Německý dokumentární cyklus představuje významná díla světového malířství
00:00:03 Česká televize uvádí německý dokumentární cyklus
00:00:06 MISTROVSKÁ DÍLA
00:00:11 Tommaso Masaccio Portrét mladého muže z profilu
00:00:15 Tempera na dřevěné desce
00:00:17 Národní galerie Washington, D.C.
00:00:23 Portréty malované z profilu
00:00:25 spadají do počátků evropského portrétního malířství
00:00:29 a často připomínají hlavy panovníků ražené na mince.
00:00:33 Zpodobují sice tvář, přesto však působí zcela neobvyklým dojmem.
00:00:37 Zřídka se totiž setkáváme s člověkem z boku.
00:00:41 Lidé k sobě míří většinou čelem -
00:00:44 téměř každý totiž dává přednost očnímu kontaktu.
00:00:47 Čistý profil však obsahuje cosi nesmírně působivého.
00:00:51 Portrétovaný často vypadá, že hledí kamsi do dálav věčnosti.
00:00:57 To platí i v případě "Portrétu mladého muže"
00:01:01 od jednoho z nejvýznačnějších malířů rané renesance, Masaccia.
00:01:07 Tommaso Masaccio patřil k mnoha umělcům,
00:01:11 jejichž velký talent umlčela v mládí smrt.
00:01:13 Narodil se roku 1401 a zemřel v roce 1427 nebo 1428.
00:01:18 Jedním z jeho nejvýznamnějších děl je Svatá trojice v boční lodi
00:01:23 chrámu Santa Maria Novella ve Florencii.
00:01:27 Namaloval ji v letech 1426-1428.
00:01:32 Tato rozsáhlá freska je 7 metrů vysoká
00:01:35 a poprvé v historii evropského malířství nabízí pohled
00:01:39 na zcela přesně provedenou, homogenně působící kompozici
00:01:43 založenou na lineární perspektivě.
00:01:46 Freska je koncipována tak,
00:01:49 že divák musí stát na určitém místě,
00:01:51 aby spatřil dílo ze správného úhlu.
00:01:54 Jde také o první příklad v dějinách evropského umění,
00:01:58 kdy se světci plně podřizují zákonům lidského vidění.
00:02:02 Starší díla nabízela výjevy, jež tyto zákony nezohledňovaly.
00:02:07 Odehrávaly se jakoby mimo náš lidským zrakem viděný svět.
00:02:11 Tento malý portrét samozřejmě nemůže reprezentovat velkolepě
00:02:15 převratný přístup fresky Svaté trojice.
00:02:19 Není to ale nic překvapivého.
00:02:22 Tématem obrazu je smrtelník, nikoli božská postava.
00:02:26 Navíc se jedná o malý formát, vysoký něco přes 40 cm.
00:02:30 Jde o obraz určený k zavěšení na zeď.
00:02:34 Přesto lze v podobizně rozpoznat nový styl,
00:02:38 který poprvé využívá zachycení perspektivy.
00:02:42 Ramena a hruď jsou zobrazeny správně ve zkrácené podobě,
00:02:46 přesně v duchu a řádu lineární perspektivy.
00:02:49 Také okraj bílé spodní košile, výrazně oddělující hlavu od těla,
00:02:54 je viditelně shrnut do volných skladů za mužovou šíjí.
00:03:01 Vedle hmoty těla tvář působí ploše - jako by malíř hodlal
00:03:07 připravit do kovu ražený portrét.
00:03:10 Ovšem tady vnímáme i okolní prostor.
00:03:13 Napomáhá tomu vyklenuté čelo,
00:03:17 jímž se hlava zřetelně odděluje od pozadí.
00:03:21 A také malá mezera mezi šíjí
00:03:24 a pruhem látky spadajícím z pokrývky hlavy.
00:03:26 Přestože je nepatrná, dodává šíji oblost,
00:03:30 jíž by se jen stěží dosáhlo tehdy běžnými malířskými postupy.
00:03:37 Dojmu vzdušného prostoru kolem postavy napomáhá i barva.
00:03:42 Temná zeleň pozadí dává vyniknout světlému tónu pleti a zabraňuje,
00:03:46 aby se hlava ponořila do pozadí a splynula s ním.
00:03:52 Ploché modelování obličejových rysů nepotlačuje plasticitu úplně,
00:03:56 i když je silně omezená.
00:03:59 Střídmá a přesná modelace je jedním z prostředků,
00:04:03 propůjčujícím obrazu zdrženlivost, zároveň však i sílu,
00:04:06 průzračnost a prostotu.
00:04:16 Na mladíkově hlavě je cosi ušlechtilého.
00:04:20 Není to dáno ani tak tvarem tváře, ale spíše způsobem,
00:04:24 jakým ji Masaccio vymodeloval.
00:04:27 Malíř pečlivě volil detaily, jimž přisoudil různé významy.
00:04:32 Příkladem je fialová barva pokrývky hlavy ve tvaru turbanu,
00:04:37 s jedním koncem spuštěným k ramenům.
00:04:40 Svým odstínem citlivě zapadá do celkového barevného schématu.
00:04:43 Na pozadí nijak rušivě nevyniká, ale ani nezaniká.
