15. ročník Mezinárodní soutěže velkých dechových orchestrů Ostrava 2011. Pořadem provází J. Siostrzonek. Režie A. Koudela
15. ročník MS velkých dechových orchestrů Ostrava 2011
Čtvrtek 20. 10. 2022 na ČT300:00:35 Jestliže se pan dirigent rozhodne, že půjdete na soutěž,
00:00:40 což je něco jiného než koncert, co následuje?
00:00:43 Zvýšený stres, časté zkoušky, pak možní i domácí cvičení.
00:00:54 Z našeho vystoupení mam velice dobrý dojem,
00:00:57 tvrdě jsme na tom makali, myslím, že se to oplatilo
00:01:01 a porota to snad ocení.
00:01:09 -Když se vrátíte do Jeseníků a získáte vynikající ocenění,
00:01:13 sejdou se na náměstí lidé a provolávají:
00:01:16 "Kdo neskáče, není Čech?".
00:01:18 -Nic takového se zatím nestalo, ale je možné,
00:01:22 že vlivem moderní techniky
00:01:24 nás bude čekat i ohňostroj, ale nevím.
00:01:38 HRAJE RYCHLÁ, RYTMICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:01:56 -Jste trošku netypický orchestr Harmonie,
00:01:59 který přijel na tuto soutěž.
00:02:01 Nebojíte se konkurence ZUŠ, které mají neustále šanci cvičit,
00:02:06 a vy jste občanské sdružení?
00:02:10 -Určitě ne, spíš bych řekl, že takové akce docela vítáme,
00:02:15 protože pro udržení kvality je dobré mít srovnání s tím,
00:02:20 co se kolem děje.
00:02:22 HRAJE MELODICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:02:38 POTLESK
00:02:40 -Máte pocit, že vám tady fandí kolegové z jiných orchestrů,
00:02:44 nebo jste teď nepřátelé?
00:02:47 -Neřekl bych, že nepřátelé, ale konkurenti.
00:02:50 Ne že by na židličkách v davu zrovna skákali, ale zatleskají,
00:02:56 když se jim některé skladby líbí.
00:03:00 Není to tak, že bychom po sobě házeli dlažební kostky.
00:03:15 HRAJE RYCHLÁ, RYTMICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:03:38 -Tomáši, co tě motivuje jezdit na soutěže? Je to velké riziko.
00:03:43 -Aspoň 1x za 2 roky je třeba zjistit, jak na to jsme v porovnání
00:03:49 s jinými orchestry.
00:03:53 HRAJE RYCHLÁ, RYTMICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:03:59 -A jde posoudit, že posloucháš jiné orchestry,
00:04:02 řekneš si, že jsou lepší, cítíš to tak?
00:04:06 -Posoudit to lze, ale kolikrát se nám už stalo,
00:04:10 že jsme s kolegou poslouchali orchestry,
00:04:13 mysleli jsme si, že ten je lepší, ten horší, a když jsme zjistili,
00:04:18 jak ohodnotila porota, tak to bylo úplně jinak.
00:04:22 Z každého je třeba si vzít trošku.
00:04:25 HRAJE RYCHLÁ, RYTMICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:05:01 POTLESK
00:05:03 -Trošku postrádám jednu věc, a to je zpětná vazba
00:05:07 pro dirigenty orchestrů, kdy by se porota s nimi setkala
00:05:11 a řekla, že je hodnotila z určitých důvodů,
00:05:14 které je mohou umělecky posunout dál.
00:05:17 Existuje nějaký seminář tohoto typu?
00:05:20 -Nic takového nebylo, ale pro letošní rok
00:05:23 jsme připravili novinku, že po každém bloku je setkání poroty,
00:05:28 dirigentů 4 orchestrů
00:05:31 a předseda poroty jim v kostce řekne svůj názor.
00:05:37 Dirigenti pak mají možnost si také říct svůj názor.
00:05:41 Je tam diskuze a myslím si, že to je skvělé,
00:05:44 protože i pro dirigenty přijde určitá rada,
00:05:48 co s orchestrem dělat, jak skladbu pojmout apod.
00:06:00 HRAJE POMALÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:06:16 -Pane dirigente, na tom festivalu jste už pošesté.
00:06:19 Existuje nějaká strategie nebo taktika, kterou volíte,
00:06:23 když jedete?
00:06:24 Tzn., zjistím si, jaká je porota, co mají rádi, co nesnášejí?
00:06:29 -Letos jsem dal na porotu z loňska, kdy jsem si v Hudebních Rozhledech
00:06:36 přečetl kritiku na dirigenty, že vybírají nevhodný repertoár.
00:06:42 Tak jsem si řekl dobře, sáhnu někam jinam a doufám,
00:06:46 že letos bude vhodný.
00:06:48 HRAJE LÍBEZNÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:07:16 -Pane doktore, jste porotcem této soutěže,
00:07:19 je to radost, nebo trauma?
00:07:21 -Je to radost.
00:07:23 -A nemáte pocit, že někomu ublížíte, že to bude neobjektivní,
00:07:28 že se vám někdo bude líbit vizuálně a zapomenete na hudbu.
