Reportáž ze závodů v Mostu a Zolderu
00:00:04 TAHAČE 2013
00:00:24 Češi mají trucky tradičně rádi.
00:00:27 Doma je na vlastní oči můžou vidět na jediném místě, v Mostě.
00:00:32 Veliké davy, veliká očekávání.
00:00:35 Nejlepší český trucker se s tím srovnával dlouho.
00:00:40 Ta podpora diváků nebo všech lidí, kteří přijdou a chtějí se vyfotit,
00:00:45 chtějí podpořit nějak, tak jsem s tím dlouhou dobu bojoval,
00:00:50 bylo to svazující, a až loni se mi povedlo se od toho oprostit
00:00:55 a spíše jsem cítil, že ten svah, ti lidé opravdu vtáhnou
00:01:00 a strkají dopředu.
00:01:02 Dnes je to rok a je to nezapomenutelné.
00:01:08 Pod Hněvínem se chystá sobotní pohárová jízda.
00:01:11 Z první řady pojedou oba adepti na evropský titul.
00:01:15 Hahn a Albacete.
00:01:17 Třetí nejlepší čas měl Vršecký.
00:01:19 Při jasné nadvládě manů jej to pro jeho buggyru
00:01:23 skvělý výsledek.
00:01:29 Po úvodní sérii zatáček je David čtvrtý, před ním Hahn, číslo 1.
00:01:34 Albacete s dvojkou a Ostreich číslo 4.
00:01:39 Právě on je pro Vršeckého velmi důležitý.
00:01:43 Český pilot totiž se zkušeným Němcem bojuje o celkovou 3. pozici.
00:01:48 V této jízdě to nevylepší.
00:01:51 U Vršeckého buggyry se postupně objevují drobné technické problémy
00:01:55 a na jakýkoli útok musí David zapomenout.
00:02:00 Druhý Albacete doráží ze všech sil na Hahna, ale obhájce titulu
00:02:04 žádnou chybu neudělá.
00:02:07 První Hahn, druhý Albacete, třetí Ostreich, Vršecký čtvrtý.
00:02:12 Jak se na severu Čech cítí oba lídři?
00:02:20 Jezdím sem 15 let, mám tu výborné vzpomínky
00:02:25 a miluji místní atmosféru.
00:02:30 Mám rád tenhle okruh, tu atmosféru.
00:02:33 Normálně tu bývám rychlý, ale Jochen bude dnes asi rychlejší.
00:02:37 Kromě Vršeckého tu jedou hned tři Češi.
00:02:40 Lacko na renaultu, veterán Vojtíšek na manu a překvapivě i Matějovský
00:02:46 na druhé buggyře.
00:02:49 Přišlo to bleskově, Rus Yegorov si zlomil ruku
00:02:52 a Michal byl místo něj povolán prakticky ze dne na den.
00:02:56 Normálně jezdí cestovní auta a trucky jen testuje.
00:03:03 Ta velikost mi ani tak nevadí, u tohoto auta mi vždycky dělaly
00:03:07 problémy brzdy, to je asi jediné.
00:03:11 Zbytek jsem schopen zvládnout.
00:03:16 Slečny nám naznačují, že nás čeká handicapová jízda.
00:03:20 Nejlepší osmička startuje v obráceném pořadí,
00:03:24 a to bývá zajímavé.
00:03:28 Vršecký si to moc neužil, po pár stech metrech
00:03:31 ho tvrdě a zbytečně atakuje Bosiger na renaultu.
00:03:36 Závod končí pro oba.
00:03:39 Vede Major, 17letý Maďar na manu číslo 12 už letos dokázal vyhrát.
00:03:47 V Mostě mu hodně pomohl Vojtíšek.
00:03:50 Jeho man s číslem 21 dlouho drží na zádech smečku
00:03:54 těch nejrychlejších, takže Major může nikým nerušen
00:03:58 uhánět za vítězstvím.
00:04:01 Michal Matějovský s číslem 25 se zlepšuje kolo od kola.
00:04:05 Ve všech čtyřech jízdách skončí těsně za elitní desítkou.
00:04:10 Mimochodem, jede výrazně lépe než zraněný Yegorov.
00:04:15 Major, Lacko, Albacete.
00:04:19 České vlajky.
00:04:22 Maďarské vlajky a oblíbená atrakce, bezhlavá Vršeckého figurína.
