Témata, o kterých se začne mluvit. Diskusi připravují: Václav Moravec, Čestmír Franěk a Marek Straka
Obsah dílu
Diskuzní pořad, který vysíláme v premiéře každou neděli ve 12:00 na programech ČT1 a ČT24 a pokračování ve 13:05 na programu ČT24.
00:00:12 Vstoupili jsme do druhé hodiny dnešních otázek.
00:00:15 Ještě jednou vítejte na zpravodajské čtyřiadvacítce.
00:00:17 V úvodu dokončíme diskuzi nejen o daních.
00:00:21 V klidu a míru spojence nepotřebujeme.
00:00:24 Když se ale žene bouřka, je nám deštník dobrý.
00:00:28 Česko vstoupilo do Severoatlantické aliance před 14 lety.
00:00:31 Své závazky dokázalo plnit jen dva roky.
00:00:34 Pak armádní rozpočty už jen klesaly.
00:00:37 Strkáme hlavu do písku před problémem, který se může vymstít?
00:00:40 Spoléháme na Blanické rytíře cepy a sudlice nebo je Severoatlantická
00:00:45 aliance jen formalita,
00:00:47 protože závazky neplní většina členských států?
00:00:49 Hostem další části pořadu bude ministr obrany v demisi Vlastimil
00:00:53 Picek a velvyslanec ČR při Severoatlantické alianci
00:00:57 Jiří Šedivý.
00:00:59 A o jakých tématech se po dnešních otázkách začne mluvit?
00:01:04 Tažení proti tzv. daňovým rájům.
00:01:08 Evropská komise zkoumá systém firemních daní v některých
00:01:10 státech unie.
00:01:11 Jsou mezi nimi například Irsko, Lucembursko, nebo Nizozemsko.
00:01:16 Některé nadnárodní firmy využívají ke snížení daňové zátěže právě
00:01:19 ty státy unie, které jsou považovány za tzv. daňové ráje.
00:01:25 Slovenská inspirace.
00:01:27 Sociální demokraté slibují i v Česku účtenkou loterii.
00:01:32 Kterou před několika dny spustila slovenská vláda.
00:01:34 Jejím cílem má být boj proti daňovým únikům.
00:01:37 Účtenkové loterie,
00:01:39 musí jim předcházet zavedení registračních pokladen.
00:01:44 Já bych chtěl říci, že účtenková loterie může přijít teprve potom,
00:01:48 co budou zavedeny registrační pokladny s fiskální pamětí.
00:01:53 Policisté dostanou přidáno, vojáci ne.
00:01:56 I s tím počítá návrh státního rozpočtu na příští rok.
00:01:59 Zatímco rozpočet policie se zvyšuje, armády stagnuje.
00:02:03 Návrh státního rozpočtu má Rusnokův kabinet v demisi schvalovat
00:02:06 už ve středu.
00:02:12 Hlavními hosty dnešních otázek zůstávají v Bratislavě slovenský
00:02:16 vicepremiér ministr financí Petr Kažimír,
00:02:18 kterému ještě jednou přeji hezké dobré odpoledne, vítejte.
00:02:24 Dobrý den do Prahy.
00:02:25 V pražském studiu jsou hosty otázek generální ředitel Generálního
00:02:30 finančního ředitelství Jan Knížek a Libor Dušek.
00:02:36 Ještě jednou vám hezké dobré odpoledne.
00:02:39 Skončili jsme v diskuzi o registračních pokladnách,
00:02:41 jejich zavádění.
00:02:43 Libor Dušek tady uvedl chorvatský příklad.
00:02:46 V ČR měly být povinně zavedeny registrační pokladny.
00:02:50 Kolika lidí by muselo kontrolovat?
00:02:53 Jaké by byly personální náklady státu,
00:02:56 kdyby byly zavedeny povinně registrační pokladny,
00:02:59 aby vy jste jako Generální finanční ředitelství kontrolovali,
00:03:03 zda ti živnostníci registrační pokladny používají?
00:03:10 Asi stovky pracovních míst.
00:03:12 Něco mezi 400 a 500 místy.
00:03:17 Kontroloři se budou také pohybovat v terénu.
00:03:28 Musí to být povinnost člověka opravdu vzít si účtenku.
00:03:32 Slyšel jste slovenského vicepremiéra,
00:03:34 že mají 200 podání a vaši kolegové na Slovensku hned v pondělí zahájí
00:03:39 kontrolu dvou stovek falešných nebo divných registračních pokladen.
00:03:44 Když předpokládáme, že nebývá zvykem,
00:03:47 aby chodil na kontrolu jeden berní úředník,
00:03:50 to je už z principu věci a předpokládáme-li,
00:03:53 že pokladny se nalézají na nenalézají na jednom místě,
00:03:59 tak to musí být stolu nebo musí k tomu být lidé.
00:04:21 Byl bych k celkovém přístupu k tomuto problému
00:04:24 trochu zdrženlivější.
00:04:29 Vidím celou řadu nákladů na straně podnikatelů.
00:04:32 Tím, že to zavádí Slovenská republika,
00:04:34 se kterou máme dobré vztahy a finanční správa obzvlášť.
00:04:41 Tak my po této stránce budeme záhy umět vyhodnotit veškeré zkušenosti
00:04:47 slovenské strany a popřípadě se poučit.
00:04:53 Kabinet Jiřího Rusnoka a slíbil boj proti daňovým únikům.
00:05:02 K dalším prioritám patří boji proti daňovým únikům.
00:05:07 Zajistíme o lepší činnost a kooperaci všech rezortu
00:05:10 ministerstva financí a také spolupráci s orgány činnými
00:05:13 v trestním řízení.
00:05:18 Připravíme návrh zákona o registračních pokladnách
00:05:21 s fiskální pamětí.
00:05:23 Ty požadují zavést mimo jiné podnikatelské svazy.
00:05:27 Toto opatření považujeme za klíčový a důležitý krok ke snížení daňových
00:05:32 úniků a k zajištění rovných podmínek v hospodářské soutěži.
00:05:42 Znovu míříme do Bratislavy,
00:05:44 kde hostem otázek zůstává slovenský vicepremiér ministr financí
00:05:47 Petr Kažimír.
00:05:49 Jaké jsou vlastně náklady u vás na ty registrační pokladny,
00:05:53 které jsou povinné, aby dávala smysl i ta účtenková loterie?
