Hostem Antonína Přidala je houslista Jan Beránek (1999)
Jan Beránek
Úterý 22. 8. 2017 po půlnoci na ČT200:00:15 Pane Beránku, povím vám, jak vypadá román...
00:00:18 ...s názvem "Struny a sen".
00:00:21 Na začátku chodí v malém městě mladý houslista Jan...
00:00:28 ...do hudební školy a učí se.
00:00:33 Po letech se v této škole stane učitelem.
00:00:36 Později povýší do krajského města a začne hrát ve Státní filharmonii.
00:00:42 S tímto souborem objede skoro celý svět.
00:00:45 Z každé země si přiveze nějakou zajímavou desku.
00:00:48 Tečka. Sen je naplněn.
00:00:52 Kdyby se takový román zfilmoval a pustil pozpátku,...
00:00:57 ...mohl by se jmenovat kariéra Jana Beránka.
00:01:00 Protože jste po 30 letech hraní ve Státní filharmonii dal výpověď.
00:01:09 Odešel jste z Brna do Tišnova a tam učíte...
00:01:16 ...na základní umělecké škole. Tím se také naplnil nějaký váš sen?
00:01:28 Určitě. Já jsem člověk spíše zpátečnický.
00:01:39 Proto jsem nepřemýšlel nad tím, že by na tom bylo něco špatného.
00:01:46 Odešel jsem s tím, že chci ještě změnit svůj život,...
00:01:52 ...dokud ho žiji.
00:01:54 V 52 letech jsem přestal být aktivním profesionálním hudebníkem.
00:01:59 A stal jsem se učitelem.
00:02:02 Proč jste potřeboval změnit život obklopený mistry...
00:02:08 ...orchestrálních skladeb?
00:02:11 Člověk se opotřebovává i když dělá velké umění.
00:02:21 Když hrajete nějakou skladbu podvacáté,...
00:02:25 ...už to není tak bezprostřední, jako když je to poprvé.
00:02:33 Neměl jste strach?
00:02:42 Je to velký skok pro profesionála stát se učitelem na hudební škole.
00:02:46 Nezdály se vám někdy těžké sny o této vaší nové existenci?
00:02:52 Když jsem tu výpověď dal, tak jsem měl strach z takových snů.
00:03:00 Žena mě podpořila.
00:03:02 Řekla, že když to nevyjde, že mě uživí.
00:03:07 Čím je vaše žena?
00:03:09 Donedávna byla ředitelkou zvláštní školy.
00:03:12 Takže jsem byl hmotně zabezpečen.
00:03:16 Uvítal jsem, když přišel ten dlouho očekávaný sen...
00:03:21 ...a vyvíjel se jinak než jsem si představoval.
00:03:25 Bylo to zpátky v letech mého působení ve filharmonii,...
00:03:29 ...byli jsme na zájezdě v Německu.
00:03:32 Šel jsem po městě a potkal jsem kamarády z orchestru G. Broma.
00:03:42 Hráli jsme ve stejném městě ve stejný den.
00:03:46 Protože měli zkoušku, šel jsem se na ni podívat.
00:03:50 Jak mě viděl pan Brom, řekl, abych hrál večer s nimi.
00:04:03 Řekl jsem, že mám za chvíli zkoušku na večerní koncert ve filharmonii.
00:04:12 Pak jsem řekl, že ve filharmonii končím a budu u Broma.
00:04:18 A zůstalo při tom, že jste odešel z filharmonie.
00:04:26 Kolik houslí jste za svůj život spotřeboval?
00:04:30 Začínal jsem na půlky, potom tříčtvrtky.
00:04:35 Ty po letech podědil můj syn a rozsedl je.
00:04:40 Nyní vypadají takto.
00:04:43 Takže i takhle se opotřebovávají housle.
00:04:48 -A slouží dál.
-Slouží pořád.
00:04:52 Potom jsou zde housle celé. Ty mi koupil tatínek.
00:04:57 S nimi jsem udělal zkoušky na konzervatoř.
00:05:00 Ve 3. ročníku tohoto ústavu mi koupil housle mistrovské.
00:05:07 To jsou tyto.
00:05:09 To bylo koncem 50. let. Kolik tenkrát takové housle stály?
00:05:19 Housle od brněnských mistrů stály od 4 000,- do 8 000,-.
00:05:28 -Dnes by stály kolik?
-Asi 10x tolik.
00:05:32 -Skoro 100 000,-?
-Určitě.
00:05:34 Co vaši žáci v Tišnově, když potřebují housle?
00:05:41 Také je to stojí tolik?
00:05:47 Malých nástrojů má ve skladu poměrně dost.
00:05:53 Ty se půjčují.
00:05:56 Když si chtějí koupit?
00:05:59 Když chtějí mít vlastní nástroj, tak poradím rodičům,...
00:06:05 ...že je dobré zajít za mistrem houslařem.
00:06:10 U něho pořídí trvanlivější, protože už starý vyhraný nástroj...
00:06:15 ...za zlomek ceny.
00:06:18 Jak je ten zlomek asi vysoký?
00:06:20 Za 1/3 ceny, kterou by dali v obchodě...
00:06:23 ...za krásné, nablýskané, ale nic moc, housle.
00:06:26 -Které jsou ty koncertní?
-Tyhle.
00:06:30 Když vám je kupoval, tak si jistě nemyslel,...
