Nejlepší okamžiky uplynulé sezony evropského šampionátu závodních tahačů
00:00:18 Nejlepší okamžiky sezóny pro Norberta Kisse.
00:00:21 Po nevídaně vyrovnaném boji
00:00:24 získal Maďar svůj první titul mistra Evropy.
00:00:33 Než však nejlepší trojice roku pozvedla poháry,
00:00:36 stalo se toho v truckovém světě dost a dost.
00:00:56 V letošním závodním kalendáři bylo původně 11 víkendů.
00:01:00 Z různých důvodů vypadly turecký Istanbul a maďarský Hungaroring.
00:01:06 Takže nakonec z toho bylo 9 podniků v 7 zemích Evropy.
00:01:12 Největší návštěva? No samozřejmě německý Nürburgring.
00:01:15 Letos sem přišlo na trucky 170 000 diváků!
00:01:21 Pro srovnání, ve stejném termínu dorazilo na nedaleký Hockenheim
00:01:25 na Formuli 1 jen něco přes 50 000 lidí.
00:01:30 Nürburgring, to je jedna obrovská slavnost.
00:01:41 Nejlepší show?
00:01:43 To je jasné - noční Le Mans v tomhle nemá konkurenci.
00:02:17 Nejlepší leteckou show přinesl Red Bull Ring.
00:02:20 Hannes Arch, letecký akrobat a mistr světa,
00:02:23 to má spolehlivě v ruce.
00:02:30 Rakouský Red Bull Ring je jasně i tím nejmodernějším okruhem.
00:02:35 Po velkorysé rekonstrukci je z bývalého Zeltwegu
00:02:38 absolutní evropská špička.
00:02:41 Místní kontrolní místnost působí tak trochu
00:02:44 jako středisko pro lety do vesmíru.
00:02:53 Nejživější tribuna? Jak jinak než ve španělské Jaramě.
00:02:57 Nekonečné nadšení a ječivé motorové pily.
00:03:05 Největší úspěch před domácím publikem?
00:03:07 Jednoznačně český Most.
00:03:10 V první řadě hlavního závodu dvě Buggyry.
00:03:12 Po suverénním výkonu platilo stejné pořadí i v cíli:
00:03:16 první Vršecký, druhý Lacko.
00:03:19 K tomu tady oba Češi nasbírali dalších pět individuálních pohárů
00:03:23 a zaslouženě se podělili
00:03:26 o titul nejúspěšnějších pilotů víkendu.
00:03:32 Největší ovace? Antonio Albacete v Jaramě.
00:03:37 Maličký Španěl bojoval o titul marně,
00:03:40 ale mezi svými si musel připadat jako rocková hvězda.
00:03:47 Největší tlak si užili němečtí piloti doma na Nürburgringu.
00:03:51 Jediným místem,
00:03:53 kde se mohli aspoň na chvíli schovat před neúnavnými fanoušky,
00:03:57 byla asi kabina jejich závodního speciálu.
00:04:04 Na Nürburgringu se však konaly i hromadné ovace.
00:04:07 V autobusu německých fotbalových mistrů světa si to užili všichni.
00:04:21 Nejvzteklejší pilot? To bude Vršecký.
00:04:25 Když ho Bösiger takhle uklidil v Jaramě z trati,
00:04:28 byl David hrozně vytočený.
00:04:39 Nejsmutnější pilot? Určitě René Reinert.
00:04:42 V Jaramě Němec jasně vedl
00:04:44 a s luxusním náskokem mířil pro své první vítězství v sezóně.
00:04:49 Asi už si představoval, jak si to na bedně užije,
00:04:53 když se nikým neatakován roztočil kolem dokola.
00:04:58 Adam Lacko si překvapeně dojel pro vítězství.
00:05:02 Lacko byl však i mistrem rychlé reakce.
00:05:05 Několikrát musel v bleskově řešit
00:05:07 nepřehlednou a nebezpečnou situaci před sebou.
00:05:10 A pokaždé z toho vyšel skvěle.
00:05:17 Velkou smůlu měl v tomhle naopak Vršecký.
00:05:20 Znovu a znovu se mu stávalo,
00:05:22 že ho nějaký karambol vystrčil mimo trať
00:05:25 a kolem Davida se mohla v poklidu přehnat celá smečka.
00:05:37 Komisaři letos ještě přitvrdili v důrazu na bezpečnost.
00:05:41 Neustále se přísně prověřuje kdeco.
00:05:43 A jezdci i jezdkyně si museli zvyknout,
00:05:46 že jim každou chvíli někdo kontroluje prádlo.
00:05:51 Každý kousek nehořlavého oblečení musí být homologován.
00:05:55 Piloti z toho mají legraci,
00:05:57 ale komisaři berou svou práci zodpovědně.
00:06:08 K závodním strojům a jejich pilotům
00:06:11 mají ze všech motorsportů diváci nejblíž právě u trucků.
00:06:15 Něco takového je ve Formuli 1 nemyslitelné.
00:06:18 A někde dokonce pouštějí natěšené davy těsně před startem
00:06:22 přímo na startovní rovinku.
00:06:33 A jinde zase trucky vyrazí za diváky rovnou do centra města.
00:06:37 Perfektně to umějí ve francouzském Nogaru.
