Témata, o kterých se začne mluvit. Diskusi připravují: Václav Moravec, Čestmír Franěk a Marek Straka
Obsah dílu
Diskuzní pořad, který vysíláme v premiéře každou neděli ve 12:00 na programech ČT1 a ČT24 a pokračování ve 13:05 na programu ČT24.
00:00:10 Vstoupili jsme do druhé hodiny dnešních otázek.
00:00:14 Ještě jednou vítejte na zpravodajské ČT 24.
00:00:17 V úvodu dokončíme diskuzi nejen o zákonných opatřeních,
00:00:21 které jsou v Senátu.
00:00:23 Kauza, která ukázala, jak mizí veřejné peníze do daňových rájů.
00:00:27 I to je kauza pražského Dopravního podniku.
00:00:30 V jeho čele se od té doby střídají ředitele jako na běžícím pásu.
00:00:36 Poslední výměna na horkém křesle se právě chystá.
00:00:40 Bude se zdražovat jízdné?
00:00:42 Co udělat s nevýhodnými smlouvami?
00:00:49 Naším hostem je pravděpodobný budoucí i ředitel Dopravního
00:00:53 podniku Jaroslav Ďuriš.
00:00:54 O jakých tématech se po dnešních otázkách začne mluvit?
00:00:59 Čtyři zákona opatření Senátu.
00:01:01 Rozhodovat o nich bude devátého října.
00:01:04 Rusnoková vláda v demisi navrhla Senátu zákona opatření k daním,
00:01:07 platbám za státní pojištěnce a veřejným zakázkám.
00:01:12 Jak to vidí voliči?
00:01:14 Poctivost a morálka kandidátů.
00:01:15 To je podle většiny lidí to, podle čeho se rozhodují,
00:01:19 komu dají hlas v předčasných volbách.
00:01:21 Vyplývá to ze sociologického šetření pro dnešní otázky.
00:01:27 Na dalším místě je snaha o oživení politiky.
00:01:32 Nemálo starších voličů se rozhoduje zvykově.
00:01:38 Může jsou v tomto opatrní.
00:01:43 Mnoho lidí říká,
00:01:44 že se při své volbě rozhodnou podle předvolební kampaně nebo podle
00:01:47 názoru lidí ve svém okolí.
00:01:50 Nejasné zadání.
00:01:51 I to může být podle části zastupitelů města Prahy jeden
00:01:54 z důvodů současných potíží pražského Dopravního podniku.
00:01:57 Za poslední dva roky v něm skončilo už šestý ředitel.
00:02:01 Šéf dopravního výboru zastupitelstva sociální demokrat
00:02:05 Karel Březina v této souvislosti volá po přijetí dlouhodobé koncepce
00:02:08 veřejné dopravy v Praze.
00:02:14 Připomínám, že hlavními hosty dnešních otázek zůstávají Milan
00:02:18 Štěch a místopředsedové Senátu Miluše Horská a Přemysl Sobotka.
00:02:24 Ještě jednou vítejte ve druhé hodině dnešních otázek.
00:02:29 Paní místopředsedkyně, dokončíme případné riziko,
00:02:33 na které upozorňuje pan Přemysl Sobotka, že část vládních opatření,
00:02:39 které se týkají daní,
00:02:41 může mít i riziko napadení u Ústavního soudu.
00:02:45 Že nejde o věc, která by nesnesla odkladu.
00:02:49 Když zvážíme celkově riziko, co všechno máme schvalovat,
00:02:54 v jaké jsme časové tísni a co by si i tyto zákony
00:02:59 zasloužili, tak si myslím, že to riziko tady samozřejmě je.
00:03:04 Na druhé straně, když si představím,
00:03:07 že by opravdu Ústavní soud začal zvažovat, až budou zákony přijaty,
00:03:17 tak co by to způsobilo pro naši zemi.
00:03:19 Ten balík je tak velký.
00:03:21 Je potřeba si říci, že Senát netvoří podklady pro rozpočet.
00:03:26 Nikdy netvoříme rozpočet české země.
00:03:31 Ovlivňujete ho ale i zákonnými opatřeními.
00:03:34 Za chvíli přijde řeč o zákonem opatření o zvyšování plateb
00:03:38 za státní pojištěnce, to má rozpočtové dopady.
00:03:44 Všechno je to o výkladu,
00:03:45 o kterém se tady bavíme a na který máme poměrně málo času.
00:03:49 O to více to musí být intenzivnější.
00:03:52 Nedostali jsme žádné materiály dopředu.
00:03:54 Ten balík jsme dostali tak jako vy.
00:03:58 Zatím jsme se tady mohli sami špitat, ale nemáme nikoho,
00:04:01 kdo by nám k tomu něco řekl.
00:04:03 O to je to náročnější.
00:04:07 Senátu jsou tři okruhy zákonných opatření.
00:04:11 Podívejme se znovu na ni.
00:04:34 Pane předsedo, nedostal se sám Senát pod tlak, protože chce,
00:04:41 aby vstoupil v platnost občanský zákoník.
00:04:44 Daňové změny a to,
00:04:46 že vám Ministerstvo financí poslalo úplně stejný návrh,
00:04:49 který teď budete předělávat, nebylo by lepší,
00:04:52 aby se na roku odložila platnost občanského zákoníku a stane se tak
00:04:57 o méně zmatků v našem právním řádu?
00:05:04 Pane redaktore, mluvíte mi z duše.
00:05:09 Nahlaste to ale neřekl.
00:05:12 Nikdy jsme nebyli zastánci této podobě občanského zákoníku.
00:05:17 Vždy jsme byli obviňovaní,
00:05:19 že to chceme nějakým způsobem zastavit, že chceme,
00:05:22 aby tedy platil občanský zákoník, který tu platí 50 let .
00:05:37 Jediný, kdo může v tuto chvíli dát návrh na odklad platnosti,
00:05:41 je pouze vláda.
00:05:43 Není to Senát.
00:05:47 Zákonné opatření může iniciovat pouze vláda.
00:06:04 Když je tady to riziko, na které upozorňuje Přemysl Sobotka.
00:06:10 Znamená to,
00:06:11 že někdo ty daňové zákony může napadnout u Ústavního soudu.
00:06:14 Já jsem nemluvil o daňových zákonech,
00:06:17 mluvil jsem o dani z nemovitosti.
00:06:20 To on je jeden z nich.
00:06:25 Většina sociálních demokratů říká, že se jim návrh nelíbí.
00:06:31 Chtějí upravovat tak, že daň má platit prodávající anebo dohoda.
00:06:39 Ptám se, jestli by nebylo lepší,
00:06:42 abyste vyzvali vládu a ministryně spravedlnosti,
00:06:45 aby na rok odložila platnost občanského zákoníku.
00:06:51 To musí rozhodnout vláda.
00:06:54 Ptám se, jestli by to bylo lepší.
00:06:58 Hrálo se na to už v době pádu vlády.
00:07:00 Byli jsme obviněni, že se do toho angažujeme.
00:07:10 Je tady vláda, která je vedena Jiřím Rusnokem.
00:07:13 Musí se to rozhodnout oni.
00:07:16 Ministryně spravedlnosti je o vaší ministryní.
00:07:21 Není.
00:07:22 Ona bude kandidovat za ČSSD.
00:07:27 Má pozastavené členství.