00:06:33 ...že z vás bude i jazzový houslista.
00:06:35 Vy jste plánoval svoji budoucnost jako hráč klasické hudby.
00:06:41 Ano.
00:06:43 Kdy jste dozvěděl, že v jazzu se mohou uplatnit i housle?
00:06:46 Krátce potom, co jsem dostal tyto housle.
00:06:51 Ve 3. ročníku na konzervatoři.
00:06:56 Dal jsem se zlákat Jiřím Danešem, který stavěl orchestr.
00:07:01 Chtěl v něm mít vedle běžných jazzových nástrojů...
00:07:06 ...i nástroje smyčcové.
00:07:08 V této kapele jsem začal brát rozum pokud jde o jazz.
00:07:16 Kdy se dostaly housle do jazzu poprvé.
00:07:20 To musela být odvaha hrát mezi tolika plechy...
00:07:24 ...s takovým jemným nástrojem.
00:07:28 S plechovými nástroji se housle opravdu moc nepojí.
00:07:32 Takže musely počkat až bylo vynalezeno...
00:07:38 ...elektrické zesílení houslí.
00:07:40 Před tím houslisté jazz nehráli?
00:07:44 Hráli, ale obklopovali se nástroji s jemnějším zvukem.
00:07:54 Třeba dalšími houslemi, kytarou, klarinetem, flétnou, klavírem.
00:07:58 Ale nikdy trumpetami, nebo trombonem.
00:08:01 Třeba francouzský houslista Grappelli.
00:08:04 Ten hrával nejčastěji se 3 kytarami a kontrabasem.
00:08:09 A Joe Venuti, americký jazzový houslista?
00:08:12 Ten měl kytaristu, svého spolužáka, a potom klavír, klarinet.
00:08:25 Ale žádné trumpety.
00:08:27 Jak vypadá snímač, který se nasadí na housle?
00:08:33 Je to taková malá kostka, která se vsune pod kobylku...
00:08:40 ...a dělá nevídané věci.
00:08:44 Spotřebuje třeba 150 watů, ale hraje to.
00:08:48 -Na to nemůžete cvičit doma.
-Ne, to je jen na vystoupení.
00:08:54 Čím se liší jazzový způsob hry na housle od klasického?
00:09:00 Mohl by jste to předvést?
00:09:02 Zkusíme to na ty koncertní. Na nich to také jde.
00:09:09 Koncertní hráč by hrál podle notového zápisu takto.
00:09:17 HRAJE NA HOUSLE.
00:09:30 To kdyby slyšel jazzman, tak utíká.
00:09:33 Kdyby se to dostalo o kousek dál, třeba do koncertní kavárny 40. let.
00:09:43 Ten už si tam přidá třeba široké vibrato a občas zacifruje.
00:09:50 Třeba takhle.
00:09:53 HRAJE NA HOUSLE.
00:10:03 To kdyby slyšel jazzman, tak neutíká tak rychle?
00:10:06 Možná ne, ale stále by se mu to nelíbilo.
00:10:11 Kdo chce být dnes v jazzu současný, neměl by vycházet...
00:10:17 ...z klasické houslové školy.
00:10:20 Měl by se snažit přiblížit sopránsaxofonu.
00:10:25 Je to nástroj méně používaný, ale rozsahem blízký houslím.
00:10:29 Já to ještě nedokážu, ale někteří houslisté to umí dobře.
00:10:34 Jazzman, který se hlásí k houslové tradici,...
00:10:39 ...by jinak nasazoval tón a jinak rytmicky zpracoval to téma.
00:10:45 HRAJE NA HOUSLE.
00:10:53 To by byla 1. sloka, v těch dalších...
00:10:56 To by byla 1. a poslední a mezi tím se děje...
00:11:02 ...to dobrodružství improvizace.
00:11:04 Jak to zní?
00:11:06 Když hráč ovládá harmonickou kostru skladby,...
00:11:09 ...tak vymýšlí novou melodii na známé akordy.
00:11:14 HRAJE NA HOUSLE.
00:11:24 Kdy jste takhle začal hrát? Po absolvování JAMU?
00:11:28 Začal jsem na konzervatoři, když jsem si opisoval sóla...
00:11:37 ...Zdeňka Nečesánka.
00:11:40 To byl znamenitý houslista, který žije na jihu Afriky.
00:11:46 Nebyl to ještě ryzí jazzman. Ale uměl hrát na mnoho nástrojů.
00:11:59 S tímto umem jste začal hrát v různých skupinách.
00:12:03 Např. v jazzrockové skupině "Chasa".
00:12:06 To byla moje 1. pravidelná spolupráce.
00:12:10 Před tím to bylo jen náhodně. Třeba i s orchestrem G. Broma.
00:12:15 S "Chasou" a později s "Ornisem" jsme několik let hráli.
00:12:25 S touto skupinou jste začal hrát na housle zvané barytonové.
00:12:33 Vypadají jako normální housle.
00:12:38 Mají také 4 struny, ale o oktávu níž laděné.
00:12:44 Aby nehoukaly, tak jsou hmotnější. Předvedu nehlubší tón houslí G.
00:12:56 Tohle G já chytám před tím na D a ještě mám celou oktávu...
00:13:00 ...k dispozici.
00:13:02 HRAJE NA HOUSLE.
00:13:08 Tím se dostanu mezi violu a violoncello.
