Magazín pro všechny zdravotně postižené
00:00:15 Vítám vás při třetím vydání pořadu Klíč v roce 2000.
00:00:40 Velmi nás těší vaše písemné a telefonické ohlasy.
00:00:45 Možná si vzpomínáte na Patrika z prvního letošního Klíče.
00:00:50 Po úrazu zůstal těžce postižený. Brněnské Lize na ochranu vozičkářů
00:00:55 se pro něj podařilo získat zatím na rok osobní asistentku.
00:01:00 Ale nebylo jisté, zda se podaří zajistit peníze i pro budoucnost.
00:01:05 Z podnětu poslance Pejřila bylo vytvořeno konto Patrik:
00:01:17 Osobní asistentka tak bude moci s Patrikem zůstat i nadále.
00:01:22 Děkujeme i jeho jménem.
00:01:26 Dnes uvidíte Barborku s dětskou mozkovou obrnou v běžné školce.
00:01:33 V Brně navštívíme divadlo Barka.
00:01:38 Představíme vám úspěšnou plavkyni Janu.
00:01:43 Seznámíme vás s účinky reflexní terapie.
00:01:48 A získáte řadu dalších užitečných informací.
00:02:02 Barborka se narodila dva měsíce před termínem plánovaného porodu.
00:02:07 Od narození měla potíže, od 2.měsíce s ní maminka cvičí.
00:02:12 Už tehdy bylo zřejmé, že má psychomotorické postižení.
00:02:18 Bára nemá sourozence, tak rodiče chtěli,
00:02:23 aby se setkávala s ostatními dětmi.
00:02:26 Ale najít pro ni školku nebylo tak snadné.
00:02:33 Když byly Barborce 4 roky, tak jsme s manželem chtěli,
00:02:44 aby začala chodit do školky. Obešla jsem školky ve městě,
00:02:49 ale ředitelky mě odmítly. Až paní ředitelka Nesnídalová
00:02:54 zkusila zapojit Barborku do běžné mateřské školy.
00:03:01 Zpočátku chodila Barborka v doprovodu 2x týdně na 2 hodiny.
00:03:07 Když si na ni paní učitelky zvykly a viděly, že by to šlo,
00:03:13 rozhodly se, že si ji nechají ve školce na celé dopoledne.
00:03:19 Paní ředitelka zajistila vojáka na civilní službu,
00:03:24 aby Barborka mohla chodit s dětmi na procházky.
00:03:35 Naše učitelky jezdily na kurzy pořádané Pražským pedagogickým
00:03:40 centrem a spojili jsme se s Jedličkovým ústavem v Praze.
00:03:50 Nakonec jsme rozhodli, že Barunku přijmeme jako normální dítě
00:03:55 do kolektivu ostatních dětí.
00:03:59 Jediným problémem bylo, kdo se bude o Barunku starat,
00:04:04 když jdou děti ven.
00:04:08 Barunka totiž nechodí a potřebuje pomoc.
00:04:13 Když se mi to povedlo, musela jsem se spojit se zřizovatelem
00:04:18 a shánět prostředky na civilní vojenskou službu.
00:04:23 Jelikož zřizovatel všemožně vyšel vstříc,
00:04:28 dostala škola do rozpočtu finanční prostředky
00:04:33 na poplatky za civilní vojenskou službu a nastoupil pracovník.
00:04:39 Od té doby mohla začít Barunka chodit do školky na půl dne.
00:04:45 To, že sem Barborka chodí, má význam i pro zdravé děti,
00:04:50 protože se naučí s Barborkou žít, jako by byla zdravá jako ony.
00:05:11 Za dobu, co Barborka chodí do školky, udělala hodně pokroků.
00:05:16 Zlepšila se motoricky i psychicky.
00:05:21 Do školky se těší, zpočátku nemohla ani dospat.
00:05:26 Chtěla chodit i o víkendu. Hrozně se jí to líbí.
00:05:34 Nejvíc mě zaráželo, že některé paní ředitelky odmítají přijmout
00:05:40 postižené dítě do mateřské školy, aniž by vyzkoušely,
00:05:45 jak bude pobyt tohoto dítěte v zařízení vypadat.
