu od těch investic,
00:03:57 o kterých jsme ještě nezačali jednat, hovoříme o řešení ústavy.
00:04:04 Všichni se shodujeme na tom,
00:04:06 že určité změny v ústavě jsou třeba.
00:04:09 Že proto bude zapotřebí získat velmi široký souhlas.
00:04:15 K tomu je zapotřebí třípětinový souhlas.
00:04:19 Nejen proto, že je potřeba třípětinová většina,
00:04:23 ústava je zásadní legislativní prvek našeho právního řádu.
00:04:27 Je to zákon zákonů.
00:04:30 Společná komise opozice a koalice bude tou první platformou,
00:04:37 tím prvním místem, kde byste diskutovali?
00:04:40 Ano, rýsuje se,
00:04:42 že se tak bude dít na půdě podvýboru ústavně-právního výboru,
00:04:46 kde je to široké zastoupení.
00:04:48 Ale podvýbor si bude zvát i odborníky, ústavní právníky,
00:04:53 politologii a asi i ekonomy.
00:04:56 Protože podle některých nesystémové řešení některých věcí v ústavě nám
00:04:59 působí ekonomické škody.
00:05:01 Takže to bude hodně široká diskuze.
00:05:04 Vraťme se k tomu, zrušení druhého pilíře.
00:05:12 Podívejme se do koaliční smlouvy, tam se kromě jiného píše toto.
00:05:54 Má TOP 09 v té opoziční roli jasno,
00:05:58 že se takových komisí bude účastnit a bude aktivním hráčem v komisích?
00:06:06 Velmi rádi bychom se účastnili na těchto debatách.
00:06:10 Měli jsme v programu jednu věc,
00:06:12 na kterou já osobně jsem byl velmi pyšný,
00:06:14 že se tam dostala a to bylo společné sociální
00:06:17 pojištění manželů.
00:06:19 Protože dnes je v této sféře velká nespravedlnost.
00:06:23 Manželství, které se v druhé polovině života rozpadnou a ti lidé
00:06:27 potom mají důchody velmi odlišné.
00:06:29 Na druhou stranu já musím říci,
00:06:32 že v té koaliční smlouvě je napsáno posílení zásluhovosti.
00:06:37 Tak to je i velmi proti tomu, o co se snažil druhý pilíř.
00:06:42 V tom důchodovém systému samozřejmě je klíčová diskrepance mezi názory
00:06:49 levicovými a pravicovými.
00:06:51 Ty pravicové spějí k tomu, aby diferenciace byly větší,
00:06:56 aby lidé odcházeli do důchodu s nějakým průměrným důchodem,
00:07:01 který odpovídal jejich platu.
00:07:06 Levicoví politici zdůrazňují velmi často minimální důchody a špatné
00:07:11 životní podmínky důchodů.
00:07:13 To my jsme se na poslouchali dost.
00:07:16 Tak nevím, jak v tomto bude ta koaliční smlouva fungovat.
00:07:21 Podobně podobných různých protimluvů můžeme najít
00:07:25 i ve zdravotnictví.
00:07:27 Samozřejmě, všechny věci, které mají finanční dopady,
00:07:31 tak budí na naší straně velké obavy,
00:07:34 že by se vláda mohla ocitnout na nějaké trajektorii k rozpočtové
00:07:42 neodpovědnosti a to je velká hrozba pro naší zemi.
00:07:46 Vladimír Špidla.
00:07:47 Jen před závorku, když se hovoří o rozpočtové neodpovědnosti,
00:07:52 tak se naznačuje, že se to váže k levici,
00:07:57 tak největší deficit rozpočtu by byla vlád vláda Václava Klause.
00:08:05 Sociální demokraté museli amortizovat 700 miliard do bank
00:08:09 a 80 miliard přibližně do povodních.
00:08:13 700 miliard je výsledek pravicové vlády.
00:08:16 Ale o tom nechci mluvit.
00:08:18 Ta podstata, ten popis, který byl v koaliční smlouvě,
00:08:22 do značné míry ukazuje metodu ,
00:08:26 kterou jsme použili v prvním Bezděkově komisi.
00:08:29 Která byla složena z lidí,
00:08:31 kteří se v politických stranách dlouhodobě politiků,
00:08:36 kteří se dlouhodobě věnují té dané problematice, to byly důchody.
00:08:41 Dále byla složena z lidí,
00:08:44 kteří byli odborníci v daných oborech a vedlo to pan Bezděk.
00:08:48 My jsme nepracovali,
00:08:49 že bychom vymysleli reformu a pak se jí snažili nějakým způsobem
00:08:55 vnutit, ale začali jsme tak, že jsme posuzovali varianty,
00:09:00 byly tam komunisté a předložili svoji variantu důchodu a byly tam
00:09:04 sociální demokraté, předložili svojí variantu a byla tam ODS,
00:09:08 ta předložila svojí variantu a bylo tam KDU-ČSL a posuzováním těch
00:09:17 variant, ten proces poskytl základnu,
00:09:20 že všichni si byli zhruba vědomi, jaké jsou důsledky .
00:09:25 Dále se nám dařilo poměrně brzo najít určitý průnik.
00:09:29 Ten průnik nebyl vytvořen mocensky.
00:09:32 Ale velmi intenzivní debatou.
