Témata, o kterých se začne mluvit. Diskusi připravují: Václav Moravec, Čestmír Franěk a Marek Straka
Obsah dílu
Diskuzní pořad, který vysíláme v premiéře každou neděli ve 12:00 na programech ČT1 a ČT24 a pokračování ve 13:05 na programu ČT24.
00:00:10 Vstoupili jsme do druhé hodiny dnešních otázek.
00:00:14 Dokončíme diskuzi ministra financí prvního místopředsedy TOP
00:00:17 09 Miroslava Kalouska a předsedy nejsilnější odborové centrály
00:00:20 v zemi Jaroslava Zavadila.
00:00:23 Les, který se neomrzí,
00:00:26 kterého je třeba si vážit a to při pohledu na finanční podmínky
00:00:30 tuzemského sportu.
00:00:33 Nejen zástupci Českého olympijského výboru,
00:00:36 ale také představitelé sportovních svazů a jednot kritizují postoj
00:00:40 státu k financování sportu.
00:00:43 Sami po pádu loterijní společnosti Sazka hledají nový model
00:00:47 financování sportu.
00:00:49 I o tom bude řeč v rozhovoru Českého olympijského výboru
00:00:52 Milanem Jiráskem.
00:00:54 Kterému končí mandát.
00:00:56 A o jakých tématech se po dnešních otázkách začne mluvit?
00:01:01 Tripartita o rozpočtu.
00:01:03 Vláda odbory a zaměstnavatelé po půlroce usednou k jednacímu
00:01:06 stolu na tripartitě kvůli návrhu státního rozpočtu na příští rok.
00:01:13 Pohledy zástupců odborů a vlády se zásadně liší.
00:01:20 Spor o vývoji ekonomiky v příštím roce.
00:01:27 Ekonomiku čeká recese.
00:01:29 Ekonomika má zpomalit o % a půl.
00:01:37 Nedomníváme se, že je cesta škrtů správná,
00:01:40 ale naopak že nějaká částka by se měla vložit do investičních
00:01:45 věcí, které by podpořily ekonomický růst.
00:01:48 V tom je mezi námi a vládou rozpor.
00:01:51 Měny v českém sportu.
00:01:53 Český olympijský výbor se má už za několik měsíců stát
00:01:57 zastřešujícím orgánem pro sport.
00:02:00 Zástupci olympijského výboru i tělovýchovných svazů si slibují
00:02:10 finanční podporu státu větší.
00:02:15 Hlavními hosty otázek zůstávají Miroslav Kalousek a předseda
00:02:21 Českomoravské konfederace odborových svazů Jaroslav Zavadil.
00:02:24 Ještě jednou vítejte.
00:02:26 Dobrý den.
00:02:28 Hezkou neděli.
00:02:30 Dokončíme diskuzi týkající se 60 miliardového schodku
00:02:33 na důchodovém účtu v příštím roce.
00:02:35 Vy říkáte,
00:02:37 že to vynahradíte a vykompenzujete ten schodek nejen zvýšením daně
00:02:41 z přidané hodnoty,
00:02:43 ale odvody také z některých státních a polostátních firem.
00:02:46 Lesy ČR, dividendy ČEZu.
00:02:49 Kolik vlastně peněz půjde ze státních a polostátních firem
00:02:52 na důchodový účet, aby byla vykompenzována ta částka?
00:02:57 Peníze nemají mašličky.
00:02:59 Jsou to příjmy státního rozpočtu a důchody musí být vyplacené
00:03:03 i kdyby čert na koze jezdil.
00:03:07 Nicméně pro ten deficit na tom důchodovém účtu musíme příjmy
00:03:11 posílit a vedle sociálního pojištění se na tom nutně musí
00:03:16 podílet i dividenda z ČEZu.
00:03:19 Kterou teď neoznámím, protože to musí oznámit příslušné orgány.
00:03:26 Ale nebude se to příliš lišit od těch čísel z minulých let.
00:03:36 Počítáme se ziskem v částce čtyři miliardy ročně.
00:03:40 Musí to být v takovém případě doplnilo z jakýchkoliv
00:03:44 jiných zdrojů.
00:03:45 Peníze nemají mašličky.
00:03:48 Kolik bude příjem z těch státních a polostátních firem ?
00:03:58 20 miliard.
00:04:00 Třetina té částky.
00:04:02 A ještě jedna věc.
00:04:05 Méně než 20 miliard.
00:04:08 Daň z přidané hodnoty a její výnos do státního rozpočtu už letos
00:04:12 se zvyšovala daň z přidané hodnoty zvýšením DPH,
00:04:21 to se neodrazilo na zvýšeném výběru, spíše naopak.
00:04:24 Tady vidíte kolik stát vybral v minulých letech.
00:04:47 To první pololetí je výpadek, ukazuje se,
00:04:51 že červencová a srpnová čísla budou jiná?
00:04:55 To srovnání toho prvního pololetí je zatíženo dvěma fenomény.
00:05:02 Jeden to byl onen metodický,
00:05:06 já jsem ho vysvětloval ve zpravodajství,
00:05:11 nicméně byl zcela výjimečný květen z metodických důvodů.
00:05:23 Kdybychom ty květny vyndali, tak tam není dva a půl % pokles,
00:05:28 ale čtyři % růst.
00:05:30 To se dokonce roku srovná.
00:05:32 Co se nesrovná,
00:05:34 to je pokles spotřeby oproti predikované spotřebě.
00:05:39 Rozpočet na rok 2012 předpokládal nárůst spotřeby domácností zhruba
00:05:44 o čtyři %.
00:05:47 Výsledek bude stagnace.
00:05:49 To je zhruba 70 miliardový propad ve spotřebě domácností.
00:05:56 To sebou samozřejmě přinese nižší inkaso DPH.
00:06:00 To je fakt.
00:06:02 Tady se změnilo chování domácností oproti předpokladu.
00:06:05 Není ale pravdou, nepotvrzuje se hypotéza,
00:06:09 že se to mění u toho zboží ve snížené sazbě ,
00:06:15 která stoupla z 10 na 14 %.
00:06:18 Stoupla snížená sazba.
00:06:20 Ale spotřeba v té snížené sazbě zůstala stejná, ta nepoklesla.
00:06:27 Poklesla spotřeba zboží základní sazbě.
00:06:42 Lidé si chodí kupovat kosmetiku do Polska,
00:06:45 ale kosmetika je v základní sazbě.
00:07:02 Troufnu si tvrdit,
00:07:04 že tady je u toho přeshraničního obchodu řada jiných vlivů.
00:07:09 Třeba i kvalita.
00:07:12 Není to pouze v DPH.
00:07:17 Nemáte obavy, že to kvůli poklesu spotřeby domácností nenaplníte?
00:07:21 Že rizikovým faktorem je 214 miliard,
00:07:25 což je v rozpočtu částka,
00:07:27 kterou chcete vybrat na dani z přidané hodnoty?
00:07:31 214 miliard je odpovědný odhad, já za to politicky ručím ,
00:07:41 ale ministr nedělá odhady, to dělají odborná pracoviště,
00:07:47 kterým já důvěřuji.
00:07:50 Pochopitelně že ve všech analýzách je vždy ukryta věta,
00:07:55 že je to zatíženo nějakými riziky vůči budoucímu vývoji.
00:08:03 Budou-li se domácnosti chovat způsobem, kterým se chovají teď,
00:08:09 to znamená chovají se více úsporně .
00:08:14 Víte co je zajímavé?
