Dokumentární film o vynálezcích perpeta mobile. ### Připravili: M. Bauer, R. Huber a J. Flak
00:00:23 Pohleďme kolem sebe.
00:00:25 Nic už není původní, snad jenom nebe.
00:00:27 Na všem se už podepsal člověk.
00:00:29 Tvořil, budoval, slepil, rozbíjel a zlepšoval.
00:00:32 Vynalézal.
00:00:33 Vynalézání je složitý intelektuální proces, který se podobá
00:00:36 štafetovému běhu.
00:00:37 Talentovaní jedinci si předávají kolíky na dráze,
00:00:41 která symbolizuje pokrok.
00:00:43 Ve štafetě běží ti, kteří kolík ztratili, ale také ti,
00:00:46 kteří ho nikdy nepotřebovali.
00:00:49 Nahlédněme do zvláštního světa bez ukazatelů směru.
00:01:00 Jako první jsem řešil 4. rozměr.
00:01:03 Nejdříve bych vysvětlil, jak to je.
00:01:05 Mnoha lidem to není jasné.
00:01:09 První rozměr je úsečka.
00:01:12 To je A.
00:01:14 Druhý rozměr je čtverec.
00:01:16 To je A x A.
00:01:23 Třetí rozměr je krychle.
00:01:33 To je A x A x A.
00:01:38 Ve čtvrtém rozměru bude samozřejmě A na čtvrtou.
00:01:45 Ale čemu se to rovná nikdo neví.
00:01:47 Až já jsem v roce 1972 přišel na to, že 4. rozměr bude krychle.
00:02:03 To je tak.
00:02:06 A na čtvrtou = A na třetí.
00:02:12 Teď to tam nakreslím.
00:02:13 Za ní je stín.
00:02:15 Čtvrtý rozměr je A na čtvrtou = A na třetí x stín.
00:02:20 Podle mě žijí na Zemi živočichové ze 4 rozměru.
00:02:30 V Tichomoří žije ještěrka, která má 3 oči.
00:02:34 Dvě dopředu a jedno dozadu.
00:02:37 -Čili jako do stínu.
-To je kvůli zpátečce.
00:02:43 To je podle mne řešení toho čtvrtého rozměru.
00:02:49 Prosté že? Krásnou stavbou takových světů bývá perpetuum mobile.
00:02:54 Ing.Stanislav Michal píše o tomto fenoménu knihy.
00:02:57 Několik jeho seriózních slov na okraj.
00:03:00 Tak tohle je skutečné perpetuum mobile.
00:03:07 Je to pokus o skutečné perpetuum mobile, ale jenom pokus.
00:03:13 Autor přístroje chtěl sestrojit perpetuum mobile, které by spočívalo
00:03:21 na principu mechanicko - hydraulickém.
00:03:25 Autor zapomíná na jednu věc.
00:03:27 Takto by to mohlo fungovat jen v ideálních podmínkách.
00:03:31 Nesměly by zde existovat žádné pasivní odpory.
00:03:36 Tzn. tření v těchto čepech nahoře.
00:03:38 Tření pístů ve válcích.
00:03:42 Součet všech těchto pasivních odporů představuje velikou složku,
00:03:47 která není ničím nahrazována.
00:03:51 Může být nahrazována takto: postrčím to rukou.
00:03:56 Teď dodám krásnému přístroji první impulz.
00:04:01 Prosím a točí se.
00:04:03 To je taky perpetuum mobile?
00:04:04 Je to krásná ukázka lidské trpělivosti a zručnosti.
00:04:10 Je to skoro umělecké dílo.
00:04:14 Autor musel výrobě věnovat mnoho úsilí a času.
00:04:20 Je to pokus o perpetuum mobile, ale vychází to z jiného principu.
00:04:28 Autor si všiml, že mokré dřevo ve vodě za čas nabobtná a zvětší se.
00:04:37 Na tom založil princip svého přístroje.
00:04:42 V této části jsou dřevěné lamely, které jsou po obvodě opásány
00:04:52 kovovými pásky.
00:04:55 Nádobky, které jsou dole, se postupně vysunou nahoru.
00:05:00 V nádobkách je voda, ta namočí lamely a ty začnou vlhkem bobtnat.
00:05:08 Zvětšuje se jejich objem a změna obvodu se přenáší přes tyto pásky
00:05:14 na takový složitý mechanismus.
00:05:17 Na jedné straně to lamely nasakují.