00:13:11 Kde se ty silnější struny dají získat?
00:13:19 Používá hodně jazzových houslistů barytonové housle?
00:13:23 U nás znám 1. Ve Francii je objevitel...
00:13:29 ...tohoto způsobu, jak se dostat s houslemi do nižší polohy.
00:13:37 Ten si nechal struny vyrobit u koho?
00:13:40 To by mě také zajímalo.
00:13:43 Možná si nechal jen zkrátit struny cellové a violové.
00:13:47 Tyto struny jsou speciálně vypočítány a vyrobeny...
00:13:52 ...L. Slavinskim v Orlové. Našim výrobcem mistrovských strun.
00:13:56 -Pro vás?
-Pro mě.
00:13:59 Na tyto housle jste 1 hrál zároveň s houslemi klasickými.
00:14:09 Je to v nahrávce skladby E. Viklického.
00:14:15 Bylo to v 80. letech.
00:14:18 V rozhlase už bylo možné nahrávat postupně několik vrstev na sebe.
00:14:24 Navrstvil jsem tedy troje normální housle a dvoje barytonové.
00:14:28 Vytvořil jsem tak něco, co se podobá saxofonové sekci...
00:14:32 ...velkého jazzového orchestru.
00:14:34 Abychom si to představili, museli bychom vás znásobit 5x.
00:14:40 HRAJE HUDBA.
00:15:11 I když jste zkušený hráč, přihlásil jste se...
00:15:16 ...do letní jazzové dílny.
00:15:19 Říká se, že jste tam nenašel učitele. Je to pravda?
00:15:22 Ona byla 1. svého druhu.
00:15:28 Založili ji K. Velebný a jeho kolegové hudebníci.
00:15:33 Bylo to ve Frýdlantu.
00:15:37 Strávili jsme tam 3. týden v srpnu r. 1984.
00:15:45 Přes den se učilo ve třídách večer v klubu.
00:15:55 Když tam nebyl učitel jazzové hry na housle, jak jste se učil?
00:16:01 My jsme se tam chtěli s A. Jurdou poučit a nebyl tam nikdo,...
00:16:06 ...kdo by se nám mohl věnovat.
00:16:08 V trombonové třídě bylo potřeba posílit počet hráčů,...
00:16:12 ...aby byla celé sekce do závěrečného bigbandu.
00:16:17 My jsme se tam učili sami pod vedením M. Bártka,...
00:16:20 ...trombonisty, který na housle vůbec neumí.
00:16:22 Zjistili jsme, že příští rok budu umět trochu víc...
00:16:26 ...a budu moci vést ty, co umí ještě méně.
00:16:28 -Učíte tam dodnes?
-Od té doby tam učím dodnes.
00:16:31 -Každé léto?
-Každé léto 3. týden v srpnu.
00:16:37 Také máte od počátku 90. let svoje nekonvenční kvarteto...
00:16:43 ...zvané "Nostalgia", nebo "Nostalgie"?
00:16:47 Podle toho, jestli se to slovo chápe česky, nebo anglicky.
00:16:51 V čem je nekonvenční?
00:16:53 V tom, že se všemi nástroji zachází tak jak jsem tady předváděl.
00:16:59 Nehraje správně akademicky čistě, ale snaží se o improvizace.
00:17:09 O harmonie, které nejsou běžné v klasické hudbě.
00:17:14 V repertoáru máte různé jazzmany i klasické autory.
00:17:26 Například serenádu Toseliho. Jak ta se tam dostala?
00:17:31 Já si už 20 let dělám legraci z toho,...
00:17:38 ...jak budu vypadat až mi bude 80.
00:17:41 Ještě třeba budu vědět do které ruky patří housle,...
00:17:46 ...ale to vibrato se bude zpomalovat a rozšiřovat.
00:17:52 Poslechneme si kousek z desky, kterou váš kvartet vydal.
00:17:59 HRAJE HUDBA.
00:18:25 V hudební encyklopedii se o vás píše,...
00:18:30 ...že budujete rozsáhlý archív a diskotéku.
00:18:36 Slyšel jsem o vás, že jste všechny peníze utratil...
00:18:42 ...za gramofonové desky. Kolik jich máte?
00:18:48 Mám jich tisíce. Teď k nim přibyla cédéčka.
00:19:00 Co budete dělat s těmi starými černými deskami?
00:19:04 Nevyhodím je. Všechno nebylo ještě přeneseno...
00:19:11 ...na nové nosiče a už nikdy třeba nebude.
00:19:16 V tom množství desek se dobře vyznáte?
00:19:20 V tom mi hodně pomáhá abeceda.
00:19:26 Kdo si cokoliv seřadí abecedně, tak se v tom rychle vyzná.
00:19:31 Řadíte si abecedně autory, nebo interprety?
00:19:34 Řadím si je podle značek nosičů. Mám nosiče od stovek firem.
00:19:42 Jen tak lze sbírku uspořádat.
00:19:47 Ale někde musíte mít abecedně seřazené názvy, nebo jména.
00:19:52 K tomu slouží databáze v počítači a seznamy, které si tisknu.
00:20:06 Slyšel jsem, že když vám někdo zavolá,...
00:20:09 ...že zaslechl povědomý nápěv a nemůže si vzpomenout na autora...
00:20:13 ...vy si s tím poradíte. Jak?
00:20:17 Nejlepší je vzpomenout si odkud tu melodii znám.
