Přežijí česká divadla? (1999). Režie K. Fuksa
00:00:21 Ať žije král !
00:00:25 To není dobře. Neskončí to dobře.
00:00:32 Tak pukej srdce ! Já musím jen mlčet !
00:00:46 Být či nebýt ? To je, oč tu běží. A tuto otázku si také klade naše
00:01:00 kulturní obec. Bude dostatek peněz na kulturní život v příštích
00:01:05 letech ? Čteme o tom, že hrozí zánik časopisů. Památkám, z nichž
00:01:09 některé už se rozpadají nebo málem rozpadají, se nedostává peněz na
00:01:14 opravu. Divadla budou živořit, pokud přežijí vůbec. Jak to bude
00:01:19 s knihami, s hudbou, s uměním výtvarným ? Proč je u nás na
00:01:24 kulturní život tak málo peněz ? Tak malé procento rozpočtu ?
00:01:29 Venku je to přece, aspoň v těch vyspělejších státech - a my bychom
00:01:34 také takoví chtěli být - jinak. Ovládne naše kulturní vědomí
00:01:39 ryzí komerce ? Bude se dále snižovat naše vzdělanost,
00:01:44 vnímavost a citlivost ? Pokvete buranství ? Každopádně to hrozí.
00:01:50 Těžko to prozkoumat za půl hodiny. Tak se aspoň podíváme, jak se to
00:01:57 jeví v jedné oblasti - v té, která je mi nejblíž - totiž v divadle.
00:02:03 Budeme zkoumat, jak dlouho vydržíme.
00:02:10 Pojďte se mnou.
00:02:18 Říká se, že rozpočet nabízí kulturním činnostem strašně málo
00:02:25 peněz. Že je to všechno ohroženo. V tisku byly katastrofické úvahy
00:02:31 o budoucnosti naší kultury. Jak to vypadá ? Je to tak ?
00:02:38 Pravdou je, že rozpočet Ministerstva kultury na r. 2000
00:02:53 je asi o 500 milionů krácen, to zkrácení vzhledem k tomu,
00:02:56 že celý rozpočet je 4 miliardy, je tedy značný. A kultura to
00:03:00 zřejmě pocítí, určitě to pocítí.
00:03:02 Samozřejmě, úplně klasická průpovídka je, že na kulturu se
00:03:09 sice platí, ale na nekulturnost se doplácí velice tvrdě. Tak ta
00:03:15 platí i v tomto případě. Uvědomují si to ti, kteří
00:03:21 ty peníze rozdělují ?
00:03:24 Já se domnívám, že ještě jsi neřekl jednu věc - že kultura
00:03:28 se má vnímat spojitě. Jestliže jdu do divadla, tak jedu tramvají,
00:03:33 autobusem, musím se obléknout, ty šaty musím někde koupit.
00:03:37 Pak po případě na kávu atd. Takže ta vstupenka na kulturu
00:03:44 má dalších spoustu korun a haléřů a to se nějak projeví.
00:03:48 Leč tyto věci nějak jdou stranou, když ekonomové řeknou, že státní
00:03:53 rozpočet je malý a že se musí všechna ministerstva krátit.
00:03:58 Tak se krátí právě v kultuře a zřejmě se to projeví
00:04:01 i v kulturnosti. Oba dva víme, že jde dělat i chudé divadlo.
00:04:08 Nicméně jsem četl zprávy nebo články ředitelů divadel, kteří
00:04:15 tvrdí, že ta jejich práce a ta jejich existence, jak doposud
00:04:21 žili, je ohrožena. Vlastně tak, jak jsou zvyklí dělat divadlo,
00:04:30 v těch prostorách a za těch podmínek, tak vlastně ta budova
00:04:36 to nějakým způsobem vyžaduje. Těžko dělat chudé divadlo
00:04:41 v nějaké staré bohaté budově.
