Hostem Antonína Přidala je právník Vojtěch Cepl (1996)
Vojtěch Cepl
Čtvrtek 15. 6. 2017 po půlnoci na ČT200:00:15 Vy jste, pane profesore, jedním z patnácti soudců
00:00:18 našeho Ústavního soudu,
00:00:20 které před 3 lety jmenoval prezident republiky.
00:00:24 Někdy některé z vás vidím na televizní obrazovce,
00:00:27 když Ústavní soud oznamuje své rozhodnutí.
00:00:30 Občas procházím kolem budovy Ústavního soudu v Brně
00:00:34 s pocitem jistého tajemství.
00:00:37 Říkám si, co tam asi dělají za těmi zdmi a stěnami,
00:00:41 když nesoudí živé lidi,
00:00:44 když posuzují,
00:00:47 zda předpis nebo zákon odpovídá ústavním zákonům
00:00:50 a kdy jsou vlastně odkázáni na zkoumání papírů,
00:00:54 nikoliv zkoumání nějaké živé pře.
00:00:59 Není práce u Ústavního soudu neskonale nudnější
00:01:03 než u kteréhokoli jiného?
00:01:07 -Ústavní soud je kompromisem mezi opravdovým soudem
00:01:13 a mezi legislativním orgánem v tom smyslu,
00:01:19 že jde o legislativní orgán negativní.
00:01:23 Může pouze rušit zákony, předpisy,
00:01:26 ale nemůže je vytvářet.
00:01:30 To je jeden typ činnosti.
00:01:34 A druhý směr je,
00:01:37 že pokud zásahem veřejné moci, zásahem státu,
00:01:41 dojde k porušení základních ústavních práv občanů,
00:01:46 tak tyto spory rozhoduje
00:01:49 Ústavní osud v konečné instanci potom,
00:01:52 co prošly normální soustavou soudů.
00:01:55 -Občan se tedy nemůže nebo nemá přímo obracet na Ústavní soud.
00:02:00 -Nemá ani nesmí.
00:02:04 Jeho pře musí projít
00:02:07 normální soustavou obecních soudů.
00:02:10 Teprve potom,
00:02:13 co nebyl uspokojen v poslední instanci,
00:02:17 se může prostřednictvím advokáta
00:02:20 obrátit na Ústavní soud.
00:02:23 -Jak je to s politickými stranami,
00:02:25 když mají pocit, že byly poškozeny,
00:02:26 například rozhodnutím ústřední volební komise.
00:02:29 Ty nemusejí k advokátovi a k soudu?
00:02:34 -Pokud není vyšší instance,
00:02:37 tady se jedná o zvláštní orgán administrativního typu,
00:02:41 tak ten další byl Ústavní soud v tomto případě.
00:02:45 Ty instituce, organizace
00:02:48 mají většinou své právní zástupce.
00:02:50 Ale vždy to musí být advokát.
00:02:54 -Přesto se asi stává,
00:02:57 že je Ústavní soud zahrnován dopisy lidí,
00:03:00 kteří ho považují
00:03:01 za nejvyšší soudní instanci ve státě,
00:03:03 která jim může pomoci
00:03:06 v jejich těžkých soukromých problémech.
00:03:09 -Bohužel je to tak.
00:03:11 Ta základní znalost o soustavě našeho soudu je,
00:03:17 podle mého názoru, velice chabá.
00:03:21 Někteří lidé se domnívají, že to je taky z toho důvodu,
00:03:26 že právnictví nemá kořeny
00:03:30 ve všeobecném středoškolském vzdělání
00:03:34 na rozdíl od ostatních oborů lidské činnosti.
00:03:38 U nás, v České republice,
00:03:41 se nevyučuje předmět,
00:03:43 který by se dal nazvat základy práva.
00:03:47 Částečně to supluje občanská nauka.
00:03:51 Doufejme, že se to zlepší.
00:03:54 -Vidím, že asi víte, že tato knížka,
00:03:58 Ústava České republiky
00:04:00 a Listina základních práv a svobod,
00:04:03 možná patří k bestsellerům,
00:04:05 možná ji každý úřad chce mít ve své příruční knihovničce,
00:04:07 ale rozhodně nepatří k těm nejčtenějším
00:04:11 nebo k nejpochopenějším knížkám u nás vydávaných.
00:04:15 Vy myslíte, že každý občan by si měl aspoň pro zajímavost
00:04:20 přečíst ústavu,
00:04:22 když tohle je vlastně záruka našeho státního zřízení.