00:09:35 Základ je posuzování variant.
00:09:38 Myslíte, že takto se to vrátí a s tím počítá ta koaliční smlouva?
00:09:43 Já myslím, že ano.
00:09:44 Když by se udržela tehdy moje vláda, což je jiná záležitost,
00:09:47 tak jsme pravděpodobně dospěli k dohodě,
00:09:50 kterou by už nikdo neboural.
00:09:52 Protože by byla integrovaná, už v té koncepční úrovni,
00:09:57 takže by to všichni chápali a přijali a odhaduji,
00:10:01 že by dostala ústavní většinu a pak už je to jisté.
00:10:06 Protože to jsou metody, které by se měly udělat.
00:10:09 Věra Jourová.
00:10:11 Jen k tomu druhému pilíři, je toto věc,
00:10:14 ve které hnutí ano ustoupilo partnerům v jednání,
00:10:18 protože my jsme přívrženci spíše té filozofie,
00:10:21 že člověk si za svojí životní úroveň ne přímo může sám,
00:10:26 máme tady řadu různých nespravedlností,
00:10:29 které na člověka padnou a stát se musí postarat a musí být
00:10:33 spolehlivý, ale my jsme i v programu říkali,
00:10:35 že člověk by měl myslet na zadní kolečka a měl by se sám postarat
00:10:39 o svou životní úroveň, pokud tak může učinit.
00:10:42 A v tomto jsme tedy ustoupili a uspokojili jsme se konstatováním,
00:10:48 že bude důchodová reforma znovuotevřena jako systémový
00:10:52 problém a ...
00:10:54 Je nerealistické,
00:10:55 abyste se opravdu dohodli během roku nebo roku a půl a pak měly rok
00:11:03 na prosazení?
00:11:04 Protože od roku 2017 by měla začít platit nová pravidla podle
00:11:11 té koaliční smlouvy celého penzijního systému,
00:11:14 kdy dojde k zastropování věku odchodu do důchodu.
00:11:18 Posílení principu zásluhovosti a zajištění výplaty důstojných
00:11:23 penzí, čímž se rozumí ten minimální důchod,
00:11:26 který měla ČSSD i vaše strana v programu.
00:11:29 Ten tlak času je extrémní.
00:11:32 Právě proto si myslím, že když přijmeme tu variantu,
00:11:36 že do toho jednání pustíme a přizveme další partnery,
00:11:40 kteří jsou na politické scéně,
00:11:42 že potom to prosazování bude snazší.
00:11:48 Leoš Heger.
00:11:55 Můžeme říci regulační poplatky ve zdravotnictví,
00:11:58 tím já jsem žil samozřejmě dlouhou dobu.
00:12:01 Sledoval jsem sociální demokracii jak vyhlašuje,
00:12:05 že je úplně zruší a myslím si, že to je takový typický příklad,
00:12:10 kdy se ta politika vládní obrací o 180 stupňů.
00:12:17 A není to vůbec potřeba.
00:12:19 Protože ve všech zemích nějaká míra spoluúčasti na zdravotnictví je.
00:12:24 Má svým způsobem opravdu regulační charakter.
00:12:28 Ale to tedy zůstalo zachováno u poplatků za pohotovost.
00:12:33 Ale ...
00:12:36 To je jedna desetina celého toho balíku, který to finančně děla.
00:12:41 To vše ostatní bude zrušeno.
00:12:43 Já to neříkám ... mě to velmi mrzí, já nepochybuji o tom,
00:12:50 že ty regulační poplatky potřebovali úpravu jak technicky,
00:12:54 tak logicky tam byly nesmysly.
00:12:56 Pacient, když chodí na kontroly,
00:12:58 nemusel by opravdu platit tak často.
00:13:01 Ale na druhou stranu jakési připomenutí,
00:13:04 že ten systém je strašně drahý a pacient se může i symbolicky
00:13:08 spolupodílet, když do toho systému vstupuje.
00:13:16 Tady hnutí ano, přestože máme mezi TOP 09, zkrátka někde to jiskří ,
00:13:28 myslím si, že v tomto jsme byli na jedné lodi a mrzí mě,
00:13:31 že v koaliční smlouvě se z toho razantně ustupuje.
00:13:34 Věra Jourová.
00:13:36 Chtěli jsme poplatky zrušit.
00:13:37 To jsme měli v programu.
00:13:39 V tom jsme se právě lišily.
00:13:41 Je pravda,
00:13:42 že toho máme hodně společného v jiných programových bodech.
00:13:45 Jen, vy jste hovořil o tom jiskření.
00:13:50 Nemluvila jsem o té kultuře jednání ve sněmovně.
00:13:53 Já, když tam sedím vidím za tím stolkem pana Kalouska a pana
00:13:59 Babiše, tak si říkám,
00:14:01 že bychom možná mohli zavést něco jako je Dolní sněmovny britského
00:14:05 parlamentu na dvě délky mečů.
00:14:08 A vzdálenost mezi opozicí a koalicí a k tomu ještě podotknu,
00:14:13 že my jsme nereagovali.
00:14:18 Řekli jsme si, že to necháme být, že si to třeba nějak sedne.
00:14:25 Že budeme moci nějak fungovat na dvě délky mečů.
00:14:31 Za jak dlouho se dá sloučit druhý a třetí pilíř?
