Pořad o tom, co nás štve
00:00:19 Přestože Kaděrkovi přiletěli do USA
00:00:21 vinou leteckých společností o 24 hodin později,
00:00:24 pojišťovna jim odmítá uhradit škodu...
00:00:27 Obvodní úřad Prahy 4 uzavřel některým nájemníkům
00:00:29 při sněhu a náledí cestu k popelnicím...
00:00:33 Přinášíme výsledek testu instantních polévek...
00:00:38 Dobrý večer. Cestování přináší mnohá rizika.
00:00:42 Proto je dobré je se před cestou pojistit.
00:00:45 Manželé Kaděrkovi letěli s Čedokem loni, 3. března,
00:00:48 za dcerou do Los Angeles.
00:00:51 V ceně letenky bylo i pojištění u 1. americko-české pojišťovny.
00:00:55 Kaděrkovi přijeli do Prahy, na letišti je odbavili
00:00:58 a čekali na odlet letadla.
00:01:02 Měli jsme odletět v 10:10.
00:01:06 Bylo nám oznámeno, že letadlo je opožděno. Čekali jsme 2 hodiny.
00:01:10 Letadlo z Paříže za 2 hodiny opět nepřiletělo.
00:01:12 Tak jsme čekali další 2 hodiny. Odletěli jsme z Prahy ve 14:45
00:01:18 a bylo nám jasné, že neodletíme ve 13:00 z Paříže do Los Angeles.
00:01:23 Že tento spoj není možné chytit.
00:01:27 Pro mne to byl neuvěřitelný stres.
00:01:32 Kufry a veškerou bagáž jsme nedostali.
00:01:35 Měla jsem jenom kabelku v ruce a byla jsem beze všeho.
00:01:43 V Paříži strávili manželé Kaděrkovi bez základních hygienických potřeb
00:01:47 zbytek dne, noc a dopoledne následujícího dne.
00:01:50 Nevěděli co dělat.
00:01:53 Napojili jsme se na jednoho pána, který letěl na Floridu,
00:01:56 uměl anglicky. Byl ve stejné situaci jako my.
00:02:00 Tak jsme se ozvali. Air France nám zajistilo večeři,
00:02:05 nocleh a snídani.
00:02:08 Ráno jsme se dopravili od hotelu přímo na letiště
00:02:11 a čekali na naše letadlo.
00:02:15 Do Los Angeles doletěli manželé Kaděrkovi
00:02:17 se 24-hodinovým zpožděním.
00:02:19 Jejich let byl podle pojistné smlouvy pojištěn
00:02:22 i proti zpoždění a to do výše 5 000 Kč za jednu letenku
00:02:25 při zpoždění minimálně 6 hodin.
00:02:28 Kvůli tomuto opoždění museli několikrát telefonovat
00:02:31 do Los Angeles, jejich dcera si vzala zbytečně volno v práci
00:02:34 a jela zbytečně 260 km.
00:02:38 Navíc musela zaplatit 50 % penále za zrušení noclehu v hotelu.
00:02:42 Proto po návratu vyplnili hlášení o škodě
00:02:45 a spolu s potřebnými doklady vše zaslali do pojišťovny.
00:02:50 My jsme dopadli velice mizerně.
00:02:53 Do dnešního dne si dopisujeme s pojišťovnou
00:02:58 a pojišťovna nám tvrdí, že nemáme na nic nárok,
00:03:02 že Air France se o nás v Paříži postaralo,
00:03:06 že jsme dostali večeři, nocleh i snídani,
00:03:09 což jsme si zajistili v Paříži sami.
00:03:13 Pojišťovna jim už 5 x napsala, že pokud nezašlou účty
00:03:16 od nezbytných výdajů - nedostanou vůbec nic.
00:03:18 Jakoby se tento doklad nedal nahradit.
00:03:23 Dá se nahradit.
00:03:26 Mohlo by se pouze vypracovat čestné prohlášení.
00:03:29 Na základě něho doložit pojišťovně a to by pak měla plnit.
00:03:33 Chtěli jsme vědět, proč toto pojišťovna Kaděrkovým nenavrhla.
00:03:35 Ohlásili jsme se a šli se do firmy zeptat.
00:03:39 Vy jste dostali pokyn, že ČT tady nemá nic natáčet?
00:03:42 Ano.
00:03:43 -Od koho?
-Od firmy.
00:03:46 Od té firmy jsme dostali pokyn, že máte hlídat,
00:03:48 abychom nenatáčeli?
