Pokoj jako pro berušku (2011). Magazín o kultuře bydlení
Pokoj jako pro berušku
00:00:21 Dobrý den. Jak vidíte, puntíky jsou letos v módě ve zvířecí říši,
00:00:26 na módních molech a dokonce i v interiérech,
00:00:29 takže proč toho nevyužít? Dnes uvidíte dívčí pokoj samý puntík.
00:00:35 I když to ještě netuší, puntíky bude ve svém novém pokoji mít
00:00:38 i předškolačka Apolenka, všemi zvaná Apy.
00:00:41 Milovnice tance a gymnastiky, která jako tělocvičnu používá
00:00:45 každý prostor, ve kterém se objeví, k nemalé radosti své maminky Katky.
00:00:49 Prozatím řádila se svým bratrem v jednom, i když velkém pokoji.
00:00:54 Brácha Honza je ale školák, a tak dostane svůj vlastní pokoj
00:00:57 a Apy zůstane v tom starém, ale s kulatým rohem a spoustou místa.
00:01:04 Malou Apy už znáte a tohle je místo,
00:01:06 ve kterém vyrůstá se svými rodiči a se starším bráchou Honzíkem.
00:01:09 Idylické místo v údolí Berounky.
00:01:11 Je tady dětské hřiště, útulný domeček
00:01:14 a pod jeho střechou by měl vzniknout pokojíček plný puntíků.
00:01:20 Dnes budeme přestavovat pokoj tady pro malou princeznu Apolenku.
00:01:27 Je to takový svérázný půdorys pokoje a ještě je tam zkosení ze střechy,
00:01:31 tak uvidíme, co se s tím bude dát provést.
00:01:34 Ten pokojíček je pro holčičku, která je hodně aktivní, je sportovkyně,
00:01:39 takže určitě se budeme snažit nechat prostor vzdušnější,
00:01:45 aby tam byl dostatek prostoru pro pohyb.
00:01:47 Co já bych si velmi přála, je velký pokoj ještě předělit tak,
00:01:51 aby tam vznikl prostor jak pro šaty Apolenky, tak pro oblečení naše.
00:01:56 Skladování věcí je 1 z funkcí pokojíčku, takže je to nápad dobrý.
00:02:03 Zkusíme to vyřešit tak, aby to bylo co nejpraktičtější.
00:02:07 Máme k dispozici 50 000 Kč na pokojíček Apolenky
00:02:10 plus náklady na šatnu.
00:02:13 Myslím si, že to půjde. Bude to výzva hodně na hraně
00:02:17 a bude záležet na tom, kde dokážeme vybrat nábytek.
00:02:41 Požadavky majitelů jsou jasné a vy jste musely vyřešit 1 problém,
00:02:45 a to ukládání věcí nejen Apy, ale i rodičů v jejím pokojíčku. Co s tím?
00:02:49 Vzniklo několik variant šatní skříně.
00:02:54 Nakonec jsme zvolili tuto poslední,
00:02:58 a to je ta, že z ložnice rodičů se probourá vchod do šatní skříně.
00:03:07 Oni tak trošku anektovali kousek plochy pokojíčku, jo?
00:03:10 Ano. Je to brané z pokojíčku Apy.
00:03:14 To je fikané. Takže rodiče mají šatnu a Apy bude mít skříň a knihovničku.
00:03:18 Ano. My jsme chtěli, aby každý pokoj měl svou šatní skříň
00:03:22 a aby rodiče nemuseli chodit do Apyiného pokoje jako do šatny.
00:03:26 Chytré. Ale myslím, že tohle holčičku nebude vůbec zajímat,
00:03:30 ale bude ji zajímat, jak její pokojíček bude vypadat. Takže jak?
00:03:34 Puntíky, puntíky, puntíky.
00:03:36 Ale. A kde budou?
00:03:38 Budou všude na zdech i na skříni.
00:03:40 Zvolili jsme šedivou zeď, na které budou bílé puntíky,
00:03:43 a růžovou, na které budou taky bílé.
00:03:46 Občas bílý puntík prohodíme za bílý puntík s dekorem.
00:03:49 Jak vás znám, puntíky nebudou jen na stěnách,
00:03:52 ale určitě se promítnou i na dalším zařízení. Takže jak?
