Německý dokumentární cyklus představuje významná díla světového malířství
00:00:04 Česká televize uvádí německý dokumentární cyklus
00:00:07 MISTROVSKÁ DÍLA
00:00:10 Albrecht Dürer Podobizna neznámého kněze
00:00:15 Olej na pergamenu na plátně
00:00:17 Národní galerie Washington D.C.
00:00:23 Na tomto portrétu je na první pohled patrné,
00:00:26 že se Albrecht Dürer nesnažil vložit do tváře pózujícího muže
00:00:30 pronikavou inteligenci ani stopy po hrdinství.
00:00:33 Zpozoroval však jedinečný charakter.
00:00:38 Zjevně ho zaujala i přímost, neústupnost a osobitost.
00:00:51 Pokud bychom se snažili vyvodit z tváře duchovního
00:00:54 další závěry o jeho povaze, dostali bychom se do říše fantazie.
00:00:58 Dokonce i otázka, zda lze z obrazu vyčíst
00:01:01 kladný vztah mezi malířem a jeho modelem,
00:01:04 by musela zůstat nezodpovězená -
00:01:07 pokud by neexistovalo nepatrné vodítko.
00:01:10 Portrét, asi 40 cm vysoký a 33 cm široký,
00:01:14 není namalován na desce, ale na jemném pergamenu.
00:01:17 Na ten Dürer obvykle maloval podobizny,
00:01:20 pokud jimi chtěl portrétovaného podarovat.
00:01:23 Síla malby spočívá v zobrazení toho nejzákladnějšího:
00:01:28 tváře, černého oděvu, jediného odstínu zeleně na pozadí
00:01:33 a žlutého monogramu společně s rokem,
00:01:37 kdy byl obraz namalován.
00:01:39 Toť vše.
00:01:41 Těchto několik prvků je však zachyceno natolik zřetelně,
00:01:45 že nám to umožňuje se plně soustředit
00:01:49 na jedinečnost mužovy tváře.
00:01:52 Každičký detail lze prostudovat pomocí lupy,
00:01:55 a nenajdeme jediné místo,
00:01:58 jež by malířova přesná ruka zanedbala.
00:02:02 Přesnosti Dürer zjevně přikládal nesmírnou důležitost.
00:02:07 Není náhoda, že se tímto tématem zaobírá i ve svých textech.
00:02:10 Poznamenává: "Čím přesněji portrét zachycuje konkrétního člověka
00:02:15 a klade tak větší nároky na naše skromné schopnosti,
00:02:19 tím více plní svůj účel."
00:02:22 Jaký účel má ale obraz plnit?
00:02:26 Dürer chápe funkci portrétu v podstatě stejně jako my.
00:02:31 Podotýká: "Malba uchovává podobu osoby po její smrti.
00:02:35 Portrét proto slouží k připomenutí vzhledu dotyčného."
00:02:47 Dürer k naplnění tohoto cíle využíval schopnost pečlivě
00:02:51 odpozorovat individuální rysy modelu a postihnout v portrétu
00:02:55 skutečnou podobu portrétovaného.
00:03:00 Toto je podobizna malířova otce,
00:03:02 Albrechta Dürera staršího, z roku 1497.
00:03:06 Tehdy mu bylo 70 let; Dürerovi 26.
00:03:10 Otec, povoláním zlatník,
00:03:13 pocházel z Maďarska a usadil se v Norimberku v roce 1455.
00:03:17 Stal se otcem 18 dětí.
00:03:21 Albrecht se narodil jako třetí v roce 1471.
00:03:26 Otec zajistil synovi kvalitní malířské vzdělání
00:03:29 v ateliéru Michaela Wolgemuta,
00:03:32 v té době nejvyhledávanějším v celém Norimberku.
00:03:36 Dürer k němu nastoupil do učení v roce 1486,
00:03:39 když mu bylo 15 let.
00:03:42 V roce 1516 namaloval jeho portrét.
00:03:50 Na dalších Dürerových podobiznách spatříme významné osobnosti,
00:03:54 převážně z Norimberku - někdy jde o přátele.
00:03:57 Jedním z nich je Jacob Muffel, Dürerův současník,
00:04:01 který žil v letech 1471-1526 a působil jako konšel a purkmistr.
00:04:08 Dalším z portrétovaných přátel byl Hieronymus Holtzschuher,
00:04:14 rovněž norimberský konšel a purkmistr.
00:04:18 Žil v letech 1469-1527.
00:04:22 A pak je tu podobizna Bernharda von Restena.
00:04:27 O jeho životě nevíme nic - s výjimkou jména a portrétu.
00:04:32 V případě "Podobizny neznámého kněze" je situace jiná.
00:04:38 Neznáme jméno portrétovaného.
00:04:41 Podle dochovaných záznamů z Norimberku
00:04:44 patrně hledíme na Johanna Dorsche.
00:04:47 Původně byl členem řádu augustiniánů,
00:04:50 později se však stal stoupencem Reformace
00:04:53 a sloužil jako první protestantský kněz ve městě Schwabachu
00:04:57 a později v kostele Sv. Jana v Norimberku.