00:07:32 Stává se vám to někdy?
00:07:34 -Ten pocit se může stát, ale užívám si to,
00:07:38 protože je to hudební soutěž, takže jde o poslech.
00:07:41 Posuzování je z mého pohledu někdy komplikované,
00:07:45 ale osobně soutěže v instrumentální hře neuznávám.
00:07:49 Ale v orchestrální hře je metodika práce dirigenta
00:07:53 s mladými lidmi,
00:07:55 tudíž výsledek je ve smyslu spolupráce
00:07:59 a spolupodílení se všech na výsledku.
00:08:02 HRAJE LÍBEZNÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:08:44 -Povinná skladba je jednorázovka, nebo ji hrajete
00:08:49 i někde na koncertech?
00:08:51 Nebo to jsou tak napsané skladby, že se jinde nedají hrát?
00:08:55 -Na minulých soutěžích jsme měli štěstí na skladby,
00:09:01 které jsme hráli na koncertech, které se nacvičí.
00:09:05 Povinné skladbě vždycky věnujete hodně prostoru, ty jsme udali.
00:09:10 Ale letošní povinná skladba je atypická a nevím,
00:09:17 jak bychom uspěli u publika.
00:09:36 HRAJE DRAMATICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:10:00 -Jaká jsou kritéria výběru povinné skladby,
00:10:03 je tam obtížnost, líbivost, nebo co v tom musí být?
00:10:07 -Především je to na obtížnosti, protože třeba tady v Ostravě
00:10:12 jsou vypsána 2 pásma obtížnosti.
00:10:15 Je vyšší třída a nejvyšší třída.
00:10:17 V Praze jsou 3 pásma a my ctíme, že chceme,
00:10:21 aby povinná skladba byla vždy od českého autora.
00:10:26 Měl jsem velkou radost, že se pro letošní rok v Ostravě
00:10:30 vybraly 2 povinné skladby.
00:10:33 Jedna je od Václava Nelhyba "Festivo",
00:10:36 a to je autor, který pochází z Ostravska.
00:10:40 Žil v USA, ale je to autor, kterého uznávají
00:10:44 a hrají stovky orchestrů.
00:10:46 Druhá skladba byla pro nejvyšší třídu,
00:10:49 a to byla od Aleše Pavlorka,
00:10:52 ale do vyšší třídy se nikdo nepřihlásil,
00:10:59 možná pro obtížnost skladby.
00:11:01 Ale věřím, že někdy v budoucnu se jim bude tato skladba prezentovat,
00:11:06 protože to je současný a mladý autor.
00:11:09 A je skvělé, když se najdou autoři,
00:11:12 kteří píší pro současné dechové orchestry.
00:11:15 HRAJE DRAMATICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:11:45 -Je to spousta kontroverzí ohledně povinné skladby,
00:11:49 jak se vám cvičila?
00:11:51 -Ze začátku byly velké problémy rozumným slovem vysvětlit
00:11:57 charakter skladby, protože autor Nelhyl
00:12:02 působil úplně v jiné oblasti, pracoval a aranžoval
00:12:06 pro jiné orchestry,
00:12:07 které byly v hudbě někde jinde než my.
00:12:11 Začínají se nám otevírat dveře pro nový typ skladeb.
00:12:16 Musíme se to naučit vnímat, poslouchat
00:12:19 a snad to budeme časem i dobře hrát.
00:12:22 HRAJE DRAMATICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:12:40 -Není vám líto, když věnujete velké úsilí nácviku této skladby,
00:12:45 a pak už ji nikdy nezahrajete?
00:12:47 Nechcete to hrát jako exotiku, jako ukázku, co se děje na soutěžích?
00:12:52 -Děkuji za nabídku, určitě to tak provedu.
00:12:56 Zatím slibuji našemu orchestru, že už ji v životě nebudeme hrát.
00:13:00 Ohromně si oddechli, ale u nás je právo veta,
00:13:04 které mám já a skladba se určitě bud hrávat.
00:13:10 HRAJE MELODICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:13:43 -Co pro vás znamená hrát na soutěži?
00:13:45 Považujete to za důležité, nebo to už chcete mít za sebou?
00:13:50 -Považuji to za důležité, je to radost,
00:13:53 i když trošku spojená se stresem.
00:13:56 Trošku víc, než když se jede na obyčejný zájezd.
00:14:00 Ale určitě je to důležité a je to radost.
00:14:06 HRAJE POMALÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:14:46 -Co vám na této ostravské soutěži chybí a naopak, co byste pochválil?
00:14:52 -Pochválím perfektní organizaci.
00:14:56 Nikde jinde to není, ostatní se tomu možná blíží,
00:15:01 ale z organizačního pohledu je to tady to nejlepší,
00:15:06 co jsem zatím zažil.
00:15:09 -Nepostrádáte zahraniční konkurenci?
00:15:13 -Letos ano.
00:15:15 Byli jsme tady před 4 roky, to tady byly 2-3 zahraniční kapely,
00:15:21 letos tady nejsou, ale nevím proč.
