Hudebně zábavný pořad (1988). Účinkují: J. Zelenková, K. Zich, R. Rokl a další. Režie R. Chudoba
00:00:48 Děkuji přátelé, tak vás vítám na dalším,
00:00:51 v pořadí myslím už sedmém, rendez-vous. Mám rád tyto pořady,
00:00:55 protože zde mám možnost pozvat si k nám do Brna kamarády
00:00:59 a kolegy, které jsem si oblíbil.
00:01:03 A dnes vám budou zpívat zpěváci vlastně z pěti zemí.
00:01:07 Od nás, z Maďarska, z NDR, z Polska a západní země
00:01:11 bude reprezentovat vynikající zpěvák z Holandska.
00:01:17 Tematiku dnešního pořadu jsme si dali tak, že chceme hrát
00:01:21 pro pamětníky hitů 60. a 70. let.
00:01:26 A ještě bych byl hrozně šťastný, kdyby ta nejmladší generace
00:01:30 řekla po tom pořadu : tenkrát se hrávala také pěkná muzika.
00:01:35 Začneme tím, co úzce předcházelo hitům 60.let.
00:01:40 Byla nová móda ve světě koncem 50.let a byl to rockenroll.
00:01:45 Představitelem byl kdo jiný, než Elvis Presley, který se stal
00:01:49 také vzorem mnoha zpěváků, kteří chtěli zpívat rockenroll.
00:01:53 A jedním z nich u nás je Karel Zich.
00:02:01 Dobrý večer.
00:02:07 Tak já tě vítám u nás. Děkuji mockrát.
00:02:09 Tvým vzorem byl Elvis Presley.
00:02:14 Jestlipak o něm víš, že to byl původně závozník?
00:02:16 Vím, to vím, jezdil na dodávce.
00:02:18 Když začal svou kariéru, to asi nevíš, tak u nás
00:02:21 najednou se ztráceli závozníci. Ubývalo jich.
00:02:25 Něco za něco. Jo.
00:02:29 Tak myslím, že nebylo tady lepší a krásnější trumpety,
00:02:33 kterou budou ještě další generace obdivovat, velký Luis Armstrong.
00:02:38 No a kde on se naučil na tu trumpetu?
00:02:41 V polepšovně.
00:02:43 Máš pravdu. Tak je to 1:1. A teď jdeme raději zpívat.
00:07:17 Karel Zich.
00:07:21 Je z Maďarska. Zpěvačka, se kterou jsme se
00:07:24 setkali vlastně ne v Maďarsku,
00:07:26 ale v zahraničí, při mezinárodních programech.
00:07:29 A velice rád vzpomínám na náš první zájezd do Maďarska.
00:07:32 Bylo to, když kapela slavila dvacet let svého trvání.
00:07:37 Tzn. v roce 1960. Tehdy totiž s námi po Evropě
00:07:41 tři měsíce jezdil vynikající černošský klarinetista
00:07:46 a jeden z pionýrů neworleánského jazzu,
00:07:49 dlouholetý sólista Luise Armstronga.
00:07:52 A právě v Budapešti byl jeden nádherný singlový koncert.
00:07:56 Od té doby jsme tam byli několikrát,
00:07:59 ale nikdy jsme právě v Maďarsku nedělali s maďarskými sólisty.
00:08:04 Když jsme dělali jazz koncerty, jazz festival,
00:08:07 a naposledy to byl
00:08:08 doprovod mistrovství světa ve společenských tancích.
00:08:12 A zajímavé je, že s maďarskými sólisty jsme se setkávali spíš,
00:08:16 jak říkám, na mezinárodních programech jinde v Evropě.
00:08:20 S jednou zpěvačkou jsme dělali několikrát,
00:08:23 ale nejčastěji se setkáváme
00:08:25 na trase Berlín - Budapešť, na dálnici.
00:08:28 A posledně při tom setkání jsem říkal :
00:08:31 Judit, tak co kdybychom si dali jednou rendez-vous v Brně.
00:08:35 Slovo dalo slovo a je zde. Judit Szucs.
00:13:00 Tak zde byl s Judit sólistou na tenor saxofon Günter Kočí.
00:13:04 A teď k té třetí skladbě.
00:13:06 Tu vám zazpívá ve své mateřštině, tedy maďarštině.
00:13:10 Přiznám se, že maďarsky neumím. My spolu konverzujeme německy.
00:13:14 Ale ta písnička má totiž tak zvláštní text,
00:13:17 že s ní vyhrála i soutěž v Americe.
00:13:23 ROZHOVOR V NĚMČINĚ
00:13:31 V Oklahomě a doprovázel ji big band Woodyho Hermana.
