Jak se daří původnímu muzikálu na hudební scéně Městského divadla Brno. Režie J. Dadák
Získejte volné vstupenky na vybraná představení. Soutěžte na facebookovém profilu Divadlo žije.
00:00:15 -Stalo se to na konci 90. let, že nám byla činoherní scéna malá.
00:00:22 Žádné brněnské divadlo se systémově nezaobíralo muzikálem.
00:00:27 Tak jsme se začali obracet kolem,
00:00:31 který z divadelních domů by byl vhodný
00:00:36 za tímto účelem rekonstruovat.
00:00:39 Nakonec se rozhodlo, že ten dům bude postaven
00:00:42 na nádvoří mezi Lidickou a třídou Kapitána Jaroše.
00:00:46 Že se vytvoří platforma soudobému hudebnímu divadlu.
00:00:55 HRAJE HUDBA, UKÁZKA
00:01:01 -Máme tu spoustu technických vymožeností.
00:01:05 Je to moderní divadlo.
00:01:07 Máme hlavní scénu, která je dělena 5 stoly.
00:01:11 Ty umí vyjíždět nahoru nebo mizet. Máme 2 boční jeviště.
00:01:16 Levé a pravé.
00:01:18 Na nich jsou pohyblivé vozy, které umí přijíždět zboku.
00:01:22 Vlastně nám přivezou celou scénu zleva a zase ji odvezou.
00:01:25 Zprava. Dokonce se umí scény prolínat.
00:01:29 Můžeme si dovolit formu až filmového střihu.
00:01:35 -To odjede taky? Ale není to na schodech?
00:01:39 UKÁZKA, ZPĚV
00:01:51 -Věřím, že kdyby Mozart žil, že by psal typ divadla,
00:01:55 který hrajeme my na soudobé hudební scéně.
00:01:59 Protože nějak se hudba vyvíjí.
00:02:02 V každém okamžiku, ve kterém se ocitáme,
00:02:05 tzn., že se v čase posunuje to hudební výrazivo,
00:02:09 tak i divadlo získává nové možnosti,
00:02:12 jak skrze hudbu rozmlouvat s divákem.
00:02:15 Dobrý. Bylo by to... Stop!
00:02:18 -On pochopil model divadla velice dobře.
00:02:22 Pochopil, co chce sám dělat.
00:02:25 Proto za ním lidé šli a tušili, že jim dává velké příležitosti.
00:02:30 Tou příležitostí byl pro Mošu muzikál.
00:02:34 -Když se Městské divadlo Brno otevíralo,
00:02:37 zejména když otevíralo hudební scénu,
00:02:40 byli v Brně pochybovači.
00:02:43 Pochybovači jsou vždy a v Brně zvlášť.
00:02:46 Jinde se těší, že se věc povede, v Brně se uvažuje o tom,
00:02:50 že se věc asi nepovede, a co budeme dělat, až se nepovede.
00:02:55 -Pro mě je paradoxní jako pro brněnskou rodačku a patriotku,
00:02:59 že Brno, které má jiného ducha, než je muzikálová rozjuchanost,
00:03:04 tak je dnes největší a nejprofesionálnější
00:03:09 líhní muzikálových talentů.
00:03:12 A má největší a nejprofesionálnější muzikálové divadlo v ČR.
00:03:17 To tak je. UKÁZKA, ZPĚV
00:03:31 -Muzikálová scéna se osvědčila v kontextu celého Česka.
00:03:36 Dokonce bych řekl přilehlé Evropy.
00:03:39 Městské divadlo zajíždí hodně často ven.
00:03:42 Osvědčilo se jako dobře fungující muzikálová produkce.
00:03:48 Samozřejmě se osvědčilo celé divadlo jako městské.
00:03:53 Tzn. divadlo, které hraje pro široký okruh lidí,
00:03:58 které musí bavit a zaujmout.
00:04:05 -Máme asi 10 dní do premiéry. To je vždy napínavé.
00:04:10 Představení Očistec, jako každé představení,
00:04:14 které se hraje poprvé, je o to zajímavější a napínavější,
00:04:18 protože nikdo neví, co od toho očekávat,
00:04:22 přestože je napsán scénář a noty. Je to zábavné i únavné.
00:04:26 Zároveň krásné, protože to právě vzniká.
00:04:31 UKÁZKA, ZPĚV
00:04:41 -Přál bych si,
00:04:44 aby inscenace byla provokativní v nejlepším slova smyslu.
00:04:47 A taky komediální. Aby to byla legrace.
