Herecké i životní osudy elegantního svůdníka ve vzpomínkách Z. Kabátové, K. Fialové, S. Beneše, P. Hapky, J. Suchého, L. Županiče, D. Kolářové, J. Skopečka, O. Suchého, M. Pavlaty, J. Vodňanského a dalších. ### Režie P. Lokaj
00:00:03 Promiňte, snad jsem se poněkud unáhlil, ale jsem už takový.
00:00:07 Co na srdci, to na jazyku.
00:00:12 Mám takové zlé tušení.
00:00:15 Myslíte?
00:00:17 Hallo, lodivode!
00:00:20 Hallo, mistr Skalský.
00:00:22 Jaká bude plavba?
00:00:26 Bůh suď.
00:00:33 Výsledky, jichž jsme dosáhli, a jejichž plodem také bylo
00:00:38 podstatné zvýšení životní úrovně i jistot našich pracujících,
00:00:41 naplňují nás všechny hrdostí a sebevědomím občanů...
00:00:46 On byl potom hlavně zklamaný tím celým vývojem.
00:00:48 Bylo to velké zklamání a pocit, že se s tím nedá už nic dělat,
00:00:53 že se to už nedá vrátit,
00:00:56 že už ani není Kristián, stáří na něj doléhalo,
00:01:00 že už není to eso, které býval.
00:01:05 Patřil k lidem, kteří to bolestivé v sobě skrývali,
00:01:07 nenechali tomu zcela propuknout.
00:01:10 Vždy se za tím jeho úžasným humorem a jiskřením skrývala
00:01:14 jakási osamělost, vnitřní pohled introverta, který sleduje svět
00:01:21 kolem sebe a lidi kolem sebe, osobní vztahy mezi muži a ženami,
00:01:28 i v divadle.
00:01:53 A proč jste tedy vůbec přišel?
00:01:54 S tím si nelamte hlavu.
00:01:56 A sedněte si! Já si nemohu sednout, když dáma stojí!
00:01:59 No tak!
00:02:02 Nesedl dříve, než usedla žena.
00:02:03 A tak dokonce jednal i se mnou.
00:02:06 Táta mi pomáhal i do kabátu od mých 15 let,
00:02:09 a choval se ke mně v podstatě jako k ženě.
00:02:12 Jsem emeritní profesor tance a společenské výchovy.
00:02:16 Tuto stránku věci bych si vzal na starost já.
00:02:21 Ovšem svoji stížnost pochopitelně vezmu zpátky, bude-li to možné.
00:02:25 Myslíte, že to dokážete, pane profesore?
00:02:27 Soudruhu, tito pánové vědí, co chtějí.
00:02:30 Už proto si z nich troufám za tři měsíce udělat gentlemany,
00:02:35 kteří budou okrasou každé recepce na ministerstvu věcí zahraničních.
00:02:44 Já znám spoustu herců, kteří slezou z jeviště a jsou úplně normální.
00:02:49 On byl ale pořád Oldřich Nový.
00:02:53 Bylo vidět, že si na tom zakládá, aby ho lidé vnímali přesně takového.
00:02:55 On si dělal z toho lehkou legraci.
00:03:00 Jednou na zájezdě do severních Čech jsme zastavili v malé vesnici,
00:03:06 kde jsme šli na oběd.
00:03:15 Byla to hospoda IV. cenové skupiny.
00:03:17 My jsme si objednali buřty s cibulí,
00:03:22 zatímco Oldřich Nový se dotázal hostinského:
00:03:25 "Nemáte náhodou beaujolais?"
00:03:30 Chodil velice vzpřímeně, elegantně.
00:03:35 Vždy měl šáteček v klopě.
00:03:38 Velice dbal na zevnějšek,
00:03:43 velice si dával záležet na tom, aby uchovával Oldřicha Nového
00:03:49 pro lidi tak, jakou oni o něm měli představu.
00:03:53 Možná ho i to "uchovávání se" drželo.
00:03:57 Vždy měl oblek, vždy měl na podzim už rukavice,
00:04:02 které držel v ruce.
00:04:05 Vše z těch 30. let nesl s sebou.
00:04:11 My jsme říkávali, že je to frakman.
00:04:14 Pořád jste ho viděli, že měl na sobě frak.
00:04:16 Uměl chodit, dělal jen trošku delší schody, než se ve fraku sluší.
00:04:24 Měl zvláštní druh pohybu.
00:04:27 Když se podíváte na jeho filmy, zjistíte, že on při pohybu
00:04:32 "lyžoval".
00:04:37 Jeho ruce, když "šly kolem těla, tak šly jedna za druhou",
00:04:38 jako by měl hůlky.
00:04:39 Proč se mám procházet?
00:04:40 Snažím se pochopit, jakým kouzlem jste zapůsobil na Zuzanu.
00:04:42 To se tedy nenamáhejte prohlídkou mé chůze.
00:04:47 Jezdili jsme na letní festivaly do Olomouce,
00:04:49 kde se po skončení pořádala recepce.
00:04:58 Bylo nám nabídnuto, abychom v hotelu přespali.
00:05:04 Pan Oldřich Nový nechtěl, trval na tom, že musíme jet domů.