00:04:25 Tato stanoví, zač by občané měli nasadit život
00:04:29 nebo zač by se měli s odvahou brát,
00:04:32 protože říká, že tato republika je demokratický právní stát,
00:04:36 jehož povaha by neměla být ohrožena,
00:04:39 a že lidé mají právo klást odpor těm,
00:04:43 kdo by tento demokratický právní stát
00:04:47 chtěli ohrozit nebo odstranit.
00:04:50 -Tím se dostáváme k tomu, co vlastně ta ústava je.
00:04:54 Jako mnoho problémů v tzv. právní vědě,
00:04:58 protože já si myslím, že to je jen soubor
00:05:01 naakumulovaných všelijakých poznatků,
00:05:04 ale není to věda v pravém slova smyslu,
00:05:07 tak tam není jednotný názor.
00:05:10 Ale shoda panuje v tom,
00:05:14 že každá společnost má jakousi základní smlouvu,
00:05:18 jak bude ta společnost organizována,
00:05:22 jak bude vykonávána státní moc,
00:05:25 to je jedna část každé ústavy.
00:05:29 A druhá část je taková charta
00:05:32 nebo Listina základních práv a svobod občana,
00:05:36 to jsou vztahy mezi občanem a státem.
00:05:40 Kdežto ta první část jsou vztahy
00:05:42 mezi nejvyššími státními orgány.
00:05:44 Já myslím, že číst by to měl ten,
00:05:46 koho to zajímá, jak je u nás ta moc rozdělena,
00:05:49 jaké jsou státní orgány,
00:05:51 jaké jsou postupy při tom cyklickém obnovování,
00:05:55 poněvadž to je velice důležité.
00:05:58 Někteří teoretici tvrdí, že tahle část ústavy
00:06:02 se vyvinula z dědického práva následnictví trůnu,
00:06:06 poněvadž všude musí být nějaká pravidla,
00:06:09 který potomek nastupuje v jakém pořadí,
00:06:12 to je taky jeden kořen vzniku ústav.
00:06:16 -Tato pravidla mají povahu zákona.
00:06:19 Ústava je zákon. Je to jeden z ústavních zákonů.
00:06:22 Když potom některý politik prohlásí,
00:06:24 že ústavu nesmíme brát jako něco posvátného,
00:06:27 podle čeho by se hned všechno mělo dělat,
00:06:30 vy si o tom myslíte co?
00:06:36 -V různých společnostech má ústava různý respekt.
00:06:39 Naše tradice je... My jsme se vyvinuli
00:06:43 z nevolnických absolutních monarchií,
00:06:47 kde ten panovník byl vládce,
00:06:49 a tam ta ústava byla
00:06:52 jakýmsi darem shora osvíceného panovníka,
00:06:56 že ty práva stále popouštěl,
00:06:59 z nevolníků učinil svobodné občany.
00:07:02 Ten druhý typ, který je ve Spojených státech,
00:07:06 je zcela opačný začátek.
00:07:09 Svobodní občané zjistili po určité době,
00:07:13 že musí mít nějaká pravidla,
00:07:16 kterými budou regulovat svoje vzájemný vztahy,
00:07:20 a že si musí vytvořit nějaké šerify,
00:07:23 který by dbali na pořádek.
00:07:25 Takže to jsou takové 2 základní proudy.
00:07:28 -Tuto ústavu už si občané tohoto svobodného státu
00:07:32 prostřednictvím svých svobodně zvolených zástupců
00:07:35 dali sami,
00:07:36 nedostali ji od nějaké vrchnosti,
00:07:39 a přesto se občas slyší názor,
00:07:41 že se to nesmí brát jako něco nedotknutelného.
00:07:45 -Ta tradice respektu ke konstitucionalismu
00:07:51 je u nás slabá proto,
00:07:54 že všechny komunistické státy měly ústavy
00:07:57 a byly to docela excelentní soubory práv,
00:08:03 ale pokud neměly instituce,
00:08:06 které by je vynucovaly, ty práva,
00:08:10 pokud občan se jich nemohl skutečně dovolat,
00:08:13 pokud neměly Ústavní soudy,
00:08:17 tak tyto ústavy jsou často
00:08:19 jen takovým programatickým, manifestačním,
00:08:23 excelentním prohlášením.
00:08:26 -Dnes mají Ústavní soudy
00:08:29 ve všech postkomunistických státech?
00:08:32 -Ano, Ústavní soud je naprostá nezbytnost
00:08:36 ke vstupu do moderní společnosti.