00:08:16 Těšilo by mě, kdyby utráceli více, ale myslím si,
00:08:19 že budoucnost není tak pesimistická,
00:08:23 aby si netroufli utrácet více,
00:08:25 ale je to způsobeno náladou nejisté budoucnosti.
00:08:28 Také vidíme, jak klesá spotřeba domácností,
00:08:33 ale zase rostou úspory domácností a úložky v penzijních fondech.
00:08:46 10 až 15 let se říkalo, ukládejte si to na horší časy.
00:08:51 Když se tak začala řada domácností chovat,
00:08:54 tak mi přijde nepříjemné říkat, že je to špatně.
00:08:59 Já si myslím, že to je dobře,
00:09:02 když se chovají odpovědně vůči své budoucnosti,
00:09:06 byť se to promítne na inkasu DPH a dělat vrásky ministrovi financí.
00:09:15 Potom prvním čtení státního rozpočtu,
00:09:18 dostavíte se opravdu na tripartitu?
00:09:21 Ano, řekli jsme na jednání předsednictva naše podmínky
00:09:25 k účasti na jednání pléna.
00:09:27 Ty byly tři.
00:09:33 Například pořízení stenozáznamu.
00:09:37 Pak jsme řekli, že předpokládáme,
00:09:40 že to bude rozšířené plénum o naše rozpočtové svazy,
00:09:45 pak jsme požadovali, aby do parlamentu,
00:09:52 jak tam půjde poslední materiál,
00:09:54 aby tam byly předloženy naše zásadní připomínky k rozpočtu.
00:09:58 Ale ještě k tomu DPH.
00:10:01 Předpokládali jsme, že ta spotřeba domácností nebude.
00:10:06 My totiž ať chceme nebo nechceme,
00:10:09 je tady milion lidí na hranici chudoby.
00:10:12 Skutečně ta situace, možná, že vy to tak nevnímáte,
00:10:16 protože žijete trošku v jiném světě, ale já mezi ty lidi chodím,
00:10:20 ale je to skutečně u nich na hraně.
00:10:28 Některé skupiny samozřejmě budou nakupovat dále,
00:10:31 ale čím dále tím více lidí se pohybuje na hranici chudoby,
00:10:39 byť to číslo pořád ještě není tak vysoká.
00:10:42 Je to někde na úrovni 10 %, ale je to rok 2011.
00:10:47 V roce 2012 to opět stoupne.
00:10:55 Vy tu stagnaci neočekáváte?
00:10:58 Já se domnívám, že bude ještě nižší spotřeba.
00:11:02 Bude se dále zpomalovat?
00:11:04 To se domnívám a naši makroekonomové také.
00:11:09 Rozpočet pro příští rok.
00:11:11 Mzdové vyjednávání a mzdy takové další téma.
00:11:14 Průměrný plat pro rok 2013 předpokládá ministerstvo
00:11:18 financí ve výši 23 775 korun.
00:11:27 Zároveň dojde k nárůstu počtu zaměstnanců státní správy od 1000.
00:11:34 Nemáte jako odbory tentokrát kritické výhrady k tomu,
00:11:38 že neporostou platy ve státní správě,
00:11:41 kde se očekává nárůst o půl %?
00:11:45 A zároveň dojde k nárůstu počtu zaměstnanců ve státní správě
00:11:49 o 1000?
00:11:52 Nevyčetli jsme, že to bude nárůst o půl %.
00:11:55 Spíše jsme vyčetli, že to bude stagnace.
00:11:58 Ale to je potřeba pro férovost říci.
00:12:02 Z toho vyplývá to, co jsem řekl před chvílí.
00:12:06 Že už prakticky čtvrtý rok nerostou platy v této sféře.
00:12:12 Nebo objem.
00:12:13 Potvrzuje to to, co jsem řekl, že to naroste o 1000 zaměstnanců.
00:12:26 To pro nás nemůže být věc, se kterou bychom se měli spokojit.
00:12:36 My bychom očekávali,
00:12:38 že se tam předá určitý objem finančních prostředků.
00:12:42 Ale chápu, že pan ministr bude tvrdit opak.
00:12:50 Odpovězte na nárůst platu.
00:12:53 Vracím se k tomu,
00:12:55 že 68 % toho úsilí o konsolidaci rozpočtu se odehrává
00:12:59 na výdajové straně.
00:13:02 Jedna z těch věcí, kterou vláda má ve svém programovém prohlášení,
00:13:06 je samozřejmě úspora mzdových objemů ve státní správě.
00:13:12 A během jejího funkčního období skutečně o 20 % oproti
00:13:17 autonomnímu vývoji.
00:13:19 A to jsme naplnili.
00:13:21 Já nejsem nijak šťastný z toho, že tam příští rok není stagnace.
00:13:28 Je tam nárůst o půl %.
00:13:31 A těch 1000 lidí.
00:13:33 To jsou ovšem vynucené agendy,
00:13:36 které převážně souvisejí se směrnicemi EU.
00:13:50 Do roku 2014 dojde k tomu,
00:13:52 že bude státní správa o 20 % na mzdových
00:13:56 prostředcích levnější.
00:13:58 Pan předseda Zavadil to vidí jako problém,
00:14:00 já to vidím jako splněný slib vlády a jsem přesvědčen,
00:14:04 že to je dobře.
00:14:06 Ještě k té stagnaci,
00:14:08 jestliže v letošním roce očekáváme stagnaci,
00:14:12 a očekáváme mírný propad ekonomiky a v příštím roce je by na tom
00:14:21 ekonomika neměla být hůře než v roce letošním.
00:14:26 O něco málo vzrostou platy, nevidím jediný důvod,
00:14:30 proč by spotřeba měla být horší než stagnace.
00:14:35 Ještě jedna věc.
00:14:37 Když se podíváte na návrh státního rozpočtu,
00:14:40 je tam i pasáž plnění letošního státního rozpočtu,
00:14:44 což je klíčová věc.
00:14:50 Vidíme kladné znaménko v lednu.
00:15:05 Ve zprávě ministerstva financí o plnění státního rozpočtu toho
00:15:09 letošního se píše,
00:15:13 že lze očekávat nedodržení schodku hospodaření státního rozpočtu
00:15:17 v letošním roce o přibližně 10 miliard korun.
00:15:21 Veřejnosti říkáte, že letošní schodek bude 115 miliard?
00:15:26 Neříkám.
00:15:28 Říkám konzervativní odhad.
00:15:30 Rozdělme to na dvě části.
00:15:33 První část jsou národní příjmy a výdaje.
00:15:37 Příjmy jsou nižší než byly prognózované,
00:15:42 to bylo avizováno už při předkládání státního rozpočtu.
00:15:46 Proto jsme říkali, že v lednu dojde k aktualizaci.
00:15:50 Došlo k oněm balíčkům a k vázání prostředků v objemu zhruba
00:15:54 25 miliard.
00:15:56 + vláda dosáhla poměrně významných úspor.
00:16:09 Utrácíme méně na úrok.
00:16:11 To by bylo totiž vyvádění finančním skupinám.
00:16:19 V tom se neshodneme.
00:16:23 Platit velké úroky, to jsou závratné peníze.
00:16:38 Pak jsou tady příjmy a výdaje vůči EU.
00:16:43 Ty vám zvýšily schodek za loňský rok.
00:16:48 Teď to bude podobné?
00:16:51 Vedeme velmi intenzivní diskuzi s EU,
00:16:54 jak budou ty prostředky uvolněny.