00:03:56 Určitě použijeme polštářky a další věci,
00:03:59 které budou mít puntíkované dekory.
00:04:03 -A nálepky budou?
-Budou.
00:04:06 Já myslím, že plán je jasný, a my ho splníme do puntíku.
00:04:11 A na řadu přichází mužská část týmu.
00:04:13 Teď totiž uvidíte, jak bourají profíci.
00:04:16 Tomáš se rozhodl, že po bourání se nebude uklízet.
00:04:19 Prý stačí jen dobře položit igelity, přesně použít sbíječku,
00:04:23 a stěnu rozeberete jako skládačku.
00:04:26 Vypadá to dokonale, tak snad nám to tempo vydrží i při stavbě pokoje.
00:04:43 No, tak tady puntíky hledám marně.
00:04:47 Zato jiných tvarů je tady docela dost.
00:04:50 Musím ocenit výmalbu tohoto pokoje.
00:04:53 Je nápaditá, veselá a barvy jsou velmi příjemné.
00:04:57 Motýl, princ na berušce, princezna. No to je přece něco úžasného.
00:05:05 Vlastní zařízení pokoje je ovšem trochu studené.
00:05:09 Bydlí tady 2letá holčička a nevím,
00:05:12 jestli já v jejím věku bych se tady cítil úplně dobře.
00:05:16 Ale postýlka dřevěná, výborně, a co je důležité,
00:05:20 dítě musí vidět na vstupní dveře, a to je tady splněno.
00:05:26 Takže doufám, že jak holčička bude růst,
00:05:29 bude se tady zlepšovat její pokojík.
00:05:53 Každá správná přestavba musí začít bouráním.
00:05:55 Takže my tady máme otvor, a ten bude, Andrejko, v budoucnu co?
00:05:59 Tento otvor bude vchod z ložnice do skříně, do šatny.
00:06:06 Z rodičovské ložnice.
00:06:08 Ano. Původní záměr byl ten, že tady bude skříň,
00:06:12 kterou budou využívat jak rodiče, tak Apolenka.
00:06:16 Ale my jsme to s Míšou vymyslely daleko líp.
00:06:21 Je to tak, že tady bude umístěna skříň a knihovnička.
00:06:26 Celá stěna bude knihovna a šatní skříň pro Apolenku,
00:06:31 která bude tady předělená cca v polovině,
00:06:38 a zadní část bude sloužit jako šatna pro rodiče z ložnice.
00:06:42 Teď jsme to konečně vysvětlili, jak jsme to v projektu předeslali.
00:06:44 Ale my kráčíme dál za Míšou, protože se teď musíme bavit o barvách.
00:06:48 Holky už začaly malovat.
00:06:50 Míšo, za tebou už je šedá, šedofialová, jaká?
00:06:53 Je to taková teplá šedivá, kterou jsme použili.
00:06:56 Umístili jsme ji naproti oknům,
00:06:58 protože tohle je nejsvětlejší zeď a dopadá na ni nejvíc světla.
00:07:02 Na protější straně bude kromě těch rantlů kolem oken umístěna růžová.
00:07:07 Tady máme i vzoreček.
00:07:09 Pěkná. Ale co ty proužky?
00:07:11 Vy máte pruhovaná trička, takže jste opustily myšlenku puntíku?
00:07:14 Ne! Proužky zrušíme, natřeme na růžovo,
00:07:16 a přes to všechno budou puntíky.
00:07:20 Dáme tam bílé puntíky a jemně je promícháme s puntíky s dekorem.
00:07:27 Budou obrázkové puntíky. To je hezké.
00:07:29 Takže jedeme v růžové, v šedé a v bílé.
00:07:32 A jaké doplňkové barvy ještě budeme mít?
00:07:34 To je všechno.
00:07:37 To je všechno? Koneckonců v dětském pokojíčku je barev na hračkách dost,
00:07:39 a my se teď půjdeme na nějaké hračky podívat.
00:08:04 Slibovala jsem hračky, a máme je tady.
00:08:06 Ale vedle mě kupodivu sedí maminka Kateřina,
00:08:09 která není jenom maminkou malé Apy, ale zároveň ženou,
00:08:12 která se do našich domácností snaží dostat trošku jiné hračky.