00:06:02 Slovensko na elektronické registrační pokladny rok a půl,
00:06:06 ale to není pravda, máme je od roku 97.
00:06:13 Před rokem a půl je pravda,
00:06:15 že vznikla zákonná povinnost opatřit tyto pokladnice
00:06:18 fiskální modelem.
00:06:20 Dnes je to nevyhnutelné.
00:06:24 A toto dodatečné opatření stálo 400 milionů eur.
00:06:28 To jsou odhadované náklady, které se mě zaplatil byznys.
00:06:34 Byla o tom velká diskuze.
00:06:37 Ale je třeba říci, že registrační pokladny,
00:06:41 pokud byste se je rozhodli zavést,
00:06:45 musely by být na vyšší technologické úrovni,
00:06:48 dobrým příkladem je Chorvatsko.
00:06:53 Pokladnice napojené na finanční zprávu.
00:06:56 Což předpokládá i náklady na přípravu na straně státu.
00:07:01 Tehdy to dostává už jasný smysl.
00:07:06 Počítám-li správně, říkal jste 40 milionů eur.
00:07:10 Euro nemáme, snažím se to rychle počítat ,
00:07:17 je to tedy nějakých 10 miliard Kč jako náklady.
00:07:22 Kolik lidí to je?
00:07:30 Přepočteno.
00:07:31 Nebudu s vámi polemizovat.
00:07:33 Jen polemizujte.
00:07:35 Kolik jsou náklady samotného státy na kontrolu?
00:07:38 Tady jste slyšel nějakých 300 až 500 kontrolorů v Česku,
00:07:42 pokud by registrační pokladny byly zavedeny v ČR.
00:07:48 Nemáme na my jsme zavedli Slovensku novinku.
00:08:06 Že pracovnice finanční zprávy mohou kontrolovat pokladnice.
00:08:29 Zavedli jsme toto opatření,
00:08:32 rozeběhne se a slibujeme si od toho mnoho.
00:08:34 Lidi, kteří pracují na finanční zprávy jsou podobně jako policie.
00:08:42 Pracují i mimo pracovní dobu a vytváříme tak místo pro další
00:08:46 a další kontrolory.
00:08:49 Náklady na onu účtenkového loterii?
00:08:52 To vás doufám překvapí.
00:08:55 Ale samotná technická příprava na straně loterijní společnosti,
00:09:08 je to velmi nízko nákladová věc.
00:09:11 Základní podmínkou bylo,
00:09:13 abychom nevyvolali dodatečné náklady pro naše
00:09:15 podnikatelské prostředí.
00:09:17 To znamená musíme pracovat s takovými pokladnicemi a s takovým
00:09:22 systémem, bylo by nejjednodušší přikázat on-line napojení,
00:09:26 ale to aby vyvíjelo v desítkách milionů dalších investic a touto
00:09:36 cestou jsme nechtěli jít.
00:09:38 Výsledkem je možná kostrbatá komunikace a možnost tažení
00:09:43 na základě zákazníka, který musí hledat různé kódy.
00:09:51 Ale s těmito věcmi se postupně vypořádáme.
00:09:59 Podařilo se nám nezvyšovat náklady na straně byznysu a na straně státu
00:10:02 to bylo 187 000 euro.
00:10:06 Technologických úprav .
00:10:12 Ještě dodatečných 350 000 eur na marketing a na popularizaci.
00:10:20 Členské státy EU,
00:10:22 už jste mluvil o daňových únicích a boji proti daňovým únikům v rámci
00:10:26 evropské osmadvacítky.
00:10:28 Podle nejnovějšího prohlášení jednoho z komisařů musejí
00:10:33 k zreformovat jednotlivé státy unie vnitrostátní daňové systémy tak,
00:10:38 aby usnadňovaly dodržování předpisů,
00:10:40 odrazovaly od daňových úniků a vyhýbání se daňovým povinnostem.
00:10:44 Co ale když jste na Slovensku v tom tažení, v té křížové výpravě,
00:10:49 jak to označujete proti daňovým únikům,
00:10:52 tak samotné daňové ráje a tam ten odliv peněz, který i ze Slovenska,
00:10:58 z ČR, můžeme v souvislosti s daňovými ráji považovat?
00:11:05 Chtěl bych upozornit samozřejmě na to,
00:11:07 že se nacházíme ve zvláštním obdobím.
00:11:11 Je pravda, Slovensko zrušilo rovnou daní a zvýšilo korporátní daň.
00:11:20 Vytváří to diskuzi na další tlak optimalizaci daňových povinností.
00:11:27 Ale děje se to v období ,
00:11:35 kdy se potlačení daňových rájů dostala na nejvyšší úroveň.
00:11:41 Kraje, které to tolerovali a měli z toho výhody se zavázali,
00:11:48 že během dvou nebo tří roku dojde k zásadnímu potlačení výhod
00:11:56 daňových rájů.
00:11:57 Můžeme hovořit o registrech vlastníků, kteří jsou s krytím.
00:12:10 Povinnost zveřejňovat skutečné majitele.
00:12:15 Výměna daňových informací.
00:12:17 Česko i Slovensko vytváří smlouvy.
00:12:36 Podobně se to udělá v ČR.
00:12:41 Když přijmeme takovou legislativu, obrací se na nás jiné státy o radu.
00:13:10 Každý ministr financí,
00:13:11 každá vláda v čase krize hledá peníze a konečně se rozhodla hledat
00:13:21 tam, kde je má hledat.
00:13:23 V oblastech, kde jsou daňové ráje, kde jsou výhody na podnikání.
00:13:31 Petr Kažimír byl hostem otázek.
00:13:34 Děkuji do Bratislavy, že jste si vyšetřil čas pro tento pořad.
00:13:38 Na shledanou.
00:13:42 Děkuji a na shledanou.
00:13:43 Když dokončíme registrační pokladny.
00:13:46 Kolem 10 miliard?
00:13:55 Miliarda.
00:13:57 V Česku by to bylo jednotky miliard.
00:14:00 Existují takové propočty?
00:14:02 V tuto chvíli tyto propočty neexistují.
00:14:06 Protože ty podmínky řekněme toho zákona,
00:14:09 kdyby se registrační pokladny zaváděli nejsou známy.
00:14:12 Je otázka, jestli úplně každé podnikání,
00:14:15 nebo jestli tam bude nějaká výjimka.
00:14:16 Je otázka,
00:14:18 jestli bude potřeba mít certifikovanou záložní pokladnu
00:14:21 atd. To musí určit samozřejmě v podstatě politická reprezentace.
