Kultura kontra příroda (1995). Režie K. Fuksa
00:00:22 Předminulý díl našeho magazínu věnovaný cizincům
00:00:25 vzbudil váš mimořádný ohlas. Nutno říct,
00:00:29 že většinou se váš názor na věc shodoval s naším.
00:00:34 To jsem byl moc rád.
00:00:36 A nejvíc se nám líbil dopis paní Věry Chalupové z Havířova
00:00:40 a posíláme jí za něj knížku docenta Šmajse
00:00:44 Kultura proti přírodě s jeho podpisem.
00:01:03 Je tradiční chápání kultury zničujícím konkurentem přírody?
00:01:08 Anebo může dojít mezi výtvorem lidí, kulturou,
00:01:12 a výtvorem kosmické souhry náhod, přírodou, k souladu?
00:01:17 Zkusili jsme shromáždit několik odpovědí na otázky,
00:01:21 ke kterým nás inspirovala knížka docenta Šmajse.
00:01:26 -Tady je třeba říci,
00:01:29 že z těch kořenů té americké kultury, civilizace
00:01:32 jsme si vzali ten kořistnický vztah k přírodě,
00:01:40 panovačný vztah k přírodě,
00:01:44 ale jaksi se nám v průběhu času ztratila základní věc,
00:01:50 že nikoliv mzdová účtárna,
00:01:52 nýbrž příroda je základním zdrojem živobytí,
00:01:56 takže jelikož jsme její součástí, tak ji nemůžeme zlikvidovat.
00:02:07 -Bohužel v těch meziresortních vztazích,
00:02:12 tzn. ministerstvo zemědělství
00:02:14 a ministerstvo životního prostředí,
00:02:19 to jsou, řekl bych, víceméně 2 soupeři.
00:02:22 Jeden chce, aby to prosperovalo,
00:02:26 aby byla vysoká výroba,
00:02:29 druhý zase chce, aby se to tak moc nerozšiřovalo,
00:02:34 ta mechanizace a chemizace.
00:02:37 Ale není to beznadějný, bych řekl.
00:02:52 -Musíme být připraveni, podle mě, alespoň teoreticky,
00:02:56 protože jednoho dne se můžeme probudit do jiného světa,
00:02:58 například do světa, který bude mít nedostatek energie
00:03:01 nebo nedostatek pitné vody, však jsme toho už svědky,
00:03:05 a nebudeme-li připraveni teoreticky
00:03:07 na potřebnou celospolečenskou změnu,
00:03:09 na tu změnu orientace,
00:03:11 tak si myslím,
00:03:13 že bychom se dostali do vážných problémů.
00:03:16 Takže já si myslím, že povinností vědců a filozofů,
00:03:19 jsme-li ohroženi, je-li třeba něco udělat,
00:03:23 je veřejně se k tomu vyjadřovat, publikovat
00:03:26 a klást všetečné otázky,
00:03:29 a to i nepříjemné otázky, našim politikům.
00:03:33 -Pane docente,
00:03:35 vy už se dávno zabýváte vztahem kultury a přírody.
00:03:39 Směřuje k tomu i vaše publikační činnost?
00:03:43 -Já jsem se v poslední době pokusil
00:03:45 ty problémy vztahu přírody a kultury
00:03:48 upravit do takové malé knížečky,
00:03:51 která obsahuje pouze 3 samostatné kapitoly.
00:03:55 Nazval jsem to Kultura proti přírodě.
00:04:00 Je to trošku překvapivé pro mnohého čtenáře,
00:04:03 ale já to opravdu tak vidím, že kultura není
00:04:06 prostým pokračováním přírodního vývoje,
00:04:08 jak se to někdy zjednodušeně vykládá,
00:04:11 ale jeví se mi to jako jiný systém,
00:04:14 který vyrůstá z té filogenetické linie člověka,
00:04:18 to znamená z té linie vývoje člověka,
00:04:22 a který od počátku ty původní ekosystémy
00:04:25 určitým způsobem sice doplňuje,
00:04:27 ale přece jen zatlačuje a poškozuje.
00:04:30 Takže moje představa, zjednodušeně řečeno, je,
00:04:34 že kultura je od počátku protipřírodní,
00:04:38 že ty původní přírodní formy
00:04:41 nahrazuje stále víc formami umělými.
