Jak udělat ze školní chodby společenskou místnost (2011). Magazín o kultuře bydlení
Jak udělat ze školní chodby společenskou místnost
00:00:21 Dobrý den. Dnešní díl bude poněkud neobvyklý.
00:00:25 Jednak rekonstruujeme ve veřejné instituci, ve škole,
00:00:27 a jednak nemáme 1 zadavatele, ale asi 30.
00:00:30 Každopádně vracíme se do studentských let.
00:00:35 Toto je frenštátské gymnázium moderní duchem, ale nikoli sídlem.
00:00:39 Budova postavená v minulém režimu si zaslouží řádný zásah
00:00:42 a změnu designu a my budeme u toho, když si sami studenti
00:00:46 společně s Janou Kellermanovou změní vstupní halu.
00:00:49 Nacházíme se ve Frenštátě pod Radhoštěm na Gymnáziu
00:00:53 a budeme opravovat vestibul školy.
00:00:56 Vstupní vestibul je umístěn v klasické budově,
00:01:00 která nám samozřejmě připomíná totalitní režim.
00:01:02 Vše je velmi strohé, nic neříkající šedá zeď, šedá podlaha,
00:01:06 stříbrné hliníkové rámy. Velikost zhruba 6 na 12 metrů.
00:01:12 Na vestibulu se mi nelíbí, že tam chybí posezení.
00:01:15 Vestibul je tmavý a nezajímavý.
00:01:18 Požadavky z mé strany byly, aby tam bylo sezení,
00:01:20 občerstvení a nové osvětlení.
00:01:25 Postupně se ale ta moje myšlenka rozpracovala tak,
00:01:28 že se toho chytli samotní žáci a je to trošičku jinak.
00:01:32 Základem budou barevnější barvy,
00:01:35 které by měly dodávat pozitivnější náladu hlavně o přestávkách.
00:01:38 Bude tam místo na jídlo, abychom nemuseli sedět na zemi,
00:01:42 a budeme tam relaxovat.
00:01:45 Studenti jsou nabiti různými nápady,
00:01:48 což je samozřejmě úplně inspirující a já to velmi uvítám.
00:01:51 Samozřejmě to musím trošičku korigovat a myslím si,
00:01:54 že jsme společně přišli na úžasný koncept.
00:01:57 Nejvíc se těším na barevné prostředí.
00:01:59 Mělo by tam být kam sednout.
00:02:02 Určitě zajímavé budou koláže z plastových láhví.
00:02:04 Studenti si sponzorsky zajistili 30 000 Kč,
00:02:07 což na rozsah prací je minimální částka,
00:02:10 ale možná nám to bude k dobru,
00:02:13 protože si všechno musíme vyrobit sami a to mě na tom hrozně baví.
00:02:19 Jana ve frenštátském gymnáziu řeší právě vstupní prostory,
00:02:24 a vstupní prostory musí být korzo.
00:02:26 Musí to být setkávání študáků a musí mít příjemnou atmosféru.
00:02:32 Všechny tyto věci u vstupní prostory
00:02:34 tohoto prestižního ostravského Gymnázia Olgy Havlové jsou,
00:02:39 ačkoliv rekonstrukce proběhne teprve v příštích letech.
00:02:44 Vstupní hala je pro každou školu nesmírně důležitá.
00:02:47 Musí na ni navazovat prostor,
00:02:50 kde se děcka mohou střetávat a mohou spolu mluvit.
00:02:54 Nevím, jestli mě slyšíte, zrovna jsme se trefili do velké přestávky.
00:02:58 Ale tady je důkaz toho, jak to tady má žít.
00:03:02 A když ta vstupní hala nebo prostor je doplněn ještě výtvarnými objekty
00:03:08 vlastních študáků, je to to nejlepší, co může být.
00:03:13 A tady máte důkaz.
00:03:16 Tady se děcka setkávají a baví se spolu o přestávkách,
00:03:18 tady si dělají třeba taháky.
00:03:39 Já se Janě vůbec nedivím, že tvoří tak harmonické projekty,
00:03:42 když žije v tak harmonickém prostředí,
00:03:45 jakým je Frenštát pod Radhoštěm. Jdeme za ní do ateliéru.
00:03:50 Práce na projektu jsou úspěšně ukončeny,
00:03:53 ale já v tom ten vestibul pořád nevidím.
00:03:55 Já zase ano. Vidím ho v inspiraci. Je to Kandinskij, to určitě poznáš.
00:04:00 Tady vidíme trochu folkloru, jsme na Valašsku, takže kubistický kohout.