00:20:24 -Z jaké nahrávky?
-Z jaké nahrávky, s kým.
00:20:34 Pak už lehce najdu na které a o kterou skladbu jde.
00:20:39 Potom sáhnu do kartotéky, nebo encyklopedie a posloužím.
00:20:49 Většinou se ti kolegové dostanou do nouze vlastním přičiněním.
00:20:56 Většinou je to z nočních nahrávacích sezení.
00:20:59 Když musí na krabici s páskem napsat kdo to napsal...
00:21:02 ...a jak se to jmenuje.
00:21:07 Za největší zajímavost považujete ve své sbírce nahrávku z r. 1937.
00:21:16 Pořídil ji hudebník zvláštního jména.
00:21:21 To byl houslista Emilio Caceres.
00:21:30 Co je na něm tak unikátního?
00:21:34 Byl to vynikající houslista, který zazářil jen v 1 den...
00:21:39 ...5. 11. 1937 a zanikl.
00:21:44 Na housle hrál dlouho před tím a asi i potom.
00:21:48 Jen 1 přišel s bratrem a kamarádem do studia, natočil 6 snímků...
00:21:54 ...a zmizel z gramofonového trhu.
00:21:57 -Mezi nimi je Gershwinova skladba?
-Ano.
00:22:01 Kousíček si poslechneme.
00:22:04 HRAJE HUDBA.
00:22:30 V repertoáru vašeho kvarteta je také 1 zajímavost.
00:22:35 Skladatel, který nikdy nežil, i když je historicky zdokumentován.
00:22:40 Je to 21. syn J. S. Bacha, i když on měl jen 20 dětí.
00:22:47 Jak se zrodil?
00:22:49 Nás učili na akademii, že jich bylo 20.
00:22:54 Ale v polovině 60. let americký profesor objevil...
00:23:02 ...21. Bachova potomka.
00:23:09 Bach prý už byl unaven vymýšlením nových křestních jmen,...
00:23:15 ...takže mu dal pouze iniciály P. D. Q.
00:23:20 Za něho napsal americký profesor nové skladby?
00:23:25 Podsunul mu svoje dílo.
00:23:28 -To nejsou skladby v Bachě stylu?
-Ne.
00:23:31 P. D. Q. Bach píše pro různé možné a hlavně nemožné hudební nástroje.
00:23:40 I pro spoustu nehudebních zvuků a přístrojů.
00:23:49 Nejznámější a největší je hardart, což je různé kuchyňské nádobí,...
00:23:54 ...klaksony, balonky, které se píchají špendlíkem atd.
00:24:03 V Tišnově hrajete v kvartetu J. Cimrmana.
00:24:06 Tam máte také takové přístroje?
00:24:08 V kvartetu jsme omezeni na 4 klasické smyčcové nástroje.
00:24:12 Hraji tam na violu.
00:24:16 Co hrajete?
00:24:18 Hrajeme z díla P. D. Q. Bacha 1 suitu s hardartem,...
00:24:25 ...který obsluhuje brněnská kapela "CKK Band".
00:24:29 -Toto je jediný orchestr v Tišnově?
-Není.
00:24:33 Tento soubor se schází 1 do roka při podzimních oslavách...
00:24:39 ...J. Cimrmana.
00:24:42 Pravidelně, týdně, zkouší tišnovský komorní orchestr...
00:24:45 ...jehož jsem řadovým členem.
00:24:48 Řadovým členem po tom, co jste řadu let hrál 1. housle.
00:24:52 A postupoval jsem až k té 2. židli.
00:24:57 Komu předáte svoje housle?
00:25:11 U nás v rodině to zatím nevypadá na vyhraněný houslový talent.
00:25:18 Můj syn se učil pár let na housle.
00:25:22 Jednou byl na letní jazzové dílně, ale pak toho pro jiné zájmy nechal.
00:25:26 -Dal přednost ekologii.
-Dal.
00:25:31 Ale 1 moje vnučka si ráda hraje s těmito houslemi.
00:25:39 Když ji vedu smyčec a hmatám za ni, tak si spolu krásně zahrajeme...
00:25:46 ...a ona pak zase běží ke svým panenkám.
00:25:49 -Další vnučky ne?
-Zatím se takhle nevyhranily.
00:25:53 Ale já si myslím, že je to čeká.
00:25:55 Ale je tady 1 čerstvá naděje.
00:25:59 Dnes před svítáním se vám narodila 4. vnučka, Františka.
00:26:05 Máte pro ni v hlavě už nějakou písničku?
00:26:11 Když se narodila její sestřička, měl jsem málo času.
00:26:18 Stalo se to odpoledne a já jsem večer hrál v Brně.
00:26:24 Cestou ve vlaku jsem načrtl aranžmá 1 americké balady s dětskou...
00:26:33 ...a vánoční tématikou.
00:26:37 -Jak se jmenuje?
-Jmenuje se "Narodilo se dítě".
00:26:41 Tu jsme zahráli ten večer na počest mé vnučce.
00:26:48 Myslím, že nejlepší by bylo zahrát Františce tutéž, ale sám.
00:26:52 Zkuste to na ty nejmenší housle.
00:26:54 Zkusím to na ty malé, které třeba také jednou vezme.
00:27:00 HRAJE NA HOUSLE.
00:27:29 Děkuji a myslím, že si zasloužíte předvánoční dárek.
