Mistři neznámí i zapomenutí (2000). Režie K. Fuksa
00:00:24 Dnes vás opět vítám u dalšího pokračování kulturního...
00:00:31 a vyzvídacího pořadu Za dveřmi je
00:00:41 Tentokrát půjdeme po stopách mistrů výtvarného umění.
00:00:45 Vzpomene si na ty pozapomenuté, odborné veřejnosti méně známé ...
00:00:51 ... umělce, kteří by si pozornost zasloužili.
00:00:57 Nikdo z nich už bohužel nežije.
00:01:01 Budeme tedy pátrat kolem nich a kolem jejich díla.
00:01:05 Uvidíme, co se dovíme. Půjdete se mnou, sestry Watsonovy?
00:01:25 Miloslav Troup je známý ilustrátor, jako malíř známý není.
00:01:35 Je trošku zapomenutý, přitom jeho obrazy jsou netypicky barevné.
00:01:44 Je vidět razantní malířské gesto. Proč není tak znám, čemu to ...
00:01:53 ... přičítáte?
00:01:56 "To to je rozšířený omyl.
00:02:02 Strýček je brán především jako ilustrátor, ...
00:02:12 ... protože ilustroval přes 200 knižních titulů.
00:02:15 Vzděláním a původem byl rozhodně bytostný malíř.
00:02:21 Vzdělávat se začal v Čechách.
00:02:26 Vzdělání kultivovalo a dozrálo ve Francii ...
00:02:31 ... při pařížských studiích."
00:02:33 Škoda, že tam nezůstal, byl by dnes známější.
00:02:39 Vidím tu korespondenci s Georgesem Braquem a dalšími.
00:02:45 Stýkal se s pokrokovými lidmi. U nás přišel do nešťastné doby.
00:02:51 "Kariéra ve Francii byla začata velmi razantně.
00:02:58 Pronikl do povědomí pařížského výtvarného publika.
00:03:04 Uskutečnilo se několik výstav. Zájem o jeho dílo byl značný.
00:03:13 Vrátil se do Čech za velmi pohnutých okolností."
00:03:19 Kdy?
-V roce 1950. -Nešikovná doba.
00:03:25 "Přijel na povolávací rozkaz.
00:03:30 Věřil, že po splnění vojenských povinností, se do Francie vrátí.
00:03:39 Hranice však byly uzavřeny a do Francie se nikdy nevrátil."
00:03:46 Proto se nestal tak známý, jak by si zasloužil.
00:03:53 Druhá věc je, že kolem dnešních slavných malířů ...
00:04:01 ... byly a jsou určité legendy.
00:04:04 On však byl tichý muž pracovny.
00:04:08 "Je to přesně tak.
00:04:10 Zásadní vlastností, z pohledu dnešních malířů ...
00:04:16 ... přímo sebevražedná, byla skromnost.
00:04:21 Byl člověk, který denně maloval s velkým zanícením.
00:04:26 Nedokázal se prosadit.
00:04:31 Dnes každý umělec, malíř, který se chce svojí prací živit,..
00:04:37 ... musí být sám sobě manažérem a propagátorem svého díla.
00:04:42 To strýček nedokázal."
00:04:45 -Kdy zemřel? -V roce 1993.
00:04:52 Propagace a zveřejnění díla je na vás, na synovcích.
00:05:05 "Je to práce nevděčná.
00:05:09 Kudy chodíme, tudy prolamujeme jeho dědictví.
00:05:15 Udělal hodně v malířství, ale málo pro propagaci svého díla.
00:05:21 A to je teď na nás."
00:05:24 HUDBA
00:05:40 "Dostal jsem se do Paříže v roce 1946.
00:05:44 Byl jsem překvapen, že v předních pařížských galeriích ...
00:05:50 ... se objevovaly obrazy Miloslava Troupa.
00:05:54 Při 2. návštěvě Paříže, v roce 1947, ...
00:05:58 ... jsem viděl jeho obrazy vedle umělců - neorealistů.
00:06:12 Bylo to hnutí, vývojová vlna po 2. světové válce.
00:06:15 Postihl jí zlý osud, byla brzo překonána renesancí ...
00:06:21 ... abstraktní malby.
00:06:23 Miloslav Troup byl originální.
00:06:29 Neohlížel se na aktuálnost, nespojoval se s žádným spolkem ...
00:06:38 ... a hnutím. Nepěstoval společenské styky.
00:06:43 Byl zcela ojedinělý.
00:06:46 Byl pozoruhodný tím, že souvisel s hnutím doby,...
00:06:51 ... ale odpovídal na podněty zcela zvláštním způsobem.
00:06:56 Pak se vrátil do Prahy.
00:07:01 Vstoupil do výtvarného umění, ale výtvarníci se na něj dívali ..
00:07:08 ... přes prsty.