00:04:46 Skutečnost je taková, že mají pravdu ředitelé v tom, že na své
00:04:52 vlastní kůži česká divadla pocítí toto snížení. Pocítí
00:04:58 to z toho důvodu, že ačkoliv je většina divadel zřizována
00:05:03 samosprávami, tedy městy, tak stát prostřednictvím
00:05:08 Ministerstva kultury přispíval na jednotlivá divadla ještě
00:05:12 nějakou částkou. A to podle velikosti divadla, jestli je to
00:05:17 1-souborové nebo více-souborové divadlo. Takže se to pohybovalo
00:05:20 na 1 divadlo od 1 - 8 milionů, protože tam, kde jsou třeba
00:05:25 4 soubory, tak tam se dávalo víc. A tyto peníze budou velice
00:05:31 moc zkráceny, dá se říct, že jsou kráceny asi na 1/3.
00:05:36 Hudba.
00:05:44 Vy jste předsedou Asociace profesionálních divadel
00:05:47 a zároveň ředitelem ND v Brně. Čili z těchto 2 úhlů, napřed
00:05:54 z toho celkového - jak je to s divadly a s jejich penězi ?
00:06:01 Tak divadla vlastně po zrušení KNV po r. 1990 byla s výjimkou
00:06:13 ND v Praze, které potom bylo rozděleno do 2 subjektů -
00:06:15 - ND a Státní opery - převedena pod Magistráty nebo Městské
00:06:20 úřady. S výjimkou 3 divadel, které jsou zřizovány Okresními
00:06:24 úřady. Horácké divadlo v Jihlavě, Těšínské divadlo v Českém Těšíně
00:06:29 a Slovácké divadlo v Uherském Hradišti. Ta ostatní divadla
00:06:32 jsou závislá na městském rozpočtu. Samozřejmě ty městské
00:06:37 rozpočty mají své možnosti, mají své limity, kam až je možno nebo
00:06:40 není možno jít.
00:06:41 Z toho důvodu vlastně už i některá divadla zanikla.
00:06:47 No, to že některá divadla zanikla, třeba divadlo v Teplicích,
00:06:51 v Kolíně, mělo samozřejmě více důvodů, není to tak jednoznačné.
00:06:54 Rokem 1996 počínaje, Ministerstvo kultury vyčlenilo určité
00:06:58 prostředky na podporu činnosti divadel. Zejména těch divadel,
00:07:05 která mají větší regionální význam nebo nadregionální,
00:07:10 a bylo to nějak rozděleno.
00:07:13 V tom prvním roce, v roce 1996 bylo pro všechna divadla v ČR,
00:07:21 která byla do tohoto projektu zapojena, rozděleno 80 milionů Kč.
00:07:24 A to se adekvátně, jak narůstají ceny zvyšuje ?
00:07:27 Ne, to se adekvátně, jak ceny narůstají, snižuje. Takže při
00:07:31 prvním balíčku - to bylo v r. 97 to bylo sníženo asi na
00:07:36 67.5 milionů Kč, tuším.
00:07:39 A kolik je to dnes ?
00:07:41 V letošním roce to dělalo 48 milionů Kč, ale tato částka
00:07:46 byla ještě dále ponížena o určité procento, není to
00:07:51 velké procento, ale je. A pro rok příští se zatím počítá na všechna
00:07:58 divadla v ČR jen s 15 miliony Kč. Což je částka velmi symbolická.
00:08:07 Hudba.
00:08:19 Doubravko, ty jsi ředitelkou staroslavného divadla Na zábradlí.
00:08:26 Doufám, že toto divadlo přece jenom jakž takž zajištěno bude.
00:08:30 Je tomu tak nebo je to tak, jako u všech divadel ?
00:08:34 Je to jako u většiny divadel. Fakt je, že divadlo Na zábradlí
00:08:43 je zřizováno hlavně městem Prahou a hlavní město Praha zatím
00:08:47 se chová ke svým divadlům v rámci možností vstřícně. Určitě
00:08:54 vstřícněji než stát a určitě proto, že je to velké město.
00:09:00 Proto rozděluje daleko větší rozpočet než menší regionální
00:09:07 města. Takže to je výhoda. Fakt je ten, že ta dotace nebo
00:09:13 příspěvek, my jsme příspěvková organizace, je rok od roku stejný.
00:09:19 To v reálném přepočtu znamená, že máme už 3. rok daleko méně
00:09:27 a méně peněz, máme řádově o 25 % méně, než jsme měli v roce 1997.