00:08:15 Mě na tom nejvíc upoutalo, že hračky mohou sloužit k vybavení interiéru,
00:08:19 takže si ho děti vlastně tvoří samy. Jak?
00:08:23 Já v ruce držím 2 z našich kreativních hraček.
00:08:26 Jedno je vyškrabování, což je zajímavá technika,
00:08:29 jejíž pomocí si děti vytvoří z černého obrázku barevný obrázek,
00:08:34 který si potom můžou pověsit do pokojíčku,
00:08:37 nebo tady mám sametové vymalovávání, které je pro menší děti.
00:08:41 To bych zvládla i já, to je krása.
00:08:43 Určitě. Je to výborné v tom, že dítě nepřetáhne a má radost,
00:08:46 že má nádherný obrázek. Je to totéž.
00:08:49 Vzniknou takové nádherné plastické věci,
00:08:51 které se opět můžou pověsit jako dekorace do pokojíčku.
00:08:53 Nebo tady mám pro starší děti korálkování a vyšívání.
00:08:57 To se zdobí takovými flitry.
00:09:00 Myslím, že i maminky mohou být rády,
00:09:02 protože takové výtvarno asi v moc pokojíčcích neuvidíme.
00:09:05 Přesně tak. Je to poměrně originální a navíc je v tom osobní vklad dítěte.
00:09:09 Dítě má radost, protože se může cítit jako malý umělec nebo umělkyně.
00:09:13 To je ale všechno tak pro holčičky. Máme i něco pro kluky?
00:09:16 Máme. Pro kluky máme roboty, to jsou takové skládačky,
00:09:20 nebo letadýlka, origami, zvířátka.
00:09:25 Ale my nemyslíme jenom na kluky a na holčičky,
00:09:28 ale dokonce i na maminky a na společnou činnost dětí a maminek.
00:09:32 Přesně tak. Máme tady tvůrčí kalendáře, beruškový a námořnický.
00:09:40 Mě baví tvůrčí. V čem to spočívá?
00:09:42 Tvůrčí je v tom, že je tam volný prostor, který si dítě může dotvořit.
00:09:46 Je to krásný dárek pro prarodiče nebo právě pro zavěšení a vnímání času,
00:09:51 které děti potřebují.
00:09:55 Takže děti si můžou kalendář samy dotvořit a potom darovat.
00:09:58 Já myslím, že už toho víme hodně, takže jdeme dál na puntíky.
00:10:35 Tak, a stavba šatny potřetí, protože v tom ještě nemáme úplně jasno.
00:10:39 -Tomáši?
-Ano?
00:10:41 Vytváříme nový prostor mezi 2 pokoji, který bude sloužit k ukládání věcí.
00:10:44 Rodiče mají šatnu, to necháme tak, ale Apy tady bude mít skříň.
00:10:47 -Je to tak?
-Ano, přesně.
00:10:50 Ale z čeho?
00:10:52 Bude se to skládat ze dvou částí.
00:10:54 Tahle atypická zkosená část, to bude knihovna,
00:10:56 a tady bude 2dílná šatní skříň.
00:10:59 My říkáme bude, ale ona už prakticky stojí. Minimálně jedna její polovina.
00:11:03 -Tome, to je nějaká chyba?
-Není. To je záměr architekta.
00:11:09 -Čili Andrejka se vyřádila.
-Ano.
00:11:11 -Byl při montáži nějaký problém?
-Nebyl. Vůbec ne.
00:11:13 K čemu bude sloužit taková police?
00:11:16 Bude to knihovna. Knihy budou fungovat i na té zkosené straně.
00:11:20 Já jsem možná trošku konzervativní, ale vypadá to hodně zajímavě. Tak.
00:11:23 Pojďme dál. Tady je část, která má sloužit k ukládání Apyiných věcí,
00:11:28 a konečně vidíme, jakým způsobem jste vyřešili ten předěl mezi 2 pokoji.
00:11:32 Tady jsme postavili jednoduchou příčku
00:11:34 a za tím vznikla šatna pro rodiče, která je spojená s ložnicí.
00:11:38 -A tady všude bude?
-Šatní skříň pro Apy.
00:11:42 Takže už to máme všechno nachystáno a nařezáno, bude to vlastně jednoduché.
00:12:10 V tomto dívčím pokojíku mě asi nejvíc zaujalo logické rozmístění nábytku.
