Komu připadlo dědictví po nejslavnějším malíři světa? Pablo Picasso po sobě zanechal tisíce výtvarných artefaktů, ale žádnou závěť. Od jeho smrti tak uplynulo šest let, než se podařilo pozůstalost roztřídit, ocenit a rozdělit ji mezi Picassovy příbuzné. Francouzský dokument
00:00:02 Česká televize uvádí francouzský dokumentární film.
00:00:06 V září roku 1979 se v Paříži sešli v doprovodu právních zástupců
00:00:12 ke společnému jednání dědici neslavnějšího malíře světa
00:00:16 Pabla Picassa kvůli rozdělení malířova dědictví.
00:00:20 Kromě Picassových dětí Mayi, Claudea a Palomy
00:00:24 byla přítomna i jeho vnoučata Marina a Bernard.
00:00:28 Malířova vdova Jacqueline se schůzky nezúčastnila.
00:00:33 Od Picassovy smrti uběhlo už celých 6 let.
00:00:36 Protože však nezanechal poslední vůli,
00:00:38 osud jeho pozůstalosti nebyl jednoznačný.
00:00:41 Kdo z jeho dětí a vnuků z celé řady vztahů
00:00:44 měl zdědit tisíce dosud neznámých artefaktů, jež umělec vytvořil?
00:00:48 A jaké místo zaujme jeho dědictví v dějinách výtvarného umění?
00:00:52 Picasso byl pozoruhodný především tím, že byl už dlouho proslulý!
00:00:57 Proto jste měli pocit, jako byste ho znali.
00:01:00 Mnoho desítek let jsme byli svědky toho,
00:01:03 že se žádný hovor o moderním umění neobešel bez zmínění jeho jména.
00:01:06 Nejpřekvapivějším objevem po jeho smrti pak bylo,
00:01:09 že řada obrazů a objektů, které veřejnost do té doby
00:01:12 nespatřila, dosahovala stejné kvality jako jeho neslavnější
00:01:16 malby. Tak už to ale u významných malířů chodí.
00:01:19 Je běžné, že je nikdo definitivně nezná.
00:01:25 Picasso celý život odmítal komentovat souvislost
00:01:28 mezi svou tvorbou a svým soukromím.
00:01:31 V tomto dokumentu nám však lidé z jeho nejbližšího okolí poskytnou
00:01:34 nový pohled na jeho život i dílo.
00:01:39 Picasso žil na plný plyn, byl to hotový kanibal.
00:01:42 Každý den, strávený v jeho společnosti,
00:01:44 byl naprosto fantastický.
00:01:46 Nikdo z nás dopředu netušil, co se bude dít.
00:01:49 Jedno však bylo jasné: jakkoli bylo setkání zábavné,
00:01:52 pokaždé nás připravilo o veškerou energii.
00:01:55 Pablo ji z člověka všechnu vysál.
00:01:57 Pak nešel vůbec spát a celou noc maloval.
00:02:02 Jediné, co ho opravdu zajímalo, byla výtvarná tvorba.
00:02:06 To bylo jediné, na co se skutečně soustředil.
00:02:08 Všechno ostatní pro něho byla jen zábava. I děti byly zábava.
00:02:12 Všechno kromě malování ho v podstatě jen rozptylovalo.
00:02:16 Pokud šlo o malování, byl skutečně jedinečný.
00:02:19 Člověk si ale musel zachovávat odstup,
00:02:22 jinak byl schopen vás zničit.
00:02:24 Měl to tak podvědomě nastavené. Když něco chtěl, tak za tím šel.
00:02:28 Jakmile to ale dostal, chtěl to obratem zničit.
00:02:32 Snad právě proto o něm více než o jiných výtvarných umělcích
00:02:36 20. století platilo, že všechny jeho práce pramenily z jeho vztahů.
00:02:40 Vše živé, čeho se dotkl, se pak promítalo do jeho maleb,
00:02:44 grafik i soch.
00:02:47 Podle mého se o Picassovi nejvýstižněji vyjádřil
00:02:50 Alberto Giacommetti, když prohlásil:
00:02:52 "Stačí, aby se něčeho dotknul, a bylo z toho umělecké dílo."
00:02:57 PICASSO
00:03:03 8. dubna roku 1973 se světem rozletěla zpráva,
00:03:07 že Pablo Picasso zemřel ve svém domě v Mougins.
00:03:10 Všichni přemýšleli mimo jiné i o tom, co se stane
00:03:13 s výtvarnými díly a penězi nejslavnějšího a nejbohatšího
00:03:16 malíře světa.
00:03:19 Komunikace s novináři se ujal Picassův nejstarší syn Paul.
00:03:24 Můj otec právě zemřel. Prožíváme velmi těžké chvíle.
00:03:27 Víc vám k tomu nepovím. Zanechal poslední vůli?
00:03:30 To zatím nevím. Nedokážu vám na to odpovědět.
00:03:34 Když se pak o několik dní později konal pohřeb,
00:03:37 Picassova vdova Jacqueline na něj jeho dalším dětem,
00:03:40 Claudeovi, Palomě a Maye, zakázala přístup.
00:03:44 Vstup na obřad měl povolený jenom Paul.
00:03:46 Volali jsme Paulovi, jenže nevěděl co říct,
00:03:50 protože o tom, kdo smí přijít na pohřeb rozhodovala Jacqueline.
00:03:54 V takových situacích se vdova obvykle považuje za poškozenou,
00:03:58 zvlášť když jsou v tom děti.
00:04:01 A my s Claudem a Palomou jsme představovali problém.
00:04:04 Nebyli jsme jeho legitimní děti, byli jsme nemanželští.
00:04:11 Picasso tak byl pohřben během jarní sněhové přeháňky
00:04:15 v zahradách fantastického Chateau de Vauvenargues
00:04:18 v přítomnosti pouhé hrstky nejbližších.
00:04:24 Jeho soukromí prošlo mnoha peripetiemi. Byl dvakrát ženatý.
00:04:28 S milenkami však měl další 3 děti, jež byly v souladu
00:04:31 s francouzskými zákony jakožto potomci vzešlí
00:04:33 z "cizoložných vztahů" považovány za nelegitimní.
00:04:37 Jeho jediným právoplatným dědicem tak byl Paul,
00:04:40 narozený v manželství s Olgou Chochlovovou.
00:04:44 Vztah dětí k otci také nepatřil k nejjednodušším.
00:04:47 Picasso toužil po jejich blízkosti, jeho tvorba je však rozdělovala.
00:04:52 Mladší děti se s ním navíc vídaly jen zřídka, neboť jeho život
00:04:55 zcela ovládlo malování a jeho druhá manželka Jacqueline.
00:05:00 Claude, Paloma a Maya nakonec využili nového zákona
00:05:03 a v roce 1972 požádali o zahrnutí mezi legitimní dědice.
00:05:10 Všichni věděli, co jsme zač, v tom problém nebyl.
00:05:13 Problém byl v tom, že jsme v pasech měli jiná jména,
00:05:15 protože dát v té době nemanželským dětem jména po otci
00:05:18 bylo prostě nemyslitelné.
00:05:21 Vždycky jsem věděla, že jsem dcerou svého otce, a to i přesto,
00:05:25 že se čas od času našel nějaký trouba, který říkal:
00:05:29 "Kdepak, podle zákona nejsi jeho dcera."
00:05:32 Nikdy jsem to nijak zvlášť neprožívala,
00:05:35 protože tehdy se o takových věcech prostě nemluvilo.