00:07:11 Stalo se, že se sem tam připomínal obrazy.
00:07:15 Nezúčastňoval se velkých politicky inspirovaných, ...
00:07:21 ... nebo nařízených kolektivních výstav.
00:07:26 Patřily mezi ně přehlídky, celostátní konfrontace ...
00:07:31 ... nebo manifestace současné výtvarné tvorby.
00:07:37 Jeho jméno se začalo objevovat v ilustracích."
00:07:50 "Na této pohlednici mu Georges Braque píše:
00:07:54 Drahý mistře, velmi na vás vzpomínám a těším se brzo ...
00:08:02 ... nashledanou.
00:08:04 Všichni tito lidé počítali, že se zařadí do světového ...
00:08:09 ... malířského proudu.
00:08:12 Počítali, že se vrátí opět do Paříže."
00:08:17 "Dá se řící, že rozhodující v životě byla polovina ...
00:08:23 ... tohoto století, někdy kolem roku 1950.
00:08:27 Ukončil vzdělání v Čechách a ve Francii.
00:08:37 Rozhoduje se, kde se bude odbývat další malířský a tvůrčí život.
00:08:48 Zvítěžila láska k vlasti a k rodině."
00:08:53 Tato vlastnost mu to prohrála.
00:08:57 "Jeho 3 sourozenci odešli v roce 1948 z Čech.
00:09:06 On si nedokázal představit, že cesta domů by byla zavřená.
00:09:12 Zvolil návrat."
00:09:17 HUDBA
00:09:24 Jiří, ty jsi strážce výtvarného odkazu Jiřího Kříže, ...
00:09:31 ... který je dnes pro veřejnost neznámý malíř.
00:09:35 "Je to trošku nadnesené.
00:09:38 Rozhodně nemám největší počet obrazů.
00:09:47 Jsou sběratelé, kteří mají 30-40 obrazů.
00:09:49 Ale mohu říct, že mám nejdůležitější.
00:09:52 Hlavně z jeho ranného a potom zralého období.
00:09:55 Přes svoji určitou proslulost, je ještě opravdu málo známý."
00:10:02 Je to jako o Mikuláši Medkovi, tajně slavný.
00:10:08 "Je to ještě trošku násobené.
00:10:14 Jiří dělal během svého života všechno.
00:10:19 Měl však příšerně rozdané karty.
00:10:23 Nebyl vnitřně konfliktní člověk, bylo s ním dobře.
00:10:26 Ty jsi ho znal?
00:10:28 Byl to ale bohém každým coulem a člověk nekomformní.
00:10:33 Neuměl a nechtěl se ničemu přizpůsobovat, ničemu kořit.
00:10:39 Navíc měl sklon k alkoholu a později k drogám.
00:10:44 To pochopitelně urychlilo jeho konec.
00:10:47 Zemřel v roce 1993, bylo mu 48 let.
00:10:51 Tělesně vypadal jako kluk do posledních let.
00:10:59 Pamatuji si ho jako absolutního kluka.
00:11:02 Dělal nějaké práce v 15 letech pro Památkový ústav na Pernštejně.
00:11:08 Restauroval fresky, nebo vlastně štuky.
00:11:16 Byl to takový Raffaelovský zjev, měl měděné kudrnaté vlasy
00:11:22 Byl to nádherný oslňující jinoch.
00:11:25 Co bylo pod tím, to člověk poznal až později.
00:11:28 Byl geniální, byl to Rimbaud naší malby.
00:11:33 Člověk absolutně se nepodřizující nikomu a ničemu.
00:11:38 Mne trochu prožíval, ale jak on chtěl.
00:11:46 Byl věrným přítelem, ale nikdy s ním člověk ...
00:11:50 ... nemohl absolutně počítat."
00:11:56 HUDBA
00:12:11 "My si ani neuvědomujeme, jak hluboko vězíme...
00:12:14 ... v konvenci moderního umění.
00:12:17 Dnes už jsme zvyklí se na to dívat.
00:12:19 On to nepřijal a postavil se proti tomu čelem.
00:12:22 Uměl dělat modernistické kreace, nic pro něho nebylo lehčí.
00:12:24 Udělat obrovské jelito na trakaři, nebo jiné vynálezy.
00:12:28 To mu vystavovali v Domě umění.
00:12:30 Vážné kompomzice mu nechtěli vystavovat, protože mysleli, ...
00:12:34 ... že je to špatné.
00:12:36 Je to velmi zajímavý osud.
00:12:37 On se vzbouřil proti určitému směru."
00:12:43 Jaký bude osud jeho obrazů?
00:12:47 Jak to veřejnost přijímá a jaký bude další vývoj?
00:12:53 "Jirka strmě ční nad nějakou nahodilost, však jsi ho znal!