00:13:34 To už je co říct. A získala tam s touto písničkou první cenu.
00:13:38 Já myslím, že v Brně moc maďarsky neumíte, ale jedná se o to,
00:13:41 že to zpívá holka, které je strašně zima.
00:13:44 A z toho to už poznáte.
00:17:13 No a teď se z Maďarska
00:17:15 přesuneme k našim severním sousedům, do NDR.
00:17:18 Tam totiž jezdíme už asi 35 let neustále.
00:17:22 A posledních 15 let pravidelně na dva měsíce,
00:17:25 kde jsme jako centrální orchestr jejich tiskových dnů.
00:17:31 To je vždycky padesát koncertů,
00:17:33 Nastuduje se mezinárodní program a s tím se jezdí.
00:17:36 To znamená, že se všemi předními sólisty NDR už jsme spolupracovali.
00:17:41 A pro dnešní rendez-vous jsme pozvali dva chlapce,
00:17:44 kteří jsou, dalo by se říct, trošku odjinud.
00:17:49 Oni totiž patří víc k folku, country, westernu.
00:17:53 To by si fandové naší kapely řekli, co Bromovci s country a s folkem?
00:17:59 To je jako kdyby fotbalisté Brna zase chtěli hrát o první ligu.
00:18:04 A my vám ukážeme, že se umíme přizpůsobit.
00:18:07 Jsou to naši kamarádi, kteří přijali naše pozvání,
00:18:10 ale překvapili nás jednou věcí.
00:18:12 Přijeli a řekli, Gustave,
00:18:14 my když jsme přijeli zpívat se swingovou kapelou,
00:18:17 tak jsme přivezli jedno aranžmá, vysloveně swingové.
00:18:19 Skladba, která je věnována
00:18:21 jednomu z velkých bubeníků v Americe, panu Gene Krupovi.
00:18:27 Ten byl dlouho hráčem slavného orchestru,který vedl Benny Goodman.
00:18:32 Pro zajímavost vám řeknu, že prarodiče Gene Krupa
00:18:36 pocházejí tady od nás, tedy někde z Komárna.
00:18:40 No a poněvadž je to vlastně hold velkému bubeníkovi,
00:18:44 tak zde bude také sólo na bicí nástroje, které vám
00:18:47 zahraje Vítězslav Vavrda
00:18:49 a zpívat budou naši dva kamarádi z NDR Peter und Paul.
00:24:37 Tak to byli naši hosté z NDR. Teď až uslyšíte další skladbu,
00:24:42 nelekejte se, že jste na jiném pořadu.
00:24:45 Napsal ji totiž jeden z kolegů, kterého mám snad nejraději.
00:24:50 Vynikající komponista, aranžér pianista. Rudolf Rokl.
00:25:06 Skladbu původně napsal
00:25:08 jako znělku pro pořad "Studio kamarád".
00:25:11 Skladba se jmenuje "Zářivý den". Sólistou je Rudolf Rokl.
00:28:35 Děkujeme. A teď k dalším našim zahraničním hostům.
00:28:39 Pravidelně jezdíme do Polské lidové republiky.
00:28:42 A mohu vám říct, že tam je spousta vynikajících jazzmanů
00:28:46 a také vynikajících vokálních skupin.
00:28:51 To nemusím v Brně ani říkat dvakrát,
00:28:53 protože už jsme mnohokrát
00:28:55 tady vystupovali s vynikající polskou skupinou VOX.
00:28:58 A myslím že vloni, nebo předloni, nevím.
00:29:00 Těch koncertů je tolik za ten rok, tak nevím přesně kdy to bylo.
00:29:04 Ale natáčeli jsme program "Schůzka v nejlepších letech".
00:29:09 A právě se skupinou VOX. A pak jsem dozvěděl a četl
00:29:14 spoustu vynikajících, nádherných kritik o další skupině,
00:29:20 která ale zpívá něco jiného. Gospel songy a spirituály.
00:29:24 A jsou shodou okolností z družebního města.
00:29:29 Poněvadž Poznaň je targové město polské
00:29:31 a Brno je veletržní město československé.
00:29:34 A mezi našimi městy je taková družba.
00:29:37 A když jsem tam objevil tuto skupinu, a slyšel jsem
00:29:40 tolik superlativů, tak jsem si říkal, bylo by super,
00:29:44 abychom ji pozvali také do našeho rendez-vous.
00:29:46 A tak teď přivítáme aranžéra a pianistu této skupiny.
00:29:50 Je to pan Matěj Szimanski.