00:08:39 Asi jako vázanka do salónu.
00:08:46 A nejen že mají Ústavní soudy
00:08:49 a mají Listiny základních práv,
00:08:51 ale zase, bohužel, ze setrvačnosti
00:08:57 jsou tam četná práva v těch listinách,
00:09:01 která mají jenom aspirativní povahu.
00:09:04 Těžko se vynucují, jsou nereálná.
00:09:06 Jsou žádoucí.
00:09:08 Například každý občan má právo na zdravé životní prostředí.
00:09:13 Je to krásné,
00:09:16 ale představte si občana v Ústí nad Labem,
00:09:19 který jde k okresnímu soudu a žádá,
00:09:21 aby toto jeho právo bylo vynuceno.
00:09:24 Všechno nelze regulovat právem.
00:09:28 -Dostal by se s tímto svým požadavkem
00:09:30 až k vašemu Ústavnímu soudu?
00:09:33 -Ještě to nikdo nezkusil.
00:09:36 Ale oba dobře víme,
00:09:38 že některá ta práva
00:09:40 mají povahu jenom všeobecného závazku
00:09:43 státní politiky do budoucna.
00:09:50 Já patřím k těm právníkům, kteří věří,
00:09:53 že méně by bylo více
00:09:55 a že když jsou tam nereálné principy a práva,
00:09:58 tak celá ta ústava ztrácí respekt
00:10:02 a nebere se vážně.
00:10:05 -Ale Ústavní soud má pojištěn respekt
00:10:09 jedním z článků naší ústavy, který praví,
00:10:12 že jeho rozhodnutí jsou závazná pro všechny osoby,
00:10:15 pro všechny orgány,
00:10:17 to znamená, nejen pro strany v tom sporu,
00:10:20 ale naprosto pro všechny.
00:10:22 Od prezidenta, premiéra až po jiné hodnostáře.
00:10:26 Bez výjimky.
00:10:28 A nikdo už se proti nim nemůže odvolat.
00:10:31 Není to příliš absolutní,
00:10:34 že u Ústavního soudu končí jakákoliv další pře?
00:10:41 -To je jeden z principů a požadavků spravedlnosti,
00:10:44 aby procedury někde končily.
00:10:47 Já si dokonce myslím,
00:10:48 aby končily v reálném a rychlém čase.
00:10:52 V některých případech jakékoliv rozhodnutí je lepší
00:10:56 než otevřený, vlekoucí se spor.
00:11:00 Společnost nemůže fungovat v polootevřených konfliktech
00:11:06 a to je právě smysl soudnictví, aby ty spory řešilo.
00:11:12 -Nějakou mezinárodní instanci nad sebou nemáte?
00:11:16 -Máme,
00:11:18 a protože prožíváme ohromný proces
00:11:21 zmenšování se světa, spojování se,
00:11:26 tak i proces harmonizace a unifikace evropského práva.
00:11:32 V naší ústavě dokonce respektujeme
00:11:35 mezinárodní smlouvy jako pramen práva
00:11:39 stejné právní síly jako ústavní zákony,
00:11:43 takže máme nad sebou ve Štrasburku soud evropský.
00:11:49 -Tam by se mohl občan nebo nějaká instituce
00:11:51 obrátit prostřednictvím svého právního zástupce,
00:11:54 kdyby nebyl spokojen s rozhodnutím Ústavního soudu.
00:11:59 Ústavu by si měl přečíst taky ten,
00:12:01 kdo si myslí,
00:12:02 že by se mohla nějak pohodlně přepsat rychle,
00:12:06 aby se zahladily její dluhy.
00:12:08 Víme, že máme k ústavě několik dluhů.
00:12:11 Je to Senát,
00:12:12 jsou to vyšší územně správní celky.
00:12:16 Zrovna nedávno po volbách jsme znovu slyšeli ten nápad,
00:12:20 přece by se dal ten Senát vyškrtat
00:12:22 a jet podle opravené ústavy.
00:12:28 -Tato část ústavy,
00:12:31 která formuluje základní pilíře státní moci,
00:12:36 které, jak víme, tradičně jsou tři,
00:12:40 moc výkonná, moc soudní a moc zákonodárná,
00:12:44 ta má celou soustavu pojistek, brzd,
00:12:48 vzájemných kontrol,
00:12:51 protože i když politická věda se na mnoha věcech neshoduje,
00:12:56 tak všichni víme velmi dobře jeden poznatek.
00:13:01 Že každá moc se musí rozdělovat,
00:13:04 protože absolutní moc korumpuje absolutně.