00:05:50 K příjetí dítěte do mateřské školy nestačí jen rozhodnutí ředitelky.
00:05:55 Musí mít podporu zaměstnanců.
00:06:00 Hlavně paní učitelky, která postižené dítě ve třídě má.
00:06:08 Barborka teď ve školce končí a musí nastoupit do školy.
00:06:14 Chtěli jsme, aby byla zařazena do běžné základní školy,
00:06:19 ale jelikož není mentálně úplně v pořádku,
00:06:24 tak nám psycholožky doporučily, aby navštěvovala zvláštní školu.
00:06:29 Teď nevím kam a na koho se obrátit.
00:06:34 Z reportáže vyplynula otázka co dělat, když rodiče chtějí
00:06:40 dát své postižené dítě do běžné mateřské školky.
00:06:45 Na to zeptám JUDR.Jana Hutaře.
00:06:48 O přijetí dítěte do školy rozhoduje ředitel školy.
00:06:57 V tomto směru plní funkci správního orgánu.
00:07:03 Proti rozhodnutí o nepřijetí dítěte do školy
00:07:08 je možné podat odvolání k tomu, kdo tu školu zřídil
00:07:15 a plní funkci nadřízeného orgánu. Pokud je zřizovatelem obecní úřad,
00:07:22 podává se odvolání k tomuto obecnímu úřadu.
00:07:30 Předchozí reportáž připravila Sylva Honzáková.
00:07:35 Je maminkou postiženého dítěte. Ale do Klíče můžete přispět i vy.
00:07:40 Napište nám své náměty a otázky.
00:08:06 Počátky reflexní terapie se datují do starověké Číny.
00:08:16 Tato metoda dokázala svou životaschopnost tím,
00:08:22 že přežila do dnešních dnů a je dále využívána a rozvíjena.
00:08:34 Já jsem byla hodně nemocná na průdušky.
00:08:40 Máma řekla paní Krutské, co mám za problémy.
00:08:45 Tak jsme sem přijely, a pak už to bylo dobré.
00:08:53 Touto metodou je možno řešit řadu zdravotních potíží člověka.
00:08:58 Nejsou předem dána omezení,
00:09:02 co lze a nelze tímto způsobem ovlivňovat.
00:09:08 Pacient se nejprve podrobí jakési celkové diagnostice.
00:09:13 Jsou promačkány ty zóny na chodidlech.
00:09:18 Stiskem té zóny poznáme, je-li ten orgán v pořádku,
00:09:23 nebo má-li nějaký problém. Pokud je tam problém,
00:09:28 pociťuje pacient stiskem zóny bolestivost.
00:09:33 Když jsem byla malá, sáhla jsem do elektriky.
00:09:39 Pak jsem neměla v prstech cit. Díky Jindřišce to je lepší.
00:09:44 Začala jsem těmi prsty i hýbat.
00:09:50 Reflexní terapie se mi líbí. Někdy je to tedy bolestivé,
00:09:55 třeba když se píchne špendlíkem, ale když přijedu domů,
00:10:00 tak jsem vždycky unavená.
00:10:04 Dobře se pracuje s problémy páteře a kloubů,
00:10:10 s poúrazovými stavy, s bolestmi hlavy,
00:10:15 s potížemi zažívacími a potížemi všech vnitřních orgánů,
00:10:20 s metabolickými potížemi a imunitní nedostatečností.
00:10:30 Ty prsty léčíme pořád, aby v nich byl ještě větší cit.
00:10:36 Jezdíme sem jednou týdně.
00:10:40 Zajímavý je případ jednoho mladíka, který si při ragby poškodil páteř.
00:10:47 Měl tři plotýnky vysunuté, dvě z toho byly v rotaci.
00:10:54 Ortopedicky to byl případ pouze k operativnímu řešení.
00:11:00 Přesto jsme se do toho pustili.
00:11:04 Během 2,5 měsíce se nám podařil téměř zázrak.
00:11:10 Aspoň z lékařského hlediska to bylo tak nazváno.