00:04:05 Taky inspirace.
00:04:07 Ale teď už vážně. Půjdeme k půdorysu.
00:04:10 Tady máme vstup. Jedná se nám o vstupní prostory veřejného místa,
00:04:15 což je gymnázium, střední škola, to znamená,
00:04:19 že mým úkolem je dodržet průchozí zóny,
00:04:21 ale to možná bude lepší na barevné vizualizaci, a tu vidíme tady.
00:04:26 Dominantní bude určitě žlutá podlaha,
00:04:30 která celý ten prostor prosvětlí a spojí. Je to tam třeba.
00:04:35 Dalším dominantním prvkem bude centrální sloup,
00:04:39 dále jsou to lavice k sezení, které budou v zelené barvě,
00:04:44 červené čtverce na zdi, na kterých budou barevné rámy,
00:04:50 a ty budou velmi důležité, jelikož studenti pracují na svých exponátech
00:04:57 celý školní rok a to celý ten prostor dovrší a rozveselí.
00:05:05 Jasně, na to se moc těšíme. Vracíme se zpátky.
00:05:15 Fotbálek, nejlepší věc na střední škole. Ale pojďme k věci.
00:05:20 Tady už jde vidět ta podlaha, která se od včerejška změnila k nepoznání.
00:05:24 Ještě včera to byla taková polofáze,
00:05:27 ale dneska už je to jasný epoxidový nátěr.
00:05:31 Žlutá barva, nádherně to rozzářilo, je to parádní.
00:05:34 Tady už se pracuje na 110 %, všichni se snaží mi uhnout
00:05:38 a snaží se pracovat a hlavně pracují téměř zadarmo, všichni o tom ví
00:05:42 a je to v pořádku.
00:05:44 A ten člověk, který tady klečí, pracuje úplně zadarmo.
00:05:47 A to je Jana. Jani, na čem pracuješ?
00:05:50 Já tady vylepšuju rámy, které tady původně ani neměly být.
00:05:54 Mělo se to zlikvidovat a vyměnit za plastová okna.
00:05:57 -V čem byl problém?
-Finance.
00:06:00 Ajajaj.
00:06:02 Ale nevadí, udělali jsme z nouze ctnost.
00:06:05 Nabarví se to modrou barvou, která nám krásně ladí k barvě žluté,
00:06:08 a dále červená, zelená.
00:06:11 -To všechno se tady objeví?
-Ano, bude to barevné.
00:06:13 Co dělají kluci za námi?
00:06:16 Kluci za námi dělají sádrokartonové podhledy,
00:06:19 které nám zakryjí nevzhledné trubky a zároveň to spojí
00:06:24 s předělovacím sloupem, který bude takovým centrálním místem.
00:06:29 O tom už jsme se bavili, ale budeme si na to muset ještě počkat.
00:06:57 Ještě než se pustíme dál, měli jsme ohromné štěstí,
00:07:00 protože se nám podařilo chytit šéfa party, která tady dělala podlahu.
00:07:03 -Dobrý den.
-Dobrý den.
00:07:06 A jednoznačná otázka: Proč jsme tady vůbec museli vyrovnávat podlahu?
00:07:08 Každý chce mít doma tu podlahu rovnou a tady to není výjimka.
00:07:14 Takže je to jasné, museli jsme to srovnat. A čím?
00:07:16 Ukážu vám tady takový vzoreček, kde to jde velice pěkně vidět.
00:07:20 Na tom vzorku se ukazuje, jak jdou ty vrstvy po sobě.
00:07:25 Na povrch, který obrousíme a připravíme v rámci brokování
00:07:29 a broušení, se aplikuje spojovací můstek.
00:07:33 Na tento spojovací můstek se potom aplikuje
00:07:36 samonivelační cementová stěrka.
00:07:38 Čili beton, to je tohle.
00:07:40 Na samonivelační cementovou stěrku se zpravidla běžně v domácnostech
00:07:43 aplikují plovoucí podlahy, linoleum, koberce.
00:07:47 Je to prostě vyrovnávací podklad povrchu.
00:07:49 Jasně. A když nechceme PVC?
00:07:52 Tak můžeme použít celoprobarvenou cementovou samonivelační stěrku,
00:07:55 na které se po aplikaci samotné aplikuje finální pečetící nátěr.
00:08:12 Již podle toho skoro klasicistního průčelí na budově za mnou
00:08:17 jste asi poznali, že v této budově nemůže být umístěno jiné gymnázium
00:08:21 než klasické, v tomto případě i jazykové.