00:14:34 To je opravdu technická událost.
00:14:36 Dá se to udělá relativně rychle, musíme uvědomit,
00:14:39 že jakoukoliv ty různé debaty neskončily nějakým úspěchem,
00:14:45 přesto se odehrály a ta věcná materie je připravena.
00:14:49 My vůbec nezačínáme na nule.
00:14:52 Ale chtěl jsem ještě dvě poznámky.
00:14:54 Jak se říká, že člověk by měl být zodpovědný a v důchodovém systému,
00:15:00 že důchodový systém vytváří nějakou nezodpovědnost, tak to je hloupost.
00:15:04 Důchod dostanete,
00:15:06 když jste celý život pracoval po nějakých teď už 30 letech
00:15:10 normální poctivě odvedené práce.
00:15:12 Tak to si myslím, že není nikdo,
00:15:14 kdo je povrchní a nějakým způsobem neetický.
00:15:17 Důchod je za práci.
00:15:20 Bude tam zakotven minimální důchod od roku 2017?
00:15:25 Ano, jak jsem řekl, základy už byly odpracované.
00:15:29 Když se bude postupovat zhruba metodou,
00:15:31 jakou jsem naznačil intenzivně, tak se to dá udělat,
00:15:39 dá se toho udělat hodně.
00:15:42 Máme zkušenost,
00:15:43 že když se nesleduje věc velmi důsledně a velmi tvrdě
00:15:47 a v rozumných, nikoliv dlouhých lhůtách, vždy hrozí,
00:15:55 že se rozplyne a ničeho se nedosáhne.
00:15:57 Podle mého názoru je toto racionální a dosažitelné,
00:16:02 ale nikoliv jezte jako cokoliv v životě.
00:16:10 Je tady další krok, který se týká platnosti zákona o státní službě.
00:16:15 Zákon o úřednících.
00:16:16 Koaliční smlouva, stojí zde toto.
00:16:39 Za jak šťastný považujete pro začátek to,
00:16:42 že prosazování té novely zákona o státní službě,
00:16:46 ten původní byl přijat v roce 2002,
00:16:49 měl ho na starosti Vladimír Špidla tehdy jako ministr práce
00:16:52 a sociálních věcí,
00:16:54 potažmo byl ten zákon odkládán a teď ve formě pozměňovacího návrhu
00:16:58 tady bude přijímána taková důležitá norma a premiér v demisi Jiří
00:17:02 Rusnok říká,
00:17:03 my jsme chtěli přijít po dohodě se stranami vládní koalice
00:17:07 i opozicí s novelou toho zákona.
00:17:12 A teď vy to chcete udělat jako pozměňovací poslanecký návrh?
00:17:16 Nejen, že to je šťastné, ale je to i symbolické.
00:17:19 My to udělat musíme, protože my jsme teď na cestě k tomu,
00:17:29 že se změní poměry ve státní správě a poměry v zemi.
00:17:44 V některých ohledech to může být zastaralá,
00:17:47 proč se to musí dělat formou pozměňovacího návrhu ale?
00:17:56 Musí to být novela zákona z roku 2002,
00:18:00 takže my prostě neděláme nic nestandardního.
00:18:03 Za druhé nás velmi tlačí čas.
00:18:10 Evropská komise chce, abychom to měli účinné příští rok,
00:18:14 je to naprosto oprávněné ale.
00:18:19 Já vám řeknu, proč nás tlačí čas.
00:18:23 Služební zákon, jakmile dojde do účinnosti,
00:18:27 bude velmi nevýhodný pro politickou sféru .
00:18:34 Proto tam bude nezávislý aparát,
00:18:36 se kterým si nová politická garnitura bude moci zacházet tak
00:18:39 jako doteď.
00:18:47 Úřad vlády patří pod premiéra.
00:18:49 Tudíž ten politický vliv tam bude.
00:18:51 Pokud to bude fungovat podle toho, jak to připravujeme,
00:18:54 tak to bude skutečně velmi silně nezávislá profesionální státní
00:19:01 správa, kterou nastupující politik bude využívat jako své
00:19:05 servisní pracoviště.
00:19:06 Na které se bude moci spolehnout, že bude realizovat tu politiku,
00:19:10 ale nebude moci už zavádí takové věci,
00:19:13 jako že třeba vymění věci až na úrovni budoucího oddělení
00:19:17 a tím rozvrátí organismus.
00:19:24 Musíme to udělat hned.
00:19:26 Proto to budete dělat pozměňovacím návrhem v PS,
00:19:30 nikoliv vládním návrhem.
00:19:32 Nechceme čekat na sestavení vlády, chceme,
00:19:35 abychom na tom už hodně udělali.
00:19:41 Nechceme ztrácet čas.
00:19:46 Není to jeden z dluhů?
00:19:48 Také jste odkládali platnost služebního zákona,
00:19:51 dokonce jste přicházeli s návrhem jiného alternativního zákona
00:19:56 o úřednících.
00:19:58 Tak, že to je dluh všech vlád od roku 2002,
00:20:02 kdy ten zákon existuje, to je jasné.
00:20:06 Pokud by současná koalice prosadila ten zákon,
00:20:11 nebo chystaná koalice prosadila tu zákonnou verzi,
00:20:15 tak to může šlechtit.