00:09:35 I když tzv. inflace není, tak pro divadlo je, protože se to týká
00:09:41 hlavně služeb a věcí, jejichž cena jde nahoru a ten příspěvek,
00:09:48 který dostáváme, zůstává stejný.
00:09:50 Jak se z toho vymotáte ?
00:09:52 Vymotáváme se z toho různým způsobem, především je to na úkor
00:09:58 vzniku nových inscenací, protože svítit se musí, uklízet se musí,
00:10:07 opravovat dům se musí, takže jediná pružná položka je vznik
00:10:12 nových inscenací. To znamená, že jich je míň, že je na ně méně
00:10:20 peněz. Pomáháme si sponzoringem, tedy sháněním peněz vedle, i když
00:10:25 i to je rok od roku horší, protože tak, jak jsou na tom divadla,
00:10:30 tak jsou na tom i podniky nebo daleko hůře. A daleko neochotněji
00:10:36 už rozdělují prostředky na tuto vlastně menšinovou kulturu
00:10:44 a dokonce i sponzoři, kteří se kdysi věnovali jen divadlu,
00:10:50 třeba Telecom, krátí části svých prostředků, protože už hodně
00:10:55 počítá a přesouvá je na sport, který je masovější, samozřejmě.
00:10:59 Jak skličující ! Plitké, zvětralé a bezvýsledné mi to
00:11:08 všechno připadá ! Co se to hodí tomuto světu ! Hanba ! Fuj !
00:11:16 Je to nevypletá zahrada, zarostlá plevelem !
00:11:22 Hudba.
00:11:33 Vy jste ředitelem divadla roku, psal jste článek o financování
00:11:40 divadel, velice kritický. Mezitím uplynulo 14 dní nebo 3 týdny.
00:11:48 Jaká je nyní situace ?
00:12:01 Ta situace je stejná. Je stejná nejenom teď, ale i před 3 týdny
00:12:04 i před 10 lety. Je pořád stejná a není dobrá. Mě trošku mrzí,
00:12:07 že se mluví jenom o tom. Není to jenom o tom.
00:12:12 A proč není dobrá ?
00:12:13 Není dobrá, protože u divadla nebyla nikdy dobrá, to všichni
00:12:16 víme. Ale není dobrá, protože po převratu se stát zbavil své
00:12:20 starosti o velkou většinu divadel, zanikly kraje a divadla byla
00:12:24 z 99 % vržena na městské rozpočty. A divadlo, každé repertoárové
00:12:30 divadlo není záležitostí města. Přesahuje hranice města, hranice
00:12:34 regionů. V případě, že je to úspěšné divadlo, tak přesahuje
00:12:37 i hranice země. A jenom městský rozpočet na to nestačí.
00:12:40 To víme 10 let. V roce 1995, 1996 si stát uvědomil tuto chybu
00:12:48 a aspoň symbolicky na divadla začal přispívat. Velmi symbolicky,
00:12:52 ale přece jenom. A já jsem se ozval v době, kdy stát na příští
00:12:59 rok ohlásil nulu. A to mne velmi rozzlobilo.
00:13:02 A myslíte si, že když si to stát uvědomil, najednou něco vrhl
00:13:07 a teď to zase vrací zpátky na tu nulu, že je naděje, že si to
00:13:13 znovu uvědomí nebo se to bude proměňovat s vládou nebo je
00:13:17 v tom nějaký systém ... ?
00:13:19 Není. Není v tom systém. To naše tehdejší snažení i dnešní je
00:13:23 o tom, aby v tom systém byl. Protože všude ve světě, a od
00:13:27 převratu se pořád školíme, se mluví o vícezdrojovém
00:13:30 financování kultury, v našem případě tedy divadel. To znamená,
00:13:35 že ty peníze - kromě toho, co si divadlo vydělá a jaké to divadlo
00:13:39 je, na to se často zapomíná. V civilizovaných zemích přicházejí
00:13:45 potřebné peníze na kulturu, na divadlo z více zdrojů.
00:13:49 Hudba.
00:14:01 Teď se mluví o tom, že rozpočty na další divadelní sezony jsou,
00:14:09 jak se ukazuje, menší a menší. Jaký je stav u vás, protože
00:14:13 Národní divadlo je vlastně financováno státem. To není
00:14:18 městské divadlo, čili jak to tady vypadá ?