00:13:01 Ten má o slávu postaráno, kdyby mu na tom záleželo.
00:13:05 Není běžně neznámý malíř, je malíř velmi známý ...
00:13:13 ... v určitých kruzích.
00:13:15 Každé jeho dílo je prostě okamžité a když se o něm někdo doví, ...
00:13:19 ... tak ho rád získá.
00:13:21 Špičkovou klientelu měl už, když žil.
00:13:24 Jeho obrazy má Václav Havel.
00:13:27 Nejkrásnější obraz má Vlastimil Harapes.
00:13:32 Je to Vzkříšení a to je opravdu vrcholný obraz.
00:13:40 Je obrovský - 2x2 metry.
00:13:46 Je na něm probleskování, jakoby se mrtvý Kristus ...
00:13:50 ... zvláštním způsobem nořil z hrobu jako leklá ryba.
00:13:56 V tom mu jakoby zabraňuje nebo nezabraňuje římský setník,...
00:14:01 ... může to být anděl."
00:14:05 Měl v sobě asi nějaký rozpor, když se nemohl v klidu pracovny ..
00:14:09 ... věnovat této činnosti a sociálně žít.
00:14:17 "Víš, to patří k malířům, to bychom byli nespravedliví.
00:14:21 Já jsem se na to jednou ptal Zrzavého a také Medka.
00:14:25 "Proč chodíte, mistře, nakupovat? Studenti by vám rádi nakoupili."
00:14:31 Odpověděl, že by neměl co dělat mezi malováním 2 obrazů.
00:14:35 Přece nemůže pořád malovat a upít se nechci.
00:14:41 Druhá odpověď byla Medkova.
00:14:43 Říkal, že maluje aby nemusel pít.
00:14:48 Pije proto, aby nemusel pořád malovat.
00:14:54 Proč je alkoholismus tak častý u malířů?
00:14:57 Mají velký problém s překlenutím období mezi malováním 2 obrazů.
00:15:04 To pití bylo u Jiřího v normě.
00:15:08 Co nebylo normální, byly až sebevražedné kousky.
00:15:12 Vůbec si nevážil života.
00:15:15 Byl jsem svědkem toho, jak lezl do 4. patra za dívkou.
00:15:24 Chtěl ji překvapit při milostných hrátkách.
00:15:27 To se mu podařilo. Chechtal se jako ďábel.
00:15:33 Při lezení opadávaly štukové ozdoby.
00:15:38 Jirka do 4. patra vylezl, pootevřeným oknem vlezl dovnitř.
00:15:43 S obrovským rachotem se vyřítil ven.
00:15:48 Nějaký lampasák v pyžamu ho honil kolem auta.
00:15:55 Volal, abych mu ho pomohl chytit. Pak pochopil, že jsem jeho kámoš.
00:16:02 To byl Jirka. Nepoznal jsem podobného člověka.
00:16:05 Bylo mu jedno, jestli zítra umře.
00:16:09 Doopravdy to na něj dolehlo v posledním roce jeho života.
00:16:13 Volal mi jako malé dítě.
00:16:16 Několik let jsme se neviděli, protože to s ním nebylo možné.
00:16:20 Měl mě rád a já jeho také.
00:16:22 Nebylo však možné se setkávat a už vůbec spolu žít.
00:16:25 -Co se děje? -Mám asi rakovinu.
00:16:28 Skutečně mu zjistili rakovinu krku.
00:16:31 To je nejblbější, co se může člověku stát.
00:16:33 Dali mu tam slavíka.
00:16:35 Řekli, že se musí hned nechat operovat.
00:16:40 Do 3 dnů buď operace, nebo alternativní léčba.
00:16:45 Šel na operaci.
00:16:48 Potom tu smrt bral jinak, ale nebál se.
00:16:56 Věděl, že je opravdu konec. Byl statečný do poslední chvíle.
00:17:03 Tady je jeho poslední obrázek.
00:17:12 Tak vypadal Jirka v posledním půl roce života."
00:17:20 HUDBA
00:18:03 Přišel jsem do Voldřichovy firmy, Likvidace pozůstalostí, ...
00:18:08 ... kupovat rekvizity do divadla.
00:18:12 Na zdi jsem uviděl zvláštní obrázek.
00:18:17 2 milence s lidskými postavami, ale ovčími hlavami.
00:18:24 Ptal jsem se, kdo to maloval?
00:18:28 Říkali, že je to z pozůstalosti malíře Lognera, ...
00:18:31 ... kterého jsem neznal.
00:18:34 I když se o výtvarné umění zajímám.
00:18:37 Zjistil jsem, že tu mají celou pozůstalost tohoto malíře.
00:18:44 Moc se mi obrazy líbily. Jak kresby barevné, tak černé.
00:18:52 Neodolal jsem a několik si jich koupil.