00:20:23 Nevadí vám, že to půjde formou poslaneckého návrhu?
00:20:27 Já si myslím,
00:20:28 že nad tímto bude obrovská diskuze na úrovni parlamentu,
00:20:34 a že ta problematika může být dopilována slušně i v parlamentu.
00:20:39 Možná lépe než ve vládě, protože tam naopak v té vládě,
00:20:44 když se o tom diskutovalo,
00:20:45 tak se vytahovaly různé nápady a návrhy,
00:20:50 které vycházely někdy od těch úředníků s nějakými zájmy,
00:20:55 které měli.
00:20:56 Myslíte si, že to může být efektivnější?
00:20:59 Může.
00:21:00 Za co bych se osobně přimlouval, to je ne dramatická revolučnost.
00:21:09 Revoluční prosazování vždy vede k hrůze,
00:21:11 co nastane a já bych řekl příklad teď trochu vymyšlený,
00:21:15 kdyby třeba to zafixování těch lidí zůstalo v prvním roku na úrovni
00:21:23 odborných referend, vztahovalo set a se to na ředitele odborů,
00:21:33 tak jeden z problémů státní správy je strašná nehomogennost těch lidí.
00:21:49 Jsou tam bohužel lidé, kteří jsou tam jen proto,
00:21:52 aby seděli na své židli a mají klapky na očích a nic je nezajímá .
00:22:00 Nekooperují.
00:22:01 Já si myslím, že ten návrh v tom roce 2002,
00:22:08 znamenalo obrovské navýšení financí ze státního rozpočtu a pokud
00:22:14 to bude ošetřeno, může to vyjít z jakéhokoliv návrhu.
00:22:20 Vy jste součástí té komise,
00:22:24 která se probírá zákonem o státní službě a navrhne
00:22:28 tu poslaneckou verzi.
00:22:30 K jakým změnám tam dojde?
00:22:32 Když Leoš Heger říká,
00:22:33 že to bylo finančně náročné a finanční nároky
00:22:37 by se měly mírnit.
00:22:41 Finanční náročnosti, to je typický zástupný argument.
00:22:45 Zákon bude tak finančně náročný jak se o tom rozhodne v tom
00:22:51 závěrečném hlasování.
00:22:54 To je politická vůle, možnosti v tom daném kontextu.
00:22:58 To byla vždy záminka.
00:23:00 Ale já bych chtěl říci proč.
00:23:02 Představte si, že v každé vládě,
00:23:05 každá nová vláda v zásadě prováděla dostat i dost radikální čistky.
00:23:16 ČR nemá kapacitu na to, aby měla pět kvalifikovaných státních správ,
00:23:20 aby přišli sociální demokraté a udělali dokonalou státní správu
00:23:25 z kvalifikovaných lidí, aby přišli lidovci a udělali to.
00:23:28 Aby přišlo ano, a také mělo tu příležitost.
00:23:33 To je vyloučeno.
00:23:34 Jsme kultivovaný stát,
00:23:36 který je schopen mít jednu dobrou veřejnou správu.
00:23:38 Když pečlivě zachází s potenciálem a s lidmi, které má k dispozici.
00:23:44 Jaké změny by bylo dobré prosadit v tom poslaneckém návrhu s odstupem
00:23:48 11 let, které uplynuly od přijetí původního služebního zákona.
00:23:53 Jeho platnost se několikrát odkládala.
00:23:56 Původní služební zákon je ve hře,
00:23:58 debatovalo se o něm minimálně rok a ukázalo se, což mě potěšilo,
00:24:02 ale je to jasné, ukázalo se,
00:24:09 že skutečně má smysl ho v některých věcech jen novelizovat.
00:24:14 Třeba jedna z těch novel by se týkala zřejmě
00:24:23 patových systému.
00:24:31 Debatovalo se o systému vzdělávání.
00:24:34 Kdy se zdá se mínění přiklání k tomu, že by měla být zkouška,
00:24:41 která by byla pod kontrolou státu, ale ne, že jí utne,
00:24:44 aby vzdělání od začátku se odehrávalo ve státní instituci
00:24:48 atd.
00:24:50 Platí i podřízenost generálních úředníků?
00:24:55 Ale to je ve všech veřejných systémech.
00:24:57 Tento princip se měnit nebude?
00:24:59 Tam jde o to, když bych to popsal tu depolitizaci,
00:25:03 tak přichází ministr a jeho kabinet,
00:25:06 který je vytvořen politicky, mohou tam být udělána politická dohoda,
00:25:14 úkolem toho ministr a jeho kabinetů je formulovat strategické zadání,
00:25:18 které by šlo z voleb.
00:25:20 A přimět a získat jste veřejné správy výsledek.
00:25:29 Veřejná správa má za úkol to spočítat.
00:25:36 Ta musí být technicky velmi zdatná.
00:25:40 Také jsou v zákonu velmi výrazné předpoklady na osobní způsobilost.
00:25:46 Ti lidé musí dodržovat určitou etiketu.
00:25:51 Ale neřeší se to otázka lustrací.
00:25:53 To je legrační.
00:25:56 Miloš Zeman říká,
00:25:57 že jmenování Andreje Babiše je možné vyřešit bez lustračního
00:26:02 zákona tím, že co nejrychleji bude přijat zákon o státní službě.