00:05:38 Claude se rozhodl kvůli složité situaci kolem otcovy pozůstalosti
00:05:41 pozastavit svou slibně se rozbíhající kariéru fotografa
00:05:45 a filmaře. Paloma se o zápasu o oficiální uznání vždy vyjadřovala
00:05:50 velmi rezervovaně.
00:05:52 Postavení Picassových nemanželských dětí však bylo z hlediska dědictví
00:05:56 naprosto zásadní záležitostí.
00:06:01 Picasso si v průběhu života osvojil celou řadu rozličných stylů,
00:06:05 často inspirovaných ženami, s nimiž se v daném období stýkal.
00:06:13 Když Picasso změnil partnerku, změnilo se i všechno ostatní.
00:06:17 Změnila se literatura, kterou četl, okruh jeho přátel, dům.
00:06:27 S novou milenkou se všechno proměnilo
00:06:30 a já to jen fascinovaně zpovzdálí pozoroval.
00:06:35 -V Picassově tvorbě můžeme jasně vysledovat opakující se motivy.
00:06:39 Jako by mapovaly jeho život a jednotlivá tvůrčí období.
00:06:47 Řada Picassových obrazů znázorňuje ženy, jež miloval.
00:06:51 V některých případech to dokazují i jejich názvy:
00:06:54 Portrét Olgy v křesle, Portrét Dory Maarové,
00:06:59 Jacqueline se složenýma rukama.
00:07:04 Řada dalších je však mnohem záhadnějších:
00:07:06 Studie ženské hlavy,
00:07:08 Sen,
00:07:10 Žena se žlutým náhrdelníkem.
00:07:13 V každém období, s každou ženou, se v jeho díle objevil
00:07:17 nový leitmotiv.
00:07:20 Podobně jako u Wagnera, kde každou postavu ohlašuje
00:07:23 nový hudební motiv. U Picassa to bylo stejné.
00:07:28 Mým leitmotivem bylo použití jasných tónů modré a zelené barvy.
00:07:34 Když jste se Picassa ptali na jeho dílo,
00:07:37 obvykle vás odbyl a neodpověděl.
00:07:40 Když jsme si ale například prohlíželi katalog
00:07:42 k některé výstavě, začal sám od sebe říkat,
00:07:45 kdo na daném portrétu je.
00:07:48 Říkal třeba: "To není Dora, je to zčásti Dora.
00:07:50 A tohle je kousek Francoise."
00:07:53 Na některých obrazech jsou třeba hned 4 ženy najednou:
00:07:56 například Dora, Nush Eluardová, manželka fotografa Rolanda Penrose,
00:08:01 a pak taky Ines, pokojská z místního hotelu.
00:08:05 Byly tam všechny najednou.
00:08:08 Kromě manželek a milenek se na Picassových obrazech
00:08:11 objevují i jeho děti.
00:08:17 Otec na nás v dětství dohlížel a dbal na naše zájmy.
00:08:22 Například nikdy neprodal žádný obraz svých dětí,
00:08:25 nebo jich alespoň prodal jen tak málo, jak to jen šlo.
00:08:30 Jeho díla byla rozptýlena po všech jeho nesčetných domech
00:08:33 a ateliérech: v ChĐteau de Vauvenargues,
00:08:37 Notre Dame de Vie, ChĐteau de Boisgeloup, Le Fournas
00:08:40 ve Valuroise i v La Californie v Cannes.
00:08:45 Jeho děti si po otcově smrti uvědomily, že je kvůli nim samotným
00:08:49 i kvůli dějinám výtvarného umění 20. století třeba
00:08:52 sestavit kompletní katalog. Sami jsme ho sepisovat nemohli.
00:08:56 Bylo třeba sestavit katalog objektivně,
00:08:59 nemohli jsme se tím vším probírat jen proto, že jsme jeho děti.
00:09:03 A tak se do toho pustil speciálně sestavený tým profesionálů.
00:09:06 Bylo třeba všechno projít a zdokumentovat
00:09:08 do posledního archu papíru. Na tom jsem trval.
00:09:16 Stát pověřil sestavením katalogu Picassova díla
00:09:18 a soupisem jeho majetku notáře a dražitele aukční síně
00:09:22 Maurice Rheimse.
00:09:24 Následující záběry natočil Claude ve vile La Californie
00:09:27 těsně předtím, než na místo dorazil Maurice Rheims se svým týmem.
00:09:32 Přijal jsem ten úkol. Musel jsem projít všechny jeho domy
00:09:39 a ocenit všechno, co v nich bylo.
00:09:44 Picasso se všech těch věcí dotýkal, užíval je, nebo se na ně díval,
00:09:50 a tak jejich cena už jen tímto prostým faktem stoupla.
00:09:55 Všechno, co tam bylo včetně novin, na něž nakreslil jedinou čáru,
00:10:00 rázem získalo ani ne tak finanční, jako spíše historickou hodnotu.
00:10:12 Dům zůstal přesně tak, jak ho opustil.
00:10:15 Včetně nedopalku cigarety v popelníku, který po něm zůstal
00:10:19 v hlavním ateliéru. Prostě dům zůstal tak, jak byl.
00:10:25 Když jsme dorazili na místo, měli jsme pocit, jako by tam strašil.
00:10:29 Stáli jsme na terase a doslova jsme cítili jeho přítomnost.
00:10:42 Francois Bellet, který tehdy pro Maurice Rheimse pracoval,
00:10:46 vzpomíná:
00:10:49 Chtěl jsem se také stát notářem a dražitelem,
00:10:51 a tak jsem v roce 1970 ve svých osmnácti letech
00:10:55 nastoupil k Maurici Rheimsovi.
00:10:57 Neměli jsme tušení, jak to všechno zvládneme.
00:10:59 Maurice Rheims odhadoval, že nám to bude trvat tak 3 měsíce.
00:11:02 I to by byla na inventarizaci dědictví hodně dlouhá doba.
00:11:05 Nám to ale nakonec trvalo 7 let.
00:11:08 Hlavní část pozůstalosti se nacházela ve vile La Californie.
00:11:12 Tam bylo všechno, respektive téměř všechno uloženo.
00:11:15 Dům byl plný od sklepa až po druhé patro.
00:11:20 Začali jsme tříděním maleb a poté jsme přešli ke kresbám.
00:11:23 Kresby byly uskladněné v krabicích a vlastně docela dobře roztříděné.
00:11:27 Občas možná trochu chaoticky, ale vlastně docela dobře.
00:11:31 Pár věcí se vystěhovalo, a naopak se tam spousta věcí uskladnila.
00:11:35 Navíc se musela vyřešit celá řada problémů, týkajících se dědictví.
00:11:39 Osobně jsem si přál, aby se to vyřešilo.
00:11:42 Rozhodně jsem nebyl nervózní nebo rozčilený. To ani v nejmenším.
00:11:47 Picasso proměnil celou řadu pokojů v La Californie v ateliéry,
00:11:52 a tak se rodina přestěhovala do hor nad Cannes,
00:11:55 do domu nazývaného Notre Dame de Vie, v němž zůstala Jacqueline
00:11:59 i po umělcově smrti.
00:12:03 Notre Dame de Vie jsme si nechali až na samotný závěr.
00:12:08 Nejhůře to nesla právě Jacqueline. Říkala: "Tohle je Pablův dům
00:12:11 a já tu stále bydlím. Proč mě obtěžují?"
00:12:15 Nejbolestnější pro ni bylo, že jí budou po domě chodit
00:12:18 úředníci, všude nakukovat a určovat hodnotu věcí.
00:12:23 Viděl jsem na ní, že je z toho opravdu nešťastná.