00:11:15 Obratle se vrátily na své místo a všechny potíže pominuly.
00:11:23 Prsty už mám citlivější a když je zima, tak cítím zimu.
00:11:29 To jsem dřív necítila.
00:11:36 Brněnská firma Auto Adonton nabízí lidem s tělesným postižením
00:11:41 zapůjčení automobilu. Hodí se to především tehdy,
00:11:46 když máte auto nepojízdné. Služba je výhodná i finančně.
00:11:51 Můžete nám říct cenu za půjčení toho vozidla?
00:12:02 80 Kč za jeden den po dobu prvního týdne půjčení.
00:12:07 V dalších týdnech se sazba zvyšuje. V druhém týdnu je asi 100 Kč denně.
00:12:14 Stačíte pokrýt všechny, kteří tu službu potřebují?
00:12:20 Tuto službu zajišťujeme 4 měsíce. Pokud by byl větší zájem
00:12:25 o půjčování těchto vozů, náš vozový park rozšíříme.
00:12:30 Finančně se na tom podílí ministerstvo práce
00:12:35 a sociálních věcí, Magistrát města Brna a trochu i vy, že?
00:12:41 Ano. My u tohoto vozu zajišťujeme servis a údržbu.
00:12:47 Snažíme se, aby vůz byl neustále v pořádku
00:12:52 a připraven ke svému účelu.
00:12:56 Je to naše malá pomoc občanům, kteří tuto službu potřebují.
00:13:01 Já vám za ni děkuji, protože jsem ji sama využila
00:13:07 a vím, co to znamená. Mohl byste říct adresu,
00:13:12 kam se mohou obrátit lidé z celé naší republiky,
00:13:17 kteří se ocitnou v zoufalé situaci a potřebují auto?
00:13:35 Dnes vám představujeme noviny Můžeš.
00:13:44 Možná jste už všimli plakátů akce Třicet dní pro občanský sektor.
00:13:51 A to je čas pro mnohé z vás. Můžete nám k té akci něco říct?
00:13:57 Kampaň Třicet dní pro občanský sektor je kampaň propagační.
00:14:02 Jejím cílem je představit občanský sektor veřejnosti.
00:14:12 Zviditelnit činnost organizací, které působí v sociální oblasti,
00:14:17 v kulturní oblasti a v péči o životní prostředí.
00:14:22 21.února se v Pardubicích uskuteční galavečer.
00:14:27 Bude ho uvádět Martin Dejdar a představí se tam řada organizací.
00:14:40 Vedle profesionálních divadel existují i divadla amatérská.
00:14:48 V bezbariérovém divadle Barka v Brně občas vstupují na jeviště
00:14:53 herci sdružení Manus. Většinou to jsou studenti brněnských škol
00:14:59 a někteří z nich jsou nevidomí.
00:15:03 Tématem jejich představení je láska.
00:15:13 Chtěli jsme ukázat, jak to bylo s láskou v minulosti,
00:15:19 jak je to dnes a jak si myslíme, že to bude v dalším tisíciletí.
00:15:28 Třeba když přijde nový herec, ať vidomý, či nevidomý,
00:15:33 jak se sžíváte? Je to těžké?
-Není.
00:15:39 My pracujeme metodou dramatické výchovy.
00:15:49 Představení není cílem. Cílem je proces, kterým procházíme.
00:15:54 Proces hledání, bádání a povídání si o tématu,
00:15:59 který si zvolíme a který vyplývá z života.
00:16:04 Navzájem se sledujeme. Říkáme si, co je dobré v životě nevidomých
00:16:10 a co by se mohlo zlepšit, a na základě toho hledáme témata,
00:16:15 která by nevidomé i nás mohla posunout dál.
00:16:20 -Pojďte se na nás podívat!
-Máme po zavírací době.
00:16:26 -Nenechte se prosit.
-Uvidíte, co jste ještě neviděli.
00:16:31 -Pojďte za námi.
-Pojďte a neváhejte.
00:16:36 Je něco říkám a pořád se usmívám. A přitom bych vůbec neměla.
00:16:42 V tu chvíli mi někdo musí říct, abych se neusmívala.