00:04:51 Je zvláštně utkána z věcí,
00:04:54 které jsme se Zdeňkem Mertou nikdy nepoužili.
00:04:58 Trošku kabaret, trošku leporelo. Jasný příběh, byť bizarní.
00:05:04 Měla by to být legrační provokace s jemným imperativem.
00:05:11 UKÁZKA
00:05:22 -Vymysleli jsme příběh na relativně známém půdorysu.
00:05:27 Rockoví muzikanti se ukryjí před nástrahami světa
00:05:33 do prostředí kláštera, nebo takové instituce,
00:05:37 která vyrábí neposkvrněné lidi. Vyrábí trošku nadlidi.
00:05:43 Zatímco muzikanti jsou po všech stránkách zvířata.
00:05:47 Jak muzikanti bývají.
00:05:49 Střet těch 2 světů je základ toho, že se obě strany očistí.
00:05:54 Očistí je hudba. UKÁZKA, ZPĚV
00:06:07 -Slyšelas ten rozdíl?
-Ale to je zakázané.
00:06:15 -Samozřejmě toto není alternativa. To je mainstreamové divadlo.
00:06:19 Ale snažíme se to dělat co nejvíce po svém.
00:06:22 To se uvidí, jaké to bude.
00:06:25 Naše chuť dělat něco nového je nezměrná.
00:06:29 UKÁZKA, HUDBA, ZPĚV
00:06:52 -Kdybychom zauvažovali nad tím, s čím Moša a Merta přišli,
00:06:57 je to typ rockové opery, který byl ovlivněný
00:07:00 Vozněsenským Juno a Avos.
00:07:04 To byla rocková opera, která objela celou Evropu.
00:07:07 Je spojená s Gorbačovskou perestrojkou.
00:07:11 Bylo to ruské představení a bylo naprosto famózní.
00:07:15 Myslím, že oni chtěli navázat na takovou velkou epopej.
00:07:21 Velké vyprávění o velkých, důležitých věcech.
00:07:26 Ona se v důsledku ta poetika ukáže trochu velikášská,
00:07:34 Jiné produkce, které tu byly, ať už produkce Ulrycha
00:07:40 nebo produkce dvojice Štědroň - Uhde,
00:07:43 to jsou velmi konkrétní příběhy.
00:07:47 UKÁZKA
00:08:03 -Vznikají nové, čerstvé muzikály. Část z nich je slušná.
00:08:09 Je samozřejmě otázka,
00:08:11 jak bude vypadat celý projekt právě třeba p. Moši s p. Mertou,
00:08:16 kteří v Městském divadle Brno vytvářejí vlastní produkce.
00:08:21 O 1. díle jsem psala,
00:08:24 že je to velký průšvih po umělecké stránce.
00:08:27 Ale věci, které jsou prověřené,
00:08:30 a dělají je léta letoucí všechny světové muzikálové scény,
00:08:34 ty tam dělají dokonale. To se líp udělat nedá.
00:08:37 Tam je spojené herectví se zpěvem a tancem tak dokonale,
00:08:41 že to v Praze nemají nárok udělat, kde mají sošné solitéry,
00:08:46 kteří zpívají vynikajícně, ale nezahrají nebo nezatančí.
00:08:51 Tady ten muzikálový soubor je opravdu tak vycepovaný,
00:08:55 a má tak z čeho vybírat, že po profesionální stránce,
00:09:00 když tam vidíte světový muzikál, tak je to opravdu něco,
00:09:04 čím jsme v Brně skoro zhýčkaní.
00:09:08 UKÁZKA, ZPĚV
00:09:16 -Je příznačné, že se nejprve muzikálové počátky odehrávaly,
00:09:22 já tomu říkám "domovinky", v té domácí tvorbě.
00:09:26 Postupně se do repertoáru dostávají špičkové muzikály.
00:09:33 UKÁZKA, ZPĚV
00:09:40 -Když je tu velká muzikálová scéna, tak to budí dojem,
00:09:45 že se to musí všechno využít.
00:09:48 Nevím. Mě přitahují různé látky.
00:09:52 Různé látky jsou různě přenositelné do muzikálu.
00:09:58 Některé víc, některé míň.
00:10:00 Když se člověk pro to rozhodne, tak obvykle 1. rozhodnutí
00:10:04 je takové emocionální.
00:10:07 Že se mi to líbí, nebo mě něco přitahuje.
00:10:10 Pak se ukáže, až se to začne analyzovat,
00:10:14 kolik je v tom problémů.