00:04:47 Svou barevností spojuje pleťové tóny obličeje s tmavým pozadím.
00:04:52 Navíc barevně navazuje na oděv pod černým pláštěm.
00:04:58 Vzniká tu oku lahodící harmonie,
00:05:02 jíž je dosaženo mírným rozdílem ve světlosti tónů.
00:05:09 Celek možná působí poněkud archaickým dojmem,
00:05:12 jelikož navazuje na starší podobizny,
00:05:16 kde se rovněž setkáváme s poněkud zvláštní pozicí z profilu.
00:05:22 Takovým příkladem může být portrét francouzského krále Jana II.,
00:05:27 namalovaný kolem roku 1360.
00:05:30 Dílo je považováno za první portrét evropského malířství
00:05:34 po antice a připisuje se Girardovi d'Orleans.
00:05:38 Naši pozornost přitahují dva malé, ale podstatné rozdíly:
00:05:42 oko krále je zobrazeno s jistou nerozhodností
00:05:45 napůl z profilu, napůl z ánfasu.
00:05:48 Malíř zjevně maloval zpaměti,
00:05:51 a neporovnal výsledek se skutečným modelem.
00:05:55 I tělo je zachyceno odlišně.
00:05:58 Umělec jako by obešel problém se zkrácením ramen a hrudi tím,
00:06:02 že poprsí namaloval zahalené do pláště s mohutným bílým límcem.
00:06:09 Při srovnání jasně vyniká Masacciovo mistrovství.
00:06:13 Mírné natočení ramen a hrudi mladého muže na jeho obrazu
00:06:17 osvobozuje portrét od dvojrozměrnosti
00:06:21 a zároveň poukazuje na rozdíl mezi pozdně středověkým
00:06:25 a raně renesančním pojetím.
00:06:29 Z těchto zdánlivě drobných prvků můžeme vyčíst zrod nového umění.
00:06:34 Člověk začal dobývat prostor.
00:06:38 Hlavní námět malířství už netvořila práce
00:06:42 s božskými symboly, ale se skutečností.
00:06:46 Pokud budete procházet sály Národní galerie ve Washingtonu,
00:06:51 setkáte se s mnoha ukázkami portrétního malířství.
00:06:55 Starobylé zobrazení z profilu se objevuje dokonce i na dílech,
00:07:00 jež vznikla později než Masacciův portrét.
00:07:03 Příkladem je podobizna Mattea Olivieriho.
00:07:07 Namaloval ji roku 1440 Domenico Veneziano.
00:07:14 Portrét Ginevry Bentivoglio vytvořil kolem roku 1480
00:07:19 Ercole Roberti z Ferrary.
00:07:22 I zde nacházíme perspektivní zkrácení
00:07:26 a natočení horní části těla.
00:07:28 Malba však obsahuje prvek,
00:07:32 který se na předchozím portrétu od Masaccia neobjevuje:
00:07:35 před tváří ženy můžeme oknem zahlédnout krajinu
00:07:39 s opevněným městem.
00:07:43 Žena tedy sleduje určitý výjev její pohled má konkrétní cíl.
00:07:48 Hledí do světa.
00:07:51 Nikoli do prázdnoty a věčnosti, ale zdánlivě na reálnou krajinu.
00:07:59 Ve skutečnosti se však její pohled
00:08:03 střetává s pohledem manžela Giovanniho.
00:08:07 Jde o dvojportrét manželského páru.
00:08:11 Každý z manželů je namalován na samostatné desce
00:08:14 a oba jsou součástí zrcadlové kompozice.
00:08:18 Až na tyto překvapivé ukázky však můžeme najít jen hrstku portrétů,
00:08:23 malovaných starým stylem na jednobarevném pozadí.
00:08:27 Dalším příkladem může být Pisanellův "Portrét dámy"
00:08:31 v bohatě zdobených a obřadně tuhých šatech.
00:08:38 Na portrétu Giuliana di Medici z doby kolem roku 1476 dosáhl
00:08:44 jeho autor Sandro Botticelli dojmu skutečnosti a současnosti
00:08:49 natočením horní části těla a zpodobením tváře
00:08:53 v tříčtvrtečním profilu.
00:08:55 Obraz však působí poněkud neosobně, až heraldicky.
00:08:59 Jako by malíř hodlal zachytit idealizovanou podobu pro věčnost.
00:09:03 Hodnocení významů, které umělec do díla vkládá,
00:09:07 může být nejednoznačné, ale podle zmíněných prvků malby
00:09:11 lze usuzovat na malířovy záměry.
00:09:14 A ty je třeba brát v potaz,
00:09:17 pokud máme jeho obraz posuzovat opravdu spravedlivě.
00:09:44 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:09:46 ČESKÁ TELEVIZE 2014
Cyklus Mistrovská díla představuje skutečnou pokladnici výtvarného umění. Každá z desetiminutových částí je věnována unikátnímu počinu, který společně se svým autorem zaujímá význačné postavení v dějinách světového malířství. Tvůrci se vydali do světoznámých galerií, jako jsou Louvre, Prado, Ermitáž či sbírka Peggy Guggenheimové v Benátkách, aby divákům představili bohatou paletu obrazů od období vrcholného středověku až po současnou tvorbu.