00:04:33 Zamrzí to, když někdo přijde a sejme tě z 3. místa v 1. kole,
00:04:38 kde by se to ještě mohlo posouvat dopředu, tak to zamrzí.
00:04:42 Ale na druhou stranu vím, že auto dáme dohromady
00:04:45 a věřím v to, že zítra budeme zase rychlí.
00:04:48 Mostecká neděle, spousty diváků potřebují i spousty jídla.
00:05:02 Vršecký s Matějovským zase rozdávají spousty podpisů.
00:05:06 V Mostě se závodí přesně 30 let a trucky se tu poprvé objevily
00:05:10 v roce 1993.
00:05:20 Jak vidíte, o nové generace fanoušků nemusíme mít žádný strach.
00:05:30 Úvodní nedělní závod.
00:05:36 Pro Hahna paráda, pro výhru si jede naprosto jednoznačně.
00:05:48 Albacete to má podstatně složitější, po chybě se propadá,
00:05:53 pak se složitě vrací zpět a v cíli bude nakonec třetí
00:05:57 za Hahnem a Ostreichem.
00:06:00 Pro Vršeckého také žádná velká pohoda, jeho buggyře postupně
00:06:05 odcházejí brzdy.
00:06:06 David tak musí být spokojený i se 7. příčkou.
00:06:11 Začátek skvěle, pak jsme začali mít problémy s chlazením brzd
00:06:17 a začal jsem hodně ztrácet, takže jsem rád,
00:06:21 že jsem dojel do cíle.
00:06:24 Tenhle truck o body nepojede, ale obdivuje ho tu každý.
00:06:28 Zbrusu nový dakarský speciál Tatra 815 Fat Boy Buggyra.
00:06:33 Za projektem stojí Ing. Martin Smolka,
00:06:37 technický ředitel Tatry.
00:06:39 Za volant usedne Martin Kolomý.
00:06:43 Snažili jsme se někam tu techniku posunout, domluvili jsme se
00:06:48 s Martinem, že nám chybí telemetrie a tady tyto výsledky,
00:06:53 které oni používají na závodech, tak tímto vznikl ten projekt,
00:06:57 že jsme postavili speciál a budeme používat
00:06:59 jejich technologie, které používají při okruhových závodech,
00:07:03 abychom tu techniku posunuli co nejdál a dokázali jezdit
00:07:06 tu špičku.
00:07:07 Robin Dolejš staví auta na okruhy i na Dakar.
00:07:11 Mají vůbec něco společného?
00:07:13 To se vůbec nedá srovnávat.
00:07:16 Jediné, co je na tom stejné, je to jméno auta a to,
00:07:19 že je to kamion.
00:07:21 Zpátky na okruh, závěrečná jízda víkendu.
00:07:24 V první řadě dva Češi, Vojtíšek a Vršecký.
00:07:27 Jak to David plánuje?
00:07:29 Budu startovat s Frankem z první řady, takže budu doufat
00:07:33 v dobrý start a pak že to půjde přímou čarou na bednu.
00:07:38 Tahle jízda má pro diváky úplně všechno.
00:07:42 Skvělé souboje, měnící se pořadí i parádní happyend.
00:07:53 V hlavních rolích Vršecký a Kisch, extrémně agresivní Maďar
00:07:57 s číslem 10 se dostává před Vršeckého.
00:08:03 Český pilot jde za chvíli přes Maďara, je druhý za Vojtíškem.
00:08:08 A hned útočí na první pozici, jenomže Kisch předjíždí
00:08:13 oba Čechy naráz.
00:08:20 Maďarův otřískaný man nevydržel, Vršecký jde znovu do vedení,
00:08:25 a tentokrát tam zůstane až do cíle.
00:08:28 První Vršecký, druhý Lacko, třetí Albacete.
00:08:32 Vojtíšek šestý, Matějovský jedenáctý.
00:08:36 Legendární Martin Koloc tu kdysi za víkend vyjel
00:08:40 59 z 60 možných bodů.
00:08:42 To už je pryč, ale Češi si pořád nevedou špatně.
00:08:46 Sám pořádně nevím, co se tam dělo, Maďar přede mnou, Maďar za mnou,
00:08:51 já před Frankem, Maďar přede mnou, Maďar za mnou.