00:12:17 Podívejte se. Pod oknem, kde je nejvíc světla,
00:12:19 pracovní stůl a pochopitelně morčata.
00:12:23 V tom nejtemnějším koutě spaní
00:12:25 a co nejdál od okna na protější stěně šatní skříň a komoda na prádlo.
00:12:32 Ale vrátím se ještě k pracovnímu stolu.
00:12:35 To je koncept, který funguje už od začátku minulého století,
00:12:39 a přitom stačí 2 obyčejné dřevěné kozy, dřevěná pracovní deska,
00:12:44 a navíc je ten stůl výškově nastavitelný, moderní
00:12:48 a pořád moderní bude. A navíc mě tady zaujaly ještě 2 věci.
00:12:54 Za prvé nezvykle použité okenní křídlo,
00:12:57 byť s trošku kýčovitým západem slunce, ale u tohoto úplně jásám.
00:13:03 Gramofon s velmi zajímavým výběrem longplay desek.
00:13:31 Když jsme tady byli naposled, byla tady rozestavěná skříň a Tomáš.
00:13:34 Skříň už stojí, Tomáš je doma a je velmi rád,
00:13:37 protože montáž teď byla hodně problematická. Proč?
00:13:40 Byla problematická proto, že jsou to velké kusy nábytku
00:13:45 a bojovali jsme tady se zkoseným stropem. Takže proto.
00:13:49 -Ale stálo to za to.
-Stálo to určitě za to.
00:13:52 Je tady dostatek úložného prostoru, poličky, šatní tyče na různé kabátky,
00:13:58 bundičky atd. nižší pro Apy, vyšší, až povyroste. To se bude hodit.
00:14:03 Ale mně to prostě nedá.
00:14:06 Tady máme druhý kus nábytku, a to je knihovna. Já už jsem se ptala Tomáše.
00:14:10 Proč má knihovna šikmou plochu?
00:14:13 Je to taková srandička, abych tu knihovnu oživila,
00:14:17 protože je to velký kus nábytku, tak aby to tady nebylo všechno nudné.
00:14:21 Je to takový vtípek a slouží pro knížky,
00:14:26 které tady mohou být bez zarážek.
00:14:30 Musíme říct, že Andrejka vyčerpala na tu skříň skoro celý rozpočet,
00:14:34 co se týče nábytku, takže na Míšu, která musela zařídit zbytek,
00:14:37 zbylo už velmi málo. Takže co jsi pořídila?
00:14:39 Za zbytek rozpočtu jsme pořídili postel, knihovničku,
00:14:43 stolní desku a šuplíčky. A měli jsme velké štěstí.
00:14:49 Našli jsme tady v domě nevyužitý kus nádherného nábytku.
00:14:51 Je to vajíčko na sezení.
00:14:54 To není zrovna levný kousek.
00:14:57 Není, ale tím, že to křesílko už tady bylo a mohli jsme ho využít,
00:15:01 jsme šli po něm.
00:15:04 Velké štěstí, a my se vrháme na puntíky.
00:15:32 Jak vidíte, na řadu přicházejí ruční práce.
00:15:34 Dokonce se dostalo i na mě a já po 20 letech háčkuju řetízek.
00:15:37 Andrejko, Míšo, na co? Co budeme vytvářet?
00:15:41 To bude girlanda na bambulky.
00:15:44 -Já znám jenom papírové.
-Tak tohle bude háčkované.
00:15:47 Dobře. Mám řetízek a vy vytváříte bambulky.
00:15:50 Míša motá docela jednoduchou formou, čili máme papírový kroužek a?
00:15:54 A na tom kroužku obmotáváme kolem dokola vlnu.
00:15:58 Taková klasika z ručních prací, že?
00:16:00 Míša obmotává a Andrejka je specialistka na stříhání,
00:16:03 protože má svou vlastní metodu, a to jakou?
00:16:05 Mělo by to být dvojité kolečko, ale já jsem si to trochu zjednodušila,
00:16:12 udělala jsem si jedno kolečko, obmotává se to vlnkou nebo bavlnkou
00:16:18 a pak se to rozstřihne.
00:16:32 Takže řetízek je hotový, Andrejka má bambuli, kterých potřebujeme hodně.
00:16:37 Tys ale háčkovala ještě něco dalšího.
