Reportáž ze závodu evropského šampionátu závodních tahačů v italském Misanu
00:00:27 Jadran se koncem května na svou sezonu teprve chystá.
00:00:31 Kilometry pláží, stovky hotelů a tisíce slunečníků.
00:00:35 To vše je zatím skoro liduprázdné.
00:00:43 O kousek dál sezona právě začala.
00:00:46 Mistrovství Evropy trucků odstartovalo v italském Misanu.
00:00:51 To jsou oni, piloti a pilotky, kteří se letos budou ucházet
00:00:55 o titul truckového šampiona Evropy.
00:00:58 O zimní pauze připravovali nová auta, sháněli sponzory,
00:01:01 nabírali fyzičku a pilně testovali.
00:01:05 Teď už jsou všichni nažhaveni,
00:01:08 jak to na žhavém italském asfaltu rozbalí naplno.
00:01:11 Co čekají tři největší favoriti?
00:01:16 Samozřejmě chci znovu jet o titul,
00:01:18 ale zatím nevím, jestli to bude reálné.
00:01:21 Konkurence je velká: Albacete, Kiss, Buggyra nebo Bosiger.
00:01:28 Cítím se výborně,
00:01:31 o pauze jsme hodně zapracovali na autě.
00:01:34 Hlavně na spolehlivosti,
00:01:36 protože loni jsme v tom měli určité rezervy.
00:01:43 Čekám, že budu patřit k nejrychlejším
00:01:46 a že budu bojovat o titul, stejně jako minulé roky.
00:01:51 V jednom se shodují úplně všichni:
00:01:54 tahle sezona bude hodně vyrovnaná a hodně zajímavá.
00:01:58 Ale než se podíváme na aktuální dění,
00:02:01 neuškodí nám malé ohlédnutí za truckovým rokem 2013.
00:02:07 Naživo si ho nenechalo ujít 530 000 diváků!
00:02:12 Nejvíc jich bylo tradičně
00:02:15 na německém Nürburgringu: 165 000.
00:02:18 Do českého Mostu pak dorazilo úžasných 90 000 lidí!
00:02:23 V osmi zemích Evropy bojovalo o body
00:02:26 více než 30 pilotů a pilotek. Čtyři z toho byli Češi.
00:02:30 Frankie Vojtíšek na Manu se v průběhu sezony zlepšoval.
00:02:34 Vrchol přišel na domácí půdě v Mostě,
00:02:37 kde český veterán dlouho bojoval o místo na bedně.
00:02:40 Frankie nakonec skončil celkově dvanáctý.
00:02:44 Adam Lacko jel na černém Renaultu s číslem 3.
00:02:48 Nebyl to pro něj příliš dobrý rok.
00:02:50 Z předloňské celkové třetí příčky klesnul až na šestou.
00:02:55 Pro jeho stáj MKR to zároveň byla sezona poslední.
00:03:01 Jen na skok se v kabině trucku objevil Michal Matějovský.
00:03:05 V Mostě u Buggyry nahradil zraněného Rusa Jegorova
00:03:09 a vůbec si nevedl špatně.
00:03:11 Výkony na hranici nejlepší desítky si v dané situaci zaslouží respekt.
00:03:17 Nejlepším českým truckerem byl jednoznačně David Vršecký
00:03:21 z roudnické stáje Buggyra. David byl jediným pilotem,
00:03:25 schopným konkurovat dominantním továrním týmům Man.
00:03:30 Pouze jeho Buggyra s číslem 33
00:03:32 dokázala porazit všechny Many v pohárovém závodě,
00:03:36 pouze on dokázal sebrat Manům pole position.
00:03:40 Pro privátní stáj to je výtečný výsledek.
00:03:43 Až do posledního podniku v Le Mans živil David
00:03:46 reálnou šanci na celkové 3. místo. Nakonec byl pátý.
00:03:51 Celá sezona potvrdila trend stále větší vyrovnanosti.
00:03:55 O stupínek výš než ostatní byli jen dva piloti:
00:03:58 obhájce titulu Němec Jochen Hahn
00:04:01 a Španěl Antonio Albacete, oba na Manech.
00:04:04 Hahn měl silný úvod sezony,
00:04:06 ale Albacete se postupně propracoval do celkového vedení.
00:04:10 Paradoxně o titulu pro Němce
00:04:13 se rozhodovalo na Španělově domácí trati v Jaramě.
00:04:17 Mohla za to tahle bouračka.
00:04:27 S tímhle vrakem opravdu závodit nešlo.
00:04:30 Antonio to pak ještě zkoušel
00:04:32 v trucku týmového kolegy Östreicha,
00:04:35 ale to už nebylo ono.
00:04:37 Potřetí za sebou končí Albacete druhý za Hahnem.
00:04:41 Všichni tři loňští medailisti pohromadě: Hahn, Albacete,
00:04:44 Östreich.
