Jak jsou na tom brněnská divadla (1998). Režie K. Fuksa
00:00:22 Podporuje vás trošku radnice
00:00:24 nebo musíte se k ní dobývat
00:00:27 nebo vyhledávají vás,
00:00:29 snaží se vám pomoct?
00:00:31 -Já nevím. Nevím, co mám říct,
00:00:33 protože když řeknu to, co si myslím,
00:00:35 oni nám už vůbec nic nedají.
00:00:37 -Ten vnitřní dluh, který jsme zdědili,
00:00:39 je skutečně ve všech odvětvích,
00:00:41 nejen v kultuře, v infrastruktuře,
00:00:43 a dělá desítky miliard korun.
00:00:46 My máme největší problémy teď zajistit
00:00:49 dobré sklady Národního divadla,
00:00:52 aby vůbec přežily zimu,
00:00:54 aby vůbec bylo, kde hrát.
00:01:03 -Vážení sledovači našeho kulturního pořadu
00:01:06 Za dveřmi je...
00:01:08 Vítám vás u dalšího pokračování.
00:01:10 Po pařížských rozhovorech rovnou domů do Brna.
00:01:14 Výjimečně k mému domovskému oboru,
00:01:17 a to je divadlo.
00:01:19 Obejdu všechna brněnská divadla
00:01:22 a budu se tázat na situaci, v jaké jsou.
00:01:25 A to ze všech možných úhlů.
00:01:28 Závěry z toho si, jako obvykle, uděláte sami.
00:01:33 Domnívám se, že divadlo,
00:01:34 zvlášť divadlo v Brně,
00:01:36 kde často byly slavné éry,
00:01:39 které nám i staroslavná Praha záviděla,
00:01:42 stojí za zkoumání.
00:01:44 A je také pro svou strukturu
00:01:47 jakýmsi vzorkem všech českých divadel.
00:01:52 Nu, jakpak je tomu dnes?
00:01:55 Uvidíme.
00:02:17 Jaká je struktura brněnských divadel
00:02:20 podle názoru radnice?
00:02:24 -My bychom samozřejmě kromě kamenných divadel
00:02:27 také měli ještě třeba nějaké menší formy,
00:02:30 ale myslím si, že v současné době finance,
00:02:35 které dokážeme uvolnit z rozpočtu,
00:02:37 tak jsou pro ta velká divadla
00:02:40 nebo vůbec pro podporu divadel maximální,
00:02:45 který můžeme dát.
00:02:47 Pro nějaké další podpory se už asi nemůžeme
00:02:51 v současné době rozhodovat.
00:02:54 -V podstatě jsou tady tzv. studiová divadla,
00:02:58 Divadlo na provázku, HaDivadlo,
00:03:00 vy byste jich chtěli víc?
00:03:03 -Je tady velice mnoho malých divadel,
00:03:07 která, podle mého názoru, zaslouží větší podporu,
00:03:10 protože každé to divadlo má svůj okruh diváků
00:03:14 stejně jako HaDivadlo nebo Divadlo na Provázku,
00:03:17 které mezi námi podporujeme z městského rozpočtu.
00:03:22 A je mně nepříjemné, říkat těm nadšencům,
00:03:25 že když peníze pro ně najdeme, tak velmi malé.
00:03:29 -Že rád bych je podporoval víc.
-A vy si myslíte,
00:03:33 že by Brno sneslo ještě víc divadel,
00:03:36 než má teď? Profesionálních?
00:03:39 -Profesionálních si myslím,
00:03:43 že tato situace je pro Brno dostatečná,
00:03:46 protože divadla v Brně vznikala
00:03:49 jako potřeba širokého regionu.
00:03:53 Pro město samotné je to dostatečné.
00:03:56 Ale město Brno je přirozené centrum
00:03:58 velkého regionu,
00:03:59 takže se zde přirozeně vytváří i kultura regionální
00:04:03 a zase pro tu regionální kulturu toho tady až tolik není.
00:04:07 -A neusilovali jste o změnu systému financování
00:04:10 nebo vůbec města o to usilují
00:04:12 nebo snaží se do toho vnést nějaký nový řád?
00:04:16 -My se snažíme dosáhnout vyšší podpory.
00:04:20 -Se systémem jste spokojeni v podstatě?