00:14:28 Páteční prohlášení komisaře pro daně, ten říká,
00:14:32 že členské státy musejí dále reformovat vnitrostátní daňové
00:14:36 systémy, aby usnadňovaly dodržování předpisů.
00:14:45 Zvýšily efektivnost daní.
00:14:47 Co to znamená z pohledu Generálního ředitelství?
00:14:52 Jsme-li u DPH, tak my už máme celou řadu prací za sebou.
00:15:00 Máme sice v tuto chvíli mírně umrtvený,
00:15:03 nicméně systém kontroly účtů, přes který se bude kontrolovat.
00:15:09 Pakliže máme problémy na dani z přidané hodnoty na pohonných
00:15:12 hmotách, vybíráme kauci do registru.
00:15:16 Není úplně je dnes tak jednoduché zapsat se do registru plátců nebo
00:15:21 obchodníků s pohonnými hmotami,
00:15:24 celou řadu vnitřních opatření jsme zavedli v průběhu minulého roku.
00:15:31 Problémem je, že to DPH, ono to zaznívá velmi často,
00:15:35 je prostě komplikovaná daň.
00:15:40 Je to daň pro džentlmeny.
00:15:44 Když je to dobře vymyšlené, báječně to funguje,
00:15:47 ale když někdo přijde s cílem, že ji nezaplatí,
00:15:51 tak se to nesmírně obtížně kontroluje.
00:15:56 Lehce navazující na to je, bavíme se pořád o tom,
00:16:00 jak v daních budeme chytat daňové úniky.
00:16:03 To není jen o daních.
00:16:04 Je to o celém podnikatelském prostředí.
00:16:08 Je to o tom, jestli když přivedl firmu ke krachu,
00:16:14 prokazatelně díky daňovým podvodům,
00:16:16 jestli se okamžitě mohl založit novou,
00:16:22 jestli mohu hledat neustále bílé koně,
00:16:26 které nemají zkušenosti s podnikáním a teď nechci,
00:16:28 aby to vyznělo špatně,
00:16:32 ale oni třeba nemají vůbec schopnosti podnikat a přesto jsou
00:16:35 na ně napsány firmy.
00:16:38 To je podle vás základní problém českého práva?
00:16:41 Je to jeden ze základních problémů.
00:16:43 Ne všechno, kde nejsou ty daně jsou svým způsobem důsledkem.
00:17:01 Na nedaňových zákonech lze také daňovým únikům bránit.
00:17:19 Co vše říkali čeští politici na adresu Jednotného
00:17:28 inkasního místa?
00:17:32 Finanční kontroly, to bude provádět pouze jeden úřad.
00:17:38 Ministerstvo financí v tomto smyslu předložilo určitý materiál,
00:17:43 který je jedním z východisek zpracování novely verze Jednotného
00:17:50 inkasního místa.
00:17:52 Jednotné inkasní místo ano.
00:17:54 My v tuto chvíli do koaliční smlouvy zařazujeme termín do konce
00:17:59 roku 2013.
00:18:03 Nicméně, byli bychom rádi a budeme usilovat o to,
00:18:06 aby termín byl ještě rychlejší.
00:18:09 V této houštině se musí každý daňový subjekt pohybovat.
00:18:13 Má pět správců daně.
00:18:15 Všechno počítá i z jiného základu.
00:18:18 Takže ten cíl zásadní,
00:18:21 ke kterému všichni směřujeme je na další stránce.
00:18:35 Vybírání pojistného na veřejné zdravotní pojištění by bylo
00:18:38 v jedné instituci.
00:18:41 Jednotné inkasní místo, které začne fungovat od 1. 1. 2014,
00:18:46 vybere prostředky pro stát i pro obce.
00:18:51 Jednotné inkasní místo to obcím a krajům poukáže na účet u ČNB.
00:18:59 Jedním z velkých technických problémů je,
00:19:02 že současná vláda vymýšlí další sKarty,
00:19:07 které se jmenují jednotné inkasní místo.
00:19:16 Musíme tomu zabránit, jinak to skončí stejně jako sKarty.
00:19:20 To byly výroky politiků na adresu Jednotného inkasního místa.
00:19:30 Má být od roku 2015.
00:19:32 V jaké fázi jste v zavádění jednotného inkasního místa?
00:19:39 My jsme celou tu dobu, jak probíhala ta reportáž,
00:19:42 po jednotlivých letech jsme se připravovali technicky.
00:19:46 Takže pokoušeli jsme se změnit naši organizační strukturu,
00:19:50 což se nám podařilo.
00:19:52 Ještě jsme ve fázi překlopení a modernizace systému do jeho
00:19:57 větší centralizace.
00:19:59 Což bychom ale museli udělat stejně tak jako tak bez ohledu na budoucí
00:20:02 vývoj, abychom nezaspali dobu.
00:20:05 V tuto chvíli čekáme,
00:20:08 jak dopadne legislativní proces u několika zákonů,
00:20:12 které by měly vznik jednoho inkasního místa podpořit.
00:20:17 Jen rád bych se vyjádřil k tomu, co jste říkal.
00:20:20 Také jsem zaznamenal reakce odborových předáků.
00:20:26 Není mi jasné, jestli je napadána ta samotná myšlenka,
00:20:30 jeden správce univerzální na všechno, nebo způsob provedení.
00:20:35 Zatím se zdá způsob provedení.
00:20:36 Jestli způsob provedení ohrožuje tu věc,
00:20:39 aby to nedopadlo jako s sKartami.
00:20:42 Že ta legislativa má celou řadu úskalí, to je nepochybné.
00:20:47 Ale že ta myšlenka, je potřeba se s tím ještě vypořádat,
00:20:52 to je také nepochybné,
00:20:54 ale že ta samotná myšlenka je podle mého soudu správná,
00:20:57 to je jednoznačné.
00:21:01 Sociální odvody, kterým říkáme pojistné,
00:21:05 ono to žádné pojistné není, jsou to daně jako kterékoliv jiné,
00:21:08 akorát mají tento název.
00:21:11 Pakliže by se podařilo legislativě dospět do jednoho základního
00:21:22 základu těch všech ať už příjmových daní nebo těch sociálních nebo
00:21:28 zdravotních daní, tak by to bylo jen a jen dobře.
00:21:32 Pro mě ta myšlenka je velmi správná.
