Medailon někdejšího českého automobilového závodníka
00:00:23 Když se v roce 1950 podařilo mexické vládě dokončit
00:00:28 panamerickou dálnici od jižní hranice s Guatemalou
00:00:32 až do USA, jako oslavu náročné stavby uspořádali Mexičané
00:00:37 1. ročník jednoho z nejslavnějších automobilových závodů historie,
00:00:42 La Carrera Panamericana, který se s historickými
00:00:46 závodními vozy jezdí až dodnes.
00:00:49 Slavná soutěž se v 50. letech nakonec uskutečnila 5x
00:00:54 a velmi rychle si získala pověst jedné z nejdrsnějších
00:00:58 dálkových motoristických akcí na světě.
00:01:01 Rallye rychle přilákala slavná jména motoristického sportu,
00:01:05 jako byli Fangio, Farina či Chiron, a nezapomenutelně
00:01:09 se do její historie zapsal i Jaroslav Juhan,
00:01:13 významná osobnost světového motorismu,
00:01:16 pražský rodák, jehož jméno mělo být po emigraci
00:01:19 v roce 1949 do Guatemaly navždy zapomenuto.
00:01:24 Šéf tehdejšího zastoupení automobilky Porsche
00:01:28 ve Střední Americe totiž přitáhl tovární tým z německého Stuttgartu
00:01:33 na závod, jehož jméno Carrera se od té doby používá
00:01:37 pro nejsportovnější modely značky.
00:01:40 Juhan se jako jezdec zúčastnil závodu v letech 1953 a 1954,
00:01:46 kdy se konal na dlouhou dobu naposledy.
00:01:49 V roce 1988 byla tradice díky mexické vládě obnovena
00:01:54 a od té doby se závod koná každým rokem
00:01:57 podle původního schématu.
00:02:06 Vždy v říjnu se tak Mexiko stává místem setkání
00:02:09 světových motoristických osobností a vzpomínek
00:02:13 na gentlemanského ducha závodění z dob dávno minulých.
00:02:17 Carrery se v posledních letech pravidelně účastní
00:02:21 kolem stovky posádek více než 20 národností.
00:02:25 Od dob Jaroslava Juhana ale v tomto klání
00:02:28 nikdy nestartoval český tým.
00:02:30 V roce 60. výročí jeho úspěchu, když dokázal v Porsche 550 Spyder
00:02:36 bez spolujezdce dojet jako čtvrtý celkově
00:02:39 se několik českých závodníků rozhodlo jít v Juhanových stopách
00:02:44 a přivézt tentokrát do Mexika i českou trikoloru.
00:02:51 V Československu Juhan zanechal celou svou rodinu.
00:02:54 Jelikož se přiženil do hereckého rodu Steinmarů,
00:02:58 vzal si Jiřinu Steinmarovou a jeho dcerou je herečka
00:03:01 Evelína Steinmarová, jeho vnučkou jsem tedy já,
00:03:05 Anna Polívková.
00:03:06 Když mě loni v listopadu oslovili závodníci
00:03:09 Vojta Štajf, Petr Kačírek a Jarda Petrásek s tím,
00:03:12 že by chtěli nazvat svou expedici Po stopách Jaroslava Juhana,
00:03:16 nadšeně jsem souhlasila.
00:03:18 Roli patronky týmu jsem tedy přijala s radostí.
00:03:23 Můj dědeček, kterému se moc neříkalo děda,
00:03:25 protože byl vždycky takový mladistvý frajer až do konce,
00:03:29 tak jsme mu říkali vždycky Jarda, tak mě vždycky ohromně podporoval,
00:03:33 třeba mě podpořil ve studiu v Paříži, a nesmírně ráda
00:03:37 na něj vzpomínám.
00:03:39 A myslím, že on by z toho měl velkou radost, že tam jedeme.
00:03:43 Přípravy na první start českého týmu
00:03:45 v historii Panamericany zabraly více než rok.
00:03:48 Od stavby závodních speciálů pod vedením konstruktéra
00:03:51 Jana Kubíčka, přes logistický plán až po zdroje financování celé akce.
00:03:57 Vždyť český tým tvořilo téměř 30 členů,
00:04:01 do realizace se zapojilo mnoho desítek lidí,
00:04:05 patronaci nad projektem převzali mexický velvyslanec v Praze
00:04:09 Pablo Masedo i český velvyslanec v Mexiku Lubomír Hladík.