00:27:34 Také děkuji.
00:27:38 .
00:00:15 Pane Beránku, povím vám, jak vypadá román...
00:00:18 ...s názvem "Struny a sen".
00:00:21 Na začátku chodí v malém městě mladý houslista Jan...
00:00:28 ...do hudební školy a učí se.
00:00:33 Po letech se v této škole stane učitelem.
00:00:36 Později povýší do krajského města a začne hrát ve Státní filharmonii.
00:00:42 S tímto souborem objede skoro celý svět.
00:00:45 Z každé země si přiveze nějakou zajímavou desku.
00:00:48 Tečka. Sen je naplněn.
00:00:52 Kdyby se takový román zfilmoval a pustil pozpátku,...
00:00:57 ...mohl by se jmenovat kariéra Jana Beránka.
00:01:00 Protože jste po 30 letech hraní ve Státní filharmonii dal výpověď.
00:01:09 Odešel jste z Brna do Tišnova a tam učíte...
00:01:16 ...na základní umělecké škole. Tím se také naplnil nějaký váš sen?
00:01:28 Určitě. Já jsem člověk spíše zpátečnický.
00:01:39 Proto jsem nepřemýšlel nad tím, že by na tom bylo něco špatného.
00:01:46 Odešel jsem s tím, že chci ještě změnit svůj život,...
00:01:52 ...dokud ho žiji.
00:01:54 V 52 letech jsem přestal být aktivním profesionálním hudebníkem.
00:01:59 A stal jsem se učitelem.
00:02:02 Proč jste potřeboval změnit život obklopený mistry...
00:02:08 ...orchestrálních skladeb?
00:02:11 Člověk se opotřebovává i když dělá velké umění.
00:02:21 Když hrajete nějakou skladbu podvacáté,...
00:02:25 ...už to není tak bezprostřední, jako když je to poprvé.
00:02:33 Neměl jste strach?
00:02:42 Je to velký skok pro profesionála stát se učitelem na hudební škole.
00:02:46 Nezdály se vám někdy těžké sny o této vaší nové existenci?
00:02:52 Když jsem tu výpověď dal, tak jsem měl strach z takových snů.
00:03:00 Žena mě podpořila.
00:03:02 Řekla, že když to nevyjde, že mě uživí.
00:03:07 Čím je vaše žena?
00:03:09 Donedávna byla ředitelkou zvláštní školy.
00:03:12 Takže jsem byl hmotně zabezpečen.
00:03:16 Uvítal jsem, když přišel ten dlouho očekávaný sen...
00:03:21 ...a vyvíjel se jinak než jsem si představoval.
00:03:25 Bylo to zpátky v letech mého působení ve filharmonii,...
00:03:29 ...byli jsme na zájezdě v Německu.
00:03:32 Šel jsem po městě a potkal jsem kamarády z orchestru G. Broma.
00:03:42 Hráli jsme ve stejném městě ve stejný den.
00:03:46 Protože měli zkoušku, šel jsem se na ni podívat.
00:03:50 Jak mě viděl pan Brom, řekl, abych hrál večer s nimi.
00:04:03 Řekl jsem, že mám za chvíli zkoušku na večerní koncert ve filharmonii.
00:04:12 Pak jsem řekl, že ve filharmonii končím a budu u Broma.
00:04:18 A zůstalo při tom, že jste odešel z filharmonie.
00:04:26 Kolik houslí jste za svůj život spotřeboval?
00:04:30 Začínal jsem na půlky, potom tříčtvrtky.
00:04:35 Ty po letech podědil můj syn a rozsedl je.
00:04:40 Nyní vypadají takto.
00:04:43 Takže i takhle se opotřebovávají housle.
00:04:48 -A slouží dál.
-Slouží pořád.
00:04:52 Potom jsou zde housle celé. Ty mi koupil tatínek.
00:04:57 S nimi jsem udělal zkoušky na konzervatoř.
00:05:00 Ve 3. ročníku tohoto ústavu mi koupil housle mistrovské.
00:05:07 To jsou tyto.
00:05:09 To bylo koncem 50. let. Kolik tenkrát takové housle stály?
00:05:19 Housle od brněnských mistrů stály od 4 000,- do 8 000,-.
00:05:28 -Dnes by stály kolik?
-Asi 10x tolik.
00:05:32 -Skoro 100 000,-?
-Určitě.
00:05:34 Co vaši žáci v Tišnově, když potřebují housle?
00:05:41 Také je to stojí tolik?
00:05:47 Malých nástrojů má ve skladu poměrně dost.
00:05:53 Ty se půjčují.
00:05:56 Když si chtějí koupit?
00:05:59 Když chtějí mít vlastní nástroj, tak poradím rodičům,...
00:06:05 ...že je dobré zajít za mistrem houslařem.
00:06:10 U něho pořídí trvanlivější, protože už starý vyhraný nástroj...
00:06:15 ...za zlomek ceny.
00:06:18 Jak je ten zlomek asi vysoký?
00:06:20 Za 1/3 ceny, kterou by dali v obchodě...
00:06:23 ...za krásné, nablýskané, ale nic moc, housle.
00:06:26 -Které jsou ty koncertní?
-Tyhle.
00:06:30 Když vám je kupoval, tak si jistě nemyslel,...
00:06:33 ...že z vás bude i jazzový houslista.