00:21:35 Technicky se na to připravujeme dva nebo tři roky zpátky.
00:21:40 Může to dopadnout jako sKarty?
00:21:44 Pevně doufám, že nikoliv.
00:21:46 Tady bych chtěl jen říci,
00:21:49 že k tomu 1. 1. Daňová správa se vznikem 14 krajských úřadů
00:21:55 a odvolacího Finančního ředitelství udělala tak obrovskou změnu,
00:21:59 která tady 20 let nebyla.
00:22:02 A vůbec nechci říci, že to je hladký proces,
00:22:05 ale mám zato,
00:22:06 že kromě několika drobných excesům si veřejnost v podstatě nepovšimla
00:22:11 ani v tom mediálním prostoru,
00:22:12 že by tady organizace měla dopadat nějakým strašlivým krachem.
00:22:21 Takže nikoliv.
00:22:23 Ale je potřeba to ještě probrat tu legislativu.
00:22:33 Příběh jednoho inkasního místa přispívá k lepšímu výběru
00:22:36 a efektivitě fungování daňové soustavy jako takové
00:22:40 v té dané zemi?
00:22:42 Jestli jednotné inkasní místo až bude,
00:22:46 že to usnadní život všem podnikatelům, o tom není sporu.
00:22:52 Člověk si říká, proč vůbec vznikla taková anomálie,
00:22:55 kdy podobné daně a vybírají tři instituce.
00:23:02 Špatná tvorba legislativy,
00:23:04 kdy se prostě různá témata házejí do jednoho balíku,
00:23:08 takže i s tím jednotným inkasním místem byla přijata celá řada změn.
00:23:24 Všechny tyto změny od roku 2015 vstoupí v účinnost.
00:23:27 Pro nejlépe placené zaměstnance, kteří mají příjmy hodně nad milion,
00:23:31 ti byli zdaňováni pouze 15 % a teď je to 34.
00:23:37 Pokud ten zákon vstoupí v platnost, tak to v roce 2015 bude 49 %.
00:23:48 Tedy velmi radikální změna jak zdaňovat nejbohatší zaměstnance.
00:23:54 Když se ty technické změny míchají dohromady s těmi reálnými změnami,
00:23:59 potom vznikají další politické třenice,
00:24:02 kdy se ani nedá přesně říci,
00:24:08 jestli tím útočí na tu technickou stránku nebo proti těm změnám
00:24:12 daňových sazeb.
00:24:14 Pak se dějí ty rizika,
00:24:16 ve kterém je jak Jednotné inkasní místo tak občanský zákoník.
00:24:23 Do technických zákonů byly nasazeny ještě další reálné změny,
00:24:27 které se politicky nelíbí,
00:24:29 z těchto politických důvodů spíše nemusí být zpochybňováno jednotné
00:24:37 inkasní místo.
00:24:48 Některé věci tam nebyly schváleny.
00:24:52 Není to dobrý způsob.
00:24:58 Zákony nám říkají, co se bude dít na dva roky dopředu.
00:25:07 Lidé v tom potřebují mít jasno.
00:25:17 Jsme pod průměrem EU co se týče šedé zóny.
00:25:21 Výsledek není ale tak špatný jako v některých jiných zemích.
00:25:26 Co nám tady chybí v souvislosti s bojem proti daňovým únikům
00:25:29 v té obecné politické rovině těch,
00:25:33 kteří budou tvořit budoucí zákony v Česku?
00:25:36 Když se podíváte na volební programy řady stran,
00:25:39 najdete tam jedno společné téma.
00:25:42 Všichni říkají,
00:25:43 že zlepšíme i výběr daní a budeme bojovat proti daňovým únikům,
00:25:46 což je nic neříkající informace, protože žádný politik neříká,
00:25:51 že zhoršíme výběr daní.
00:25:54 Většina z nich konkrétní není.
00:25:59 Dlouhý seznam nových daňových výjimek.
00:26:02 Úlevy manželům, když si pořizují nový byt.
00:26:09 Atd. To jsou všechno témata, která zhoršují výběr daní,
00:26:13 protože otevírají zase nové různé cesty,
00:26:16 jak se lidé daním mohou vyhnout a zvyšují náklady na výběr,
00:26:20 protože různé daňové výjimky, jestli opravdu to je první byt,
00:26:24 jestli zahraniční investoři si neulívají zisky tak,
00:26:29 aby využili té doby, kdy mají daňovou úlevu,
00:26:32 to vše budou daňoví úředníci kontrolovat.
00:26:34 Bude to stát spoustu práce a spoustu papírování.
00:26:37 Lidem budou chodit doporučené dopisy ,
00:26:41 aby doložili nějaké papíry atd. Nemůže ten čas být využit
00:26:46 na to, aby honili skutečné podvodníky.
00:26:52 Zlatá slova.
00:26:54 Děkuji.
00:26:55 Říká státní úředník Jan Knížek, který byl hostem dnešních otázek.
00:27:00 Děkuji i Liboru Duškovi.
00:27:03 Z ekonomického pracoviště.
00:27:05 Děkuji vám oběma a přeji hezký zbytek neděle.
00:27:09 Na shledanou.
00:27:14 Sliby, které zůstávají na papíře.
00:27:16 To jsou sliby členských států Severoatlantické aliance vůči
00:27:19 tomuto politicko-vojenské mu uskupení.
00:27:22 Členské země Severoatlantické aliance se zavázali,
00:27:25 že výdaje na obranu budou tvořit nejméně dvě % hrubého
00:27:29 domácího produktu.
00:27:30 Závazky jsou od toho, aby se porušovaly.
00:27:32 V roce 2011 podle údajů Severoatlantické aliance se slib
00:27:37 udržely jen Spojené státy Americké a Velká Británie a tehdy i Řecko.
00:27:44 České závazky byly splněny v letech 2002 a 2003.
00:27:48 Kdy rozpočet Ministerstva obrany těsně přesahoval
00:27:52 dvouprocentní hranici.
00:27:53 Od roku 2004 už na ní nedosahuje a dlouhodobý trend ukazuje pokles.
00:27:59 V roce 2008 to bylo necelé jedno a půl % HDP.
00:28:03 V letech dalších pak sestup pokračoval.
00:28:06 Letos se na obranu vydá jen něco málo přes jednu a půl % HDP
00:28:10 a výhled ministerstva pro příští tři roky ukazuje,
00:28:13 že podíl má ještě klesat.