00:04:45 -My jsme si mysleli léta,
00:04:48 aspoň ti, kteří se pohybují v oblasti kulturní,
00:04:52 že nepřítelem přírody je průmysl, technologie různé
00:04:57 a rozvoj hospodářský,
00:05:00 ale nikdy jsme si nemysleli,
00:05:03 že kultura by byla nepřítelem přírody.
00:05:05 Jedná se o kulturu jako takovou
00:05:08 nebo o určité tradiční pojetí kultury,
00:05:11 tak jak je chápeme?
00:05:14 -To by, myslím, potřebovalo trochu šířeji vysvětlit.
00:05:17 Především to pojetí kultury, které dnes převládá,
00:05:21 to je chápání kultury jako kultury duchovní
00:05:24 nebo jako umělecké zábavy nebo prostě toho,
00:05:28 co souvisí s ideovou složkou, s teoretickou složkou kultury.
00:05:32 Kultura je vlastně systém,
00:05:35 kde duchovní kultura je pouze vnitřní informací tohoto systému,
00:05:38 takže chápeme-li kulturu
00:05:41 jako opoziční protipřírodní systém,
00:05:44 potom je zřejmé,
00:05:48 že konflikt, který dneska zjišťujeme,
00:05:51 není mezi člověkem a přírodou,
00:05:53 protože člověk do přírody patří a je jí přizpůsoben,
00:05:56 ale fakticky ten konflikt vzniká
00:05:58 až na úrovni systému kultury a systému přírody.
00:06:02 Ale přísně vzato
00:06:04 je pozemská příroda součástí kosmického celku
00:06:07 a ohrožena být nemůže,
00:06:09 protože člověk je jenom jeden její druh,
00:06:12 který je tu poměrně krátkou dobu a také tu nebude věčně,
00:06:16 takže je správné uvažovat o ohrožení ze strany přírody.
00:06:20 A to si myslím taky proto,
00:06:23 že ten přírodní systém
00:06:27 po jistou mez je s to přijímat kulturní produkty,
00:06:34 vřazovat kulturu do svého širšího rámce,
00:06:38 ale od jistého přetížení
00:06:42 se lidské kultury a člověka jako vetřelce fakticky zbavuje,
00:06:47 podobně jako každý jiný systém se zbavuje svého protivníka.
00:07:09 -To nepřátelství je určitým způsobem prokázáno.
00:07:13 Ale co se proti tomu dá dělat? Nebo dá se proti tomu něco dělat?
00:07:19 -Já si myslím, že dá se dělat na různých úrovních.
00:07:22 Většinou se ekologové obracejí na celou veřejnost
00:07:25 a usilují o změnu hodnot výchovy, vzdělání atd.
00:07:29 To si myslím, že je velmi důležité a potřebné,
00:07:32 ale já osobně ve změnu všech lidí,
00:07:35 myslím ekologickou změnu, nevěřím.
00:07:38 Mně se zdá být, vzhledem k tomu nebezpečí,
00:07:41 které je tak vážné,
00:07:43 produktivnější usilovat o systémovou změnu
00:07:45 dnešních protipřírodních civilizaci,
00:07:48 to znamená na jedné straně techniky a technologie,
00:07:50 o jejich ekologizaci,
00:07:52 na druhé straně o politické a legislativní regulace
00:07:57 všech protipřírodních aktivit
00:07:59 čili o jakousi transformaci režimu
00:08:02 a struktury dnešní protipřírodní civilizace.
00:08:06 -Nedávno zazněla věta,
00:08:09 že ekologie není filozofie, ale ideologie.
00:08:13 Vy jste tady použil termínu ekofilozofie atd.
00:08:19 Ta věta zazněla z politických úst.
00:08:24 -Já to vidím přesně opačně.
00:08:27 Já dokonce ekologickou filozofii spojuji
00:08:30 s tou nejbytostnější filozofickou problematikou,
00:08:32 to znamená s filozofickou ontologií
00:08:35 a zdá se mi, že dnešní ekologické problémy
00:08:38 fakticky nevyřešíme,
00:08:40 dokud si nevytvoříme adekvátnější obraz světa,
00:08:43 tedy novou evoluční filozofickou ontologii.
00:08:47 Tedy jinou teorii bytí. Čili zdá se mi,
00:08:49 že je tu určitá podobnost úkolů filozofie a úkolů politiky.
00:08:54 Obě tyto disciplíny, lze-li to tak říci,
00:08:56 mají odpovědnost za osud lidské kultury,
00:09:00 která je poprvé, jak už jsme řekli,
00:09:03 tak vážně existenčně ohrožena.