00:05:05 Někdo ze štábu vedle mne řekl: "Třeba nemá všechno s sebou."
00:05:06 Ptala jsem se, co by měl mít?
00:05:07 Bylo mi řečeno, že prý nosí na noc tupé.
00:05:12 Byla to milá perlička.
00:05:16 Bylo to na něm velmi milé, aby i v soukromí před dámy
00:05:20 předstupoval pořád jako svůdník.
00:05:26 Myslím si, že byl velmi ješitný, a to jak v dobách své
00:05:33 největší slávy, tak i v posledních letech svého života.
00:05:40 Je pravděpodobné, že to byla nemoc z povolání.
00:05:43 Myslím si, že si ho jeho autoři a režiséři takto vychovali.
00:05:51 Svůj kult filmové i divadelní hvězdy bral jako samozřejmost.
00:06:04 Lidé se k němu také tak chovali - jako k "bůžkovi".
00:06:09 Poté co se objevil jako Kristián se děly neuvěřitelné věci.
00:06:14 Když vstoupil do sálu, kde hrál orchestr, tak orchestr přestal
00:06:20 hrát a nasadil píseň: Jen pro ten dnešní den...,
00:06:28 a přicházel Oldřich Nový.
00:06:32 On skutečně pěstoval to, čemu se říká hvězdný kult,
00:06:36 protože před válkou byl film a Barrandov, stejně jako
00:06:40 Hollywood dvě obrovské veličiny, ke kterým vzhlížely miliony lidí,
00:06:49 od švadlenek, kuchtiček, po střední vrstvy.
00:06:54 O filmovým herci se předpokládalo, že je "nadčlověk", že je něco víc.
00:07:00 Nesmíme zapomenout, že jeho strýc Miloš Nový byl členem
00:07:07 Národního divadla, a Oldřicha ovlivňoval.
00:07:16 Oldřichovy první krůčky nasměrovaly herci salonní.
00:07:31 Jejich životní styl patrně ovlivnil O. Nového spíš než jeho rodiče.
00:07:46 Tatínek byl robusní postavy, byl velitelem hasičů,
00:07:51 a co řekl, to se muselo respektovat.
00:07:56 Táta říkal, že ho v dětství nikdo nebil.
00:08:00 Akorát jednou, a to se přiřítil domů rozdováděný a řekl:
00:08:07 "Tati, čéče...", a už ji chytl.
00:08:14 Tehdy se rodičům ještě vykalo.
00:08:18 Byla to doba, kdy si děti velice vážily svých rodičů.
00:08:33 Začínal v divadle U Labutě jako kabaretiér.
00:08:37 Postupně se z něj stal operetní herec, milovník,
00:08:41 myslím, že ne komik, k tomu dospěl později.
00:08:47 Poprvé ochutnal, co je divadlo a divadelní úspěch v Ostravě.
00:08:53 Když přišel do Brna, tak si Brno zamiloval.
00:09:00 Hrál ve spoustě klasických i poklasických operet,
00:09:05 v těch, které se hrály ve 20. a 30. letech.
00:09:25 Oldřich Nový zpíval naprosto jiným hlasem.
00:09:29 Bylo to opravdu hrozné!
00:09:55 Každé prázdniny jezdil do Paříže.
00:09:58 V Paříži hlavně propadl kouzlu Chevaliera.
00:10:04 Sám měl k jeho stylu velice blízko.
00:10:11 Máme dokonce fotografie s Gérardovským kloboukem.
00:10:17 Měl v sobě i francouzské okouzlující "gabunství" -
00:10:21 šibalství, klukovství.
00:10:28 To k němu také patřilo.
00:10:39 Pak se nechal přeškolit na mluvený zpěv.
00:10:46 To je zpěv, se kterým si ho pamatujeme - Jen pro ten dnešní den.
00:10:51 On chtěl stále v Brně dělat malé komedie, které potom dělal
00:10:58 v Novém divadle.
00:11:07 Přechod O. Nového z Brna do Prahy byl pro něj velice důležitý.
00:11:18 Umožnila mu ho jeho žena Alice, která byla ze zámožné rodiny.
00:11:26 Ona mu patrně koupila divadlo V Alfě.
00:11:33 Matka měla tehdy fotografický ateliér.
00:11:37 Jednou za ní přišel táta a nechal si udělat fotky.
00:11:41 Choval se prý tehdy dosti pouvýšeně, dělal ze sebe
00:11:48 primadonu.
00:11:49 Máti ho utřela a potom slovo dalo slovo, on se zastyděl
00:11:53 a přinesl jí kytku.
00:11:56 Takto to pokračovalo, až z toho vznikl vztah.
00:12:00 Nebýt jejího vedení, inspirace, povzbuzování, nebyl by asi vydržel
00:12:07 ta první ne dosti průkazná léta, když se stal majitelem a ředitelem
00:12:14 Nového divadla.
00:12:28 Do toho divadla nikdo nechodil.
00:12:33 Nás v zákulisí bylo kolikrát více než diváků.
00:12:36 Vždy jsem vyšel před oponu a řekl jsem:
00:12:39 Prosím vás, z toho balkónu pojďte dolů a posaďte se do první řady,
00:12:43 a my budeme hrát, jako kdyby bylo plno.
