Hostem Antonína Přidala je Thomas Herbert Mandl (1998)
Thomas Herbert Mandl
Středa 6. 9. 2017 po půlnoci na ČT200:00:15 Pane doktore, v roce 1945,
00:00:17 když vám bylo necelých 19
00:00:20 a vrátil jste se do Brna jako ten,
00:00:22 kdo přežil Terezín, Osvětim, Dachau,
00:00:26 provázela vás do poválečného světa
00:00:29 nějaká iluze, které jste později litoval?
00:00:33 -Jednoznačně ano. Já jsem měl tu gigantickou iluzi,
00:00:38 že tím, že nacismus byl sprovozen ze světa,
00:00:42 že je zbytečné se starat o politiku
00:00:46 a že se věci automaticky budou vyvíjet směrem k lepšímu.
00:00:51 A že ať se každý stará o svůj krám
00:00:54 a věci poběží samy o sobě automaticky
00:00:58 k dobrému cíli.
00:01:00 A každý ať se stará o svoje vzdělání,
00:01:03 aby měl dobré povolání, aby dobře pracoval,
00:01:06 aby byl zdravý, ale politika,
00:01:09 to je zbytečná věc, ten velký nepřítel padl.
00:01:13 -Vy jste vystudoval hru na housle
00:01:16 na brněnské konzervatoři, potom na pražské AMU,
00:01:19 zároveň jste studoval filozofii a anglistiku
00:01:22 na filozofické fakultě v Brně,
00:01:24 ale tam už to drhlo, protože některá témata,
00:01:27 která jste si vybral pro svou filozofickou disertaci,
00:01:31 nebyla politicky příliš přijatelná.
00:01:34 Abych to zkrátil. Nakonec jste utíkal do Německa
00:01:38 a to po 15 letech od té doby, kdy jste se odtud vrátil
00:01:42 jako osvobozený vězeň.
00:01:44 Utekl jste z turistického zájezdu v Egyptě
00:01:48 a v Německu jste působil
00:01:50 jako redaktor stanice Deutsche Welle,
00:01:53 předtím ale taky nějakou dobu
00:01:55 jako osobní tajemník spisovatele Heinricha Bölla,
00:01:58 který zorganizoval útěk vaší paní
00:02:01 ve speciálně upraveném kufru svého auta
00:02:04 z Brna přes Rakousko do Německa.
00:02:07 A v Německu žijete dodnes s krátkými přestávkami,
00:02:12 kdy pobýváte ve Spojených státech.
00:02:14 Žijete tedy nakonec v zemi,
00:02:17 ve které jste prožil velmi těžká léta svého mládí.
00:02:20 V jiném televizním pořadu před několika lety
00:02:24 jste vzpomínal na zvláštní moment,
00:02:27 kdy se svým tatínkem, který nepřežil Osvětim,
00:02:31 jste stáli poblíž tamního krematoria
00:02:34 a vy jste se mu svěřil se svou nejistotou,
00:02:37 jak se po válce vyrovnáte s tím národem,
00:02:40 který vám způsobil tolik strádání.
00:02:43 -To je samozřejmě pravda.
00:02:46 My jsme tehdy s tatínkem stáli
00:02:48 na solidní vrstvě lidského popelu,
00:02:52 protože lidský popel tvořil jakýsi solidní ostrůvek
00:02:57 v tom osvětimském močálu,
00:03:00 a před námi bylo to gigantické krematorium
00:03:04 s velkými plameny, které šlehaly z té konstrukce.
00:03:11 Já jsem se ptal svého otce,
00:03:13 nejen jak já se s tím mám vypořádat,
00:03:16 ale co má svět udělat s národem,
00:03:19 který je schopen takových zločinů.
00:03:21 A můj otec, to byl inženýr,
00:03:24 technicky a matematicky velmi vzdělaný člověk,
00:03:29 navíc člověk vysoce filozoficky založený,
00:03:33 a ten mi velmi střízlivě řekl:
00:03:35 Podívej se. Zločiny Němců? Nezapomeň,
00:03:40 že první koncentrační tábory byly zřízeny pro Němce.
00:03:45 Za druhé. Nacismus je nemoc,
00:03:50 která postihla velký národ.
00:03:56 Je to velmi katastrofální nemoc.
