Rozvodněná řeka Smědá strhla do dravého proudu osobní vlak (2003). Režie L. Klega
00:00:25 Frýdlantský výběžek má bohatou historii.
00:00:32 Jeho hranice, jak je známe dnes, se ustálily ve 13. st. a od té doby
00:00:37 patří k českým zemím.
00:00:39 Nejznámější osobností regionu byl Albrecht z Valdštejna, za jehož
00:00:43 panování se kraj velmi rozvíjel.
00:00:47 Výběžku se nevyhnula žádná válka. Ale ta poslední, které předcházelo
00:00:51 připojení Frýdlantska k Sudetům, měla nejhorší dopad.
00:00:58 Odsunulo se původní německé obyvatelstvo a přišli noví osadníci
00:01:02 Nevyhýbaly se jim chvíle veselé ani smutné.
00:01:06 Jedna z nejsmutnějších se stala v létě 1958.
00:01:32 Silné a vytrvalé deště způsobily vzestup hladiny řek.
00:01:49 Nacházíme se ve Frýdlantě pod zámkem, kde teče řeka Smědá.
00:01:55 V r. 1958 byla tak rozvodněná, že řečiště bylo plné.
00:02:01 Strhlo to splav a voda pokračovala na želežniční násep, který
00:02:07 podemlela a došlo k velkému neštěstí.
00:02:14 Povodeň v r. 1958 byla do povodní v letech 1997 a 2002 jednou
00:02:24 z největších.
00:02:32 Měl jsem na starost srážkoměrnou stanici a ten den napršelo asi
00:02:38 1200 mm vody. To bylo dřív běžně za rok.
00:02:46 Žádný pamětník nepamatoval tak velkou potopu.
00:02:54 Byl to mimořádný stav. Průtrže mračen 3 dny ve dne v noci.
00:02:58 V červnu 1958 se sešel 11. sjezd KSČ.
00:03:06 Heslem letošního Pražského jara je jméno a dílo L. Janáčka.
00:03:14 Od jeho úmrtí uplyne letos 30 let.
00:03:18 Byla dokončena řada staveb. Např. zde kamera zachytila
00:03:23 napouštění Vážské kaskády, oživení hydrocentrály v Sučanech.
00:03:29 Byla dokončena 7 měsíců před stanoveným termínem.
00:03:34 Povodeň způsobily dlouhotrvající deště v červenci 1958.
00:03:42 Přívaly vod nestačily zadržet jizerskohorské lesy.
00:03:47 Močáliště začaly vodu pouštět dolů a tím se rozvodnily řeky.
00:04:00 Řeky se vylily z koryt a zaplavily města, údolí, továrny.
00:04:13 Spojilo se to ve Smědavském kotli a tekla tu spousta vody.
00:04:22 Povodeň přinesla řadu tragédií, ale největší na trati mezi Libercem
00:04:27 a Frýdlantem v Čechách.
00:04:32 Několik minut před příjezdem do stanice se pod frýdlantským zámkem
00:04:36 stala tragická nehoda.
00:04:39 V 6 hodin ráno jsem nastoupil jako výpravčí v Raspenavě.
00:04:43 U traťovky nám řekli, že musíme informovat vlaky, aby v tom úseku
00:04:49 jely opatrně, že by se to mohlo sesunout.
00:04:58 Jel jsem tím vlakem. Vyjížděli jsme v 2.30 hod. z Liberce.
00:05:06 Cesta byla normální, až jsme přijížděli k zámku.
00:05:15 Měli jsme zvyk dívat se na zámek a jít se převlíknout, protože jsme
00:05:20 věděli, že za pár minut budeme na nádraží.
00:05:26 V tomto vagonu jsme jeli s poštou z Raspenavy.
00:05:34 Auta nemohla, protože byla velká povodeň.
00:05:37 Měla jsem u sebe 250 tis. korun a zásilky, které jsem
00:05:42 při nehodě zachránila.
00:05:49 Vyrůstal jsem s Mirkem Huškem. Spolu jsme chodili do školy.
00:05:54 Dobře se učil, proto ho vzal otec, pomocník strojvedoucího,
00:06:02 na tu nešťastnou lokomotivu.
00:06:05 Já jsem jel na prázdniny a on jel za odměnu na lokomotivě.
00:06:10 V Raspenavě jsem řekla tomu pánovi, ať mi dá toho chlapce do vozu,
00:06:15 že taky bude vidět na tu vodu. Řekl že ne, že jede naposled,
00:06:20 tak že si ho nechá u sebe.
00:06:24 Přijeli jsme pod zámek a řekla jsem vlakvedoucímu, ať se jde podívat,
00:06:30 jak voda řádí. Kdybychom tam hupli, to by bylo.
00:06:36 Jen jsem to dořekla, už jsme letěli.
00:06:40 Když přijel první vlak od Frýdlantu, tak se ptali strojvůdce,
00:06:46 jak to vypadá pod zámkem. Řekl, že to tam trošku houpe.
00:06:52 Pak přijel osobní vlak od Liberce. Přijeli jsme pod zámek a najednou
00:06:58 škubnutí a stáli jsme.