00:04:14 Z hlediska finanční náročnosti se projekt stal
00:04:17 jednou z nejsložitějších sportovních účastí
00:04:20 v historii českého motoristického sportu.
00:04:23 Bez podpory sponzorů a mecenášů by se český tým do Mexika
00:04:27 určitě vydat nemohl.
00:04:31 Toto je věc, která je trochu i historického významu.
00:04:34 Mně se líbí navazovat na Čechy, kteří v životě něco dokázali
00:04:38 ve světě, kteří reprezentují naši zemi nebo kteří nám
00:04:43 můžou přinášet určitou hrdost na to, že jsme Češi.
00:04:46 V současnosti měří trať závodu 3300 km a částečně se jezdí
00:04:52 po bývalé trase z 50. let.
00:04:55 Závodí se v 10 kategoriích podle stáří vozu, autenticity
00:05:00 a zdvihového objemu motoru.
00:05:02 Nejvíce jsou ve startovním poli zastoupeny americké vozy
00:05:07 z 50. a 60. let.
00:05:09 Přesto se dle technických regulí uvnitř skrývá technika
00:05:13 moderních vozů.
00:05:14 Jedná se tedy stále o skutečný a poměrně nebezpečný závod.
00:05:19 Rozhodně nejde o spanilou jízdu veteránů.
00:05:22 Náš tým zvolil tři různé vozy.
00:05:26 Vojtěch Štajf s Vladimírem Zelinkou vsadili kvůli Vojtově
00:05:30 dlouhodobé spolupráci se značkou Subaru
00:05:33 na její model Coupé z roku 1972 ve třídě dvoulitrových čtyřválců.
00:05:39 Petr Kačírek s Jaroslavem Jugasem na BMW CS
00:05:44 a Jaroslav Petrásek s Karlem Jirátkem na Porsche 911
00:05:48 pak byli zařazeni mezi šestiválce.
00:05:52 Po roce příprav jsme 9. října v přístavu Veracruz
00:05:56 převzali dva kontejnery s našimi třemi závodními auty
00:06:00 a dvěma tunami materiálu.
00:06:03 Do čtyř zapůjčených dodávek se musely vejít
00:06:06 náhradní motory a transmise, poloosy, podvozkové díly,
00:06:10 náhradní brzdy a několik desítek pneumatik a ráfků.
00:06:18 Soutěž samotná začala ve čtvrtek 16. října kvalifikací ve Veracruz.
00:06:24 Krátký úsek měl pouze rozřadit posádky do startovního pořadí
00:06:28 1. etapy.
00:06:30 Hned večer pak následoval slavnostní start.
00:06:36 Druhý den ráno se už začalo závodit naostro.
00:06:40 Každý den musely posádky absolvovat nejen stovku kilometrů
00:06:44 rychlostních zkoušek, ale také několik stovek
00:06:47 neméně těžkých a nebezpečných úseků za plného mexického provozu.
00:06:52 Nešlo o vyhlídkovou jízdu, bylo nutné splnit
00:06:56 těsný časový limit.
00:06:58 První etapa do Oaxaky zavedla konvoj závodních vozů do hor
00:07:03 s výškou až 3300 metrů nad mořem, kde motory soutěžních aut
00:07:07 nebyly schopny dávat plný výkon.
00:07:10 Češi si zvykali na specifické mexické tratě,
00:07:14 na kterých se občas objevil i volně pobíhající dobytek.
00:07:18 Nejlepším z Čechů byl v úvodu Vojtěch Štajf,
00:07:21 kterému se na mokré trati dařilo porážet
00:07:24 i mnohem výkonnější vozy.
00:07:26 Před startem druhého dne bohužel Jaroslava Petráska
00:07:30 s Karlem Jirátkem potrápil rozdělovač jejich porsche,
00:07:34 a tak dvojice v tomto dni na start nenastoupila.
00:07:39 Bohužel jsme soutěž museli v této chvíli přerušit.
00:07:42 Když jsme s Karlem před dvěma dny startovali
00:07:45 do 2. etapy, tak se nám těsně před startem
00:07:48 ještě v Oaxace zastavil motor, asi na nějakou elektro záležitost.
00:07:54 A od té doby se nám nepovedl zprovoznit.