00:12:26 Nechápala, že když někdo umře, musí se dodržet určité postupy,
00:12:30 což platí zejména v případech, kdy zemře taková osobnost,
00:12:33 jakou byl Pablo Picasso!
00:12:36 Úředníci se přesunuli do míst, kde Picasso skladoval své sochy,
00:12:40 a zjistili, že jich je tam mnoho set kusů.
00:12:44 Pro mě byly největším šokem všechny ty sochy,
00:12:48 protože Picasso nebyl proslulý jako sochař.
00:12:50 Navzdory tomu jsme ve skladu soch našli obrovský soubor plastik,
00:12:54 a to velmi kvalitních. Byla to opravdu impozantní sbírka.
00:13:02 -Teprve po jeho smrti jsem měl možnost podívat se do sklepa,
00:13:05 kde byly uskladněné sochy.
00:13:08 Jako bychom se ocitli v jeskyni s pokladem.
00:13:12 Bylo to jako v nějaké pohádce!
00:13:15 Picassovy sochy však nebyly jediným zásadním překvapením
00:13:18 v jeho pozůstalosti.
00:13:20 Našly se v ní také první skici k jeho mistrovskému dílu
00:13:23 Slečny z Avignonu.
00:13:25 Když se po letech konečně podařilo dokončit katalog jeho díla,
00:13:28 čítal mimo jiné 1.885 maleb, 11.748 kreseb, 1.228 soch
00:13:37 a plastik, 2.800 keramických objektů a 8 koberců.
00:13:44 Díla zahrnutá v katalogu nám dávají nahlédnout do tajemství života
00:13:48 a lásek jednoho z nejfantastičtějších výtvarníků
00:13:51 naší doby.
00:13:54 Jaké dědictví nám však po sobě zanechal jako člověk?
00:13:57 Pablo Picasso s oblibou provokoval a vyvolával bouřlivé reakce
00:14:00 a diskuse. Většina těch, kdo ho blíže znali,
00:14:03 však souhlasí, že šlo o neobyčejnou osobnost.
00:14:07 Při našem prvním setkání mě ze všeho nejvíc ohromila
00:14:10 obrovská síla a energie, která z tohoto jinak drobného muže
00:14:14 vyzařovala. Vzpomněl jsem si při té příležitosti
00:14:17 na jednu španělskou záležitost.
00:14:20 Lidé na jihu Španělska hovoří o "mirada fuerte",
00:14:23 doslova "silném pohledu".
00:14:26 Andaluští muži jsou přesvědčeni, že dokážou kteroukoli ženu získat
00:14:29 jenom tím, že na ni upřou svůj pohled.
00:14:32 Je to neuvěřitelné, až magické.
00:14:35 A právě takový pohled měl i Picasso.
00:14:39 Velice neochotně se vyjadřoval na veřejnosti, protože se styděl
00:14:43 za svou nedokonalou francouzštinu.
00:14:46 V následujícím rozhovoru z roku 1966 se ho ptali,
00:14:49 které své dílo považuje za stěžejní.
00:14:53 Kdybyste si měl vybrat jedno jediné období či malbu,
00:14:56 které by vás přežily, co byste si zvolil?
00:14:59 Které období by to bylo?
00:15:20 Picasso býval, podobně jako řada dalších slavných mužů,
00:15:23 vykreslován jako génius, sukničkář, extrémní egocentrik
00:15:27 a jeho pověst je předmětem mnoha debat a diskusí dodnes.
00:15:32 Vyrůstal ve španělské Malaze, a tak se námětem jeho prvních
00:15:35 kreseb, které namaloval už v pouhých devíti letech,
00:15:38 staly býčí zápasy.
00:15:41 Sám se později označoval za mytologického Mínotaura,
00:15:44 napůl muže a napůl býka.
00:15:47 Býk v něm lačnil po ženách, jež by vnesly inspiraci
00:15:49 do jeho života i umělecké tvorby, a z jeho nesčetných setkání
00:15:53 s opačným pohlavím se později skutečně zrodily
00:15:56 nejúchvatnější portréty 20. století.
00:16:00 Picasso dovedl výtvarné zpracování ženského těla a tváře
00:16:03 až na samu hranici abstrakce.
00:16:06 Vztah s ním však přinesl řadě žen jen obrovské trápení,
00:16:09 z něhož se už nikdy nevzpamatovaly.
00:16:12 Paříž, říjen 1900.
00:16:15 20-letý Picasso odešel z dusivě konformní Barcelony
00:16:18 do hlavního města evropského uměleckého světa.
00:16:24 V bohémských kavárnách na Montmartru začal
00:16:27 ve svých skicách zachycovat lehkost moderní doby.
00:16:39 Po zasvěcení do nočního života této vyhlášené čtvrti
00:16:43 přišel velmi rychle na chuť nevázanému sexuálnímu
00:16:46 i uměleckému životu a jeho raná díla prozrazovala
00:16:50 hlubokou inspiraci vztahy, které zde navázal.
00:16:55 První ženou s význačným vlivem na jeho tvorbu
00:16:58 se stala Laure Florentinová, známá též jako Germaine.
00:17:01 Picassův přítel Casagemas se do ní přesto, že byla vdaná,
00:17:05 beznadějně zamiloval.
00:17:07 A když modelka jeho vyznání v kavárně odmítla,
00:17:10 vytáhl na ni revolver. Naštěstí se netrefil.
00:17:13 Zbraň však vzápětí obrátil proti sobě.
00:17:16 Hluboce otřesený Picasso se později svěřil svému příteli
00:17:19 Pierru Daixovi, že právě tento okamžik stál u zrodu
00:17:22 jeho "Modrého období".
00:17:25 První, co mi ukázal, byly portréty, na nichž zachytil svého přítele
00:17:29 Casagemase. Ten se, jak jistě víte, v roce 1901 zastřelil
00:17:34 kvůli neopětované lásce.
00:17:36 Všechny se vyznačovaly neuvěřitelně živými barvami.
00:17:39 Namaloval pak ještě další, který byl celý modrý.
00:17:42 K tomu mi řekl: Právě s myšlenkou na Casagemase jsem začal malovat
00:17:47 v modrých tónech.
00:17:50 Picassovo Modré období trvalo 3 roky.
00:17:54 Nakonec ho z deprese vysvobodila až láska další ženy.
00:17:57 Picasso u sebe až do svých posledních dnů nosil
00:18:00 drobný portrét ženy, vyznačující se křehkou krásou,
00:18:03 jejíž pravá identita zůstávala po mnoho let záhadou.
00:18:08 Dnes víme, že se jmenovala Madeleine a byla taktéž modelkou.
00:18:12 Seznámil se s ní v samém srdci Montmartru, v baru zvaném
00:18:16 Le Lapin Agile, kde se často setkával se svými přáteli
00:18:20 z malířské a básnické komunity, například s Maxem Jacobem
00:18:24 a Guillaumem Apollinairem.
00:18:27 Vztah s Madeleine v Picassovi probudil poetickou romantiku
00:18:30 Růžového období. Picasso zde jako Harlekýn roztouženě hledí
00:18:34 na Madeleine a své potenciální dítě.
00:18:37 Madeleine však po nějaké době zmizela ve víru nočního života
00:18:41 na Montmartru a Pablo se vrhnul do další aférky.
00:18:49 Ve svých 23 letech se seznámil se smyslnou Amelií Langovou,
00:18:53 jíž všichni přezdívali Fernande.
00:18:56 Ve svých pamětech, nazvaných "Picasso a jeho přátelé"
00:18:59 o něm napsala: "Už nějaký čas na něj narážím všude, kam přijdu.