00:16:57 Vláda splnila svůj plán, není důvod k tomu,
00:17:01 aby uvolňovány nebyly.
00:17:03 Teď jde o to, v jakém budou uvolňovány tempu.
00:17:09 Může se stát, že něco,
00:17:13 co mělo být proplaceno v listopadu nebo prosinci,
00:17:17 může být proplaceno až v únoru.
00:17:20 Když to čerpání z EU odhadneme konzervativně,
00:17:24 jak by to mohlo dopadnout nejhůře,
00:17:26 tak by mohlo být o 10 miliard horší než bylo rozpočtováno,
00:17:31 ale také nemusí.
00:17:33 Jen nám přijde fér to napsat, že to riziko tady je.
00:17:41 Co mohu říci je, co se týče našich sil národních příjmů a výdajů,
00:17:47 tam ten deficit dodržíme.
00:17:51 Podle hlavního ekonoma je současná česká vláda ve složité situaci.
00:17:59 Vláda je letos v nelehké situaci.
00:18:02 Musí zvažovat dva protichůdné úkoly.
00:18:05 Je třeba pokračovat ve snižování rozpočtového deficitu a na straně
00:18:09 druhé je potřeba, aby nepřilévala oheň do recese.
00:18:27 Dodává hlavní ekonom.
00:18:31 Je to požadavek odborů,
00:18:33 aby se zastropoval schodek státního rozpočtu na dva další
00:18:36 roky zhruba na stovce miliard Kč.
00:18:40 Když jsem se díval do návrhu státního rozpočtu,
00:18:44 příště bude schodek 100 miliard a podíl klesne na hranici 2 celých
00:18:50 a devíti desetin %.
00:18:52 V roce 2014 ke dvěma a půl % ve vztahu k HDP a v roce
00:18:57 2015 chce vláda snížit schodek 1,6 desetin %.
00:19:05 Je to dostatečné rozvolňování snižování schodku?
00:19:10 Mělo by docházet k větší stabilizaci rozpočtového schodku
00:19:13 kolem těch 115 až 20 miliard.
00:19:20 120 miliard.
00:19:22 Do současné doby se většinou jen prováděla politika škrtů.
00:19:28 Tady je přece řada věcí,
00:19:31 která by mohla pomoci roztočit spirálu ekonomiky,
00:19:34 jak o tom už dnes hovoří někteří ekonomové.
00:19:42 Dokonce i nezávislá ekonomická rada.
00:19:52 nerv.
00:19:53 Ano.
00:19:55 Říkají, že je třeba začít s prorůstovými opatřeními.
00:19:58 O těch rád mluví pan premiér.
00:20:01 Mně to připadá, že o nich mluví, ale nikdo je neviděl.
00:20:09 Dala se dohromady skupina podobných informací.
00:20:15 Ještě jedna informace, ta prognóza pro EU do roku 2050,
00:20:26 to je varování i pro kapitálové fondy.
00:20:29 Hovoří o tom,
00:20:31 že růst HDP v těchto zemích EU neporoste více než dvě %.
00:20:35 Takže abychom si nemysleli, a je reálný ,
00:21:01 jsou to reálné údaje.
00:21:08 Rád bych se odrazil od té poslední věty.
00:21:12 Která je pravdivá.
00:21:14 Nemůžeme počítat pro mnoho příštích let s nějakým návratem
00:21:18 k tempu růstu, které jsme tady zažívali pět nebo šest % ročně.
00:21:29 Musíme zapomenout na to,
00:21:31 jako že se teď pohybujeme v krizi a měli bychom krizi řešit
00:21:35 výraznými fiskálními impulsy.
00:21:38 My žijeme v normální situaci, kdy musíme počítat s tím,
00:21:42 že mnoho let neporosteme.
00:21:45 A musíme si na tu situaci zvyknout tím, že nebudeme tolik utrácet.
00:21:50 Ano, vláda, když ten svůj plán fiskální konsolidace 2,9, 1,9,
00:22:02 a 0,9 stavěla v roce 2010, počítala s nějakými přírůstky,
00:22:10 které všichni prognózovali i mezinárodní instituce,
00:22:13 počítali s tím, že se Evropa může vrátit k tříprocentnímu růstu.
00:22:20 Proto jsme to avizovali.
00:22:24 Proto už ta konsolidace není tak tvrdá,
00:22:28 protože nemůžeme počítat s těmi příjmy.
00:22:49 Pro tuto vládu by nebyl žádný problém nezvýšit příští rok
00:22:53 ty daně a pumpovat do ekonomiky 60 miliard na veřejných
00:23:01 investicích více.
00:23:03 Což by nepochybně přineslo růst hrubého domácího produktu,
00:23:08 vláda by se mohla být v prsa a říci, že zajistili růst,
00:23:17 ale ten růst by trval přesně tak dlouho než by došly peníze.
00:23:22 Pak bychom se dostali do situace neskonale těžší.
00:23:27 Kromě toho, že bychom riskovali suverenitu na trzích,
00:23:31 tak bychom také přistoupili k mnohem tvrdším opatřením
00:23:40 než teď.
00:23:42 Toto jsou pořád ještě mírná opatření v porovnání se zeměmi,
00:23:49 které tak odpovědné nebyly.
00:23:52 Já teď použiji toho, co pan ministr řekl.
00:23:58 60 miliard by bylo hezké napumpovat.
00:24:01 My vám říkáme, kde ty peníze vzít, ale vy se tomu bráníte.
00:24:06 Máme několik opatření, které by nestálo obyvatelstvo ani haléř.
00:24:15 A to jsou registrační pokladny.
00:24:20 Dnes to podporuje svaz obchodu.
00:24:25 Protéká tímto sektorem až 400 miliard.
00:24:32 Tam jsme přesvědčeni, že to je jedna z položek,
00:24:35 která by výrazně pomohla právě vaší fiskální politice.
00:24:46 Další věc je DPH při nákupu osobních vozidel.
00:24:53 To už by dávno nemělo platit nebo by se měly hledat stropy.
00:24:59 Každý si nekoupí drahý vůz.
00:25:07 O jedno % zvýšit korporátní daně by také pomohlo tomu
00:25:11 fiskálnímu rozpočtu.
00:25:14 Mohu navázat i určitým způsobem na diferencované majetkové daně.
00:25:19 Jsou tady transfery vést o milionových položkách a nikdo
00:25:22 z toho nic neplatí.
00:25:31 Zapomněl jste ještě na větší progresivní zdanění.
00:25:37 Na paušály jsem zapomněl.
00:25:39 Já respektuji,
00:25:41 že levice a pravice v každé zemi mají jiný přístup
00:25:44 ve struktuře zdanění.
00:25:46 Nikdo nikdy nemůže říci, kdo má pravdu.
00:25:50 Proto se o tom rozhoduje ve volbách.
00:25:53 Jen tedy nepolitické reakce na vaše návrhy.
00:25:56 Není pravda, že by registrační pokladny nic nestály.
00:26:00 Byla by to investice vyšší než 10 miliard pro všechny,
00:26:03 kdo by je potřebovali používat.
00:26:10 Není pravda,
00:26:12 že by nic nestáli a my pracujeme na náhradním řešení.
00:26:18 Které přinese stejný efekt.
00:26:21 Onu kontrolu, aniž bychom k tomu museli mít 500 berních úředníků,
00:26:28 kteří by se starali jen o pokladny.
00:26:38 Čekám na to náhradní řešení.