00:07:29 Ale neodbíhejme od tématu.
00:07:32 Balík, na který kolega Sobotka poukazoval,
00:07:36 tak abychom byli objektivní,
00:07:39 tak balík jsme z 98 % měli před měsícem na projednávání Senátu.
00:07:46 Každý z nás, pokud se tomu věnuje, to mělo pročtený.
00:07:51 Mělo by se tam měnit šest nebo osm položek a víme které.
00:07:58 Ne, že bychom na to neměli žádný čas.
00:08:01 To nezodpovědnost vidím v tom,
00:08:03 že takové množství zákonů se projednává v posledním pololetí,
00:08:09 respektive čtvrtletí.
00:08:11 Pokud se na tom a praxe připravit, tak je to problém.
00:08:15 Kdo ho způsobil?
00:08:17 Nemůžeme vyhovět nebo nevyhovět.
00:08:23 Ptám se,
00:08:24 jestli by pro právně stav naší země nebylo lepší odložit platnost
00:08:28 občanského zákoníku.
00:08:31 Byl to Senát nebo vláda, to nikoho po volbách zajímat nebude.
00:08:57 Půjde to na vrub sociálnědemokratické vlády.
00:09:02 To musím odmítnout.
00:09:08 Ta bude možná muset řešit dopady.
00:09:12 Občanský zákoník má na svědomí někdo jiný.
00:09:16 A musí za to nést politickou zodpovědnost.
00:09:23 Vy jste tedy zákony v prvním kole odmítli.
00:09:27 Samozřejmě, byly tam naprostém rozporu s našimi zájmy.
00:09:30 Byla tam ustanovení,
00:09:32 která by znamenala výpadky pro veřejné rozpočty proce 2015,
00:09:37 ale i v příštím roce.
00:09:39 To by byl velký problém pro každou vládu,
00:09:42 i pro vládu sociální demokracie, pokud volby vyhraje.
00:09:47 Pak zato ale ponesete morální odpovědnost.
00:09:52 Nepodsouvejte nám něco, co než není naše dílo.
00:10:03 Pro příští státní rozpočet jsme zachránili zhruba 20 miliard korun.
00:10:07 Tyto peníze by odešli převážně do zahraničí.
00:10:09 To o je naše dílo.
00:10:11 Nic více přijmout nemohu.
00:10:16 Není pochyb o tom,
00:10:18 že za to ponesete o politickou spoluzodpovědnost.
00:10:21 Ptám se, jestli by pro právní stav této země bylo lepší,
00:10:26 kdyby ministryně spravedlnosti přišla se zákonným opatřením
00:10:32 o odkladu platnosti občanského zákoníku.
00:10:38 Pro řadového občana by to lepší bylo.
00:10:49 Ale byla by zároveň spuštěna palba, že to ublíží, že to přinese zmatek.
00:10:55 Je to vyloženě politická záležitost se všemi možnými dopady.
00:11:01 To musí rozhodnout ten s jiným mandátem.
00:11:08 Jediný mandát má vláda.
00:11:13 S jednou věcí bych polemizoval.
00:11:15 To, že občanský zákoník vznikal na půdorysu současných vlád.
00:11:21 Pracuje se na něm 10 let a začalo se s tím za vlády
00:11:25 sociální demokracie.
00:11:27 Je moderní a odpovídá současnosti.
00:11:29 Jestliže panu předsedovi nevadí občanský zákoník 50 let starý,
00:11:33 z hlubokých totalitních dob.
00:11:39 Žijeme přeci v jiné, jsou jiné vztahy.
00:11:42 Copak se před 50 lety vědělo, co je soukromý majetek?
00:11:45 V daném okamžiku to nebylo na stole.
00:11:53 Pojďme se bavit o tom,
00:11:55 které ty zákony v souladu s ústavou jsou neodkladné.
00:12:00 Jestliže se dohodneme, že jsou to daňové věci,
00:12:12 tak o nich můžeme diskutovat a je to neodkladné,
00:12:17 aby se právní systém nezničil.
00:12:22 Občanský zákoník by měl platit.
00:12:24 Úvahy o tom, že se odloží jeho účinnost, jsou špatné.
00:12:33 Investiční fondy jsou věcí, o kterých není pochyb.
00:12:44 Takže budete hlasovat jak?
00:12:50 Naše původní vize byla,
00:12:53 pojďme to odsouhlasit a mimořádným opatřením a udělejme jednu
00:13:00 až tři změny.
00:13:03 Nebude to celý balík a bude to jedna a čtyři.
00:13:08 A bude vyřešeno.
00:13:10 Když jsem poslouchal příspěvky z levicového spektra,
00:13:13 tak to včely zamítnout.
00:13:15 Zamítlo se to.
00:13:17 Teď máme obdobný problém se změnami.
00:13:20 Musíme to přečíst.
00:13:22 V tuto chvíli bych nepředjímal a neříkal,
00:13:25 jestli budou hlasovat pro nebo proti.
00:13:28 Byl bych rád, aby občanský zákoník platil.
00:13:31 Byl bych rád, aby daňové věci byly součástí.
00:13:37 Vím, že panu předsedovi se nelíbí občanský zákoník.
00:13:42 Mně se líbí, i když má chyby.
00:13:45 Jestliže někdo dává 10 let dohromady něco,
00:13:48 tak tam může být drobná chyba.
00:13:51 Uvidíme, jestli to budete říkat i za tři čtvrtě roku,
00:13:54 až občanský zákoník vstoupí v platnost a dojde ke všem
00:13:57 problémům, na které upozorňují soudci a oponenti kvality
00:14:02 občanského zákoníku.
00:14:10 Budu.
00:14:12 Mám trošku obavy,
00:14:13 že nový občanský zákoník se nechce některým studovat,
00:14:18 proto to chtějí o rok odložit.
00:14:21 Paní místopředsedkyně?
00:14:23 Ráda bych podotkla, že vše probíhá v plánu dvou let.
00:14:32 Diskuze nad občanským zákoníkem byla tak dlouhá za obou vlád.
00:14:41 Je otázka, co by bylo bývalo u kdyby.
00:14:44 Těch změn je tam mnoho.
00:14:48 Investice do lidského i do finančního potenciálu byla tak
00:14:54 velká, takže co se změní pro občana od prvního ledna?
00:14:58 Pro samotného občana změna nebude tak dramatická.
00:15:08 Je tam možnost mnoha dohod.
00:15:14 Ale i o tom musí občan vědět.
00:15:19 O čem se dohodnout má a pokud se nedohodne,
00:15:22 tak co to pro něj bude znamenat.
00:15:29 Samozřejmě.
00:15:32 Není pravda, že dnes máme nepřipravený personál.
00:15:38 Jestli dva a roky na přípravu změn je málo,
00:15:42 tak to bychom nebyli úplně spravedlivý.
00:15:46 Ti, co se nechtěli připravovat, tak se stejně za tuto dobu nepřipraví.
00:15:54 Mám zpětné vazby, že my nevíme, co by to udělalo,
00:16:00 kdyby se odložilo.
00:16:01 Takže budete hlasovat pro daňové změny?
00:16:05 Budu.
00:16:06 I váš senátorský klub?
00:16:08 Myslím si, že ano, ale nejsme vázáni žádným slibem.