00:05:25 Lamely jsou vystaveny působení vzduchu a vysychají a znovu
00:05:33 se smršťují.
00:05:36 Teoreticky by tento princip mohl fungovat.
00:05:41 Ale není to perpetuum mobile.
00:05:44 K vysychání potřebují lamely působení vzduchu.
00:05:54 Energii k odpaření vody z lamel berou ze vzduchu.
00:06:00 Když je v někom trochu básníka, takový přístroj jistě ocení.
00:06:05 Mně se taky moc líbí, ale perpetuum mobile to není.
00:06:17 Pozor! Za těmito okny žije muž, který perpetuum mobile vyřešil.
00:06:20 K tvoření musí mít člověk podnět.
00:06:27 Jaký podnět jste měl v životě vy?
00:06:30 Vyučil jsem se automechanikem. Stroje mě bavily.
00:06:36 Chtěl jsem vytvořit něco lepšího.
00:06:39 -Něco mě k tomu táhlo od mládí.
-A co vás k tomu táhlo?
00:06:47 Chtěl jsem něco vynalézt.
00:06:53 Je to takový můj kredit už od mládí.
00:06:59 Vedla mě k tomu i taková myšlenka:
00:07:04 Moje matka si nechala od jasnovidky vyložit životní běh.
00:07:11 Taky jsem ji poprosil, aby mi vyložila mou životní cestu.
00:07:19 Předpověděla můj životní běh, který se celý vyplnil.
00:07:27 Nakonec prohlásila:
00:07:30 Ten chlapec vynalezne perpetuum mobile.
00:07:34 Matka odpověděla, že táta to zkouší pořád a nic nevynalezl.
00:07:41 Ona řekla, že to vidí, že objevím perpetuum mobile.
00:07:45 Od 25 let jsem na tom začal pracovat.
00:07:50 Trvalo 50 let, než jsem to uskutečnil.
00:07:54 Můžete přiblížit, na jakém principu to pracuje?
00:08:01 Pracuje to na principu stlačení pružit.
00:08:04 Ty se stlačí do určitého soustředění motoru.
00:08:08 Tady je to namalováno.
00:08:11 Při stlačení vzniká tlak.
00:08:16 V momentě uvolnění se převádí tlak do rotace celého stroje
00:08:20 v momentech.
00:08:21 Momenty jsou jeden za druhým.
00:08:23 Při málo momentech bude mít i malou rotaci.
00:08:37 50 - 60 otáček za minutu.
00:08:41 To není moc.
00:08:43 Není, ale podle velikosti konstrukce a síly pružin
00:08:46 se to může změnit a uplatnit na všechno.
00:08:51 Lze to použít podle potřeby.
00:09:00 Před 55 lety jste začal realizovat předpověď jasnovidky.
00:09:06 Bylo to proto, že jste si vzpomněl na tu předpověď?
00:09:11 Ne, podle vynálezu jsem si vzpomněl na tu předpověď.
00:09:16 Byla to osoba, které se všechno vyplnilo.
00:09:22 Vyplnilo se všechno, co mi předpověděla.
00:09:25 Nic z toho nevybočilo.
00:09:33 Začal jsem přemýšlet, to bylo na mnoho způsobů.
00:09:41 Funguje tento váš vynález v praxi?
00:09:43 V praxi nefunguje, ale je 100 % vyřešené,
00:09:46 že při tvorbě stroje to musí fungovat.
00:09:54 Ta vaše jistota mě zaráží.
00:09:56 Věříte, že až to spustíte, bude to fungovat?
00:10:00 Určitě.
00:10:03 Síla působí v momentech, moment se vykoná, nastane spojení
00:10:10 se setrvačníkem.
00:10:13 Není možné, aby něco selhalo.
00:10:19 -Vy to máte jen teoreticky.
-To nevadí.
00:10:22 Teorie je 100 %.
00:10:24 Papír ukáže všechno.
00:10:27 Co budete dělat, až to bude hotový model a někdo to
00:10:30 bude chtít spustit?
00:10:32 A nebude to pracovat, co budete dělat?
00:10:34 To se nemůže stát, jedině, že to někdo špatně udělá.
00:10:39 Když se to vyrobí přesně, musí to pracovat.
00:10:44 Jaké máte vzdělání?
00:10:48 Jsem vyučený automontér.
00:10:51 Kde berete jistotu, že je to technicky správně?
00:10:56 Nemůžete to přece doložit žádným vzděláním.