00:06:35 Vy jste plánoval svoji budoucnost jako hráč klasické hudby.
00:06:41 Ano.
00:06:43 Kdy jste dozvěděl, že v jazzu se mohou uplatnit i housle?
00:06:46 Krátce potom, co jsem dostal tyto housle.
00:06:51 Ve 3. ročníku na konzervatoři.
00:06:56 Dal jsem se zlákat Jiřím Danešem, který stavěl orchestr.
00:07:01 Chtěl v něm mít vedle běžných jazzových nástrojů...
00:07:06 ...i nástroje smyčcové.
00:07:08 V této kapele jsem začal brát rozum pokud jde o jazz.
00:07:16 Kdy se dostaly housle do jazzu poprvé.
00:07:20 To musela být odvaha hrát mezi tolika plechy...
00:07:24 ...s takovým jemným nástrojem.
00:07:28 S plechovými nástroji se housle opravdu moc nepojí.
00:07:32 Takže musely počkat až bylo vynalezeno...
00:07:38 ...elektrické zesílení houslí.
00:07:40 Před tím houslisté jazz nehráli?
00:07:44 Hráli, ale obklopovali se nástroji s jemnějším zvukem.
00:07:54 Třeba dalšími houslemi, kytarou, klarinetem, flétnou, klavírem.
00:07:58 Ale nikdy trumpetami, nebo trombonem.
00:08:01 Třeba francouzský houslista Grappelli.
00:08:04 Ten hrával nejčastěji se 3 kytarami a kontrabasem.
00:08:09 A Joe Venuti, americký jazzový houslista?
00:08:12 Ten měl kytaristu, svého spolužáka, a potom klavír, klarinet.
00:08:25 Ale žádné trumpety.
00:08:27 Jak vypadá snímač, který se nasadí na housle?
00:08:33 Je to taková malá kostka, která se vsune pod kobylku...
00:08:40 ...a dělá nevídané věci.
00:08:44 Spotřebuje třeba 150 watů, ale hraje to.
00:08:48 -Na to nemůžete cvičit doma.
-Ne, to je jen na vystoupení.
00:08:54 Čím se liší jazzový způsob hry na housle od klasického?
00:09:00 Mohl by jste to předvést?
00:09:02 Zkusíme to na ty koncertní. Na nich to také jde.
00:09:09 Koncertní hráč by hrál podle notového zápisu takto.
00:09:17 HRAJE NA HOUSLE.
00:09:30 To kdyby slyšel jazzman, tak utíká.
00:09:33 Kdyby se to dostalo o kousek dál, třeba do koncertní kavárny 40. let.
00:09:43 Ten už si tam přidá třeba široké vibrato a občas zacifruje.
00:09:50 Třeba takhle.
00:09:53 HRAJE NA HOUSLE.
00:10:03 To kdyby slyšel jazzman, tak neutíká tak rychle?
00:10:06 Možná ne, ale stále by se mu to nelíbilo.
00:10:11 Kdo chce být dnes v jazzu současný, neměl by vycházet...
00:10:17 ...z klasické houslové školy.
00:10:20 Měl by se snažit přiblížit sopránsaxofonu.
00:10:25 Je to nástroj méně používaný, ale rozsahem blízký houslím.
00:10:29 Já to ještě nedokážu, ale někteří houslisté to umí dobře.
00:10:34 Jazzman, který se hlásí k houslové tradici,...
00:10:39 ...by jinak nasazoval tón a jinak rytmicky zpracoval to téma.
00:10:45 HRAJE NA HOUSLE.
00:10:53 To by byla 1. sloka, v těch dalších...
00:10:56 To by byla 1. a poslední a mezi tím se děje...
00:11:02 ...to dobrodružství improvizace.
00:11:04 Jak to zní?
00:11:06 Když hráč ovládá harmonickou kostru skladby,...
00:11:09 ...tak vymýšlí novou melodii na známé akordy.
00:11:14 HRAJE NA HOUSLE.
00:11:24 Kdy jste takhle začal hrát? Po absolvování JAMU?
00:11:28 Začal jsem na konzervatoři, když jsem si opisoval sóla...
00:11:37 ...Zdeňka Nečesánka.
00:11:40 To byl znamenitý houslista, který žije na jihu Afriky.
00:11:46 Nebyl to ještě ryzí jazzman. Ale uměl hrát na mnoho nástrojů.
00:11:59 S tímto umem jste začal hrát v různých skupinách.
00:12:03 Např. v jazzrockové skupině "Chasa".
00:12:06 To byla moje 1. pravidelná spolupráce.
00:12:10 Před tím to bylo jen náhodně. Třeba i s orchestrem G. Broma.
00:12:15 S "Chasou" a později s "Ornisem" jsme několik let hráli.
00:12:25 S touto skupinou jste začal hrát na housle zvané barytonové.
00:12:33 Vypadají jako normální housle.
00:12:38 Mají také 4 struny, ale o oktávu níž laděné.
00:12:44 Aby nehoukaly, tak jsou hmotnější. Předvedu nehlubší tón houslí G.
00:12:56 Tohle G já chytám před tím na D a ještě mám celou oktávu...
00:13:00 ...k dispozici.
00:13:02 HRAJE NA HOUSLE.
00:13:08 Tím se dostanu mezi violu a violoncello.
00:13:11 Kde se ty silnější struny dají získat?