00:28:16 Generální tajemník Severoatlantické aliance k této skutečnosti pronesl
00:28:24 i tato slova.
00:28:26 Investice do obrany jsme diskutovali.
00:28:29 Je to fakt, že obranný rozpočet v ČR se snížil.
00:28:39 A to významně.
00:28:41 Během těch posledních let.
00:28:44 Za prvé musím říci,
00:28:46 že naprosto chápu ekonomické výzvy našich členských států.
00:28:51 Jako politik si velice dobře uvědomuji, jak obtížné to je,
00:28:56 když máte vybalancovat rozpočet a když musíte skutečně dělat velké
00:29:02 škrty ve všech rezortech.
00:29:04 Pak je to těžké.
00:29:07 Udržet úroveň obranných investic.
00:29:11 Nicméně jsem také vyjádřil určitou obavu ohledně snižování vojenských
00:29:19 obranných rozpočtů nejen v ČR, ale napříč aliancí,
00:29:23 protože ČR v tom není sama,
00:29:25 jedná se o obecný problém a ten problém je takový,
00:29:28 že když trend bude pokračovat,
00:29:30 tak bude stále více obtížné zajistit efektivní obranu a ochranu
00:29:35 našich území.
00:29:37 Konstatoval ve čtvrtek po jednání s prezidentem Milošem Zemanem
00:29:40 generální tajemník Severoatlantické aliance.
00:29:43 Nejen o armádním rozpočtu a závazcích bude řeč
00:29:48 v následujících minutách.
00:29:50 Hosty jsou Vlastimil Picek.
00:29:55 Do Bruselu pak zdravím velvyslance ČR při Severoatlantické alianci
00:30:01 Jiřího Šedivého.
00:30:03 Vítejte v otázkách.
00:30:06 Stále ještě spojení s Bruselem.
00:30:15 Není jisté, jestli ho mít budeme.
00:30:19 Zvednete pro to ruku,
00:30:22 když jste na rozdíl od policie nebo hasičů nedostal přidáno?
00:30:26 Musím říci,
00:30:27 že o rozpočtu se bude ještě Živě na středeční vládě bavit.
00:30:33 Já bych to vzal trochu dozadu.
00:30:36 Neustále zdůrazňuji,
00:30:38 že rezort ministerstva obrany od roku 2009 v podstatě
00:30:42 do letošního roku,
00:30:45 ten rozpočet ministerstva obrany se snížil o 25 %,
00:30:50 což je docela velké číslo.
00:30:56 Můžeme se podívat na vývoj rozpočtu ministerstva obrany na začátku
00:31:01 jednadvacátého století před 10 lety ministerstvo dostalo asi
00:31:07 52 miliard korun.
00:31:12 Už to vidíme na obrazovce.
00:31:14 Bylo to rekordních 55 miliard a 900 milionů.
00:31:19 Rezort hospodaří s částkou pod 50 miliard.
00:31:22 Rozpočet dále klesá.
00:31:29 O šest miliard méně.
00:31:33 Příští rok to bude podobné.
00:31:38 Ptám se, jestli když to zůstane na této částce,
00:31:42 zvednete pro to ruku?
00:31:46 Očekávám, že na této částce to nezůstane.
00:31:49 Snažíme se s Ministerstvem financí a s předsedou vlády
00:31:53 se na rozpočet podívat.
00:31:58 Není to jen o mém rozpočtu,
00:31:59 je to i o rozpočtu jiných ministerstev.
00:32:03 Ale já předpokládám, že se mi podaří ještě zdůvodnit,
00:32:09 aby kapitole Ministerstva obrany šla nahoru.
00:32:18 Kolik předpokládáte?
00:32:20 Částka by měla být někde i více jak 43 miliard.
00:32:24 To bych byl velice rád, kdyby se to podařilo.
00:32:29 A když se to nepodaří?
00:32:33 Optimální by byla částka kolem 50 miliard.
00:32:38 To ale asi v této době není možné.
00:32:44 Doufám, že se mi podaří domluvit se na částce něco přes 43 miliard.
00:32:52 Navýšení o miliardu a půl?
00:32:57 Naše požadavky byly lehce přes jednu miliardu.
00:33:01 Přesto tam nemáte přidání na platech vojáků.
00:33:05 Na rozdíl od policistů a hasičů,
00:33:09 protože ministr vnitra v demisi Martin Pecina vybojoval těmto
00:33:15 složkám přidání v roce příštím.
00:33:17 Není to váš neúspěch, když to srovnám s policisty a hasiči?
00:33:23 Nebudu říkat.
00:33:24 Ještě nejsme na konci,
00:33:27 jestli pan ministr vnitra Martin Pecina dostal tyto prostředky,
00:33:33 to se uvidí ve středu.
00:33:35 Protože neustále dochází k určitým změnám.
00:33:39 Já bych chtěl říci jednu věc.
00:33:42 U těch vojáků je to trochu jiné.
00:33:45 Kalkulovali jsme, že sněmovna,
00:33:48 stará sněmovna ještě schválí zákon 221 o vojácích z povolání.
00:33:57 Předpokládalo se pro vojáky na nižších funkcích,
00:34:00 že tito vojáci dostanou mírně přidáno.
00:34:04 Bohužel tato novela zatím není předpokládám,
00:34:09 že ještě tato vláda projedná tuto novelu.
00:34:13 A okamžitě po volbách jí předloží sněmovně tak,
00:34:17 aby tento zákon mohl platit co nejdříve.
00:34:20 Nebudete to přijímat ve formě zákonného opatření?
00:34:24 Že byste Senátu jí poslali v této situaci?
00:34:31 Domluvili jsme se, že to necháme řádně projít sněmovnou.
00:34:36 Pokud dojde k navýšení a vy bojujete rozpočet ve výši
00:34:40 43 miliard, navýšení zhruba o miliardu oproti tomu,
00:34:44 jaký je teď návrh státního rozpočtu,
00:34:46 tak by se mohlo přidat vojákům na těch nižších stupních?
00:34:51 Rozhodně.
00:34:55 Počítáte s tím v tom návrhu?
00:34:57 Ano.
00:34:58 Takže na to by Ministerstvo obrany peníze mělo v tom rozpočtu
00:35:01 na příští rok?
00:35:02 Zhruba ano.
00:35:04 I když tam bude těch 42 miliard, pokud byste tu miliardu nedostal?
00:35:09 Takto se to nedá brát.
00:35:11 Já to tak beru.