00:13:08 Čím lépe jsou rozděleny a vzájemně se kontrolují
00:13:11 ty jednotlivé složky,
00:13:13 tím více je zaručena svoboda a demokracie.
00:13:18 V té naší soustavě má Senát své místo,
00:13:23 a kdyby se vyjmul,
00:13:25 tak by se musela celá ústava přepsat,
00:13:28 protože celá ta soustava by byla jiná.
00:13:31 Je naprosto naivní si představit,
00:13:34 že se škrtne jen pár ustanovení o Ústavním soudu.
00:13:37 Mimochodem existují schémata s jednokomorovým systémem.
00:13:41 Ale my jsme se rozhodli, z různých důvodů,
00:13:44 který tady nemůžu jmenovat,
00:13:47 že by bylo lepší mít 2 komory.
00:13:50 Je to dokonce specialita naší ústavy,
00:13:52 že všechny ty moci jsou zdvojeny.
00:13:55 -Takže přepisování ústavy podle momentální potřeby
00:13:59 asi není žádoucí. Už kvůli pověsti státu.
00:14:03 Ale jsou možné doplňky nebo dodatky k ústavě,
00:14:06 kterými se modifikují určitá ustanovení.
00:14:09 Takový doplněk by u nás někdo mohl navrhnout,
00:14:13 aby se vypustil Senát?
00:14:16 -Zajisté.
00:14:18 Ta ústava se liší od ostatních zákonů jenom tím,
00:14:21 že je více rigidní,
00:14:23 že je zapotřebí zvláštní, kvalifikovaná většina,
00:14:26 třípětinová,
00:14:28 ke schválení ústavních zákonů.
00:14:30 Jinak je všechno stejné.
00:14:31 A jako zákony se mohou novelizovat
00:14:34 a soubory zákonů neboli kodexy se můžou rekodifikovat,
00:14:38 což je hlubší zásah,
00:14:41 tak i ústava je jakýmsi kodexem,
00:14:44 který se buď zcela rekodifikuje, což se stalo u nás,
00:14:47 bylo to mimochodem velice žádoucí,
00:14:50 nepokračovat v novelizacích,
00:14:53 jako sousední srovnatelné země,
00:14:55 protože já myslím,
00:14:58 že ta stará ústava skutečně neměla respekt.
00:15:03 Vyškrtnout článek
00:15:04 o vedoucí úloze komunistické strany
00:15:07 a zbytek ponechat,
00:15:09 je přesně to, co ústava nemá být.
00:15:13 -Ale bylo by skutečně možné novelizovat i v tom smyslu,
00:15:16 že to, co se říká o Senátu, neplatí?
00:15:21 -Musely by se vytvořit náhradní mechanismy,
00:15:25 které už teď, protože Senát, jak víme, nefunguje,
00:15:30 tak ho zastupuje částečně prezident,
00:15:32 částečně Ústavní soud.
00:15:34 Všimněte si, kolik zbrusu nových zákonů
00:15:37 ihned po přijetí
00:15:40 je posláno skupinou opozičních poslanců
00:15:43 k Ústavnímu soudu s tím, že jsou neústavní,
00:15:46 aby Ústavní soud rozhodl, jestli jsou v souladu s ústavou.
00:15:51 -Vy se takovými zákony zabýváte vždycky
00:15:54 z nějakého vnějšího podnětu
00:15:56 nebo patří k vaší povinnosti prohlédnout si zákon,
00:16:00 který Sněmovna odhlasovala,
00:16:02 a upozornit z vlastní vůle na jeho nedostatky?
00:16:05 -To je definiční znak každého soudu,
00:16:08 že pasivně vyčkává na vnější podněty.
00:16:10 Soudy nekonají z iniciativy,
00:16:12 ony čekají na impuls.
00:16:15 A dokonce ta kategorie osob,
00:16:20 které k nám mohou poslat návrh na zrušení zákona,
00:16:23 je velice úzce definovaná.
00:16:25 Je to buď přes 40 poslanců, přes 16 senátorů,
00:16:29 prezident, vláda
00:16:32 nebo žádné soudy.
00:16:34 -Skupina občanů, kteří nejsou poslanci,
00:16:36 to nemůže být.
-Ne.
00:16:38 -Ta by musela zmobilizovat své poslance.-Ano.
00:16:42 -Pane profesore, existuje dostatek pojistek,
00:16:45 které by zabránily tomu,
00:16:47 aby ty zásadní náležitosti
00:16:51 právního a demokratického státu nebyly odstraněny.