00:09:19 -Zdalipak se změnila situace ekologického hnutí
00:09:22 vzhledem k době před převratem a po převratu.
00:09:28 -Ta situace se pochopitelně změnila.
00:09:31 Ten prostor, které ekologické iniciativy
00:09:34 dnes mají pro svoje působení,
00:09:37 je bezesporu větší, ale to je tak všechno,
00:09:39 co k tomu kladu můžeme přičíst.
00:09:42 Na druhé straně je třeba říci,
00:09:45 že ten prostor od posledních voleb v roce 1992
00:09:48 se znovu začíná zmenšovat.
00:09:51 Před tím listopadem 1989
00:09:54 ekologické iniciativy byly brány
00:09:55 jako součást pozitivního proudu
00:09:58 a byly napadány komunistickou mocí,
00:10:01 že jsou pravicoví extremisté,
00:10:03 a dnes, přestože říkají celou dobu totéž,
00:10:07 že se musíme starat o přírodu a nesmíme ji takto plenit,
00:10:11 tak jsou napadáni, že jsou extremisté levicoví.
00:10:15 Což ukazuje na to,
00:10:19 jaká je v hloubce souvislost, spojitost,
00:10:23 stejný kořen těch dvou společenských uspořádání,
00:10:26 která se takto vystřídala.
00:10:29 Jak sovětský socialismus,
00:10:31 tak ten západní, tržní liberalismus
00:10:35 je orientován na neomezený ekonomický růst,
00:10:40 což je ale současně jeho neštěstí,
00:10:43 protože samozřejmě na zemi, která je kulatá,
00:10:47 tím pádem omezená,
00:10:49 nemůže nic růst neomezeně.
00:10:51 A tím pádem to se projevuje, to, že přechází ke svým limitům,
00:10:55 se projevuje v ekologické krizi, ale i v tom,
00:10:59 že čím dál hůře to snášejí lidé.
00:11:02 Stávají se postupně otroky svého vlastního blahobytu,
00:11:06 honbou za svým vlastním blahobytem.
00:11:08 Čili nerozpadá se jim příroda, ale i mezilidské vztahy,
00:11:12 jak můžeme pozorovat.
00:11:15 -Daří se taky určitá výchova k ekologické orientaci
00:11:19 nebo ke kultuře ekologie?
00:11:23 -To je samozřejmě obtížné,
00:11:25 protože ty snahy tady samozřejmě jsou
00:11:29 a jsou soustředěny převážně do kruhu
00:11:32 těchto ekologických iniciativ.
00:11:35 Ale to nejde jen zařídit na ministerstvu školství
00:11:41 nebo iniciativa nemůže vycházet jen od občanů.
00:11:45 To se musí odrážet i v tom,
00:11:48 jakým způsobem je organizována ta společnost,
00:11:52 protože to samo o sobě, ačkoliv to není hlavní záměr,
00:11:57 jak společnost vypadá,
00:11:59 tak to samo o sobě je výchovné.
00:12:01 Čili pokud je občan vychován k tomu,
00:12:04 že má používat znovu starý papír, odnášet ho do sběren,
00:12:07 on přijde a najde tu sběrnu zavřenou,
00:12:10 protože je zrušená,
00:12:12 protože ten papír se nevyplatí recyklovat například,
00:12:16 napáchá to větší škody, než kolik může zvládnout
00:12:21 nějaká malá skupina ekologických vychovatelů
00:12:24 za 10 let.
00:12:29 Nebo škody, které páchá reklama v ekologickém vědomí lidí.
00:12:33 Vezměme si to ohromné množství prostředků,
00:12:39 neuvěřitelné množství prostředků,
00:12:41 které je každý rok utráceno na reklamu a propagaci
00:12:45 i z ekologického hlediska vysloveně škodlivých věcí.
00:12:49 Já jsem přesvědčen o tom,
00:12:51 že kdyby prostředky srovnatelné s těmi,
00:12:54 které byly použity na propagaci automobilu,
00:12:57 kdyby jich bylo užito
00:13:00 k propagaci jiných způsobů přepravy
00:13:04 a celkově jiného přístupu k životu
00:13:07 a spíše ke kritice individuální automobilové dopravy,
00:13:11 tak že by v lidech spíše než pýchu nad tím,
00:13:15 že vlastní ojetou mašinu z bavorského bazaru,
00:13:19 tak by v nich bylo možné vzbudit jakýsi stud za to,
00:13:24 že v tom automobilu jezdí 2 kilometry do práce.