00:19:03 Hledí na mě těma svýma velikýma hlubokýma očima a jeho pronikavý
00:19:07 a přitom melancholický pohled je plný potlačované vášně."
00:19:13 Netrvalo dlouho a Fernande se přistěhovala k Picassovi
00:19:16 do ateliéru.
00:19:18 Pablovým jediným vlastnictvím byla v té době postel a lodní kufr,
00:19:22 který používal jako židli.
00:19:24 Malíř dívku opakovaně kreslil a maloval ve stylu
00:19:27 silně ovlivněném africkým uměním. Zůstali spolu 7 let.
00:19:34 Fernande Oliviérová byla jakožto Picassova múza
00:19:37 svědkem překvapivého vývoje jeho uměleckého stylu.
00:19:41 A jak dokazuje zápis v jednom z jeho inventarizovaných deníků,
00:19:44 stala se zároveň inspirací pro jednu ze Slečen z Avignonu,
00:19:48 jež patří k nejvýznamnějším plátnům tohoto období
00:19:51 Picassovy tvorby.
00:19:57 Avignonské slečny je třeba chápat jako první kubistický obraz,
00:20:02 naprosto převratný a šokující!
00:20:04 K tomu se navíc přidružuje ještě samotný námět obrazu,
00:20:07 kdy autor nemaloval tradiční skupinku krásných žen
00:20:10 někde u bazénu nebo v krajině, nýbrž prostitutky v bordelu!
00:20:14 Snažil se tak postihnout pravou realitu každodenního života.
00:20:18 To všechno tam je, jako bychom s ním sdíleli
00:20:21 okamžik tvorby, jako by rovinu obrazu rozlámal na nesčetné kusy.
00:20:26 Navíc je toto plátno nepoměrně větší než všechna předchozí
00:20:29 a to všechno diváky samozřejmě šokovalo.
00:20:36 Fernande se tak stala svědkyní kubistické revoluce,
00:20:39 jež zaplnila všechny pařížské galerie a od základů proměnila
00:20:43 moderní umění.
00:20:45 Kromě toho stála modelem pro Picassovy první sochy.
00:20:50 V létě roku 1909, kdy začal Pablo experimentovat
00:20:54 s kubistickými krajinkami, se však odcizili a nakonec rozešli.
00:20:59 Nic už to však nemohlo změnit na skutečnosti, že byla první
00:21:02 skutečnou láskou jeho života a múzou jeho nejrevolučnějších děl.
00:21:08 V roce 1912 ji nahradila její přítelkyně,
00:21:11 drobná a inteligentní Eva Gouelová.
00:21:15 Picasso chtěl uniknout žárlivým scénám, jež mu Fernande tropila,
00:21:19 a tak s Evou opustili Paříž a odjeli za malířem Georgem Braquem
00:21:22 do městečka Sorgues. Bylo léto roku 1912.
00:21:27 Malíře spojovalo nejen přátelství, ale i umělecké postoje a názory,
00:21:32 na jejichž základě definovali rodící se kubismus.
00:21:35 Příběh zrodu kubismu je neodmyslitelně i příběhem
00:21:38 přátelství Pabla Picassa a George Braqua,
00:21:41 příběhem dvou malířů, kteří se důvěrně znali,
00:21:44 kteří spolu malovali a vedli hovory.
00:21:46 Jejich tvorba je vzájemným dialogem, v němž jeden druhého
00:21:49 provokovali. Snažili se přicházet s novými myšlenkami,
00:21:52 zkoušeli nové způsoby zobrazování, a to zejména v oněch
00:21:56 kritických letech konce prvního desetiletí 20. století.
00:21:59 Picasso podobě jako Braque ve svém díle experimentoval
00:22:02 s textem a kolážemi.
00:22:04 Tahle se nazývá Jáime Eva - Miluji Evu,
00:22:08 případně také Ma Jolie - Moje kráska,
00:22:11 podle populární dobové písně.
00:22:15 Eva se mezitím z náhodné známosti stala stabilní partnerkou
00:22:18 čím dál ambicióznějšího malíře.
00:22:25 První světová válka vývoj kubismu na čas zastavila,
00:22:28 protože Braque a další členové kubistického hnutí
00:22:31 museli narukovat.
00:22:33 Picassa před povinnou účastí ve válečném konfliktu zachránila
00:22:36 jeho španělská národnost.
00:22:39 V roce 1914 onemocněla Eva tuberkulózou.
00:22:43 Pablo její stav zachytil na plátně "Malíř s modelkou",
00:22:46 kde vystupuje jako křehká bytost vedle bezmocného umělce.
00:22:51 Její smrt v prosinci následujícího roku Picassa zdrtila.
00:23:03 Picasso v průběhu války dál pracoval na Montparnassu,
00:23:06 kam se často uchylovali i vojáci, kteří se v rámci dovolené
00:23:10 na čas vrátili ze zákopů.
00:23:12 Setkával se zde i s básníkem a lvem salonů Jeanem Cocteauem,
00:23:16 jenž mu nakonec nabídl, aby spolu s ním odjel
00:23:19 z Paříže do Říma a ujal se výpravy baletní jednoaktovky Přehlídka,
00:23:24 kterou zde připravoval Ruský balet pod vedením Sergeje Ďagileva.
00:23:32 Jednou z členek souboru byla i 26-letá baletka Olga Chochlovová.
00:23:37 Tato odměřená mladá žena tančila u Ďagileva už šestým rokem.
00:23:42 37-letý Picasso ji po pouhých několika měsících známosti
00:23:46 požádal o ruku a milenci se na samém sklonku války
00:23:49 12. července 1918 opravdu vzali.
00:23:58 Pronajali si velkorysý byt, pod nímž si Pablo zřídil
00:24:02 další ze svých ateliérů.
00:24:09 Olga Picassa seznámila se svými přáteli: Ericem Satie,
00:24:13 Igorem Stravinským a Coco Chanel.
00:24:19 Tato žena přišla díky své práci do kontaktu s místní kulturní
00:24:22 avantgardou. A právě to na ní Picassa nejspíš přitahovalo.
00:24:31 Měla blízko k lidem, kteří vnímali počátek 20. století
00:24:35 moderníma očima.
00:24:38 Olga toužila po životě ve vyšší společnosti
00:24:41 a v Picassovi spatřovala zavedenou známou osobnost,
00:24:43 vedle níž mohla dosáhnout svého cíle a pohodlně se usadit.
00:24:47 Pablův styl se po jejím boku opět proměnil.
00:24:50 Jean Cocteau tuto změnu nazval "obdobím vévodkyně".
00:24:54 Picasso opakovaně tvrdil, že jeho dílo je jeho deníkem,
00:24:58 jeho biografií.
00:25:00 Proto se není co divit, že mu Olga často stála modelem
00:25:04 a můj otec se hned po narození stal také modelem
00:25:07 a součástí jeho tvorby.
00:25:15 Picasso byl na prvorozeného Paula náležitě hrdý
00:25:19 a pod vlivem otcovství učinil svou rodinu středobodem
00:25:21 svého tehdejšího díla.
00:25:24 Zároveň se uchýlil k další umělecké formě,
00:25:27 v jejímž rámci získaly všechny figury obří rozměry.
00:25:31 Také portrétní podoba Olgy se změnila
00:25:34 a z doposud elegantní tanečnice se stala mohutná, zbytnělá postava,
00:25:37 jež jako by ani nepocházela z tohoto světa.