00:15:25 Ve foyer jsme si trošku dělali srandu,
00:15:28 že tady děláme přídomek mezinárodního festivalu tím,
00:15:33 že jsme jediná kapela z Čech, všichni ostatní jsou z Moravy.
00:15:39 HRAJE GRADUJÍCÍ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:16:21 -Jaký je rozdíl mezi hraním na soutěži a hraním na koncertu?
00:16:26 -Na koncertu člověk nemá tak velkou trému, je to přirozenější.
00:16:33 Na soutěži má každý hráč větší zodpovědnost,
00:16:38 bojíme se chybiček.
00:16:42 Kdežto na koncertu člověk hraje, protože to má rád.
00:16:48 Hraje pro své blízké nebo publikum, které to nehodnotí.
00:17:01 HRAJE MELODICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:17:48 -Jaký jste měl pocit po dnešním vystoupení?
00:17:52 -Dneska jsem se bál za celý orchestr i za sebe
00:17:57 a strašně jsem se u toho potil, ale celkově jsem měl dobrý dojem.
00:18:06 Jako každý dirigent najde ve výkonu svého orchestru
00:18:10 nějakou závadu na kráse, ale když to vezmu celkově,
00:18:15 tak musím hráče pochválit.
00:18:18 HRAJE MELODICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:18:43 -Je výhodou hrát druhý den odpoledne, nebo dopoledne?
00:18:47 -Z mého pohledu je nejlepší hrát úplně první,
00:18:52 protože pak už má člověk klid a může si ostatní orchestry
00:18:56 v klidu poslechnout.
00:18:58 Takhle jsem neslyšela nikoho, protože před vystoupením
00:19:02 nerada poslouchám, zvlášť, když je povinná skladba stejná,
00:19:06 protože by mě to mohlo vyrušit ze soustředění.
00:19:10 V klidu si poslechnu jen Májovák, který hraje po nás.
00:19:14 HRAJE POMALÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:19:58 -Jste jeden z mála orchestrů letošní soutěže,
00:20:01 který nepochází ze ZUŠ, jaký to má pro vás význam
00:20:06 zúčastnit se této soutěže?
00:20:09 -Sice nespadáme pod ZUŠ, ale spolupráce se ZUŠ v Karviné
00:20:14 je na nejvyšší úrovni.
00:20:18 Někteří členové Májováku působí jako učitelé na ZUŠ
00:20:23 a vychovávají nám nové mladé muzikanty do orchestru.
00:20:28 Pro žáka je to motivace, sedí a vedle na židli je jeho pedagog.
00:20:33 Nejsme přímo orchestr ZUŠ, jsme samostatné sdružení,
00:20:39 ale spolupráce se ZUŠ v Karviné je výborná.
00:20:57 HRAJE POMALÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:21:18 -S čím jste šli do této soutěže, co bude pro vás uspokojení,
00:21:23 nadšení, zklamání?
00:21:25 -Měli jsme těžkou pozici v tom, že muzikanti cítí,
00:21:28 že spousta lidí říká, že musíme obhájit vítězství atd.,
00:21:36 takže je to zodpovědnost, ale pro mě osobně je nejdůležitější,
00:21:41 aby si muzikanti zahráli.
00:21:43 Aby zahráli s chutí, měli z toho radost,
00:21:47 a to je pro mě mnohem důležitější, než to, jak se umístíme.
00:21:52 O tom ať rozhodne porota.
00:22:07 HRAJE LYRICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:22:48 Mohl bys nás seznámit, jak dopadl 15. ročník
00:22:51 velkých dechových orchestrů v Ostravě.
00:22:54 15. ročník skončil dobře.
00:22:57 Výkony všech orchestrů byly velmi vyrovnané.
00:23:00 Porota měla zdánlivě lehký úkol, ale bylo to těžké v tom,
00:23:05 že se orchestry přihlásily jen do jedné kategorie,
00:23:09 takže jsme povinnou skladbu museli mnohokrát vyslechnout.
00:23:13 A počkat až na posledního a pak se teprve rozhodnout, co a jak.
00:23:18 Jednohlasně vyhrály 2 orchestry, a to byl Májovák,
00:23:23 který získal Zlaté pásmo s vyznamenáním
00:23:27 a dechový orchestr Příbor.
00:23:30 Je tam rozdíl jen 1 bodu.
00:23:33 Dále jsme udělili cenu
00:23:37 za nejlepší dirigentský výkon na pódiu,
00:23:43 a tam se nám velice líbil pan dirigent Ivo Lacný z Příbora.
00:23:48 A pak jsme udělili další cenu za povinnou skladbu,
00:23:52 která byla velmi důležitá, a tam se nám líbily děti z Krnova.
00:23:56 HRAJE LYRICKÁ HUDBA NA DECHOVÉ NÁSTROJE
00:24:56 Vážení televizní diváci, loučím se s vámi
00:24:59 a těším se na setkání u dalšího dílu pořadu
00:25:02 "... a tuhle znáte?".
00:25:04 Na shledanou.
00:25:05 Skryté titulky: Věra Šimarová Česká televize, 2015