00:35:13 Ano, máte pravdu, peníze jsou jedny, ale musíme kalkulovat,
00:35:19 máme ten rozpočet rozdělen do tří částí.
00:35:23 Máme ho rozdělen na mandatorní vývoje,
00:35:26 na běžné výdaje a také musíme dát něco do investic.
00:35:30 A to já mohu využít v podstatě tento papír, kdy je vidět,
00:35:38 že částka na mandatorní výdaje se nám blíží k 60 %,
00:35:44 přičemž hranice optimální by měla být kolem 50 %.
00:35:49 Už jsem zmiňoval v úvodu,
00:35:50 že generální tajemník Severoatlantické aliance tento
00:35:54 týden jednal v Bruselu s prezidentem a připomněl mu,
00:35:58 že by země měla dávat větší obnos na obranu, k čemuž se zavázala.
00:36:03 Teď míříme do Bruselu a už bychom měli mít spojení.
00:36:09 Přeji vám hezké dobré odpoledne.
00:36:12 Funguje už spojení s Bruselem?
00:36:15 Funguje.
00:36:16 Nakolik je takové připomenutí obvyklé?
00:36:20 Závazek neplní většina členských zemí Severoatlantické aliance.
00:36:24 Není to závazek.
00:36:26 Je to doporučení, na kterém jsme se shodli.
00:36:29 Samozřejmě je to naprosto běžné ve všech jednání generálního
00:36:35 tajemníka s jednotlivými spojenci, s těmi,
00:36:37 kteří toto doporučení neplní.
00:36:40 Ale tam je také to, nejen ta kvantita,
00:36:44 ale nějaké ty dvě % hrubého domácího produktu,
00:36:49 ale struktura toho rozpočtu, kam jdou ty peníze.
00:36:54 Nakolik je ten který spojenec schopen podpořit ty svoje priority,
00:36:59 které jakoby vkládá do toho společného fondu aliance.
00:37:02 A v tomto ohledu ČR není na tom tak špatně.
00:37:07 Dokážeme i v těchto velice sklíčených rozpočtových podmínkách
00:37:12 plnit to, co slíbíme.
00:37:16 Navíc přicházíme se zajímavými projekty z vyšších s vyšší
00:37:26 přidanou hodnotou.
00:37:33 Měli jsme v Afghánistánu kvalitní příspěvky.
00:37:36 Speciální síly.
00:37:37 Výcvik vrtulníků a protichemické jednotky.
00:37:40 Vojenská medicína.
00:37:41 Další věc do budoucna teď probíhá velká debata o tzv. chytré obraně.
00:37:48 A ČR má svůj vlastní projekt,
00:37:55 je to Centrum leteckého výcviku a tady bych chtěl připomenout,
00:37:59 že jsme jedna z těch dvou nových členských zemí,
00:38:02 nebo novější spojenec,
00:38:03 který má vlastní specifický projekt v tomto ohledu.
00:38:08 Specializujeme se v oblasti logistiky.
00:38:10 Proběhlo v červnu skutečně jedno z největších cvičení logistických,
00:38:15 za posledních 20 let v alianci.
00:38:21 Udělali jsme to společně se Slováky.
00:38:23 Ale mohl bych pokračovat dále v tom výčtu.
00:38:27 Důležitá je také ta kvalita.
00:38:29 To co dostaneme , byť z těch omezených prostředků.
00:38:35 Zato se ČR nemá za co stydět.
00:38:40 V roce 2011 podle údajů samotné aliance se slibu drželi jen Velká
00:38:50 Británie a USA.
00:39:03 Pokud země, pokud ten závazek nejsou schopni plnit dlouhodobě,
00:39:11 neznamená to, že požadavek je příliš nadsazené?
00:39:15 Já si myslím, že není.
00:39:17 Je to doporučení kam směřovat a na druhou stranu
00:39:22 já to nechci zlehčovat.
00:39:25 Pokud by všichni spojenci postupovali v tom škrtání rozpočtu
00:39:29 tak, jak jsme to sledovali v Evropě v posledních třech nebo pěti
00:39:33 letech, kdy Evropané seškrtali dohromady 15 % svých výdajů
00:39:38 na obranu,
00:39:40 za chvíli by ta Aliance nebo za určitou dobu za pět nebo
00:39:43 za 10 let by ta Aliance ztratila to, co její nejvlastnější,
00:39:49 tu vojenskou schopnost.
00:39:52 A to,
00:39:53 jaké dopady mají škrty v rozpočtech na vojenské schopnosti aliance
00:39:59 si myslím, že to je jedno z hlavních témat summitu.
00:40:02 Schůzky hlav států a vlád evropské aliance,
00:40:07 která proběhne někdy za rok v září nebo v říjnu zde v Bruselu.
00:40:12 Ale co může být výsledkem toho summitu Severoatlantické aliance
00:40:15 za rok,
00:40:16 když na těch summitech se pravidelně přijímají jen
00:40:19 ty deklarace, ať si státy jsou vědomi toho doporučení,
00:40:24 protože se snižuje obranyschopnost členských států severoatlantické
00:40:29 aliance a dochází k jistému zaostávání.
00:40:33 Vždyť taková prohlášení se nepřijímají přijímají pravidelně
00:40:39 na summitech a skutečnost zůstává stále stejná ne-li horší.
00:40:45 Oni to nejsou jen deklarace nebo prázdná prohlášení.
00:40:50 Na sanitu v roce 2010 v Lisabonu byla přijata strategická koncepce
00:40:56 a důležité je,
00:40:58 že tady máme silný impuls nejvyšší úrovně a zároveň závazek sami
00:41:04 k sobě.
00:41:05 Ale pokud určité státy nebo skupina států nebo většina států tyto
00:41:15 závazky ne zcela plní, je namístě, aby si řekli ti nejvyšší,
00:41:21 zdali ta ambice není příliš vysoká,
00:41:24 zdali se nepodívat na celou tu strukturu a hlavní úkoly
00:41:28 a strategické cíle Aliance znovu.
00:41:31 Já bych před tím tedy varoval.
00:41:33 Myslím si,
00:41:35 že bychom si měli držet ty ambice a především většina z nás spojenců
00:41:39 vychází z toho období hospodářské krize a finanční krize
00:41:43 rozpočtové krize.
00:41:44 A toto skýtá příležitost navyšovat obranné rozpočty a řada spojenců
00:41:52 už toto avizuje, že budou po malých částech, ale v dlouhodobém výhledu,
00:41:57 příštích 10 let, postupně znovu navyšovat své obranné rozpočty.