00:12:53 Teprve po článku, ve kterém ho opěvoval Eduard Bass,
00:12:56 se začali do jeho divadla hrnout lidi.
00:13:00 On pak dělal divadlo raději než film.
00:13:06 Když měl to divadlo, zatáhl sem do té doby u nás nezavedený žánr -
00:13:14 komorní hudební komedie.
00:13:18 Jeho předností bylo, že v divadle byl pořádek, žádné legrácky -
00:13:27 to tam bylo trestáno.
00:13:30 U něj se nesmělo na jevišti smát.
00:13:32 Když se někdo náhodou smál, dostal pokutu.
00:13:36 On ale také sám dál pokutu.
00:13:38 Bylo to těžké ho rozesmát, ale přece se nám to někdy povedlo.
00:13:43 Byla to taková laskavá režie, přísná.
00:13:46 Vše bylo tak přesné - první představení jako to třísté.
00:13:51 On měl své zvláštnosti - například měl pocit, že mu červenají ruce,
00:14:01 takže než vstoupil do záběru, tak vstával a měl zdvižené ruce,
00:14:07 aby se mu odkrvily, aby měl bílé ruce.
00:14:11 Když hrál milostnou scénu, nosil v kapse lahvičku voňavky,
00:14:16 a vždy si s ní svlažil ret i špičku jazyku,
00:14:24 aby mu voněl dech i ústa, takže prý jeho polibky byly
00:14:29 plně oslnivé pro danou dámu.
00:14:33 Je to taková úcta k dobývané ženě.
00:14:41 Tyto drobné detaily způsobovaly, že ženy z něj šílely.
00:14:47 Bylo vyprodáno, narváno, protože jeho představení něco dávalo.
00:14:50 Lidé chtěli přirozenost.
00:14:54 On byl přirozený, on uměl humor, on si sám ze sebe dělal legraci.
00:15:01 To by nerad slyšel, kdybych mu to řekl.
00:15:06 Lidé i herci od něj nasáli herecký styl, který vyžadovala doba.
00:15:14 To všechno měl dokonale pro film.
00:15:28 Nejslavnější doba, což byla smůla pro Oldřicha Nového, byla zase tou
00:15:32 temnou skvrnou v dějinách Československa - byla to doba
00:15:36 Protektorátu.
00:15:42 On své nejlepší filmy natočil za Protektorátu,
00:15:46 což je další otazník.
00:15:49 Jak je možné, že v době, kdy se tady všechno dusilo,
00:15:53 že zrovna tohoto člověka to vyneslo úplně na vrchol.
00:16:03 Ta těžká doba nebyla tak těžká, jak se vám zdá.
00:16:09 Němci chtěli, aby lidi - ti, co pracují, neměli pocit,
00:16:16 že je válka.
00:16:22 Tady to prostě bylo ohromné.
00:16:31 Když byla heidrichiáda, tak on byl tak opatrný, aby nám někdo
00:16:34 něco neudělal, nebo aby někdo z nás něco neudělal.
00:16:41 My jsme věděli, že za námi něco stojí, kdyby se něco dělo,
00:16:44 věděli jsme, že nás nenechá potopit.
00:16:47 To samé jsem měli my vůči němu.
00:16:49 Byla to nádherná doba.
00:16:51 Pro moc lidí to byla strašná doba, ale pro nás divadelníky
00:16:55 to byla úžasná doba.
00:17:04 Byly to "červené knihovny".
00:17:07 Když to ale hrál dobrý herec,
00:17:09 když dobrý herec řekl banální ale pravdivou větu,
00:17:14 tak v ní najednou najdete smysl, a ten kýč se povýší uměním
00:17:21 toho herce.
00:17:33 Kdybys věděla, jak tě miluju.
00:17:37 Vím, že mě neslyšíš, a proto se ti to odvažuji říct.
00:17:41 Miluji tě celým svým srdcem.
00:17:45 On by byl určitě rád milovníkem a krasavcem až do konce života.
00:17:49 Myslím, že moudře chápal ideální spojení půvabu, šarmu s komedií.
00:18:07 Tam, kde by neuspěl, tam alespoň rozesmíval.
00:18:21 Je to neuvěřitelné, on přece nebyl žádný krasavec.
00:18:25 Zřejmě měl ale pro ženy ohromný šarm, přitažlivost, úžasnou
00:18:29 intonaci.
00:18:39 Kdybyste tak věděla, co si všechno představuji, když se na vás dívám.
00:18:48 Oldřich Nový se nepřímo podílel i na výpravě filmu - kulisách.
00:18:53 On při zkoušce šel a počítal kroky. Vyměřoval si terén a pak řekl:
00:19:00 Udělám přesně 16 kroků, protože to je ta míra pro diváka -
00:19:04 pro napětí a pro mé ántré.
00:19:16 Pan Nový si také hlídal partnerky. V tomto filmu se ukázalo,
00:19:20 že Adina Mandlová je o pár cm větší než Oldřich Nový.
00:19:26 Dávaly se mu tedy pod nohy cihličky, když s ní měl milostnou scénu,
00:19:34 ale dokonce i když s ní šel, pak tam měl vystavený chodníček
00:19:45 z cihel, aby se svou partnerkou kráčel vysoký, krásný Kristián.