00:16:14 Necháváme to na projednávání.
00:16:17 Je tam i stabilizace zdravotnictví,
00:16:19 o které jsme se bavili v první části otázek.
00:16:22 Necelých pět miliard korun za navýšení plateb
00:16:25 za státní pojištěnce.
00:16:29 Podle Jaromíra Gajdáčka to nebude stačit k pokrytí dluhu tuzemského
00:16:33 zdravotnictví v příštím roce.
00:16:37 Podle dosavadních analýz to vypadá tak,
00:16:39 že naroste 4,7 miliardy korun nemůže sanovat celý nedostatek,
00:16:46 který v současné době systému je.
00:16:48 Druhá věc je, jak se připraví úhradová vyhláška na příští rok.
00:16:54 Tam by to nemělo být v kolizi.
00:17:06 S nějakou zásobou na straně pojišťoven a z příjmu z úhrad.
00:17:17 Vysvětluje Jaromír Gajdáček v rozhovoru pro dnešní otázky.
00:17:22 Kdo z vás bude s těžkou rukou nebo dokonce nebude hlasovat pro zákonné
00:17:29 opatření, které zvyšuje platby za státní pojištěnce?
00:17:32 Je tady někdo takový?
00:17:37 Kdo je proti?
00:17:43 Nebudou hlasovat proti.
00:17:45 Před časem jsem se vyjádřil,
00:17:47 že k určité valorizaci by mělo dojít.
00:17:50 Ale je vyšší, než jste říkal.
00:17:55 To vím.
00:17:56 Ale můžeme to změnit.
00:18:00 Máme šanci schválit, zamítnout a pozměňovat.
00:18:06 To jsou naše možnosti, které nám umožňuje ústava.
00:18:11 V tuto chvíli mohu říci, že tady je můj rozporu s ústavou.
00:18:18 To je přeci zásah do státního rozpočtu.
00:18:22 To je navýšení výdajů ze státního rozpočtu.
00:18:26 Jsme na začátku října.
00:18:30 Jestli mám dobré informace, tak kolem 20. listopadu se má sejít PS.
00:18:36 Pokud by PS se rozhodla a vláda jí to předložila jako normální
00:18:48 zákon a oni to v legislativní nouzi projednali, my následně v Senátu,
00:18:56 tak zmizí moje nervozita,
00:18:58 jestli to je nebo není bezodkladný a pro stát nutný návrh zákona nebo
00:19:07 zákonného opatření.
00:19:09 Abych vám rozuměl, podívejme se na text ústavy.
00:19:16 K zákonným opatření uvádí ústava toto.
00:19:22 Citát vidíte na obrazovce.
00:20:04 Podle vás i to zásah do státního rozpočtu?
00:20:07 Vnímáte to jako protiústavní?
00:20:13 Já chci slyšet názor odborníků na ústavu.
00:20:20 Je to skutečně moment bezodkladnosti?
00:20:24 Nebo to stačí s měsíčním skluzem s platností od 1. 2.?
00:20:31 Je to podle vás zase do státního rozpočtu?
00:20:34 Může to být v rozporu s ústavou?
00:20:37 Jedná se o tři a půl % celkových výdajů, kdy částka pojistného,
00:20:41 o který hradí stát nebyla měněna od roku 2010, tak si myslím,
00:20:50 že to není tak marginální vstupu.
00:20:56 Takže se také přikláníte k tomu,
00:20:58 že to může být v rozporu s vymezením zákonného opatření?
00:21:03 Není to zásah do ústavy.
00:21:06 Naopak.
00:21:08 Je to zásah do rozpočtu.
00:21:11 Jsou to tři a půl %, je to tak zásadní?
00:21:15 Vy máte komisi pro ústavu.
00:21:17 Zatím jste jako vedení neoslovil pana Doc. Kyselu,
00:21:20 který je tajemníkem?
00:21:27 Oslovili jsme ho.
00:21:29 Jeho vyjádření bylo i na televizních obrazovkách.
00:21:35 Jeho názor byl, že to není.
00:21:44 Z této diskuzi vyplývá, proč si to v této zemi komplikujeme.
00:21:52 Právo má být logické.
00:22:00 Tady nikdo nechce měnit rozpočet jako takový.
00:22:07 Proč se tady mateme?
00:22:15 Vláda má možnost zachránit něco, co skutečně hoří.
00:22:22 Dostupná zdravotní péče i jedna z nejdůležitějších věcí.
00:22:27 Aniž bych se chtěl zastávat argumentu Přemysla Sobotky.
00:22:30 Jako logiku dává to, že bude rozpočet schvalovat PS po volbách,
00:22:36 kde se počítá s navýšením plateb za státní pojištěnce a o Senát
00:22:41 zákonným opatřením něco schválí dříve, než že ten státní rozpočet.
00:22:49 Neměl by tento zákon jít ruku v ruce se zákonem
00:22:52 o státním rozpočtu?
00:22:53 Ta praxe se na to musí připravit.
00:22:56 Je tam nebezpečí, že do konce roku vzniknout problémy.
00:22:59 Musí vidět, jak budou financování po Novém roce.
00:23:03 Občanský zákoník na zdravotní zařízení bude vytvářet enormní tlak
00:23:07 na lhůty splatnosti.
00:23:09 Nepůjde to dělat tak, jako to bylo v minulosti.
00:23:12 Z tohoto pohledu to podle mě není nadbytečné.
00:23:16 Jestli vláda, která zodpovídá za exekutivu, se domnívá,
00:23:21 že tady hrozí taková bezodkladnosti, pošle to Senátu.
00:23:25 Pokud Senát shledá,
00:23:26 že je to neodkladné a podepíše to prezident republiky a pokud
00:23:30 následně PS se rozhodne, že je to správné,
00:23:33 tak proč by to mělo Ústavní soud z logiky věci rušit?
00:23:40 Pokud to sněmovna neschválí, tak to stejně padá.
00:23:44 To je velmi dobře propracovaný mechanismus,
00:23:48 který u tvůrci ústavy vymysleli.
00:23:50 Je to dobrá pojistka.
00:23:52 Takto zpochybňovat čtyři návrhy, které vláda předkládá,
00:23:56 tak ať to potom v ústavě není.
00:23:58 Kde jinde to použít?
00:24:01 Až bude země ohrožena zvenčí?
00:24:05 Očekáváte další zákonné opatření?
00:24:09 Neočekáváme.
00:24:10 Vláda přistupuje k celé věci zodpovědně.
00:24:14 Řeší problémy předchozích vlád.
00:24:17 Zvýšili DPH a nedali zdravotnictví ani korunu.
00:24:20 Propadá se ekonomika vybírá jsem ale pojištění.
00:24:23 Když se podíváte na věci ohledně občanského zákoníku,
00:24:27 všechny problémy jsou způsobeny tím, že se to řeší pozdě.
00:24:37 Souhlasím s tím,
00:24:39 že riziko účinnosti občanského zákoníku je velice vážné.
00:24:43 Jinou cestu jako předseda senátu nevidím.
00:24:47 Nebylo by pro občany lepší, aby byl odložen?
00:24:50 Tento krok může udělat jen vláda.
00:24:57 Proti obsahu některých opatření nemám námitky.
00:25:00 V tom si rozumíme.
00:25:02 Mám jen ten základní problém.