00:42:01 Ale Česko k těm zemím nepatří?
00:42:05 Já nevím.
00:42:07 Já jsem byl přítomen setkání pana prezidenta Zemana s generálním
00:42:11 tajemníkem a za prvé pan generální tajemník upozornil samozřejmě
00:42:15 na nízký náš rozpočet, který už se blíží 1,1 %.
00:42:20 To je velice málo.
00:42:22 Na druhou stranu on věděl dobře,
00:42:24 že už jsme ten rozpočet stabilizovali alespoň v tom
00:42:28 rozpočtovém výhledu na příští tři roky a pan prezident naznačil,
00:42:33 že on sám by rád viděl,
00:42:35 aby postupně po těch dvou nebo třech letech obranný rozpočet začal
00:42:39 opět narůstat.
00:42:42 Mluvíte o kterých letech?
00:42:45 Když jste u jednání prezidenta a generálního tajemníka
00:42:48 Severoatlantické aliance byl, o kterých letech mluvil?
00:42:53 Do roku 2016 má ve vztahu k hrubému domácímu produktu dále ještě klesat
00:42:58 ten rozpočet téměř na jedno % HDP.
00:43:05 Rozlišujme nominální stabilitu a reálnou stabilitu.
00:43:08 Nominální stabilita, to je 42 miliard ročně,
00:43:12 ta je nyní garantována v tom výhledu na příští dva roky nebo
00:43:16 tři roky.
00:43:18 I to je dobré.
00:43:19 Když se podíváme na to, jaké jsme utrpěli škrty, šokové,
00:43:25 v těch předcházejících letech, tak i toto je Dobré.
00:43:29 Podle mého názoru bude záležet na nové vládě a hospodářské
00:43:33 situaci, na dovednosti nového ministra obrany,
00:43:36 který vzejde z voleb,
00:43:39 zdali dokáže prosadit postupné navyšování obranného rozpočtu.
00:43:47 Říká exministr obrany Jiří Šedivý.
00:43:50 Ministr obrany v demisi Vlastimil Picek zůstává hostem otázek.
00:43:54 V programovém prohlášení vlády se také píše,
00:43:57 že připravíte mandát pro vyslání sil armády do zahraničních misí
00:44:01 na období let 2015 a 2016.
00:44:05 Je jasné, že by vy pro svého nástupce věc budete připravovat,
00:44:12 ale nedáte věc ke schválení PS.
00:44:19 Miloš Zeman mluvil s generálním tajemníkem Severoatlantické aliance
00:44:22 i o Afghánistánu.
00:44:25 Spojenci opustí Afghánistán k 31. prosinci roku 2014.
00:44:30 Jak bude přítomna republika od prvního ledna v Afghánistánu,
00:44:35 bude-li vůbec nějak přístupna?
00:44:44 Budou se snižovat pravděpodobně ty velké kontingenty.
00:44:49 Jednotlivé státy mají možnost přispět do té mise,
00:44:55 která bude od roku 2015 určitým svým dílem.
00:45:00 My z dlouhodobých plánů předpokládáme,
00:45:03 že v Afghánistánu zůstaneme.
00:45:06 Ale zůstaneme pouze na úrovni více vikářů nebo důstojníků pro výcvik
00:45:14 a dále určitých poradců a my jsme kalkulovali dlouhodobě,
00:45:20 že to číslo by mělo být mezi 100 až 150 vojáky.
00:45:29 Předpokládám, že toto číslo schválí samozřejmě nová PS,
00:45:36 protože stávající mandát nám vyprší na konci roku 2014.
00:45:42 100 až 150 lidí ročně v Afghánistánu,
00:45:46 kteří budou organizovat výcvik a poradenství.
00:45:49 Přesně tak.
00:45:51 A budou to zaměstnanci Armády ČR.
00:45:53 Ano.
00:45:55 Podíváme-li se na další čísla,
00:45:56 celkem se od roku 91 vystřídalo při vojenských operacích v cizině
00:46:00 na 30 000 českých vojáků.
00:46:04 Toho času se účastní operací v šesti zemích světa.
00:46:09 Jde o účast v řádu jednotek mužů.
00:46:13 Probíhá za české účasti mise v Kosovu.
00:46:16 Dva čeští důstojníci jsou znovu také v Bosně a hercegovinské,
00:46:20 v Sarajevu.
00:46:25 Tři může Česko vyslalo do námořní mise,
00:46:28 má za úkol chránit před piráty lodě plující v somálských vodách.
00:46:33 Letos odcestovala do Afriky jednotka z 34 muži.
00:46:39 Důstojníci dohlíží také v Afghánistánu.
00:46:53 Česká jednotka je tu přístupná od roku 2002.
00:47:09 Afghánská mise zůstane dále největší co do počtu misí
00:47:13 po roce 2015?
00:47:15 Nebo očekáváte silnější působení v jiných koutech světa?
00:47:21 Myslím, že zatím, jak se vyvíjí situace ,
00:47:25 že opravdu to bude naše největší angažmá, co se týče zahraničí.
00:47:31 Nesmíme zapomenout i co jste vzpomínal,
00:47:34 i když je to na bojová mise v africkém Mali, je otázka,
00:47:39 jak se rozhodne EU dále s touto misí,
00:47:43 protože její mandát končí po 15 měsících a začal v podstatě
00:47:48 v dubnu letošního roku.
00:47:50 Takže tam budeme vidět,
00:47:52 jak možné jen se zapojit do této tréninkové mise,
00:47:56 nechtěli bychom dělat jen ochranu.
00:48:12 Kolik lidí bude v zahraničí zaměstnanců armády ČR?
00:48:18 To je předčasné o tom hovořit, protože v roce 2015 je třeba,
00:48:23 aby sněmovna schválila mandát.
00:48:25 Ale nepředpokládám, že by to měly být velké mise tak jako doposud.
00:48:31 Vždy jsme kalkulovali, co se týče počtu mužů v Armádě ČR,
00:48:38 že zhruba 1000 až 1200 mužů může působit v zahraničí,
00:48:44 ale znovu říkám,
00:48:46 vojáci si jednotlivé mise nevymýšlejí a bude to podle
00:48:50 politického zadání.
00:48:52 Znovu míříme do Bruselu za velvyslancem ČR při
00:48:56 Severoatlantické alianci Jiřím Šedivým.