00:05:03 Totožnost portrétovaného však nelze spolehlivě prokázat
00:05:07 a zůstává tak pouhou spekulací.
00:05:11 Proto dostal obraz neurčitý název: "Podobizna neznámého kněze".
00:05:16 Je nutné znovu připomenout,
00:05:20 že na podobizně je nejdůležitější charakter portrétovaného.
00:05:23 Dürer to dává zcela jasně najevo tím, že zobrazuje pouze obličej.
00:05:28 Vyhýbá se značně oblíbenému způsobu,
00:05:31 kdy se u portrétu zachycovaly i ruce.
00:05:34 Místo toho poutá naši pozornost výhradně tvář a upřený pohled.
00:05:39 Hlava se nenachází uprostřed, ale poněkud výše a nepatrně vlevo.
00:05:46 Dojem, že portrétovaného muže přitahuje cosi na levé straně,
00:05:50 co se nachází mimo obraz, je vyvolán tím,
00:05:54 že osa tváře je oproti hlavě jakožto celku
00:05:58 výrazně posunutá doleva.
00:06:01 Samotné natočení hlavy vůči tělu je však minimální.
00:06:05 Dynamika natočení do strany je dána jen pozicí obličeje.
00:06:10 Předmět mužova zájmu se nachází mimo plochu obrazu,
00:06:14 ve vnějším světě.
00:06:17 Energie a napětí vycházející z umístění obličeje
00:06:22 jsou v rovnováze.
00:06:25 Zároveň je podtrhuje umístění Dürerovy signatury a data
00:06:30 v horní části obrazu,
00:06:33 prakticky uprostřed mezi pokrývkou hlavy a pravým okrajem malby.
00:06:45 Všechny tyto drobnosti názorně dokládají,
00:06:49 jak Dürer pojednává vztah mezi postavou a polem obrazu:
00:06:53 tyto základní faktory kompozice
00:06:56 na první pohled poutají naši pozornost.
00:07:00 Až při podrobnějším prozkoumání si povšimneme odrazu v očích.
00:07:05 Je to světlo pronikající oknem.
00:07:09 Získáváme tak představu, kde se dotyčný nachází.
00:07:13 Odraz napovídá, že muž není v jakémsi abstraktním,
00:07:17 neurčitém prostoru, ale v interiéru, v místnosti,
00:07:20 v Dürerově norimberském ateliéru.
00:07:24 Jeho ateliér si můžeme prohlédnout na starých fotografiích.
00:07:28 Dost se liší od ateliérů současných umělců.
00:07:32 Spíš připomíná pokoj učence a je totožný s místností,
00:07:35 kterou Dürer zobrazil na své slavné rytině
00:07:38 "Svatý Jeroným ve své pracovně" z roku 1514.
00:07:42 Vše je prodchnuto tradičním německým pohodlím
00:07:46 a duševním soustředěním.
00:07:48 Evokují atmosféru, v níž tento slavný malíř pracoval a žil.
00:07:57 Když nám však Dürer nechce představit pracovnu, ale způsob,
00:08:01 jakým malíři tehdy pracovali, v tomto případě jako portrétisté,
00:08:05 nenabízí své skutečné prostředí, ale zcela jiný pohled.
00:08:11 Tento dřevoryt Dürer připojil
00:08:14 jako vysvětlující ilustraci ke své knize
00:08:17 "Instrukce pro měření kružítkem a pravítkem".
00:08:20 Ukazuje na něm malíře a jeho model.
00:08:24 Nejzajímavější je zde technika, s níž malíř zachycuje podobu.
00:08:29 Umožnil mu to jeho vlastní vynález.
00:08:32 Skládá se z kukátka a skleněné desky.
00:08:41 Malíř pohlíží na model skrz kukátko.
00:08:45 Vizuální informaci přenáší na skleněnou plochu
00:08:49 coby dvojrozměrný záznam.
00:08:51 Transformuje tak trojrozměrné tělo v plochý obraz.
00:08:56 Dürer demonstruje práci s lineární perspektivou.
00:09:00 Ta byla v té době pro německé malíře naprostou novinkou.
00:09:04 Dürera silně ovlivnila a stala se základem malířského umění - tak,
00:09:09 jak ho definoval ve svých textech:
00:09:12 "Umění malířské vzniká pro oči.
00:09:15 Protože nejušlechtilejším z lidských smyslů je zrak."
00:09:39 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:09:41 ČESKÁ TELEVIZE 2014
Cyklus Mistrovská díla představuje skutečnou pokladnici výtvarného umění. Každá z desetiminutových částí je věnována unikátnímu počinu, který společně se svým autorem zaujímá význačné postavení v dějinách světového malířství. Tvůrci se vydali do světoznámých galerií, jako jsou Louvre, Prado, Ermitáž či sbírka Peggy Guggenheimové v Benátkách, aby divákům představili bohatou paletu obrazů od období vrcholného středověku až po současnou tvorbu.