00:13:19 Používá hodně jazzových houslistů barytonové housle?
00:13:23 U nás znám 1. Ve Francii je objevitel...
00:13:29 ...tohoto způsobu, jak se dostat s houslemi do nižší polohy.
00:13:37 Ten si nechal struny vyrobit u koho?
00:13:40 To by mě také zajímalo.
00:13:43 Možná si nechal jen zkrátit struny cellové a violové.
00:13:47 Tyto struny jsou speciálně vypočítány a vyrobeny...
00:13:52 ...L. Slavinskim v Orlové. Našim výrobcem mistrovských strun.
00:13:56 -Pro vás?
-Pro mě.
00:13:59 Na tyto housle jste 1 hrál zároveň s houslemi klasickými.
00:14:09 Je to v nahrávce skladby E. Viklického.
00:14:15 Bylo to v 80. letech.
00:14:18 V rozhlase už bylo možné nahrávat postupně několik vrstev na sebe.
00:14:24 Navrstvil jsem tedy troje normální housle a dvoje barytonové.
00:14:28 Vytvořil jsem tak něco, co se podobá saxofonové sekci...
00:14:32 ...velkého jazzového orchestru.
00:14:34 Abychom si to představili, museli bychom vás znásobit 5x.
00:14:40 HRAJE HUDBA.
00:15:11 I když jste zkušený hráč, přihlásil jste se...
00:15:16 ...do letní jazzové dílny.
00:15:19 Říká se, že jste tam nenašel učitele. Je to pravda?
00:15:22 Ona byla 1. svého druhu.
00:15:28 Založili ji K. Velebný a jeho kolegové hudebníci.
00:15:33 Bylo to ve Frýdlantu.
00:15:37 Strávili jsme tam 3. týden v srpnu r. 1984.
00:15:45 Přes den se učilo ve třídách večer v klubu.
00:15:55 Když tam nebyl učitel jazzové hry na housle, jak jste se učil?
00:16:01 My jsme se tam chtěli s A. Jurdou poučit a nebyl tam nikdo,...
00:16:06 ...kdo by se nám mohl věnovat.
00:16:08 V trombonové třídě bylo potřeba posílit počet hráčů,...
00:16:12 ...aby byla celé sekce do závěrečného bigbandu.
00:16:17 My jsme se tam učili sami pod vedením M. Bártka,...
00:16:20 ...trombonisty, který na housle vůbec neumí.
00:16:22 Zjistili jsme, že příští rok budu umět trochu víc...
00:16:26 ...a budu moci vést ty, co umí ještě méně.
00:16:28 -Učíte tam dodnes?
-Od té doby tam učím dodnes.
00:16:31 -Každé léto?
-Každé léto 3. týden v srpnu.
00:16:37 Také máte od počátku 90. let svoje nekonvenční kvarteto...
00:16:43 ...zvané "Nostalgia", nebo "Nostalgie"?
00:16:47 Podle toho, jestli se to slovo chápe česky, nebo anglicky.
00:16:51 V čem je nekonvenční?
00:16:53 V tom, že se všemi nástroji zachází tak jak jsem tady předváděl.
00:16:59 Nehraje správně akademicky čistě, ale snaží se o improvizace.
00:17:09 O harmonie, které nejsou běžné v klasické hudbě.
00:17:14 V repertoáru máte různé jazzmany i klasické autory.
00:17:26 Například serenádu Toseliho. Jak ta se tam dostala?
00:17:31 Já si už 20 let dělám legraci z toho,...
00:17:38 ...jak budu vypadat až mi bude 80.
00:17:41 Ještě třeba budu vědět do které ruky patří housle,...
00:17:46 ...ale to vibrato se bude zpomalovat a rozšiřovat.
00:17:52 Poslechneme si kousek z desky, kterou váš kvartet vydal.
00:17:59 HRAJE HUDBA.
00:18:25 V hudební encyklopedii se o vás píše,...
00:18:30 ...že budujete rozsáhlý archív a diskotéku.
00:18:36 Slyšel jsem o vás, že jste všechny peníze utratil...
00:18:42 ...za gramofonové desky. Kolik jich máte?
00:18:48 Mám jich tisíce. Teď k nim přibyla cédéčka.
00:19:00 Co budete dělat s těmi starými černými deskami?
00:19:04 Nevyhodím je. Všechno nebylo ještě přeneseno...
00:19:11 ...na nové nosiče a už nikdy třeba nebude.
00:19:16 V tom množství desek se dobře vyznáte?
00:19:20 V tom mi hodně pomáhá abeceda.
00:19:26 Kdo si cokoliv seřadí abecedně, tak se v tom rychle vyzná.
00:19:31 Řadíte si abecedně autory, nebo interprety?
00:19:34 Řadím si je podle značek nosičů. Mám nosiče od stovek firem.
00:19:42 Jen tak lze sbírku uspořádat.
00:19:47 Ale někde musíte mít abecedně seřazené názvy, nebo jména.
00:19:52 K tomu slouží databáze v počítači a seznamy, které si tisknu.
00:20:06 Slyšel jsem, že když vám někdo zavolá,...
00:20:09 ...že zaslechl povědomý nápěv a nemůže si vzpomenout na autora...
00:20:13 ...vy si s tím poradíte. Jak?
00:20:17 Nejlepší je vzpomenout si odkud tu melodii znám.
00:20:24 -Z jaké nahrávky?