00:26:06 Zákon o státní službě se týká toho odborného tělesa státní správy.
00:26:15 To je zákon o úřednících.
00:26:16 Lidé ve vládě úředníci nejsou.
00:26:20 Takže ...
00:26:21 Je to tedy chybný právní výklad Miloše Zemana?
00:26:24 Respektive jeho právníků,
00:26:26 jestliže vážou jmenování André Babiše na zákon o státní službě?
00:26:30 Jestliže zákon o státní službě přijde do jednání ve sněmovně někdy
00:26:37 v lednu, tak by mě Opava bylo by to na pováženou.
00:26:54 Když se to vyřeší vstupem v platnost zákona o státní
00:26:59 službě ...?
00:27:02 Nemohu komentovat výrok prezidenta,
00:27:05 já jsem s prezidentem neměl možnost se na to to téma bavit,
00:27:11 ale zažil jsem řadu výroků prezidenta,
00:27:17 které se neukázaly jako zcela spolehlivé.
00:27:20 Tento k nim nepatří?
00:27:22 Není prostě správné a vázat vznik vlády na zákon o státní službě.
00:27:27 To si myslím, že neodpovídá zájmům ČR jako takové.
00:27:33 Leoš Heger tady mluvil o tom, co rozděluje TOP 09 a hnutí ano.
00:27:40 Střet zájmů.
00:27:41 Tak na straně jedné tady bude přijímán,
00:27:44 měl by vstoupit v platnost zákon o státní službě a střet zájmů
00:27:48 ve vztahu k hnutí ano vidíte v jakých bodech?
00:27:52 Když jste i na konferenci TOP 09 mluvili o tom,
00:27:57 že nástupem hnutí ano dochází k něčemu jinému?
00:28:07 Střet zájmů my nevidíme.
00:28:09 Pokud jde o zákon o státní službě,
00:28:11 tam možná toho vnesl nešťastný nápad pan prezident nebo alespoň
00:28:15 ti, kdo ho tlumočili,
00:28:17 že by se mohl tím zákonem vyřešit problém lustrací.
00:28:21 Jestli jsou legální u ministrů nebo nejsou legální nebo zvykově
00:28:26 správné, to nás nadzvedlo velmi.
00:28:32 Protože to si myslíme, že je jasné ohýbání nějaké účelové,
00:28:37 pro které ten zákon by neměl sloužit v podstatě řešení problémů.
00:28:43 My ten střet zájmů vidíme hlavně v té rozpočtové sféře a můžeme
00:28:46 ho demonstrovat jako tak,
00:28:51 že byla snaha naše aby se přidalo na vědu a výzkum a přitom ten
00:28:57 rozpočet prošel v takové podobě,
00:29:01 kdy mají být upřednostnění zemědělci nebo sféra zemědělství,
00:29:07 která je samozřejmě zájmovou sférou pana Babiše a má být odebráno
00:29:14 z toho,
00:29:15 co se preferovalo jako jediná rozvojová kapitola vědy a výzkumu.
00:29:23 Andreje Babiše vnímáte jako ministra financí za střet zájmů,
00:29:27 protože on bude navrhovat rozpočtovou politiku?
00:29:32 Já to pokládám jako za hlavní stigmat této koalice,
00:29:36 protože to je nejen názor politiků,
00:29:39 to je názor široké obce novinářské a myslíme si,
00:29:42 že tam prostě to riziko je.
00:29:45 Samozřejmě, potenciální střet , to může být každý,
00:29:52 každý má jiné preference.
00:29:54 Ale toto je do očí bijící,
00:29:56 mělo by se naopak ze strany hnutí ano pracovat okázale na tom,
00:30:02 aby se dokázalo, že to tak není.
00:30:04 A tam my to nevidíme.
00:30:12 Nedávat ho na ministerstvo financí, protože nenajdete mnoho resortů,
00:30:18 kde by nemusel mít Andrej Babiš střet zájmů?
00:30:21 Ministrem kultury by být nemělo ,
00:30:25 protože to má na starosti mediální legislativu,
00:30:28 Ministerstvo zemědělství, toho se zřekl.
00:30:37 Nemůžeme radit vznikající koalici co má jak vydělat.
00:30:41 To je jako když v zahraniční politice se řekne,
00:30:44 že něco jako vměšování státu do cizích zájmů.
00:30:50 Ale nikdo nám nemůže vzít,
00:30:52 abychom to nekomentovali jestliže to pokládáme za závažné riziko.
00:30:58 O čem jsme mluvili, o stabilitě vlád,
00:31:02 tak my jsme mluvili o vstřícné opozici,
00:31:07 tak máme na mysli něco takového jako je v řadě zemí.
00:31:10 Že vlády jsou prostě silnější než jsou tradičně u nás.
00:31:18 SK oprava je to špatně,
00:31:26 ta o vláda by měla mít možnost něco udělat za celé 3 roky.
00:31:32 Měla by za to nést plnou zodpovědnost.
00:31:35 Nová vláda pak jste úchylky, které se odehrají, třeba neúmyslně,
00:31:40 ale protože se situace vyvíjí, tak by měla mít možnost korigovat.