00:03:50 -Zabránit přístupu do budovy.
-Ale ten prostor je veřejný, ne?
00:03:59 Alespoň před dveře pojišťovny jsme se dostali bez kamery.
00:04:02 Místo vysvětlení chování pojišťovny ke klientovi
00:04:05 jsme se dozvěděli, že si vynucujeme schůzku nekorektně
00:04:08 a anglicky mluvící ředitel nám sdělil,
00:04:10 že si bude stěžovat generálnímu řediteli ČT.
00:04:13 Také to záhy udělal...
00:04:18 Nejprve se domnívám, že by měla být odpovědná cestovní kancelář,
00:04:22 neboť s tou byl uzavřen určitý právní vztah.
00:04:26 S tou byla uzavřena cesta do ciziny letadlem.
00:04:30 Na 2. straně cestovní kancelář uzavírá
00:04:32 pojistnou smlouvu s pojišťovnou, tudíž vstupuje
00:04:36 do právního vztahu vedle cestovní kanceláře i pojišťovna.
00:04:39 Kdybych měl vymáhat tento nárok za klienty,
00:04:44 tak budu žalovat jak cestovní kancelář,
00:04:47 tak jako vedlejšího účastníka - pojišťovnu.
00:04:52 Já to chápu tak, že do výše 5 000 Kč má klient nárok na plnění.
00:04:55 Ovšem jestli pojišťovna nárok uzná. S tím nemá Čedok co do činění.
00:05:01 K zodpovědnosti se pro klienty nehlásí ani pojišťovna ani Čedok.
00:05:04 Pro ni je případ uzavřen.
00:05:08 Já bych napsal poslední důraznou upomínku před soudem.
00:05:14 Důraznou, že jestli ji nebude plnit třeba do 15 dnů,
00:05:18 že jsem nucen se obrátit na soud.
00:05:23 Dnes už Čedok letenky pojištěné automaticky
00:05:26 u 1. americko-české pojišťovny neprodává,
00:05:29 protože s ní smlouvu zrušil.
00:05:30 Prý proto, aby si každý mohl zvolit pojišťovnu podle vlastního výběru.
00:05:39 V zimě se na některých cestičkách a chodnících
00:05:42 objevují tabulky s nápisem: "Při sněhu a náledí cesta uzavřena".
00:05:46 Kdo je rozmísťuje a proč to dělá?
00:05:51 Také na Praze 4 se takové cedulky objevily.
00:05:53 My jsme se zeptali - jaké chodníky v zimním období OÚ uzavírá?
00:06:02 Jsou to cesty, které nespojují stěžejní komunikace.
00:06:06 Cesty, které jsou na rovině a dají se obejít.
00:06:14 Zaručujete občanům, že se dostanou k lékaři, k autobusu,
00:06:19 ke kontejneru? Všude tam, kam potřebují?
00:06:24 Samozřejmě.
00:06:28 Na sídlišti Novodvorská je ale všechno úplně jinak...
00:06:51 Tudy to tedy nepůjde.
00:06:53 Tato cesta ke kontejnerům je nyní uzavřena.
00:06:55 Stejná situace je i u vedlejšího domu.
00:07:03 Tudy to ale bohužel také nepůjde.
00:07:06 Stejně jsou na tom i nájemníci dalšího domu na sídlišti.
00:07:09 Také tady je cesta při sněhu a náledí cesta uzavřena.
00:07:12 Co si o tom myslí zdejší obyvatelé?
00:07:15 Je to nesmysl.
00:07:16 Páni, co sedí na radnici a vymýšlejí to, by měli jít do ulic.
00:07:21 Nejjednodušší řešení je dát ceduli a lidé létejte.
00:07:25 Já si myslím, že to je nesmysl.
00:07:28 Vymysleli si to proto, aby se radnice zbavila odpovědnosti.
00:07:47 "Nuselská radnice."
00:08:02 Přinesla jsem vám pytel odpadu ze sídliště Novodvorská.
00:08:07 Je tam několik domů, kde jsou uzavřeny cesty ke kontejnerům.
00:08:12 Občané, pokud napadne sníh nebo bude mrznout,
00:08:16 nemohou odnést odpad z bytu do kontejneru.
00:08:22 Budou muset najít jiné odpadní nádoby.
00:08:27 To je zcela absurdní a neváhám říct až arogantní stanovisko vlastníka.
00:08:32 Musí umožnit, aby vynášeli odpad do kontejnerů,
00:08:36 které jsou pro toto určeny a ne, aby nosili odpad
00:08:40 někam k sousedům.