00:04:24 -Se systémem spokojeni nejsme.
00:04:26 Myslíme si, že divadla,
00:04:28 která mají republikový dosah nebo i evropskou úroveň,
00:04:33 tak si zaslouží větší pozornost
00:04:36 centrálního orgánu ministerstva kultury
00:04:39 než dosud.
00:04:40 To, že kultura v městě Brně je vlastně předaná
00:04:45 bývalým krajským národním výborem na bedra města,
00:04:48 tak je věc, která mohla při špatné politice města
00:04:52 vést k zániku některých divadel a k rozpuštění souborů.
00:04:56 To se naštěstí nestalo, já jsem moc rád
00:04:58 a doufám, že se to nestane ani do budoucna.
00:05:13 -Národní divadlo je v našich podmínkách
00:05:16 poměrně velký kolos, několikasouborové divadlo.
00:05:19 Vy už v divadle pracujete řadu let.
00:05:23 Co to znamená,
00:05:25 spravovat takový obrovský divadlo?
00:05:28 -Je to velmi náročné,
00:05:30 protože Národní divadlo v Brně
00:05:32 je největší divadelní organismus v České republice.
00:05:36 Je vlastně větší než Národní divadlo v Praze,
00:05:38 protože máme 4 soubory.
00:05:40 Kromě opery, baletu a činohry je tady ještě soubor zpěvohry.
00:05:43 A i naše budovy jsou větší než budovy pražské.
00:05:47 Janáčkovo divadlo je největší divadelní budova v republice
00:05:51 a i budova Mahenova divadla je větší
00:05:52 než historická budova Národního divadla.
00:05:55 Čili je to v podstatě taková středně velká fabrika.
00:05:59 Na rozdíl od fabriky je tady ještě ta věc,
00:06:02 kterou krásně popsal Karel Čapek,
00:06:05 že divadlo je směsí nejrůznějších povolání.
00:06:08 Tato povolání dohromady, to je nesmírně náročné
00:06:11 a všechny ty záležitosti.
00:06:13 A na rozdíl od Národního divadla v Praze,
00:06:16 ačkoliv naše působnost široce přesahuje
00:06:19 význam Brna jako města,
00:06:21 tak je zřízena, spravována městem.
00:06:25 My jsme de facto městské divadlo.
00:06:28 Národní divadlo je pouze titul.
00:06:31 -To, že peníze přichází z jednoho zdroje,
00:06:35 to je dobře nebo špatně?
00:06:37 -Podle mě je to nedostatečné,
00:06:41 protože město Brno, které se k nám chová výtečně,
00:06:45 já si opravdu nemohu stěžovat,
00:06:47 Magistrát města Brna, osobně paní primátorka, vedení,
00:06:51 oni se k nám chovají znamenitě.
00:06:52 Oni vědí, co to znamená Národní divadlo
00:06:55 vzhledem ke své tradici apod.
00:06:57 Město Brno má na svých bedrech strašné břemeno,
00:07:01 protože vemte si,
00:07:02 že tady jsou 4 profesionální divadla.
00:07:04 Teď je tady Muzeum města Brna, hvězdárna, knihovna
00:07:07 a tak bychom mohli počítat dále. A já si myslím,
00:07:10 že právě ta vícezdrojovost financí...
00:07:13 Protože to divadlo zdaleka neslouží jen pro Brno,
00:07:17 brněnských návštěvníků je, řekněme, zhruba polovina.
00:07:21 My to máme dokonce plus minus propočítáno.
00:07:24 Ostatní návštěvníci jsou z jižní Moravy
00:07:26 a nejen z jižní Moravy, z celé republiky.
00:07:28 Nehledě k tomu,
00:07:29 že zejména na soubor opery a baletu Národního divadla
00:07:32 jezdí také návštěvníci z blízkých obcí z Rakouska.
00:07:36 -Tady je ta vetřelkyně. Plavovlasá Izabel,
00:07:39 ničitelka mužů.
00:07:42 -Prosím vás, neposlouchejte ho.
00:07:45 To je celý on. Takhle mluví vždycky.
00:07:47 -Já ho znám.
00:07:49 -Paní!
-Ne, to ne.
00:07:51 Dovol, ať tě obejmu.
00:07:59 Nevadí ti, že ti hned tykám, viď?