00:04:00 Za třetí. Každý národ může být postižen
00:04:06 hrůznou nemocí za předpokladu,
00:04:09 že političtí exponenti použijí
00:04:13 přiměřených psychologických metod.
00:04:16 -Vy jste to později formuloval v jedné přednášce ještě ostřeji.
00:04:21 Že každý národ může spáchat zločin,
00:04:24 když je použito takových...
-Když je použito
00:04:27 adekvátních metod.
00:04:32 -Ale znamená to,
00:04:35 že ten národ je více méně obětí manipulátorů,
00:04:38 kteří na něho ty metody nasadí?
-Ano a ne.
00:04:41 Ten národ je obětí,
00:04:44 ale musel mít nějakou dispozici k tomu,
00:04:47 aby podlehl této věci.
00:04:52 -Je to dispozice, která se váže jenom na ten národ
00:04:55 nebo obecně na lidskou povahu?
00:04:57 -To je velmi nebezpečný terén,
00:05:00 protože to zavání psychologií národů a národností.
00:05:05 A to je velmi problematická věc,
00:05:09 protože to zahrnuje paušalizaci.
00:05:13 Ale některá ta klišé jsou neškodná.
00:05:15 Co Čech, to muzikant, to nikomu neuškodí.
00:05:19 Ale negativní klišé mohou uškodit.
00:05:22 Ale já si myslím, že taky historická situace
00:05:26 vytváří psychologické předpoklady.
00:05:30 Tak například Německo po prohrané 1. světové válce,
00:05:36 sražené na kolena nejen vojensky a politicky,
00:05:40 ale taky hospodářsky,
00:05:43 protože tehdejší šéfové Francie
00:05:47 smrtelně nenáviděli Německo a dělali všechno,
00:05:52 aby Německo hospodářsky prakticky zničili.
00:05:56 A byly výpočty, že ještě v roce 2000,
00:06:00 kdyby se byla dodržela versailleská smlouva,
00:06:03 by jezdily vlaky s uhlím zadarmo do Francie.
00:06:07 A toho využil velmi duchapřítomně Hitler.
00:06:12 -Ale přece jenom hospodářský nedostatek
00:06:15 a rasistická ideologie
00:06:17 nebo plány na ovládnutí Evropy a světa,
00:06:20 to je dost velký skok...
-Já bych neřekl, že je to skok.
00:06:23 Protože když je národ naprosto zbořený
00:06:28 a někdo mu řekne: Ty, německý národe,
00:06:33 ty seš vlastně panská rasa,
00:06:36 ty jsi predestinován vládnout méněcenným národům,
00:06:40 tak větší kompliment nebylo možno
00:06:44 tomu poraženému Německu udělat.
00:06:47 Německu postiženému inflací
00:06:50 a taky morálně odsouzenému.
00:06:53 Takže to byla fráze,
00:06:56 která podle mého názoru rozhodla o vítězství Hitlera
00:07:01 při růstu jeho politické strany.
00:07:06 -To byla ta správná psychologická metoda.
00:07:08 -Ano, to byla správná psychologická metoda.
00:07:11 -Ale to nebyla jediná ideologie,
00:07:14 která zabrala v moderních dějinách.
00:07:16 -Ne. Naše století je postižené
00:07:20 2 ideologickými zrůdami,
00:07:24 a to je komunismus a nacismus.
00:07:30 Levicově orientovaní lidé rozhořčeně protestují,
00:07:34 když někdo říká, že oba systémy jsou totalitní.
00:07:41 Já bych navrhoval se vzdát vší morálně zabarvené polemiky
00:07:48 a soustředit se pouze na mechanismus obou ideologií.
00:07:52 Pak můžeme střízlivě konstatovat,
00:07:55 nacisté argumentovali pseudobiologií,
00:08:00 panská rasa je zdánlivě biologický pojem.
00:08:04 A komunisté argumentovali pseudosociologií.
00:08:10 Pseudosociologie a pseudoekonomika,
00:08:13 jak ji komunisté zneužívali,
00:08:17 byl mocný nástroj všude tam,
00:08:20 kde lidé oponovali
00:08:22 proti zřejmě nespravedlivým sociálním podmínkám.
00:08:28 A to, že ta jedna strana operovala pseudobiologií
00:08:32 a ta druhá pseudosociologií,
00:08:35 vysvětluje podobnosti, ale taky rozdíly obou systémů.