00:10:16 Že jsou tam polohy, které jsou těžko sdělitelné,
00:10:19 nebo se budou muset udělat kompromisy.
00:10:22 U muzikálu půjde vždy o zadání, o to, ke komu chci mluvit,
00:10:27 co chci říct, a potom budu volit prostředky.
00:10:30 Ono je to obtížné v tom, že se to nedá zesynchronizovat.
00:10:35 Často se prostředky volí současně, pak se toho třeba lituje.
00:10:41 UKÁZKA, ZPĚV
00:10:57 -Mě zajímají ženské osudy,
00:11:00 zajímají mě neobvyklé ženy v mužské konstelaci.
00:11:05 To je jedno z mých ústředních témat.
00:11:08 To jsem se pokusil v Naně udělat.
00:11:12 Zároveň jsem se na ní poučil, že jako Moravan a Brňan
00:11:17 a autor z Medlánek se nemohu shlížet v americkém muzikálu.
00:11:23 Přiznám se, že i v Městském divadle Brno
00:11:26 mě trochu negativně provokuje lesklá nádhera amerického muzikálu,
00:11:33 který se leskne, až oči přecházejí,
00:11:37 takže často divák nemá příležitost
00:11:41 vidět trochu hlouběji pod ten lesk.
00:11:45 Pod tím leskem bývá žalostně prázdno.
00:11:52 -V muzikálovém divadle je to normální.
00:11:55 Je to zaměřené na diváky.
00:11:57 Je potřeba je oslovit a dostat je do divadla.
00:12:00 Ohromit je, aby přišli znovu.
00:12:03 Proto se neustále staví na hvězdách.
00:12:05 Na ty se v Praze chodí. Zatím tedy.
00:12:08 Kdežto tady se to celé postavilo na velmi důsledném programu.
00:12:14 Hvězdy v programu teprve narostly. Teprve se objevily.
00:12:18 -Ti, kteří hrají velké role v muzikálech,
00:12:22 hrají velké role i v činohře. Neustále se to mísí.
00:12:27 To souvisí s tím,
00:12:30 jak v každém interpretovi existuje a funguje muzičnost.
00:12:34 Budoucnost je v hledání stejně senzačních interpretů
00:12:40 jako jsou Petr Gazdík, Dušan Vitásek, Alena Antalová.
00:12:44 Mohl bych jmenovat dál. Hanka Holišová, Markéta Sedláčková,
00:12:48 kteří, když vyjdou na jeviště v činohře nebo muzikálu,
00:12:52 tak je každý výkon specificky posvěcen jejich dispozicí.
00:13:00 -Divadlo na Orlí hýčká budoucí muzikálové hvězdy,
00:13:07 tak je dobrou líhní pro Městské divadlo Brno.
00:13:11 Určitě to řed. Moša sleduje a vybírá si ty nejlepší.
00:13:15 Ti úplně nejlepší mu pak utečou do Prahy,
00:13:19 ale pořád je základna veliká.
00:13:21 Tím, že Brno je jediné město s oborem muzikálového herectví,
00:13:26 tak má opravdu z čeho vybírat.
00:13:29 UKÁZKA, ZPĚV
00:13:40 -Ostatně paní Březinová, která velmi uspěla
00:13:44 v titulní roli Divé Báry, tak přišla z JAMU,
00:13:48 a byla to snad dokonce její 1. role.
00:13:51 To je důležité,
00:13:53 že tu dochází k přirozenému posunu uvnitř souboru.
00:13:57 Že největší hvězdy mají za sebou další potencionální hvězdy.
00:14:03 Další lidi, kteří přináší do souboru svoji osobitost.
00:14:08 Divadlo zkrátka, nechci, aby to vyznělo jako fráze,
00:14:12 prostě žije.
00:14:14 -Eliško, vylez.
00:14:17 Eliško, vylez. Musíš být v diagonále.
00:14:22 Když si tu stoupnete, ona si cestu najde.
00:14:26 Nestavte se podle ní, pak je to celé blbě.
00:14:29 Ona se musí trefit mezi vás.
00:14:38 -Chceme být v podstatě ateliérem soudobé hudební divadelní produkce.
00:14:44 Já to moc neomezuji, když už si najdu autora,
00:14:48 hudebního skladatele nebo libretistu,
00:14:51 a to dílo se nám zamlouvá, tak už do toho moc nezasahujeme.
00:14:57 Nechci určovat témata,
00:15:00 ale bavím se s celou plejádou autorů o tom,
00:15:03 jaká témata nosí v sobě, a co by mohlo konvenovat tomu,
00:15:08 jak náš soubor, naše divadlo je připraveno.