00:19:49 Myslelo se i na takové detaily.
00:19:54 Ve výsledku je to pak vidět.
00:20:00 Ke Kristiánovi se pan Nový neustále vracel.
00:20:08 Vybavoval si takové detaily, že celý film se natočil za 23 dní.
00:20:15 Stál asi 670 000.
00:20:23 Já jsem dostal 20 000 protektorátních korun.
00:20:26 Kolik lidí mně to léta závidělo!
00:20:30 Šel jsem do toho proto, že Alice, on jí říkal Líza,
00:20:35 mi řekla: Vem to, tenhle film je pro tebe důležitý.
00:20:43 Stovka telefonátů denně nebyla pro nás nic zvláštního.
00:20:46 Když jsem byla starší, tak mě učili, abych telefon brala s tím,
00:20:49 že táta není doma. Většinou to byly fanynky, které chtěly slyšet
00:20:53 jen jeho hlas.
00:20:55 Pro paní Alici to mohlo být někdy velmi náročné - být majitelkou
00:20:59 autorských práv na idol žen a dívek.
00:21:06 Ona nebyla zcela zdravá, měla dědičnou schizofrenii.
00:21:11 Táta se celý život stýkal s divadelními, filmovými
00:21:13 partnerkami. Na ni to až posléze působilo depresivně.
00:21:25 Byla žárlivá dokonce i na malou Janu.
00:21:31 Oldřich musel dělat různé úhybné manévry.
00:21:35 Když chtěl Janě dát dárek, musel říci, že to posílá kolegyně
00:21:41 z divadla...
00:21:45 To jen proto, aby se paní Alice nedozvěděla, že on jí něco koupil.
00:21:49 Holčička byla opravdu jeho, ale s jinou paní.
00:21:54 Když chtěl adoptovat dítě, tak si adoptoval to své.
00:21:57 Když se to Líza dozvěděla, tak prý doma za ním lítala
00:22:00 málem s pohrabáčem.
00:22:02 To byla velká ostuda.
00:22:06 To jestli byla Jana vlastní dcera, to jsem dodnes netušil.
00:22:11 Já jsem si myslel, že byla pouze adoptovaná,
00:22:17 a že pan Nový to vysvětloval tak, že si ji vybrali proto,
00:22:23 že se první na něj usmála z těch miminek, ze kterých si vybírali.
00:22:31 Adoptivní neadoptivní? Já ten příběh ani neznám.
00:22:36 Táta mi říkal holka moje, já jsem ho tak brala
00:22:40 a víc jsem se nestarala.
00:22:44 Dalo by se říci, že mě až rozmazloval.
00:22:48 Pádnou ruku u nás představovala matinka.
00:22:53 My jsme byli taková dvojka, která se jeden druhého zastávala.
00:22:56 Když jsem zlobila, tak mně musel jít táta nařezat.
00:22:59 Ten to udělal tím způsobem, že vždy přišel a řekl:
00:23:01 Na, tady máš čokoládu, já ti musím nařezat.
00:23:06 Já jsem začala preventivě brečet a on mě jen málo plácl
00:23:11 nebo se plácal do ruky.
00:23:15 Já bych řekla, že byl pod pantoflem.
00:23:19 Ale dělalo mu to dobře.
00:23:21 On si vážil toho, že Alice všechno tak diriguje.
00:23:24 Ona to byla úžasně chytrá paní.
00:23:31 Oldřich Nový a ženy?
00:23:35 On to šíleně tajil.
00:23:39 Jeho paní chodila denně do divadla, aby ho odvedla domů.
00:23:47 On se proto hrozně styděl.
00:23:53 Baarová se mu tak líbila, že málem zešílel.
00:24:01 On měl vždy krásné ženy na jevišti,
00:24:04 ale neuměl s tím zacházet.
00:24:08 Ona se vždy někde najde nějaká skulinka,
00:24:13 hlavně když byl na zájezdech a paní Líza tam nebyla.
00:24:18 Co vám mám povídat.
00:24:21 On měl ještě jeden byt.
00:24:27 On uměl žít a možná že mnohé dámy na něj s dojetím vzpomínají,
00:24:37 jak to popsala ve své knize Lída Baarová, Adina Mandlová.
00:24:43 Musel to být velký milovník, nejen na plátně.
00:24:48 Šťastný to muž.
00:24:51 Oldřich Nový se svou ženou snášel, tak jak se to slibuje, dobré i zlé.
00:24:58 Po této stránce bylo jeho manželství naprosto příkladné.
00:25:08 Jeho žena byla položidovka.
00:25:11 Měl nařízeno, aby se rozvedl, což on odmítal.
00:25:16 Nakonec to dopadlo tak, že šel v roce 1944 do koncentráku
00:25:26 do Ostelode do vápencových dolů.
00:25:31 Navagónovali nás po 80 lidech do nákladních vozů
00:25:36 a jeli jsme do Německa.
00:25:39 Já jsem třetí den dostal příšernou horečku -
00:25:43 potil jsem se, zle mi bylo, zimnici jsem dostal.
00:25:49 Najednou vidím, jak se z rohu odlepila nějaká postava
00:25:53 v lyžařských šponovkách a šel ke mně.