00:08:02 -Ne, naopak.
00:08:05 -Tak co se skrývá za jejíma očima?
00:08:08 -Jsou jasné, klidné.
-A neumějí lhát.
00:08:26 -Když jsem byl v HaDivadle,
00:08:28 tak jsme si slibovali od našeho osamostatnění,
00:08:31 od založení Centra experimentálního divadla
00:08:34 pro obě divadla,
00:08:36 pro Husu na provázku a pro HaDivadlo,
00:08:39 že to bude něco velkolepého.
00:08:42 Do jaké míry to splnilo očekávání
00:08:45 a do jaké míry to po převratu má ještě smysl
00:08:50 a do jaké míry je to ještě experimentální?
00:08:56 -Já si myslím, že to splnilo to očekávání,
00:09:06 že je velice dobré to,
00:09:10 že nezvítězila tendence, která v jedné době byla,
00:09:16 abychom se osamostatnili jednotlivě.
00:09:22 My se teď společně vztahujeme k zřizovateli,
00:09:28 k městu Brnu.
00:09:31 Nakonec po určitých peripetiích
00:09:35 bylo centrum z oficiálního hlediska
00:09:40 uznáno jako mimořádná organizace v tom,
00:09:46 že dnes jsou na území Brna 3 kulturní instituce
00:09:52 s celorepublikovou platností a působností,
00:09:57 tj. Národní divadlo, filharmonie
00:10:00 a Centrum experimentálního divadla.
00:10:03 Je to vlastně jenom potvrzení toho,
00:10:06 čím jsme,
00:10:09 protože opravdu jsme institucí
00:10:12 nejen celorepublikového působení,
00:10:15 ale působení evropského.
00:10:19 -Na jednu stranu například je úspěšná
00:10:23 Babička Divadla Husa na provázku,
00:10:27 Job HaDivadla zase dostal Cenu Alfréda Radoka
00:10:32 za nejlepší inscenaci roku.
00:10:37 Nicméně ten efekt toho,
00:10:40 že by ta divadla si žila trošičku líp
00:10:43 nebo mohla lépe se rozmáchnout,
00:10:45 se nezměnil.
00:10:47 Dá se říct, že je to někoho problém,
00:10:51 který by mělo řešit ministerstvo nebo město
00:10:55 nebo je dobře, že to tak je, být ohrožen?
00:11:02 -Ve své podstatě si myslím,
00:11:05 abych začal u toho posledního,
00:11:08 že pro umění, pro divadlo je dobré,
00:11:14 být v jakési nejistotě.
00:11:21 Nesmí ta nejistota přesahovat do takového stádia,
00:11:25 že by se jednalo jenom o to přežití.
00:11:29 Ale určitá nejistota a z toho vyplývající motivace
00:11:33 je dobrá.
00:11:38 Tak, jak do toho nahlížím
00:11:40 nebo mám možnost nahlížet,
00:11:43 že ten rozpočet,
00:11:45 aspoň ta položka pro kulturu v rámci města,
00:11:48 nedovoluje tomu městu lukrativně ten rozpočet zvýšit.
00:11:55 Ale myslím si,
00:11:58 že ta vícezdrojovost by byla dobrá.
00:12:02 -Výstup první, Maryša, Francek.
00:12:12 (zpěv) Srdce pilo papírovou
00:12:14 Stříbrem, zlatem vykládanou
00:12:22 -Františku!
00:12:25 Co tu chceš?
00:12:28 Tatínek je doma.
00:12:32 -Neboj se.
00:12:34 Co seš tak uplakaná?
00:12:44 -Stando, tys byl jako režisér zde zaměstnán
00:12:47 vlastně i před převratem
00:12:49 a pak ses stal ředitelem.
00:12:52 Dá se nějak charakterizovat, jak se změnila situace,
00:12:56 podmínky v divadle?
00:12:59 -Myslím si,
00:13:01 že ta zásadní změna je především v tom,
00:13:04 že nám nikdo, alespoň dodnes,
00:13:07 nenutí ať už počet hracích dnů,
00:13:10 ať už repertoár nebo dramaturgii.