00:10:58 Rozumím tomu, můžu potvrdit, že je to správně.
00:11:08 Inženýr nad tím bude dumat.
00:11:15 Já to chápu perfektně. Mám to v hlavě.
00:11:20 Některé věci mě k tomu nutily.
00:11:25 Byl jsem poslán na svět s takovou myšlenkou.
00:11:30 Když jsem si nevěděl rady, ukázalo se mi v hlavě znamení.
00:11:38 Dělej to tak a tak.
00:11:40 Moment se ukázal podobně, jako by to bylo z televize.
00:11:46 To mi pomohlo tak 4x až 5x a tím jsem to zdokonalil.
00:11:53 Vy to tedy děláte s jistou vírou?
00:11:58 Jistě. Každý takový objevitel potřebuje boží pomoc.
00:12:04 Není to jenom jeho myšlenka, musí být někým dodaná.
00:12:10 Bez toho bych to nikdy neudělal.
00:12:15 Pane Čížku, považujete se za šťastného člověka?
00:12:18 Jsem velmi šťasný.
00:12:20 Dokud jsem to neměl perfektně vyřešené, byl jsem věčně
00:12:23 nervózní.
00:12:25 Byl jsem nesvůj.
00:12:29 Kdy jste to vyřešil?
00:12:35 Asi tak před půl rokem.
00:12:47 Víte co, vyjeďme si zase do světa pana Martínka.
00:12:50 Tam je přece všechno tak snadné.
00:13:00 Já přijdu do koupelny, podívám se na určitou věc a napadá mě,
00:13:07 že tah rakety lze zvětšit určitou úpravou.
00:13:13 Až o 10 % při stejném výkonu.
00:13:17 Toto všechno si necháváte pro sebe?
00:13:19 Ne, některé objevy jsem posílal na Úřad pro objevy a vynálezy.
00:13:26 Bývalo to na Václavském náměstí.
00:13:29 Co říkají na úřadě?
00:13:31 Zaevidovali si můj nápad, ale pak ho s nějakou námitkou vrátili.
00:13:38 Většinou psali, že je to jen myšlenka.
00:13:44 Ale teď zase dolů.
00:13:46 Následuje úplně jiné setkání.
00:13:54 ZVONÍ ZVONEK
00:13:58 Vy jste vynálezce zvláštního ražení.
00:14:01 Působíte na mě dojmem samouka a člověka, který jde svou
00:14:08 vlastní cestou.
00:14:09 Máte nějaké vzory v přemýšlení a objevování?
00:14:14 Vzory nemám, něco zkusím a pak vidím, jaký je výsledek.
00:14:27 Zajímá mě obor magnetického pole.
00:14:32 Nejen severní a jižní pól.
00:14:36 Zajímá mě, proč ho má, proč se uzavírá od severu k jihu.
00:14:41 Jaké má energetické napětí.
00:14:44 Jsou k tomu i další věci, které už nebyly v literatuře.
00:14:51 Zajímá mě to proto, že smyslem je vytvořit systém pohybů,
00:14:57 který je závislý na prostřdí.
00:15:00 Vracíme se zase k tažné jednotce, která by se měla vytvořit.
00:15:08 Musím ovšem znát podstatu magnetického pole.
00:15:13 Je to magnetická dráha, která se skládá z podložky, polového
00:15:22 železného nádstavce, který roztahuje magnetické pole.
00:15:26 Skládá se i z magnetu, který tvoří 1 pól, např. severní
00:15:31 nebo jižní.
00:15:33 Není podstatné, který to je.
00:15:34 Když na to dám vozíček, musí být vzdálenější strana stejného
00:15:40 smyslu.
00:15:40 Teď je to vidět po celé dráze.
00:15:47 Aby se odpudila.
00:15:48 Kdybych to otočil, přitáhla by se.
00:15:53 Nedělo by se v podstatě nic.
00:15:57 Musí to mít stejné póly.
00:16:06 Tato magnetická dráha je váš objev?
00:16:11 Nevím, jestli je to objev, ale funguje to, jezdí to.
00:16:18 Přišel jsem na to náhodou.
00:16:22 Jakou náhodou, zajímají mě okolnosti.
00:16:26 Dal jsem si pár magnetů paralelně tak, abych vytvořil pól.
00:16:35 Udělal jsem si vozíček a ten měl snahu stále po tom táhnout.