00:08:40 Takže nemá cenu říkat,
00:08:42 že jedno je jako druhé, a = b,
00:08:45 ale že jsou podobnosti, obdoby,
00:08:48 ale že jsou taky rozdíly.
00:08:51 Ale je, podle mého názoru, důležité,
00:08:54 že například oba systémy měly černé listiny,
00:08:59 na které byli umělci, filozofové a podobní lidé,
00:09:04 a ty černé listiny u komunistů a nacistů
00:09:09 byly téměř totožné.
00:09:11 Je to náhoda? Já bych řekl, že ne.
00:09:15 -Myslíte třeba u jistých filozofů nebo umělců?
00:09:20 -Jo, podívejte se,
00:09:22 v nacistickém Německu
00:09:25 citovat jisté pasáže z Nietzscheho
00:09:29 bylo krajně nebezpečné, protože ten Nietzsche
00:09:32 byl smrtelným nepřítelem antisemitismu.
00:09:35 Oni samozřejmě dělali to, co dělá každý totalitní systém.
00:09:40 Vybrat si z nějakého díla to, co se jim hodilo do krámu.
00:09:44 A ten Nietzsche, který říkal:
00:09:47 Pochváleno budiž vše, co mě činí tvrdým,
00:09:50 to se samozřejmě nacistům hodilo.
00:09:52 A že antisemitismus je nejpitomější ideologie ze všech,
00:09:57 to se jim zase nehodilo.
00:10:01 -Stejně tak se nehodil Einstein nebo jiní židovští...
00:10:05 -Einstein se samozřejmě pro svou tzv. židovskou rasu nehodil,
00:10:11 ale Sovětům se taky nehodil.
00:10:15 A Sověti velmi rozhořčeně argumentovali:
00:10:19 Ten Einstein popírá kauzalitu.
00:10:23 A dokonce jsem četl v jednom absolutně kravském komentáři,
00:10:28 že Einstein nepochopil svoji vlastní teorii.
00:10:32 To jsem četl v Tvorbě,
00:10:35 svého času komunistickém kulturním časopisu.
00:10:39 -Tedy tyhle černé listiny jsou příznakem,
00:10:42 ne-li počátkem velké diskriminace,
00:10:44 která může končit velkovýrobou mrtvých.
00:10:49 -Lenin v materialismu a empiriokriticismu konstatuje,
00:10:54 že buržoazní fyzikové jsou reakční.
00:10:58 Místo aby řekl, že fyzik x má nebo nemá pravdu,
00:11:01 tak ho kvalifikuje mimo fyzikální kategorii.
00:11:06 Je reakční.
00:11:08 -Když teď obě ideologie prohrály svou zuřivou válku,
00:11:14 může člověk mít dojem,
00:11:18 že je tedy konec ideologických nebezpečí?
00:11:21 Že ty ideologie byly demaskovány a prohlédnuty tak dokonale,
00:11:26 že už nenaletíme žádné nové?
-Naletíme.
00:11:31 Je vždycky možné vytvořit ideologii,
00:11:35 která uspokojuje nějakou psychologickou potřebu.
00:11:40 A ideologie není omezena na politiku.
00:11:43 Ideologie například hraje velmi význačnou úlohu
00:11:47 v těch zločinných tlupách mladých lidí,
00:11:53 hlavně v Americe,
00:11:55 a ty tlupy se rekrutují ze všech možných vrstev,
00:11:59 ale společným znakem pro všechny je,
00:12:03 přijď k nám, už nikdy nebudeš sám,
00:12:07 vždycky budeš mít rodinu, vždycky budeš mít přátele,
00:12:11 my všichni máme jeden cíl,
00:12:13 aby se nám všem dařilo dobře, my si navzájem budeme pomáhat.
00:12:16 To je ideologie.
00:12:20 -Co je tedy protiváhou ideologického myšlení?
00:12:25 -Protiváhou ideologického myšlení je věcné myšlení,
00:12:29 myšlení, které se nevyhýbá nepohodlným faktům,
00:12:34 a hlavně to, co ideologie dělá, je,
00:12:40 že předstírá celostní pohled.
00:12:45 Například velký svod marxismu byl v tom,
00:12:50 když akceptuješ můj světový názor,
00:12:54 tak jsi pochopil mechaniku světových dějin,
00:12:59 tak je ti jasné, proč a jak fungují dějiny.