00:25:06 Sanace vždy pyšnil tím, že chrání ústavu.
00:25:15 Není-li to v souladu s ústavou,
00:25:17 tak nemůže ani jeden senátor pro to zvednou ruku.
00:25:23 Proto by nám vykladače ústavy měli říci,
00:25:32 že v daném okamžiku to splňuje všechny parametry.
00:25:36 Ne, že nám to někdo napíše do důvodové zprávy.
00:25:39 Nepolemizuji s tím.
00:25:42 Chci vztah k ústavy.
00:25:45 Protože ústava není trhací kalendář.
00:25:48 Je to historicky poprvé, co toto o je.
00:25:51 Udělejme to tak, aby to do budoucna nebylo zpochybnitelné.
00:26:01 Musíme mít precedens do budoucna.
00:26:04 Bylo by spravedlivé si říci, jaké možnosti máme.
00:26:09 Toto je řešení, ke kterému nechtěla předchozí vláda přistoupit.
00:26:13 Nechtěla to nalít ze státního rozpočtu.
00:26:17 O tom je dlouhodobá debata.
00:26:20 Selhaly pokusy vybírat od těch, kteří péči užívají.
00:26:28 To je otázka poplatků.
00:26:31 Bylo by dobré si říci,
00:26:32 že by bylo fajn snažit se o efektivní hospodaření
00:26:36 se zdroji.
00:26:38 O tom jsme tady diskutovali s ředitelem VZP.
00:26:41 Jako je prevence a 25 miliard.
00:26:51 Pohled na tom je takový, jestli způsobíme krizi nebo pád.
00:26:59 Dlouhodobý pohled od politiků se od nás očekává.
00:27:07 26 dní zbývá do předčasných voleb.
00:27:09 Pro lidi je nejpalčivějším problémem souvislosti
00:27:12 s nadcházejícími volbami nezaměstnanost nebo i její hrozba.
00:27:16 I to vyplývá z nejnovějšího sociologického šetření pro
00:27:20 dnešní otázky.
00:27:24 Přehled vidíte na obrazovce.
00:27:41 Sociologické šetření se uskutečnilo v tomto týdnu na reprezentativním
00:27:45 vzorku více než tisícovky respondentů.
00:27:49 Průzkum se ptal na kritéria při volbě.
00:27:51 Výsledky vidíte na obrazovce.
00:28:14 Podrobnosti dodává Pavel Vaněček.
00:28:19 Lidé říkají, že reklama nebo kampaně na ně nemá vliv.
00:28:23 Ve finále to ale rozhoduje.
00:28:26 Hlavně u nerozhodnutých.
00:28:29 Pořadí témat je velmi obecné.
00:28:35 Sociologické šetření zkoumalo také spokojenost o voličských skupin
00:28:38 i se svým životem.
00:28:40 Nejspokojenější jsou podle tohoto šetření voliči ODS a TOP 09.
00:28:48 Průměrnou spokojenost a deklarovali dvě třetiny jejich voličů.
00:28:51 Další výsledky vidíte na obrazovce.
00:29:12 Co se týče spokojenosti lidí s vlastním životem,
00:29:15 tak tam i zajímavé sledovat,
00:29:17 že obecně celá populace Čech je na tom špatně.
00:29:20 Je nespokojena se svým životem.
00:29:22 Voliče pravice jsou spokojenější.
00:29:25 Volit se levice jsou podprůměrně spokojení.
00:29:31 Obecně platí, že lidé, kteří jsou více spokojeni, i k volbám chodí.
00:29:37 Nespokojení lidé spíše nevolí.
00:29:39 Je to jistá forma protestu nebo frustrace z výsledků na trhu nebo
00:29:45 v politice.
00:29:47 Vysvětluje Pavel Vaněček.
00:29:51 Myslíte si,
00:29:52 že o dojde po předčasných volbách k obnovení důvěry veřejnosti
00:29:57 v politiku a v politiky, jak naznačují dosavadní šetření?
00:30:04 Samozřejmě bych si to velmi přála.
00:30:06 Přiznám se, že o tom přesvědčena opravdu nejsem.
00:30:09 Jste spíše nejistá?
00:30:15 Bez politických dohod, domluv, bez pocitu,
00:30:20 že jsme zvoleni za nějakou skupinu a je to naše povinnost
00:30:23 se domlouvat, toho zatím o svém tříletém působení nejsem svědkem.
00:30:39 Jsme parlamentu dohromady.
00:30:43 V Senátu se to zachránit všechno nedá.
00:30:49 I ta laciná karta zrušení Senátu by měla být o tom,
00:30:53 že pokud jsme dvoukomorový parlament,
00:30:56 a to jsme a zřejmě budeme, tak je na nás,
00:30:59 jak se politicky zodpovědně mezi sebou dohodneme.
00:31:04 Myslím si, že s novou PS bychom měli tyto důsledky připomínat.
00:31:25 Tuto odpovědnost z nás nikdo nesejme.
00:31:28 Měli bychom to nové PS jako starším kamarádům připomenout.
00:31:35 Možná to zní humorně.
00:31:38 Jestli nezačne brát v potaz problémy lidí,
00:31:41 tak ta důvěra nemůže být obnovena.
00:31:47 Když jste mluvila o nové PS,
00:31:51 můžeme se podívat na aktuální model rozložení sil.
00:31:58 Data vidíte na obrazovce.
00:32:50 Kompletní informace o tomto šetření najdete na stránkách ČT 24.
00:32:55 Spoluautor výzkumu nám přidá komentář.
00:33:01 Levice by voliči jsou věrnější.
00:33:03 Drtivá většina voličů komunistické strany nebo ČSSD zachovávají přízeň
00:33:06 stejné straně.
00:33:08 Naopak pravice je to tak, že se voliči přelévají.
00:33:18 Voličská základna VV je velice nestabilní.
00:33:21 Mnoho z nich uvažuje, že k volbám vůbec nepůjde.
00:33:25 Kam ve srovnání s posledními volbami přicházejí někdejší voliči
00:33:29 ODS a VV?
00:33:31 Podívejme se k jakému přelivu voličů mezi stranami by došlo,
00:33:34 kdyby lidé volili tak,
00:33:35 jak deklarovali v posledním výzkumu volebního modelu ČT.
00:33:40 Nejstabilnější základnou má tradičně KSČM.
00:33:44 Další výsledky vidíte na obrazovce.
00:34:47 Voliči VV se hodně přelévají k volbě nového uskupení ano,
00:34:54 případně volí TOP 09.
00:35:01 To je další pravicová alternativa.
00:35:05 Vysvětluje pan Vaněček.
00:35:08 Za jak vážné považujete riziko,
00:35:11 že za tři čtvrtě roku tady možná budeme sedět ve stejném složení
00:35:14 a budeme probírat další zákonná opatření,
00:35:17 protože nová PS může být nestabilní?
00:35:22 Tady je vidět, jak byli moudří autoři naší ústavy,
00:35:27 že udělají dvoukomorový systém a že o Senát může fungovat trvala.
00:35:34 Mám z toho trošku obavy, že ta uskupení,
00:35:37 která přichází v daném okamžiku na scénu,
00:35:40 nejsou programově ukotvená.
00:35:45 Přelévají se tam levicoví a pravicoví voliči.