00:04:48 Důležitou událost pro český truck racing
00:04:51 jsme se dozvěděli v prosinci.
00:04:54 Buggyra představila tým
00:04:56 s mimořádným složením a velikými ambicemi.
00:05:00 Testovací jezdec: Michal Matějovský.
00:05:03 Piloti: David Vršecký a Adam Lacko.
00:05:07 Pak samozřejmě přišla spousta testování.
00:05:10 Stovky ostrých kilometrů, obrovské množství dat.
00:05:13 Malé změny, větší změny, další kilometry,
00:05:17 další data a další změny. Pořád dokola.
00:05:22 Vršecký a Lacko, to je velmi silný tým.
00:05:26 Zatím jen teoreticky.
00:05:28 Ale tady v Misanu už jde o body.
00:05:33 S Davidem jsme našli společný styl jízdy,
00:05:39 společnou telemetrii a myslím, že jsme se posunuli dál.
00:05:43 Všechno to testování jsou takové výstřely naslepo,
00:05:48 ale teď to bude v reálu,
00:05:51 kdy všichni z toho budou ždímat maximum, co půjde.
00:05:56 Evropský pohár trucků 2014, první jízda o body.
00:06:02 Hned po startu se přetlačují Němec Reinert, číslo 77
00:06:06 a Vršecký s třiatřicítkou.
00:06:10 Reinert se pak opřel i do svého krajana Körbera
00:06:13 a oba se ocitli mimo trať.
00:06:17 Na čele suverénně Norbert Kiss, číslo 4.
00:06:20 Pořadí za ním respektuje výsledky měřeného tréninku.
00:06:24 Druhý Jochen Hahn, číslo 1,
00:06:27 třetí Albacete na rudém Manu číslo 2.
00:06:30 Za nimi Bösiger a Vršecký.
00:06:33 V polovině závodu ztrácí Kiss své jasné vedení.
00:06:37 Můžou za to problémy s řízením.
00:06:40 První Hahn, druhý Albacete, třetí Bösiger.
00:06:43 Vršecký čtvrtý, Lacko šestý.
00:06:46 Obhájce titulu je očividně spokojený.
00:06:48 Jochen dobře.
00:06:51 Sobotní handicapový závod.
00:06:54 Nejlepší osmička z minulé jízdy si na startu prohodí pozice.
00:06:57 Z pole position startuje Steffi Halmová, číslo 44.
00:07:02 Pro německou pilotku to je úplně nová situace.
00:07:05 Steffi to má složité hned po startu.
00:07:08 Po souboji s Reinertem ztrácí pozici
00:07:11 a nakonec ani neuvidí cíl. Její Man měl problémy s řízením.
00:07:16 Na čele René Reinert, číslo 77.
00:07:19 Ale ve vedení ho brzy vystřídal dravý Maďar Kiss na Manu číslo 4.
00:07:24 Mimochodem trucků této značky je na trati hned 12,
00:07:28 tedy více než polovina startovního pole.
00:07:33 Klasická trucková situace:
00:07:35 Reinert za sebou drží vláček evidentně rychlejších jezdců.
00:07:39 Bosiger, Hahn i Vršecký mají lepší auta i více zkušeností,
00:07:44 ale přes Reinerta se prostě nedostanou.
00:07:48 Vršeckému na Buggyře
00:07:50 se alespoň povedlo předjet šampiona Hahna.
00:07:55 Když se chvíli před koncem střetli Hahn a Bösiger,
00:07:58 posunul se Čech Vršecký na 3. místo.
00:08:01 Kiss, Reinert, Vršecký.
00:08:06 Pořadí však nebylo definitivní
00:08:09 ještě dvě hodiny po skončení závodu.
00:08:13 Super závod, ve finále 3. místo po všech předjížděních
00:08:16 a po všem napínavém, co se tam dělo.
00:08:19 Nicméně čekáme, jak se to vyvine na FIA,
00:08:22 možná budu devátý nebo i desátý.
00:08:25 Za pár okamžiků je jasno:
00:08:27 Davidův pohár se stěhuje ke Körbrovi.
00:08:30 Vršecký a Albacete byli potrestáni za trefené kužely.
00:08:34 Takže Vršecký devátý, Lacko pátý.
00:08:38 Rozpálenou sobotu pomalu zpříjemňuje večerní chládek.
00:08:43 Nad mořem malebně zapadá sluníčko.
00:08:46 Ale v padoku budou mechanici pracovat ještě dlouho do noci.
00:08:50 Lackova Buggyra dostává nový motor.
00:08:55 Buon giorno! Italská neděle bude znovu horká,
00:08:59 ale divákům to vůbec nevadí.
00:09:02 Ač to tak na první pohled možná nevypadá,
00:09:05 truck racing, to je vyloženě rodinný sport.
00:09:10 Ale přece jen, pro pány tu je o něco více atrakcí všeho druhu.