00:31:46 Jestli mohu říci jednu historku jako příklad tohoto,
00:31:49 kterou jsem zažil s bývalou ministryní v Holandsku,
00:31:52 kde jsem před více než 10 lety byl na stáži několikrát,
00:31:57 tenkrát tam byla levicovější vláda u moci a pak ji vystřídala
00:32:04 pravicovější a ta výměna, to je zpět k politické kultuře,
00:32:07 ta ministryně byla pak někde přednášet a lidé se jí ptali a ona
00:32:19 říkala, my už jsme u té vlády byly dlouho, udělali jsme řady věcí,
00:32:24 které vyřešily některé věci a ukázalo se,
00:32:27 že teď přitom střídání vznikly malé problémy,
00:32:31 které je potřeba řešit pravicověji,
00:32:34 tak to teď bude řešit pravicovější vláda a pak zase přijdeme my a zase
00:32:37 to nějak vyrovnáme.
00:32:38 Takže tak bychom si asi přál, aby opozice fungovala.
00:32:41 Aby byla i vstřícnost z druhé strany.
00:32:45 Proto já chci, abychom na to upozorňovali.
00:32:58 Měli bychom to dělat slušně.
00:33:00 Může vláda dojet na střet zájmů?
00:33:05 Nemůže.
00:33:07 Tady prostě budou tyto komentáře vždy.
00:33:10 Budeme je muset ustát.
00:33:12 Ať udělá pan Babiš cokoliv, tak je významný
00:33:15 zaměstnavatel, podnikatel.
00:33:18 Prostě když udělám něco dobrého kterýkoliv z těchto resortů nebo
00:33:23 úseků, tak mu to bude vyčítáno, že to dělá pro sebe.
00:33:27 Bylo by lepší nechat Babiše mimo vládu?
00:33:30 Nebylo.
00:33:31 My jsme přišli do politiky,
00:33:35 abychom zabránili pokračování privatizace státu My máme odstup.
00:33:49 A přitom jsme schopni přicházet s racionálními řešeními.
00:33:54 Když se podíváte,
00:33:56 lidovci dali před několika okamžiky za úkol svému předsedovi ,
00:34:01 aby získal ministerstvo zemědělství .
00:34:09 V zadání není, aby tam byly tři ministerstva místo dvou.
00:34:17 Byli byste pro to, aby malí partner měl ministerstvu zemědělství?
00:34:22 Jsem ráda, že toto nemusím řešit.
00:34:24 Takže to nebudu ani nijak podlamovat,
00:34:26 že řeknu takový nebo nějaký názor.
00:34:30 Rozumíte požadavkům lidovců,
00:34:32 že chtějí silné ekonomické ministerstvo mezi které
00:38:11 Omlouváme se za chybu v přenosu.
00:38:22 Odkoupí třetinu ČSA a obratem jí při podají české společnosti.
00:38:38 My jsme letecká společnost, která působí 16 let na trhu.
00:38:42 Za tu dobu expandovala působíme na několika evropských trzích.
00:38:49 Tu znalost chceme nabídnout společnosti.
00:39:00 Je tam celá řada synergií, posílí se vliv letiště Praha.
00:39:11 Vstup nového akcionáře znamená i personální změny.
00:39:19 Rezignaci představil prezident ČSA.
00:39:24 Českým aeroliniím by měl vstup nového partnera přinést zajímavější
00:39:31 produkt pro cestující.
00:39:32 Měla by se zkvalitnit nabídka destinací.
00:39:36 Zároveň pochopitelně budeme moci využít i synergií,
00:39:40 které nám partnerství nově přinese.
00:39:43 Ohlášenou transakcí neztratí status národního dopravce.
00:39:47 A s tím spojená práva na lety do zemí s omezeným
00:39:51 počtem přepravců.
00:39:52 Například do Ruska.
00:39:54 Pro udržení statutu národního dopravce nesmí většinový podíl
00:39:57 v letecké společnosti vlastně firmy mimo EU.
00:40:02 Letiště Václava Havla v Praze se bude dále rozvíjet jako jakýsi
00:40:07 had nebo přepravní uzel a společnost Travel Service
00:40:15 by mohlo Letiště Praha v začít využívat více jako pro svou bázi.
00:40:21 Může to znamenat úsporu v nákladech.
00:40:26 Jako je třeba údržba finanční a právní služby.
00:40:30 Vstup do Českých aerolinií bereme jako možnost spolupracovat.
00:40:45 Jde o vzájemnou propojení sítí.
00:40:47 Budou z toho profitovat především cestující.
00:40:51 Dodala před týdnem mluvčí Travel Service.
00:40:56 Převod akcií může trvat i několik měsíců.
00:40:59 Je otázka,
00:41:00 zda transakci budou schvalovat jednotlivé antimonopolní úřady
00:41:03 v zemích, kde uvedení dopravci působí,
00:41:05 nebo bude nutné obrátit se na Evropskou komisi a celý tento
00:41:09 proces notifikovat evropskou komisí.
00:41:12 Dalším hostem otázek je Miroslav Dvořák,
00:41:16 generální ředitel českého ARO holdingu.
00:41:19 Zvali jsme i majitele holdingu, kterému patří Travel Service,
00:41:25 ale kvůli pobytu v zahraničí se diskuze nemůže účastnit.