00:26:40 Ty technologie postoupily a myslím si, že centrální úložiště dat,
00:26:48 kde se budou sbírat data z registračních pokladen,
00:26:55 naplní to,
00:26:57 aniž by to přineslo investiční náročnost pro živnostníky.
00:27:03 Bude centrální úložiště?
00:27:10 Je to v rámci snahy celé daňové správy.
00:27:21 A našeho usilovného boje, které vedou i okolní země.
00:27:29 A kdy s tím přijdete s tím centrální úložiště
00:27:32 pro živnostníky?
00:27:34 Rádi bychom to předložili začátkem příštího roku.
00:27:38 S tím, že by začalo platit k prvnímu lednu 2014?
00:27:45 My to skutečně musíme technicky dodělat,
00:27:48 teď prosím nezkoušejte přesné termíny.
00:27:52 Pracujeme na tom usilovně zatím na technické úrovni,
00:27:55 ale je to vyšší technologická úroveň,
00:27:58 která má stejný cíl jako sledují registrační pokladny a jsme
00:28:03 přesvědčeni, že mnohem efektivněji.
00:28:06 Registrační pokladny v praxi neprokázali svoji účinnost
00:28:09 v žádné zemi.
00:28:11 To tvrdíte vy, svaz obchodu tvrdí něco jiného.
00:28:17 Jsem rád, že jste nepoužil politiku,
00:28:19 to slyším dost často od premiéra.
00:28:22 Myslím si, že jsme na lodi, do které dost teče.
00:28:26 Neměli bychom se řídit tím, jestli je to levicové nebo pravicové.
00:28:29 Měli bychom se řídit tím,
00:28:32 jestli se nám díry podaří nebo nepodaří ucpat.
00:28:35 Abychom se s ekonomikou dostaly do lepší pozice.
00:28:39 V těch zemích,
00:28:41 kde byly zavedeny registrační pokladny se neprokázalo,
00:28:45 že by to mělo úspěch.
00:28:59 Má to jen Itálie.
00:29:01 Možná ještě jedna země.
00:29:03 Maximálně dvě země mají registrační pokladny.
00:29:06 Kdyby to bylo jednoznačně prokázáno, mají to úplně všichni.
00:29:15 Ceny benzinu a nafty znovu lámou rekordy.
00:29:19 Cena naturál 95 se vyšplhala nad 38 korun.
00:29:27 V grafu vidíte údaje o vývoji cen od ledna roku 2011,
00:29:31 kdy stál Natural 95 jen 33 korun.
00:29:41 Cena benzinu a nafty se skládá z několika položek.
00:29:44 Když vezmeme modelovou cenu za litr Natural 95,
00:29:51 tak z toho cena za palivo z rafinérií není ani polovina
00:29:54 této sumy.
00:29:56 Konkrétně 17 korun a pětatřicet haléřů.
00:29:59 Daň z přidané hodnoty je šest korun 30 haléřů a marže obchodníků
00:30:03 zhruba korunu 30 na litr.
00:30:06 Spotřební dani je v tomto případě 12 korun a 84 haléřů.
00:30:14 Nejdražší benzin a nafta je v Praze.
00:30:26 Já jsem z toho zaskočen.
00:30:32 Je to o 50 haléřů více.
00:30:36 Snažím se jezdit tak, abych měl co nejmenší spotřebu.
00:30:41 Benzin a nafta se tak drahou ještě nikdy neprodávali.
00:30:50 Náklady jsou tak obrovské, že to úplně drtí veškerý zisk.
00:30:56 Na vysoké ceny si ale nestěžují jen řidiči a majitelé pump.
00:31:11 Problém mají záchranáři.
00:31:15 Kvůli vysokým cenám pohonných hmot požadují dopravci snížení
00:31:20 spotřební daně za naftu.
00:31:24 Miroslav Kalousek to ale odmítá.
00:31:26 Podle něj se státy evropské sedmadvacítky dohodli,
00:31:29 že k takovému kroku nepřistoupí.
00:31:37 Loni česká státní pokladna na spotřební dani z pohonných hmot
00:31:41 vybrala 81 miliard korun.
00:31:44 To bylo zhruba méně než loni.
00:31:57 vzhledem k perspektivám si myslím,
00:31:59 že domácnosti budou spíše šetřit ve spotřebě pohonných hmot.
00:32:03 Pohonné hmoty zdražují také v ostatních evropských zemích.
00:32:11 Přes 43 koruny za litr to dělá v přepočtu v Německu.
00:32:18 Dražší je také benzin na Slovensku.
00:32:21 Levnější benzin i v Polsku.
00:32:24 Dále budete vehementně odmítat všechny úvahy týkající se snížení
00:32:28 spotřební daně či DPH u pohonných hmot?
00:32:35 budu.
00:32:39 Tady byl řečen jeden argument.
00:32:49 V roce 2005 se zavázaly všechny země EU,
00:32:54 že nebudou reagovat na pohyby cen ropy tím,
00:32:59 že by to kompenzovali pohybem ve spotřebních daních.
00:33:04 Může se to na té evropské úrovni změnit?
00:33:10 Nemyslím.
00:33:12 Ale také tam nejsou žádné sankce.
00:33:15 Francie to slíbila, teď je otázka,
00:33:19 jestli to něco přinese nebo nepřinese.
00:33:22 Kromě toho, že to je líbivé populistické gesto,
00:33:27 to nepřinese nic.
00:33:30 Daň z pohonných hmot, to je nepřímá daň,
00:33:34 kdybychom měli prostor k tomu snížit daňovou zátěž,
00:33:37 tak já bych vždy volil zátěž na tom samém místě.
00:33:55 Ale je to jen filozofická otázka.
00:33:58 Nebo přístup k tomu, co chceme danit více.
00:34:03 Jiná věc je ona argumentace když snížíte spotřební daň,
00:34:06 tak vyberete více, protože lidé budou tankovat.
00:34:22 Všichni říkají,
00:34:24 že elasticita poptávky na snížení spotřební daně o jednu až dvě
00:34:29 koruny, což by byl poměrně velký výpadek ve státním rozpočtu,
00:34:34 na to reagovala minimálně vláda.
00:34:48 Teď je otázka,
00:34:50 jestli bylo ideální zvýšit spotřební daně z pohonných hmot.
00:34:54 To bych nebyl schopen tvrdit úplně jednoznačně,
00:34:58 ale že by bylo čistě ztrátové a nic by to nepřineslo,
00:35:02 ten zpětný chod, který by nepřinesl ten efekt,
00:35:07 který si všichni slibují, tím jsme si naprosto jisti.
00:35:10 Jednu věc bych k tomu rád dodal, jsme země tranzitní svou povahou.
00:35:15 V okamžiku,
00:35:17 kdy se podaří zavést mýto na rychlostní komunikace a silnice
00:35:23 první třídy, tak bych skutečně byl ochoten uvažovat o operaci,
00:35:29 kdy se velmi zvýší mýto a pak můžeme mluvit o možném proti
00:35:36 směrném snížení spotřební daně,
00:35:38 aby to by šlo fiskálně zhruba stejně.
00:35:41 O tom uvažujete?
00:35:43 To je pro budoucnost jedno z možných řešení na velmi vážnou
00:35:47 seriozní diskuzi a opět na analytické propočty,
00:35:51 zda to přinese efekt nebo ne.
00:35:53 Ale úvaha v souvislosti s mýtem je namístě.