00:16:46 Vyšlo to tak, že to jezdí asi po dráze 30 cm.
00:16:54 Chtělo by to více magnetů.
00:16:55 Postupuji metodou: zkus a uvidíš.
00:17:05 Pohádková krajina fantazie bez břehů, v níž může plout jen
00:17:12 sám autor?
00:17:14 Možná, ale někdy jsou to také tvrdé ruce řemeslníka
00:17:16 a touha na svou představu si sáhnout.
00:17:20 ZVONÍ ZVONEK
00:17:27 Pane Malíř, víte, že to je první perpetuum mobile,
00:17:29 které v životě vidím?
00:17:32 Já to nenazývám perpetuum mobile, je to spíš zdroj energie.
00:17:38 Jaké?
00:17:39 Energie čisté, nezávadné a hlavně zadarmo.
00:17:45 Můžete popsat, jak to bude pracovat?
00:17:48 Pokud to bude stačit.
00:17:55 Jsou to 2 roury, dole je rolka a řetěz.
00:18:05 Řetěz má úchyty.
00:18:07 Když pustím tímto otvorem plovák a on směřuje nahoru.
00:18:15 Když ten úchyt přijde k úchytu, táhne ten řetěz.
00:18:24 Začne se to točit.
00:18:27 Plovák směřuje nahoru a točí kolo.
00:18:32 Tady se ten řetěz vrací.
00:18:33 Záleží na objemu toho plováku a na velikosti.
00:18:42 Záleží také na množství.
00:18:43 Průměr potrubí je důležitý.
00:18:46 Čím větší průměr, tím tam může být větší plovák a tím větší
00:18:52 síla se vytvoří.
00:18:56 Plovák směřuje nahoru, když ho zatížíme.
00:19:01 Trochu energie spotřebuje na točení sama sebe.
00:19:13 Trochu se zpomalí, ale jede nahoru.
00:19:21 Určité množství váhy snese a pořád stoupá.
00:19:26 Něco spotřebuje pro svůj provoz a zbytek je možno z kola čerpat.
00:19:40 Čerpat pro různé účely.
00:19:41 A to bude zdroj energie?
00:19:43 Aby to bylo nepřetržité, tak se plovák vrací zpátky zpátečkou.
00:19:58 Vrací se do spodního otvoru.
00:20:01 Než on vyletí, musí tady být druhý.
00:20:05 Tady schází zařízení, které ze suchého potrubí dostane plovák
00:20:13 do vodního prostoru.
00:20:24 Nechci se tvářit chytře.
00:20:29 V televizi vidíte děti z Černobylu, vidíte, jak jsou atomové elektrárny
00:20:34 nebezpečné.
00:20:35 Pokud to dostanu do nepřetržitého stavu a udělá se to ve velkém,
00:20:42 je to dobré.
00:20:47 Je tam tunová energie.
00:20:50 Plovák velký metr nebo 5 metrů, zkuste ho ponořit.
00:21:01 Jakou sílu potřebujete, aby jste ho ponořil?
00:21:04 Takovou sílu on vytváří, když jede nahoru ve vodě.
00:21:08 Tu sílu chci vytvořit.
00:21:11 Bylo by to zadarmo.
00:21:13 Jak jste přišel na takový nápad?
00:21:15 Jak přicházíte na nápady?
00:21:17 Těžko říct.
00:21:24 U mne je to snaha a hodně vytrvalosti.
00:21:46 Tady bydlí člověk, které mezi běžce bez štafetového kolíku vůbec
00:21:49 nepatří.
00:21:50 Stojí velmi racionálně oběma nohama na zemi.
00:21:53 Snad právě proto je svět kolem něj poněkud vyšinutý.
00:21:57 Člověk pracuje s hmotou. Ta je nepoddajná.
00:22:04 Příroda se ke člověku chová charakterně.
00:22:12 Má své principy a neměnné zásady.
00:22:17 Když se je člověk naučí a pozná je, může proti nim účinně bojovat.
00:22:22 Horší je to s lidmi, kteří jsou všudypřítomní.
00:22:26 Nechovají se jako příroda. Mají svoje zákony.
00:22:32 Ty už nejsou tak charakterní, neměnné.
00:22:36 Dovedou vám velmi ztrpčovat život.
00:22:40 To mi musíte nějak vysvětlit, nerozumím tomu.
00:22:43 Chtěl bych vyložit historii svého zlepšováku, na němž
00:22:55 pracuji už 30 let.