00:08:54 A v podstatě posledních pět kol já měl totálně špinavé přední okno,
00:08:59 ale totál, to jako když zamrzne, takže jsem jel na zrcátka,
00:09:02 kde je Adam, jak jsem rychlý, abych něco moc nevyhrotil.
00:09:10 Nakonec je vidět, že se vyplatí počkat si,
00:09:13 David vyhrál v posledním závodu a atmosféra domácího publika
00:09:17 a fanoušků byla tak úžasná, že nám to chvilku zůstane na paměti
00:09:21 a budeme z toho chvilku žít, minimálně do dalšího závodu.
00:09:39 Gumy krásně nahřáté, trucky vzorně vymydlené, piloti soustředění.
00:09:47 A ve vteřině se všechno obrátí vzhůru nohama.
00:09:51 Pohárový závod, tohle dokážou jen trucky.
00:10:04 Vzniklo to takhle.
00:10:06 Fin Makinen, číslo 7, se opřel do Bosigera, číslo 6.
00:10:11 Major s číslem 12 to pak nekontrolovatelně vzal
00:10:14 nejdřív do vzduchu a pak do betonu.
00:10:20 Maďarský teenager potřebuje rychle utěšit.
00:10:32 Bosiger se složitě souká ze svého vraku,
00:10:36 pak se hodinu uklízejí trosky.
00:10:38 8. podnik Mistrovství Evropy trucků začal hodně dramaticky.
00:10:46 Prostě mě to vyhodilo do vzduchu, nemohl jsem dělat vůbec nic.
00:10:50 Bohužel jsem pak ještě trefil zeď ve více než stovce.
00:10:56 Druhý pokus, pro jistotu se startuje pěkně za sebou.
00:11:00 Nic extra zajímavého to není, Hahn se sice dostává
00:11:05 přes Albaceteho, ale dodatečná penalizace ho o vítězství
00:11:09 připravuje.
00:11:10 Vršecký nedojel, jeho buggyra postupně ztratila výkon.
00:11:14 Albacete, Kisch, Ostreich.
00:11:21 Do Vršeckého motoru nešla nafta. Rychle opravit a zpátky na trať.
00:11:28 Handicapová jízda, David se ukazuje ve výtečné formě.
00:11:32 Startuje z poslední řady a předjíždí jeden truck za druhým.
00:11:37 Suše si poradil s lídrem celkového pořadí Albacetem.
00:11:41 Vršecký bude pátý. Vítězství pro Hahna.
00:11:48 Neděle, o diváky v Zolderu žádná nouze není.
00:11:52 Z podoby pole position jsou možná překvapení.
00:11:55 Ze všech nejrychlejší je dnes Vršecký, dokonce o neskutečnou
00:12:00 půlvteřinu.
00:12:02 Pro srovnání, včera bylo prvních šest pilotů ve čtyřech desetinách.
00:12:08 Měřák 1. místo s přehledem, s půlvteřinovým náskokem,
00:12:13 to je snad více než splněný sen.
00:12:19 David naposledy vyhrál pohárový závod před dvěma lety v Le Mans.
00:12:24 Všech 15 letošních pohárových závodů navíc ovládly many.
00:12:28 Dvojnásobný mistr Evropy toto všechno dokázal změnit.
00:12:33 Pro diváky nic moc, Vršecký na buggyře vítězí
00:12:37 stylem start - cíl.
00:12:39 Od první do poslední zatáčky vidí před sebou jen prázdnou trať.
00:12:45 A pak vítěznou vlajku.
00:12:55 Když jsem viděl, jak je to za mnou nahromaděné,
00:12:58 všichni čekali jen na chybu, ta chyba nepřišla,
00:13:02 takže prostě jsem nadšený.
00:13:04 Vršecký, Ostreich, Kisch.
00:13:09 Nic zajímavějšího se už v letošním Zolderu nestalo.
00:13:15 Zatím dobré, česká hymna zněla jak v Mostě, tak teď v Zolderu.
00:13:21 3. místo na dostřel, uvidíme, jak se to vyvrbí.
00:13:24 Poslední dva závody do konce.
00:13:26 Ani o jedné medaili ještě není rozhodnuto,
00:13:30 před námi je Charama a Le Mans.
00:13:42 Skryté titulky: Tomáš Seidl Česká televize, 2013