00:25:42 Ruku v ruce se zhoršujícími se vztahy s Olgou se tak proměnil
00:25:45 i Picassův styl a na scéně se objevilo
00:25:48 revolučnější pojetí pláten, jako je Le baiser - Polibek.
00:26:01 V lednu roku 1927 zahlédl Picasso za výlohou pařížského obchodního
00:26:05 domu 17-letou Marie-Therese Walterovou.
00:26:15 Když otec poprvé spatřil mou matku, byla to překrásná 17-letá blondýnka
00:26:20 s modrýma očima a svěží pletí.
00:26:23 Právě se chystala do vyhlášeného obchodního domu Galerie Lafayette.
00:26:26 A tak se můj otec rozhodl, že si tam na ni počká.
00:26:29 Čekal a čekal, jenomže matka se už neobjevila.
00:26:32 Netušila, že na ni venku někdo čeká. Ale on o tom neustále mluvil.
00:26:39 "Krásně se na mě usmál, podíval se na mě, přistoupil ke mně a řekl:
00:26:43 Slečno, máte zajímavý obličej. Chtěl bych namalovat váš portrét.
00:26:48 Vím, že bychom spolu dokázali velké věci!"
00:26:52 Marie-Therese do té doby o Picassovi neslyšela.
00:26:55 Netrvalo však dlouho a stali se milenci.
00:26:58 Když pak rodina včetně Olgy odjela na prázdniny do Bretaně,
00:27:01 ubytoval Pablo Marie-Therese v hotelu u téže pláže.
00:27:05 Dlouhé roky pak milenku před svou manželkou tajil.
00:27:10 Mladistvá živočišnost Marie-Therese se stala inspirací jeho maleb,
00:27:14 soch i vzrůstajícího zájmu o fotografii.
00:27:18 Nenáročná mladá žena tak znovu rozdmýchala Picassovy tvůrčí síly
00:27:21 a předznamenala další změnu jeho stylu.
00:27:27 Matka měla robustní kostru a svaly, protože milovala všechny
00:27:31 možné sporty. Navíc měla křivky, kterými by svedla i světce.
00:27:35 Otec mi neustále vykládal o jejích prsou.
00:27:38 Říkal, že jsou jako dvě jablka!
00:27:40 A proto se v jeho díle objevila ve zcela nových barvách a tvarech.
00:27:50 Když pracoval, byl to hotový anděl.
00:27:53 Byl neustále na nohou, v pohybu.
00:27:56 Ustupoval dozadu, aby si prohlédl, co namaloval.
00:27:59 A když s tím byl spokojený, tak si zatancoval.
00:28:02 Byl laskavý a neustále dobře naladěný. Vždycky mi říkal.
00:28:05 "Nesměj se mi! Zavři oči!"
00:28:09 V květnu roku 1930 koupil Picasso severně od Paříže
00:28:12 Chateau de Boisgeloup, kam pak na dlouhé týdny utíkal
00:28:16 před ruchem velkoměsta i svým manželstvím s Olgou.
00:28:20 V zámeckých stájích si zřídil ateliér, kde proměňoval
00:28:23 zajímavé rysy tváře Marie-Therese v sochařské výtvory.
00:28:29 Musím říct, že chápu, proč jí byl otec tak posedlý.
00:28:33 A navíc, tím, že jsem její dcera, ji ve všech těch sochách, kresbách
00:28:36 a rytinách bezpečně poznávám, což je naprosto úžasné.
00:28:43 Picassovi však jeho rozdvojený životní styl přestal vyhovovat,
00:28:47 a tak se vše pokusil napravit tím, že v roce 1932 do Boisgeloup
00:28:52 přestěhoval i Olgu. Na usmiřování už ale bylo pozdě.
00:28:56 Následující unikátní záběry ze zmíněného zámku,
00:28:59 na nichž je Paul, jsou zároveň jediným filmovým záznamem,
00:29:03 kde je i Olga.
00:29:05 Když důvěřivá tanečnice spatřila nespočet soch své sokyně,
00:29:08 nedokázala se s tím vyrovnat.
00:29:14 Rozešli se za dost dramatických okolností.
00:29:17 Babička Olga si připadala opuštěná a zrazená.
00:29:22 Bylo to pro ni hodně těžké a dost dramatické.
00:29:30 Picasso považoval následující období za nejhorší ve svém životě.
00:29:34 Jeho rytiny s motivem Mínotaura zobrazují muže
00:29:37 spalovaného vášnivým poměrem s milenkou.
00:29:40 Marie-Therese se objevuje i na této jedinečné rytině
00:29:44 z roku 1935, nazvané Mínotauromachie.
00:29:48 Plamen nevinné Marie-Therese na ní láká býka,
00:29:51 ztělesňujícího Picassa, zaslepeného vášní.
00:29:55 V grafice zároveň zaznívá i autorova obava,
00:29:57 že by ho jeho silný pohled "mirada fuerte" mohl jednoho dne opustit.
00:30:02 Když pak Marie-Therese přišla do jiného stavu,
00:30:05 rozhodl se Picasso vztah s Olgou definitivně ukončit.
00:30:08 Měl se stát otcem.
00:30:10 "Štěstím a radostí se rozplakal. Tvrdil, že prožívá nejšťastnější
00:30:14 okamžik svého života. Líbilo se mi, že to říkal.
00:30:18 Pořád opakoval: "Teď se rozvedu, rozvedu se."
00:30:22 Picasso se skutečně po řadu následujících let snažil rozvést.
00:30:26 Nakonec však své úsilí vzdal.
00:30:28 Olga se i s jejich synem Paulem zabydlela na zámku Boisgeloup
00:30:32 a až do smrti zůstala paní Picassovou.
00:30:35 Picassovy další děti včetně prvního z nich,
00:30:38 Marii de la Concepcion neboli Mayi, narozené v roce 1935,
00:30:42 tak nebyly legitimní.
00:30:51 Když jsem přišla na svět, uvažovali, jak mi budou říkat.
00:30:54 Přicházelo v úvahu jediné jméno: Maria de la Concepcion,
00:30:59 podle mladší sestry mého otce, která zemřela, když mu bylo 12,
00:31:03 a po níž stále truchlil.
00:31:10 Od té doby zobrazoval Marie-Therese zásadně jako matku,
00:31:13 jen velmi vzácně nahou. Matku, jež měla brzy ustoupit
00:31:17 další milence.
00:31:25 Picasso žil především pro své dílo a umění.
00:31:28 Zároveň však sledoval dění v Evropě, kde se vzmáhal fašismus.
00:31:32 Malíř se začal politicky angažovat a s jeho novým zájmem
00:31:36 se na scéně objevila i nová milenka.
00:31:39 Dora Maarová byla 29-letá politicky aktivní fotografka,
00:31:43 vzdělaná a se zájmem o výtvarné umění.
00:31:47 Stýkala se s kroužkem surrealistů, jako byl například Paul Eluard,
00:31:51 a na podzim roku 1935 se seznámila i s Picassem.
00:31:57 Portréty Dory Maarové vystihují vzpurnou povahu mladé fotografky
00:32:00 i její energií nabitý vztah s Picassem.
00:32:03 Zároveň však předznamenávají tragédie,
00:32:06 k nimž se v jejich blízkosti schylovalo.
00:32:09 Picassa čekal znovu rozpolcený život.
00:32:12 V Paříži žil s Dorou, a na venkově s Marie-Therese a Mayou.
00:32:16 Miloval je obě, jak divokou a hranatou Doru,
00:32:19 tak jemnou a zaoblenou Marie-Therese.