00:14:29 Tak zatím zprávy, které dostávám, jsou velmi rozporuplné. Nejdříve
00:14:33 se mluvilo o tom, že dostaneme rozpočet menší o 22 %, mezitím
00:14:36 prošly další informace. Teď víme, že rozpočet nebyl schválen
00:14:40 a bude v jakémsi rozpočtovém provizoriu. Musím říct, že v tuto
00:14:45 chvíli vlastně nevíme, jak na tom ND bude. Je samozřejmé, že
00:14:49 se obáváme těch nejhorších variant, ale skutečně musím
00:14:53 říct, že v tuto chvíli nemám příliš jasno.
00:14:57 Není to pozdě pro vás ?
00:14:59 Tak samozřejmě je pozdě a člověk musí mít v tuto chvíli v pozici
00:15:05 šéfa činohry ND jasno nejen do roku 2000, ale já v tuto chvíli
00:15:11 musím vědět zhruba, co chci dělat v roce 2001, čili samozřejmě
00:15:16 je toto všechno ve velkém zpoždění a myslím si, že to brání seriózním
00:15:22 úvahám a práci, nicméně na druhou stranu vím, že pracuji tak, že
00:15:28 musím počítat s tím, že dostanu nejméně tolik, co na letošní
00:15:33 rok. Jinak bych tady vlastně pracovat vůbec nemohl.
00:15:39 Částky, které se dávají na kulturu jsou vlastně vůči jednak celému
00:15:45 rozpočtu a především vůči těm miliardám, které protečou bankami
00:15:51 a skrz různé tunelování a které se tady prostě rozplynou a není
00:15:58 z nich nic ... tak já bych řekl, že ty částky na kulturu jsou
00:16:01 v řádech milionů a to jsou částky komické a směšné - myslím si,
00:16:07 že každý stát by měl pečovat o spojitost kulturních hodnot.
00:16:12 Nakonec tam, kde dochází k ničení kulturních hodnot a kulturních
00:16:18 statků, tak tam se to projeví v celé společnosti a já bych řekl,
00:16:23 že vlastně krize společenská, kterou teď prožíváme, je hlavně
00:16:28 krizí kulturnosti našeho života veřejného a budeme-li dále svou
00:16:35 kulturu a kulturnost ničit, budeme na tom v budoucnu ještě hůře.
00:16:39 To není dobře. To neskončí dobře !
00:16:45 Hudba.
00:16:58 Náš kolega, Bolek Polívka, říká -
- nejhorší jsou peníze v rukou
00:17:04 byrokracie. Na to naše civilizace doplatí, na tyto paznehty .. říká.
00:17:10 Já se k tomu nemohu vyjadřovat, protože nevím, jak to je, ale ty
00:17:14 jsi vedoucí divadla. Jaká je vaše situace ?
00:17:27 Speciálně u tohoto - ti byrokraté se rozhodli, že mají nějaká
00:17:31 estetická kritéria a podle nich se zařizují - tak potom to je už
00:17:35 průšvih a to je velice slušné slovo. Ale jinak, vzhledem k tomu,
00:17:39 s jakými jinými to natáčíš, tak my si vlastně nemůžeme
00:17:44 stěžovat, protože my jsme nikdy žádné peníze neměli a jestli nám
00:17:48 teď někdo sebere 200, nebo 300 či 400 tisíc, což je mimochodem
00:17:54 velký průšvih, protože to je 70 % toho, co bylo v minulém roce dáno
00:18:03 na nové inscenace, tak to je velký průšvih. Ale zase vím,
00:18:07 že to tady tak nějak je, sice to bude škaredé a lopotné, ale zase
00:18:14 na druhé straně vím, že je tady potence s tím nějak vyjít.
00:18:17 Ovšem tady nastane určitý problém, že toto divadlo, kde jsem já
00:18:22 strávil tolik let, že bylo vždy na hranicích životních možností,
00:18:31 pokud se financí týče. Že to jednou praskne, že to překročí ten
00:18:40 limit, kdy ještě to stojí zato nebo kdy je to ještě možno dělat.