00:08:24 A klasické vzdělání potřebuje trošičku jiný přístup
00:08:27 než vzdělání ostatní, a proto některé funkce mohou být i strohé.
00:08:32 Sami vidíte, že vstupní prostory do této školy jsou poněkud střízlivé.
00:08:37 Není tady žádná vstupní hala s místem,
00:08:41 kde by se mohli študáci shromažďovat a bavit.
00:08:46 Hned za vstupem je podélná chodba, která působí trošku stísněným dojmem.
00:08:52 Naštěstí je tady krásná výzdoba nejen výtvarná, ale i květinová.
00:08:59 Přesto si myslím,
00:09:01 že určitá stísněnost prostoru může být trošku handicapem.
00:09:07 Ale nedostatek plochy pro korzování a shromažďování může nahradit
00:09:12 i část zahrady, kde děcka můžou malovat, bavit se atd.
00:09:17 A hlavně v jarních a letních měsících to může docela fungovat.
00:09:31 Janin avizovaný centrální prvek už prakticky stojí.
00:09:35 My si právě zkoušíme takovou tu pózu,
00:09:37 kterou pravděpodobně budou mít studenti,
00:09:39 kteří se budou schovávat vzadu, ale my bychom si taky měli popsat,
00:09:42 z čeho to je.
00:09:45 Jani, kde jsi? Ty ses mi schovala!
00:09:48 Jednoduchá konstrukce, hliníkové profily, sádrokartonové desky.
00:09:54 Jednoduchá záležitost.
00:09:57 Suchá stavba, můžeme postavit během pár hodin.
00:10:00 Velmi oblíbené u designérů.
00:10:03 Takže funkce by měla být rozdělující a ještě nějaká?
00:10:06 Ano. Z této strany samozřejmě budeme mít velké hodiny pro opozdilce.
00:10:12 Důležitá věc, ano.
00:10:16 A z druhé strany bude velká tabule,
00:10:19 která bude sloužit ke ztrátám a nálezům,
00:10:22 ale to se ještě nech překvapit.
00:10:25 Jasná věc. Tady, jestli si dobře vybavuju, bude to sezení.
00:10:27 Ano. A to sezení bude ještě v tomto a v tomto rohu.
00:10:34 Stolečky atd.
00:10:37 2 barové stolečky, barevná výmalba a samozřejmě rámy
00:10:42 a v těch rámech budou hravé předměty, na které se bude moct sahat,
00:10:47 měnit je podle ročních období atd. To, na co se studenti nejvíce těší.
00:10:53 Tak. A než se tady objeví, my si počkáme
00:10:56 a zajdeme si pohrát na výstavu.
00:11:00 ZVUK HUDEBNÍCH NÁSTROJŮ
00:11:03 Jana Kellermanová také vsadila na kreativitu a hravost u studentů
00:11:06 a my jsme přesně na takovém místě, které Jana tvoří, trochu podobném,
00:11:11 ale tady si můžeme dovolit úplně všechno, troufám si říct.
00:11:16 Já myslím, že určitě, protože ta výstava je tak koncipovaná,
00:11:20 aby si návštěvník mohl všechno vyzkoušet a je vlastně cílem výstavy,
00:11:23 aby se skrze různé pokusy, interaktivní činnosti
00:11:26 a další možnosti, které výstava nabízí,
00:11:30 zprostředkovala informace návštěvníkovi,
00:11:33 aby si to mohl vyzkoušet a aby si to, co se dozví teoreticky,
00:11:37 mohl potvrdit nějakými činnostmi.
00:11:41 Spojit myšlenku s rukou a provést to a vyzkoušet.
00:11:45 Přesně tak.
00:11:47 Tady je to hodně o zvuku. Dá se to třeba aplikovat i v jiných oblastech?
00:11:51 Myslím, že ano, protože ten princip všeobecně se dá promítnout
00:11:55 do všech oblastí lidské činnosti.
00:11:58 Myslím, že máme všichni vyzkoušeno, že to, co člověk zažije
00:12:02 na vlastní kůži a co si vyzkouší, ho silně ovlivní
00:12:06 ať už pro nějakou další tvůrčí činnost,
00:12:10 nebo si tím může potvrdit i teoretické znalosti
00:12:13 a je to přínos pro toho člověka.
00:12:17 Jednak pro kreativitu a další spolupráci při dalších činnostech.
00:12:22 To znamená, ten směr, kterým se naše Jana vydala,
00:12:26 je pro studenty dobrá cesta?