00:32:26 Bojovná Dora v Paříži najala podkrovní ateliér,
00:32:29 kde spolu mohli pracovat.
00:32:31 S propuknutím občanské války ve Španělsku
00:32:33 se jejich vztah prohloubil.
00:32:37 Picasso ostře odsoudil fašistické násilí.
00:32:40 Věnoval velké sumy peněz na pomoc republikánům
00:32:43 a rozhodl se i pro umělecké angažmá.
00:32:46 Předzvěstí jeho příštího směřování se staly tyto skici
00:32:49 s názvem "Sny a lži generála Franca."
00:32:54 Když pak bylo dne 26. dubna 1937 vybombardováno malé
00:32:58 severošpanělské městečko Guernica, ocitl se Picasso
00:33:02 i celý svět v šoku.
00:33:04 Malíř si své pocity nenechal pro sebe
00:33:07 a přetavil je v symbol hrůzy a brutálně zmasakrované nevinnosti.
00:33:11 Před zraky a objektivem své společnice Dory
00:33:14 se zuřivě vrhnul do práce na stejnojmenném epickém plátně.
00:33:19 Obraz měří na délku 8 metrů, protože jen taková velikost
00:33:22 mohla v umělcových očích pravdivě vystihnout jeho zoufalství
00:33:25 ze španělské tragédie.
00:33:28 Dora Maarová při této příležitosti zdokumentovala chvatný zrod
00:33:31 tohoto mistrovského díla v sérii působivých fotografií.
00:33:35 Guernica byla poprvé představena veřejnosti
00:33:38 na pařížské Světové výstavě v červenci téhož roku,
00:33:41 odkud ve službách sbírky ve prospěch španělských republikánů
00:33:44 putovala do Stockholmu, Manchesteru, Londýna
00:33:47 a nakonec i za oceán.
00:33:53 Vzpomínám si, jak jsem jako 7-letý kluk vyrazil s matkou do galerie
00:33:57 a tam poprvé viděl Guernicu.
00:34:00 Naprosto mě ohromila velikost a energie, která z obrazu čišela.
00:34:04 Byl vyvedený jen v odstínech šedé, černé a bílé,
00:34:08 jako by z něj všechny ostatní barvy vykrvácely.
00:34:12 A právě v roce 1937 se začal psát společný příběh Guernicy
00:34:15 a Muzea moderního umění.
00:34:17 Picasso ji v reakci na strašlivé bombardování Guernicy
00:34:20 namaloval na zakázku pro španělský národní pavilon
00:34:22 na Světové výstavě.
00:34:25 Vytvořil tak jedinečný symbol zkázy a fašismu,
00:34:27 který se však po skončení výstavy nesměl dostat do Španělska.
00:34:31 A tak požádal vedení Muzea moderního umění,
00:34:33 zda by mu tu plátno až do obnovení demokracie ve Španělsku neuložili.
00:34:40 Picasso se kýžené změny režimu, v niž Španělé po dlouhá léta
00:34:44 doufali, nedožil.
00:34:46 Guernica se do madridské galerie Prado vrátila až v roce 1981.
00:34:54 Když Evropu zachvátila druhá světová válka
00:34:57 a Paříž se ocitla v okupaci, rozhodl se Picasso vytrvat
00:35:00 a zůstat.
00:35:02 I v těchto temných letech zůstávala jeho múzou Dora,
00:35:05 s níž se zavíral ve svém podkrovním ateliéru.
00:35:13 Její tělo se na dobových plátnech objevuje natažené, týrané a trpící.
00:35:20 Nejslavnějším Picassovým válečným dílem je Ranní dostaveníčko,
00:35:24 zachycující ženu se ctitelem ve stísněném prostoru,
00:35:27 vyjadřujícím hrůzu okupace a teroru.
00:35:32 Osvobození Paříže oslavil Picasso s Marie-Therese a Mayou
00:35:36 na balkoně svého bytu.
00:35:39 Vzápětí však zatoužil po osobní svobodě,
00:35:42 a tak Marie-Therese i Doru nedlouho na to nahradila další milenka.
00:35:53 Jmenovala se Francoise Gilotová a Picasso si od jejich vztahu
00:35:56 sliboval nový začátek.
00:36:02 Opustil Paříž a odstěhoval se s Francoise na jih,
00:36:05 aby se zbavil všech svých předchozích partnerských vazeb.
00:36:09 Moc dobře věděl, že tato eroticky sebejistá mladá žena je jiná,
00:36:13 než jeho předchozí společnice.
00:36:16 Stala jsem se sedmou ženou Modrovousovou!
00:36:18 Tím chci říct, že Modrovous měl už tak špatnou pověst.
00:36:21 Všichni ji znali a on se ji ani nenamáhal tajit.
00:36:24 Kromě toho nesmíte zapomínat, že byl o 40 let starší než já
00:36:28 a vyznačoval se rozhodností, jež mně v každém ohledu chyběla.
00:36:32 V průběhu celého našeho vztahu, který trval nějakých 10
00:36:35 nebo 11 let, jsem však pro něj zůstala stejně záhadnou,
00:36:39 jako v den našeho seznámení.
00:36:44 Žena - květina, obraz, na němž ji zachytil jako květ
00:36:47 v tónech modré a zelené, předznamenává jedno
00:36:50 z nejšťastnějších období jeho života.
00:36:54 Mladá studentka umění mu byla inspirací také v případě plátna
00:36:57 Radost ze života, na němž Francoise tančí nahá
00:37:01 na pozadí středomořské krajiny.
00:37:06 Pár se zanedlouho nastěhoval do domu nazývaného La Galloise,
00:37:09 kde v roce 1947 přišel na svět i jejich prvorozený syn Claude.
00:37:18 Byli jsme báječná malá rodina, žijící v prostém malém domku.
00:37:23 Všichni měli neustále něco na práci nebo se mi věnovali
00:37:27 a já kolem nich pobíhal a sledoval, co podnikají.
00:37:35 S Picassem jsem se pořádně seznámil až v roce 1951.
00:37:41 To jsme vyrazili do La Galoise. Všem nám to tam na dům
00:37:45 nejslavnějšího malíře světa přišlo hrozně stísněné.
00:37:49 Bylo to takové obyčejné!
00:37:51 Jenomže právě to byla v Picassových očích jeho přednost.
00:37:55 Vstoupil do Komunistické strany a chtěl žít jako prostý dělník.
00:37:59 Už žádné výstřelky, žádný luxus, nic výjimečného.
00:38:04 Strávili jsme nějaký čas v La Galoise a pak jsme se vydali
00:38:07 do staré rezavějící továrny, kterou koupil a kde tvořil
00:38:11 většinu svých soch a obrazů.
00:38:20 Otec tam objevil továrnu, kterou si překřtil na Le Fournas.
00:38:25 Dalo se tam dojít pohodlně pěšky, nebylo to od domu nijak daleko.
00:38:30 Zřídil si zde sochařský a malířský ateliér
00:38:32 a keramiku chodil tvořit do ateliéru Madoura.
00:38:35 Na obou místech trávil spoustu času.
00:38:40 Věčně převratný Picasso se nadchnul pro nové médium, pro keramiku.
00:38:45 Jeho hlavním zájmem a námětem však i nadále zůstávalo ženské tělo.
00:38:50 V roce 1949 se narodila Claudeova sestra.
00:38:54 Inspirací pro její jméno se stalo jedno z nejznámějších Picassových
00:38:57 děl, Holubice míru, kterou nabídl představitelům
00:39:01 Mezinárodní mírové konference, konané téhož roku,
00:39:04 jako její symbol.