00:07:05 Zastavení nebylo náhlé, protože vlak jel pomalu.
00:07:13 Když zastavil, vypadalo to, že stojí před semaforem.
00:07:17 S rodiči jsem stál tady a dívali jsme se na vodu.
00:07:21 Táta řekl, že je tam vymletá velká díra a že se jistě něco stane,
00:07:29 protože má jet vlak.
00:07:32 Sotva to dořekl, vlak se vynořil za lesíkem.
00:07:37 Dívali jsme se, co se bude dít.
00:07:40 Nemohl jsem dostat ruku do rukávu, protože všechno bylo vlhké.
00:07:49 Než jsem ji tam dostal, tak přišla rána.
00:07:54 Asi prasknul služební vůz za mašinou a ta šla přes střechu
00:08:00 do řeky. Spadla do vody, zasyčelo to, voda se zavřela a bylo po všem.
00:08:11 Na lokomotivě byl strojvedoucí, topič a ten malý chlapec.
00:08:16 Nejhorší vzpomínku mám na to, jak jsme se dostali z vagonu.
00:08:21 Je tady sráz 3-4 metry.
00:08:32 Vlakvedoucí, co byl se mnou ve voze, utekl do lesa.
00:08:36 Pak nevím nic, protože mě odvezla sanitka.
00:08:39 2 chlapci z Višňové mě dostali ven z vody.
00:08:44 Někdo křičel, někdo plakal. Bylo trošku krve.
00:08:55 Naštěstí služební vůz praskl, protože mašina by to svou váhou
00:09:00 stáhla všechno dolů.
00:09:02 Vozy z náspu by nespadly do vody, ale mezi stromy.
00:09:11 Mašina byla tady, asi na polovině trati.
00:09:21 Pryč byl jen komín. Kotel, písečák, kabina - vše bylo v pořádku.
00:09:33 Kdyby se můstek prolomil pod lokomotivou, asi by nebyla
00:09:41 záchrana pro nikoho, kdyby služební vůz vykolejil doprava.
00:09:48 Celý vlak by skončil v řece.
00:09:55 Dozvěděl jsem se o nehodě, proto jsem se chtěl ze zvědavosti podívat
00:10:03 Vzal jsem si fotoaparát a fotil, co jsem viděl.
00:10:22 2. den se násep utrhl a všechno spadlo dolů.
00:10:44 Při nehodě byli usmrceni 3 lidé. Později při vyprošťování se utrhlo
00:10:56 lano a zabilo 1 vojína, který připravoval vyprošťování lokomotivy.
00:11:06 V Turnově zahynul na Jizeře 1 vojín a 1 občan.
00:11:13 Naposled přišel o život 1 vojín - záchranář v Bílém Kostele
00:11:21 u Liberce, který zachraňoval ženu z domku.
00:11:28 Celkem zahynulo 7 lidí.
00:11:35 Došlo k velkým materiálním škodám. Bylo strženo mnoho mostů,
00:11:39 zničena většina komunikací podél řek, zdemolováno mnoho domů
00:11:43 a na mnoha místech bylo přerušeno elektrické vedení.
00:11:47 Škody šly do milionů.
00:11:52 Co se týče úmrtí, proti žádné osobě nebylo vedeno trestní stíhání.
00:12:00 Byla to mimořádná událost, na které nenese nikdo vinu.
00:12:08 Vyšetřování bylo zahájeno, ale protože se neprokázala trestná
00:12:18 činnost fyzické osobě, tak bylo zastaveno.
00:12:25 Nemuselo tomu tak být, nebýt šťastného okamžiku výpravčího
00:12:31 z Raspenavy, který...
00:12:33 Napsal jsem rozkaz, aby v tom a v tom kilometru jeli opatrně,
00:12:42 že je tam velká voda a nebezpečí sesunutí tratě.
00:12:45 To jsem mu dal, ti 2 to podepsali a pak jsem to dal vlakvedoucímu.
00:12:51 Kdybych mu rozkaz nedal, tak mě zavřeli.
00:12:58 2 roky jsem nejela vlakem. Myslím, že dodnes jsem tady
00:13:03 nejela. Jezdím autobusem.
00:13:07 Pořád na něj pamatuju. Je to ve mně.
00:13:10 Je mi smutno. Těžko můžu říct. Je to tragédie.
00:13:27 Skryté titulky: Milena Černá a Josef Batěk
V létě toho roku sužovaly celou Evropu silné deště. Nevyhnuly se ani Československu, kde způsobily rozsáhlé povodně. Ty přinesly mnoho různých tragédií, ale bezesporu největší se odehrála na železniční trati mezi Libercem a Frýdlantem v Čechách.
Jen několik minut před příjezdem do cílové stanice se stala pod frýdlantským zámkem tragická nehoda, když se parní lokomotiva na podemleté trati zřítila do řeky Smědé. Došlo také k obrovským materiálním škodám. Bylo strženo mnoho mostů a lávek, zničena většina komunikací podél řek, zdemolováno množství domů a na mnoha místech došlo k přerušení eletrického vedení. Škody šly do milionů.
Režie: Ludvík Klega