00:12:29 Já myslím, že je to skvělá cesta, protože to je to,
00:12:32 co studenty nebo návštěvníka všeobecně baví
00:12:34 a proč na takový typ akcí chodí a není to jenom nudné čtení informací,
00:12:40 ale škola hrou.
00:12:44 Takže my si pár z těch exponátů ještě vyzkoušíme
00:12:47 a vracíme se rychle za Janou, protože jsme zvědaví, co připravila ona.
00:13:08 Strašně se mi to líbí.
00:13:11 Chodím tady pořád do školy a vidím,
00:13:13 jak se podlaha, barvy a všechno změnilo.
00:13:20 My tady odlepujeme puntíky, které budeme potom lepit na vchodové dveře.
00:13:26 Teď je to perfektní barevný prostor.
00:13:30 Děláme nálezovník na různé předměty, které se ve škole nacházejí,
00:13:34 takže tady budou papuče, pravítka, zkrátka ztráty a nálezy
00:13:39 a myslím, že každý včetně učitelů tady něco najde.
00:13:50 Tak, Jani, to je ta finální podoba centrálního pultu.
00:13:54 To je ten vzkazovník?
00:13:56 Není to vzkazovník. Jsou to ztráty a nálezy.
00:13:58 Vzkazovník bude někde jinde.
00:14:00 Tady už mi chybí jenom nějaké dámské nebo pánské spodní prádlo.
00:14:02 Ale když se podíváme do toho prostoru,
00:14:05 tak tady už to září barvami.
00:14:07 Ano, je tady krásná červená, máme tady žlutou podlahu,
00:14:10 máme tady modrou a zelenou.
00:14:13 Já už poznávám toho Kandinského, kterého jsi mi ukázala na začátku,
00:14:16 dobře. Slibovala jsi nábytek, ten poznávám taky. Karin se činila.
00:14:21 Ano, činila se. Je to velmi jednoduché, účelné, bezva.
00:14:26 Tak, jak to má být. Co říkají studenti na tuhle rozdělenou práci?
00:14:30 Studenti jsou úplně nadšení.
00:14:32 Ani jsem to nečekala jinak, protože si opravdu myslím,
00:14:35 že všude jinde v Evropě je běžné, že tam, kde jsou mladí lidé,
00:14:40 by to mělo být barevné a hravé. Myslím, že se nám to povedlo.
00:14:43 Nejvyšší čas začít i v ČR. A co teď?
00:14:46 Teď už dekorace, nebo ještě něco chybí?
00:14:48 Ještě budeme dekorovat, ano.
00:14:51 A víš co? Než začneme dekorovat, podíváme se k Alešovi do jeho zázemí.
00:14:55 No a na závěr jsem strašně rád,
00:14:58 že vám mohu ukázat svou rodnou Alma mater.
00:15:01 Sami vidíte, že budova je velmi krásná a efektní,
00:15:06 ale v architektuře bohužel taky platí,
00:15:09 že ne všechno, co je krásné a efektní, je také funkční.
00:15:13 A tady těch pár nedostatků vám ukážu.
00:15:17 Hned prvním problémem je vstupní venkovní schodiště.
00:15:20 Ať dělám co dělám, při takhle koncipované délce a výšce stupně
00:15:26 ztrácím svůj přirozený rytmus chůze
00:15:29 a to zvláště pro starší lidi může být velký problém.
00:15:32 Když pominu druhý problém, kterým je nadměrně klouzavá dlažba
00:15:37 za deštivého počasí hned ve vstupní hale, je tady problém třetí,
00:15:41 a ten je mnohem vážnější.
00:15:44 Je to přehřívání celého proskleného prostoru od vstupní haly
00:15:48 až po schodišti nahoru.
00:15:52 A nechci teď diskutovat o tom,
00:15:55 jestli je to vadné koncepční řešení, nebo vadné technické řešení.
00:15:58 V každém případě študáci, místo aby si užili nádherné výhledy na okolí,
00:16:03 prchají do svých ateliérů.
00:16:07 Možná je to dobře, aspoň se učí.
00:16:47 Tak, jedny z posledních věcí, které jsme chtěli dodat, jsme dodali,
00:16:50 takže už končíme, že?
00:16:53 No, ne tak zcela, protože všechno tohle se bude měnit.
00:16:56 Jakto?
00:16:58 Bylo to schválně navrženo tak, aby se expozice mohla neustále měnit
00:17:01 podle ročních období, nálady, akcí ve škole.
00:17:06 Aha, takže každý měsíc to může být jinak.
00:17:08 Ano, ale ta základní kompozice zůstává.