00:39:24 Počátek užívání Picassovy holubice, jakožto mírového symbolu,
00:39:28 tak spadá do téhož období, jako narození umělcovy dcery.
00:39:33 Právě v té době se narodila Paloma, a tak není divu, že ji pojmenovali
00:39:37 po holubici.
00:39:43 I Paloma se začlenila do Picassovy rozrůstající se rodiny
00:39:47 i jeho malířských "deníků".
00:39:50 Konečně mohl mít všechny děti ve své blízkosti.
00:39:55 Nejbližší si s otcem byl v té době 28-letý Paul,
00:39:58 který s ním často vyrážel na býčí zápasy.
00:40:01 Protože se Picasso nemohl vrátit do svého milovaného Španělska,
00:40:05 vyrážel s Francoise na koridu alespoň do jihofrancouzských měst
00:40:09 Arles a Nimmes.
00:40:13 Jednou z tragédií Picassova života bylo, že se po roce 1934
00:40:18 nemohl vrátit do Španělska.
00:40:21 Katalánsko bytostně miloval, toužil po návratu,
00:40:24 jenomže to prostě nebylo možné.
00:40:27 A tak chodil alespoň na býčí zápasy.
00:40:30 Měl pocit, že tak zůstává s Katalánií trochu v kontaktu.
00:40:34 Jeho fascinace koridou a kultem býka je v jeho díle velmi důležitá.
00:40:48 Doma byla snad až příliš nezávislá Francoise stárnoucímu býkovi
00:40:52 více než rovnocennou partnerkou a čím dál frustrovanější Picasso
00:40:56 své neradostné rozpoložení zhmotnil v tomto obrazu rytíře v brnění,
00:41:01 doprovázeného pážaty.
00:41:06 Tehdy jsem to netušil a Francoise Gilotová mi to prozradila
00:41:09 až mnohem později, ale ta hlavní postava v brnění,
00:41:13 nejšpičatější ze všech, měla být ona.
00:41:16 Picasso jí prý řekl: "Jsi příliš špičatá a pichlavá.
00:41:19 Nejsi ochotná mi v ničem ustoupit.
00:41:22 Jen vždycky vystrčíš ty svoje pichláky!
00:41:25 Mému synovi tehdy řekl: "Tak abys věděl, jsi synem ženy,
00:41:28 která ustavičně říká jenom ne." Já jsem ale neříkala "ne"
00:41:32 zas tak často, protože jsem věděla, že to Picasso nenese moc dobře.
00:41:38 Francoise svému partnerovi v rámci možností tolerovala
00:41:42 návštěvy jeho první ženy i bývalých milenek.
00:41:45 Olga se dokonce přestěhovala do jejich sousedství
00:41:48 a až do posledních dnů náležitě využívala svého statutu
00:41:52 paní Picassové.
00:41:55 Jeho bývalé partnerky nebyly schované jako kostlivci
00:41:57 někde ve skříni, byly neustále s námi.
00:42:00 Umíte si představit, jak jsem se s tím musela smiřovat.
00:42:04 A pak si v jednapadesátém našel další přítelkyni.
00:42:07 V tu chvíli jsem toho měla dost.
00:42:10 Když jsem viděla, že se rozhodl mít kromě mě ještě někoho dalšího,
00:42:13 oznámila jsem mu, že od něj i s dětmi odejdu.
00:42:16 Řekl mi jen: "Muž, jako jsem já, se neopouští!"
00:42:20 To bylo něco pro mě! Řekla jsem: "Jen počkej a uvidíš.
00:42:25 Uvidíš!"
00:42:29 Francoise jako jedinou z Picassových žen
00:42:32 rozchod nepoškodil.
00:42:34 Jeho ostatní partnerky nesly rozluku podstatně hůř.
00:42:37 Dora z ní měla psychické problémy a špatná z ní byla
00:42:40 i jeho první manželka Olga.
00:42:43 Francoise tak jako jediná z Picassových společnic
00:42:46 vztah a rozchod s malířem zvládla.
00:42:49 Picasso byl dotčený, protože to bylo vůbec poprvé,
00:42:52 co se někdo rozešel s ním.
00:42:55 V minulosti se s partnerkami vždycky rozcházel sám.
00:43:04 Ženou, jež se měla stát jeho další a poslední souputnicí,
00:43:08 byla Jacqueline Roqueová.
00:43:10 Pracovala v místní galerii s keramikou a nedávno odešla
00:43:14 od manžela.
00:43:18 Pár si zakoupil vznosný dům v Cannes nazvaný La Californie,
00:43:22 a protože sloužil zároveň i jako Picassův ateliér,
00:43:25 byl zakrátko přeplněný jeho díly.
00:43:30 Měl jsem to štěstí, že jsem se s ním stýkal právě v době,
00:43:33 kdy vyměnil Francoise za Jacqueline.
00:43:36 Od prvního okamžiku jsem vnímal, že od téhle ženy,
00:43:39 jež měla být velmi pravděpodobně poslední milenkou jeho života,
00:43:43 vyžaduje, aby byla připravená obětovat se pro jeho umění.
00:43:48 Jacqueline pak dávala Picassovi velmi jasně najevo,
00:43:52 že pro něj udělá cokoli, a Pablo si to uvědomoval.
00:44:01 Picasso se mohl znovu oženit až po Olžině smrti, v době,
00:44:05 kdy mu bylo téměř 80 let.
00:44:08 Jacqueline se tak stala druhou paní Picassovou.
00:44:12 Picasso se v posledních letech života stáhl do soukromí
00:44:16 a spolu se Jacqueline se usadil ve svém posledním domě
00:44:19 jménem Notre Dame de Vie.
00:44:22 Své přátele přijímal jen velmi sporadicky
00:44:25 a s dětmi se přestal vídat docela.
00:44:29 Jacqueline se rozhodla Picassa chránit před všemi,
00:44:32 kdo by ho mohli vyrušovat z tvorby.
00:44:42 A tak i po osmdesátce neúnavně pracoval na dalších verzích
00:44:46 svých nejznámějších témat:
00:44:48 Matadora, Polibku a Ranního dostaveníčka.
00:44:56 Otci docházel čas!
00:44:59 Když někoho milujete a poutá vás k němu vášeň,
00:45:02 tak čím jste starší, tím víc doháníte čas.
00:45:05 Kromě toho si představte, jaké to je, každý den něco tvořit,
00:45:10 den za dnem, pořád dokola. A podívejte se na styl jeho rytin.
00:45:14 Až do konce svého života vytvářel naprosto fantastické rytiny!
00:45:24 Picasso dál zuřivě tvořil.
00:45:27 Námětem jeho pozdního díla byly tytéž ženské postavy,
00:45:30 jimiž byl posedlý po celý život.
00:45:37 V domě přibývaly další jeho práce.
00:45:41 V roce 1972 bylo Picassovi 91 let.
00:45:46 Duchem byl stále stejně mladý a zvídavý.
00:45:49 Dobře však věděl, že se jeho život chýlí ke konci.
00:45:53 Poslední pracovní schůzku měl počátkem července roku 1972.
00:45:58 Trvala dlouhé 3 hodiny, což mě znepokojovalo,
00:46:01 protože jsem měl obavy, že by ho mohla vyčerpat.
00:46:05 Prohlížel si reprodukce svých věcí z let 1912 a 1913
00:46:11 a byl z nich naprosto nadšený. Byl to fantastický zážitek!
00:46:15 Když bylo po všem, vzal mě za předloktí
00:46:18 a odvedl mě do malého ateliéru.