00:35:56 Bez mýta o tom odmítám uvažovat.
00:36:03 Stručně, abychom dokončili debatu.
00:36:07 Jen stručnou poznámku, my si to myslíme také, už dávno.
00:36:13 Zvýšení mýtného?
00:36:15 To mýtné.
00:36:16 Tady tečou přes nás nákladní vozidla jako řeky a nic
00:36:20 z toho nemáme.
00:36:22 To už mělo dávno nastat.
00:36:26 Vaše postoje když jste viděli návrh rozpočtu na příští rok.
00:36:29 Hovořili jste o horkém podzimu.
00:36:33 Přijde?
00:36:35 Já jsem nikdy slovo horký podzim nepoužil.
00:36:37 Ale jestli přijde nebo nepřijde, to se uvidí.
00:36:42 Je tady několik věcí týkající se sociálek.
00:36:47 Dávky sociální podpory.
00:36:49 Snižují se o 14 %.
00:36:52 Byť se restrukturalizuje reforma příspěvku na bydlení.
00:36:59 Stejně i tak dojde k úspoře 1,4 desetiny miliard.
00:37:03 Takže to je jedna věc.
00:37:06 Zase se opět šetří na těch lidech, kteří jsou na tom nejhůře.
00:37:09 Znáte protesty v souvislosti s tím, že vidíme,
00:37:12 jaký bude státní rozpočet na příští rok
00:37:15 a v vy ho podrobuje kritice?
00:37:21 Ano, ne jeho kritice podrobíme.
00:37:24 Bude to doufám seriozní rozprava a pak snad uvidíme,
00:37:29 jaké budou dopady.
00:37:32 Není seriozní, abychom teď mluvili o tom,
00:37:35 jaké to bude mít skutečné dopady.
00:37:42 Týká se to nejen veřejné správy, ale také školáků, zdravotníků,
00:37:47 hasičů, policistů atd. Všude se analyzuje jaké to bude
00:37:55 mít dopady.
00:37:57 Jen jestli mohu odpovědět nepoliticky.
00:38:00 To si nedovedu od politika představit.
00:38:04 Odpovím nepoliticky.
00:38:06 Pro ten příští rok i potom kritizovaném zvýšení některých
00:38:10 daní budeme mít příjem do státního rozpočtu necelý jeden
00:38:19 bilion korun.
00:38:29 Z toho necelého bilionu korun budou sociální transfery téměř
00:38:38 60 % všech těch peněz,
00:38:40 které vybereme ze všeho se vrací zpátky lidem .
00:38:50 Jestliže sociální transfery tvoří 60 %,
00:39:01 opravdu tomu chcete říkat demontáž sociálního státu?
00:39:05 To je čistě nepolitická odpověď.
00:39:09 Říkám ano čistě nepoliticky.
00:39:15 Není to zase takové číslo oproti Evropě.
00:39:21 Za pár okamžiků budeme mluvit o financování sportu.
00:39:26 Český olympijský výbor uvažuje o tom,
00:39:29 že by se měl změnit loterijní zákon s tím,
00:39:32 že by výnosy z loterií nešly přes obce ke sportovním svazům,
00:39:37 ale přímo Českého olympijského výboru,
00:39:39 byl byste pro takovou změnu loterijního zákona?
00:39:42 My jsme předložili, já jsem prosadil velmi krvavě,
00:39:49 Sněmovna to nejprve odmítla a teprve,
00:39:51 když jsem se dohodl se Senátem,
00:39:54 povedlo se prosadit ukončení té dobrovolné činnosti,
00:40:03 podařilo se mi prosadit loterijní dán jednotnou pro všechny
00:40:08 typy her.
00:40:14 Kdyby u dvou typů her, které nejsou hazardem,
00:40:18 což jsou kurzové sázky a loterie, to není hazard,
00:40:24 když si vyplníte dvakrát týdně tiket,
00:40:28 tam by byla daň snížena z 20 na 15 %.
00:40:33 S tím, že se zavázaly všechny kanceláře,
00:40:41 že by těch pět % smluvně odváděli nikoliv komu by chtěli,
00:40:47 ale výlučně a jedině Českému olympijskému výboru,
00:40:50 který by z toho financovat sport.
00:40:54 Jednalo by se zhruba o půl miliardy ročně a musím říci,
00:40:58 kdyby mi takový návrh, já ho nepředložím,
00:41:02 ale kdyby mi takový návrh přistál na stole,
00:41:06 kdyby tam byl jednoznačný závazek ,
00:41:11 že prostředky nepůjdou libovolně komukoliv,
00:41:14 ale výlučně olympijskému výboru,
00:41:17 tak bych byl ochoten takový návrh podpořit.
00:41:20 Ale nevím, jestli bude předložen.
00:41:24 Otázka se týká majetkového vyrovnání s církvemi.
00:41:33 Chystané majetkové vyrovnání s církvemi neprolomí restituční
00:41:37 hranici z roku 48.
00:41:48 Dá váš předseda a TOP 09 takovou garanci,
00:41:52 protože z těch tří vládních stran se cukají?
00:42:00 Pan předseda řekl, že tomu nerozumí.
00:42:04 Já nejsem adresátem toho dopisu, mohu to jen komentovat,
00:42:07 z hlediska logiky schvalování zákonů taková žádost nedává žádný
00:42:18 věcný ani ústavní smysl .
00:42:25 Napíšete tedy dopis, že tomu nerozumíte?
00:42:30 Říkám, že legislativní proces je definováno ústavou.
00:42:33 Zda pan prezident podepíše nebo nepodepíše,
00:42:36 to je čistě jeho rozhodnutí.
00:42:38 Ale pokud něco parlament schválí a prezidentovi republiky
00:42:42 to předloží
00:42:49 Já mám stejný hlas jako pan Nečas.
00:42:59 Jen nechápu požadavek, který nemá žádný smysl.
00:43:03 Takže ať prezident zákon vetuje?
00:43:08 Já jsem řekl, že nerozumím takovému požadavku.
00:43:11 Ještě bych rozuměl,
00:43:14 kdyby pan prezident chtěl takový dopis od každého poslance,
00:43:17 který proto zvedne ruku,
00:43:19 ale proč chce takový dopis od předsedů tří partají,
00:43:26 když každý má stejný hlas a stejnou odpovědnost při
00:43:29 hlasování, tomu vážně nerozumím,
00:43:32 ale možná tam je nějaký vyšší princip.
00:43:36 Já tomu také nerozumím.
00:43:38 Vy nerozumíte tomu, co prezident chce?
00:43:45 Prezident by to měl vetovat.
00:43:47 Jestliže z vetoval Lisabonskou smlouvu,
00:43:51 jestliže tam viděl nebezpečí, tady je ještě větší.
00:43:57 Ať to vetuje.
00:44:03 Nemohu mluvit ani za pana Schwarzenberga ani za prezidenta.
00:44:11 To je rozhodnutí obou dvou.
00:44:13 Já si jen troufám říci, že tomu nerozumím.
00:44:20 Děkuji dvěma hostům Miroslavu Kalouskovi a Jaroslavu Zavadilovi.
00:44:25 Obracím se v souvislosti s církevními restitucemi
00:44:28 na Jaroslava Šebka.
00:44:32 Nakolik podle vás celá ta diskuze včetně té obavy prezidenta
00:44:36 republiky může poškodit církve a křesťany a další věřící
00:44:43 v očích veřejnosti?