00:18:46 Však víš, jaké jsou v divadle platy herců a já s tím v zásadě
00:18:51 nemohu nic dělat, ale je to zoufalství, naprosté zoufalství.
00:18:56 V divadle není ani jeden člověk, ani já, který by se platem rovnal
00:19:03 průměrnému platu v tomto státě.
00:19:05 Ha-divadlo dostalo nedávno také ocenění, cenu Alfréda Raddocka
00:19:11 za nejlepší inscenaci roku jako takovou, další za hudbu v jiné
00:19:18 inscenaci ... dalo by se říct, že těch ocenění je pro Ha-divadlo
00:19:28 v Brně vlastně nejvíc. Nějak se to odráží ?
00:19:32 Ne.
00:19:33 Ani v přízni, ani v podpoře ?
00:19:42 Hudba.
00:19:50 Pane řediteli, ty jsi typ divadla, které se u nás objevuje také,
00:19:57 a sice ty jsi financován okresem. Tak jak je to u vás ? Máte lepší
00:20:02 situaci než ti, co jsou městem financováni nebo státem přímo ?
00:20:20 My máme jednu výhodu oproti městům v tom, že přece jenom je to státní
00:20:23 rozpočet, protože okres je svým způsobem stát a do letošního roku
00:20:27 to, co bylo od nás požadováno, tak to bylo splněno. V letošním
00:20:31 roce je to tak, že jsme měli mít peníze od okresu a ty nejsou
00:20:35 nikde, jsme kráceni v našem případě o 900 tisíc a to je pro
00:20:38 nás velká rána.
00:20:41 Doufám ale, že jste to také v letech minulých řádně
00:20:44 navýšili .... ?
00:20:46 Já si myslím, že jsme nijak příliš nic nenavyšovali.
00:20:51 Ale spíš bych řekl, že vznikly určité rezervy, takže i když jsme
00:20:56 letos tedy kráceni, a to nejenom okresem ale i Ministerstvem
00:21:02 kultury, které financuje divadla v regionech. My jsme měli vloni
00:21:08 od Ministerstva 800 tisíc Kč, letos je to 450 tisíc Kč.
00:21:12 To je další finance mínus. Dřív jsme měli sponzora, Komerční
00:21:18 banku, letos horko těžko, budou teď sponzorovat Libuši asi
00:21:24 25-30 000,- Kč, což jsou částky nemalé. Přesto ale ta naše
00:21:30 pozice musí být natolik ukázněná a musíme tak mít vyrovnaný
00:21:37 rozpočet, za dosti razantních opatření, abychom tedy ...
00:21:40 A co to jsou razantní opatření ?
00:21:43 Do výpravy, do kumštýřů ... holt utahovat a utahovat, prostě
00:21:50 musíme přežít, protože kdybychom šli do mínusu, tak na okresním
00:21:55 shromáždění budou říkat, jaktože divadlo je v mínusu, my chceme
00:21:59 peníze na zdravotnictví a spoustu dalších věcí a tak zrušte divadlo.
00:22:01 Jsou tady důležitější věci.
00:22:04 Zatím seď klidně, duše. Zlo se vždycky zjeví všem, i kdyby
00:22:09 ho zpočátku kryla celá zem.
00:22:13 Někteří ředitelé si stěžovali, že vlastně žijí v nejistotě,
00:22:18 neví jestli budou moci naplnit program příští sezony
00:22:23 a příštího roku ......
00:22:26 Ti ředitelé žijí ve stejné nejistotě jako já. Protože
00:22:30 Ministerstvo kultury spravuje asi 85 příspěvkových organizací
00:22:36 a já v této chvíli nevím, zda parlament rozpočet vůbec schválí,
00:22:42 takže já žiji také, jako ředitelé, v hrůze, jak to dopadne a jenom
00:22:47 si držím palce, to je vše.
00:22:49 Většina ministrů vždycky, když jsem s nimi hovořila, když jsem
00:22:53 byla zvána na různé schůzky nebo se k nám přišli podívat na
00:22:58 premiéru, tak tvrdili, že mají připraveno tisíce novel zákonů.
00:23:07 Ale že nikdy neprojdou vůbec k projednávání na vládě, protože
00:23:13 jsou důležitější úkoly. A to je už od r. 1990, kdy vlastně jsou
00:23:20 stále odsouvány a ještě se nenašel takový ministr,
00:23:24 aby tak hlasitě řval .....