00:13:04 A to je euforický pocit,
00:13:07 který dokáže svést mnoho lidí.
00:13:12 -Ale ve skutečnosti to není žádné univerzální vidění,
00:13:17 nýbrž fragment.
00:13:20 -Ano, ideologie používá geniálního triku.
00:13:24 Předvede fragment
00:13:26 a namluví tomu konzumentovi té ideologie,
00:13:30 teď máš celkový pohled, teď jsi zvládl celek.
00:13:34 A to je lež.
00:13:39 Zkráceně bychom mohli říct, že nacisté říkali:
00:13:43 To jediné, co platí, je ozbrojený konflikt.
00:13:46 Navodili ho, prohráli v něm.
00:13:49 Komunisté říkali: Logika světových dějin je taková,
00:13:54 že produktivita práce si vynucuje stále nové výrobní vztahy
00:14:00 a vy, kapitalisté, budete smeteni,
00:14:03 protože produktivita práce v socialismu
00:14:06 bude nesrovnatelně vyšší než komunismu.
00:14:10 Tak zmizel feudalismus, otrocký řád atd.
00:14:13 A tak zmizí taky kapitalismus.
00:14:15 Ale empirie říká,
00:14:18 že produktivita práce byla hynoucí bylinka v socialismu
00:14:22 ve srovnání s kapitalismem.
00:14:25 Tedy měřeno svými vlastními kritérii,
00:14:29 obě ideologie byly poraženy.
00:14:34 Proč? Protože obě lhaly.
00:14:37 -Pro vás má ideologie od začátku hanlivý přídech.
00:14:41 Jsou ideologie jako soustavy idejí, zásad,
00:14:47 ke kterým se hlásí určitá politická hnutí,
00:14:50 například...
-To nemusí být ideologie.
00:14:53 T. G. Masaryk například měl ucelený světový názor.
00:14:59 Ale to není ideologie.
00:15:02 Ideologie vždycky mrzačí realitu.
00:15:06 To demokratičtí politikové nedělají.
00:15:11 Ti klidně řeknou, tady ještě nevíme,
00:15:14 to se musí ještě vyřešit, tady jsou různé nesrovnalosti.
00:15:18 Oni nemají tu fanfáru, tu triumfální fanfáru,
00:15:21 my jsme všechno rozřešili, my všechno víme,
00:15:24 my všechno dáme do pořádku.
00:15:26 A smeteme každého, kdo s tím nesouhlasí.
00:15:30 -Zbývají potom ještě ideály,
00:15:33 to slovo ze slovníků našich otců spíše proto,
00:15:36 že my se dnes pohybujeme spíše v termínech ideologických.
00:15:40 Jaké vy jste měl ideály?
00:15:42 -Já především bych chtěl projevit nesouhlas,
00:15:46 že je to jenom ze slovníku našich otců.
00:15:48 Já myslím, že slovo ideál má existenční oprávnění i dnes.
00:15:52 Já jsem měl například ideál, být skvělým houslistou.
00:15:56 A měl jsem ideál, vím, že to zní velmi infantilně,
00:16:02 ale měl jsem ideál,
00:16:04 že definitivně rozřeším jisté filozofické záhady.
00:16:09 Například problém teorie poznání.
00:16:14 A já jsem měl jako 15letý kluk tu představu,
00:16:18 že se mi podaří z filozofie udělat exaktní vědu,
00:16:22 která by, tak říkajíc, organicky rostla,
00:16:26 jak například roste chemie nebo fyzika.
00:16:32 Že se stále shromažďují nové poznatky
00:16:35 a že ten systém je kompletnější. Ve filozofii je to jiné.
00:16:39 Jeden myslitel řekne: Všechno je hmota.
00:16:42 A ten druhý myslitel, který žije současně s ním
00:16:45 nebo pár let později, říká: Ne, ne, všechno je duch.
00:16:51 Dějiny filozofie, není to pravda,
00:16:54 ale na první pohled vypadají tak,
00:16:57 že každý filozof srovná se zemí systém svého předchůdce.
00:17:04 A to jsem považoval za velký nedostatek filozofie
00:17:07 a to jsem chtěl napravit.
00:17:09 -Tak to byl taky jeden ideál.
-To se vám nepodařilo.
00:17:11 -Ne, ale já jsem chtěl udělat první krůček k tomu.