00:13:13 Všechno to, co se v divadle odehrává,
00:13:16 souvisí s tím,
00:13:17 že ti lidé, kteří divadlo dělají,
00:13:20 zodpovídají taky za to,
00:13:22 co se v tom divadle děje. A to mě těší nejvíc,
00:13:24 protože to, co se mi nelíbilo předtím,
00:13:26 byla skutečnost toho fenoménu,
00:13:29 že kde je odpovědnost, není moc,
00:13:30 a kde byla moc, nebyla odpovědnost.
00:13:33 A zdá se mi, že v našem divadle děláme to,
00:13:36 co chceme, a plně za to zodpovídáme,
00:13:38 což mě těší a je to ta největší změna.
00:13:40 -Jak získáváte peníze od sponzorů?
00:13:42 Máte někoho speciálně zaměstnaného jako člověka,
00:13:47 který kontaktuje sponzory a má z toho procenta,
00:13:51 nebo jak to děláte?
00:13:53 -Ono se to na začátku dělalo různě,
00:13:56 nikdo v tom nebyl ani vzdělán, ani neměl zkušenosti.
00:14:00 Dnes se to velmi zkultivovalo
00:14:02 a ta skupina firem, která podporuje naše divadlo,
00:14:06 tak už delší dobu si nás chrání, stejně jako my si chráníme je.
00:14:11 Jsem rád, že už nemusí docházet k tomu,
00:14:14 že bychom obíhali kvůli těmto penězům
00:14:16 různé skupiny lidí nebo různé firmy.
00:14:26 -Ne, ne, ne, ne! Přiveďte všechny čtyři!
00:14:32 -Veličenstvo mi zlomí palec!
00:14:34 -Včera v noci jsem svoje dvorní dámy volala.
00:14:36 Kdo nepřišel? Bolela tě snad hlava?
00:14:41 -Ne, ne!
-Ne?
00:14:43 Považuješ se snad za krásnou?
00:14:45 -Ne, ne.
00:14:47 -Dneska mi lžeš nějak moc!
00:14:58 -Tady sídlilo Satirické divadlo Večerní Brno,
00:15:02 kde jsem měl začínat svoji divadelní dráhu,
00:15:05 teď je tady soukromé divadlo Bolka Polívky.
00:15:08 Je to výhoda nebo nevýhoda,
00:15:12 být ředitelem soukromého divadla?
00:15:15 -Myslím, že dělat divadlo jako soukromá firma
00:15:20 nebo soukromníci má své výhody,
00:15:23 pokud by se to odehrávalo v soukromém baráku.
00:15:27 Jinak to moc velká výhoda není.
00:15:32 -Jaké nevýhody to přináší?
00:15:35 Že musíte shánět peníze nebo v čem je to nevýhodné?
00:15:40 -Ve vlastním baráku by člověk neplatil nájmy,
00:15:43 měl by ten provoz levnější.
00:15:45 Takto je to vždycky otázka
00:15:48 stanovené výše nájemného,
00:15:51 což je dost podstatný krajíc z těch peněz.
00:15:55 Samozřejmě tento barák nepatří tomu provozovateli,
00:15:59 takže i s těma investicema je to trošku pofiderní.
00:16:04 Kolik do toho dát, kde vzít peníze na opravy,
00:16:07 protože nejsou jednoduché.
00:16:09 Taková klimatizace a takový věci,
00:16:11 sám dobře víš, že to nejsou levné záležitosti.
00:16:15 -Nicméně divadlo už existuje nějakou dobu.
00:16:18 Jak se vám to daří?
00:16:23 -Já bych se zeptal tebe, jak se ti tady hraje občas,
00:16:27 ale já si myslím,
00:16:29 že se nám podařilo v Brně,
00:16:34 samozřejmě díky Bolkovi, tomu, co dělá on,
00:16:38 a souborům, který sem jezdí podle jeho představ,
00:16:43 kdo by tady asi měl hrát,
00:16:46 tak se nám podařilo ten profil si tady vydobýt,
00:16:51 takové to místo mezi velkými kamennými divadly,
00:16:54 lidé si zvykli sem chodit
00:16:58 a jezdí sem hodně i mimobrněnských.
00:17:01 Myslím si, že vyplňujeme dostatečně a zajímavě
00:17:07 to kulturní dění v jednotlivých divadlech,
00:17:12 že jsou tady zajímavé věci ke shlédnutí.