00:16:54 Jistě by se podařilo asi uhlídat zákon,
00:16:58 který by mířil proti těmto zákonům,
00:17:01 ale co kdyby v nějakých volbách zvítězila politická formace,
00:17:06 která by měla ústavní většinu
00:17:08 a chtěla měnit ústavu ke svému obrazu,
00:17:11 který by nemusel být tak zcela demokratický.
00:17:15 -Když odhlédneme od mezinárodní vázanosti,
00:17:18 v tom případě by skutečně ústava nepomohla.
00:17:24 Jedinou zárukou demokracie je,
00:17:27 že většina občanů chce demokracii
00:17:30 a většina poslanců dodržuje základní demokratické principy.
00:17:37 Jsou ovšem různá opatření, která tomu napomáhají.
00:17:40 O tom je vlastně celá moderní politická věda,
00:17:44 která se snaží korigovat to nebezpečí.
00:17:49 A mimochodem od počátku je známo, popisováno,
00:17:53 i v listech federalistů,
00:17:55 že může nastat tyranie většiny.
00:17:58 Že ta většina začne utiskovat různé menšiny,
00:18:04 to je známo.
00:18:06 Ale že rozhodne tak,
00:18:10 že to bude v rozporu se základními lidskými právy.
00:18:14 Všimněte si, že ta idea
00:18:16 někde udělat katalog jakýchsi základních práv
00:18:20 se táhne celou historií přirozeného práva
00:18:24 a zdá se, že převládla, zejména v poslední době,
00:18:28 poněvadž ústavy a Ústavní soudy v americkém smyslu,
00:18:34 Ústavní soud je v podstatě americký vynález,
00:18:38 se rozšířily po celém světě.
00:18:41 -Ale Ústavní soud by byl bezmocný v případě,
00:18:44 že by nedemokraticky ovlivněný parlament
00:18:48 nebo zaměřený parlament
00:18:50 odhlasoval zákon,
00:18:53 který by šel proti zásadám právního státu.
00:18:58 -Ústavní soud by se patrně vyjádřil proti,
00:19:01 ale jsou známy z historie případy,
00:19:04 kdy se ty soudy rozpustí, zruší,
00:19:07 že se udělají nové, že se změní ústava,
00:19:10 jak jste říkal.
00:19:11 Ústava jsou pouhá slova na papíru
00:19:14 nebo vyrytá do sloupů nebo do kamene,
00:19:19 ale ten jejich respekt,
00:19:23 a to je podstata mého přesvědčení,
00:19:26 je v hlavách lidí.
00:19:28 Jestliže většina lidí
00:19:30 má určité principy a pravidla osvojeny ve svém vědomí,
00:19:34 tak je ta společnost stabilní a jistá,
00:19:41 že bude prosperovat.
00:19:43 A nepomůže cokoliv, co je napsáno v textech zákonů.
00:19:50 -Tj. je naděje, že lidé budou podle pravidel,
00:19:53 která si osvojili, jednat.
00:19:56 Vy jste jednou řekl,
00:19:58 že je těžší dostat právní pravidla do vědomí lidí
00:20:02 než na papír.
00:20:04 Nedávno jste znovu přednášel
00:20:07 na Washingtonské univerzitě.
00:20:10 Je to s právním vědomím amerických občanů,
00:20:14 s kterými jste se setkal, jiné než s právním vědomím u nás?
00:20:18 -Rozhodně.
00:20:20 Američani mají výhodu
00:20:22 dvou set let kontinuity té ústavy,
00:20:26 která se neměnila, jenom se přidávají dodatky.
00:20:29 A právní řád se vyvíjí v tom jejich anglosaském systému
00:20:35 více spontánně a organicky z rozhodování soudů.
00:20:41 Podobá se to třeba vývoji jazyka.
00:20:44 Ta pravidla se pomalu dotvářejí,
00:20:48 kdežto u nás na kontinentě je tradice,
00:20:52 že ta moc napíše pravidla znova, zevrubně.
00:20:59 Takže ta výhoda ohromné kontinuity,
00:21:04 ale zároveň určité flexibility,
00:21:07 přirozené autority těch zákonů je tam větší,
00:21:10 takže lidé, nebudete mi to věřit,
00:21:13 mají své zákony rádi, jsou na ně hrdí
00:21:16 stejně jako třeba Francouzi na svoji kuchyň.
00:21:21 Je to součást kultury mimochodem.
00:21:25 -Abyste měl něco rád, musíte to znát.