00:41:32 Máte jasno,
00:41:34 jestli bude snazší a lepší jít cestou razítka Evropské komise,
00:41:37 když to zjednoduším,
00:41:39 nebo se budete obracet na všechny antimonopolní úřady v zemích,
00:41:42 kde působí, ať už ARO holding, Travel Service ?
00:41:52 Obdrželi jsme to ani ne před dvěma týdny.
00:41:56 Takže v tuto chvíle probíhá analýza, jak budeme postupovat.
00:41:59 Já si myslím,
00:42:00 že to bude jasné nejdříve v prvních měsících příštího roku.
00:42:03 Že do té doby ještě to bohužel nevíme.
00:42:06 Neukazuje se snazší cesta notifikace Evropské komise?
00:42:12 Že budete obsahovat jednotlivé antimonopolní úřady?
00:42:18 Nasvědčuje to tomu.
00:42:21 Nicméně toto je opravdu věc analýzy a já bych počkal
00:42:25 až na její výsledek.
00:42:27 Analýza bude hotová kdy?
00:42:29 Koncem ledna a začátku urovnat.
00:42:33 Kdyby to notifikovala Evropská komise nebo aby jen oprava nebo
00:42:39 antimonopolní úřady evropské sedmadvacítky, tak by to znamenalo,
00:42:44 že nejdříve 34 procentní balík Travel Service přeberou někdy
00:42:50 na konci příštího roku .
00:42:54 Nebo v první polovině.
00:42:56 Říkáte to správně , když budeme notifikovat ten záměr,
00:43:01 tak v tu chvílí mluvíme o řádu půl roku a +.
00:43:05 Určitě nehovoříme o prvním pololetím příštího roku.
00:43:10 Tedy spíš až druhá polovina příštího roku.
00:43:13 Určitě.
00:43:15 Připomeňme si,
00:43:16 jak bude ve druhé polovině příštího roku vypadat vlastnická struktura
00:43:21 Českých aerolinií.
00:43:22 V dubnu koupili 44 procentní balík.
00:43:57 Česká pojišťovna drží zhruba dvě % akcií národního dopravce.
00:44:01 Platí tedy to,
00:44:02 že Korean Air zaplatí státu za ta čtyři % 34 % akcií,
00:44:10 který pak následně pře prodají Travel Service 53 milionů korun?
00:44:15 Je to stejná cena jako uhradili v tom květnovém termínu,
00:44:20 smlouva na to pamatovala.
00:44:21 Pokud uplatní Korean Air obci ještě v tom samém roce,
00:44:27 tak cena zůstává stejná.
00:44:28 Když by se jednalo o rok následující,
00:44:31 v tom okamžiku by se musely udělat nové oceňovací posudky,
00:44:37 nové valuace.
00:44:39 Oni by museli respektovat výsledek těchto posudků.
00:44:42 Ale vy pak nebudete mluvit do toho, za kolik Korean Air prodají akcie.
00:44:55 Ano.
00:44:56 Může to být za více jak 53 milionů?
00:44:59 Může to být jakákoliv cena.
00:45:01 Máte, jestliže by Korean Air mohli využít další obce?
00:45:04 Protože vy budete mít zhruba 20 % akcií ČSA a,
00:45:12 ale Korean Air mohou uplatnit další část.
00:45:17 Do toho roku za stejnou cenu.
00:45:20 Je to reálné?
00:45:22 Já si myslím, že to není reálné v tuto chvíle.
00:45:24 Co bych rád řekl v první řadě, v okamžiku,
00:45:27 kdy jsme jako management byli informováni o tomto záměru,
00:45:30 v první řadě Korean Air deklaroval zájem dále být strategickým
00:45:35 partnerem Českých aerolinií.
00:45:37 Partnerem ARO holdingu.
00:45:38 V tomto případě to není žádný ústup z pozic, naopak on zdůraznil,
00:45:44 že nehodlá v následujících pěti letech minimálně svůj podíl
00:45:49 jakkoliv měnit.
00:45:50 Jeho obce dále platí.
00:45:52 Dokonce dále by mohl navýšit i teoreticky nad 51 % ovšem
00:45:56 za podmínky, že by nemohlo dojít k ohrožení statutu přepravce.
00:46:02 Proto se ptá, jestli by nemohlo přijít, že přijdou Korean Air,
00:46:06 že budou chtít dalších šest %.
00:46:09 Smlouva to umožňuje, ale oni otevřeně komunikují.
00:46:13 Není to žádné překvapení.
00:46:15 Oni opravdu chtějí, aby byly rovnocenným partnerem,
00:46:19 takže jsme o těch věcech průběžně informováni.
00:46:22 V tuto chvíle je to na delší dobu.
00:46:30 A s tím,
00:46:32 že určitě pět let nebude Korean Air prodávat zase své podíly?
00:46:41 To je dokonce součástí smlouvy, kterou uzavřel s ČR.
00:46:45 On ani nemůže do pěti let se zbavit toho podílu.
00:46:50 Majitel holdingu Travel Service v pondělí řekl,
00:46:54 že by vstup jeho firmy do ČS a měl pomoci dopravci dostat se ze ztrát.
00:47:01 Pro příští rok ale dále počítá se ztrátou Českých aerolinií.
00:47:06 Počítáte s tou ztrátou i vy?