00:06:40 Víno, legrácky, podpisy, pohoda. Baví se všichni.
00:07:29 Ženy a dívky. V mužském světě trucků je jich pořád víc a víc
00:07:34 a zdaleka neplní jen obvyklou dekorativní funkci.
00:07:42 Dnes už se nikdo nediví,
00:07:44 že právě žena zastává třeba vysoký post v jury.
00:07:47 Ale pro potěchu oka je přece jen o něco lepší tohle.
00:07:59 Nejzajímavější záběry? Třeba tahle blesková výměna motoru.
00:08:05 Koncert mechaniků u Buggyry.
00:08:19 A nebo něco akčního?
00:08:23 Brzdové kotouče i pneumatika dělají na trati veliké věci.
00:08:35 Veliké věci však letos předváděli hlavně piloti a pilotky.
00:08:39 Takhle napínavě rozehraný boj o titul tu snad ještě nebyl.
00:08:43 Od prvního do posledního závodu
00:08:45 se o celkové vedení přetahovali tři jezdci. Všichni na MANech.
00:08:54 Jochen Hahn.
00:08:56 Němec získal tři tituly v řadě, a tak si samozřejmě věřil i teď.
00:09:00 Po úvodním podniku v italském Misanu se ujal vedení,
00:09:04 ale postupně lehce ztrácel síly. Byl 22krát na bedně,
00:09:08 ale ani jednou nebral během víkendu přes 50 bodů.
00:09:16 Hahn sice nezískal čtvrtý titul za sebou,
00:09:19 ale jeho 1200 koňských sil
00:09:21 zato spolehlivě zvládlo dva urostlé rakouské chasníky.
00:09:30 Antonio Albacete.
00:09:32 V posledních třech sezónách skončil třikrát druhý za Hahnem,
00:09:36 loni o pouhých 5 bodů.
00:09:38 Španěl se většinu roku střídal s Kissem ve vedení.
00:09:42 Jezdil spolehlivě,
00:09:44 jen on a Lacko dokázali dojet ve všech 36 jízdách o body.
00:09:48 Ale nestačilo to.
00:09:58 Norbert Kiss, číslo 4.
00:10:01 Před finále v Le Mans byli on, Hahn a Albacete
00:10:04 srovnáni v pouhých 7 bodech. Když si uvědomíme,
00:10:08 že za víkend se dá získat bodů 60, nicotný rozdíl.
00:10:16 Kiss měl veliké bodové manko v Mostě
00:10:19 a propadl se na třetí pozici.
00:10:21 Ale jeho finiš byl drtivý. 51, 51 a 53 bodů.
00:10:28 Ve své čtvrté truckové sezóně
00:10:30 dosáhl temperamentní Maďar na svůj první titul.
00:10:36 Oba nejlepší Češi sedlali jediné trucky s čumákem, speciály Buggyra.
00:10:41 Celkově čtvrtý skončil Adam Lacko,
00:10:44 který ještě loni závodil v Renaultu.
00:10:47 Adam byl králem závodů s hendikepem, vyhrál jich 8 z 18.
00:10:54 Ani jednou se nedostal pod 30 bodů za víkend, ani jednou neodstoupil.
00:11:00 Adam se v průběhu roku zlepšoval, což vyvrcholilo v Le Mans,
00:11:05 kde jeho růžová Buggyra dvakrát vyhrála.
00:11:13 David Vršecký. Má na svém kontě dva tituly mistra Evropy,
00:11:17 ale letos to pořád bylo nahoru, dolů.
00:11:22 David byl jediný z celého startovního pole,
00:11:25 kdo aspoň jednou dokázal
00:11:27 v hlavním závodě porazit elitní trio Kiss, Hahn, Albacete.
00:11:32 Bylo to doma v Mostě.
00:11:34 David muset několikrát odstoupit z bodovaných pozic
00:11:37 kvůli technickým problémům, a to se pak dohání velmi těžko.
00:11:43 V konečném součtu z toho byla 5. příčka.
00:11:48 Ať už se zrovna dařilo více či méně,
00:11:51 nálada v týmu byla pořád perfektní.
00:12:01 V truckové tlačenici byl k vidění ještě jeden Čech.
00:12:05 Veterán Frankie Vojtíšek na MANu číslo 21
00:12:08 se na pódiu sice neobjevil,
00:12:10 ale v celkovém pořadí se vešel do první desítky.
00:12:17 Postrádáte ve startovním poli nějaká jména?
00:12:20 Letos třeba úplně chyběl
00:12:22 celkově třetí muž sezóny 2013, Němec Östreich.
00:12:28 Nejezdil ani mlčenlivý Fin Makinen.
00:12:31 A zmizely i tři černé Renaulty ambiciózní stáje MKR.
00:12:36 Součástí šampionátu je i týmová soutěž.
00:12:39 Ta letos roudnické Buggyře přinesla velký úspěch.
00:12:43 V obrovské konkurenci továrních týmů
00:12:46 získala soukromá stáj výborné druhé místo.
00:12:55 Kiss, Hahn, Albacete.
00:12:57 Tři nejlepší truckeři téhle prima sezóny.
00:13:02 Ta příští odstartuje v dubnu ve španělské Valencii.
00:13:09 Skryté titulky: Alena Kardová, Česká televize 2014