00:35:50 Kdybych vám namítl, že kdybyste politiku dělali odpovědně a dobře,
00:35:54 tak by k tomu vůbec nemuselo dojít?
00:35:57 V některých okamžicích s vámi mohu souhlasit.
00:36:00 Myslím si, že v daném okamžiku platíme daň za to vládnutí,
00:36:05 za ty kroky, které se udělaly.
00:36:09 Máme program.
00:36:10 Víme, co chceme.
00:36:13 Stejně jako sociální demokracie má svůj program.
00:36:19 Máme tedy uskupení, která, ať se na mě nikdo nezlobí,
00:36:29 jakoby my nejsme politici, my pracujeme.
00:36:37 Takže se stávají politiky a najednou přestanou pracovat?
00:36:41 To je přesně ten mediální obraz politiky.
00:36:43 Jako kdybychom nic nedělali.
00:36:45 Opak je pravdou.
00:36:48 I úvodní debata směřovala k tématu, že jsme si to dokonce přečetli,
00:36:52 že tu nejsme pasivní a řízení někým.
00:36:57 Je to zbytečné podceňování.
00:36:59 Ono to bez těch politických stran a politických programů nejde.
00:37:03 To by si měl každý volič uvědomit.
00:37:06 Riziko toho, že se případě roztříštění, znovu rozpadne PS?
00:37:21 Toto riziko existuje vždy.
00:37:23 Občané poměrně podstatně získali důvěru v politiku a politiky.
00:37:28 Přispěla k tomu řada faktorů.
00:37:29 Především to, že někteří z politiků se chovali tak,
00:37:32 jako kdyby byly nadlidé.
00:37:39 Byly špatnými hospodáři.
00:37:40 V politice je nás hodně, kteří jsme nikdy nic špatného neudělali,
00:37:45 vždy jsme měli jasné postoje.
00:37:47 Buď nás někdo podporuje nebo nepodporuje.
00:37:49 Moc prosím, aby nás lidé neházeli do jednoho pytle.
00:37:54 Kdy se v jedné ulici najde jeden špatný,
00:37:58 který páchá trestnou činnost, tak to neznamená,
00:38:01 že se špatně chovat celá ulice.
00:38:07 Tím, že se pokouší najít někoho nového, kdo jim slibuje,
00:38:12 že bude jiný, že nedovolí ty věci, které se staly,
00:38:18 slibuje retroaktivitu 25 let zpátky, tak se ho zeptejte,
00:38:23 co s tím udělal.
00:38:25 Neudělal s tím vůbec nic.
00:38:27 Prosím lidi, aby byli opatrní.
00:38:29 Zkušenost z VV je tady ukázková.
00:38:35 Nebyl jsem pro změnu volebního řádu.
00:38:38 Chtěl jsem, aby to mohly vznikat nové strany.
00:38:41 Tato možnost musí být vždy bičem na staré strany.
00:38:53 To, jak to v posledních letech dokáží mnozí zneužívat,
00:38:56 je velice nebezpečné a může to ohrozit fungování základních
00:39:01 principů demokracie v naší zemi.
00:39:04 Musí si to voliči rozmyslet.
00:39:09 Voliči si musí uvědomit, jakou odpovědnost mají.
00:39:15 Děkuji hlavním představitelům Senátu Parlamentu ČR.
00:39:19 Hlavními hosty byli předseda Senátu Milan Štěch,
00:39:22 místopředsedové Miluše Horská a Přemysl Sobotka.,
00:39:27 i že jste oprava, děkuji, že jste přijali mé pozvání.
00:39:34 Na shledanou.
00:39:37 Metrem, tramvají nebo autobusem.
00:39:40 Těmito třemi prostředky se ročně projede miliarda a čtyři
00:39:44 cestujících v Praze.
00:39:46 Obyvatel i návštěvníků hlavního města.
00:39:49 Největší díl připadá na metro.
00:39:53 Přehled o počtu cestujících vidíte na obrazovce.
00:40:06 Obměna tramvají láme dopravnímu podniku vaz.
00:40:09 Kdyby byl Dopravní podnik soukromá firma,
00:40:12 tak by požádal o ochranu před věřiteli.
00:40:15 Podle Tomáše Hudečka táhne Dopravní podnik jednou mnohamiliardový
00:40:20 kontrakt na tramvaje se škodou .
00:40:25 Řešení se musí najít do půl roku,
00:40:27 pak by se muselo začít s rozprodáváním majetku.
00:40:30 Nechci prodávat Dopravní podnik, nechci prodávat žádnou část.
00:40:37 Před dvěma lety jsme 12 dní před koncem roku přesun zastavili.
00:40:47 Doufám, že budeme umět zvládnout i tuto situaci.
00:40:52 Dopravní podnik musí odebrat do konce roku 2018 dohromady
00:40:55 250 tramvají.
00:40:57 Zaplatí za ně bezmála 20 miliard.
00:41:00 Smlouva každý rok zadluží dopraví podnik o více než dvě miliardy.
00:41:05 Extrémně nevýhodná smlouva má jedno velmi zvláštní specifikum.
00:41:08 Je to smlouva mezi Dopravním podnikem a dodavatelem a přitom
00:41:11 za ty peníze, které Dopravní podnik za dodávku tramvají dává,
00:41:16 ručí Hlavní město Praha.
00:41:18 Hlavní město Praha do toho může vstupovat apelem a typu
00:41:21 valné hromady.
00:41:24 Nemůže jednat zcela napřímo.
00:41:27 Důležité je i jednat s s dodavatelem tramvají a hledat
00:41:34 nějaký kompromis.
00:41:36 Zodpovědnost Hlavního města Prahy je tady neoddiskutovatelná.
00:41:41 Nemůže za to ani současná rada, ani sociální demokracie.
00:41:44 Ta smlouva byla uzavřena za minulého vedení.
00:41:50 Po sporech vedení skončilo po roce ve funkci Milana Křístek.
00:41:57 Na udržení stávajícího objemu služeb potřebuje dopravní podnik
00:42:01 více peněz.
00:42:02 Na příští rok o 600 milionů korun.
00:42:04 V opačném případě prý bude nevyhnutelné zdražení jízdného.
00:42:08 Do nepopulárního kroku se politikům nechce a tvrdí,
00:42:11 že Dopravní podnik musí hledat vnitřní rezervy.
00:42:18 Milana Křístka má nahradit dosavadní ředitel
00:42:22 českobudějovického podniku Jaroslav Ďuriš.
00:42:24 V posledních dvou letech dojde k nástupu sedmého generálního
00:42:27 ředitele největší městské firmy v této zemi.
00:42:30 Jaroslav Ďuriš je závěrečným hostem otázek.
00:42:33 Vítejte.
00:42:34 Pane řediteli, který jeden nebo dva hlavní argumenty rozhodli,
00:42:37 že jste ochoten usednout do pozice ředitele Dopravního podniku
00:42:41 Hlavního města Prahy?
00:42:43 Těžká otázka.
00:42:45 Já jsem v dopravním podniku Hlavního města Prahy strávil celkem
00:42:51 téměř 27 let.
00:42:56 Takže sice?
00:42:59 Ano, bylo to srdce.
00:43:07 Je tady riziko,
00:43:09 že jako budoucí ředitel firmy můžete stát už postupné
00:43:12 privatizace podniku.