00:16:47 A co mám dělat s obličejem. Popsat mi tu osobu charakterově,
00:16:52 abych se do toho dokázala vcítit.
00:16:57 Nebo to gesto. Už to zvaní lidí, pojďte, pojďte,
00:17:03 to by mě nikdy nenapadlo, že se to udělá takhle.
00:17:16 Jé, lidi, ta příroda, to je dneska ale žrádlo!
00:17:24 Pro ty vidící je práce s nevidícími určitá nová zkušenost.
00:17:31 Ty zkušenosti jsou vlastně na obou stranách.
00:17:40 Oni vlastně zjistí, jak my ten svět vidíme.
00:17:45 Pomocí různých zvuků a podobně.
00:17:54 Blíží se k sobě klusem.
00:18:01 A jak se koně k sobě přiblíží, ucítí zvláštní pocit v srdci.
00:18:08 Mají za úkol se odpojit od padáku, který je drží v útvaru,
00:18:18 vydat se do prostoru a nějakým způsobem se potkat.
00:18:23 Tam existují nějaké pomůcky. Spoluhráč třeba ťuká na podlahu,
00:18:28 nebo nějak ozvučí svou pozici.
00:18:32 Ale vy taky musíte zvučet. Třeba dupat.
00:18:37 Musí dupat jinak, aby se slyšeli, a nějakým způsobem se potkají.
00:18:42 Ale postaví se jinak, než by se postavil vidící herec.
00:18:48 Jsou třeba víc natočeni zády k divákům,
00:18:53 nebo jsou postaveni nelogicky. A to vytváří zvláštní půvab.
00:19:02 A jak ztratí hlavu, jeden se stane koněm podél a druhý koněm napříč.
00:19:09 Oba generálové rázem sedí na tělocvičném nářadí.
00:19:24 Důležitější než potlesk je pro mě ta komunikace okolo představení.
00:19:29 To, že vůbec někdo chce ještě v současné době něco dělat.
00:19:34 Všichni vzpomínají na ochotnické spolky,
00:19:39 ale dnes to zní jako muzejní výraz.
00:19:42 Já si myslím, že když je někomu 17 nebo 25 let
00:19:48 a dělá divadlo nebo hudební pořady, ať už studenti sami,
00:19:53 nebo v kombinaci se zdravotně postiženými,
00:19:58 tak je to výjimečná aktivita, která zaslouží podporu.
00:20:21 Otec paní Junkové ze Semil před 3 lety vážně onemocněl.
00:20:27 Nyní je na vozíku, pravá strana nepohyblivá.
00:20:32 Teď se jeho stav zhoršil natolik, že uvažují o ústavní péči.
00:20:37 Je nějaká možnost penzionu či domova důchodců pro vozíčkáře,
00:20:42 kde by o něj bylo postaráno a na víkendy by mohl jezdit domů?
00:20:47 V případě umístění občana do ústavu sociální péče
00:20:58 se občan musí obrátit na svůj okresní úřad.
00:21:04 Ten si vyžádá zdravotní podklady
00:21:09 a zjistí sociální situaci rodiny.
00:21:14 Na základě toho buď rozhodne o umístění v ústavu,
00:21:20 který buď sám spravuje, anebo, pokud taková zařízení nespravuje,
00:21:25 předá jeho žádost dalšímu kompetentnímu úřadu.
00:21:31 Poslední dopis je od paní Čihákové z Prahy 3.
00:21:37 Dozvěděla se o akci, která má pomoci k získání vozíku.
00:21:42 Telefonovala na různé organizace, ale nic se nedozvěděla.
00:21:47 Kamarádka paní Čihákové má vozík, který je vadný.
00:21:52 Potřebuje nový, ale nemá sponzora. Co dělat v takovém případě?
00:21:57 Problematika pomůcek všeobecně, nikoliv jen vozíků,
00:22:02 je upravena v zákoně č.48/1997 o veřejném zdravotním pojištění.
00:22:08 Tam jsou stanoveny podmínky pro získání konkrétních pomůcek
00:22:14 a který lékař je může předepsat.