00:25:57 Já jsem se koukal jak blázen - Oldřich Nový.
00:26:03 Měl malou osobní lékárničku.
00:26:07 Změřil mi teplotu, dal mi nějaké prášky, sehnal vodu
00:26:14 na zapití, dal mi svou deku, zabalil mne a já jsem se vypotil.
00:26:24 Desátý den nás vyložili v koncentračním táboře v Ostelode
00:26:29 v pohoří Harz.
00:26:33 Tam sehnal kýbl s teplou vodou, nevím kde, abych se umyl.
00:26:35 Já jsem se umyl, a on se o mne přestal starat.
00:26:42 On to považoval za svou přirozenost - zachránit člověka.
00:26:46 Pak se jim z koncentráku podařilo utéct.
00:26:50 Byl v Praze v nemocnici.
00:26:54 Aby ho nikdo nepoznal, byl ofáčovaný.
00:26:57 Vůbec nikdo nevěděl, kdo to je.
00:26:58 Nesměl mluvit, aby ho nepoznali podle hlasu.
00:27:01 Takto nakonec přežil až do konce války.
00:27:08 Matce také hrozil Terezín.
00:27:11 Zachránil ji náš divadelní lékař, doktor Bílý, protože jí dal
00:27:18 nějaké prášky před tím, než ji zavolali na Gestapo.
00:27:24 Před příchodem na Gestapo ji poručil prášky spolknout.
00:27:27 Ona spolkla prášky a na Gestapu dostala "tanec sv. víta",
00:27:31 takže zjistili, že není odvoduschopná.
00:27:43 Já myslím, že ho vězení nijak nezlomilo.
00:27:46 Po válce začal zase hrát.
00:27:51 Možná že i ta skutečnost, že Oldřich Nový byl v koncentráku
00:27:58 a po válce vznikalo něco nového, v prvních počátcích uvěřil tomu,
00:28:05 že to půjde správným směrem.
00:28:10 Já zde mám dokument: Členstvo Nového divadla v Praze.
00:28:12 Odcházím po téměř po 13leté, donedávna radostné práci
00:28:15 z Nového divadla.
00:28:16 Vzhledem ke své další činnosti, při níž se jistě s některými členy
00:28:21 jistě sejdu ve spolupráci, předpokládám jakékoliv oficielní
00:28:24 loučení za bezpředmětné.
00:28:26 Přeji Novému divadlu do dalšího působení zdar a úspěch. O. Nový.
00:28:32 Těžko se mu loučilo s divadlem, ale považoval to správně
00:28:36 za nezbytné.
00:28:44 Otevřela se mu možnost se dostat do Karlínského divadla,
00:28:47 kde byl jedním z ředitelů.
00:28:56 Jestliže měl špetku nějaké moci - např. obhajovat operetu,
00:28:59 která byla v těžké nemilosti, tak to vše způsobilo toto gesto -
00:29:06 že odevzdal subvenci, kostýmy státu.
00:29:13 Oldřich Nový pochopitelně těžce nesl zánik svého divadla.
00:29:18 Jeho doba ale nastala až v Karlíně, kam se znovu vrátila opereta.
00:29:27 V této ředitelně se pan Nový převlékal, protože on nechodil
00:29:36 do šatny.
00:29:38 Garderobiér mu sem nosil kostýmy, zde ho nalíčily maskérky,
00:29:44 a on pak šel na jeviště tvořit.
00:29:47 On se vlastně vrátil k operetě.
00:29:50 Já si myslím, že v té době to byl důvod ideový.
00:29:58 Hudební komedie příliš čpěla západem.
00:30:04 I opereta byla brána jako úpadkový žánr.
00:30:07 Karlínské divadlo se v té době jmenovalo Umění lidu.
00:30:11 Už jenom ten název!
00:30:15 Pan Nový hledal něco, v čem by mohl uplatnit to své báječné
00:30:21 herectví a svůj zpěv.
00:30:25 Dříve se tomu říkalo opereta, později hudební komedie.
00:30:32 Byla to francouzská velmi dobrá konverzačka.
00:30:39 On měl dvě životní dvojrole.
00:30:44 Jedna z nich byl Kristián, druhá Celestin.
00:30:52 Obojí je vydání jedné a též postavy.
00:30:58 On oba dva suverénně civilně přesvědčivě hrál.
00:31:10 Po roce 1948 doléhaly změny na celou rodinu dost negativně,
00:31:15 protože táta byl zvyklý být za první republiky hvězdou.
00:31:29 Najednou se z něj udělal buržoázní herec.
00:31:32 Jeho přehrát do dělnických rolí nešlo.
00:31:37 - Tak co, kdy budou kola?
- Za týden.
00:31:39 Nesmysl.
00:31:40 Koudela říkal, že dřív nemůže.
00:31:43 Zítra jdeme do továrny a uděláme si je sami.
00:31:46 Pro dnešek to ukliďte!
00:31:51 Já vím, že to spoustě lidem nešlo do hlavy, jak to, že tento elegán
00:31:59 a gentleman se najednou ocitl v montérkách.
00:32:04 Martin Frič mu jednou říkal:
00:32:06 Člověče, ty vstoupíš a řekneš "čest práci" a zavřou nás oba dva.