00:21:27 Odkud oni mají větší znalost zákonů
00:21:29 než naši občané?
00:21:32 -Já myslím, že všude se ty znalosti zákona
00:21:36 nezískávají studiem právních textů.
00:21:39 To teda především.
00:21:40 Já myslím, že ani četba ústavy
00:21:42 v izolaci od ostatních ústav, ostatních předpisů
00:21:45 bez vysvětlujících poznámek
00:21:47 příliš nepomůže.
00:21:50 Ale pravidla lidského chování,
00:21:54 což jsou vlastně právní normy,
00:21:59 musí být v souladu s ostatními pravidly,
00:22:03 zejména s morálními. Musí být v harmonii.
00:22:07 Člověk ani nepotřebuje znát text zákona,
00:22:11 pokud zná principy, hodnoty,
00:22:14 které tu společnost ovládají,
00:22:17 a chová se podle nich.
00:22:19 Samozřejmě že to právo musí být v souladu
00:22:22 s převládající morálkou
00:22:24 a samozřejmě ta znalost výchovou, vzděláním,
00:22:28 informacemi o následcích chování, které je v rozporu s pravidly,
00:22:33 to jsou hlavní zdroje vědomostí o právu.
00:22:39 Ale opakuju, je to psychologický fenomén.
00:22:42 Je to v hlavách lidí.
00:22:44 -V hlavách lidí je velmi často to,
00:22:48 co se píše v novinách.
00:22:49 Jak si myslíte, že naše noviny referují
00:22:51 například o soudní praxi?
00:22:53 Teď nemyslím Ústavní soud, ten je teprve v začátcích.
00:22:57 O tom jsme si zvykli psát jenom stroze
00:23:00 a vždycky o výsledku jeho jednání.
00:23:03 Ale myslím běžná soudní řízení.
00:23:07 -Já mám to štěstí, že nejsem politik,
00:23:10 takže můžu kritizovat média.
00:23:14 Abych byl co nejstručnější, jsem zhrozený.
00:23:18 Tam je za prvé snaha po senzaci, po kuriozitách,
00:23:23 za druhé malé porozumění našich novinářů
00:23:28 právním problémům.
00:23:30 Prostě nízký stupeň znalostí.
00:23:35 Novináři, kteří píší od soudu a z parlamentu,
00:23:39 například ve Spojených státech,
00:23:41 jsou zpravidla vzděláním právníci původně.
00:23:44 Je to specializovaná novinářská profese,
00:23:47 která vyžaduje velice hlubokou znalost
00:23:51 a určitou schopnost vysvětlit složité problémy.
00:23:56 Odlišit podstatné od nepodstatného,
00:23:59 což je moudrost sama.
00:24:02 A ne zaplavit chaotickým, zmateným,
00:24:07 emocionálním, senzacechtivým výkladem
00:24:10 stránky tisku.
00:24:12 Ten guláš v hlavě ten novinář nebo novinářka
00:24:16 otiskne na papír, takže lidé to čtou,
00:24:20 moc tomu nerozumí, jsou rozčílení, zmatení
00:24:24 a navrhují krátká, jednoduchá řešení.
00:24:27 Změňte legislativu. Chybí legislativa.
00:24:34 Ale když se změní legislativa,
00:24:37 která se nedokáže vynutit, nedokáže rozšířit,
00:24:40 lidé ji neakceptujou, tak to nefunguje.
00:24:45 -Je málo srozumitelná?
-Samozřejmě,
00:24:48 ten příval regulace,
00:24:51 ta minuciózní reglementace,
00:24:53 která v moderní společnosti se valí na lidi,
00:24:57 vede k tomu, že klesá inteligibilita.
00:25:01 Přestávají být pravidla srozumitelná, osvojitelná.
00:25:07 Ani odborníci nestačí přečíst jenom názvy nových předpisů.
00:25:13 -Vlastně to soudní řízení, jak by se o něm mělo psát,
00:25:18 by nebylo zajímavé jen svým výsledkem,
00:25:21 jen tou pointou,
00:25:22 ale tím, jak při něm byl určitý zákon vykládán,
00:25:26 jak byla pochopena podstata trestního činu.
00:25:32 -Jádro věci je v tom, jestli věříte,
00:25:35 že ta pravidla lze beze zbytku napsat.
00:25:38 To potom vede k těm orgiím reglementace.
00:25:46 Nebo jestli spoléháte, že stačí dát obecná,
00:25:49 velmi abstraktní, jednoduchá pravidla,
00:25:52 která se dotvářejí tím rozhodováním.