00:13:47 Bezesporu to, jakým způsobem se k životnímu prostředí
00:13:51 staví dnešní vláda,
00:13:54 má důsledek v tom,
00:13:59 že je to ekologické podvědomí tak nízké.
00:14:02 Není to jen proto,
00:14:04 že by lidé neměli o přírodu zájem.
00:14:05 Je to i proto, že vláda nemá o přírodu zájem.
00:14:08 To je takový uzavřený kruh.
00:14:10 Když jsme u ekologického vzdělávání na školách,
00:14:14 pan předseda vlády Klaus před několika dny
00:14:18 na univerzitní půdě univerzity Palackého v Olomouci
00:14:22 prohlásil,
00:14:24 že ekologie není věda, nýbrž ideologie.
00:14:27 Tak je to nejen ostuda,
00:14:30 ale je to i z hlediska ekologické výchovy neštěstí,
00:14:34 protože se tu zpochybňuje nesporný fakt
00:14:40 a dělá se politika z věcí,
00:14:44 které jsou klíčové pro osud nás všech.
00:14:50 -Jak to vypadá v Brně a v okolí?
00:14:55 -V Brně se konkrétně projevují,
00:14:58 o čem vlastně proběhla diskuse,
00:15:00 například megalomanským projektem na přípravu nouzového letiště,
00:15:05 což dokreslím několika čísly.
00:15:09 Toto letiště by mělo ročně přepravit
00:15:11 kolem 30 miliónů cestujících.
00:15:13 V současné době brněnské letiště přepraví
00:15:15 asi 40 tisíc cestujících ročně.
00:15:17 Betonem by mělo být zalito, popřípadě zastavěno
00:15:20 kolem 50 kilometrů čtverečních plochy,
00:15:23 na které v současné době se nacházejí různé obce,
00:15:27 dokonce se uvažuje o tom,
00:15:28 že by se musela přesunout Mohyla míru.
00:15:30 Podobných dalších věcí je tam spoustu.
00:15:34 Tento projekt prosazuje část podnikatelů,
00:15:37 část zastupitelstva.
00:15:40 V minulé Radě města Brna získalo určitou podporu
00:15:43 a my v současné době se snažíme tomu zabránit tím,
00:15:48 že alternativa tady tomuhle nebo řešení se dá hledat v tom,
00:15:54 že odstraníme přímo tu příčinu tím,
00:15:57 v čem to je a proč je potřeba budovat
00:15:59 takovéhle obrovské projekty. A nejde jen o to letiště,
00:16:03 ale jde o to, že příznakem dnešní společnosti
00:16:06 je mobilita,
00:16:09 snaha přepravit maximum věcí v co nejkratším čase.
00:16:12 To je přesně ono, že my si myslíme,
00:16:15 že doprava by měla fungovat k přepravě nejnutnějších věcí,
00:16:19 a nemělo by docházet k tomu, že se budou převážet letecky
00:16:23 například květiny z Holandska nebo podobné věci.
00:16:36 -Dnešní divácký sen,
00:16:38 který se nám úplně zázračně hodí,
00:16:41 nám poslal pan Jaromír Oksák z Valašského Meziříčí.
00:16:44 Dívejte se pozorně, protože je vizionářský.
00:16:55 -Ocitnul jsem se v lese.
00:16:57 Kouřil jsem a nedopalek jsem odhodil na zem.
00:17:06 Cítil jsem, že něco dělám špatně,
00:17:08 ale i tak jsem z kapsy vytáhl konzervu
00:17:11 a hodil ji na zem taky.
00:17:15 A najednou se objevila podivná zvířena v keři.
00:17:18 Zaútočila na mě,
00:17:20 a ještě než jsem se zpocený probudil,
00:17:23 měl jsem dojem, jak mi trhají obličej.
00:17:29 -A teď honem do klidné, příjemné atmosféry
00:17:33 ořešínských lesů.
00:17:38 Pane Macharači, vy jste byl tady hajným?
00:17:42 -Každý lesník v zásadě je hajným.
00:17:47 Ale já jsem vystudoval napřed gymnázium,
00:17:51 potom lesnickou fakultu,
00:17:53 takže jsem tady působil jako polesný neboli fořt.
00:17:59 -To znamená, že jste byl vedoucím hajných.
00:18:02 -Tak asi se to dá říct.