00:32:10 Tuto větu on nemohl vyslovit.
00:32:13 Zajímavé je, že on si ty montérky navlékl,
00:32:17 ale říkal: Ten šáteček jsem musel mít u krku, na ten jsem byl zvyklý,
00:32:22 a to snad pracující člověk může mít?!
00:32:24 Jen si spočítejte, kolik zlepšováků jsem dal za těch pár let dohromady!
00:32:27 To se ví, závodní radě se to nelíbí.
00:32:33 Já si myslím, že tehdy byla taková doba, kdy on mohl tu roli odmítnout,
00:32:39 ale zdá se, že by si tím velice ublížil.
00:32:42 Jestliže měl pocit, že nějakým způsobem přečká nějaké období
00:32:50 za určitou úlitbu, tak se nelze divit.
00:32:55 Tam šlo o to, aby zůstal na filmovém plátně,
00:32:59 aby se nastartovala další éra Kristiána.
00:33:07 Oni ho připravili o image.
00:33:13 Myslím, že to byla jedna z jeho největších ztrát,
00:33:18 kterou pociťoval nejbolestněji.
00:33:22 On sice mohl hrát, ale už to nebyl ten, ke kterému se vzhlíželo.
00:33:28 Byl to jen jeden z tuctových herců.
00:33:35 Oni mu nabídli něco a on to vzal, aby mohl na plátno.
00:33:42 Domníval se, že když přijde on, že to samo bude už legrace.
00:33:49 Ono ho to ale spíše poškodilo.
00:33:53 Já bych mu to nevyčítal, protože jestliže on celý život zasvětil
00:33:55 tomuto a teď by se toho měl vzdát, to je hrozně těžké.
00:34:00 (ukázka)
00:34:10 To se nestalo jenom jemu.
00:34:11 To se stalo mnoha hercům, kteří jsme pro to "ruku líbám"
00:34:15 byli dáni na vedlejší kolej.
00:34:19 Pro Oldřicha Nového bylo herectví vším.
00:34:23 On si nemohl dovolit odmítat role, byla by to škoda.
00:34:29 Kdyby v 50. letech totálně odmítal role, nevím,
00:34:34 zda by v 60. letech udělal ještě tolik věcí, které udělal.
00:34:38 Učil jeden čas na konzervatoři.
00:34:41 Táta jako profesor, to bylo něco jako táta otec.
00:34:44 On studenty spíše rozmazloval.
00:34:48 On nedovedl být přísný.
00:34:51 Byla to škola hudební komedie.
00:34:53 On toto oddělení na konzervatoři otevřel.
00:34:57 Toto odd. existovalo před válkou, ale po válce už ne.
00:35:00 Oldřich to znovu otevřel, protože zrovna neměl pořádně
00:35:03 co dělat.
00:35:06 Byl strašně pedantský, všechno chtěl udělat dobře,
00:35:15 z každého chtěl mít génia a bylo to na něm vidět.
00:35:19 Lidi podporoval, že byli v jeho rukou lepší, protože se mu
00:35:24 chtěli zalíbit. Viděli, že mu to dělá radost.
00:35:27 V tom byla jeho obrovská síla.
00:35:30 Myslím, že byl velmi dobrý pedagog.
00:35:32 Měl nejnavštěvovanější hodiny.
00:35:36 Normálně někdy chybí polovina žáků na hodině.
00:35:40 U Oldřicha se to nikdy nestalo.
00:35:43 V tom filmu byl v takové formě, že mohl i tančit.
00:35:48 Bylo vidět, že je zdráv, neměl problémy s dýcháním.
00:35:55 Na začátku 60. let mohl být využíván mnohem víc.
00:36:05 Zase se čas zastavil.
00:36:18 Oldřich Nový byl velký profesionál.
00:36:21 Nejenže byl obrovsky připravený, přemýšlel o textu,
00:36:29 text si obměňoval, vyžadoval i na svých partnerech,
00:36:32 aby ho uměli.
00:36:36 Chtěl, abychom si před natáčením spolu zkoušeli dialogy,
00:36:38 což se dnes málokdy vidí.
00:36:39 Nejsou ani zdaleka tak zákeřní a krvelační jako lidské šelmy.
00:36:43 A co tam nahoře?
00:36:45 No to víte, bestie se najdou i mezi zvířaty.
00:36:51 Ráno, když byl nástup, tak on už stál před domem,
00:36:56 dokonce snad ještě před termínem.
00:36:58 Když jsem to srovnal s některými mladšími herci, kteří třeba zaspali
00:37:04 nebo se na natáčení nedostavili vůbec, tak je to něco neslýchaného.
00:37:10 (ukázka)
00:37:19 Myslím si, že herci považují za význačnou radost to,
00:37:23 když i ve vyšším věku mohou pracovat.
00:37:33 To je to, co je žene dopředu, co je nutí zapomínat na fyzické
00:37:37 potíže, které s věkem přicházejí.
00:37:41 Psychika a práce, komunikace s lidmi, existence na jevišti
00:37:46 je nesmírně omlazuje.
00:38:03 Samozřejmě jsem ho zažil i skleslého,
00:38:07 to jsou temné stránky života, lidského osudu.
00:38:10 Ty se nevyhnou nikomu.