00:17:17 Mě vždycky zajímala a fascinovala logika.
00:17:21 A já jsem věděl,
00:17:24 že od dob starého Řecka existují 2 koncepty logiky.
00:17:29 Aristotelovský a koncept dialektický,
00:17:35 reprezentovaný Herakleitem, geniálním myslitelem starověku.
00:17:44 Je možné,
00:17:46 aby v jedné vědecké soustavě, totiž filozofii,
00:17:51 současně fungovaly dva logické systémy?
00:17:56 Já jsem si myslel, že ano.
00:17:58 Mým tématem pro disertaci mělo být
00:18:01 Vztah mezi aristotelovskou a dialektickou logikou.
00:18:06 To jsem taky přednesl na filozofické fakultě v Brně
00:18:11 a bylo mi to odmítnuto s odůvodněním,
00:18:14 které dodnes považuji za velmi pozoruhodné.
00:18:17 O to se už pokoušel soudruh Lenin,
00:18:20 neuspěl s tím, proto ta práce nebude povolena.
00:18:25 -Ale měl jste taky nějaký ideál, pokud jde o uspořádání státu?
00:18:31 -Já vím, že ten ideál je nedostižný.
00:18:37 Ale mě by těšilo,
00:18:39 kdyby společnost byla spravedlivá.
00:18:42 A spravedlnost mimo člověka neexistuje.
00:18:46 Spravedlnost existuje, pokud my ji vyrábíme.
00:18:51 Když já svému žákovi, protože je mi nesympatický,
00:18:56 dám špatnou známku,
00:18:59 ale své žačce, protože mě oslnila svou ženskou krásou,
00:19:03 dám jedničku, přestože nic neumí,
00:19:06 tak jsem se zachoval hrubě nespravedlivě.
00:19:09 A to je zbytečný zločin.
00:19:12 -Ale to se dá ovládnout.
00:19:14 Na rozdíl od společnosti, ve které někteří volají:
00:19:19 Já chci být spravedlivě zaopatřen.
00:19:25 -To celé je otázka
00:19:30 politické levice, pravice a reality.
00:19:34 A kdyby se člověk díval na ty 2 směry
00:19:37 ne ideologicky,
00:19:40 tak by zjistil,
00:19:42 že levice v podstatě jenom říká: Nikdo nemá hladovět.
00:19:46 A tomu je těžko odporovat. To se musí akceptovat.
00:19:50 A pravice říká: Jenom to, co se nahospodaří, platí.
00:19:55 To je taky pravda.
00:19:58 A ti dva by se vůbec nemuseli hádat,
00:20:02 kdyby nebylo ideologie.
00:20:04 Protože ty dvě zásady musí být akceptovány
00:20:08 každým člověkem, který realisticky uvažuje.
00:20:13 Jenže oba ty postoje mají svůj vržený stín
00:20:16 ve formě ideologie.
00:20:19 Ta levice má ten katastrofální přízvuk:
00:20:22 Je neštěstí, že někdo má větší příjem než já.
00:20:26 Nikdo ať nemá víc než já!
00:20:30 Vedoucí německých komunistů v předhitlerovském Německu
00:20:35 prohlásil, a to je skutečně autentický citát:
00:20:39 Po finančních milionářích
00:20:42 budeme muset odstranit mozkové milionáře.
00:20:45 A to je kletba ideologie.
00:20:50 A pravice má taky svůj vržený stín katastrofální.
00:20:54 Ty jsi ztratil zaměstnání? Proč se nejdeš zastřelit?
00:20:59 -To snad ne. Ale proč nejdeš
00:21:01 získat jinou kvalifikaci, proč nejdeš hledat práci,
00:21:05 i když se hledá těžko?
00:21:07 -To taky nejde vždycky.
00:21:09 Existují vždycky lidé,
00:21:12 kteří těží z existujících zákonů.
00:21:16 Například v Německu jsou situace,
00:21:20 že dost lidí si říká: Nač pracovat?
00:21:23 Já když si zažádám o sociální podporu,
00:21:27 tak budu líp na tom, než kdybych pracoval naplno.
00:21:31 A ještě můžu dělat načerno fušky.
00:21:34 -To je spravedlivé? Z jeho hlediska ano.
00:21:37 -Ne, to je z jeho hlediska prospěšné,
00:21:40 ale ne spravedlivé.