00:47:08 V tuto chvíle tak, jak máme nastavený první verze plánu 2014,
00:47:14 tak v tom roce se blížíme k vyrovnanému hospodaření.
00:47:19 Nicméně je to otázka vždy spousty věcí, které mohou vstoupit.
00:47:26 To, co se dnes odehrává,
00:47:28 vstup Travel Service a budoucí synergie z toho plynoucí,
00:47:33 to by mohlo svým způsobem destabilizovat.
00:47:37 Takže v příštím roce byste mohli být na nule?
00:47:41 Můžeme se přiblížit té červené nule.
00:47:44 Máme k dispozici i zveřejněné výsledky hospodaření ČSA,
00:47:49 ty poslední jsou z roku 2011,
00:47:52 kdy jste ohlásili provozní ztrátu jedné a čtvrt miliardy korun.
00:47:58 Vy můžete prozradit, jakou ztrátu očekáváte letos?
00:48:04 Mohu.
00:48:05 Je to vždy otázka , musíme zkrátka počkat,
00:48:15 jak proběhnou všechny instituce.
00:48:16 Valná hromada a tak dále.
00:48:18 Do té doby prostě nemohu.
00:48:24 Zveřejňujeme veškeré výsledky podle zákona.
00:48:26 Tak, jak nám velí zákon.
00:48:29 Ukládáme výsledky na obchodní rejstřík.
00:48:32 Na tom se nic nemění.
00:48:35 Příští rok a plánujete provozní nulu.
00:48:40 U ČSA.
00:48:41 V těch plánech.
00:48:43 Ano.
00:48:44 Společnost Travel Service je lídrem českého trhu,
00:48:48 platí do skupiny Jiřího Šimáně.
00:48:53 Funguje od roku 98.
00:48:55 Tehdy ještě s jedním letadlem.
00:48:57 Současný největší dopravce v Česku má dnes flotilu zhruba
00:49:01 o 30 strojích.
00:49:03 V polovině roku 2013 měl 1229 zaměstnanců,
00:49:08 od roku 2004 provozuje nízko nákladové linky.
00:49:19 Český zisk vykázal více než 48 milionů.
00:49:25 Přepravil tři a půl milionu cestujících.
00:49:36 Utržil přes 11 miliard korun.
00:49:39 ČSA loni přepravily 2 900 000 cestujících.
00:49:42 Počet zaměstnanců letos klesl pod tisícovku.
00:49:46 ČS a pak zaměstnávali okolo 900 lidí.
00:49:58 Jen bych vás malinko poopravil, bude to společnost Travel Service.
00:50:05 Která by měla vstoupit do Českých aerolinií.
00:50:08 Ale to není podstatné.
00:50:09 Ty změny,
00:50:10 bude potřeba větší obsazenost míst v ČS a větší počet
00:50:15 přepravených cestujících?
00:50:17 Protože to naznačuje Jiří Šimáně.
00:50:21 Musíme si uvědomit jednu věc.
00:50:33 Korean Air se rozhodl rozšířit strategický okruh spolupracujících.
00:50:41 V únoru projde letištěm zhruba 800 000 cestujících.
00:50:51 Tak v červenci to je stoprocentní nárůst mezi nejslabším
00:50:58 a nejsilnějším měsícem.
00:50:59 Když bychom se chovali správně, znamená to,
00:51:02 že bychom tím způsobem utlumily kapacitu ČSA a.
00:51:09 Přizpůsobili poptávce .
00:51:25 Je toto největší očekávání ze strany Korean Air ve vztahu
00:51:29 ke spolupráci s ČSA a Travel Service,
00:51:32 že nám bude pomáhat uplatňovat tu volnou kapacitu přes zejména
00:51:35 ty slabší zimní měsíce a naopak.
00:51:39 Jaká je volná kapacita u letadel ČSA?
00:51:43 Je to podobné těm obratům v počtu cestujících na letišti.
00:51:47 Opravdu ta sezónnost je v 100 % nárůst.
00:51:54 Pak se děje to,
00:51:55 že letadla sice létají v menších počtech a frekvencích, samozřejmě,
00:52:03 když se potom díváme v průřezu na hospodaření a na jednotlivé
00:52:06 měsíce, zatímco přes léto se nám podaří vygenerovat drobný zisk,
00:52:10 tak během ledna a února a března,
00:52:12 což jsou úplně nejhorší měsíce na českém trhu,
00:52:15 tak samozřejmě tam prostředky nejen že se prodělají,
00:52:19 ale generuje se největší ztráta .
00:52:25 70 80 % se generuje v tom prvním kvartále.
00:52:32 Té ztráty.
00:52:35 Travel Service odbírá jedno letadlo na zimu.
00:52:41 Další je de facto před podpisem.
00:52:43 A jedno se nám podařilo ještě umístit do pobaltských zemí.
00:52:48 A to ještě řeknu na začátku čekáme pro příští rok,
00:52:53 že to bude daleko větší.
00:53:02 Nejslabší je sobota, ale pro Travel Service je nejsilnější sobota.
Témata, o kterých se začne mluvit. Diskusi připravují: Václav Moravec, Čestmír Franěk a Marek Straka
Diskuzní pořad, který vysíláme v premiéře každou neděli ve 12:00 na programech ČT1 a ČT24 a pokračování ve 13:05 na programu ČT24.