00:07:56 Díky pravidlu, kdy je za neabsolvované kilometry
00:08:00 posádka penalizována, ale může v dalších dnech
00:08:03 pokračovat, se mechanici po transportu nepojízdného vozu
00:08:07 chystali v Mexico City na jeho opravu.
00:08:09 V dalším průběhu rallye však Petráskův vůz
00:08:12 fungoval už bez problémů.
00:08:16 Potíže se nevyhnuly ani Vojtěchu Štajfovi.
00:08:19 Prasklé lanko plynu potrápilo posádku subaru jen na přejezdu
00:08:23 do cíle etapy, ve kterém tato dvojice obsadila 13. místo.
00:08:28 V dnešní etapě to bylo hodně náročné,
00:08:30 protože ve Oaxace pršelo příšerně.
00:08:34 A jak je vidět, prší i v Mexico City.
00:08:37 Cestou bylo opravdu jen málo úseků, kde nepršelo,
00:08:39 takže od rána jedeme na mokré variantě pneumatik.
00:08:42 Kačírek s Jugasem pak dojeli jako 15.
00:08:47 Strašné šílenství, strašný liják celý den.
00:08:49 Dvě RZ byly zrušené, ale aby se aspoň něco počítalo,
00:08:52 tak to normálně za deště pustili dál.
00:08:55 Ale nám to nevadilo, nám se jelo v dešti celkem dobře,
00:08:58 takže myslím, že super.
00:08:59 Třetí etapa byla vedena po hornatých úsecích
00:09:02 na západ od Mexico City v oblasti, která je proslulá
00:09:05 výrobou mexické speciality chorizo, si svou porci problémů
00:09:09 vybral pilot českého BMW.
00:09:12 Na druhé RZ nás trochu pozlobily svíčky, takže mi to na RZ chcíplo,
00:09:17 stál jsem tam 5 minut, pak na druhé RZ začalo pršet
00:09:20 a mně přestaly jít stěrače, takže v přívalovém dešti
00:09:24 jsem jel 40-50km rychlostí.
00:09:27 V pohodě jel naopak Štajf, který v etapě zaznamenal 15. příčku
00:09:32 a etabloval se na 2. místě své kategorie Historica A+.
00:09:36 Samozřejmě naše auto nemá takový výkon,
00:09:40 takže do těch kopců je to trochu horší.
00:09:43 Máme krásný souboj mezi místním matadorem Gonzalesem,
00:09:46 který má dvoulitrový motor, my máme jen 16stovku,
00:09:49 takže do těch kopců nestíháme, ale o to rychleji
00:09:52 se musíme snažit z kopce.
00:09:53 A teď byly dvě rychlostní zkoušky z kopce a na obou
00:09:56 jsme byli rychlejší.
00:09:57 Z Toluky zamířili soutěží do Morelie,
00:09:59 známé nejen historickým akvaduktem, ale také vysokou kriminalitou
00:10:03 a drogovými kartely.
00:10:05 Zatímco dvojice Petrásek - Jirátko mohla po úspěšné opravě porsche
00:10:09 pokračovat v závodě, smůla si tentokrát počíhala
00:10:13 na Vojtěcha Štajfa, ukrajujícího postupně
00:10:16 vteřinu po vteřině Gonzalesův náskok.
00:10:19 V poslední zatáčce poslední zkoušky nám zřejmě praskla poloosa
00:10:24 a sice jsme zkoušku dojeli, měli jsme velice dobrý čas,
00:10:28 ale bohužel jsme se nedokázali silami vlastního auta
00:10:31 dostat sem do servisu, takže bohužel dnes to pro nás skončilo,
00:10:35 auto se zcela jistě opraví a zítra pojedeme dál,
00:10:38 ale budeme mít nějakou ztrátu.
00:10:40 Štajf inkasoval za neprojetí třech zbývajících testů
00:10:43 10minutovou penalizaci a spadl na celkové 29. místo.
00:10:49 Tažení týmového kolegy na laně zdrželo i Kačírka,
00:10:52 který tak skončil v hodnocení dne na hranici celkové třicítky,
00:10:57 několik míst před Petráskem.
00:11:00 Etapa z Morelie do Guanajuata znovu nabídla rychlostní zkoušky
00:11:05 na suchém i mokrém povrchu s řadou horských úseků.
00:11:09 Štajf i Kačírek zajížděli velmi dobré časy.
00:11:13 Tentokrát byl první z našich Kačírek, následovaný Štajfem
00:11:17 a Petráskem.