-Z jaké nahrávky, s kým.
00:20:34 Pak už lehce najdu na které a o kterou skladbu jde.
00:20:39 Potom sáhnu do kartotéky, nebo encyklopedie a posloužím.
00:20:49 Většinou se ti kolegové dostanou do nouze vlastním přičiněním.
00:20:56 Většinou je to z nočních nahrávacích sezení.
00:20:59 Když musí na krabici s páskem napsat kdo to napsal...
00:21:02 ...a jak se to jmenuje.
00:21:07 Za největší zajímavost považujete ve své sbírce nahrávku z r. 1937.
00:21:16 Pořídil ji hudebník zvláštního jména.
00:21:21 To byl houslista Emilio Caceres.
00:21:30 Co je na něm tak unikátního?
00:21:34 Byl to vynikající houslista, který zazářil jen v 1 den...
00:21:39 ...5. 11. 1937 a zanikl.
00:21:44 Na housle hrál dlouho před tím a asi i potom.
00:21:48 Jen 1 přišel s bratrem a kamarádem do studia, natočil 6 snímků...
00:21:54 ...a zmizel z gramofonového trhu.
00:21:57 -Mezi nimi je Gershwinova skladba?
-Ano.
00:22:01 Kousíček si poslechneme.
00:22:04 HRAJE HUDBA.
00:22:30 V repertoáru vašeho kvarteta je také 1 zajímavost.
00:22:35 Skladatel, který nikdy nežil, i když je historicky zdokumentován.
00:22:40 Je to 21. syn J. S. Bacha, i když on měl jen 20 dětí.
00:22:47 Jak se zrodil?
00:22:49 Nás učili na akademii, že jich bylo 20.
00:22:54 Ale v polovině 60. let americký profesor objevil...
00:23:02 ...21. Bachova potomka.
00:23:09 Bach prý už byl unaven vymýšlením nových křestních jmen,...
00:23:15 ...takže mu dal pouze iniciály P. D. Q.
00:23:20 Za něho napsal americký profesor nové skladby?
00:23:25 Podsunul mu svoje dílo.
00:23:28 -To nejsou skladby v Bachě stylu?
-Ne.
00:23:31 P. D. Q. Bach píše pro různé možné a hlavně nemožné hudební nástroje.
00:23:40 I pro spoustu nehudebních zvuků a přístrojů.
00:23:49 Nejznámější a největší je hardart, což je různé kuchyňské nádobí,...
00:23:54 ...klaksony, balonky, které se píchají špendlíkem atd.
00:24:03 V Tišnově hrajete v kvartetu J. Cimrmana.
00:24:06 Tam máte také takové přístroje?
00:24:08 V kvartetu jsme omezeni na 4 klasické smyčcové nástroje.
00:24:12 Hraji tam na violu.
00:24:16 Co hrajete?
00:24:18 Hrajeme z díla P. D. Q. Bacha 1 suitu s hardartem,...
00:24:25 ...který obsluhuje brněnská kapela "CKK Band".
00:24:29 -Toto je jediný orchestr v Tišnově?
-Není.
00:24:33 Tento soubor se schází 1 do roka při podzimních oslavách...
00:24:39 ...J. Cimrmana.
00:24:42 Pravidelně, týdně, zkouší tišnovský komorní orchestr...
00:24:45 ...jehož jsem řadovým členem.
00:24:48 Řadovým členem po tom, co jste řadu let hrál 1. housle.
00:24:52 A postupoval jsem až k té 2. židli.
00:24:57 Komu předáte svoje housle?
00:25:11 U nás v rodině to zatím nevypadá na vyhraněný houslový talent.
00:25:18 Můj syn se učil pár let na housle.
00:25:22 Jednou byl na letní jazzové dílně, ale pak toho pro jiné zájmy nechal.
00:25:26 -Dal přednost ekologii.
-Dal.
00:25:31 Ale 1 moje vnučka si ráda hraje s těmito houslemi.
00:25:39 Když ji vedu smyčec a hmatám za ni, tak si spolu krásně zahrajeme...
00:25:46 ...a ona pak zase běží ke svým panenkám.
00:25:49 -Další vnučky ne?
-Zatím se takhle nevyhranily.
00:25:53 Ale já si myslím, že je to čeká.
00:25:55 Ale je tady 1 čerstvá naděje.
00:25:59 Dnes před svítáním se vám narodila 4. vnučka, Františka.
00:26:05 Máte pro ni v hlavě už nějakou písničku?
00:26:11 Když se narodila její sestřička, měl jsem málo času.
00:26:18 Stalo se to odpoledne a já jsem večer hrál v Brně.
00:26:24 Cestou ve vlaku jsem načrtl aranžmá 1 americké balady s dětskou...
00:26:33 ...a vánoční tématikou.
00:26:37 -Jak se jmenuje?
-Jmenuje se "Narodilo se dítě".
00:26:41 Tu jsme zahráli ten večer na počest mé vnučce.
00:26:48 Myslím, že nejlepší by bylo zahrát Františce tutéž, ale sám.
00:26:52 Zkuste to na ty nejmenší housle.
00:26:54 Zkusím to na ty malé, které třeba také jednou vezme.
00:27:00 HRAJE NA HOUSLE.
00:27:29 Děkuji a myslím, že si zasloužíte předvánoční dárek.
00:27:34 Také děkuji.
00:27:38 .