00:38:12 U něj to bylo právě, když jeho žena na sklonku života byla
00:38:16 těžce nemocná.
00:38:21 My jsme ji byli spolu navštívit v Ústřední vojenské nemocnici.
00:38:29 Musím říci, že jsem obdivoval, jak on dokázal v situaci,
00:38:32 kdy bylo jasné asi jim oběma, že je to poslední setkání,
00:38:35 protože paní Alice na tom byla velice špatně,
00:38:39 tak dokázal jí dodávat co nejvíce naděje a radosti.
00:38:41 Ale o to víc na něj pak padla ta deprese a beznaděj,
00:38:44 když jsme byli na chodbě nemocnice.
00:38:47 Viděl jsem, jak na něj spadlo to vyčerpání.
00:39:01 Vrcholem mého obdivu bylo, že jsem věděl, že večer hraje
00:39:03 představení, které kvůli tomu nezruší.
00:39:06 Tam dokázal svou vrcholnou profesionalitu a hrál
00:39:09 představení pro lidi, a byl tím okouzlujícím Oldřichem Novým.
00:39:14 Nikdo nevěděl, co se stalo několik hodin před tím.
00:39:18 Herecká a profesionální kázeň mu nedovolila, aby dal najevo,
00:39:24 že ho něco trápí, bolí.
00:39:57 Od té doby začaly jeho stavy, kdy byl nejraději sám,
00:40:03 zavíral se dost do samoty.
00:40:05 Nemohl ani moc pracovat.
00:40:10 Jen tak seděl a pokuřoval ve špičce cigaretu.
00:40:14 Někdy si dal červené vínečko.
00:40:18 Někdy býval sentimentální.
00:40:22 Když měl v Brně práci - režii, tak byl jako vyměněný,
00:40:26 to byl fajn - zval nás na večeře.
00:40:30 Byla s ním vždy legrace.
00:40:34 Já jsem s ním hrála také mimo jiné v Kožíkově Komediantovi.
00:40:37 Na závěr této komedie narežíroval polibek.
00:40:41 Stala se mi příhoda, že mu chrup při něžném malém polibku vypadl
00:40:46 na zem.
00:40:49 Pan Nový s naprostým klidem, gentleman odkopl lakýrkou
00:40:55 svůj chrup pod klavír a s noblesou se otočil, podíval se do diváka
00:41:02 a pak mi povídá: Tak ani toto mi už osud nedopřál.
00:41:19 S přibývajícím věkem se velice trápil, že věk je na něm znát.
00:41:28 Když o svém celém životě já začnu přemýšlet,
00:41:32 a mám na to přemýšlení klid,
00:41:36 tu přicházím vždy k názoru, že už bych se měl hned,
00:41:40 ba možná ještě dříve, oženit.
00:41:44 Rozloučení Oldřicha Nového s divadelním publikem bylo
00:41:47 velice smutné.
00:41:49 On už špatně dýchal, přehnaně dbal na artikulaci,
00:41:54 aby mu bylo rozumět, přerušoval to dýcháním.
00:42:00 Hrál ženicha, což bylo trochu tristní.
00:42:05 Divadlo bylo takové ošuntělé.
00:42:09 Pamatuji si na přestávku, kdy šla opona dolů,
00:42:15 rozsvítilo se ponuré světlo v oprýskaném hledišti,
00:42:20 kde vrzaly sedačky, když lidi vstávali,
00:42:23 a z chraplavých amplionů se začaly ozývat staré nahrávky
00:42:27 nejslavnějších písniček Oldřicha Nového.
00:42:34 Bylo to nakřáplé, velice smutné a nedůstojné Oldřicha Nového,
00:42:39 že v tomto prostředí se musela taková hvězda loučit.
00:42:58 On prakticky od poloviny 70. let už vůbec nevycházel z bytu
00:43:07 a z domu, protože se jednou stalo, že uslyšel od jedné skupinky dívek,
00:43:14 která ho míjela v Pařížské třídě, jak neuctivě komentovala toho pána,
00:43:23 kterého neznala.
00:43:27 On prý tehdy přišel do Klubu novinářů a byl zdrcen.
00:43:31 Proto on pak zůstával s těmi vzpomínkami v tom svém pokoji,
00:43:37 kde stahoval rolety, a kde si prožíval to krásné.
00:43:43 On tam měl stále otevřená okna, lítali mu tam holubi,
00:43:47 a on jim tam sypal...
00:43:48 Dovedete si asi představit, jak ta kuchyň pak vypadala.
00:43:50 Já jsem mu potom půjčila svojí posluhovačku.
00:43:54 Ona mi pak ale řekla: No jo, paní Zito, když on tam má
00:43:57 ty holuby. Já to uklidím, a on jim za chvíli zase do té kuchyně nasype,
00:44:03 a kdo to tam má pořád uklízet?!
00:44:07 Ono mu to pak bylo už jedno, jestli chodí tak oblečený nebo tak.
00:44:13 On už pak skoro nechodil ven.
00:44:17 On se uzavřel do sebe, měl deprese, byl zatrpklý vůči režimu.
00:44:20 V roce 1968 mu svitla naděje, že by mohl mít divadlo,
00:44:26 že by mohl natočit pokračování Kristiána s Adinou Mandlovou.
