Na křižovatce židovské, křesťanské a muslimské historie (1999). Scénář a režie A. Činčerová
00:01:16 Vítejte ve Svaté zemi. 3 x Svaté zemi.
00:01:20 Tady v Izraeli se prolínají hned 3 náboženství,
00:01:23 používá 7 různých abeced a více než 70 jazyků.
00:01:27 A kdyby někdo spočítal všechny církevní svátky, zjistil by,
00:01:31 že je jich víc než dní v roce.
00:01:34 Židé, Křesťané, Muslimové... A jejich nejsvětější místa.
00:01:41 Problém často tkví v tom, že jsou to místa tatáž.
00:01:44 Tak třeba tady na Chrámové hoře.
00:01:47 "Jo to je na mně, mne budete filmovat, ó můj bože..."
00:01:51 Skalní chrám je Muslimy považován za jedno z nejsvětějších míst
00:01:55 na světě.
00:02:02 "My Muslimové se nikdy nepřeme s ostatními věřícími,
00:02:06 kteří nejsou Muslimové.
00:02:08 Věříme, že Židé věří v Boha a křesťané taky.
00:02:11 Po staletí žijeme s Židy i křesťany v přátelství."
00:02:23 Skalní chrám.
00:02:25 Skála, na které chtěl židovský praotec Abraham obětovat
00:02:28 svého syna Izáka.
00:02:31 Muslimové zase věří, že právě s této skály skočila kobyla Borág
00:02:35 s prorokem Muhammadem rovnou do Sedmého nebe...
00:02:39 Nápadně to připomíná našeho Horymíra.
00:02:45 Střídání časů, legend, náboženství.
00:02:50 Před 3 000 lety tu stál židovský chrám krále Šalamouna,
00:02:55 o 1 000 let později odsud vyháněl Ježíš Kristus penězokazce.
00:03:00 Židovský chrám pak Římané "citlivě přestavěli",
00:03:04 no rovnou řekneme zničili, že z něj zbyla jen západní zeď.
00:03:11 Legendární Zeď nářků.
00:03:15 Sympatický turista hledá Zlatou bránu.
00:03:18 Překvapí ho, když mu řekneme, že stojí přímo u ní.
00:03:21 Proč je zazděná neví ani on ani my. Pak nás čeká překvapení oba.
00:03:28 "Odkud jsi?" ptáme se.
00:03:31 "From Slovakia. And You?" "Cha. Cha. Můžeme mluvit česky."
00:03:47 Zjistili jsme a vzkazujeme - nejen Vladovi do Žiliny -
00:03:51 před Zlatou Bránou, v hebrejštině bránou milosti,
00:03:54 sní svůj věčný spánek nejbohatší Muslimové tady přímo u hradeb.
00:04:02 Na protějším svahu nejbohatší židé.
00:04:05 Jednoho dne je probudí Mesiáš, otevře bránu
00:04:08 a vejde s nimi do Svatého města.
00:04:11 Proto chtějí ležet co nejblíže, aby nic nezmeškali.
00:04:15 Tomu svorně věří bez ohledu na vyznání.
00:04:32 Křesťané to mají jednodušší. Ti mohou spočinout kdekoliv.
00:04:37 Jejich Mesiáš už dávno Zlatou bránou vešel.
00:04:51 Pro křesťana je Izrael čímsi jako 3-rozměrnou ilustrací
00:04:54 biblického Nového zákona:
00:04:57 Betlém, chrám nad místem narození Krista.
00:05:05 Tady v mléčné jeskyni zase panna Marie Krista kojila.
00:05:15 Nazaret, místo Mariina zvěstování a Ježíšova mládí.
00:05:21 Galilejské jezero, první kázání a zázraky.
00:05:29 V řece Jordánu přijal Ježíš křest
00:05:33 a konečně Jeruzalém, Olivová hora, Getsemanská zahrada a olivovníky,
00:05:37 které mají opravdu biblický věk.
00:05:44 Via Dolorosa, křížová cesta, místo, kde se znavený Ježíš opřel o stěnu.