00:16:40 Polštářky a kobereček s bambulkami taky.
00:16:42 A když se podíváme nadnás,
00:16:44 máme tam hezkou háčkovanou lampu od Soni Malinové, a tu zdravíme.
00:16:55 Jestlipak víte, kdy je docela dobré, aby 2 děti měly jen 1 společný pokoj.
00:16:58 Drobná nápověda. Možná ji objevíte v této kolébce.
00:17:01 No jistě, když se jedná o dvojčata, zvláště jednovaječná.
00:17:05 Ale v dětském pokoji mě vždycky příjemně překvapí
00:17:08 pořádná dřevěná masivní postel.
00:17:12 To mám opravdu velmi rád.
00:17:15 Na druhou stranu mě taky překvapí v dětském pokoji televize.
00:17:19 Se štábem jsme se shodli, že je to zřejmě nové nařízení z EU.
00:17:26 Správně umístěný stůl pod oknem.
00:17:28 Je to druhá nejlepší možnost umístění stolu.
00:17:31 Ale pozor, pod oknem bývá většinou radiátor.
00:17:34 Je třeba pamatovat na větrací otvory, aby vzduch mohl krásně cirkulovat.
00:17:41 Závěrem bych se chtěl zmínit o barvách.
00:17:44 Tato tlumená žlutá je do dětského pokoje víc než dobrá.
00:17:50 A nakonec, i ty květiny k holkám patří.
00:18:38 Já jsem nadšená.
00:18:40 Nesmírně se mi líbí to, jak designérky pracovaly s obloukem
00:18:44 a jak ho ztvárnily v celém pokoji prostřednictvím puntíků.
00:18:48 Pokojíček s puntíky působí vesele a hravě a je to podle mě všechno,
00:18:52 co si pro takhle malou holčičku můžeme představit.
00:18:56 Já si myslím, že jak šedivá, tak růžová jsou velmi krásně zvolené.
00:18:59 Ladí to tu a je tu příjemně.
00:19:02 Potom se mi líbí využití skladovacích prostorů, knihovničky a skříně.
00:19:07 Šatna i knihovna mě překvapily, jak jsou praktické
00:19:12 a úplně krásně sednou do prostoru.
00:19:14 Budeme mít asi hodně práce to zaplnit.
00:19:17 Obří prostor a všechno se tam vejde.
00:19:19 Já se do interiéru snažím vnést vždycky něco osobního.
00:19:22 Nějaký zajímavý nápad, něčím originálním to oživit,
00:19:27 takže tady jsme vybrali háčkované věci.
00:19:31 Ty detaily jsou překrásné.
00:19:33 Je to ruční práce, a to je vždycky něco extra.
00:19:36 Doufám, že ty bambulky aspoň chvíli zůstanou a že je Apolenka nestrhá.
00:19:40 Je tu spousta věcí, jako je třeba žebřík, který Apinka využije.
00:19:44 Je to holčička, která se ráda pohybuje,
00:19:47 je svižná a šikovná jako opička. Všude vyleze.
00:19:51 Myslím, že tento pokoj s Apy vydrží do puberty.
00:19:56 Skříň stála do 30 000 Kč, což je skvělé na takto velkou skříň.
00:20:01 A ostatní rozpočet byl takový, že do 50 000 Kč jsme se krásně vešli.
00:20:08 Musím říct, že my jsme s tímto prostorem docela bojovali sami
00:20:12 a bez pomoci odborníků bychom asi dost dlouho tápali,
00:20:16 než bychom dosáhli takovéhoto čistého tvaru,
00:20:19 takže já jsem moc ráda, že jsme se svěřili do rukou designérek.
00:20:29 V roce 1835 přišel do módy jeden tanec a s ním i puntíky.
00:20:33 Zkuste hádat, v jakém rytmu kroužily po parketu dámy v puntíkatých šatech.
00:20:43 Pokud neznáte správnou odpověď, rozhodně si ji najdete,
00:20:46 a pokud chcete nás nebo Aleše Studenta pozvat do svých příbytků,
00:20:49 pište nám na známé adresy.
00:20:52 Mějte se krásně a jak jinak, jako vždy bydlete hravě.
00:20:55 Skryté titulky: Věra Mikulenková Česká televize, 2011