00:49:00 Co se týče priorit působení spojeneckých vojsk v různých
00:49:04 koutech světa.
00:49:05 Ta mírová mise.
00:49:07 Příspěvek 100 až 150 mužů, z toho,
00:49:11 jak jste to konzultoval s lidmi v Severoatlantické alianci,
00:49:15 protože předpokládám,
00:49:16 že by to stále ještě bylo pod hlavičkou Severoatlantické aliance.
00:49:22 To je naprosto v pořádku.
00:49:24 Je to odhad.
00:49:25 Protože my ještě nemáme hotové všechny podklady pro vypracování
00:49:30 operačního plánu.
00:49:31 Nicméně máme určité rámcové představy nebo parametry a jeden
00:49:36 z nich je,
00:49:38 že ta podpůrné a výcviková mise bude mít osm až 12 000 vojáků.
00:49:44 Čili tady vidíte,
00:49:46 že to je desetina možná ještě méně než desetina toho počtu,
00:49:52 který před ještě dvěma nebo třemi lety byl v afghánské operaci.
00:49:58 Čili ještě tomu odpovídá to poměrné snížení toho případného
00:50:04 příspěvku ČR.
00:50:07 Samozřejmě počítáme s tím,
00:50:09 že možná přijdou požadavky na určité drobné specializace,
00:50:15 ale to vše je zatím otevřené, protože čekáme na to,
00:50:20 až se dokončí základní obrysy operačního plánu a to by mělo být
00:50:24 do konce roku.
00:50:27 Říká Jiří Šedivý.
00:50:31 Děkuji, že jste byl hostem otázek a přeji hezký zbytek neděle
00:50:34 do Bruselu.
00:50:36 Děkuji.
00:50:37 Na shledanou.
00:50:38 Teď pohled do vzduchu nebo na nebe,
00:50:41 protože vláda premiéra Jiřího Rusnoka v demisi společně
00:50:45 s ministrem obrany ještě přijala rozhodnutí tedy dojednávání
00:50:50 detailní smlouvy na prodloužení pronájmu Gripenů mezi
00:50:54 ČR a Švédskem.
00:50:57 Proudové letouny Gripen od švédského Sábu létají ve vzduchu
00:51:02 od roku 1980.
00:51:14 Údaje vidíte na obrazovce.
00:52:03 Nenechali jste se trošku zatlačit do kouta?
00:52:10 Já myslí, že ne.
00:52:16 Víte, celé to vyjednávání začalo před rokem a půl.
00:52:19 Já jsem velice rád, že jsem ještě u toho,
00:52:22 kdy vláda schválila informaci o vyjednávání.
00:52:28 Protože myslím si,
00:52:29 že ty parametry toho nového kontraktů jsou velmi dobré.
00:52:34 Nejen pro ČR, ale i pro Švédsko.
00:52:40 Mohou se parametry měnit?
00:52:42 Půjde o modernizaci těch letounů.
00:52:45 Ta cenová nabídka je nižší než ta původní.
00:52:49 To znamená, jak výrazně se ještě mohou změnit ty základní parametry,
00:52:52 které jste na vládě před týdnem odsouhlasili?
00:52:56 Tyto parametry se v podstatě nezmění.
00:52:59 Já jsem dostal od vlády za úkol připravit návrh kontraktu nebo
00:53:04 doplňku stávající smlouvy.
00:53:07 Která je platná do roku 2015.
00:53:11 Ale vzhledem k tomu, že tato vláda je v demisi,
00:53:15 tak tuto vlastní smlouvu nebo tento doplněk smlouvy už bude schvalovat
00:53:21 vláda nová, která vzejde po volbách.
00:53:24 Ale hlavně se nám podařilo kromě ceny velmi zohlednit a zhodnotit
00:53:33 ten letoun.
00:53:34 Protože ty technické parametry,
00:53:37 které budou na tomto letounu změněny, jsou opravdu velmi dobré.
00:53:41 Budou zabezpečovat i to, že ČR kromě toho,
00:53:45 že s těmito letouny zabezpečuje akce ve formě vzduch vzduch,
00:53:50 tak budou moci působit i vzduch země.
00:54:02 Opravdu mohou být použity komplexně při řešení různých situací.
00:54:09 Znamená to, že by v případě, že i budou mít větší operativnost,
00:54:18 že by se na její financování mohli podílet i jiné členské
00:54:22 země aliance?
00:54:24 Pokud bychom střežili jejich vzdušný prostor?
00:54:27 To jsou asi spekulace.
00:54:29 Protože se mluvilo o společné ochraně vzdušného prostoru Česka
00:54:32 a Slovenska.
00:54:33 O tom se mluví.
00:54:35 Tyto otázky jsou na stole, je ale velice důležité,
00:54:41 jak přistoupí slovenská strana k této otázce případné změny typu
00:54:49 nadzvukových letounů,
00:54:50 protože oni v současné době používají letouny mi k 29.
00:55:00 Jednáte o těchto otázkách?
00:55:02 Ano.
00:55:03 Naposledy jsme o této otázce hovořili v sobotu.
00:55:07 A kdy by bylo reálné, pokud by k tomu došlo,
00:55:11 že by Československo mělo společnou ochranu vzdušného prostoru
00:55:14 českými Gripeny?
00:55:22 To záleží na jednání mezi českou a slovenskou stranou.
00:55:25 My nejsme proto, abychom to řešili našimi o letouny.
00:55:28 Je otázka,
00:55:30 jestli slovenská strana eventuálně by nepřišla na jiný typ letounu.
00:55:34 Potom je velký předpoklad,
00:55:37 že bychom mohli společně chránit Česko slovenský vzdušný prostor.
00:55:44 I do budoucna třeba by bylo možné postavit jednu československou
00:55:52 letku taktických letounů.
00:55:55 Děkuji za rozhovor a těším se na další.
00:55:57 Na shledanou.
00:55:59 Takové byly dnešní otázky.
00:56:01 Na naší internetové adrese najdete veškeré informace.
00:56:06 Na shledanou.
00:56:09 Živé titulky vytvořeny ve spolupráci se ZČU Stínová mluvčí: Zamazalová
Témata, o kterých se začne mluvit. Diskusi připravují: Václav Moravec, Čestmír Franěk a Marek Straka
Diskuzní pořad, který vysíláme v premiéře každou neděli ve 12:00 na programech ČT1 a ČT24 a pokračování ve 13:05 na programu ČT24.