00:08:43 Je pro občany řešením vzít odpad a dovézt ho sem k vám?
00:08:47 Klidně.
00:08:49 Klidně to tady nechte. Já to odložím do odpadkového koše.
00:08:56 Pokud by se někomu nechtělo cestovat až na OÚ -
00:08:58 máme pro něj ještě jedno řešení: počkat na jaro.
00:09:05 Následující příspěvek je určen těm divákům,
00:09:08 kteří nemají čas doma vařit nebo si na teplé jídlo
00:09:10 zajít do restaurace. Je tu test instantních polévek.
00:09:15 Největší výhodou instantních polévek je jejich rychlá příprava.
00:09:19 Ohřeje se voda, nasype prášek a je uvařeno.
00:09:22 Nevýhodou je nevýrazná chuť a vyšší přítomnost
00:09:25 solí a dalších látek.
00:09:28 Kupujete si instantní polévky? Takové ty do šálku?
00:09:31 Jenom když jedu na hory, aby to bylo rychle uvařené.
00:09:33 Opravdu velice málo, jen v nouzi, když zůstávám sám doma.
00:09:39 Instantní polévky nekupujeme. Dávám přednost domácím.
00:09:43 Podle výzkumu, který provedla agentura Median loni
00:09:46 od 18. 1. - 3. 10, si lidé kupují nejčastěji instantní polévky
00:09:50 značek Vitana, Knorr a Maggi.
00:09:54 Právě instantní polévky těchto značek testovala
00:09:57 na vysoké škole hotelové odborná porota
00:10:00 sestavená z profesionálních kuchařů.
00:10:02 Od každé značky porota posuzovala polévky:
00:10:05 hovězí, hrachovou a gulášovou.
00:10:08 Hodnotila se chuť, vzhled polévky, jeho shodnost s obrázkem na obalu
00:10:12 a obsah soli.
00:10:15 Podle chuti byly nejlépe hodnoceny polévky Maggy.
00:10:19 Nejvíce bodů dostala Maggy hovězí.
00:10:21 Stejně porotě chutnala hovězí Knorr a gulášová Vitana.
00:10:27 Co do chuti byly nejníže hodnoceny polévky od Vitany.
00:10:31 Nejhůře pak Vitana hovězí.
00:10:33 Při hodnocení vzhledu byly polévky dost vyrovnané.
00:10:36 Nejníže pak porota ohodnotila hovězí polévku od Vitany.
00:10:43 Ve skutečnosti neodpovídá polévka vzhledově tomu,
00:10:46 co výrobce ukazuje na obrázku.
00:10:49 Je to jakési lákadlo pro zákazníky, aby si polévku koupili
00:10:53 a nakonec mají na talíři nebo v hrníčku něco jiného.
00:10:59 Výjimkou byla gulášová polévka Vitana,
00:11:01 která vypadala ve skutečnosti lépe než na obalu.
00:11:04 Nejdůležitější součástí testu bylo měření obsahu soli.
00:11:10 Nejhůře dopadla gulášová polévka od Knorr,
00:11:15 která obsahovala 2 x více soli než povoluje přípustná norma.
00:11:25 Ostatní byly na hranici, ale splňovaly normu.
00:11:31 Testovaný vzorek gulášové polévky Knorr nejen,
00:11:34 že překročil normu, ale i klamal zákazníka.
00:11:37 Na obalu přiznává pouze 10,6 % soli.
00:11:41 Naměřeno bylo 22,8 %.
00:11:46 Za klamavě označený obal může podle zákona dostat výrobce
00:11:50 pokutu až 3 milióny korun.
00:11:52 Na závěr komentář zástupce šéfkuchaře
00:11:55 významného pražského hotelu.
00:11:58 Instantní polévka nemůže nahradit klasickou polévku,
00:12:01 ale když je hlad, tak se sní všechno.
00:12:05 Jako Alenka v říši divů si připadala paní Nolčová,
00:12:07 která kazetu s touto pohádkou koupila svým dětem.
00:12:13 Když si nahrávku doma pustily - nestačily se divit.
00:12:19 "Kráska a netvor.
00:12:24 Žil byl bohatý kupec, který měl 3 syny a 3 dcery..."
00:12:31 Paní Nolčové posíláme hrneček s logem ČT
00:12:34 a doufáme, že podobných kazet nevykouzlila dotyčná firma
00:12:37 ještě více.
00:12:39 Dnes už je to všechno. Mějte se dobře.