00:05:50 Golgota a Chrám Božího hrobu.
00:06:18 Ukřižování, Kristův hrob a zmrtvýchvstání.
00:06:31 Naše představy o vrchu Golgota tady vzaly definitivně za své.
00:06:36 Pokud si nedáte dobrý pozor - sotva postřehnete, že je tady - pod sklem.
00:07:11 Bible svatá na jedné straně, turistický byznys na straně druhé.
00:07:17 Všechna místa zaručeně pravá - stejně jako suvenýry.
00:07:24 Je libo vůni Máří Magdaléna, pytlík Svaté země
00:07:28 či lahvičku vody z Jordánu?
00:07:33 Projížďka po Galilejském jezeře v opravdické Ježíšově lodi.
00:07:48 Svatou vodu to si nekupujte pane, to je lepší se tady v Jordánu
00:07:52 nechat přímo pokřtít - stejně jako Ježíš.
00:08:25 I když nejsme v kostele - u křtu se přeci jen smeká...
00:09:12 Dost už křesťanství.
00:09:15 Jsme v Izraeli a tady najdete křesťanů jen pár.
00:09:19 Zato k víře židovské se hrdě hlásí přes 80 % obyvatel.
00:09:29 K víře nebo národnosti?
00:09:34 "Židovství - to je i víra i národ. A samozřejmě tato dvojdefinice
00:09:38 způsobuje mnoho problémů, zvlášt v moderní době.
00:09:42 Kdysi to bylo jasné, byl to národ, který spojovala určitá
00:09:45 společenská minulost a víra na společnou budoucnost.
00:09:48 A byla to víra, protože věřili v jednoho Boha."
00:09:52 "Křesťan je člověk, který i když se do rodiny křesťanů narodí,
00:09:55 musí být navíc pokřtěn. Ale Žid, ten nemá na výběr.
00:09:59 Židem se narodíš a Židem prostě jseš.
00:10:03 Když jsem byla teenager, tak jsem začala číst věci o Izraeli.
00:10:08 Byla jsem hrozně mladá, ještě mi nebylo 18, když jsem sem přišla.
00:10:14 Nějakou dobu jsem byla v kibucu, sloužila jsem i v izraelské armádě.
00:10:20 Pak jsem se vrátila domů do Mexika a tatínek mě žádal,
00:10:24 abych tam dokončila školu.
00:10:27 Tak jsem to udělala a když jsem byla hotová, jak jsem slíbila,
00:10:31 vrátila jsem se sem zpět.
00:10:34 To je ta nejběžnější věc, kterou dělá mnoho Židů z celého světa."
00:10:39 "Tak za 1. jsem Žid a nějaké to povědomí nebo uvědomění
00:10:44 jsem tehdy měl.
00:10:49 Za 2. to taky byla jediná země na světě, která byla ochotna
00:10:54 mi zaplatit studia."
00:10:57 "Celou pubertu tam byla otázka nebo hledání,
00:11:00 nebo spíš jsem se pokoušela pochopit, co vůbec znamená být
00:11:04 Židovka, neboť jsem o tom samozřejmě moc nevěděla.
00:11:08 Vždycky tam něco bylo, že jsem věděla, že jsem,
00:11:11 pouze jsem nevěděla, co to znamená.
00:11:14 Tak už od malička to byla spíš země,
00:11:17 o které jsem skoro nic nevěděla, akorát, že je to
00:11:20 nějaká mýtická země předků a to bylo asi tak všechno.
00:11:24 To byly takové zvláštní různé představy, ale věděla jsem,
00:11:28 že tam jednou budu muset odejít.
00:11:30 Ale nebylo to možné tehdy, tak ve chvíli, kdy to bylo možné,
00:11:33 tak jsem prostě přišla."
00:11:44 Židovský stát to neměl jednoduché.
00:11:46 Pouhých půl století existence a 5 válek.
00:11:50 Slova svoboda a mír nejsou ve zdejších krajích
00:11:53 jen vyvanulou frází z učebnic.