00:44:45 Myslím si,
00:44:47 že už církve jsou poškozeny těmito diskuzemi a myslím si,
00:44:52 že výrazně poklesla důvěryhodnost.
00:44:58 To, co teď udělal prezident republiky spíše směřuje k tomu,
00:45:02 že dává signály hlavně dovnitř ODS ještě před klíčovým hlasováním
00:45:10 o schválení tohoto návrhu zákona, které bude příští týden.
00:45:16 Myslím si, že jsou i v ODS zastánci,
00:45:23 kteří nejsou nakloněni možná této formě vyrovnání státu s církvemi.
00:45:29 Takže já si myslím,
00:45:31 že možná tato debata je vyvolána i z hlediska reakce na ty diskuze
00:45:37 přímo v PS.
00:45:40 Myslím si,
00:45:42 že s prezidentem by v tomto směru mohli souhlasit i sociální
00:45:47 demokraté, kteří už neustále v poslední době po ukazovaly
00:45:51 na možnost prolomení hranice restituční tečky.
00:46:00 Co říkáte na ty námitky z pohledu historického?
00:46:03 Že není úplně jasné, jaký majetek církve vlastně měli.
00:46:08 A co se má vracet.
00:46:10 Což považuje část lidí,
00:46:12 kteří podepsali křesťanům petici nebo prohlášení,
00:46:17 které se týká pochybností o samotném zákonu o majetkovém
00:46:22 převodu církvím.
00:46:27 Tady je jasně vidět,
00:46:29 že si nevystačíme v debatách nejen o tomto zákonu pouze s nějakými
00:46:33 ekonomickými čísly a čistou aritmetikou.
00:46:37 Do všech těchto debat se promítají určité emoce i se do toho promítá
00:46:48 určitá nevyrovnanost vztahu k vlastní minulosti.
00:46:54 Já bych řekl,
00:46:55 že samozřejmě o církevním majetku toho bylo řečeno už dost,
00:47:01 ale zdá se mi, že co chybí a co asi chybělo i v minulosti,
00:47:07 byla seriózní komunikace právě i o těchto otázkách,
00:47:11 o kterých jste hovořil.
00:47:13 O charakteru církevního majetku, o tom, jestli církvím patřil,
00:47:18 jak bude například spravován a jak bude využíván.
00:47:23 Tato země potřebuje jako sůl seriozní diskuzi nejen o otázkách
00:47:30 církevních restitucí, ale o všech dalších podstatných problémech.
00:47:35 Je to ta hlavní připomínka,
00:47:37 kterou sám máte v zákonu o majetkovém vyrovnání státu
00:47:41 s církvemi?
00:47:43 Že zkrátka ten dialog spíše připomínal propagandu obou stran
00:47:48 a přesvědčování se, kdy ta druhá strana vůbec neposlouchala?
00:47:57 Myslím si, že to byl dialog hluchých.
00:48:00 Když hovoříme o tomto posledním zákonu,
00:48:03 takto výrazně vstupovalo do veřejného prostoru už od února
00:48:08 letošního roku.
00:48:10 Řekl bych, že veřejnost je dobře, že do těchto diskuzí vstoupila.
00:48:16 Já to vidím jako určité probuzení občanské společnosti,
00:48:20 ale současně si myslím, že je třeba,
00:48:24 aby do těchto diskuzí se vstupovalo také se seriózními
00:48:28 argumenty, aby i ty historické údaje nesloužily jako ideologický
00:48:33 klacek naproti na protivníka.
00:48:43 Jsem znepokojen z toho, že celá debata se vede kolem toho,
00:48:47 jestli církvím majetek patřil a jak ho budou spravovat,
00:48:51 ale už se nehovoří o tom, že církve za 20 let prokázali,
00:48:56 že dokáží dělat projekty, které neslouží jen pro konfesní sféru,
00:49:04 ale že slouží pro obecné blaho společnosti.
00:49:07 Což je ale problém církví,
00:49:10 že neumějí charitu prodat jako jednu z oblastí,
00:49:16 kde jsou součástí občanské společnosti a fungování
00:49:19 veřejného prostoru.
00:49:21 V tom s vámi souhlasím.
00:49:23 Oni nedokáží prodat ani charitu ani například vynikající úroveň
00:49:28 církevního školství.
00:49:30 Protože například podle těch výsledků státních maturit
00:49:35 z minulého roku,
00:49:37 v desítce nejlepších gymnázií byly hned tři církevní ústavy.
00:49:45 Třetí bylo arcibiskupské gymnázium v Praze.
00:49:50 To jsou věci, které jsou možné vysvětlit i oponentům.
00:49:54 Kritikům církevních restitucí.
00:49:56 Protože konkrétně církevní školy velice kvalitně slouží i pro lidi
00:50:04 , které se k ničemu nehlásí.
00:50:10 Církevní školy mají velkou hodnotu.
00:50:15 Není to jen ústav školský,
00:50:18 ale jsou tam vytvářeny velice pozitivní vztahy mezi studenty
00:50:22 a žáky a mezi žáky navzájem.
00:50:30 Je škoda,
00:50:32 že o těchto věcech neumějí hovořit sami představitelé církví.
00:50:35 Ale do jisté míry je i vina na straně vlády,
00:50:39 která tyto věci příliš nekomunikovala s veřejností.
00:50:43 Konstatuje historik Jaroslav Šebek.
00:50:46 Těším se příště na shledanou.
00:50:49 Děkuji za pozvání a hezký zbytek neděle.
00:50:52 K tématu,
00:50:54 které se týká veřejné sféry a obecně prospěšných věcí
00:50:57 budeme pokračovat.
00:50:59 Dostáváme se k financování sportu.
00:51:05 Lesk, který se neomrzí, řeč je o lesku olympijských medailí.
00:51:15 Sporty, kolem kterých se sponzoři zrovna nerojí .
00:51:34 Šlo o třičtvrtě milionu korun.
00:51:37 Stříbrná medaile pro tenistky byla oceněna rovným milionem.
00:51:58 Spousta položek si musím platit sám.
00:52:07 Úspěchy sportovců přitáhnou k jejich disciplínám sponzory
00:52:11 a logicky peníze pro další rozvoj.
00:52:14 Byly sezony, kdy částky se blížily v tom jednom roce k 10 milionům.
00:52:30 Přijde pak třeba jiný sportovec, který je mnohonásobně sledovaný,
00:52:43 vždy jde o sledovanost.
00:52:50 My prostřednictvím kapitoly Ministerstva školství dáváme
00:52:54 na sport skoro tři miliardy korun.
00:52:57 Jsem si vědom situace,
00:52:59 která nastala krachem Sazky a změnou loterijního zákona.
00:53:03 Intenzivně jednáme o tom, jak tu situaci řešit.
00:53:06 Není důležité podporovat jen vrcholový sport,
00:53:09 ale širokou základnu sportu, pohybové aktivity mládeže,
00:53:13 to jsou všechno věci, o které se stát musí starat.
00:53:18 Prozradil český ministr školství mládeže a tělovýchovy Petr Fiala.
00:53:25 Hledá se nový systém financování,
00:53:28 loňská novela ho připravila o více než dvě miliardy korun
00:53:32 na příspěvcích, které teď nejdou přímo sportovním klubům,
00:53:35 ale skončí v rozpočtu měst a obcí a odtud si je musí
00:53:40 sportovci vydobýt.