00:17:16 -Divadlo nemá soubor stálý,
00:17:19 nicméně dá se říct,
00:17:22 že je nějaká frekvence, v jaké uvádí nové kusy,
00:17:28 nová představení,
00:17:30 nebo je nějaký výhled v tomto směru?
00:17:33 -Pro letošní rok Bolek neodvolatelně vyhlásil,
00:17:37 že udělá novou inscenaci,
00:17:41 kterou bychom chtěli udělat v první polovině tohoto roku,
00:17:45 jednáme o unikátní spolupráci.
00:17:50 Soukromé divadlo...
00:17:53 Národní divadlo je čí? Státní?
00:17:56 -Státní divadlo?
-Divadlo národu.
00:17:58 -Národní divadlo a Janáčkova akademie.
00:18:02 Že by tyto 3 subjekty spolupracovaly na 1 muzikálu,
00:18:08 který by měl dělat Radek Baláž.
00:18:24 -My se jenom dotkli nosama.
00:18:26 My jsme se vůbec nemuseli pusinkovat.
00:18:33 -Já jsem takhle chodila, pamatuješ?
00:18:38 -Já jsem za tebou tak drobčil.
00:18:49 -To je trošku netypické divadlo v té brněnské struktuře,
00:18:54 vlastně jediné profesionální divadlo pro děti
00:18:57 a taky loutkové.
00:19:00 Jakou máte pozici v tom kontextu brněnském?
00:19:05 -Já si myslím, že naše divadélko má tradici,
00:19:08 příští rok oslaví své padesátiny,
00:19:11 takže v kontextu brněnského divadla
00:19:13 má své specifické postavení
00:19:15 a mám pocit, že velmi dobré.
00:19:18 Protože nejen já,
00:19:20 ale i mí předchůdci se snad snažili o to,
00:19:22 aby vychovávali děti, posléze mládež,
00:19:25 která přechází do dospěláckých divadel.
00:19:28 A vždycky brněnské loutkářství, a nejen u nás,
00:19:32 ve světě i po České republice,
00:19:34 bylo, mám pocit, celkem uznávané.
00:19:38 -Různá umělecká vedení
00:19:40 měla vždycky tady různé tendence,
00:19:42 dost často taky hrát večerní představení
00:19:45 pro normální nebo běžné publikum.
00:19:49 Byly to také většinou výtvarné
00:19:52 nebo básnivě činoherní pokusy.
00:19:56 Jak dnes to je?
00:19:58 -Já jsem tady právě na tomto místě 4 roky
00:20:02 a já jsem samozřejmě hned se svým nástupem neváhal,
00:20:06 přede mnou se to za minulého vedení nenosilo,
00:20:10 takže jsem opět nastoupil tu linii večerních představení.
00:20:15 -Co se hraje pro dospělé?
00:20:17 Vždycky nějaký kus, který je už nastudován pro děti,
00:20:20 nebo nějaký speciální repertoár?
00:20:23 -Není to speciální repertoár,
00:20:25 my si nemůžeme dovolit vyloženě určovat hru
00:20:27 jenom čistě pro dospělého,
00:20:29 vždycky ta hra musí zasáhnout
00:20:31 i část buď mládeže, nebo dítěte.
00:20:34 My tomu říkáme, že jsou to hry od 10 dál.
00:20:45 -Juchú!
00:20:48 Chudák. Hej rup!
00:20:56 -Mařenko!
-Co to? Děti, pomoc!
00:21:00 Chrochtíku, co to děláš?
00:21:06 Chrochtíku! Pomoc!
00:21:09 Nech toho, Chrochtíku!
00:21:19 -Toto divadlo má v brněnském divadelnictví
00:21:22 zvláštní status.
00:21:24 Je to dotované divadlo nebo soukromé?
00:21:28 -Jak se to vezme. Dotované...
00:21:30 Když se žádá o peníze na nadacích, o granty,
00:21:34 co nám můžou dát přímo na inscenaci,
00:21:36 tak to jsou jakoby dotace.
00:21:38 Ty dotace nejsou stálé, to znamená,
00:21:41 že když si o ně požádáme, tak je možná dostaneme,
00:21:43 tím pádem je to divadlo spíš soukromé.
00:21:47 -Dotace ale znamená nebo já tím myslím,
00:21:52 kdo je zřizovatelem tohoto divadla.