00:18:05 -Za léta, co jste tady strávil v přírodě,
00:18:08 vyvíjel se nebo měnil se váš vztah k prostředí, k přírodě?
00:18:14 -Ten se spíš prohluboval
00:18:17 a ono už s tím věkem je to logické.
00:18:24 Člověk ví, co se tady odehrává a co může ještě očekávat.
00:18:29 -V souvislosti s tím, jak se všechno modernizuje,
00:18:33 mechanizuje, vyvíjí celé to okolí a prostředí,
00:18:38 jak jste si uvědomoval souvislosti
00:18:41 mezi přírodou a světem?
00:18:45 -To právě teď ty neustálé tlaky a civilizační vlivy
00:18:49 to ještě prohlubují,
00:18:52 že je nutno tuto záležitost nejen sledovat,
00:18:56 ale taky rozšiřovat.
00:19:00 Tak teď právě vzniklo v 90. letech
00:19:05 evropské hnutí PRO SILVA,
00:19:08 tj. hnutí pro přirozené pěstování lesa.
00:19:14 Je v tom asi 10 evropských států a další se přidávají
00:19:19 a teď jsme se přidali i my.
00:19:22 Ovšem to není, že by to byla nová věc,
00:19:26 poněvadž už koncem minulého století
00:19:31 náš lesník Antonín Tichý
00:19:35 vypracoval zásady tohoto způsobu pěstování lesa.
00:19:41 Vypracoval 17 bodů
00:19:44 a dá se říct, že byl první v Evropě.
00:19:50 A teď teprve se to obživuje, obnovuje,
00:19:54 když už ty lesy tak strádají,
00:19:56 všechny vlivy, co se na tom projevují.
00:20:00 Teď se dá zase říct, že je to návrat k přírodě.
00:20:22 Po listopadu 1989 došlo v lesnictví k nedobré situaci.
00:20:29 Že se oddělilo pěstování, tzn. půda,
00:20:33 od toho zpracování a od toho zhodnocení.
00:20:40 Došlo k jistému parazitismu. Jedni to pěstují, starají se
00:20:46 a nemají na to moc peněz,
00:20:48 ti druzí mají peněz hodně,
00:20:51 nemají k tomu vztah, jenom z toho berou.
00:20:55 Takže to mi připomíná tu situaci, dnes již historickou,
00:21:00 kdy po 1. světové válce,
00:21:04 když byla ustanovena Československá republika,
00:21:09 byly tendence takové,
00:21:12 že americká firma chtěla koupit
00:21:15 lesy na Slovensku a Podkarpatské Rusi.
00:21:19 To bylo pro ně velice výhodné.
00:21:21 To by se udělalo exploatačním způsobem,
00:21:25 tzn. všechno bez ohledu na přírodu,
00:21:28 vykácení naholo velké paseky...
00:21:32 A k tomu nedošlo proto, že bývalý generální ředitel
00:21:37 a pozdější profesor vysoké školy, profesor Opletal,
00:21:42 ten tehdy vyprovokoval anketu v tisku a v rozhlase
00:21:49 a důsledek toho byl,
00:21:53 že generální ředitel musel potom odstoupit,
00:21:58 ovšem neuskutečnil se ten prodej.
00:22:03 Takže dosáhl svého.
00:22:20 -Když jste se pohyboval po tom polesí atd.,
00:22:23 tam jste měl taky hodně času k přemýšlení.
00:22:29 Ten vztah k přírodě ovlivnil váš vztah ke kultuře,
00:22:33 k literatuře, k výtvarnému umění?
00:22:37 Podnítilo to nějak váš zájem?
00:22:42 -Tak to je víceméně spojeno,
00:22:45 protože lesní estetika, jak víme,
00:22:48 nejenom příznivě působí na psychiku lidí,
00:22:51 ale dokonce se dá říct,
00:22:54 že má vliv na léčení stresových stavů,
00:22:59 které nastávají.
00:23:02 Když už nevědí, co s pacientem, tak ho pošlou do lesa.
00:23:31 -Přírodní díl našeho magazínu končí.
00:23:34 A já položím otázku.
00:23:37 Nezdál jsem se vám dnes tajemný?
00:23:42 Jestli ano a jestli vás to napnulo,
00:23:46 sledujte příští pokračování pořadu Za dveřmi je...
00:23:53 A hlavně nám napište, jestli se vám něco zdálo.
00:23:56 Dobrou noc.
00:23:59 Skryté titulky: I. Marečková Česká televize 2014
00:24:01 .