00:22:19 U vozíku to jsou internista, rehabilitační lékař,
00:22:25 ortoped a neurolog.
00:22:29 Obecně lze říct, že vozíky se předepisují jednou za 5 let.
00:22:35 Pokud je vozík vadný a je v záruce,
00:22:40 je možné uplatnit normální reklamační řízení.
00:22:45 Složitější je, když nevyhovuje vzhledem k postižení.
00:22:50 Tady by bylo na místě požádat příslušnou pojišťovnu,
00:22:55 zda by v daném případě neučinila výjimku
00:23:00 a vozík nevyměnila.
00:23:03 U vozíků a dalších složitějších pomůcek bych doporučoval,
00:23:08 aby lidé navštívili výstavy nebo půjčovny
00:23:13 a tu pomůcku si nějakou dobu ozkoušeli.
00:23:33 Já jsem byla na operaci. Poprvé se to povedlo,
00:23:38 ale podruhé už tolik ne, tak jsem si sedla na vozík.
00:23:43 A postupně jsem na něm zůstávala, až na něm jsem.
00:23:51 -Co to bylo za operaci?
-Operace nádoru na míše.
00:23:57 Jak jste to v 19 letech snášela?
00:24:02 Pro mě bylo spíš horší jít na tu druhou operaci.
00:24:07 Překvapilo mě, že je to horší než předtím.
00:24:12 Možná proto jsem z toho nebyla tak vedle.
00:24:17 I když někdy to člověka přepadne a nejradši by skákal z okna.
00:24:23 Ale pak jsou zas dobré chvilky, a to vás z toho dostane.
00:24:33 Vy jste už na vozíku absolvovala poslední ročník střední školy.
00:24:39 Ano. Po operaci jsem ležela ba rehabilitační klinice v Praze
00:24:44 a školu jsem měla taky v Praze. Spolužáci pro mě vždycky přijeli,
00:24:49 přivezli mě do školy, vynesli mě do schodů,
00:24:54 starali se o mě, a pak mě zase odvezli zpátky.
00:24:59 Říkáte si, že k vám byl osud velice nepříznivý?
00:25:04 Říkám. Ale když něco naštve vás, vymyslíte si něco jiného.
00:25:09 Já si vymyslím tohle, protože si myslím, že to je důvod toho,
00:25:14 proč mi něco nejde.
-Jak zvládáte bariéry na ČVUT?
00:25:19 Dobře, protože mi pomáhají všichni ze školy.
00:25:25 Když je potřeba, pomůžou mi studenti i zaměstnanci.
00:25:32 V zimě mi auto na ruční řízení moc nejezdí.
00:25:37 Buď musím mít řidiče, nebo jet jinak. Tak pojedu s vámi.
00:25:44 -Jak se potkává přítel?
-To bylo úplnou náhodou.
00:25:49 My jsme se znali jenom přes počítač.
00:25:54 A jednou jsme se sešli ve škole, že se seznámíme.
00:26:00 Od té doby jsme spolu. Je to taková opora.
00:26:05 Můžu se na něj spolehnout a vím, že ho mám.
00:26:10 I člověk na vozíku by se rád protáhl, ale ono to asi nejde.
00:26:15 Jde to. Ale musíte do vody.
00:26:26 Jak vlastně vy jste přišla poprvé do bazénu?
00:26:30 To se ani neptejte. Když jsem tam byla poprvé, museli mě držet.
00:26:35 Uplavala jsem dva metry a byla jsem ráda, že jsem z vody venku.
00:26:40 A teď plavu závodně.
00:26:49 Vloni jsem na mistrovství Evropy v Německu zaplavala 1.místo
00:26:54 a světový rekord na 50 metrů volný způsob ve své kategorii,
00:26:59 stříbrnou na 100 metrů volný způsob
00:27:02 a dvě bronzové - 50 metrů znak a štafeta 50 metrů polohová.
00:27:11 -Máte pocit, že v něčem plavete?
-Teď po dvou zkouškách zatím ne.
00:27:17 Ale uvidím po těch dalších. Zatím mám dojem, že ne.