00:22:58 To je otázka snímání práce důlních strojů.
00:23:06 To proto, aby nedocházelo k jejich ničení.
00:23:17 Podařilo se nám vyřešit všechny technické problémy, které s tím
00:23:24 byly spojeny.
00:23:27 My jsme si mysleli, že to lidi kolem změní k lepšímu.
00:23:34 Že se k tomu budou chovat tak, jako se chová majitel k autu.
00:23:39 Nebude ho ničit.
00:23:41 Žádného řidiče nenapadne, aby zabrzdil auto a snažil
00:23:45 se ho pak rozjet.
00:23:46 To je i při plně zatažené brzdě.
00:23:50 Ví, že by to auto zničil.
00:23:52 Když kombajner v dole přetěžuje stroj, může ho zničit.
00:24:02 Stojí daleko více než jeho auto.
00:24:06 Chtěl jsem upozornit, že to, co dělají, je škodlivé.
00:24:18 Začali jsme na tom pracovat.
00:24:20 Hlavně na registraci práce důlních strojů a taky na počtu
00:24:27 těch důlních strojů.
00:24:29 Všichni z hornického lobby si myslí,
00:24:37 že svou činností a těžbou bojují s přírodou.
00:24:46 Příroda je mocná, tak si myslí, že proti ní můžou používat
00:24:50 jakékoli způsoby.
00:24:52 V té své činnosti zapomínají na to, že tady o boj s přírodou nejde.
00:24:59 Jde tady o boj s přírodními zákony.
00:25:02 Vybudovali jsme celou měřící ústřednu.
00:25:05 Byl to veliký komplex.
00:25:08 Byla to ústředna pro měření 60 míst.
00:25:11 Byly tam veškeré hlavní důlní stroje pro rubání.
00:25:15 Ty měřily dobu chodu jednotlivých strojů.
00:25:18 Vyvozovali jsme pak stupeň jejich zničení.
00:25:24 Když došlo k havárii nebo spálení motoru,
00:25:27 tak jsme na měřící ústředně přesně viděli, jak k tomu došlo.
00:25:31 To je úspěch, že?
00:25:33 Pro mně to bylo ohromné duševní uspokojení.
00:25:37 Zjistili jsme, že to nemělo ten pravý význam pro důlní
00:25:43 techniky.
00:25:45 Nejen pro ně.
00:25:46 Je to celé hornické lobby.
00:25:49 Atmosféra se vytvořila anti.
00:25:52 Ukázali jsme, že to tak je, ale nikdo nezačal měnit
00:25:57 technologii dobývání.
00:25:59 Byla to taková železná košile, že nikdo v technologii nezakázal
00:26:05 spinální rozjíždění strojů.
00:26:09 Toto se pořád děje.
00:26:13 Jsem inženýr, mým nejvyšším patronem byl hlavní inženýr.
00:26:24 Ten se vyjádřil k tomu, jak ty peníze dostanu.
00:26:29 To nemělo stačit na to, co on na šachtě připravil.
00:26:33 V životě mám teorii krátkých zastávek.
00:26:37 To je teorie tankového boje.
00:26:42 Tank se může zastavit jen na krátkou dobu, jinak se stává
00:26:47 terčem.
00:26:48 Je nebezpečí, že bude zničen.
00:26:51 Použil jsem tyto teorie.
00:26:53 Zastavil jsem se krátce.
00:26:55 Podepsal jsem tiskopis výpovědi a šel jsem pryč.
00:27:01 Nenapadá vás někdy v této souvislosti slovo perpetuum mobile?
00:27:06 Jistě, to slovo je dávným snem vynálezců.
00:27:15 Jsem vysokoškolák, mám vzdělání, takže respektuji přírodní zákony.
00:27:23 Jsem vůči nim pokorný.
00:27:27 Tato činnost mě nikdy nenapadla.
00:27:30 Nerad ztrácím čas.
00:27:33 Člověk, který tvoří perpetuum mobile, je perpeťák.
00:27:44 Já jsem takový antiperpeťák.
00:27:46 Chtěl bych naopak zastavit věčné kolo blbosti.
00:27:53 A různých dalších technických a lidských nešvarů.
00:27:56 Které obklopují tvůrce.
00:27:58 Nikdo na světě to nedokázal a každý si myslí, že to není možné.
00:28:02 Chci přesvědčit všechny odborníky, že to lze.
00:28:07 Každý, který něco vynalezne, musí být poslán.