00:44:31 Z toho všeho sešlo, a to se na tátovi podepsalo.
00:44:34 On se pak už stýkal jen s nejbližší rodinou.
00:44:37 On pak už nechtěl, aby lidi viděli jeho fyzický zánik.
00:44:47 Dokonce jsem jednou byl u něj na návštěvě v bytě,
00:44:50 a on se mnou hovořil jen přes španělskou stěnu,
00:44:54 protože nechtěl, abychom ho my návštěvníci viděli.
00:44:57 Jeho hlas byl stále stejný, pevný, nebyl jiný.
00:45:03 Už se nám ale nechtěl ukázat.
00:45:06 Já si myslím, že to byla otázka ješitnosti, ale chápal jsem to
00:45:10 i tak, že on nechtěl brát iluze svým obdivovatelkám a obdivovatelům.
00:45:23 Samozřejmě, když někdo má o sobě pověst, legendu, že je Kristián -
00:45:30 pro dámy je to symbol okouzlení, které potřebujeme k životu,
00:45:40 tak by si to nechtěl zničit.
00:45:50 Jakou máte krásnou ručičku!
00:45:52 Slečno, odkud máte tak krásnou ručičku?
00:45:56 Slečno, chci, aby teď hned byly oddavky!
00:46:02 Často si říkám, jestli už měl sám tušení toho blížícího se konce?
00:46:09 Snad měl, byl s tou myšlenkou smířen.
00:46:15 Nebylo na něm nic takového vidět.
00:46:18 Měl dědičnou rozedmu plic.
00:46:22 Jelikož v koncentráku pracoval ve vápencových lomech,
00:46:27 tak se toho nadýchal.
00:46:32 Dále byl vystaven neustálému prachu z jeviště,
00:46:35 takže i jeho profese k tomu přispěla.
00:46:39 Jednou mi říkali, že se chce nechat rozprášit,
00:46:42 protože matka se takto nechala také rozprášit.
00:46:46 Táta říkal, že se chce nechat také rozprášit.
00:46:50 Řekla jsem mu, že to přece nejde.
00:46:55 Ten den, kdy jsem u něj byla naposledy - před tím, než zemřel,
00:47:00 tak mi řekl: Mně je jedno, co se mnou bude.
00:47:07 Takže možná věděl, že se bude něco dít, protože mu otekly nohy.
00:47:11 Zavolala mi tátova ošetřující lékařka s tím, že táta je
00:47:18 v bezvědomí, a že by bylo vhodné ho dopravit do nemocnice,
00:47:22 jestli se neprobere.
00:47:25 Odvezli ho na František.
00:47:27 Já jsem tam s ním byla.
00:47:29 Pan doktor se mu snažil píchnout injekci přímo do srdce,
00:47:33 aby ho oživil.
00:47:35 Nebylo to ale nic platné.
00:47:37 Potom řekli, že máme odejít.
00:47:39 Nechala jsem ji telefonní čísla a oni o půl deváté večer volali,
00:47:43 že táta zemřel, že si máme přijít pro věci.
00:47:49 Bylo to 15. března 1983.
00:47:55 Nečekej, nečekej, že navrátím se zpátky,
00:48:01 vždyť život je tak krátký, já musím bílou lodí plout.
00:48:09 Nečekej, nečekej, navždy ti sbohem dávám a bílým šátkem mávám,
00:48:20 já jedu hledat tichý kout...
00:48:25 Je to smutná věc, ale když zemřel, tak to ztráta pro národ
00:48:33 už vlastně nebyla, protože on už "zemřel" dávno předtím,
00:48:38 už neexistoval pro většinu lidí.
00:48:44 Kdyby zemřel v době plné tvůrčí síly, tak by to byla velká ztráta.
00:48:52 On vyšuměl, to šlo od vytracena, což bylo dvojnásob smutné.
00:48:57 S Oldřichem Novým odešly kočáry, drožky a bílé šály, cylindry
00:49:00 a šampaňské, které se pilo v noci,
00:49:11 dokonce se při tom i rozbíjely skleničky o chodník ve jménu lásky.
00:49:18 Odešel jakýsi druh lásky.
00:49:21 Kdybych mohl dnes něco říci panu Novému, a on to slyšel,
00:49:27 tak bych mu řekl: Pane Nový, moc nám tady chybíte
00:49:31 v tom současném světě, není tady vaše noblesa,
00:49:34 chybí nám váš jemný humor, váš krásný vztah k ženám,
00:49:40 chybí nám vaše fantazie a sny vašeho Kristiána,
00:49:46 a představy vašeho emeritního profesora chování a tance.
00:50:00 Skryté titulky: Marie Marek a Josef Batěk
Dokument je věnovaný profesním i soukromým životním osudům herce, zpěváka, režiséra a jednoho z nejznámějších milovníků předválečného filmu Oldřicha Nového. Kdo by neznal herce s nepřekonatelnou noblesou a osobitým humorem. Tvůrci sledují Oldřicha Nového na cestě za filmovou kariérou, ale zejména pak i životem. Na tohoto velikána vzpomínají dcera J. Včeláková, S. Beneš, K. Fialová, Z. Kabátová, P. Hapka, V. Olmer, J. Suchý a další.