00:21:44 -Takže spravedlivé by bylo říct mu:
00:21:47 To, co chceš, není rozumné.
00:21:50 Vy jste přece velký zastánce rozumu.
00:21:52 Napsal jste mnohokrát v autobiografických románech,
00:21:56 že racionálnost vám pomohla přežít.
00:21:59 -To je taky pravda.
00:22:00 -A není nakonec tento věcný rozum
00:22:03 lék na všechny sny o nemožné spravedlnosti?
00:22:08 -Ne. Já bych řekl,
00:22:10 že máme bez ideologického fortissima
00:22:15 usilovat o spravedlnost.
00:22:17 Je například nespravedlivé,
00:22:21 že zubař vydělá víc než očař,
00:22:23 protože kdybyste se mě zeptal,
00:22:25 já raději žiju bez zubů než bez očí.
00:22:28 A přesto ten zubař má víc peněz než ten očař.
00:22:32 Podle mého názoru je to nespravedlivé.
00:22:36 80letý pianista může hrát jak mladý Bůh,
00:22:39 70letý houslista to je důvod zaplakat.
00:22:47 Nespravedlivé.
00:22:49 -Ale to nemůže žádná vláda, žádný parlament vyrovnat.
00:22:53 -Ano, to je pravda. A nevím, jestli je to útěcha.
00:22:57 Myslím, že ne.
00:23:00 Je to spíš poukaz na to,
00:23:03 že nespravedlnost je zakotvena v realitě.
00:23:08 Ale to jsou věci, které tak dalece nejsou tragické.
00:23:19 Když se někomu řekne: Kamaráde, ty musíš zemřít,
00:23:22 protože ty nejsi příslušník mého národa,
00:23:26 tak jak se to děje na Balkáně, nebo donedávna dělo,
00:23:30 to jsou tragické případy nespravedlnosti.
00:23:35 A Spojené národy, bohužel, reagovaly s velikým zpožděním.
00:23:43 -Vy jste v jednom německém rozhlasovém rozhovoru připustil,
00:23:49 že pro vás dnes,
00:23:51 když už jste překročil sedmdesátku,
00:23:54 je smrt pořád něco jako bezmezná potupa.
00:23:58 -Ano.
-Citoval jste Eliase Canettiho,
00:24:00 který říkal, že by se lidstvo mělo spojit,
00:24:03 aby konečně zvítězilo nad smrtí.
00:24:05 Jak si takové vítězství nad smrtí dnes představujete?
00:24:09 -Genová medicína dělá gigantické pokroky.
00:24:13 Mozková fyziologie, mozková biologie
00:24:16 dělá gigantické pokroky.
00:24:18 Medicína celkem dělá obrovité pokroky.
00:24:24 To je moje subjektivní,
00:24:27 ale já jsem stále touhle realitou,
00:24:32 které říkáme svět, fascinován.
00:24:37 Mě fascinuje to, čemu filozofové říkají emergence,
00:24:41 vynořování se nových kvalit,
00:24:43 zásadně nových věcí.
00:24:46 První fenomén tohoto druhu byl například computer.
00:24:50 Computer se nebojí.
00:24:53 Dříve, když soudruh Stalin vyslal své špiony,
00:24:56 tak každý, protože chtěl přežít, říkal:
00:24:59 Soudruhu generalissime,
00:25:02 lidstvo na celém světě baží po tom,
00:25:05 mít sovětský systém.
00:25:08 To computer nikdy neříkal, protože neměl strach.
00:25:13 To znamená, computer, zdánlivě apolitická hračka,
00:25:18 hluboce zapůsobila na politiku
00:25:22 a i Sověti se museli začít potýkat s realitou.
00:25:29 Další, a ne vždycky pozitivní emergence,
00:25:35 tedy nově se vynořující kvality, komplikují život,
00:25:40 jako například nový systém hospodaření,
00:25:46 kterému říkáme globalizace.
00:25:48 A další věc,
00:25:51 že podnik se má především vyplácet
00:25:54 pro majitele akcií.
00:25:56 Shareholder tomu říkají v Americe.
00:25:59 To znamená hodnota pro akcionáře.
00:26:04 Já si myslím, že to není dobré hledisko.
00:26:07 Bude věcí demokratických států,
00:26:11 vytvářet takové zákony,
00:26:15 které by vyvažovaly tuhle orientaci.