00:25:55 To je vlastně princip...
00:25:59 Když jde otec se synáčkem v Anglii do kostela,
00:26:03 jak napsal jeden velký právník, teoretik,
00:26:06 tak tatínek mu řekne: Dělej všechno, jak to dělám já.
00:26:12 Kdežto když je u nás nebo v Německu,
00:26:15 tak mu říká: Nejdřív musíš sundat čepici,
00:26:18 potom musíš pokleknout, potom musíš svěcenou vodu atd.
00:26:24 A vyformuluje mu celé to chování.
00:26:27 Ačkoliv někdy stačí vzor
00:26:29 nebo konečný cíl teologické normy
00:26:35 nebo vědomí, že smysl, duch toho zákona je tento,
00:26:41 a to má daleko větší cenu.
00:26:46 -Projevuje se to ve výchově, ve výuce
00:26:49 budoucích amerických právníků?
00:26:52 -Celý svět angloamerického práva
00:26:55 je postaven na soudním rozhodování.
00:26:59 Tam víc zdrojem práva
00:27:02 jsou soudní rozhodnutí, precedenty
00:27:04 než legislativa,
00:27:07 protože slovo legislativa
00:27:09 znamená tvorbu práva v parlamentě
00:27:12 než statutární právo.
00:27:14 Kdežto na kontinentě je převaha naprostá
00:27:18 statutárního práva z parlamentu a soud je jenom dotváří.
00:27:23 Je teď proces, že se to sbližuje,
00:27:27 a na tom stojí ta rozdílná výchova.
00:27:30 U nás je to víc abstraktní, teoretická,
00:27:34 akademická příprava,
00:27:36 tam je to více praktické. Trénink, řemeslo.
00:27:42 -Slyšel jsem,
00:27:44 že na právnických fakultách ve Spojených státech
00:27:47 se provozuje tato praxe.
00:27:49 Studenti připravují nějaký soudní proces
00:27:52 pod vedením advokáta. Říká se tomu klinické právo,
00:27:56 je to něco jako lékařská klinika...
00:27:59 -Je to přesně podle lékařských fakult,
00:28:02 jsou to právnické kliniky.
00:28:05 Zaznamenávají ohromný rozvoj i v Evropě,
00:28:09 teď se množí v západní Evropě,
00:28:12 u nás jsou pokusy, v Olomouci, zavést to.
00:28:17 Na to je zapotřebí kvalifikovaných advokátů,
00:28:20 kteří dávají právní pomoc a porady
00:28:24 běžným případům lidí z terénu
00:28:28 jako ve fakultních nemocnicích se léčí opravdoví nemocní.
00:28:36 Je to přijímáno s nelibostí,
00:28:39 poněvadž tradice u nás je jiná,
00:28:41 že tu praxi se právníci naučí až v životě,
00:28:45 tady se mají zabývat teorií a předběžnou přípravou,
00:28:50 což je důležité, kdyby bylo spojení
00:28:54 mezi tou teoretickou přípravou a praxí,
00:28:59 což ty nejnovější proudy požadují.
00:29:02 Pak je proud, který žádá,
00:29:05 aby právo se vyučovalo jenom s ekonomií dohromady.
00:29:08 Například v Chicagu.
00:29:11 -Proč myslíte, že u nás ještě nejsou
00:29:14 soukromé právnické fakulty?
00:29:17 -To mně velice leží na srdci.
00:29:20 Já nemám pocit, že naše právnické fakulty
00:29:23 se dostatečně modernizovaly a přeměnily.
00:29:27 Myslím, že jediná cesta, jak to udělat,
00:29:31 je vytvořit konkurenci, vytvořit víc menších fakult,
00:29:35 některé z nich by měly být soukromé.
00:29:38 Velice mně záleží na tom, aby byly soukromé vysoké školy.
00:29:42 -My vlastně nemáme zákon o soukromých vysokých školách.
00:29:45 -Bohužel, právní řád to neumožňuje,
00:29:48 dokonce je proti tomu silný odpor
00:29:51 jednak ze strany například rektorů,
00:29:56 kteří nesouhlasí se školným a se soukromými školami,
00:30:02 nevím, jestli jsou to obavy z konkurence
00:30:05 nebo pouhé předsudky.
00:30:08 Já myslím, že většina lidí je zhrozena představou,
00:30:12 že by se mělo platit za vzdělání.