00:28:18 I já jsem byl poslán.
00:28:22 Jinak bych to nedělal.
00:28:28 Toto soukolí je velmi důležité.
00:28:34 Kdyby to někdo okopíroval, nemusí nad tím 50 let přemýšlet.
00:28:38 Mohlo by to být hned pryč.
00:28:41 Setrvačník je otlačený od hlavního působení síly.
00:28:47 Neustále se to posunuje.
00:28:57 Pojďme se nalokat toho čistého vzduchu fantazie ještě jednou.
00:29:26 Mohli bychom mluvit o světelném kondenzátoru.
00:29:29 Je to nový prvek založený na vlastnostech elektromagnetických
00:29:32 vln.
00:29:33 Umí měnit střídavé světlo na stejnosměrný tok.
00:29:39 Blikalo by světlo.
00:29:43 Pouštělo by se do toho světelného kondenzátoru,
00:29:45 aniž by se převádělo na el. mag. vlny.
00:29:48 Z kondenzátoru by šel stálý světelný tok.
00:29:55 Umí jímat světlo a pak ho ze sebe vydat.
00:30:03 To máte jenom v teorii nebo jste to dokázali?
00:30:06 To jsem nedokázal.
00:30:09 Taky jsem si to podal.
00:30:11 Bylo to taky zamítnuté, protože technologicky je to těžko
00:30:16 zvládnutelné.
00:30:18 O tom se zmíním konkrétně.
00:30:22 Je to koule, která má 2 otvory.
00:30:32 Ta se mi moc nepovedla.
00:30:36 Tady světlo přichází.
00:30:38 Koule je zevnitř postříbřená jako zrcadlo.
00:30:43 Nesmí to být nikde porušeno.
00:30:47 Tady světlo přichází a tady odchází.
00:30:49 Tady přichází blikající světlo.
00:30:52 Časová konstanta je srovnatelná s rozměrem té koule.
00:30:56 Odtud bude vycházet stejnosměrný tok.
00:31:01 Když tento otvor zavřu a napustím tady světlo,
00:31:07 pak tento otvor otevřu, vyjde z toho světlo.
00:31:11 Podle mě by se to dalo použít třeba k odposlechu sluníčka.
00:31:16 To byl světelný kondenzátor.
00:31:23 Černé a bílé díry na molekulární úrovni, neviditelnost letadel
00:31:29 a raket, gravitace.
00:31:31 Tady mám vstup do jiného časoprostoru.
00:31:37 Gravitační laser.
00:31:41 Zaujal jste mě vaší myšlenkou o ženských pohlavních orgánech.
00:31:49 Ano, k tomu se hned dostaneme.
00:31:54 Geroskop.
00:32:02 V knize Muž a žena intimně jsem objevil obrázek.
00:32:08 Podíval jsem se na ženské pohlaví a hned jsem si uvědomil,
00:32:12 že je tohle geroskop.
00:32:18 Vaječníky by sloužily jako generátor, vejcovod jako zvukovod.
00:32:24 Děloha jako rezonanční dutina, jako zesilovač.
00:32:27 Jsou takové prognózy, že by geroskop chodil na 32 kHz.
00:32:36 Žena by mohla číst na vzdálenost 24 m. muži myšlenky.
00:32:42 Mohla by mu postavit pyj.
00:32:44 Takové geroskopy jsou dnes elektronické.
00:32:49 Ty jsou třeba na frekvenci 620 kHz.
00:32:53 Vy jste vymyslel biologický geroskop.
00:32:56 Ten jsem v polovině roku zaslal OSN, jako význam pro lidstvo.
00:33:03 Snažil jsem se to prosadit.
00:33:05 Mělo to význam jako objev atomové bomby.
00:33:13 Napsal jsem dopis na sexuologický ústav.
00:33:17 Odepsal mi doktor, že oni se kmitáním nezabývají.
00:33:24 Pak jsem se dohadoval s profesorem Z UK, z lékařské fakulty.
00:33:35 Odepsal mi, že je to absurdní.
00:33:38 Tak jsem to napsal jako význam pro lidstvo a OSN.
00:33:43 Raději vzhůru po schodišti dolů.
00:33:53 Jim se říká perpeťáci.
00:33:55 Pojďme zpět na zem.
00:34:02 Perpetuum mobile jako motor fungující bez souvislosti s energií.
00:34:09 Je to možné nebo to není možné?