00:17:11 Takže základní barvy nám umožňují vyplnit to čímkoliv
00:17:13 a bude to pořád vypadat dobře, pochopil jsem to správně?
00:17:16 Přesně tak, ano.
00:17:18 Musím říct, že některé exponáty vypadají opravdu luxusně. Co to je?
00:17:21 To je Lucka, která je podle jedné Lucky tady ve škole.
00:17:27 Užili jsme si s tím hodně legrace. Bez nohy, bez hlavy, bez ruky.
00:17:32 Živého člověka jste obmotávali drátem, jo?
00:17:35 Výborný nápad, vypadá to fakt výborně.
00:17:37 Teď jsem drcl do stolu, takže ten už je taky hotový.
00:17:41 Tak. Jinak jak vidíš, máme tady spoustu artefaktů.
00:17:48 Tady máme udělaná stínidla, která nám korespondují s Luckou, barové stoly,
00:17:53 kubusy potažené autoplachtou.
00:17:58 Vidím, že ještě vzpomínáš, jestli jsi na něco nezapomněla.
00:18:02 Je tady toho tolik, že opravdu nevím, na co poukázat.
00:18:05 Víš co, tak to uzavřeme, protože já jsem vážně zvědavý,
00:18:07 co nám na to řeknou studenti.
00:18:12 Barevné.
00:18:15 Výborné.
00:18:17 Slunečné, prozářené.
00:18:20 Prováděli jsme úpravu interiéru školy,
00:18:22 který je nyní originální a nový a nikdo takový v republice nemá.
00:18:24 Ta budova původně vypadala hodně komunisticky, takže myslím,
00:18:29 že je to rozhodně lepší.
00:18:32 Výsledek je pravděpodobně ještě lepší, než jsme původně plánovali.
00:18:35 Nejvíce se mi líbí obraz s gramofonovými deskami.
00:18:37 Rozhodně bych si dala něco k pití u tohoto stolku.
00:18:40 Mě nejvíc zaujaly originální hodiny, které jsme sami vytvořili.
00:18:44 Podle mě jsem tady nejlepší já
00:18:46 a na druhém místě se umístil ten obraz napravo se čtverečky.
00:18:50 Já jsem nadšená. Po týdenním snažení se dmu pýchou, protože si myslím,
00:18:55 že mám opravdu velmi šikovné studenty,
00:18:57 že udělali krásný projekt a že to je fantastické.
00:19:00 Podle mě celá přestavba dopadla výborně.
00:19:03 Mně se to moc líbí, protože ten prostor je pro děti od 13 do 18 let
00:19:06 a myslím si, že úplně vystihuje jejich naturel,
00:19:12 je takový multifunkční a veselý.
00:19:16 Já musím říct, že se mi tady velmi dobře pracovalo
00:19:19 a mám z toho velmi dobrý pocit, protože se zapojili nejenom studenti,
00:19:25 ale i vedení školy a kantoři a já jsem jim vděčná za to,
00:19:28 že s tímto nápadem přišli, protože si myslím,
00:19:31 že to bude opravdu pro všechny zážitek možná na celý život.
00:19:34 Pro mě osobně je na tom nejcennější to, že to dělali úplně sami
00:19:37 s takovým obrovským nadšením ve svém volném čase a tak rádi.
00:19:43 Já bych to určitě každé škole doporučila, protože si myslím,
00:19:45 že by se do toho hodně studentů zapojilo,
00:19:48 je to velmi zábavná činnost a myslím, že to i podpoří kolektiv.
00:19:52 Rozpočet 30 000 Kč se nám podařilo dodržet.
00:19:55 Samozřejmě byla spousta práce našima holýma rukama.
00:19:58 Veškeré dekorace jsou udělány také dětmi, to znamená, že si myslím,
00:20:03 že vzhledem k rozsahu celé realizace je to úplně úžasná částka.
00:20:07 Měli jsme rozpočtováno 30 000 Kč na tuto akci.
00:20:10 Rozpočet jsme přesně splnili, takže jsem spokojená.
00:20:15 Chtěli bychom poděkovat členům štábu,
00:20:18 učitelům, paní architektce, sponzorům.
00:20:21 ŠKOLNÍ ZVONEK
00:20:23 Zvoní!
00:20:30 Vestibul školy je barevný a hravý přesně tak,
00:20:33 jak by měly být asi všechny školy, ale mě zajímá jiná věc.
00:20:43 Pátrejte, pište a hlavně pamatujte:
00:20:45 Když víte, jak na to, bydlení je hračka.
00:20:48 Skryté titulky: Věra Mikulenková Česká televize, 2011