00:30:15 Já ale stojím na stanovisku,
00:30:18 že vzdělání dává ohromnou celoživotní výhodu
00:30:22 na konkurenčním trhu práce,
00:30:25 že ti lidé, kteří dostanou dobré vysokoškolské vzdělání,
00:30:29 jsou prakticky navždy zvýhodněni,
00:30:33 a to za peníze těch,
00:30:36 kteří tuto výhodu nemají.
00:30:39 A to se nazývá sociální politika.
00:30:44 -Já jsem slyšel,
00:30:46 že takový jeden semestr
00:30:48 na soukromé právnické vysoké škole
00:30:50 by mohl stát až 36 tisíc korun,
00:30:53 tj. 72 tisíc za rok.
00:30:56 Za 4 roky studia by mohl rodič,
00:31:01 který by to školné neplatil,
00:31:03 dát svému synovi novou škodovku.
00:31:07 -Ale takovou cenu, podle mého názoru,
00:31:09 to vzdělání jistě má a byla by to dobrá škola
00:31:13 a věřím, že by se našlo dostatek zájemců.
00:31:16 A taky věřím, že se najdou cesty,
00:31:19 jak ty peníze získat,
00:31:22 jako se získávají všude ve světě.
00:31:24 Jsou tam stipendia, nadace, ceny, podpory
00:31:28 a hlavně půjčky,
00:31:30 které jsou velice velkorysé ze strany státu.
00:31:35 U nás je tradice opačná
00:31:38 a síla setrvačnosti veliká,
00:31:41 takže duální systém, který by byl tak žádoucí,
00:31:44 nevidím v nejbližší době.
00:31:48 -Jak vidíte postavení soudce v soudové české společnosti?
00:31:52 Je asi horší než ve Spojených státech
00:31:54 a nemyslím tím jenom jeho finanční zaopatření,
00:31:57 i když to se v posledních letech podstatně zlepšilo.
00:32:00 Ale co jeho prestiž?
00:32:03 -Jeho prestiž u nás je mnohem nižší,
00:32:05 a to nejen z důvodu tradičních,
00:32:09 že u nás je soudce součástí státní byrokracie,
00:32:14 ale prostě taky proto,
00:32:17 že ve svobodné společnosti,
00:32:19 kde je spravedlivé právo,
00:32:21 soudci mají daleko významnější postavení,
00:32:24 nejsou jenom zřízenci vládnoucí skupiny,
00:32:27 která postupuje tajemně
00:32:31 a chybí jí dostatek otevřenosti.
00:32:35 -Vy byste byl pro to,
00:32:37 aby se do soudních řízení víc vidělo zvenku?
00:32:41 -Ano a bohužel ze setrvačnosti jsou u nás ustanovení,
00:32:45 která vážou soudce povinností mlčenlivosti,
00:32:50 dokonce i u Ústavního soudu.
00:32:52 -Takže ani Ústavní soud nejde příkladem.
00:32:55 Dokonce zatím se u nás tajilo i to,
00:32:59 jak hlasují ve vládě ministři.
00:33:01 Někdy je obtížné dovědět se,
00:33:02 jak hlasovali poslanci v parlamentu.
00:33:05 Ale proč zrovna Ústavní soud,
00:33:07 který je ten nejvyšší a měl by být vzorem,
00:33:10 je tak tajnůstkářský, pokud jde o to,
00:33:12 kdo jak hlasoval?
00:33:14 -Nevím. Jak říkám,
00:33:16 dostáváme se do oblasti úvah o právu budoucím,
00:33:19 co by se dalo ještě zlepšit.
00:33:23 To, myslím, stojí před námi.
00:33:26 -Ale žádný zákon to nezakazuje?
00:33:29 -Je tam výslovné ustanovení, soudce je vázán mlčenlivostí.
00:33:33 A dokonce i asistenti soudců ve věcech soudních.
00:33:37 Mělo by to smysl ve speciálních případech,
00:33:40 ale ne jako všeobecný princip.
00:33:43 -Vy si tedy myslíte,
00:33:45 že kdyby lidé více věděli o tom,
00:33:49 jak uvažují jednotliví soudci, významní soudci,
00:33:53 že by je nevnímali jako šedivé byrokratické myši,
00:33:57 ale jako občany s vlastním pohledem na věc?
00:34:01 -Přesně tak. Přesně to si myslím.
00:34:04 Více otevřenosti, více osobní angažovanosti,
00:34:08 protože to je osobní výkon.
00:34:11 Kdyby soudci byli stroji, tak bysme je nepotřebovali.
00:34:15 Skryté titulky: I. Marečková Česká televize 2014
00:34:17 .