00:15:12 UKÁZKA, ZPĚV
00:15:25 -Není pravda, že muzikál je plochý,
00:15:28 že je uzpůsoben jen k příjemným látkám,
00:15:32 k pobavení, pošimrání života, a není mu dáno,
00:15:36 aby se ponořil trochu hlouběji. Jsem přesvědčen, že tomu tak není.
00:15:40 Že záleží jen na autorech libreta a hudby,
00:15:44 jak hluboko se s příběhem dostanou.
00:15:49 UKÁZKA, ZPĚV
00:16:15 -Ideální je, když osou muzikálu je 1 melodie.
00:16:20 To jsme dělávali v Chameleonovi na Provázku,
00:16:23 kde byla osou Marseillaisa.
00:16:26 Podobně je Marseillaisa i v Červeném a černém.
00:16:30 UKÁZKA, ZPĚV
00:16:42 -Pro něj jsme hledali nejrůznější typy
00:16:46 něčeho jako offenbachovského divadla.
00:16:49 O Divé Báře jen stručně.
00:16:52 Tam jsme se museli popasovat s folklórem.
00:17:05 -Mám-li přiznat,
00:17:07 kdy jsem přistoupil k práci ve snaze o skutečně český muzikál,
00:17:11 tak je to spíš Divá Bára než Nana nebo Červený a černý.
00:17:17 Tam jsem měl český příběh. Příběh, který mě strhuje tím,
00:17:23 že to je žena a osobitá, nezávisle smýšlející mladá žena
00:17:30 uprostřed nejen mužů, ale mužských padavků.
00:17:38 -My se jdeme nachystat.
-Dobře. Hezky to vypadá.
00:17:41 -Že?
00:17:42 -Na hezkým chlapovi je všechno hezký.
00:17:45 SMÍCH
00:17:49 -Dobrý večer.
00:17:51 Tak, kdo nejvíc zlobí?
00:17:54 Já jsem autorem, režisérem i ředitelem v tomto divadle.
00:17:59 Musím říct, že jsem ředitelem nikdy být nechtěl.
00:18:03 Já jsem studoval, že budu psát a režírovat.
00:18:06 Podotýkám, že mi to nedělá vážný vnitřní problém
00:18:11 rozstříhat se do jednotlivých profesí.
00:18:14 Není to nic ojedinělého. Ať jiní posoudí, jestli to vychází.
00:18:25 Se Zdeňkem Mertou jsme se potkali na konci 80. let,
00:18:29 když jsme pro Národní divadlo v Praze připravovali
00:18:33 Žáčkovy Ptákoviny podle Aristofana.
00:18:36 Nějak se nám zalíbilo v pohledu na svět, na divadlo.
00:18:40 Tenkrát, když jsme začali psát Sny nocí svatojánských,
00:18:43 zjistili jsme, že jsme natolik svéhlaví,
00:18:47 že si těžko necháme diktovat jakékoliv myšlenky odjinud.
00:18:54 Že chceme psát věci, které jsou nám blízké.
00:18:57 Ať už srdci nebo myšlení.
00:19:01 Tzn., že kromě Snů, které byly opřeny o W. Shakespeara,
00:19:05 byť nepoužili jedinou větu z toho díla,
00:19:09 tak jsme odskočili jen k originálním příběhům,
00:19:13 protože nás to bavilo.
00:19:15 Nechtěli jsme dělat dramatizace, používat nějaké látky.
00:19:19 Domnívali jsme se, že máme tolik vlastních,
00:19:23 skrze která si chceme povídat s obecenstvem.
00:19:27 Že nám to přes 7 muzikálů a 1 operu zatím vystačilo.
00:19:31 Máme před sebou další věc, kterou bychom rádi zrealizovali.
00:20:07 Mám jinou zkušenost s Petrem Ulrychem.
00:20:11 To bylo hodně přání Petra Ulrycha,
00:20:15 abychom šli po tématech jako byl Nikola Šuhaj Loupežník,
00:20:19 naše představení Koločava, nebo Radúz a Mahulena.
00:20:23 Látky, které odpovídaly Petrovu pohledu na svět,
00:20:27 na muziku atd.
00:20:29 Tam jsem neměl problém, protože jsem režisér,
00:20:32 který režíruje i kusy jiných. Neměl jsem problém s ním pracovat.
00:20:37 Jádro mé autorské, textařské a scénáristické práce
00:20:44 spočívá v tom, že se snažím přinášet na jeviště svoje témata.