00:43:14 Jste si toho vědom?
00:43:16 Samozřejmě, jsem si toho vědom.
00:43:19 Kdybych si myslel, že to nastane, tak bych do toho nešel.
00:43:22 Jsem přesvědčen, že se to dá ustát, proto jsem na nabídku kývl.
00:43:30 Takže nebudete správcem konkurzní podstaty.
00:43:32 Nebudete mužem, který řeknete,
00:43:35 že jste u snědeného krámu a že bude potřeba privatizovat
00:43:42 autobusovou dopravu?
00:43:44 Když to shrnu,
00:43:46 tak pražský dopravní podnik prochází už takřka 12 let jednou
00:43:50 krizí za druhou.
00:43:52 Nebo spíše katastrofu.
00:43:54 Začalo to povodní v roce 2002,
00:43:57 pokračovalo různými transformačními kroky,
00:44:01 v roce 2005 úmrtí generálního ředitele Milana Houfka,
00:44:05 kterého považuji za jednoho z nejlepších nebo vůbec nejlepšího
00:44:08 generálního ředitele v porevolučním období.
00:44:13 Následovaly další politické změny.
00:44:15 Od roku 2007 se vystřídalo na pozicích generálních ředitelů
00:44:19 celá řada lidí.
00:44:21 Nikdo z nich nebylo dopravák.
00:44:24 Když nastupoval Martin Dvořák, všichni říkali,
00:44:27 že dopravy nerozumí, ale je to odborník na média,
00:44:30 takže vytvoří dobrý mediální obraz společnosti.
00:44:33 Vytvořil nejhorší za celou existenci firmy.
00:44:39 Dopravní podnik hospodaří s velkým balíkem peněz.
00:44:46 Podívejme se na informace z výroční zprávy.
00:45:16 Dosavadní ředitel naposledy i 24. září v rozhovoru pro
00:45:21 Hospodářské noviny říká,
00:45:23 že na jedné straně jsou požadavky na naše služby,
00:45:26 na druhé straně příjmy podniku, které od roku 2008 klesají.
00:45:35 Může pražský Dopravní podnik přežít,
00:45:37 aniž by se výrazně zvýšil jeho příjmy?
00:45:41 Ano nebo ne?
00:45:43 Myslím si, že může.
00:45:45 O hospodářském výsledku rozhodují obě strany rozpočtu.
00:45:48 Jak ta nákladová, tak ta příjmová.
00:45:53 Podle vás se nemusejí zvyšovat příjmy a pražský Dopravní podnik
00:45:56 to o přežije?
00:45:57 Ne.
00:45:59 Dopovím to.
00:46:00 Musí se zvyšovat příjmy, jde o to jak.
00:46:03 Jakou cestou.
00:46:09 Nejjednodušší cesta zvednout cestovné nemusí být
00:46:15 cestou správnou.
00:46:17 Na to vám někdo nekývne, protože je o rok před komunálními volbami.
00:46:23 Politici tuto kartu hrát nechtějí, že by před volbami zvyšovat jízdné.
00:46:28 Nedivím se, má to logiku.
00:46:30 Kdybyste byl politik, děláte to také tak.
00:46:33 Přesně tak.
00:46:34 Dopovím to.
00:46:36 Příjmy jsou i v jiných oblastech.
00:46:39 Uvedu příklad.
00:46:40 Nezdá se mi rozumné nebo standardní, že objednatel dopravy,
00:46:46 teď mám na mysli Středočeský kraj, pokud mám správné informace,
00:46:52 neplatí za objednanou dopravu domluvenou částku.
00:46:55 To jsme u příjmů, které je potřeba vymoci.
00:47:00 Středočeský kraj i žena úkor Dopravního podniku?
00:47:03 Dá se to tak říci.
00:47:05 O jaké částce víte?
00:47:08 Nechci to specifikovat.
00:47:11 Neznám zatím přesná čísla.
00:47:13 Podle mě jsou tom minimálně desítky milionů korun.
00:47:16 Takže budete chtít, aby se Středočeský kraj choval férově?
00:47:21 Přesně tak.
00:47:23 Cesty k navýšení tržeb, když jsem nepočítal,
00:47:26 tak jsem zatím našel tři.
00:47:29 Zvýšení jízdného politici odmítají.
00:47:34 Rok nemáte šanci.
00:47:36 S tím tedy počítáte.
00:47:37 Boje proti černým pasažérům.
00:47:39 Čtvrtina pasažérů v pražské dopravě jezdí načerno.
00:47:43 Zavedení turniketů v m vyžaduje velkou vstupní investici.
00:47:47 Budete se o to snažit?
00:47:51 Například turnikety?
00:47:52 Není to priorita, kterou bych měl začít.
00:47:56 Vymáhání pohledávek za černými pasažéry,
00:47:58 které je nevýhodné pro dopravní.
00:48:00 Firma přichází o 70 až 80 milionů korun ročně.
00:48:05 Toto je samostatné téma na celý rozhovor.
00:48:10 Všichni víme o kauzách s exekutory.
00:48:14 Z pokuty nebo přirážky jízdného se stávají desetitisícové
00:48:18 exekuční poplatky.
00:48:19 To není vinou dopravních podniků v republice obecně.
00:48:23 To je vinou následné legislativy.
00:48:25 V současné době je opačný stav.
00:48:29 Judikát Nejvyššího soudu rozhodlo tak,
00:48:31 že o pohledávky za černými pasažéry je minimální zájem.
00:48:40 Je tu další cesta, navýšení přirážky k jízdnému.
00:48:43 V Českých Budějovicích jsme to realizovali.
00:48:46 Je to nárůst 1000 korun na 1500.
00:48:50 Popište mi to.
00:48:52 Ti, co pojedou na černo, tak dostanou přirážku k jízdnému?
00:48:55 To je pokuta.
00:48:59 To chcete zavést s co nejrychleji?
00:49:01 Je to jedna z cest.
00:49:03 A další možné zvýšení příjmu?
00:49:10 V rámci nákladového rozpočtu je to úspora v jednotlivých
00:49:14 smluvních vztazích.
00:49:17 Vím, že o tom hovořili všichni mí předchůdci.
00:49:19 Na druhou stranu mám pocit, že se to příliš nedařilo.
00:49:23 Když použiji příklad z Českých Budějovic, tak tam je vidět,
00:49:26 že to jde.
00:49:28 V nákladech jsme se dostali na úroveň roku 2006.
00:49:33 Takže jste redukovali náklady a dostali jste se o sedm
00:49:38 let zpátky.
00:49:40 Přesně tak.
00:49:42 Považujete z pohledu dopravního podniku udržitelné,
00:50:01 aby jízdné dále neplatily děti ve věku do 15 let a senioři?
00:50:07 To je politické rozhodnutí z roku 2010.
00:50:12 Toto je další oblast.
00:50:16 Celkový počet slev a úbytku tržeb se pohybuje v úrovni kolem miliardy
00:50:21 700 milionů.
00:50:23 Ano, zhruba dvě miliardy.
00:50:26 Je to někde kolem 30 % veškerých cestujících v pražské
00:50:29 hromadné dopravě.
00:50:31 Číslo je to obrovské.
00:50:33 Je to určitě jedna z cest, kterou se chceme zabývat.
00:50:39 Politici před volbami to asi nezmění.