00:11:57 "Během roku půjde můj syn na vojnu. Dcera už na vojně byla.
00:12:01 Já jsem sloužila v armádě, můj muž, celá rodina, všichni.
00:12:05 O tom se nediskutuje.
00:12:08 Především to je moje povinnost ke státu. Ale taky k sobě samé.
00:12:14 Když chci jako Židovka mít židovské místo na světě,
00:12:18 musím ho chránit, musím o něj pečovat.
00:12:22 To není něco, co jsme dostali od někoho jenom jako dárek.
00:12:27 V Izraeli tahle otázka není.
00:12:30 Když jsem bydlela v kibucu, dobrovolníci, kteří k nám přišli
00:12:35 ze zahraničí, se mě ptali: to se ti chce jít na vojnu?
00:12:40 Odpověděla jsem: Tahle otázka neexistuje.
00:12:45 Pro izraelské dítě, pro mladého člověka je samozřejmé,
00:12:49 že každý jde na vojnu.
00:12:51 To prostě není ta otázka, jestli tam půjdeš nebo ne.
00:12:54 Prostě jdeš."
00:12:59 Jen ortodoxní Židé na vojnu nechodí.
00:13:02 Přísný zákaz dámám v nezpůsobném oblečení.
00:13:05 Nedrážděte naše cítění!
00:13:08 Nezpůsobné jsou zde i krátké rukávy...
00:13:23 Ortodoxní Židy poznáte na dálku.
00:13:26 Oblečením i nevolí, když je chcete vyfotit.
00:13:37 Na každém 2. rohu vás nápisy žádají, abyste respektovali
00:13:41 jejich víru a zvyky.
00:13:50 V romantickém městečku Safedu žijí ortodoxní Židé
00:13:54 v dobrém sousedství s ostatními.
00:13:57 To neplatí o jeruzalémské čtvrti Mea Shearim.
00:14:00 Sem se před okolním světem sami uzavřeli ti nejortodoxnější.
00:14:06 Skansen...ghetto?
00:14:14 Ortodoxní Židé žijí svým zcela specifickým způsobem života.
00:14:18 Muži většinou vůbec nevydělávají.
00:14:21 Pro ženy je nejsvětější povinností přivádět na svět děti.
00:14:41 Soustava náboženských zvyků je provází každým dnem.
00:14:45 Nejpřísnější je to o sabatu.
00:14:47 Nesmí nic řídit, nesmí kouřit, nosit u sebe klíče, peníze,
00:14:51 nesmí poslouchat televizi ani radio, nesmí se nikomu nic přikazovat...
00:15:08 Muži celý život studují.
00:15:12 Neplatí daně, protože někteří na ně nemají
00:15:15 a ti nejortodoxnější neuznávají ani stát Izrael.
00:15:19 I když žijí z jeho podpory.
00:15:21 A stát ji rád vyplácí, protože v tomto světě je stále konzervováno
00:15:25 nejryzejší židovství.
00:15:30 Jsou Židé ortodoxní, pobožní a sekulární - tedy civilní.
00:15:35 Ale i oni musí chápat, že v celém Izraeli
00:15:38 nejezdí o sabatu hromadná doprava.
00:15:50 I v mezinárodním hotelu se vaří košer.
00:15:53 A jeden z výtahů má "šabat kontrol" - to znamená,
00:15:57 že se řídí o sabatu sám. Bez doteku lidské ruky.
00:16:18 Jsou zvyky židovské, křesťanské a muslimské.
00:16:23 Zapeklitým oříškem pro stát Izrael jsou pak volné dny.
00:16:27 Muslimové ho mají v pátek, Židé v sobotu a Křesťané v neděli.
00:16:36 Občané si to spíš pochvalují.
00:16:39 Neboť o sabatu si zajdou nakoupit na arabský trh.
00:16:49 Muslimové - barevný arabský svět.
00:17:05 I tady v muslimské čtvrti Jeruzaléma jakoby se zastavil čas.