00:11:19 Český jezdec Subaru v etapě, která projíždí oblastí
00:11:23 známou fanouškům světových rallye jako místo konání Rallye Mexico,
00:11:27 ukrojil více než minutu z náskoku svého největšího soupeře,
00:11:31 Gonzalese.
00:11:33 Petr Kačírek se podruhé postavil na stupně vítězů
00:11:36 v etapovém hodnocení své třídy Historica B.
00:11:40 Jaroslav Petrásek znovu uzavíral celkovou 4. desítku.
00:11:44 V absolutním pořadí si v etapě nejlépe vedl
00:11:47 Francouz Demiron s modročerným studebakerem,
00:11:51 zatímco o průběžné absolutní čelo sváděli souboj
00:11:54 Švýcar Erik Comas a domácí matador Velasquez,
00:11:58 rovněž na studebakerech.
00:12:00 Šestý den ráno se závodníci rozloučili s malebným Guanajuatem
00:12:06 a zamířili do oblasti polopouští na přejezdu do Zacatecas.
00:12:11 V etapě byl znovu nejlepší Petr Kačírek,
00:12:14 který absolutně obsadil dokonce 14. příčku
00:12:18 a v hodnocení třídy mu znovu patřilo místo na stupních vítězů.
00:12:22 Začali jsme tady na Carrera Panamericana
00:12:25 3x 2. místem, pak jsme měli výpadek jeden a pak dvě 1. místa,
00:12:30 takže je to na dobré cestě k tomu, abychom to třeba zítra
00:12:34 ještě jednou zopakovali a třeba tu kategorii vyhráli celkově,
00:12:38 protože tím, že náš největší soupeř Gonzales měl dnes technické problémy
00:12:44 podobně jako my předevčírem, tak se ty šance na vítězství
00:12:48 nás dvou vyrovnaly a rozhodne se zítra.
00:12:50 Velké finále proběhlo na horských serpentinách
00:12:53 poblíž města Durango, kam se soutěž vrátila
00:12:57 po dlouhých letech.
00:12:59 Deklarovaná obtížnost se tak projevila naplno
00:13:02 i v celkovém pořadí.
00:13:04 Velasquez neudržel svůj studebaker na trati a prvenství připadlo
00:13:08 při jeho první účasti na Carreře Comasovi
00:13:11 jedoucímu se svou švýcarskou přítelkyní.
00:13:17 Američan Mockett dosprintoval do cíle se svým unikátním
00:13:21 oldsmobilem na 2. příčce.
00:13:24 A skvěle nakonec dopadli při své premiéře i Češi.
00:13:28 Vojtěch Štajf ustál souboj s Gonzalesem a získal
00:13:32 i přes objemový handicap vítězství ve třídě dvoulitrů
00:13:36 a celkově skončil na skvělém 11. místě.
00:13:40 Je to neuvěřitelné, ale vyhráli jsme třídu hned na první pokus.
00:13:46 A v těch dalších letech to budeme mít složitější,
00:13:49 ale v tuhle chvíli jsme plní nadšení a emocí,
00:13:51 protože to byl opravdu pro všechny z týmu náročný závod.
00:13:55 Výborně dojel i Kačírek, kterému těsně uniklo podium.
00:13:59 A 4. příčku celkově ozdobil 15. místem v absolutním pořadí.
00:14:06 Je neuvěřitelné, že všechna tři auta jsou v cíli.
00:14:08 Ve třídě je taková konkurence, že to beru jako vítězství.
00:14:12 Jaroslav Petrásek s Karlem Jirátkem pak dojeli jako 35.,
00:14:15 což je s ohledem na malé zkušenosti jezdce výborný výsledek.
00:14:21 Jsme v cíli, Durango nás přivítalo.
00:14:23 Equipo checo, český tým, byl předmětem obdivu
00:14:26 všech mexických fanoušků ve všech městech
00:14:29 i po celé trase závodu.
00:14:31 Po skvělém přijetí od organizátorů i soupeřů a po výborném výsledku
00:14:36 tak mají všichni členové týmu motivaci a chuť napřesrok přijet
00:14:41 na mexické tratě v ještě větším počtu
00:14:44 a prohloubit v Mexiku povědomí o České republice, zemi,
00:14:48 kterou tu kdysi Jaroslav Juhan reprezentovat nemohl.
00:14:55 Skryté titulky: Tomáš Seidl Česká televize, 2014