00:23:26 Když byl ministrem kultury pan Uhde, tak si vzpomínám na sezení
00:23:32 v Šumperku, kdy se o tomto mluvilo a on byl velice plný nápadů,
00:23:37 jak by to všechno bylo. Vznikla určitá vize a ta pomalu hasla
00:23:41 a ministři se střídali a člověk měl jen pocit, že to ministerstvo
00:23:46 kultury je zbytečné, protože věci se přenášejí na region nebo lépe
00:23:51 na radnice, to znamená, že když se radním divadlo nelíbí,
00:23:56 jsou schopni ho i zrušit.
00:24:05 A herce přežívají jenom proto, že je to asi ta metropole
00:24:08 a divadlo Na zábradlí a že si občas prostě zafilmují ...
00:24:12 Herci mají tu třídu 9, 10, to je stejný plat jako mají kantoři.
00:24:17 Vězeňská norma je 3.5 m2 na vězně, zatímco Ha-divadlo a tím myslím
00:24:24 kanceláře, místnost pro techniky a šatny pro herce, splňuje 3.3 m2.
00:24:28 A co byste dělali, jako divadla profesionální, kdyby to došlo
00:24:36 až k té velmi kritické lince ?
00:24:39 Co bychom dělali ? Hrát se musí. Asi bychom pochopitelně nevzdali
00:24:44 to, proč tady jsme a hráli bychom.
00:24:47 Ovšem je jistá mez, za kterou se jít nedá.
00:24:57 Myslím si, že tady už není v tuto chvíli co odebírat. Divadlo v tuto
00:25:00 chvíli funguje tak, že s prostředky, které má, může jakž
00:25:04 takž hospodařit, ale další krácení bych považoval ze nesmyslné.
00:25:10 Nejvíc, když je zle, tak se to hodí na kulturu. To jakoby nejméně
00:25:17 bolí. Ale mně to systémově přijde jako veliká hanebnost.
00:25:22 Protože jestli se tato zemička může něčím chlubit, tak ono toho
00:25:27 moc není, ale ta kultura je vždy jakoby tou výkladní skříní, když
00:25:31 je potřeba něco ukázat. Ale když je potřeba ublížit, sebrat něco
00:25:34 a zachránit na chvíli něco, co prostě nefunguje,
00:25:37 tak se sáhne na kulturu.
00:25:40 Nemáš strach, že jako ministr, za jehož panování ubylo peněz
00:25:45 pro kulturu, že už nebudou lidé zkoumat, koho to byla vina, ale
00:25:51 že řeknou - no, za Dostála, to teda ... tam jsme přišli o peníze.
00:25:57 Je lepší býti po smrti hanoben než za živa pomlouván od herců,
00:26:04 napsal jeden anglický autor. Je to pravda. Samozřejmě,
00:26:09 že nikoho nebude zajímat, že já to nezavinil, nikdo nebude
00:26:13 vědět, že se za to třeba Dostál pral ...
00:26:16 Zelená je tráva, fotbal to je hra, a ten míč kulatý věc
00:26:21 je záludná, tak si každý z nás pozor dej ...
00:26:27 Je něco shnilého ve státě dánském !
00:26:35 Nebe to vyřeší !
00:26:37 Vážení diváci, končí další díl našeho, doufám, že oblíbeného
00:26:44 pořadu Za dveřmi je ... Jaká je situace, viděli jste
00:26:51 spolu s námi, když jsme navštívili několik divadel. Jak jste sami
00:26:59 poznali, není utěšená. Umění a kultura nemohou být
00:27:10 ve společnosti bez podpory. To už se ukázalo. Jestli si někdo
00:27:18 myslí, že společnost může existovat a kvést bez vzdělání
00:27:28 a kultury, to se velmi mýlí. A proto, prosím, uvědomme si to,
00:27:39 dokud je čas.
00:27:45 Tak vám pěkně děkuji a u příštího dílu kulturního magazínu
00:27:52 Za dveřmi je ... zase na shledanou, dobrý večer,
00:28:00 nazdárek, klaní se vám ....
00:28:07 .