00:20:50 UKÁZKA, ZPĚV
00:21:08 -Samozřejmě česká původní muzikálová tvorba
00:21:11 je největší riziko. Oni do toho s tím rizikem jdou.
00:21:16 Tam je spíš zajímavé to,
00:21:19 že ředitel a vynikající manažer divadla
00:21:23 má sám touhu prezentovat vlastní věci.
00:21:26 A jeho vlastní věci zatím nedopadají nejlíp.
00:21:31 UKÁZKA, ZPĚV
00:21:45 -Já si myslím, že Stanislav Moša dobře ví,
00:21:49 co muzikál je.
00:21:52 Že to je jiná forma hudebního divadla než opera.
00:21:55 Tuší, odkud kam se to ubírá.
00:21:58 Nabídek a snah se uplatnit je tolik,
00:22:02 že dnes vytvořit vzorec muzikálu, dát nějakou definici,
00:22:07 ani není možné.
00:22:10 UKÁZKA, ZPĚV
00:22:14 -Jémine! To je ale divný tvor!
00:22:22 -Hle, koňadra. Pták našich hor.
00:22:27 A kdo jsi ty? Pověz, ale bez vytáček!
00:22:31 -Jsem Třasořitka. Nejmužnější ptáček.
00:22:35 -Ó!
00:22:37 A ty?
00:22:42 Čím ty mi vezmeš dech?
-Jsem Poseroutka, ptáček z Čech.
00:22:49 -Vzniká najednou celá soustava různých možností,
00:22:53 jak by domácí tvorba mohla vypadat.
00:22:56 To je podstatné.
00:22:58 Co píše Moša s Mertou, je jen jednou z alternativ.
00:23:03 Dokonce se domnívám, že už je to alternativa,
00:23:07 která trochu zůstala v duchu prvních muzikálů.
00:23:12 Začíná se trochu opakovat.
00:23:15 Už přicházejí jiní, kteří jsou možná průbojnější.
00:23:20 UKÁZKA, ZPĚV
00:23:36 -Když jsem tenkrát přemýšlel o budoucnosti hudební scény,
00:23:41 říkal jsem si, na 5 let vím bezpečně,
00:23:43 co budeme hrát a koho oslovíme.
00:23:46 Bojím se, jestli za 5 let nevyčerpáme ten repertoár.
00:23:50 Ale je to úplně naopak. Převis nabídky vůči nám je krásný.
00:23:56 Jen si vybíráme.
00:23:58 De facto na 2 roky před námi je vidět,
00:24:02 co konkrétně v divadle dělat budeme.
00:24:04 UKÁZKA, ZPĚV
00:24:07 -Máš-li kapičku, máš-li kapičku,
00:24:09 někdo za tebe tu hoknu udělá.
00:24:12 Bůh stvořil rum jen k tvýmu pokušení.
00:24:15 To pokušení tebou nesmí hnout.
00:24:19 Bůh stvořil rum jen k tvýmu pokušení.
00:24:23 Však! Máš-li kapičku štěstí, máš-li kapičku štěstí,
00:24:27 můžeš pokušení podlehnout.
00:24:31 -Já bych především pochválil rozhodnutí S. Moši
00:24:36 budovat městské divadlo se vším, co k tomu patří.
00:24:42 V malém městě, jako je Brno, omlouvám se za to malé,
00:24:47 protože má necelých 400 000 obyvatel,
00:24:51 není potenciál k tomu, aby tu vznikly soukromé produkce.
00:24:56 V historii i v současnosti v takových městech
00:25:00 muselo existovat městské divadlo,
00:25:03 které zastupovalo jak "umění", tak "divadelní zábavu".
00:25:08 Myslím, že to přesně je poloha, kterou S. Moša vystihl.
00:25:14 To, že Brnu chybí,
00:25:16 že lidé touží po tom v nejlepším slova smyslu "bulváru".
00:25:21 To najednou tu S. Moša nabídl.
00:25:24 Myslím, že odtud pochází velká popularita divadla.
00:25:29 Souvisí to i s tím,
00:25:31 že bulvár můžete dělat dobře nebo špatně.
00:25:34 To je špičkově dělaný bulvár.
00:25:37 POTLESK
00:25:40 Skryté titulky M. Vrbská Česká televize Brno, 2013
00:25:43 .
Jak se daří původnímu muzikálu na hudební scéně Městského divadla Brno. Režie J. Dadák
Získejte volné vstupenky na vybraná představení. Soutěžte na facebookovém profilu Divadlo žije.