00:50:42 Ale z dlouhodobého fungování Dopravního podniku,
00:50:44 pokud nemá být privatizován, rozprodána apod.,
00:50:47 tak je neudržitelné,
00:50:50 aby děti do 15 let neplatili jízdné stejně jako senioři?
00:50:54 Nechci to říci takto striktně.
00:50:56 O tom budeme teprve jednat.
00:50:58 Těch věcí je tam celá řada.
00:51:02 Kterou cestu použijeme a kterou ne, to nemohu říci.
00:51:08 Množství slev je podle vás neudržitelné?
00:51:11 Přesně tak.
00:51:13 Pokud nemá podnik padnout, tak se budou redukovat slevy?
00:51:17 Ano.
00:51:18 Ale nechcete říci jaké slevy?
00:51:20 Ano.
00:51:29 Pražský rozpočet a podíl Dopravního podniku vidíte na obrazovce.
00:51:47 Primátor v rozhovoru o řekl toto.
00:51:54 Hlavní město Praha v tuto chvíli dává tolik peněz dopravnímu
00:51:56 podniku, že v přepočtu na jednoho obyvatele je to 16 000 korun ročně.
00:52:03 Dopravní podnik v tuto chvíli nemůže nějakým způsobem tyto své
00:52:06 požadavky navyšovat.
00:52:07 Jsme v situaci, kdy tím, že Praha ručí za Dopravní podnik,
00:52:13 tak ta ochrana před věřiteli z hlediska soukromého práva
00:52:16 nenastal, ale více peněz už Praha dávat nemůže.
00:52:21 Zaznělo v pátečním rozhovoru pro ČT.
00:52:26 Nepřijdete v následujících dvou nebo třech letech s nataženou
00:52:29 rukou, že chcete zvyšovat příjmy Dopravního podniku?
00:52:34 Nepředpokládám to.
00:52:36 Určitě ne v nějakém razantním množství.
00:52:40 Takže s drobným množstvím počítáte?
00:52:43 Nemohu to nikdy vyloučit, ale nepočítám s tím.
00:52:46 Druhou stránkou rozpočtu jsou výdaje.
00:52:49 Myslíte si, že jste ze znalosti toho,
00:52:52 jak hospodaříte v Českých Budějovicích,
00:52:59 navrátit náklady na rok 2008?
00:53:03 Těžko říci, jestli úplněk roku 2008, ale jsem hluboce přesvědčen,
00:53:07 že jde udělat zásadní a razantní kroky do nákladového rozpočtu.
00:53:12 Těch příkladů je celá řada.
00:53:15 Ať už je to oblast IT nebo kolektivní smlouva.
00:53:19 Současně platná a uzavřená kolektivní smlouva byla
00:53:24 stoprocentním vítězstvím odborové strany nad manažerskou.
00:53:29 To říká někdo, koho chtěly odbory jako u generálního ředitele?
00:53:34 Odbory už to slyšeli, vědí to.
00:53:37 Vyhráli v kolektivním jednáním na úkor podniku.
00:53:40 Takže přijdete za odbory jako na generální ředitel řeknete,
00:53:46 bude se škrtat?
00:53:48 Řeknu pánové, pojďme se o tom promluvit.
00:53:53 Promluvit nebo bude to muset skončit tak,
00:53:55 že mzdové náklady budou nižší,
00:53:57 bude se propouštět a možná se sáhne k poklesu mezd?
00:54:03 Kolektivní smlouva je platná a podepsána.
00:54:05 Je to z dob jednoho z předchozích ředitelů.
00:54:14 Nepočítám s tím,
00:54:16 že bych razantně propouštěl nebo dělal opatření toho druhu,
00:54:19 o kterém jste mluvil.
00:54:20 Ale jednat o tom myslíme.
00:54:23 Když se podíváme na další data.
00:54:25 Personální náklady a počet zaměstnanců za poslední tři roky
00:54:29 klesla o 130,
00:54:31 podle loňské výroční smlouvy i jich bylo na konci roku 10 a půl 1000.
00:54:48 Počet zaměstnanců a náklady na mzdy vidíte na obrazovce.
00:54:58 Šel byste cestou snižování počtu zaměstnanců nebo jejich mezd?
00:55:02 O čem se budete chtít s odbory bavit?
00:55:06 Snižování počtu zaměstnanců proběhlo už v řadě předchozích let.
00:55:10 Byly doby, kdy Dopravní podnik měl 13 000 zaměstnanců.
00:55:15 Nemyslím si,
00:55:16 že další razantní snižování počtu zaměstnanců je na stole.
00:55:22 Takže je to spíše o snižování mezd?
00:55:27 Například.
00:55:29 Nárůst v dalších letech.
00:55:31 Takže budete muset odborům říci, budete si muset zmrazit plat?
00:55:36 I tak se to dá říci.
00:55:39 Jako čas ušetříte?
00:55:40 Kolik se dá na mzdových nákladech podle vašich znalostech Dopravního
00:55:45 podniku šetřit?
00:55:46 Obrovské množství.
00:55:48 Je to třetina rozpočtu.
00:55:50 Z toho vyplývá, že úspory mohou být velmi vysoké.
00:55:55 Takže odboráři, kteří vás před rokem chtěli,
00:55:59 kdy jste skončil na druhém místě ve výběrovém řízení,
00:56:01 tak ze nepřijdete s touto neblahou zprávu?
00:56:05 Je to nebyl a správa, ale jsem přesvědčen, že v rámci vztahů,
00:56:09 které máme, v rámci diskuze, kterou jsme vždy vedli,
00:56:13 budeme hledat konstruktivní řešení.
00:56:16 Abyste neskončili štědří, než jste začal.
00:56:20 To bych nerad.
00:56:22 Mluví se o nevýhodné smlouvy o nákupu je 250 tramvají,
00:56:27 kterou podle všeho nejde vypovědět.
00:56:29 Opravdu to nejde?
00:56:31 Nemohu říci, protože tu smlouvu ještě neznám.
00:56:33 Neměl jsem možnost se k ní dostat a seznámit se s ní.
00:56:37 Členem představenstva jsem od pátku.
00:56:40 Až teď nastane ten čas.
00:56:43 Bylo tam několik právních analýz.
00:56:44 Budete pokračovat v další své právní analýze?
00:56:49 Nebo když dosavadní říkají, že to nevypověditelné,
00:56:54 tak se budete chtít dohodnout na jiných podmínkách?
00:56:57 Předpokládám, že v rámci stavu, který je,
00:57:00 v rámci mediálních vyjádření, která k tomu byla,
00:57:04 tak si dokážeme sednout ke stolu s dodavatelem i s hlavním městem
00:57:09 Prahou a jeho představiteli,
00:57:11 abychom našli způsob financování tohoto projektu,
00:57:14 který bude únosný hlavně pro Dopravní podnik a tím pádem
00:57:17 i pro město.
00:57:19 Je asi jasné, že Dopravní podnik musí nakupovat jak tramvaje,
00:57:24 tak jiná vozidla.
00:57:27 Ať už je to dáno legislativou, která v této oblasti platí,
00:57:31 nebo standardy kvality,
00:57:34 hlavně mluvím o nízkopodlažních prostředcích.
00:57:41 Hlavně najít postup financování.