00:53:42 Ministr financí Miroslav Kalousek se přiklonil,
00:53:45 že by podpořil novelu loterijního zákona,
00:53:48 kdyby výnosy ze sázek a loterií, které jsou zdaněni 20 %,
00:53:57 bylo by zdanění na 15 % a pět % by šlo přímo
00:54:01 olympijskému výboru.
00:54:04 Což představuje půl miliardy korun.
00:54:06 Hostem je Milan Jirásek.
00:54:11 Co říkáte tomu souhlasnému stanovisku českého ministra
00:54:14 financí k novele loterijního zákona?
00:54:17 Jsem tím velice potěšen.
00:54:20 Myslím si, že to je dobrá zpráva,
00:54:22 že to tedy navazuje na olympijský úspěch, který byl v Londýně,
00:54:27 který nás velice potěšilo.
00:54:29 Dobrá zpráva je, že se něco pohne i v oblasti financování.
00:54:34 Jak daleko jste jako Český olympijský výbor?
00:54:37 Máte se stát střechovou organizací.
00:54:46 Jak daleko jste při jednání s politiky?
00:54:49 Že by například senátoři mohli tu novelu podat?
00:54:59 V kuloárech je to přislíbeno.
00:55:02 Já věřím, že těmto slibům senátoři dostojí a že návrh bude podán.
00:55:07 Ale je potřeba hledat i další cesty,
00:55:11 jak ozdravit finance českého sportu.
00:55:14 Je třeba se podívat,
00:55:16 jestli všechny ty finanční injekce jsou správným způsobem používány.
00:55:26 Které peníze nejsou?
00:55:28 Když se podívám do veřejných rozpočtů, byť částka se liší,
00:55:32 ale z centrálních rozpočtu nějaké tři až čtyři miliardy,
00:55:36 které mají v různých programech do toho sportu jít.
00:55:40 Ve kterých momentech jsou neefektivní ty prostředky?
00:55:46 Začnu z hlediska té pyramidy u té špičky.
00:55:52 Doufám, že mi dají naši vrcholoví sportovci zapravdu.
00:55:55 Z hlediska přípravy na vrcholové soutěže a přípravy té špičky,
00:56:00 já si myslím, že tady podfinancování ani velké není.
00:56:06 Když budu srovnávat samozřejmě, kolik dává Velká Británie,
00:56:13 když se připravovala na hry ve své vlastní zemi a kolik na jednoho
00:56:17 sportovce připadalo u nás, tak to je skoro nesrovnatelné,
00:56:21 ale přece jen vrcholový sport má možnost získat finance cestou
00:56:25 dobrého marketingu, reklamních aktivit.
00:56:29 Ale já vidím hlavní díru v otázce infrastruktury.
00:56:36 Zabezpečení provozu modernizace tělovýchovných zařízení.
00:56:41 Vidím jako díru v tom,
00:56:44 že běžný občan ať už pro sebe nebo pro svou rodinu nebo pro své děti
00:56:49 nemá tu nabídku, která by byla pro něj přístupná.
00:56:53 Která by byla dostatečně široká a zajímavá pro sportování,
00:56:56 ale která by byla přístupná i pro rodiny a všechny děti.
00:57:02 Z nich potom nějakým způsobem výběru talentu apod. ně možné
00:57:07 systémem se prosazovat k tomu, že získáme už užší špičku.
00:57:18 Ministr financí dal zelenou novele loterijního zákona,
00:57:22 pokud bude tak napsáno,
00:57:25 že pět % výnosu loterijní daně z kurzových sázek a loterií půjde
00:57:29 přímo Českému olympijskému výboru.
00:57:32 Půjde zhruba půl miliarda Českému olympijskému výboru.
00:57:36 To by nemohlo zajišťovat to, o čem mluví Český olympijský výbor?
00:57:42 Ano, ale Český olympijský výbor na sebe bere velikou odpovědnost,
00:57:49 možná že to vyvolá i určitý neklid, než se najde způsob,
00:57:53 jak optimálně prostředky využít, aby všichni byli spokojeni.
00:57:57 Nikdy nebudou všichni spokojeni, jestli se bude zdát,
00:58:01 že prostředků není dost.
00:58:03 Ale Český olympijský výbor, ke kterému nás je respekt,
00:58:07 který má prestiž, má možnost se o ty peníze postarat.
00:58:15 Ale přerozdělovat půl miliardy byste byli schopní?
00:58:18 Je to určitě přehlednější,
00:58:21 než když těch 20 % měli jako povinné odvody.
00:58:31 Obce.
00:58:33 Obec vidí daleko lépe než centrum, kam má dát peníze.
00:58:41 Ale musí se starat o své občany po všech stránkách a musí
00:58:44 si uvědomit, z čeho peníze získávala.
00:58:47 Když se podívám po světě,
00:58:49 ono to trochu financování je rozděleno,
00:58:55 že pro občana si staví obec jako prioritu.
00:59:17 Měli by ve svých rozpočet na sport počítat.
00:59:28 Nově by to tady byla zhruba miliarda a půl obcím a půl
00:59:33 miliardy Českému olympijskému výboru,
00:59:36 pokud prosadíte váš záměr přes politiky změna financování
00:59:39 českého sportu.
00:59:41 Když se podíváme na grafiku,
00:59:44 která se týká výdajů Českého olympijského výboru v roce 2012,
00:59:48 Český olympijský výbor hospodaří se 137 miliony.
01:00:17 Vy máte už, když lobbujete za změnu loterijního zákona,
01:00:22 dnes vás podpořil ministr financí Kalousek,
01:00:26 vy máte jasný mechanismus, jak byste ty peníze rozdělili?
01:00:31 V tuto chvíli určitě ne.
01:00:34 Bavíme se tady o rozdělování,
01:00:37 zvíře běhá po lese a my už ho porcujeme.
01:00:40 Ale samozřejmě je tady precedens .
01:00:45 Řada položek z rozpočtu se tady ocitla provizorně.
01:01:01 Věci, které by teď najednou měli by se řešit nějakým způsobem.
01:01:07 Sportovci nebyli pojištěni.
01:01:10 Bylo by vymáhání určitých poplatků škod a prodlení.
01:01:13 To na sebe vzalo olympijský výbor.
01:01:18 Letošní rozpočet není absolutně typický.
01:01:21 Rozpočet je možné označit za krizový?
01:01:25 Protože přebíráte některé problémy,
01:01:27 které způsobil pád loterijní společnosti Sazka
01:01:30 a nedostatek peněz?
01:01:33 Ano.
01:01:34 S tím,
01:01:36 že byste byli v těch následujících šesti měsících schopni vymyslet
01:01:39 jako Český olympijský výbor transparentní model přerozdělování
01:01:43 té půl miliardy?
01:01:45 Ano.
01:01:46 Možná daleko rychleji.
01:01:49 Předpokládáte, že to uděláte ještě vy?
01:01:51 Je to už zřejmě nad moje síly.
01:01:55 Ale máme dostatek funkcionářů zkušených a přitom velmi mladých,
01:02:01 kteří mají dynamiku v sobě a kteří jsou i ekonomové a ti nám v tom
01:02:09 určitě pomohou.
01:02:11 Ale byl bych rád, kdyby se to vyřešilo do konce roku.
01:02:14 Protože nikdo nechce začínat rok s tím,
01:02:17 že má nejistotu a nemůže si sám pro sebe udělat řádný rozpočet
01:02:21 na příští rok nebo udělá nějaký provizorní.
01:02:25 Ale toto je podle mého soudu pro sport důležité, aby se to řešilo.
