Hrdý Budžes

Husákovská normalizace očima Helenky Součkové, žákyně 2. třídy ZŠ v Ničíně. Divadelní adaptace bestselleru Ireny Douskové. V hlavní roli Bára Hrzánová, která právě dnes slaví 60. narozeniny (2003). Divadelní režie J. Schmiedt. Kamera J. Lebeda. Režie televizního záznamu J. Brichcín

Litujeme, ale video není dostupné
Litujeme, ale video není dostupné

„Hrdý Budžes nebyl ani indián, ani partyzán. Hrdý Budžes je jen – a hrdý buď, žes. To je ještě horší, než kdyby to byl komunista.“

Když v roce 1998 poprvé vyšla útlá knížka Ireny Douskové s poněkud tajuplným názvem Hrdý Budžes, málokdo tušil, jak velké popularity dosáhne. Příběhy Helenky Součkové, žákyně 2. třídy základní školy, trpící hloubavostí a nadváhou a potažmo i nastupující husákovskou normalizací, se odehrávají v tehdejší stranické baště – uranové Příbrami. Bylo proto logické, že právě příbramské divadlo uvedlo Helenčiny příběhy na divadelní scénu. A našlo si, jak se ukázalo, i geniální představitelku hlavní hrdinky. Bára Hrzánová byla za tuto roli v roce 2003 odměněna Cenou Thálie. Česká televize představení zaznamenala ještě v tomto roce a od té doby je s velkým diváckým ohlasem reprízováno dodnes.

Základem inscenace je knížka spisovatelky Ireny Douskové, která popisuje – do jisté míry autobiograficky – zážitky osmileté Helenky s husákovskou normalizací. Bára Hrzánová se podle svých slov s postavou Helenky z herecké rodiny snadno ztotožnila. Protože jestliže Irena Dousková vyrůstala v divadle ovládaném příbramskými komunisty, pak malá Bára Hrzánová učinila tutéž zkušenost, ovšem v divadle v Českých Budějovicích.

Pokud si chcete s nadhledem a humorem (a možná i s trochou nostalgie) zavzpomínat na dobu před desítkami let, jsou k tomu Helenčiny příhody z počínající normalizace na uranovém maloměstě jako stvořené.

Rozhovor s Ondřejem Šrámkem

Rozhovor s Ondřejem Šrámkem

Šéfdramaturg hovoří o knižní předloze úspěšného divadelního představení Hrdý Budžes

* 22. 4. 1964