00:34:13 Myslím si, že na tuto otázku nelze jednoznačně odpovědět.
00:34:18 Podle zákona zachování energie je to jasné, nelze.
00:34:22 Podle určitých předpokladů se domnívám, že nějaká možnost je.
00:34:30 Pravděpodobně půjde o využití té vnější energie,
00:34:34 která je nekonečná.
00:34:37 Věřím, že bude více druhů perpetuum mobile.
00:34:42 Teze, že perpetuum mobile je nemožné,
00:34:46 je brzdou k jeho objevování.
00:34:51 Fyzikové říkají, že perpetuum mobile je nemožné.
00:34:53 Říkají to proto, že se to celý život učí.
00:34:56 Říkají, že síla musí vykonat nějakou práci a musí přijít nová.
00:35:02 Samozřejmě.
00:35:06 Jinak by to nikdo nepoháněl.
00:35:08 Tyto pružiny jsou stále stlačeny, nikdy se neuvolní.
00:35:14 Jen uvolní nepatrný milimetr do impulzu a zase se vrací do své
00:35:19 polohy.
00:35:23 Tak se to opakuje stále dokola.
00:35:26 Jste přesvědčen, že perpetuum mobile je možné?
00:35:28 Na 100 %.
00:35:29 Perpetuum mobile jsem vyráběl v dětství.
00:35:35 Vyráběl jsem kolečka, která se měla sama točit a netočila.
00:35:38 Ještě dejme slovo serioznímu vědci.
00:35:52 Žádné shrnutí a posudky.
00:35:53 Ještě jednoho perpeťáka přivedeme do rodiny.
00:35:59 Mezi osobami, které se zabývaly tímto problémem, byl učitel
00:36:04 národů Jan Ámos Komenský.
00:36:09 Komenský se touto myšlenkou zabýval od svého mládí.
00:36:17 Při svých studiích V Helbornu a Heidlebergu měl možnost
00:36:23 studovat mnoho spisů tehdejších světových kapacit.
00:36:25 V mládí se k tomu stavěl skepticky.
00:36:34 Považoval to za naprosto neužitečné.
00:36:41 V roce 1632 se z Anglie vrátil jeho přítel.
00:36:47 Ten přinesl zprávu, že v Anglii bylo vynalezeno perpetuum mobile.
00:36:56 V té době se zabýval otázkou organizování vševědné činnosti
00:37:01 na celém světě.
00:37:02 Perpetuum mobile ho začalo poutat velice vážně.
00:37:13 V sestrojení stroje viděl uskutečnění jeho vševědných snah.
00:37:20 Jeho vševědné snahy vycházely z toho, že člověk byl stvořen Bohem.
00:37:25 K tomu mu bylo dáno do vínku, aby pečlivým zkoumáním postupně
00:37:30 objevil všechny záhady přírody.
00:37:39 Jednou z nich bylo perpetuum mobile.
00:37:44 Tento stroj by měl umožňovat člověku napodobovat velké dílo
00:37:50 Boha.
00:37:52 A tím je příroda a její věčný pohyb.
00:37:54 Komenský nesetrval u představy jednoho prototypu.
00:37:59 Přiznává, že během prvních 2 let vymyslel více než 100 variant.
00:38:08 Žádnou nedovedl k cíli.
00:38:13 To je vše.
00:38:16 Jsem šťasten, že jsou takoví lidé.
00:38:18 My rozumní si nepřestaneme klást otázku, proč to vlastně dělají.
00:38:26 Vtip je v tom, že oni odpověď znají.
00:38:28 Mají nápady a vynálezy, o nichž se nám ani nezdálo.
00:38:33 Máme televizi a noviny a občas se podíváme do sluníčka,
00:38:38 jestli ještě svítí.
00:38:40 Říkáme jim perpeťáci.
00:38:53 Skryté titulky: Tereza Nováková Česká televize, 2006
Pohleďme kolem sebe. Nic už není původní, snad jenom nebe. Na všem se už podepsal člověk. Tvořil, budoval, slepoval, rozbíjel a zlepšoval… VYNALÉZAL. Vynalézání je složitý intelektuální proces, který se podobá štafetovému běhu. Talentovaní jedinci si předávají kolíky na dráze, která symbolizuje pokrok. Ve štafetě běží ti, kteří kolík ztratili, ale také ti, kteří ho nikdy nepotřebovali. Nahlédněme do zvláštního světa bez ukazatelů směru…