00:09:16 V Misanu startují tři Češi.
00:09:19 Kromě Vršeckého a Lacka tu je i Frankie Vojtíšek na Manu.
00:09:26 Často omílaná otázka:
00:09:28 Jak se dva velcí konkurenti srovnají v jedné stáji?
00:09:33 Závodím už 22 let a to, co je jeden rok,
00:09:38 kolega, co je jeden rok soupeř, klidně druhý rok může být
00:09:42 týmový kolega a musím s ním spolupracovat.
00:09:46 My i na trati jsme částečně soupeři,
00:09:49 protože každý jedeme, jak nejlépe můžeme,
00:09:53 ale rozdíl je v tom, že teď po závodě si sedneme
00:09:56 k datům a můžeme se spolu radit,
00:09:59 jak bychom jinak nastavili auta, co komu jak funguje
00:10:03 a jak bychom oba mohli zrychlit.
00:10:07 Máme dva vyrovnané jezdce po dlouhé době
00:10:10 a já si myslím, že je to taková vzpruha i pro tým,
00:10:15 když kluci se doplňují,
00:10:18 je to i větší jistota, co se týče nějakých pochybností,
00:10:21 jestli je chyba v autě nebo ve mně.
00:10:23 Tak si myslím, že tohle je velké pozitivum.
00:10:26 Z tohoto pohledu se těším,
00:10:29 že výsledek by mohl být rozhodně lepší.
00:10:32 Úvodní nedělní závod.
00:10:34 Od prvních do posledních metrů vede Norbert Kiss.
00:10:37 Jeho Man s číslem 4 nedává nikomu šanci.
00:10:50 Třetí Albacete se tlačí na druhého Hahna,
00:10:54 ale pořadí se nezmění.
00:10:56 Ve výjimečně poklidném závodě
00:10:58 vítězí Kiss před Hahnem a Albacetem, všichni na Manech.
00:11:02 Lacko a Vršecký těsně pod pódiem.
00:11:06 Před posledním závodem dne nechybí Čechům sebevědomí.
00:11:12 Na bednu by asi bylo, protože teď v posledním závodě
00:11:15 to vypadalo hodně zajímavě.
00:11:18 Vzhledem k tomu, kde startujeme,
00:11:20 tak myslím, že aspoň jeden z nás by na bedně mohl být.
00:11:23 Těším se na poslední závod, myslím, že to bude velká řežba.
00:11:26 Horký italský vzduch se tetelí
00:11:29 a trucky jsou připraveny na závěrečnou jízdu víkendu.
00:11:32 Bojuje se. Vršecký se přetahuje s Albacetem.
00:11:38 Pak český jezdec předjíždí Bösigera.
00:11:43 V devátém kole se přes Reinerta posunuje na 1. místo.
00:11:47 Vršecký, dvojnásobný mistr Evropy,
00:11:50 míří ke svému prvnímu vítězství roku.
00:11:54 Kiss a Albacete ztratili šance na pódium po vzájemné kolizi.
00:11:59 Souboj sedmiček: Bösiger, číslo 7,
00:12:03 vystrčil z trati Reinerta, číslo 77.
00:12:06 Toho okamžitě využívá Adam Lacko na Buggyře s číslem 55.
00:12:12 V nájezdu do posledního kola se dostává na 2. místo.
00:12:17 Je z toho český double pro Buggyru.
00:12:20 Zlatý Vršecký, stříbrný Lacko a bronz pro Reinerta.
00:12:24 Super výsledek celého týmu, kdy končíme v Misanu doublem.
00:12:29 Myslel jsem, že na double budeme čekat hodně dlouho,
00:12:31 takžé úžasmé, úžasné, asi budeme oslavovat.
00:12:34 Rozhodující bylo v posledním kole,
00:12:37 kdy jsem se natlačil na Bösigera
00:12:40 a ten to asi nevydržel nebo Reinert mu moc zabrzdil,
00:12:43 skočil na něho, a jak na něho skočil,
00:12:46 tak mně se naštěstí podařilo vyhnout, předjel jsem je
00:12:49 a tím okamžikem jsem jel za Davidem.
00:12:52 Buggyra v této jízdě přidala i triumf v týmové soutěži.
00:12:58 Víkend nezačal úplně nejlíp, myslím, že jsme měli
00:13:01 trochu větší očekávání, než ve finále byly výsledky,
00:13:04 trochu jsme se prali s technikou, Adamovi jsme museli měnit motor,
00:13:08 ve finále ještě Davida obrali o pohár
00:13:12 pro mě nesmyslným rozhodnutím,
00:13:15 ale nakonec neděle vynikající, první a druhé místo.
00:13:19 Den patřil nám.
00:13:23 Příště si to trucky rozdají ve španělské Navaře.
00:13:38 Skryté titulky Blažena Stráníková Čeká televize 2014