00:21:55 -Zřizovatelem toho divadla jsme my,
00:21:57 tím pádem dotaci nemáme.
00:21:59 To znamená, že jsme více méně soukromí.
00:22:01 To, že bychom měli nějaký penízky,
00:22:02 který by byly na provoz toho baráku,
00:22:05 abychom v něm mohli být, tak to nemáme.
00:22:07 -Jak se živíte?
00:22:10 -My to děláme tak,
00:22:12 že v předložených žádostech o ty peníze
00:22:15 jsou na ty jednotlivý inscenace a projekty
00:22:18 započítány i mzdový náklady
00:22:21 nebo to, co se dá na platech.
00:22:24 Někdy, když těch peněz dostaneme dost,
00:22:26 tak máme na to, abysme zaplatili platy
00:22:28 přímo z toho grantu,
00:22:30 jinak žijeme ze vstupnýho.
00:22:32 -Ty jsi ředitelem divadla.
00:22:34 -Nic jinýho mi nezbývá v současné době.
00:22:38 -A máš soubor stálý?
00:22:41 -My jsme tuhle sezónu soubor v domnění,
00:22:44 že to tak bude lepší, víceméně téměř rozpustili.
00:22:48 To znamená, že nám zůstali tři čtyři lidi,
00:22:50 kteří jako by s námi stáleji sympatizovali.
00:22:54 Ale teď se ukázalo, že přece jen bude lepší
00:22:57 a že to snad i půjde nějaký ten soubor mít,
00:23:00 tak teď bychom měli do konci sezóny mít
00:23:02 asi šesti až osmičlenný soubor,
00:23:05 který bude s námi stále spolupracovat.
00:23:08 -Pokud se týká perspektiv, jsi optimistou?
00:23:13 -Jak se to vezme.
00:23:15 My jsme přišli k tomu, že to nejde zrušit.
00:23:18 Když se to jednou rozběhne, ono to nejde zastavit,
00:23:21 protože ty peníze,
00:23:24 který jsou na to od různejch institucí,
00:23:26 jsou většinou hrozně dopředu,
00:23:28 a kdyby to člověk chtěl zastavit,
00:23:29 tak to musí zastavit třeba s 2letým předstihem.
00:23:31 A to dost dobře nejde.
00:23:33 Takže optimistou... Já jen věřím tomu,
00:23:36 že byť jsme na periferii, byť nám to místy nejde
00:23:39 a byť nejsme umělecky a dramaturgicky tak vyhranění
00:23:44 jako jiný soubory,
00:23:46 protože na to možná nemáme,
00:23:48 tak si myslím,
00:23:51 že jednoho krásnýho dne někdo řekne,
00:23:54 že z těch 100 miliónů korun,
00:23:56 který jsou určený na brněnský divadlo,
00:23:59 třeba nám ten jeden dají.
00:24:03 -Hledám pana Pavla Máriu Nevděčníka.
00:24:13 -Pojďte dál.
00:24:29 -Ty ho nesleduješ.
00:24:44 -My o dveřích a ve veřejích vlk,
00:24:48 beránka v očích má.
00:24:50 Však před vlčíma očima vlčí mlha.
00:24:54 Po vlnách, ve stěnách,
00:24:57 kosti mlhy drží křídla dveří,
00:24:59 z pahýlů dvou dlaní přístřešek.
00:25:04 Sepnuta jak k pomodlení, slova se pídí po slovech.
00:25:08 Souvislost vytržena z vět,
00:25:11 nápěv vytržený z vytí.
00:25:17 V náhradní chvilce poezie jste slyšeli báseň
00:25:20 našeho předního básníka Petra Kabeše
00:25:23 ze sbírky Skanzeny.
00:25:30 Vystřídalo se několik ministrů kultury.
00:25:33 Většinou se říkalo, že vlastně pro ty podmínky
00:25:36 a pro ty pravidla práce a podmínek v divadlech
00:25:41 neudělali mnoho.
00:25:45 -Já musím říct, že naštěstí,
00:25:47 protože fakticky ministerstvo kultury
00:25:50 neprovozuje žádné divadlo kromě Národního divadla v Praze.
00:25:55 Tam se stala zajímavá věc,
00:25:58 kterou já jsem sledoval s velkou pozorností,
00:26:02 protože třeba vždycky se říkalo o divadle v Uherském Hradišti,
00:26:05 že je to nezbytečnější divadlo na světě.