00:18:56 Myslel jsem, že je budu dávat přátelům.
00:18:58 Nakonec jsem si mimo 2 nebo 3 obrázků všechny nechal.
00:19:07 Říkal jsem si, že tento zvláštní malíř, se musí stát více známým.
00:19:16 Jak jste přišli, pane inženýre, k pozůstalosti tohoto malíře?
00:19:32 "2 bratři, patrně pozůstalí, nás pozvali, abychom vyklidili ...
00:19:37 ... ateliér po Vilému Lognerovi.
00:19:40 Když jsme tam přišli, byla tam obrovská hromada věcí.
00:19:44 Kreseb, maleb a také nějakých vynálezů pro malíře.
00:19:50 Dělal v ateliéru nějaká pera a barvy.
00:19:55 Byla to hromada odpadu, která se měla odvézt na skládku.
00:20:02 Zvláštní bylo, že neměli vztah k práci pozůstalého.
00:20:09 Kresby byly roztrženy napůl.
00:20:14 Asi se nemohli dohodnout, kdo si co vezme.
00:20:17 Tak to raději roztrhli, aby si to nemohl vzít nikdo.
00:20:25 Naše firma se snaží věci zpeněžit a také zachránit.
00:20:33 Někomu mohou posloužit.
00:20:40 Umělecká díla, byť zvláštní, se mohou líbit."
00:20:48 Najde se třeba "fanda" jako já.
00:20:52 Zalíbí se mu to, neodolá a pár věci si koupí.
00:20:59 Má z toho mimořádné potěšení.
00:21:03 "Musím říct, že nejste jediný.
00:21:07 Ponechal jsem si doma asi 20 obrázků.
00:21:12 Vyzdobil jsem si kresbami celé schodiště.
00:21:18 Jsou úžasné ve tvaru, ale i v textu na 2. straně.
00:21:28 Je tam vysvětlení, co tím chtěl malíř říct."
00:21:32 HUDBA
00:21:55 Takových malířů není mnoho.
00:21:59 Člověk je potěšen při objevení malíře, který je veřejnosti ...
00:22:05 ... úplně neznámý.
00:22:09 Jak to vypadá, paní Voldřichová, když sem příjdou lidé?
00:22:15 Nabízíte jim obrazy? Je o Lognera zájem?
00:22:24 "Já si myslím, že je. On fascinuje a má ducha.
00:22:31 Jako každý malíř, má obrazy slabší a lepší.
00:22:46 Některé mají fantastického ducha.
00:22:49 On před tím maloval naprosto realisticky - do roku 1968."
00:22:52 Po roce 1968 se jeho poetika změnila?
00:22:55 "Naprosto změnila. Začal vidět tímto způsobem.
00:22:59 Před tím viděl svět realisticky a potom ho začal vidět takhle."
00:23:07 Co o něm víte osobně?
00:23:11 "Vím od sousedů, že to byl velmi hodný a laskavý člověk.
00:23:18 S rodinou se nestýkal. Kdysi vznikly nějaké neshody.
00:23:23 Nesuďme, abychom nebyli souzeni!"
00:23:26 Máme obrázek - Syn uhodil otce, kde se namaloval.
00:23:34 Nevíme pozadí. Motivací může být cokoliv.
00:23:41 Ten obraz je velmi působivý.
00:23:46 "Naše informace pochází z bytu.
00:23:53 Každý byt na vás dýchne určitým duchem, ...
00:23:58 ... i když byl dědici převrácen vzhůru nohama.
00:24:04 Stejně na vás dýchne něco z toho člověka.
00:24:10 Musel být úžasným kutilem, činorodým člověkem.
00:24:16 Jeho dílna byla vybavena nářadím, které si sám vyráběl."
00:24:25 Kdy zemřel?
00:24:31 "V prosinci 1992. Narodil se ve Vídni.
00:24:34 Mimochodem v roce 1992 ještě sjížděl Lužnici."
00:24:38 HUDBA
00:25:20 Snad jsme přispěli k rozšíření našeho výtvarného obzoru.
00:25:27 Připomněli jsme si malíře Miloslava Troupa, Viléma Lognera..
00:25:32 ... a Jiřího Kříže.
00:25:34 Snad toto pátrání bylo pro vás zajímavé, tak jako pro mne.
00:25:40 Děkuji vám a budu se zase těšit v našem kulturním koutku
00:25:46 Za dveřmi je
00:25:53 Nashledanou!
00:25:56 .
Arnošt Goldflam jde po stopách malířů, na které se pozapomělo a nejsou ani nijak známí odborné veřejnosti. Rozhodně by si to však zasloužili. A protože žádný z nich už nežije, nad jejich dílem zavzpomínají pozůstalí i známí. Podělí se s diváky o své pohledy na Miloslava Troupa, Jiřího Kříže a Viléma Lognera.