00:26:20 Ty chceš maximálně vydělat, dobře,
00:26:22 ale tady je zákon, že je nutno platit ty a ty daně,
00:26:26 podporovat ty a ty věci podle jistého klíče.
00:26:29 Ty věci jsou proveditelné. Jenže jsou neideologické
00:26:35 a nikoho to nezláká pod nějaké vlající prapory.
00:26:39 -Ale my jsme se k tomu dostali od mé otázky,
00:26:43 proč chcete zvítězit nad smrtí?
00:26:46 -Protože mě fascinuje skutečnost.
00:26:50 -To znamená, že byste chtěl žít déle,
00:26:52 než je vám biologicky vyměřeno?
00:26:55 -Já bych chtěl žít věčně.
00:26:58 Já jsem zrovna tak zvědavý, jako když mně bylo 5.
00:27:02 -Ale znáte ty příběhy, fantastické příběhy lidí,
00:27:07 kteří po požití nějakého lektvaru
00:27:09 mohli žít sto, dvě stě let
00:27:11 a nakonec byli zoufalí?
-Znám.
00:27:13 Já jsem přesvědčen, že se to mně nemůže stát,
00:27:18 a prozatím chci žít věčně.
00:27:24 -Ale vy jste mohl v jedné chvíli přijít o život
00:27:28 už těsně před koncem války.
00:27:31 Vy jste svou zesláblou chůzí oslaboval postup kolony
00:27:37 a jeden voják dostal příkaz...
-Esesák dostal příkaz
00:27:42 od velitele tábora,
00:27:44 abych byl zastřelen, protože blokuji postup kolony.
00:27:49 Načež ten muž mě zavedl do lesa
00:27:52 a šlo to trošku do kopce a to bylo nad moje síly.
00:27:56 Já jsem se tam svalil, načež on sundal svoji pušku
00:28:00 a já jsem si říkal: Ha, teď to přijde.
00:28:02 Taková škoda.
00:28:04 Já jsem se ještě chtěl naučit kontrapunkt
00:28:08 a matematiku a filozofii
00:28:12 a tyhle věci už nikdy nepoznám a nepochopím.
00:28:17 Díval jsem se mu do očí a čekal jsem,
00:28:20 že stiskne spoušť a že bude po všem.
00:28:25 On mi namísto toho řekl: Chytni se té pušky,
00:28:28 já ti pomůžu vstát.
00:28:31 A pak ještě řekl: Zavedu tě domů,
00:28:34 to znamená do koncentráku,
00:28:37 který jsem znal ze své funkce nosiče mrtvol.
00:28:41 To bylo mimo jiné centrální skladiště mrtvol.
00:28:45 To byla jedna z funkcí toho lágru.
00:28:48 A tam po mnoha potížích jsem se po všech 4 dobelhal
00:28:54 a ten strážný u brány
00:28:58 obě ty soustředně uspořádané brány
00:29:03 s úžasem pro mě otevřel
00:29:06 a dostal jsem se až na to nástupové náměstí
00:29:12 a tam jsem ztratil vědomí. Probudil jsem se v baráku
00:29:17 a pak zdánlivě na nějakou chvíli začal všední den,
00:29:24 že se fasovala polévka,
00:29:27 a pak znovu jsem slyšel zvuky bojů
00:29:32 a probudil jsem se v zemi nikoho.
00:29:37 V táboře téměř nebylo živého člověka,
00:29:40 ale kupy mrtvol.
00:29:42 Němci už tam nebyli a Američané ještě ne.
00:29:47 -A vy byste chtěl žít věčně.
-Ano,
00:29:50 protože skutečnost je fascinující.
00:29:55 Já mám ten dojem,
00:29:57 že jsem z toho vyvázl bez zranění.
00:30:01 To znamená, já se neděsím, když vidím nějakou uniformu,
00:30:05 která nějak připomíná dávno zaniklé uniformy.
00:30:10 Já nemám strach se setkat se svými smrtelnými nepřáteli.
00:30:15 Já jsem se s nimi setkal z obou táborů,
00:30:18 mluvil jsem s nimi, neměl jsem děs v duši,
00:30:22 naopak měl jsem triumf.
00:30:25 A říkám si, že život nebyl jednoduchý.
00:30:28 Ale je fascinující.
00:30:31 Skryté titulky: I. Marečková Česká televize 2014
00:30:33 .