00:26:08 Tak jsem čekal, co se stane po tom roce 1990,
00:26:10 když lidi nechodili do divadla.
00:26:13 A najednou se ukázalo,
00:26:14 že to nejzbytečnější divadlo na světě
00:26:15 má takovou podporu v lidech,
00:26:17 kteří žijou v Uherském Hradišti,
00:26:19 že ho chtějí, že dají na divadlo peníze,
00:26:22 že toto se nedá z centra řídit a organizovat,
00:26:25 ale že to je věc lidí toho prostoru,
00:26:28 jestli chtějí mít divadlo nebo ho nechtějí mít.
00:26:31 -Není to možné řešit tím způsobem,
00:26:33 že bude několik institucí,
00:26:34 jako je Národní divadlo v Praze, pražská filharmonie,
00:26:37 Národní galerie, Národní muzeum atd.,
00:26:40 a ti se budou těšit podpoře ministerstva
00:26:43 a to ostatní zůstane jenom na městech a na regionech.
00:26:48 Já si myslím, že to nelze.
00:26:50 -To zatím jako nějaká koncepce nebo kulturní politika
00:26:55 vytvořena nebyla.
00:26:57 Byly náznaky, ale ty vždycky ustrnuly.
00:27:00 Třeba nový ministr začal vytvářet
00:27:03 novou kulturní politiku.
00:27:06 To nemá být pevné pravidlo.
00:27:11 -Společnost je teď taková, že lobby je lobby
00:27:14 a to se nedá říct neprávem.
00:27:16 Prostě někdo si to umí oběhat líp
00:27:18 a někdo si to umí oběhat hůř
00:27:19 a někdo ví lépe, kam jít, a někdo ví lépe, kam jít nemá.
00:27:24 -Máte z čeho žít, pracovat,
00:27:26 herci jsou dobře zaplacení?
00:27:29 -Herci jsou tak výtečně zaplacení,
00:27:31 že mně, bohužel, odchází, neříkám dost,
00:27:34 ale odcházejí mně lidi na volnou nohu.
00:27:38 -Lidé, kteří dělají divadlo, jsou obvykle posuzováni
00:27:40 podle špiček,
00:27:42 jejichž sociální podmínky jsou poměrně známy
00:27:46 a hodně frekventovány v různých obskurních časopisech.
00:27:49 A tak se lidé domnívají,
00:27:51 že všichni, kdo dělají divadlo, jsou nesmírně bohatí.
00:27:53 Ale opak je pravdou.
00:27:56 -Tenhleten druh divadla můžou dělat jenom blázni,
00:27:58 kteří bezmezně milují své povolání.
00:28:00 Ty platy jsou opravu mizerný.
00:28:04 -Takže poslední dotaz.
00:28:06 Jsi se svým divadlem spokojen?
00:28:09 -Já jsem nadšen svým divadlem.
00:28:10 Mám ho rád a mám rád herce, kteří v něm hrají.
00:28:14 Kdybych nebyl nadšen nebo kdybych nebyl šťastný,
00:28:17 že se v tom prostředí pohybuju, tak uteču okamžitě.
00:28:21 ZPĚV
00:28:43 -Divadla jsme si prošli,
00:28:45 zjistili jsme, co se dalo,
00:28:48 snad vás to trochu zaujalo.
00:28:50 Neb divadlo nepomine!
00:28:52 Poněvadž je to, abych tak řekl, věc rukodělná.
00:28:55 Čili díváte se na lidi živé a to se už moc nevidí.
00:28:59 Proto si to nepleťte s domácí televizí.
00:29:03 Nenoste do divadla mobil a pípací hodinky,
00:29:07 během představení se nebavte a nekomentujte.
00:29:10 Snad se vám, aspoň občas, dostane zážitku,
00:29:15 který vás okouzlí, nadchne, dojme, posílí
00:29:18 nebo pobaví.
00:29:21 Ale nezapomeňte,
00:29:23 vždycky je to zážitek jedinečný
00:29:26 a neopakovatelný.
00:29:28 Proto vzhůru do divadla!
00:29:32 Skryté titulky: I. Marečková Česká televize 2014
00:29:34 .