00:29:58 A skupina Spiritual - Gospel Singers.
00:37:11 Tak vám pěkně děkuji. Zpěváka,kterého vám teď představím,
00:37:15 o tom musím vykládat skoro vlastně takovou pohádku.
00:37:19 My jsme se s ním poprvé setkali v Innsbrucku
00:37:22 na velikém mezinárodním festivalu CUP EUROPE.
00:37:26 Byl to týmový festival, kde každá země byla
00:37:29 reprezentována třemi zpěváky. Holanďané to vyhráli díky jemu.
00:37:35 Poněvadž on tak zabodoval,
00:37:36 jako v Calgary Nykänen za finské skokany.
00:37:42 Pak přišly obrovské úspěchy. Vyhrál festival v Rio de Janerio,
00:37:46 v Monte Carlo, Tokio, Melbern atd.
00:37:50 Pak na nějaký čas přesídlil do USA a tam si všiml Frank Sinatra,
00:37:54 který ho v roce 1980 pozval od svého pořadu v Las Vegas,
00:38:00 kde vlastně dělal Sinatrovi předzpěváka.
00:38:04 To znamená, že odezpíval celý program a jak už to bývá,
00:38:07 šéf si přišel zazpívat finále, tři, čtyři písničky.
00:38:11 To bylo denně i dvakrát.
00:38:13 A po třech měsících se stalo to, co nečekal.
00:38:16 Najednou byl hlas pryč. Přišla obrovská operace.
00:38:21 A jak to bylo, to jsem se dozvěděl teprve vloni.
00:38:24 To mně vyprávěl když jsme spolu dělali zase v Německu.
00:38:28 Jak se to vlastně stalo.
00:38:30 Po té operaci nesměl rok ani mluvit.
00:38:33 I manželce, nebo přátelům musel prý psát odpovědi.
00:38:36 Po roce začal trošku šeptat. A pak tedy, díky péči lékařů
00:38:40 a té obrovské vůli, že se z toho chtěl dostat,
00:38:44 po pěti, šesti letech se zase dostal do té vynikající formy,
00:38:49 jak jsme ho znali my. A myslím, že mi dáte za pravdu,
00:38:52 že je to zpěvák světového formátu.
00:38:55 Z Holandska, z Amsterodamu, náš milý kamarád Ben Crammer.
00:47:09 HOLANDŠTINA
00:47:15 Jak se to řekne česky? Láska je všechno na světě.
00:47:20 Láska je všechno na světě.
00:47:23 OK.
00:47:26 HOLANDŠTINA
00:51:07 Říká, že teď přijde poslední písnička.
00:51:10 Škoda, jak ten čas běží.
00:51:16 Ještě by chtěl něco říct.
00:51:25 Že to v Holandsku neznají, že to všechno se dělá live, naživo.
00:51:39 Všechno jde z playbacku u nich.
00:51:43 Nebo alespoň na půl playback.
00:51:58 Že se bude hrozně těšit, že brzy zase přijede.
00:52:00 A že spolu ještě hodně věcí uděláme.
00:52:07 HOLANDŠTINA
00:52:08 Písnička od Beatles : Hallo Jude.
00:52:27 HOLANDŠTINA
00:57:37 Tak milí přátelé.
00:57:39 Naší znělkou vždy začínáme i končíme naše pořady.
00:57:42 To je opravdu všechno, děkujeme za milé přijetí
00:57:46 a za krásnou atmosféru. Loučí se všichni naši hosté
00:57:49 a já jim děkuji, že přijali naše pozvání.
00:57:53 A budeme se zase těšit se všemi na shledanou. .
00:58:00 Dámy a pánové, Gustav.
00:58:09 Gustav Brom!
00:58:44 Skryté titulky Martina Vrbská
00:58:46 .
Jazzová legenda Gustav Brom nechtěl být původně muzikantem, ale architektem. Ovšem už na reálném gymnazium studoval hudební výchovu a v roce 1940 založil jazzový bigband. Rozený muzikant dokázal kolem sebe soustředit špičkové zpěváky i muzikanty. V osmdesátých letech se pod jeho vedením dostal orchestr až na 7. místo v žebříčku předních světových kapel. V roce 1988 přišla hudební dramaturgie redakce zábavných pořadů brněnského studia s nápadem vytvořit cyklus, který by mohl oslovovat nejméně tři generace posluchačů a příznivců populární hudby. Těžiště atraktivity bylo v nabídce zahraničních zpěváků a v pestrosti hudebních žánrů rock ’n’ roll, swing, hity Toma Jonese, country, spirituály a hlavně v orientaci na hity 50., 60. a 70. let.