00:17:14 Nebýt džínsů, století nepoznáte.
00:17:41 Je pátek, volný den Muslimů. Jdeme navštívit nefalšovanou
00:17:45 arabskou venkovskou domácnost na palestinském území.
00:17:49 Náš hostitel Aburami dnes slaví svoje čtyřicátiny.
00:17:57 Alkohol nepije, připíjíme si mátovým čajem.
00:18:02 A ani nám nedojde, že hebrejský přípitek l chaim,
00:18:06 je pro něj v cizí řeči.
00:18:09 K pohodě patří vodní dýmka.
00:18:13 Hašiš! Kdepak před kamerou!
00:18:16 Rekvizita do záběru - nevinný jablečný tabák.
00:18:49 Aburami je policista.
00:18:51 Dříve byl u policie izraelské, dnes ho povýšili ve službách
00:18:54 palestinských.
00:19:04 Je sobota, volný den Židů.
00:19:07 Paní Anat nám vysvětluje, co z židovských zvyků zbylo
00:19:10 v rodinách moderních Izraelců.
00:19:12 Tak třeba šofa, beraní roh, troubí se na něj v největší
00:19:16 židovský svátek Jom Kipur.
00:19:19 Tohle nemá s náboženstvím nic společného, ale když se nakrájí,
00:19:22 jsou to krásné hvězdičky a moc dobré.
00:19:28 -A co košér. Vaříte?
-Ne, to ne.
00:19:34 Mysleli jsme, že tak se vaří v každé domácnosti.
00:19:37 "Ne, to dodržují jenom pobožní.
00:19:41 Já sice nejím vepřové, ale že bych vařila odděleně věci
00:19:46 mléčné a masité, to ne.
00:19:49 To jenom ortodoxní a pobožní Židé."
00:19:59 Co však v žádné židovské domácnosti nesmí chybět je mezuza,
00:20:03 schránka na verše z bible, které chrání dům.
00:20:08 Přesvědčili jsme se ještě u mnoha jiných dveří,
00:20:11 ba dokonce i v hotelovém pokoji.
00:20:18 Malá Samarka má volno v neděli.
00:20:21 Tatínek je křesťan - i když palestinský - a maminka je Češka.
00:20:27 Žijí v Betlémě. Její mateřštinou je arabština.
00:20:32 "To je - já se jmenuji Samara.
00:20:35 Je to lepší v Náchodě, ale ne v Náchodě, ale v Česku.
00:20:41 Se školou máme takový program, že jsme skupina
00:20:46 Židů a Palesticů a jsou fakt super.
00:20:52 Jednou jsem byla u ní doma, u jedné z těch holek, jmenuje se Lin.
00:20:57 Byla jsem tam dost dlouho. Bavily jsme se tam hodně.
00:21:04 Zdálo se mi, že je to stejné, že jsme docela stejné."
00:21:17 Skoro stejný je i hebrejský a arabský pozdrav šalom - salam.
00:21:21 Oba znamenají mír.
00:21:23 A naučíte-li to děti od malička, v dobrém se to vrátí všem.
00:21:28 Spolehlivě jako bumerang.
00:21:34 Pár dní tady pod levanským sluncem vám stačí, abyste pochopili,
00:21:38 že je tu nejen krásně, ale i bezpečně.
00:21:51 Jenže. Klid a pohoda - to není pro media vzrušující.
00:21:55 Ta se začnou starat až v momentě, kdy se něco semele.
00:22:01 "Mýho bráchu stloukli v 9 večer na Karlově náměstí, když šel
00:22:05 do tanečních a nikdo mu nepomohl. Mně se to tady ještě nestalo."
00:22:25 Opouštíme Jeruzalém, bílé město. Už od dob britské správy
00:22:29 na začátku století tu platí, že se nesmí stavět domy
00:22:33 z ničeho jiného než z bílého kamene.
00:22:43 Kdosi kdysi napsal, že v Jeruzalémě se cítí jako 3 000-letý Žid,
00:22:47 zatímco v Tel Avivu jako 30-letý Izraelec.