00:57:44 Čtu správně mezi řádky, že se kloníte k rozvržení,
00:57:48 dalšímu rozvržení částky za platby?
00:57:54 Je to to nejpravděpodobnější řešení?
00:57:57 Nechci předjímat vyjednávací pozici.
00:58:00 Vyjednávání bude velmi složité.
00:58:03 Ví, že toto téma otevřel i pan primátor v některém rozhovoru.
00:58:09 Pojďme to nechat na jednání u kulatého stolu.
00:58:12 Je to nejpravděpodobnější cesta?
00:58:14 Je to jedna z možných cest.
00:58:17 Nevýhodný nákup tramvají je zmiňován jako investice,
00:58:21 která táhne Dopravní podnik ke dnu.
00:58:24 Nakolik jste si jako budoucí ředitel vědom skutečnosti,
00:58:27 že podobným možná ještě větším problémem může být dostavba metra
00:58:31 a z Dejvic do Motola?
00:58:36 Je to podobný problém.
00:58:40 Zatím tam stále nemá přístup ke smlouvám,
00:58:43 takže nemohu tu věc komentovat konkrétněji.
00:58:47 Samozřejmě si uvědomuji,
00:58:48 že je to jeden z hlavních investičních nákladů
00:58:51 Dopravního podniku.
00:58:55 Výstavba čtyř nových stanic, prodloužení trasy Motola,
00:59:01 rozpočet byl přes 20 miliard.
00:59:03 Dotace z evropské unie měla být přes sedm miliard.
00:59:07 Kvůli chybám v projektu dostane podnik méně.
00:59:17 Podle některých informací jdou problémy za firmou.
00:59:37 Má veřejnost garanci, že výsledky auditu nezamete pod koberec?
00:59:42 I když vazby na politiky budou,
00:59:45 tak by ta firma inženýrství dopravních staveb byla vámi kryta?
00:59:53 Určitě tu garanci dávám.
00:59:56 Nechci vstupovat do rozporu s jakýmkoliv zákonem.
01:00:00 Když se zjistí, že tam byly by se náklady 30 až 40 %,
01:00:05 takže oblíbené vícepráce na trase A,
01:00:11 takže byste neodvolával šéfa auditu, který na to upozorňuje?
01:00:18 Neznám ani ten audit, ani smlouvu.
01:00:21 Tyto věci budu teprve řešit.
01:00:23 I personální otázky.
01:00:25 To teď nemohu komentovat.
01:00:28 Další náklady, kde se dá ušetřit.
01:00:32 Bude se nově soutěžit energie pro pražský Dopravní podnik pro
01:00:35 rok příští.
01:00:37 Došlo k poklesu cen elektrické energie.
01:00:40 Je to jedna z věcí,
01:00:42 která může významně pomoci k záchraně pražského
01:00:46 Dopravního podniku?
01:00:47 To si zrovna nemyslím.
01:00:49 Možná dojde k poklesu cen elektrické energie,
01:00:53 nicméně ceny za distribuci a elektrické energie naopak rostly
01:00:57 v poslední době.
01:00:59 A tak,
01:01:00 že v posledních čtyřech letech z nějakých 50 korun za MWh
01:01:06 na 500 korun za MWh.
01:01:10 Mluvím hlavně o diskutovaném poplatku za obnovitelné zdroje.
01:01:15 To v podstatě kompenzuje jakékoliv zlevnění.
01:01:19 Je to takový paradoxní stav,
01:01:22 kdy ekologická doprava doplácí na podobné úzy.
01:01:30 Tam neušetříte?
01:01:32 Nemyslím si to.
01:01:34 I když tam bude elektronická kauce?
01:01:38 Nechci to v tuto chvíli odsuzovat, ale úsporu bych tam nečekal.
01:01:41 Kde ještě můžete ušetřit na nákladech?
01:01:44 Největší položka jsou podle vás mzdové náklady.
01:01:47 Tam se pustíte do nepříjemného jednání s odbory a budete chtít
01:01:51 zmražení mezd.
01:01:56 Byl bych nerad, kdyby toto vyznělo jako o hlavní téma.
01:01:59 Je to jedno z hlavních témat.
01:02:05 Další možnosti jsou smlouva komplexního bezpečnostního systému.
01:02:13 To je věc,
01:02:14 která je podepsána čtyři nebo pět let v řádu několika miliard korun.
01:02:19 Provozně velmi potřebná,
01:02:20 protože se jedná o bezpečnost provozu metra.
01:02:23 Nicméně tím, že na to nebyly zdroje,
01:02:25 tak se to neustále odkládalo,
01:02:27 což samozřejmě komplikuje provozní údržbu a servis zařízení.
01:02:33 Tomu je potřeba dát jasnou koncepci,
01:02:36 přehodnotit priority a realizovat to, na čem se domluvíme.
01:02:40 V tomto týdnu jste kývl na nabídku pozice ředitele Dopravního podniku.
01:02:46 Víte, k jakému datu skončíte u dosavadního zaměstnavatele?
01:02:50 Českobudějovický primátor ještě v pátek v rozhovoru říkal,
01:02:54 že zatím nemá vaši výpověď?
01:02:58 Zatím nejsme definitivně domluveni na datu.
01:03:01 V tuto chvíli předpokládám, že by to mohl být sedmého října.
01:03:04 Že byste odešel k sedmému říjnu.
01:03:07 Do sedmého října byste řídil obě dvě firmy?
01:03:11 Je to složitější.
01:03:13 V Českých Budějovicích jsem jak v pozici ředitele, to je to,
01:03:18 co bych k sedmému opustil, a pak také předsedu představenstva.
01:03:26 Tuto pozici nebudou pouštět,
01:03:28 dokud politická reprezentace města nerozhodne jinak.
01:03:33 Je možné stabilizovat, konsolidovat pražský Dopravní podnik,
01:03:38 to alespoň říkáte.
01:03:39 V jakém časovém horizontu?
01:03:41 Několika měsíců.
01:03:43 Takže do půl roku se dá říci, ano, může to být zdravá firma,
01:03:48 nebudeme muset rozprodávat majetek?
01:03:57 Ani privatizovat?
01:04:02 Řeknu to lépe.
01:04:04 Předpokládám, že do půl roku budou první výsledky.
01:04:08 První trendy, které budou vidět.
01:04:10 Ten proces je celkově dlouhodobý, je to běh na dlouhou trať.
01:04:14 Nedá se říci, jestli to bude za půl roku nebo za rok.
01:04:17 Trend by měl být vidět za půl roku.
01:04:21 Konstatuje závěrečný host otázek,
01:04:23 dosavadní šéf českobudějovického dopravního podniku a budoucí
01:04:26 ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.
01:04:30 Děkuji za rozhovor.
01:04:32 Takové byly dnešní otázky.
01:04:34 Najdete nás na internetové stránce ČT 24.
01:04:39 Hezký zbytek neděle pokud možno ve společnosti zpravodajské ČT 24.
01:04:46 Živé titulky vytvořeny ve spolupráci se ZČU Stínová mluvčí: Eliška Květová
Témata, o kterých se začne mluvit. Diskusi připravují: Václav Moravec, Čestmír Franěk a Marek Straka
Diskuzní pořad, který vysíláme v premiéře každou neděli ve 12:00 na programech ČT1 a ČT24 a pokračování ve 13:05 na programu ČT24.