00:46:21 Tam stála lenoška a na ni položil svůj portrét,
00:46:24 jako by to byla živá bytost. Totiž, ten s obrovskýma očima.
00:46:32 V tu chvíli mi došlo, že nejspíš utrpěl drobnou mrtvici
00:46:37 nebo tak něco, a že namaloval svůj předsmrtný portrét.
00:46:41 Pak jsme se rozloučili.
00:46:43 Vyprovodil mě ven a tehdy jsem ho viděl naposledy.
00:46:46 Přestože byl v posledních dnech života upoutaný na lůžko,
00:46:50 nepřestával kreslit a oddaná Jacqueline dál sedala
00:46:54 po jeho boku.
00:46:57 Každý den dodržoval tentýž rituál: vstal kolem půl deváté,
00:47:00 zavolal svému sekretáři, aby mu přinesl poštu,
00:47:03 a pak spolu krátce pohovořili.
00:47:05 Ráno v den své smrti volal těsně před tím, než umřel,
00:47:09 už někdy kolem sedmé nebo osmé.
00:47:11 Tou dobou už byl hodně nemocný a unavený.
00:47:14 Požádal ho ještě, aby mu donesl akvarelové pastelky.
00:47:17 Ani nevstal z postele.
00:47:19 Rovnou se pustil do kreslení a tak také zemřel.
00:47:22 Takže to byl dobrý konec.
00:47:27 Mínotaurus odešel, životy svých partnerek však ovlivňoval i nadále.
00:47:36 Picassova silná osobnost, jeho neobyčejně plodná tvorba,
00:47:40 neústupná soustředěnost a neukojitelná vášeň
00:47:44 žily jako jeho odkaz dál vlastním životem.
00:47:52 Důkazem jeho vlivu i po smrti byly i následné tragické osudy
00:47:55 Marie-Therese a Jacqueline.
00:47:58 Marie-Therese si v říjnu 1977, 4 roky po Picassově smrti,
00:48:03 sáhla na život, neboť už bez své lásky nedokázala žít.
00:48:09 Jacqueline uspořádala v roce 1986 v Madridu výstavu Picassova díla.
00:48:15 Nikdo však netušil, že ji plánuje jako poslední poctu
00:48:18 svému manželovi.
00:48:20 Večer v den slavnostní vernisáže ulehla doma v Notre Dame de Vie
00:48:24 do postele, přiložila si ke spánku revolver a stiskla spoušť.
00:48:30 Jaký je tedy skutečný odkaz Pabla Picassa?
00:48:33 Jak se bude na tohoto muže a jeho dílo vzpomínat?
00:48:38 Zanechal po sobě obrovskou kolekci uměleckého díla.
00:48:41 Pochybuji, že bychom v dějinách malířství a sochařství
00:48:44 byli ještě někdy něčeho takového svědky.
00:48:47 Pokud jde o Picassa jako člověka, ani v tom se mu nemůže
00:48:50 nikdo rovnat. Snad jen s výjimkou Tiziana,
00:48:53 který ještě ve svých 100 letech intenzivně maloval.
00:48:58 Picasso po sobě zanechal dílo astronomické hodnoty.
00:49:04 Maurice Rheims ji v roce 1981 odhadl na 1,4 miliardy
00:49:10 francouzských franků, což bylo v té době
00:49:13 nepředstavitelné číslo.
00:49:15 Jeho skutečná současná hodnota je naprosto nevyčíslitelná.
00:49:20 Picassovo dílo dosahuje na aukcích rekordních výnosů.
00:49:23 Například portrét Marie-Therese z roku 1932, prodaný v roce 2010,
00:49:28 vynesl původním majitelům 106 milionů dolarů.
00:49:32 Nejpodivnější na tom všem bylo, že lví podíl z jeho dědictví
00:49:36 nakonec získal stát.
00:49:39 Jeho dědictví bylo rozděleno a Pablovým nejstarším synem
00:49:43 se stal stát.
00:49:45 Při dělení dědictví si francouzský stát,
00:49:48 který od Picassa za jeho života nekoupil jediný obraz,
00:49:51 přišel na 3.800 položek. V Paříži tak bylo otevřeno
00:49:55 největší muzeum Picassova díla na světě.
00:49:59 Maya, Claude a Paloma byli rok po Picassově úmrtí
00:50:02 uznáni za jeho právoplatné potomky a dědice.
00:50:05 Když pak o rok později zemřel i Paul,
00:50:08 rozdělilo se Picassovo dědictví mezi ně a Paulovy děti
00:50:11 Bernarda a Marinu.
00:50:16 Dědictví je v takových případech především obrovskou zodpovědností,
00:50:25 protože od okamžiku Picassovy smrti nepatřilo nikomu,
00:50:33 a tím vlastně náleželo všem.
00:50:38 Nakonec to všechno dopadlo naprosto neuvěřitelně.
00:50:42 Jsem moc šťastný, že jsem tam, kde jsem a mohu se podílet
00:50:46 na správě odkazu svého dědečka.
00:50:49 Získání dědictví po otci pro mě bylo naprosto neskutečným zážitkem.
00:50:54 Jako by mi vrátili hračky.
00:50:56 "Á, to je nádhera, tohle jsem vždycky chtěla!" - říkala jsem si.
00:51:00 Na druhou stranu jsem z toho byla pořádně zmatená,
00:51:03 protože se tak stalo jen díky tomu, že zemřel.
00:51:07 Víte, když si to tak vezmete, není vůbec jednoduché si říct:
00:51:11 "Tohle všechno jsem dostala, protože papá umřel, protože odešel.
00:51:17 Kdy se vrátí?" A pak mi to došlo: Je to pravda, je mrtvý!
00:51:23 V tu chvíli jsem se vždycky rozkřičela a rozplakala.
00:51:26 A když křičí někdo z Picassových, tak ho jen tak nepřeslechnete!
00:51:39 Skryté titulky: Jana Hrušková Česká televize 2014
V září roku 1979 se v Paříži sešli v doprovodu právních zástupců ke společnému jednání dědici neslavnějšího malíře světa Pabla Picassa kvůli rozdělení malířova dědictví. Kromě Picassových dětí Mayi, Claudea a Palomy byla přítomna i jeho vnoučata Marina a Bernard. Malířova vdova Jacqueline se schůzky nezúčastnila. Od Picassovy smrti tehdy uběhlo šest let. Protože však nezanechal poslední vůli, osud jeho pozůstalosti nebyl jednoznačný. Kdo z jeho dětí a vnuků z celé řady vztahů měl zdědit tisíce dosud neznámých artefaktů, jež umělec vytvořil? A jaké místo zaujme jeho dědictví v dějinách výtvarného umění?
Celý život Picasso odmítal komentovat souvislost mezi svou tvorbou a svým soukromím. V tomto dokumentu nám však lidé z jeho nejbližšího okolí poskytnou nový pohled na jeho život i dílo. Claude Picasso: „Jediné, co ho opravdu zajímalo, byla výtvarná tvorba. Výhradně na to se skutečně soustředil. Všechno ostatní pro něho byla jen zábava. I děti byly zábava. Všechno kromě malování ho v podstatě jen rozptylovalo.“ Snad právě proto o něm více než o kterémkoliv umělci dvacátého století platilo, že všechny jeho práce pramenily z jeho vztahů. Vše živé, čeho se dotkl, se pak promítalo do jeho maleb, grafik i soch. Nejvýstižněji to vyjádřil Alberto Giacometti, když prohlásil: „Stačí, aby se něčeho dotknul, a bylo z toho umělecké dílo.“