00:22:54 Jeruzalém - dosud neuznané hlavní město.
00:23:00 Snad žádná jiná země na světě nemá hlavní města dvě, jako tady.
00:23:04 Jeruzalém - jak to tvrdí Izraelci a Tel Aviv - který uznává svět.
00:23:17 Moře. O co nás naši praotcové ochudili, v Izraeli najdeme 3 x.
00:23:23 Středozemní, Rudé, Mrtvé.
00:23:28 Nejnižší místo světa. Mrtvé moře, 400 m pod mořskou hladinou.
00:23:33 Kdo nevidí neuvěří.
00:23:35 Voda opravdu nadnáší jako byste měli pod sebou neviditelnou
00:23:38 nafukovací matraci.
00:23:40 Pane, prosím vás, kudy vede cesta do Ejlatu, můžete nám poradit?
00:23:45 Utopit se tady nemůžete. Leda převrhnout.
00:23:48 Ale tolik solí v očích, to se nedá vydržet.
00:23:58 Čekali jsme, že na poušti uvidíme písek.
00:24:01 Ale né na poznávací značce.
00:24:03 "Dáte si kafe?"
00:24:08 A že dostaneme v izraelské poušti českého turka,
00:24:12 to nás ani ve snu nenapadlo.
00:24:14 "Židle nemáme. Máte židle? Český kafe, to je paráda."
00:24:25 "Je milé v takové tramtárii někoho potkat, kór z Česka."
00:24:32 Tady někde na jižním konci Mrtvého moře
00:24:35 bývala biblická Sodoma a Gomora. Doslova se po nich slehla země.
00:24:41 Zdá se, že Bůh své dílo zkázy provedl opravdu dokonale.
00:25:11 Cesta pouští končí v Ejlatu. Dál už není nic.
00:25:16 Tedy pardón, dál je buď Egypt nebo Jordánsko.
00:25:19 Nebo Rudé moře, ale zůstaneme tady, to stojí za to.
00:25:55 Od bezstarostnosti mořských pláží zpět do izraelské reality.
00:26:00 Je den holocaustu.
00:26:04 Alejí spravedlivých poklonit se do památníku Yad Vashem.
00:26:08 Ve jménu 6 miliónů židovských životů.
00:26:12 Tolik obyvatel nemá Izrael dodnes.
00:26:53 O 5 dní později Den padlých.
00:26:58 Jakoby zázrakem se smutek promění v radost. Během jediného večera!
00:27:02 A ten je dnes. 51 let nezávislosti.
00:27:16 Izrael. 3 x svatá země.
00:27:20 Prolínání věků, kultur, náboženství.
00:27:23 Dramatická historie, výbušná současnost.
00:27:35 Max Brod napsal, že v Izraeli je největším realistou ten,
00:27:40 kdo věří na zázraky.
00:27:49 Halo, halo, není to všechno zázrak? Haló, slyšíte, přijeďte k nám zase!
Každý, kdo poprvé navštíví tuto zemi na Blízkém východě, bývá ohromen. Historie zdejšího území je tak barvitá, že ji při první návštěvě nemůžete úplně vstřebat. Na rozdíl od pestrého dědictví hned několika kultur, jejichž pospolitost naplňuje údivem, jsou zdejší města díky použitému vápenci jen béžovo-bílá. I když dnes procházíte místy, kde se píší dějiny již několik tisíciletí, na každém kroku se setkáváte s vyspělými technologiemi – například důmyslný závlahový systém řídí počítače a výtahy jsou automaticky nastaveny tak, aby se ortodoxní židé během šabatu, tedy dne odpočinku, nemuseli namáhat stiskem tlačítek. Izrael zkrátka již není pouze cílem poutníků směřujících za kořeny křesťanské, židovské a islámské víry, je to moderní a živá země kontrastů smířených i konfliktních, působivý průsečík bohaté historie s neméně bohatou přítomností.