01:02:30 Jinak řečeno, aby to řešili rychle politici,
01:02:35 aby novela policejního zákona přišla co nejdříve,
01:02:38 aby od příštího roku bylo jiné financování,
01:02:42 aby se přerozdělovala půlmiliarda přes Český olympijský výbor?
01:02:47 Ano.
01:02:49 Budete schopni jako Český olympijský výbor by být střechovou
01:02:58 organizací pro český sport?
01:03:01 Ano, ale je otázka legislativního ukotvení.
01:03:05 Připravuje se nový zákon a tam má být stanoveno,
01:03:11 že vrcholnou autoritou v českém sportu je Český olympijský výbor.
01:03:16 Nevím, jestli to poukázání financí přes Český olympijský výbor,
01:03:21 jestli je možné do té doby než bude přijat ten zákon.
01:03:25 To nevím v tuto chvíli, ale myslím si, že to možné je .
01:03:36 Ministr financí nechce,
01:03:38 aby prostředky byly dávány kamkoliv se chce.
01:03:42 Ano.
01:03:44 Aby nešly přes Český svaz tělesné výchovy, který utrpěl potom,
01:03:51 co se dělo kolem Sazky, zásadní šrámy.
01:03:56 Zmiňoval jsem 16 let jste stál v čele olympijského výboru.
01:04:04 Řekl byste, že to bylo příliš dlouho?
01:04:08 Byly to čtyři funkční období.
01:04:11 Myslím, že to je hodně dlouho.
01:04:18 Cítím se trochu opotřebovaný, ale dělal jsem to velmi rád.
01:04:23 Byla to pro mě ohromná příležitost prožít zajímavý a dobrodružný
01:04:28 a smysluplný život.
01:04:30 Takže jsem tomu velice rád.
01:04:33 Podařilo se řada věcí.
01:04:36 Český olympijský výbor je skutečně konsolidovaná organizace,
01:04:40 která má vyrovnané hospodaření.
01:04:45 Má svůj objekt a není nikomu nic dlužná.
01:04:49 Má svoji rezervu dokonce, ze které může půjčovat sportovním svazům.
01:04:58 Co ona noční můra, pád loterijní společnosti Sazka,
01:05:02 byť český loterijní výbor byl minoritním akcionářem?
01:05:08 Samozřejmě to není věc, kterou bych si dal za rámeček.
01:05:12 Nicméně skutečně to dvouprocentní akcionář staví neumožňovalo mít
01:05:21 rozhodující slovo v Sazce.
01:05:28 My jsme veškeré věci podnikli na všech možných úrovních jsme
01:05:32 to konzultovali s odborníky a s firmami, jak postupovat.
01:05:38 Naše návrhy nebyly přijaty a došlo k tomu,
01:05:41 že Sazka nakonec takto skončila.
01:05:44 Na druhou stranu paradoxně to umožnilo pohyb v tom sportu
01:05:48 a možnost řešit věci, které do té doby se řešit nedali.
01:05:55 Není to ale příliš velká daň?
01:05:57 Když se podíváte na to, když sport přišel o zlatou slepici?
01:06:04 Ano, ale ono by možná nějakých 10 let minimálně ze Sazky
01:06:08 do sportu neplynulo nic jiného, než že by se splácela hala.
01:06:12 Čili minimálně 10 let.
01:06:14 Nevím, jak by to bylo pak dále, co by se muselo dále rozložit.
01:06:18 Čili aktuálně ta ztráta vlastně není tak bolestivá.
01:06:27 Naopak to paradoxně umožňuje ten pohyb.
01:06:33 kdyby sport měl Sazku a Sazka měla Aleše Hušáka,
01:06:37 že by body českého sportu dále byly strnulé?
01:06:42 Ano.
01:06:44 Myslím.
01:06:46 Vy jste si bezesporu užíval počet medailí letních olympijských her.
01:06:52 To pro vás bylo důstojné rozloučení v čele Českého
01:06:57 olympijského výboru.
01:06:59 Co možná jistá černá kaňka, která se týká toho,
01:07:05 že český sport nemá zástupce v rámci Mezinárodního olympijského
01:07:09 výboru, protože se nepodařilo prosadit Barboru Špotákovou
01:07:14 a mandát Janu Železnému skončil.
01:07:18 Je to taková souhra okolností.
01:07:21 Protože kandidovat do Mezinárodního olympijského
01:07:26 výboru bylo velice těžké, protože nám se počítalo,
01:07:34 že Jan Železný je Čech, po celou tuto dobu to bylo bezpředmětné.
01:07:41 Tlačit tam nějakého dalšího kandidáta.
01:07:45 Volba do té komise sportovců, to je určitá loterie,
01:07:50 největší počet hlasů měla Slovenka.
01:07:56 Střelkyně.
01:08:00 Nedozvěděl jsem se, jaký lobbing tady byl.
01:08:05 Oni sami byli překvapeni.
01:08:13 Toto je také volba méně demokratická,
01:08:18 protože rozhodují velké země, velké sporty.
01:08:30 Bohužel to nedopadlo.
01:08:33 Také by asi možná prospělo,
01:08:35 kdyby ta volba byla až po vítězství Barbory Špotákové,
01:08:41 byl by to takový čerstvý impuls tam dát ten hlas.
01:08:47 Navrhli jsme Jana Železného,
01:08:50 aby jeho členství bylo změněno na individuální členství
01:08:53 v tom výboru.
01:09:03 Ale ta volba připadá v úvahu až v příštím roce.
01:09:08 Teď momentálně se zařídit nedalo.
01:09:11 Myslíte, že ČR bude úspěšnější?
01:09:14 Já bych si to přál.
01:09:16 Ale je potřeba,
01:09:18 aby všichni věnovali aktivitu i sám Jan Železný.
01:09:22 Dával teď přednost trenérským povinnostem a dobře,
01:09:26 že jim dával přednost,
01:09:28 protože připravil vynikajícím způsobem své sportovce
01:09:31 a olympijskou vítězku a finalistu.
01:09:35 Takže mu patří poděkování za to vše.
01:09:41 Abych hodnotil nějakou svou činnost, k tomu teď dojde,
01:09:45 ale jako nebyla to moje práce všechno.
01:09:52 Nejsem manažerský typ, nebyl jsem ani školen jako manažer,
01:10:00 spíše jsem postupoval intuitivně.
01:10:02 A musím poděkovat všem.
01:10:08 Místopředsedovi pro sport Františku Dvořákovi.
01:10:18 Myslím,, že bylo šťastné,
01:10:21 že jsme od začátku vybojovali ten ekonomický boj o ten marketing
01:10:26 a že jsme ustavili svoji marketingovou organizaci.
01:10:32 Zase děkuji tomu představenstvo v tomto.
01:10:45 Ještě se budou loučit a děkovat dalším lidem.
01:10:50 Děkuji za rozhovor a těším se příště na shledanou.
01:10:57 Na shledanou.
01:10:59 Najdete nás na internetových stránkách.
01:11:02 Hezký zbytek dne pokud možno ve společnosti
01:11:05 zpravodajské čtyřiadvacítky.
01:11:12 Titulky generovány se ZČU v Plzni. Stínová mluvčí: Nikola Zamazalová
Témata, o kterých se začne mluvit. Diskusi připravují: Václav Moravec, Čestmír Franěk a Marek Straka
Diskuzní pořad, který vysíláme v premiéře každou neděli ve 12:00 na programech ČT1 a ČT24 a pokračování ve 13:05 na programu ČT24.